لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

معرفی مهم ترین انواع بازاریابی + با مثال (۱۷ روش!)

مفاهیم مارکتینگ | فاطمه هدیه‌لو | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ مهر ۱۴۰۲

معرفی مهم ترین انواع بازاریابی کاربردی + با مثال (۱۷ روش!)

دنیای بازاریابی آن‌قدر متنوع و هیجان‌انگیز است که انتخاب استراتژی از میان ده‌ها روش مختلف کاملاً گیج‌کننده می‌شود؛ آن‌هم وقتی پای نام انواع بازاریابی در میان باشد که هرکدام برای کاری ساخته شده‌اند.

ولی نگران نباشید! در این مقاله قرار است ۱۷ روش مختلف را دسته‌بندی کنیم و ببینیم هرکدام چه کمکی به شما می‌کنند. اگر آماده‌اید، بیایید شروع کنیم.

 

انواع بازاریابی بر اساس نوع کسب‌وکار

به چه کسی محصول می‌فروشید؟ آدم‌های عادی یا کسب‌وکارهای دیگر؟ پاسخ این سؤال نوع کسب‌وکار و طیف روش‌های بازاریابی متناسب با کسب‌وکارتان را مشخص می‌کند:

 

۱. B2B marketing

اگر مخاطب هدف محصولات و خدمات شما کسب‌وکارها باشند، باید از استراتژی‌های بازاریابی B2B (Business To Businiess) استفاده کنید.

در این نوع بازاریابی، مشتری پیش از خرید، به‌طور گسترده تحقیق می‌کند و تصمیم او بیشتر از اینکه به تحریک احساسات وابسته باشد، روی پایۀ‌ منطق می‌چرخد. از طرفی، پای یک تصمیم‌گیرنده در میان نیست و شما باید بدانید بسته به نوع کسب‌وکار، مخاطبِ هدف ممکن است چند نفر باشد؛ مثلاً مدیرعامل، مدیر تیم فروش و مدیر خدمات پشتیبانی.

استراتژی‌های بازاریابی B2B از نظر نوع پیام و همچنین کانال متفاوت‌ترند. برای مثال، می‌توان گفت ایونت مارکتینگ و همچنین ایمیل مارکتینگ نقش بسیار پررنگ‌تری از بازاریابی در اینستاگرام دارند.

در این نوع بازاریابی، پیشنهادتان باید به‌شکلی مطرح شود که سازمان موردنظرتان متوجه شود این پیشنهاد برای او بازگشت سرمایهٔ خوبی به همراه دارد؛ چیزی که آدم‌های عادی به آن توجه نمی‌کنند.

خلاصه اینکه هدف بازاریابی B2B آشناکردن شرکت‌ها (تمام تصمیم‌گیرندگان یک شرکت) با شما است.

کسب‌وکارهایی مثل یکتانت، آژانس‌های تبلیغاتی، تولیدکننده‌های ماشین‌های اداری و حتی چاپ‌خانه‌های بزرگ، باید از استراتژی‌های بازاریابی B2B استفاده کنند.

 

۲. B2C marketing

اگر شما به مصرف‌کننده‌های عادی (شخص)، محصول یا خدمت خودتان را ارائه می‌کنید، باید از روش‌های بازاریابی B2C (Business to Customer) استفاده کنید.

B2C marketing یکی از مهم‌ترین انواع بازاریابی است که در آن هدف معرفی کسب‌وکار به مصرف‌کننده (آدم‌های عادی و نه سازمان) و همچنین ایجاد رابطهٔ سودآور با آن‌ها است.

در اینجا بیشتر از اینکه روی منطق و توجیه بازگشت سرمایه مانور دهیم، به‌دنبال پاسخی احساسی به مشتریان هستیم.

رستوران‌ها، فروشگاه‌های پوشاک، سالن‌های آرایشی، فروشگاه‌های اینترنتی و… باید به استراتژی‌های بازاریابی B2C تکیه کنند. ۱۰ تفاوت عمدهٔ این ۲ نوع بازاریابی رو هم در تصویر زیر ببینید:

۱۰ تفاوت بازاریابی b2b با بازاریابی b2c

 

خب، تا اینجا فهمیدیم که مدل کسب‌وکار در انتخاب استراتژی تاثیرگذار است. حالا بیایید برویم سراغ تقسیم‌بندی انواع بازاریابی بر اساس روش اجرای آن!

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

انواع بازاریابی بر اساس نحوهٔ اجرا

هدف اصلی بازاریابی ایجاد یک رابطهٔ سودآور با بازار هدف است؛ یعنی با کسی که ما برای آن مناسب‌ترین راه‌حل هستیم.

یکی از بخش‌های مهم استراتژی بازاریابی، تعیین روش‌های ترویج و تبلیغ محصول یا خدمت است. بر اساس اینکه چطور روش‌ها را اجرا می‌کنیم، انواع بازاریابی در ۲ دستهٔ آفلاین و آنلاین قرار می‌گیرند.

 

۳. بازاریابی آفلاین

هر روشی که از اینترنت برای بازاریابی محصول استفاده نکند، در دستهٔ آفلاین قرار می‌گیرد. رسانه‌ها اینجا از جنس بیلبورد، تراکت، بدنهٔ مترو و اتوبوس، تلویزیون و… هستند و دیگر برای برقراری ارتباط با مخاطب و همچنین پروموت محصول به اینترنت نیاز نیست.

مثلاً در تصویر زیر، دنت تبلیغ خود را در مترو نمایش داده است تا به این ترتیب، اولین مرحله از چرخهٔ بازاریابی (یعنی آگاه‌سازی) را انجام دهد:

تبلیغات محیطی برای بازاریابی آفلاین

۴. بازاریابی آنلاین

برخلاف بازاریابی آفلاین، ما اینجا از اینترنت برای برقراری ارتباط با مشتری استفاده می‌کنیم. بازاریابی محتوایی، بازاریابی در اینستاگرام، بازاریابی ایمیلی و حتی تبلیغات کلیکی در سایت‌های پربازدید در دستهٔ استراتژی‌های بازاریابی آنلاین قرار می‌گیرند.

البته در استراتژی بازاریابی کسب‌وکار هر ۲ کانال (آنلاین و آفلاین) برای پروموت محصول در نظر گرفته می‌شوند تا بتوان رابطه‌ای سودآور با بازار هدف برقرار کرد.

حالا برویم سراغ ۱۳ تا دیگر از انواع مارکتینگ که باید بشناسید!

 

انواع بازاریابی سنتی بر اساس کانال

تمام روش‌هایی که از وسایل دیجیتال برای برقراری ارتباط با مشتری استفاده می‌کنند، در دستهٔ بازاریابی سنتی قرار می‌گیرند؛ مثل روزنامه، تراکت، بیلبورد.

در بازاریابی سنتی، کانال‌های ترویج یا تبلیغ محصول و خدمات، همگی آفلاین هستند؛ دقیقاً نقطۀ مقابل بازاریابی دیجیتال.

 

۵. بازاریابی تلفنی (Telemarketing)

حتماً تا به حال برایتان پیش آمده که تلفن  زنگ بخورد و پشت خط، بازاریابی محصول خود را به شما معرفی کند. این یکی از انواع روش‌های بازاریابی مستقیم است که در آن تلاش می‌شود از طریق تماس تلفنی مشتری را به خرید محصول تشویق کنند.

برای اجرای بازاریابی تلفنی به بانکی از شماره‌های مخاطبان هدف نیاز دارید که ممکن است چندان دقیق هم نباشد. از آن‌ جا که در این روش، ممکن است بدون خواست فرد، با او تماس بگیریم، احتمال اینکه واکنش مثبت نداشته باشد، زیاد است.

اغلب اوقات، کسب‌وکارهای B2B از این روش برای بازاریابی استفاده می‌کنند؛ ولی کسب‌وکارهای کوچک که با مصرف‌کننده‌های عادی سروکار دارند هم می‌توانند به این روش تکیه کنند.

 

۶. بازاریابی دهان‌به‌دهان (Word of mouth marketing)

وقتی برای خرید محصولی پرس‌وجو می‌کنیم، پیشنهاد یک دوست بسیار مؤثرتر از تبلیغات برندها است؛ طبق آمار، ۹۲ درصد مصرف‌کنندگان چنین رفتاری دارند! هر فعالیتی که به صحبت‌کردن دربارهٔ کسب‌وکار، محصول یا خدمت منجر شود، در دستهٔ بازاریابی دهان‌به‌دهان قرار می‌گیرد.

کل هدف بازاریابی دهان‌به‌دهان این است که یک زنجیرهٔ ارجاع شکل بگیرد که هر فرد کسب‌وکار را به دیگری (دوست، آشنا و خانواده) معرفی کند؛: این زنجیره باعث می‌شود یک جریان مداوم از مشتری و فروش برای شما شکل بگیرد.

برنامه‌های ارجاعی در همین دسته قرار می‌گیرند تا مخاطب به معرفی کسب‌وکار بیشتر تشویق شود که یک نمونه را در تصویر زیر می‌بینید:

نمونه پیامک تپسی

نکته: این نوع بازاریابی برای کسب‌وکارهای خدماتی مثل مطب پزشکان، سالن‌های آرایشی، باشگاه‌های ورزشی بسیار مناسب است.

۷. بازاریابی چریکی (Guerrilla marketing)

نگران نباشید! در این نوع بازاریابی قرار نیست با کسی بجنگیم. بازاریابی چریکی فقط به مقدار زیادی خلاقیت و جسارت نیاز دارد.

در بازاریابی چریکی، باید نقطه‌ای از شهر را که محل رفت‌‌وآمد و شلوغ است، انتخاب کنیم و بعد با روشی غیرمعمول و دور از انتظار، کاری کنیم که مخاطبان شگفت‌زده یا شوکه شوند.

این نقطه از شهر ممکن است خیابانی شلوغ، ایستگاه مترو یا اتوبوس یا محل برگزاری رویدادهایی مثل کنسرت و مسابقۀ ورزشی باشد. در گزینۀ سوم، معمولاً با برگزارکنندۀ رویداد هماهنگ نمی‌شود. گوریلا مارکتینگ توجه زیادی جلب می‌کند و در افزایش آگاهی از برند بسیار مؤثر است. در مقالۀ «گوریلا مارکتینگ چیست؟» بیشتر دربارۀ این نوع بازاریابی بخوانید.

نمونه‌ای از بازاریابی چریکی را در تصویر زیر ببینید.

نمونه گوریلا مارکتینگ یکی از انواع بازاریابی

 

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۸. ایونت مارکتینگ (Event marketing)

وقتی برای معرفی، تبلیغ و ترویج محصول یا خدمتی، رویداد برگزار کنید، از ایونت مارکتینگ استفاده کرده‌اید. این رویداد ممکن است مراسم رونمایی از محصول، سمینار یا یک کارگاه آموزشی باشد.

نکته: در ایونت مارکتینگ ممکن است از سایر رسانه‌های سنتی مثل کاتالوگ، کارت ویزیت، بروشور استفاده شود.

رویدادها امکانی عالی برای تعامل مستقیم (نفربه‌نفر) ایجاد می‌کنند. حالا اگر از بسترهای آنلاین برای برگزاری رویداد استفاده کنید، ایونت مارکتینگ زیرشاخۀ بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرد.

ایونت مارکتینگ بر اساس نحوۀ اجرا ممکن است ۲ شکل داشته باشد:

۱. بازاریابی تجربی

ایونت‌هایی است که در آن‌ها، روی ایجاد ارتباطی مستقیم با مشتری تمرکز می‌شود؛ آن هم از طریق رقم‌زدن تجربه و تعاملی خلاقانه و به‌یادماندنی برای او. تصویر زیر یک ایونت مارکتینگ تجربی جالب را نشان می‌دهد که سرویس استریم Peacock Playground ایجاد کرده تا مخاطبان را با برنامه‌های خود آشنا کند.

نمونه بازاریابی تجربی

۲. بازاریابی تعاملی

در اینجا، فضایی برای مشتریان برند ایجاد می‌شود تا محصول و خدمات را از نزدیک تجربه و لمس کنند و نظرات و پرسش‌هایشان را با صاحب برند مستقیماً در میان بگذارند. رویدادهای شبکه‌سازی در این دسته قرار می‌گیرند که یک نمونه را در تصویر زیر می‌بینید:

شبکه‌سازی در ایونت مارکتینگ

مبحث ایونت مارکتینگ گسترده‌تر از این چند خط است. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «ایونت مارکتینگ چیست؟ (کاربرد بازاریابی رویدادی)» را مطالعه کنید.

ما تا اینجای کار با مدل‌های مختلف بازاریابی سنتی آشنا شدیم؛ ولی هنوز به بخش دیگر ماجرا یعنی بازاریابی دیجیتال نپرداختیم. بیایید ببینیم در دنیای دیجیتال، انواع بازاریابی چیست!

مقاله پیشنهادی: ترکیب‌های برنده و کم‌هزینه برای بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک!

انواع بازاریابی دیجیتال بر اساس کانال

بازاریابی دیجیتال به هر روشی از بازاریابی گفته می‌شود که از ابزارهای دیجیتال استفاده می‌کند. لزومی هم ندارد این ابزارها آنلاین باشد؛ مثلاً بازاریابی پیامکی هم دیجیتال به حساب می‌آید.

قرار است بر اساس اینکه از چه کانالی برای ارائهٔ پیشنهاد، آگاه‌سازی مشتری، جذب لید، فروش و وفادارسازی استفاده می‌کنیم، ببینیم انواع بازاریابی دیجیتال چیست.

 

۹. بازاریابی محتوایی (Content marketing)

فرض کنید قرار است وسایل شیرینی‌پزی بخرید. احتمالاً‌ اولین فروشگاهی که به یاد می‌آورید، همان فروشگاهی است که تا امروز با تولید محتوا به شما کمک کرده است تا راحت‌تر شیرینی بپزید و دربارهٔ خرید بهترین وسایل، محتواهای مختلفی به شما ارائه کرده است.

این همان کاری است که ما در بازاریابی محتوایی انجام می‌دهیم: اشتراک‌گذاری مطالب آموزشی سرگرم‌کننده و آگاهی‌بخش با هدف رفع نیازهای مشتریان.

در بازاریابی محتوایی، ما کسی را مجبور نمی‌کنیم چیزی از ما بخرد، بلکه در تصمیم‌گیری‌های او با نشان‌دادن تخصص و کمک‌کردن به او در راستای رسیدن به زندگی بهتر تاثیر می‌گذاریم. به این ترتیب، اگر روزی به‌دنبال محصولی یا خدمتی مشابه با آنچه که ما ارائه می‌کنیم، بود، به انتخاب اول او تبدیل شویم.

بازاریابی محتوایی دنیای گسترده‌ای است که در ۲ خط خلاصه نمی‌شود. قبل از این، ما مقاله‌ای با عنوان «بازاریابی محتوایی چیست؟ (انواع کانتنت مارکتینگ)» بر اساس تجربهٔ چندسالهٔ خود آماده کردیم. پیشنهاد می‌کنیم آن را حتماً بخوانید.

 

۱۰. بازاریابی موتور جست‌وجو (SEM)

ما از «چطور برنامه‌ریزی کنم تا در کنکور موفق شوم؟» تا «پنیر فتا چیست؟» را از گوگل می‌پرسیم. موتور جست‌وجویی که زندگی ما را خیلی آسان کرده است. البته همیشه قرار نیست به‌دنبال محتوای آموزشی باشیم و گاهی اوقات، با قصد و نیت خرید و تحقیق دربارهٔ محصول از آن استفاده می‌کنیم.

این موارد باعث شده است که کسب‌وکارها تلاش کنند رتبه‌های برتر را از آن خود کنند تا بیشترین افرادی را که به‌نوعی به محصول یا خدمت آن‌ها نیاز دارند، جذب کنند.

احتمالاً خیلی از شما که در حال خواندن این مقاله هستید، با جست‌وجوی «انواع بازاریابی چیست» به این مقاله رسیده‌اید که نتیجهٔ بازاریابی موتور جست‌وجو و بازاریابی محتوایی ماست.

تعریف بازاریابی موتور جست‌وجو عبارت است از هرگونه تلاش و فعالیت برای حضور حداکثری در صفحهٔ نتایج جست‌وجو با هدف جذب مشتری و افزایش آگاهی از برند. این نوع بازاریابی از ۲ بخش تشکیل شده است:

 

۱. بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (سئو)

صفحهٔ نتایج جست‌وجوی گوگل از ۲ بخش نتایج ارگانیک و نتایج پولی تشکیل شده است. سئو به ما کمک می‌کند بدون اینکه به گوگل پولی بدهیم، در صفحهٔ نتایج ظاهر شویم.

SERP تبلیغات در گوگل

هرچند این روش از لحاظ هزینه به‌صرفه است، صبر زیادی می‌طلبد. برای نتیجه‌گرفتن از این روش باید حداقل ۶ ماه صبر کنیم. از طرفی، به مراقبت مداوم از صفحه‌ها نیاز دارد تا رتبهٔ خودمان را از دست ندهیم.

۲. تبلیغات کلیکی موتور جست‌وجو

وقتی برچسب کوچک «sponsored» را در کنار نتیجه‌ای در صفحۀ نتایج گوگل ببینیم، یعنی آن سایت برای قرارگرفتن در صفحهٔ نتایج، به گوگل پول داده است.

برخلاف سئو، شما پس از ساخت کمپین به صفحهٔ نتایج جست‌وجو راه پیدا می‌کنید؛ ولی این نتایج تا زمانی به کاربر نمایش داده می‌شوند که شما به گوگل ادز پول دهید؛ در حالی که نتایج سئو، دائمی است؛ مگر اینکه سایت خود را ببندید ?

نمونه تبلیغات در گوگل

اگر سئو بالارفتن از راه‌پله‌های ساختمانی بلند باشد، تبلیغات کلیکی شما را با آسانسور، خیلی سریع به مقصد می‌رساند.

نکته: این ۲ روش را باید با هم پیش ببرید تا بهترین نتیجه را از حضور مستمر در صفحهٔ نتایج جست‌وجو بگیرید. برای مثال، می‌توانید در کلمات کلیدی با هدف خرید که رقابت سنگین است، از تبلیغات در گوگل استفاده کنید تا درآمد کسب کنید. در کنار آن، برای کسب رتبه در کلمات کلیدی آموزشی روی سئو سرمایه‌گذاری کنید.

اگر هنوز دربارۀ این نوع بازاریابی ابهام دارید، به شما حق می‌دهیم. فرصت کوتاه و موضوع گسترده است. مقالۀ «بازاریابی موتور جستجو چیست و چه تفاوتی با SEO دارد؟» بیشتر راهنمایی‌تان می‌کند.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

۱۱. بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی (SMM)

بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی به زبان ساده به‌معنای استفاده از شبکه‌های اجتماعی با هدف ایجاد رابطه، افزایش فروش، افزایش ترافیک وب‌سایت و جذب لید است. در شبکه‌های اجتماعی می‌توان رابطه‌ای نزدیک و مبتنی بر اعتماد با مخاطب ساخت؛‌ به‌شرطی که این فضا را با بازار اشتباه نگیریم.

افراد برای خرید به شبکه‌های اجتماعی سر نمی‌زنند؛ بلکه می‌خواهند محتوای جالب، سرگرم‌کننده و گاهی آموزنده ببینند و از آن لذت ببرند؛ پس باید محتوایی با این ویژگی‌ها تولید کنیم تا در جلب توجه مخاطب موفق شویم.

مزیت شبکه‌های اجتماعی این است که می‌توانیم محتوایی متناسب با علاقۀ مخاطب تولید کنیم و بازخورد بسیار بهتری بگیریم.

خب، کدام شبکۀ اجتماعی را باید انتخاب کنیم؟ اینستاگرام، توییتر، لینکدین یا گزینه‌های دیگر؟ به پرسونای مخاطب شما بستگی دارد که در کجا بیشتر حضور دارد.

مثلاً اگر مخاطبان شما جوان هستند، به احتمال بیشتری آن‌ها در اینستاگرام پیدا می‌کنید و باید روی استراتژی‌های اینستاگرام مارکتینگ کار کنید.

در تصویر زیر می‌بینید که برند کاله از طرفداران محصول قهوۀ سولاته خواسته تا تصاویر خود را با این محصول در اینستاگرام به‌اشتراک بگذارند. این یکی از تکنیک‌های موثر بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی است که به‌نام «کمپین‌های محتواهای تولیدشده توسط کاربر (UGC)» می‌شناسیم.

کمپین UGC کاله در راستای بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی یکی از انواع بازاریابی

بازاریابی B2B را که از یاد نبرده‌اید؟ یکی از راه‌ها و استراتژی‌های موثر در این استراتژی، لینکدین مارکتینگ است؛ چراکه در این شبکهٔ اجتماعی، به افراد تصمیم‌گیرندهٔ سازمان‌ها دسترسی دارید.

در مقالۀ «بازاریابی شبکه‌های اجتماعی SMM چیست؟» دربارۀ این نوع بازاریابی بیشتر یاد می‌گیرید. توصیه می‌کنیم آن را حتماً بخوانید.

 

۱۲. ویدئو مارکتینگ (Video marketing)

خیلی ساده است؛ ویدئو مارکتینگ یعنی استفاده از ویدئو برای بازاریابی!

لزومی هم ندارد ویدئویی حرفه‌ای تولید کنید 🙂 ویدئویی کوتاه که با گوشی موبایل، ولی با توجه به اصول بازاریابی تولید شده باشد، کارتان را راه می‌اندازد. بد نیست بدانید از سال تیر ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰، ۶۰ میلیون کاربر یکتانت از آپارات استفاده کرده‌اند. علاوه بر این، نرخ تعامل ویدئوهای لینکدین ۵ برابر پست‌های عادی است.

ویدیوی توضیحی یک‌لینک

اگر مشتاق شده‌اید که این نوع بازاریابی را امتحان کنید، خوب است که اول با آن بیشتر آشنا شوید. مقالۀ «ویدئو مارکتینگ چیست؛ بررسی انواع ویدئو + ۴ نمونهٔ موفق» را برای شروع بخوانید.

مقاله پیشنهادی: بهترین راه بازاریابی قهوه برای افزایش کدام است؟

۱۳. ایمیل مارکتینگ (Email marketing)

بازاریابی ایمیلی به‌معنای استفاده از ایمیل برای ارسال پیام‌ به مخاطبان هدف است. ایمیل می‌تواند شامل محتواهای مختلف مثل معرفی پست‌های بلاگ یا سرویس‌ها و محصولات جدید باشد. همچنین می‌توانید از این طریق، کدهای تخفیف، پیشنهادهای ویژه و… را هم ارسال کنید.

ایمیل مارکتینگ برای رسیدن به اهداف مختلف مناسب است:

  • آگاه‌سازی
  • ترغیب مشتری به خرید
  • ترغیب مشتری فعلی به خرید مجدد و وفادارکردن او

برخلاف اینستاگرام مارکتینگ، لینکدین مارکتینگ یا سئو، در بازاریابی ایمیلی خبری از الگوریتم‌هایی نیست که هر روز تغییر می‌کنند. شما هستید و لیست ایمیل مشتریان که با محتواهای مرتبط و مفید، آن‌ها را پرورش می‌دهید و رابطهٔ مستحکمی می‌سازید.

برای مثال، شما با عضویت در خبرنامهٔ یکتانت هر هفته یک یادداشت اختصاصی دریافت می‌کنید. این خبرنامه یکی از فعالیت‌های بازاریابی ایمیلی ماست.

خبرنامهٔ ایمیلی

پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «ایمیل مارکتینگ چیست؟ (تمام آنچه که باید بدانید!)» را بخوانید تا با مراحل بازاریابی ایمیلی به‌خوبی آشنا شوید.

 

۱۴. بازاریابی پیامکی (SMS marketing)

به یکی از ارزان‌ترین، ولی پربازده‌ترین انواع بازاریابی دیجیتال رسیدیم. بازاریابی پیامکی یعنی استفاده از اس‌ام‌اس برای ارسال پیام به مخاطب هدف!

در این نوع بازاریابی می‌توان به اهداف مختلفی رسید:

  • افزایش آگاهی از برند و مطلع‌کردن بازار هدف از وجود کسب‌وکار با ارسال پیامک انبوه
  • جذب لید با ارائهٔ پیشنهادهای متنوع و جذاب از طریق ارسال هدفمند
  • حفظ مشتریان فعلی با ارائهٔ پیشنهادهای وسوسه‌کننده به‌منظور بازگشت و خرید مجدد
  • ایجاد رابطهٔ شخصی با مشتری

رقم‌زدن تجربه مشتری عالی با ارسال پیامک‌ در زمان‌های مختلف مثل ثبت‌نام (خوشامدگویی)، خرید (ارسال فاکتور و کد رهگیری مرسوله) و…

چند نمونه را در تصویر زیر می‌بینید.

نمونه پیامکی که در کمپین‌های بازاریابی پیامکی ارسال شده است

در مقالۀ «بازاریابی پیامکی چیست؟» به شما می‌گوییم اصول اس‌ام‌اس مارکتینگ چیست و چگونه نتیجه بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید!

 

۱۵. اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing)

اینفلوئنسر به کسی گفته می‌شود که تاثیر زیادی در تصمیم‌گیری دنبال‌کننده‌های خود دارد. وقتی برای پروموت محصول و معرفی آن به مخاطب با اینفلوئنسرها همکاری می‌کنیم، به آن اینفلوئنسر مارکتینگ گفته می‌شود.

کافی است با افرادی همکاری کنید که در حوزهٔ کسب‌وکارتان نامی دست‌وپا کرده‌اند. مخاطبان بالقوه قبل از شروع همکاری شما، اینفلوئنسر را دنبال کرده‌اند و با توجه به نقش اینفلوئنسرها در تصمیم‌گیری آن‌ها، شانس زیادی برای جذب آن‌ها دارید.

برای دسترسی به اینفلوئنسرها هم می‌توانید خودتان مستقیماً با آن‌ها ارتباط بگیرید و هم از خدمات جریان (از زیرمجموعه‌های یکتانت) استفاده کنید. در جریان می‌توانید تعرفهٔ هر اینفلوئنسر را ببینید و بهترین‌ها را بر اساس نیازتان انتخاب کنید.

ویدئوی زیر همکاری یک اینفلوئنسر و برند دمنوش‌های گیاهی را نشان می‌دهد.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر، باز هم پیشنهاد می‌کنیم یکی دیگر از مقاله‌های یکتانت را برای شروع مطالعه کنید: اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چه سودی دارد؟

 

۱۶. افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing)

افیلیت مارکتینگ تعریف ساده‌ای دارد: پرداخت کمیسیون به شخص (شرکت) ثالث برای معرفی، پروموت و فروش محصول!

این نوع بازاریابی را می‌توان در قالب اینفلوئنسر مارکتینگ هم دنبال کرد. به این ترتیب، به‌جای اینکه پولی برای معرفی محصول بپردازید، درصد مشخصی را به‌ازای هر فروش به اینفلوئنسر می‌دهید.

راه‌های دیگری هم مثل تشویق مشتریان فعلی به فروش محصول یا همکاری با سایت‌های خرید گروهی هم وجود دارد.

مزیت اصلی این نوع بازاریابی این است که هزینهٔ جذب مشتری برعهدهٔ فرد (شرکت) ثالث است. اگر قبل از آن توانسته باشید آگاهی خوبی نسبت به برند خود ایجاد کنید، راه را برای آن‌ها هموارتر کرده‌اید.

دیجی‌کالا یکی از قوی‌ترین سیستم‌های همکاری در فروش را دارد که هرکسی می‌تواند به‌عنوان فروشنده کمیسیون بگیرد. مثلاً شما محصولات دیجی‌کالا را در قالب مقاله‌هایی مثل «لیست ۱۰ یخچال اقتصادی ایرانی» معرفی می‌کنید تا از فروش‌هایی که با کلیک روی لینک شما انجام شده است، کمیسیون بگیرید.

نمونه همکاری در فروش

۱۷. بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

آخرین مورد از فهرست انواع بازاریابی ما، بازاریابی موبایلی است. هر فعالیت بازاریابی که از تلفن همراه برای ارتباط‌گرفتن با مخاطب، معرفی محصول و پروموت خود استفاده می‌کند، زیرشاخۀ این نوع بازاریابی قرار می‌گیرد.

تبلیغات درون‌ اپلیکیشنی یکی از مواردی است که در بازاریابی موبایلی به ما کمک می‌کند هم آگاهی از برند را افزایش دهیم و هم لید بگیریم. در کنار این تبلیغات، اغلب کسب‌وکارها با ارسال پوش نوتیفیکیشن به مشتریان خود در موبایل آن‌ها، سعی می‌کنند آن‌ها را حفظ کنند.

بازاریابی مکان‌محور هم در همین دسته قرار می‌گیرد؛ چراکه به کسب‌وکارها کمک می‌کند با کمک موبایل مشتریان بالقوه، آن‌ها را در یک موقعیت مکانی خاصی هدف بگیرند؛ مثلاً هتل‌ها پیامکی به افراد حاضر در محدودهٔ مشخص (یک بنای تاریخی) ارسال می‌کنند تا بتوانند مسافران بیشتری جذب کنند.

ما از انواع بازاریابی با مثال گفتیم! اگر چیزی از قلم افتاده است، روی آیکون روبه‌رو کلیک کنید و به ما بگویید:
1
دربارهٔ کدام بازاریابی صحبت نکردیم؟x

برای بخش آخر، بیایید تفاوت ۲ نوع بازاریابی دیگر را که احتمالاً خیلی شنیده‌اید، بررسی کنیم.

 

تفاوت بازاریابی درون‌گرا با برون‌گرا چیست؟

وقتی کسب‌وکاری بیلبورد تبلیغاتی نصب می‌کند یا برای فروش محصول با مشتریان احتمالی تماس می‌گیرد، رضایت مخاطب را در نظر نمی‌گیرد؛ ولی وقتی شخصی ایمیل خود را برای دریافت خبرنامه وارد می‌کند یا صفحۀ کسب‌وکاری را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کند، این کار را با خواست و تمایل شخصی انجام می‌دهد.

اولی نمونه‌ای از بازاریابی برون‌گرا و دومی مثالی از بازاریابی درون‌گراست.

بازاریابی برون‌گرا در برابر بازاریابی درون‌گرا

بازاریابی برون‌گرا همان روش‌ها و فعالیت‌های مرسوم و قدیمی است که اغلب مردم آن را با نام بازاریابی می‌شناسند؛ روش‌هایی مثل بازاریابی تلفنی، تبلیغات بیلبوردی، تبلیغات رادیویی و تبلیغات پاپ‌آپ.

در این روش، ما پیام خود را بدون اجازهٔ قبلی برای مخاطبِ هدف ارسال می‌کنیم؛ حتی زمانی که آن‌ها برای آن درخواست نکرده‌اند. نمونۀ سنتی آن، دادزن‌های بازار هستند که قیمت و اطلاعات محصول را با صدای بلند به‌اطلاع همه می‌رسانند ?

در مقابل، ما در بازاریابی درون‌گرا سعی می‌کنیم مشتری اولین قدم را خودش بردارد و به‌سمت ما با رضایت قبلی بیاید. پست‌های بلاگ، خبرنامه‌های ایمیلی، پوش نوتیفیکیشن‌ها، پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنیم، همه از نوع محتوایی است که در نهایت باعث می‌شوند مشتری به ایجاد رابطه به ما علاقه‌مند شود.

هدف اصلی بازاریابی درون‌گرا پرورش مشتری بالقوه است تا در نهایت به خریدار و یک مشتری وفادار تبدیل شود. در این سفر، ما او را با کسب‌وکار آشنا می‌کنیم، او را به تعامل بیشتر ترغیب می‌کنیم و در نهایت هم مشتری ما می‌شود و سپس به سراغ وفادارکردن او می‌رویم.

تفاوت مهم این ۲ اینجا مشخص می‌شود که در بازاریابی برون‌گرا، هدف اصلی ما این است که برند را در معرض توجه حداکثری قرار دهیم. ممکن است خیلی از این افراد اصلاً مشتری ما نباشند! ولی در بازاریابی درون‌گرا، ما مشتریانی را جذب می‌کنیم که یا به ما نیاز و علاقه دارند یا به‌دنبال خرید از ما هستند؛ دیگر خبری از فعالیت‌های کورکورانه نیست.

ولی آیا باید تمام روش‌های بازاریابی برون‌گرا را کنار بگذاریم؟ خیر! استراتژی شما بسته به بودجه‌ و مخاطبی که دارید، چیده می‌شود. در این استراتژی، ممکن است صرف نظر از برون‌گرا یا درون‌گرا بودن روش، روی هر ۲ نوع سرمایه‌گذاری کنید.

مقاله پیشنهادی: تفاوت بازاریابی با فروش چیست؟ (پایان جنگ بازاریابی با فروش!)

بهترین روش بازاریابی کدام است؟

همان طور که دیدید دنیای بازاریابی پر از روش‌ها و استراتژی‌های مختلف است که هرکدام بسته به نوع محصول یا خدمت، مخاطب و کسب‌وکار، در جایی به کار می‌آید.

برای داشتن استراتژی بازاریابی موفق، نیاز است که از ترکیبی از این روش‌ها استفاده کنیم و روش‌هایی را انتخاب کنیم که با هدف و توانایی‌هایی ما (مثل نیروی انسانی، بودجه و…) سازگارتر باشد.

در مقالۀ «۱۳ نوع استراتژی بازاریابی + راهنمای نوشتن استراتژی موثر» به شما یاد دادیم چطور بهترین استراتژی را بچینید.

شما با لیست انواع بازاریابی در ایران و جهان آشنا شدید. حالا نوبت شماست که بگویید به نظرتان کدام روش موثرتر است و چرا؟ خوشحال می‌شویم پاسخ‌های شما را در بخش نظرات ببینیم ?

منابع:

hubspot | asana | simplilearn | mailchimp | coschedule | weidert

 

4.7/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
السا
السا
8 ماه قبل

ممنون

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  السا
8 ماه قبل

??

نسیم
نسیم
8 ماه قبل
ما از انواع بازاریابی با مثال گفتیم! اگر چیزی از قلم افتاده است، روی آیکون روبه‌رو کلیک کنید و به…" بیشتر بخوانید

سلام درمورد فروش بیمه های زندگی هم توضیح بدید و نمونه مثال بزنید .مچکرم

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  نسیم
8 ماه قبل

سلام
وقتتون بخیر
ما در ۲ مقالهٔ جداگانه، بازاریابی و تبلیغات بیمه رو بررسی کردیم که پیشنهاد می‌کنیم اونا رو مطالعه کنین:

بازاریابی بیمه چیست؛ ۱۰ ایده بازاریابی و فروش بیمه!

۱۳ راه تبلیغ بیمه عمر و خودرو (+ متن تبلیغاتی بیمه)

رضا
رضا
27 روز قبل

میخواهم بیشتر از شما یاد بگیرم

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  رضا
25 روز قبل

خوشحالیم اینو می‌شنویم و برای ما ارزشمنده 🙂
امیدواریم بتونیم در این مسیر کنار شما باشیم 🍀

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!