💥 دوره جدید و رایگان آکادمی یکتانت: اصول تولید محتوای تبلیغاتی 💥

اصول تبلیغات تلویزیونی موثر برای کسب‌وکارها در سال ۱۴۰۲

سایر مقالات | الهه سرباز | تاریخ بروزرسانی : ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

اصول تبلیغات تلویزیونی موثر برای کسب‌وکارها در سال ۱۴۰۲
  • تن سالم و دل خوش
  • همراه سرد و گرم زندگی
  • گل گل گل، گل از همه رنگ…
  • دوست بزرگ و کوچک
  • سلامتی میاره
همهٔ این عبارات را برای اولین بار از تلویزیون شنیده‌اید. زمان زیادی از پخش این آگهی‌ها می‌گذرد؛ ولی به احتمال زیاد می‌توانید بگویید که هرکدام شعار کدام برند است.
0
هر تبلیغ برای کدام برند است؟ به یاد دارید؟x

این قدرت تبلیغات تلویزیونی است! در این مقاله با ما همراه باشید تا با اصول و چند و چون تبلیغات موفق تلویزیونی آشنا شوید تا بتوانید از این قدرت به نفع خود بهره ببرید.

تبلیغات تلویزیونی چیست؟

به زبان ساده، به‌معنای تبلیغ کسب‌وکار یا محصول و خدمت آن در تلویزیون است. هدف از تبلیغات در تلویزیون هم آگاه‌سازی، معرفی محصول یا فروش بیشتر است.

شاید برای‌ شما هم جالب باشد که بدانید از عمر اولین تبلیغ تلویزیونی در جهان ۸۲ سال می‌گذرد! اولین آگهی تبلیغاتی در تلویزیون متعلق به شرکت Bulova Watch است که در یک کانال محلی در نیویورک پخش شد و نزدیک به ۴هزار نفر آن را دیدند.

این آگهی ۹ ثانیه‌ای  را در ویدئوی زیر ببینید:

 

 

البته تبلیغات در تلویزیون اشکال مختلفی دارد و محدود به ویدئوها و تیزرهای بازرگانی نیست که در بخش بعدی با مدل‌های مختلف آشنا می‌شوید.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته، یاد می‌گیرید چطور خودتان بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

انواع تبلیغات تلویزیونی

تبلیغات در تلویزیون، بسته به هدف و بودجهٔ تبلیغ، به ۶ شکل اجرا می‌شود:

 

1. پیام بازرگانی

این آگهی‌های نسبتاً کوتاه (۱۰ تا ۶۰ ثانیه) رایج‌ترین نوع تبلیغات تلویزیونی هستند که به‌عنوان آنتراکت بین برنامه‌ها پخش می‌شوند.

مثلاً در حال تماشای سریال پایتخت هستید که پخش سریال متوقف و تبلیغ روغن اویلا، تن‌ماهی مکنزی و… نمایش داده می‌شود. این‌ها همان پیام‌های بازرگانی هستند.

البته پیام بازرگانی ممکن است در بین پخش ۲ برنامهٔ پشت‌سرهم نمایش داده شود. مثلاً سریال پایتخت که تمام شد، قبل از پخش اخبار، چند آگهی به شما نشان داده می‌شود.

 

۲. اسپانسری

در این روش، شما از تولید یک برنامهٔ تلویزیونی حمایت مالی می‌کنید و بخشی از هزینه‌های تولید آن را متقبل می‌شوید. در عوض، برند یا محصولات و خدمات شما به‌مدت طولانی‌تری از پیام‌های بازرگانی، در خلال برنامه به‌عنوان اسپانسر معرفی و پروموت می‌شود؛ مثل تبلیغ اول مارکت یا کاله در برنامهٔ دورهمی.

اگر هدف از تبلیغات در تلویزیون، فروش باشد، بهتر است اسپانسر برنامه‌های مرتبط با حوزهٔ فعالیت خود باشید. مثلاً برای فروش قابلمه، حمایت مالی از برنامه‌های آشپزی گزینهٔ بهتری است.

البته می‌توانید برای اینکه از تبلیغات در تلویزیون به این شکل نتیجهٔ بهتری بگیرید، چند پیشنهاد مخصوص بیننده‌های همان برنامه آماده کنید؛ مثل کارهایی که برخی اپلیکیشن‌ها برای تبلیغات در برنامه‌های ورزشی کردند: انتشار گل‌ها، لحظه‌های حساس و تحلیل بازی‌های فوتبالی، کارت هواداری، گروه‌های طرفداری و…

? نکته: اسپانسر حق ندارد در متن برنامه دخالت کند و فقط به‌عنوان حامی مالی شناخته می‌شود.

 

۳. زیرنویس

این نوع تبلیغات، به‌شکل متن‌های ثابت یا متحرکی هستند که در طول یک برنامهٔ تلویزیونی، یک یا چندین بار و به مدت چند ثانیه، در پایین صفحه نمایش داده می‌شوند. نمونهٔ این تبلیغات را در مسابقه‌های فوتبال، سریال‌ها و برنامه‌های مهم و پربازدید زیاد دیده‌اید.

تبلیغات تلویزیونی به‌صورت زیرنویس

۴. تبلیغات در شبکه‌های استانی

این نوع تبلیغ هم مثل همان پیام‌های بازرگانی هستند، منتهی به‌جای اینکه در شبکه‌های ملی نمایش داده شوند و عموم مردم جامعه را هدف قرار دهد، در شبکه‌های استانی برای جذب مردم همان استان پخش می‌شوند.

این شکل از تبلیغات تلویزیونی، برای کسب‌وکارهای محلی مثل رستوران، قالی‌شویی، فروشگاه‌های لوازم‌خانگی شهرهای آن استان مناسب است.

تبلیغ «هایپر احمدی» در شبکهٔ باران (استان گیلان) را به‌عنوان نمونه ببینید:

 

 

 

۵. جای‌گذاری محصول

جای‌گذاری محصول یکی از تکنیک‌های رایج بازاریابی پنهان است. در این روش، محصول‌ شما معمولاً بدون اشارهٔ مستقیم و به‌شکل کاملاً نامحسوس و زیرپوستی در جریان یک فیلم، سریال یا برنامه‌های تلویزیونی تبلیغ می‌شود.

برای مثال، استفادهٔ شخصیت‌های یک فیلم یا سریال از ساعت یا لباس برندی خاص یا نشان‌دادن یک محصول از نمای نزدیک در یک صحنه، نمونه‌ای از این نوع تبلیغات هستند.

از نمونه‌های معروف هم می‌توان به برنامهٔ آشپزی «بهونه» اشاره کرد که محصول‌های مختلف غذایی یا لوازم آشپزخانه در آن تبلیغ شد.

برای آشنایی بیشتر با تکنیک‌‌های این شکل از بازاریابی، مقالهٔ «بازاریابی پنهان چیست؛ چگونه مشتریان را مخفیانه جذب کنیم؟» را مطالعه کنید.

 

۶. تبلیغات رایگان!

تبلیغات رایگان در تلویزیون ? مگر می‌شود؟

بله، می‌شود! صداوسیما برای حمایت از تولیدات داخلی و تشویق کسب‌وکارهای ایرانی، شرایط تبلیغات رایگان در تلویزیون را فراهم کرده که شروط ساده‌ای هم دارد:

  • محصول شما باید تولید ایران باشد و به‌عنوان برند ایرانی عرضه شود
  • محصولات تولید‌شده باید از نوع مصرفی باشد (مثل موادغذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی، پوشاک و…)

برای تبلیغات رایگان در تلویزیون، باید از طریق ادارهٔ کل بازرگانی صداوسیما اقدام کنید و پس از احراز شرایط و ارائهٔ مدارک مورد نیاز، با صداوسیما قرارداد ببندید.

خب، تا اینجا فهمیدیم تبلیغات تلویزیونی چیست و چه انواعی دارد؛ حالا برویم سراغ محاسن و معایب آن.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

معایب و مزایای تبلیغات تلویزیونی چیست؟

این روش تبلیغات هم مثل هر روش دیگری، معایب‌ یا محدودیت‌هایی دارد:

  • هزینه‌های بالایی دارد

تلویزیون تقریباً گران‌ترین کانال برای تبلیغات است. هزینه‌های پخش و نمایش از یک طرف، هزینه‌های جانبی برای تولید و ساخت یک آگهی باکیفیت، مثل هزینهٔ سناریو تبلیغ، اجارهٔ استودیو، دستمزد فیلم‌بردار، بازیگر، تهیه‌کننده، تدوینگر و… هم پول زیادی می‌خواهد.

  • هدفمند نیست

تبلیغ شما در تلویزیون به مخاطبان انبوهی از هر طیف سنی نمایش داده می‌شود و هیچ بخش‌بندی و تفکیکی وجود ندارد. برای همین، نمی‌توان روی آن برای هدف‌گیری دقیق مخاطب ایدئال خودمان حساب کنیم. تنها راه برای نزدیک‌شدن به مشتری هم انتخاب برنامه‌های تلویزیونی با موضوع‌های خاص است. به این ترتیب، باید تبلیغات به تعداد دفعات زیاد پخش شود تا بالاخره درصدی محصول را بشناسند یا بخرند.

  • غیرتعاملی است

تلویزیون یک رسانهٔ یک‌طرفه و غیرتعاملی است؛ یعنی تبلیغ شما در تلویزیون پخش می‌شود، ولی آیا مخاطب می‌تواند از پشت تلویزیون اقدام موردنظر شما را انجام دهد؟

قطعاً‌ نه! (مگر اینکه او را به کانال‌های دیگر هدایت کنید؛ مثلاً بگویید عدد ۲ را به فلان شماره ارسال کند یا با فلان شماره تماس بگیرد)

این موضوع تعامل با مخاطب و وادارکردن او به اقدام را دشوار می‌‌کند.

  • نادیده گرفته می‌شود

شاید مخاطب شش‌دانگ حواس خود را برای دیدن برنامهٔ تلویزیونی خرج کند؛ ولی ممکن است به‌محض شروع تبلیغات، صدای تلویزیون را ببندد، کانال را تغییر دهد یا حتی آن را خاموش کند. اتفاقی که بارها بین ۲ نیمهٔ فوتبال رخ می‌دهد.

  • امکان اندازه‌گیری و بهینه‌سازی آن وجود ندارد

در تبلیغات آنلاین، هر لحظه که اراده کنید می‌توانید نتایج کمپین را اندازه‌گیری و در صورت نیاز، کمپین را اصلاح یا بهینه‌سازی کنید. برخلاف آن، در تبلیغات تلویزیونی شما نه می‌توانید نتایج و میزان موفقیت کمپین را به‌طور دقیق اندازه‌گیری کنید و نه می‌توانید خیلی راحت آن را تغییر دهید. همین که تبلیغ شما در تلویزیون پخش شود، کار تمام است و نتیجه هرچه که باشد (خوب یا بد)، باید آن را بپذیرید.

یکی از روش‌های اندازه‌گیری، استفاده از فرم‌های نظرسنجی است که بدانید مخاطب از چه طریقی با شما آشنا شده است. البته اگر پای کد دستوری، پیامک یا تماس تلفنی برای نصب یا فروش در میان باشد، می‌توان موفقیت کمپین را تا حدود زیادی سنجید؛ ولی تغییر همچنان سخت و پرهزینه است!

البته بیایید یک‌طرفه به قاضی نرویم و مزایا و نکات مثبت تبلیغات تلویزیونی را هم ببینیم.

  • طیف وسیعی از مخاطبان را در بر می‌گیرد

تبلیغات در تلویزیون برای اطلاع‌رسانی در سطح گسترده، هدف‌گیری انبوه مخاطبان و افزایش سهم بازار گزینهٔ مناسبی است.

  • تمام حواس مخاطب را درگیر می‌کند

تبلیغات تلویزیونی با استفاده از عناصر صدا و موسیقی، حرکت، تصاویر و داستان، حواس مختلف مخاطب مثل بینایی، شنوایی و احساسات او را نشانه می‌گیرد و این تاثیر آن‌ها را بیشتر می‌کند.

  • نحوهٔ عملکرد محصول را نشان می‌دهد

در آگهی‌های تلویزیونی، معمولاً چگونگی عملکرد یک محصول یا فایدهٔ آن برای مخاطب به‌خوبی به تصویر کشیده می‌شود و خیلی راحت‌تر از انواع دیگر تبلیغات، مخاطب را ترغیب و متقاعد به خرید آن می‌کند.

یک سؤال پیش می‌آید:

 

تبلیغات تلویزیونی برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

انواع تبلیغات تلویزیونی به شما کمک می‌کنند به اهداف مختلفی برسید. مثلاً می‌توانید اسپانسر یک برنامه شوید تا هم شما را بشناسند و هم اپلیکیشن را نصب کنند.

ولی به‌طور کلی، تبلیغات تلویزیونی در خط مقدم آگاه‌سازی یعنی اولین مرحلهٔ سفر مشتری قرار دارد. از طرفی، برای یادآوری برند هم مناسب است که در نهایت به شناخته‌شدن و افزایش سهم بازار منجر می‌شود.

البته اگر بخواهید مردم یک منطقهٔ خاص شما را بشناسند، بهتر است روی شبکه‌های استانی سرمایه‌گذاری کنید. معمولاً کسب‌وکارهای محلی مثل فروشگاه‌های فرش و لوازم خانگی، رستوران‌ها، فروشگاه پوشاک و ابزارآلات و… به‌جای شبکه‌های سراسری، همین کانال‌های استانی را برای تبلیغ انتخاب می‌کنند.

برای نمونه، بیایید تبلیغ سیسمونی در شبکهٔ اشراق زنجان را ببینیم:

 

 

تبلیغات در تلویزیون با هدف فروش محصول هم استفاده می‌شود. مرسوم‌ترین راه‌های فروش از طریق تلویزیون هم شماره‌گیری یک کد دستوری، ارسال پیامک یا تماس است.

مثلاً در تبلیغ زیر، نحوهٔ سفارش کفش، ارسال عدد ۵ به سرشمارهٔ مشخص است.

 

 

یکی دیگر از رایج‌‌ترین اهدافی که با تبلیغات تلویزیونی می‌توانید به آن برسید، نصب اپلیکیشن و جذب کاربر برای آن‌هاست.

مثلاً تا حالا اپلیکیشن‌های مختلفی مثل ۷۸۰، آپ، بله و… اسپانسر برنامه‌هایی مثل گزارش ورزشی، فوتبال برتر، عصر جدید و خندوانه، شده‌اند و مجری در طول برنامه، اپلیکیشن آن‌ها را معرفی و پروموت کرده‌ است.

پس در کل هر کسب‌وکاری که بخواهد:

  • سهم بازارش را بیشتر کند
  • در بین مردم شناخته شود
  • دنبال افزایش فروش یا جذب مشتری باشد

می‌تواند روی تبلیغات تلویزیونی به‌عنوان روشی موثر حساب کند؛ ولی به چه قیمتی؟ بیایید ببینیم!

 

هزینه تبلیغات تلویزیونی چقدر است؟

هزینه‌های تبلیغات در تلویزیون به ۲ بخش تقسیم می‌شود؛ قسمتی از هزینه‌ها برای ساخت و تولید تیزر یا تبلیغ صرف می‌شود، قسمت دوم هم مربوط به هزینه‌ٔ نمایش آن است.

هزینهٔ نمایش تبلیغ در تلویزیون، بر حسب هر ثانیه نمایش محاسبه می‌شود.

مثلاً اگر یک تیزر تبلیغاتی ۳۰ ثانیه‌ای داشته باشید و هزینهٔ نمایش هر ثانیه، ۱۴ میلیون تومان باشد، هر بار نمایش این تیزر ۴۲۰ میلیون تومان برای شما آب می‌خورد.

بنابراین هرقدر تبلیغ شما طولانی‌تر باشد، هزینهٔ نمایش آن هم بیشتر می‌شود. البته پارامترهای دیگری هم در این تعرفه دخیل هستند؛ مثل:

  • مدل تبلیغ

انواع مختلف تبلیغ تعرفه‌های متفاوتی دارند؛ مثلاً تعرفهٔ نمایش زیرنویس با پیام‌های بازرگانی متفاوت است.

  • زمان و محل نمایش

تبلیغات در شبکه‌ها و زمان‌های مختلف هم هزینه‌های متفاوتی دارد؛ مثلاً تبلیغات در شبکه‌های ملی، خیلی گران‌تر از شبکه‌های استانی است یا تبلیغات در شبکهٔ سه، هزینهٔ بیشتری از شبکه‌ٔ نمایش دارد.

از نظر زمان نمایش هم همین قصه صادق است؛ مثلاً در بعضی شبکه‌ها، هزینهٔ تبلیغات در ساعات صبح یا بامداد کمتر از بعدازظهر و ساعات شب است.

یا تعرفهٔ پخش تبلیغ در بین برنامه‌های پربازدید مثل خندوانه، دورهمی یا مسابقات فوتبال، والیبال، کشتی و…، بیشتر از برنامه‌های کم‌مخاطب است.

طبق آخرین به‌روزرسانی و اطلاعات موجود، میانگین تعرفهٔ تبلیغات در شبکه‌های مختلف تلویزیون به ازای هر ثانیه نمایش، به این ترتیب است:

شبکه میانگین تعرفه تبلیغات در آبان ۱۴۰۱ به تومان (آخرین به‌روزرسانی)
شبکهٔ یک ۱۷۴،۵۴۴،۴۷۵
شبکهٔ دو ۹۵،۱۳۶،۷۳۱
شبکهٔ سه ۱۸۱،۴۱۷،۹۱۰
شبکهٔ پنج ۷۹،۹۸۷،۵۷۷
شبکهٔ خبر ۱۴۵،۱۸۰،۰۴۲
شبکهٔ نسیم ۱۰۰،۶۵۰،۳۷۵
شبکهٔ تماشا ۱۰۳،۱۲۳،۱۲۵
شبکهٔ آی‌فیلم ۸۴،۶۲۵،۶۲۵
شبکهٔ نمایش ۵۷،۸۳۲،۴۴۴

همه‌چیز را گفتیم و حالا نوبت این است که ببینیم چطور از تبلیغات تلویزیونی نتیجه بگیریم!

مقاله پیشنهادی: بررسی ۱۲ برنامه ساخت تبلیغات ویدیویی با گوشی و کامپیوتر

اصول و نکات تبلیغات در تلویزیون

ساخت آگهی‌های تلویزیونی، کار خیلی آسانی نیست. برای اینکه یک تبلیغ به‌یادماندنی و جذاب بسازید، باید اول نکات پایه‌ای و اصول تبلیغات در تلویزیون را بدانید.

بدون رعایت این اصول، نتیجهٔ کار چیز جالبی از آب در نمی‌آید!

 

۱. مخاطب خودتان را بشناسید

نکتهٔ اول، شناخت مخاطب است؛ شما باید بدانید مخاطب یا مصرف‌کنندهٔ تبلیغ شما چه کسانی هستند و چه ویژگی‌ها و رفتارهایی دارند.

برای این کار، به اطلاعات دموگرافیک و ویژگی‌های جمعیت‌شناسی، روان‌شناختی و رفتاری مخاطبان نیاز دارید. برای شروع می‌توانید به این سؤالات پاسخ دهید:

  • مخاطبان شما در کدام بازهٔ سنی قرار می‌گیرند؟
  • وضعیت تاهل، درآمدی، تحصیلی و شغلی آن‌ها چطور است؟
  • جنسیت، نیازها و دغدغه‌های فکری آن‌ها چیست؟
  • بیشتر چه برنامه‌هایی را در تلویزیون دنبال می‌کنند؟
  • چه شبکه‌هایی را بیشتر تماشا می‌کنند؟
  • روزانه چند ساعت و چه ساعاتی را به تماشای برنامه‌های تلویزیونی اختصاص می‌دهند؟
  • چه کسی برای خرید تصمیم می‌گیرد؟

مثلاً اگر مخاطب شما بیشتر پیگیر فوتبال است، تبلیغات در شبکهٔ ۳ و برنامه‌های ورزشی برای شما بهتر است؛ اگر دنبال فیلم و سریال قدیمی است و برنامه‌های شبکه‌ٔ آی‌فیلم را دنبال می‌کند، طبیعتاً با تبلیغات در این شبکه شانس بیشتری برای دیده‌شدن دارید.

به‌عنوان یک نمونهٔ بد، اجازه دهید به تبلیغ تجهیزات پزشکی سالمندان در شبکهٔ پویا اشاره کنیم که قطعاً نتیجهٔ مثبتی در پی نخواهد داشت.

وقتی بدانید مخاطب شما کیست، پیشنهاد و تبلیغی متناسب با او آماده می‌کنید. مثلاً تخفیف یا خرید قسطی برای او اهمیت دارد یا دنبال یک محصول خاص و منحصربه‌فرد است؟

برای نمونه، به تبلیغ کلینیک دندان‌پزشکی در شبکه استانی زنجان توجه کنید که ابتدا مخاطب اصلی خود یعنی «قشر فرهنگی» را هدف گرفته است و سپس به پذیرش بیمه‌های مختلف اشاره کرده است:

 

 

برای آشنایی بیشتر با بخش‌بندی بازار و یافتن بازار هدف، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «بازار هدف چیست + راه‌های شناسایی Target Market» را مطالعه کنید.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۲. هدف مشخصی برای کمپین تبلیغاتی خود داشته باشید

می‌خواهید محصول جدیدی را معرفی کنید و فروش‌ را افزایش دهید؟ برای اپلیکیشن‌ کاربر جذب کنید؟ نام و آوازهٔ برندتان را بر سر زبان‌ها بیندازید؟ دربارهٔ موضوعی اطلاع‌رسانی کنید؟

هدف و خواسته‌تان از تبلیغات هرچه که است، باید واضح و دقیق آن را مشخص کنید. به این ترتیب، دیگر می‌دانید از کدام نوع تبلیغ و با چه پیامی وارد گود شوید.

 

۳. خلاق باشید

یادتان است کمی قبل گفتیم یکی از معایب تبلیغات تلویزیونی، نادیده‌گرفته‌شدن آن است؟

اگر تبلیغ شما به‌اندازهٔ کافی جذاب و منحصربه‌فرد باشد، نه‌تنها حواس مخاطب از آن پرت نمی‌شود و آن را نادیده نمی‌گیرد، بلکه جلوی تلویزیون میخ‌کوب می‌شود و تا ثانیهٔ پایانی آن را تماشا می‌کند!

حالا یکی از پایه‌های اصلی این تمایز و جذابیت، خلاق‌بودن است. با خلاقیت در ایده، موسیقی و داستان تبلیغات، شانس بیشتری هم برای تاثیرگذاری روی مخاطب دارید.

مثلاً مگر می‌شود عمو یادگار و نوهٔ او را فراموش کنیم؟

 

 

ما در مقالهٔ «۱۴ نمونه تبلیغات خلاقانه ایرانی و خارجی»، دربارهٔ این موضوع صحبت کردیم که چگونه می‌توانید تبلیغی متمایز آماده کنید. این مقاله را از دست ندهید!

۴. هزینهٔ تبلیغات را تخمین بزنید

بی‌گدار به آب نزنید! قبل از تبلیغات حتماً باید برنامه‌ریزی و برآورد دقیقی از هزینه‌های تولید و پخش آگهی خود داشته باشید و مطمئن شوید که با بودجه و منابعی که در اختیار دارید، می‌توانید در تلویزیون تبلیغ کنید.

علاوه بر این حساب‌کتاب‌ها، باید ببینید به‌ازای هزینه‌ای که می‌کنید، آیا نرخ بازگشت سرمایه معقولی دارید؟ اگر فروش‌تان کم است، آن را جبران می‌کند؟ آیا ارزشی برای شما ایجاد می‌کند یا نه؟

? نکته: در زمان محاسبهٔ هزینه‌ها، حتما به تعداد دفعاتی که تبلیغ باید تکرار شود، دقت کنید.

مقاله پیشنهادی: روش‌های بودجه بندی تبلیغات که باید بشناسید!

۵. تیزر ضبط‌شده در فضای باز برای برقراری ارتباط با مخاطب بهتر است!

اینکه تبلیغ شما در تلویزیون، به‌شکل تیزر یا ویدئوی واقعی تهیه شود یا موشن گرافیک، اول از همه به بودجه و بعد به مخاطب، هدف و محصول و خدمات شما بستگی دارد.

ولی در کل ویدئوهایی که در فضای باز و واقعی ضبط می‌شوند، تاثیرگذاری بیشتر و بهتری روی مخاطب دارند. چرا؟

چون مخاطب با تصویری آشنا مواجه می‌شود که همیشه در دنیای واقعی آن را می‌بیند؛ پس می‌تواند آن را با واقعیت مقایسه و یک ارتباط عاطفی قوی با برند شما برقرار کند.

البته موشن گرافیک هم در جای خودش، می‌تواند برای بینندهٔ تبلیغ بسیار جذاب و ترغیب‌کننده‌ای باشد.

برای مثال، اگر محصول شما یک اپلیکیشن است، می‌توانید با استفاده از موشن گرافیک، فضای برنامه یا قابلیت‌های آن را به شکل خلاقانه‌ای به تصویر بکشید.

نشان‌دادن فضای فروشگاه یا کلینیک در تبلیغات تلویزیونی هم برای ایجاد ارتباط با مخاطب مفید است. مثلاً شهر لوازم خانگی در تبلیغ خود، فضای بی‌نظیر برای خرید و تنوع محصولات را نشان داده است:

 

 

از شما می‌پرسیم؛ در این تبلیغ، روی چه مزایایی دست گذاشته‌اند:
0
شهر لوازم خانگی روی چه مزایایی در تبلیغ خود دست گذاشته است؟x

 

۶. صادق باشید!

با زیاده‌روی در تعریف و تمجید از خودتان یا بال و پر دادن به ویژگی‌ها و فواید محصول یا خدمات‌، به اعتماد مخاطب لطمه نزنید.

به این فکر کنید مخاطب با دیدن تبلیغ شما در تلویزیون محصول را تهیه کند و ببینید با اطلاعاتی که شما در تبلیغ داده‌اید، زمین تا آسمان فرق می‌کند ?

پس با مخاطب روراست باشید و در کنار مزایا و فواید محصولات، همه‌چیز را صادقانه و شفاف با مخاطب در میان بگذارید. این‌طوری مشتری خیلی راحت‌تر به شما و حرف‌هایتان اعتماد می‌کند و ارتباط محکم‌تری بین شما شکل می‌گیرد.

 

۷. برنامهٔ ساخت تیزر تبلیغاتی را مشخص کنید

برای ساخت تبلیغات تلویزیونی، باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و همان اول تصمیم بگیرید که آیا خودتان می‌خواهید کار تولید تیزر را دست بگیرید یا پروژه را برون‌سپاری کنید.

اگر قرار است خودتان دست‌به‌کار شوید و تیزر را بسازید، زحمت نوشتن سناریو، اجارهٔ استودیو، پیداکردن راوی و فیلم‌بردار، ضبط و تدوین ویدئو پای خودتان است.

برای آشنایی کامل و جامع با مراحل ساخت تیزر می‌توانید مقالهٔ «آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی حرفه ای (۷ مرحله)» را مطالعه کنید.

اگر هم قرار است کار تولید تیزر را به بیرون بسپارید، بهتر است تحقیق و پرس‌وجوی کاملی راجع‌ به سابقه، تجربهٔ کاری و نمونه کارها انجام دهید و خواسته و انتظارات‌تان را با تیم در میان بگذارید.

? نکتهٔ اول: از کلمات و عبارات تاثیرگذار در تبلیغات و فروش مثل «تضمین اصالت کالا» یا «ضمانت بی‌قیدوشرط» در تیزر تبلیغاتی خود حتماً استفاده کنید.

? نکتهٔ دوم: هنگام نوشتن سناریو، به قابلیت‌ها و ویژگی‌های محصول هم اشاره کنید و نشان دهید که زندگی مخاطب را چطور راحت می‌کند؛ یعنی چه فایده‌ای برای او دارید.

یک نمونهٔ خوب را ببینیم؟

 

 

۸. حتماً مخاطب را به انجام عملی مشخص دعوت کنید

آخرین اصل از اصول تبلیغات در تلویزیون که معمولاً به آن بی‌توجهی می‌شود، دعوت مخاطب به تعامل بیشتر با انجام یک اقدام یا عمل مشخص است.

برای تبدیل مخاطبان، باید اقدامی را تعیین کنید و از آن‌ها بخواهید تا آن را انجام دهند؛ یا به‌شکل زیرنویس در پایین تیزر یا به‌صورت شفاهی. مثلاً به این نمونه‌ها توجه کنید:

  • برای خرید کفش پیاده‌روی پاما، با شمارهٔ ۲۹۶۶ تماس بگیرید
  • با شماره‌گیری کد #2*724* اپلیکیشن را روی گوشی خود نصب کنید
  • برای سفارش سرویس قابلمهٔ آراد، عدد ۳ را به شمارهٔ ۲۰۰۰۲۲۳ پیامک کنید
  • همین حالا جهیزیه را قسطی بخرید!

«باسلام» در تبلیغ زیر از جملهٔ «از باسلام خرید کن» برای دعوت مخاطب به خرید استفاده کرده است و برای ترغیب او، به «۴۰ میلیون هدیه» اشاره کرده است:

 

 

در بخش بعدی چند نمونه تبلیغات جالب ایرانی هم ببینیم و کم‌کم پروندهٔ تبلیغات تلویزیونی را می‌بندیم.

مقاله پیشنهادی: آموزش سناریونویسی در تبلیغات به زبان ساده

۵ نمونه تبلیغ تلویزیونی جذاب ایرانی

بدون هیچ مقدمه‌ای، برویم سراغ مثال‌ها و ۵ نمونه تبلیغات تلویزیونی موفق را با اهداف مختلف، با هم ببینیم:

  • ازکی

 

 

  • اپلیکیشن آپ

 

 

  • تبلیغ روغن فامیلا

 

 

  • تبلیغات ایران رادیاتور

 

 

  • تبلیغات ترب

 

 

تقریباً همه چیزهایی را که باید دربارهٔ تبلیغات تلویزیونی می‌دانستید، به شما گفتیم. در بخش آخر، می‌خواهیم راه‌های جایگزین آن را هم به شما معرفی کنیم تا اگر منابع کافی برای تبلیغ در تلویزیون را ندارید، بتوانید با کمترین هزینه، نتایجی مشابه یا حتی بهتر از آن بگیرید.

 

راه‌های جایگزین تبلیغات تلویزیونی

واقعیت این است که تبلیغات تلویزیونی، به‌خاطر هزینه‌های خیلی سنگین تولید و نمایش، گزینهٔ ایدئالی برای هر کسب‌وکاری نیست و هرکسی از پس پرداخت هزینه‌های آن برنمی‌آید.

از هزینه‌ها که بگذریم، وجود یک‌سری محدودیت‌ها مثل ناتوانی در اندازه‌گیری دقیق نتایج و بهینه‌سازی آن‌ها یا هدفمندنبودن تبلیغات در تلویزیون، باعث می‌شود که بازدهی و نتیجه‌ای که انتظار می‌رود (با توجه به هزینهٔ بالایی که هم صرف می‌کنید) عایدتان نشود.

یک راه جایگزین برای شما سراغ داریم که با هزینهٔ خیلی خیلی کمتر و نتایج و بازدهی به‌مراتب بهتر، بتوانید کسب‌وکارتان را پروموت کنید: تبلیغات دیجیتال.

جدول مقایسه‌ٔ بین تبلیغات تلویزیونی و دیجیتال را ببینید و خودتان قضاوت کنید!

تبلیغات تلویزیونی تبلیغات دیجیتال
بسیار گران ارزان
ناتوانی در اندازه‌گیری نتایج نتایج فوری و قابل‌اندازه‌گیری
ناتوانی در تغییر و بهینه‌سازی تغییر و بهینه‌سازی آسان
غیرهدفمند هدفمند و امکان شخصی‌سازی تبلیغ
اجرا و نمایش سخت و وقت‌گیر اجرای سریع و آسان

یکی از پلتفرم‌هایی که می‌توانید برای اجرای تبلیغات آنلاین به آن اعتماد کنید، یکتانت و زیرمجموعه‌های آن است. یکتانت پلتفرم تبلیغات اینترنتی است که سرویس‌های متنوعی را برای تبلیغ برند، محصولات و خدمات شما ارائه می‌کند.

این خدمات و روش‌های تبلیغاتی یکتانت را می‌توانید جایگزین تبلیغات تلویزیونی کنید و با اجرای تبلیغی هدفمند، پربازده و ارزان‌تر، نتایج خیلی بهتری از آن ببینید:

برای دریافت مشاورهٔ رایگان، همین حالا با مشاوران ما تماس بگیرید: ۹۱۰۹۴۵۴۵ – ۰۲۱

 

تبلیغات تلویزیونی، آره یا نه؟

راستش را بخواهید، جواب این سؤال به خیلی چیزها از جمله اهداف و منابع شما بستگی دارد و نمی‌شود برای همهٔ کسب‌وکارها، یک نسخهٔ واحد پیچید.

تبلیغات تلویزیونی، برای کسب‌وکارهای بزرگی که می‌خواهند به مخاطبان انبوه دسترسی داشته باشند و سهم بازار خود را افزایش دهند و صد البته، مشکلی در تامین بودجه و منابع ندارند، گزینهٔ خوب و مناسبی است.

اما کسب‌وکارهای کوچک یا نوپا بهتر است برای افزایش آگاهی مردم یا فروش و جذب مشتری، سراغ روش‌های هدفمند و ارزان‌تری مثل تبلیغات آنلاین بروند.

اگر سؤالی دارید، حتماً در بخش نظرات از ما بپرسید. در ضمن، به ما بگویید جذاب‌ترین آگهی تلویزیونی که تا حالا دیده‌اید مربوط به کدام برند بوده است.

 

منابع:

Hubspot |‌ creativethinksmedia | tegna | feedough

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mohammad Nasim Hasanzada
Mohammad Nasim Hasanzada
2 ماه قبل

عالی….

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  Mohammad Nasim Hasanzada
2 ماه قبل

خوشحالیم اینو می‌شنویم 🙂
ممنون که به ما فیدبک می‌دین.

آموزش تولید محتوای تبلیغاتی