به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

گوگل ادز (گوگل ادوردز) چیست و چه کاربردی دارد؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۲۴ تیر ۱۴۰۳

گوگل ادز (گوگل ادوردز) چیست و چه کاربردی دارد؟

حضور در نتایج جست‌وجو به‌غیر از مسیر گوگل ادز امکان‌پذیر نیست. از طرفی، گوگل دارایی‌های باارزش دیگری مثل گوگل پلی، یوتیوب و جی‌میل هم دارد که بستر مناسبی برای تبلیغات است. اینجاست که احتمالاً شما درگیر یک پرسش شده‌اید: گوگل ادز چیست.

در این مقاله، به این پرسش پاسخ می‌دهیم و ویژگی‌های خاص این پلتفرم تبلیغاتی را بررسی می‌کنیم. بیایید شروع کنیم.

 

گوگل ادز چیست؟

پلتفرم تبلیغات آنلاین گوگل برای دستیابی به مخاطبان، زمانی که به محصول یا خدمت شما نیاز دارند. این تعریفی است که خود گوگل از گوگل ادز می‌کند (منبع: Google Support).

از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ گوگل ادوردز (Adwords) و از ۲۰۱۸ تا امروز گوگل ادز به‌عنوان پلتفرم تبلیغاتی به شما و سایر کسب‌وکارها کمک می‌کند محصول یا خدمت خود را به شکل‌های مختلف در جاهای متفاوت مثل نتایج جست‌وجو، سایت‌های خارجی، اپلیکیشن، جی‌میل و یوتیوب به میلیون‌ها نفر معرفی کنید.

گوگل ادز چند نوع تبلیغ به شما ارائه می‌کند که در ادامهٔ مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ ولی برای کسب‌وکارهایی با مخاطبان داخل ایران، مناسب‌ترین نوع تبلیغات گوگل تبلیغ در نتایج موتور جست‌وجوی گوگل (Google Search Ads) و تبلیغات در سایت‌های خارجی است.

تصویر زیر، نتایج داخل کادر زردرنگ، نمونه تبلیغات در گوگل و بقیه نتایج ارگانیک هستند:

برای اینکه مثل این نمونه در بین تبلیغات دیده شوید، باید در چیزی شبیه به حراج برنده شوید. در بخش بعد، با جزئیات بیشتری به شما می‌گوییم که سازوکار گوگل ادز چیست و چگونه کار می‌کند.

یک نمونه تبلیغات در سایت‌های خارجی با کمک گوگل ادز هم در تصویر زیر ببینید که با اعمال تنظیمات هدفمندی به کاربر ایرانی نمایش داده شده است:

تبلیغات در سایت‌های خارجی با گوگل ادز

خب، برویم سراغ سازوکار!

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

گوگل ادز چگونه کار می‌کند؟

گوگل ادز مثل یکتانت پلتفرم تبلیغاتی است؛ یعنی کسب‌وکارها در آن ثبت‌نام می‌کنند، کمپین تبلیغاتی می‌سازند و سپس تبلیغات آن‌ها به‌طور اتوماتیک در جاهای مختلف بسته به نوع کمپین نمایش داده می‌شود.

از آنجایی که تبلیغات در صفحه اول گوگل محبوب‌ترین کمپین گوگل ادز بین ایرانی‌هاست، بیایید سازوکار آن را بررسی کنیم.

همان طور که گفتیم برای تبلیغات هر جست‌وجویی که در گوگل انجام می‌شود، چیزی شبیه به حراج اتفاق می‌افتد. برای اینکه این حراج یا مزایده را بهتر درک کنید، اول باید با برخی اصطلاحات گوگل ادز آشنا شوید:

  • حراج (Auction)

پشت صحنهٔ هر تبلیغی که در گوگل نمایش داده می‌شود، مزایده‌ای خودکار در جریان است که در آن تبلیغ‌دهنده‌ها با قیمت پیشنهادی مختلف (bid) با هم سر جایگاه نمایش رقابت می‌کنند.

برای شرکت در این مزایده، باید حداکثر رقمی را که حاضرید برای هر کلیک روی تبلیغ خود، بپردازید، اعلام کنید. علاوه بر قیمت پیشنهادی شما، چند پارامتر دیگر مثل کیفیت و مرتبط‌بودن تبلیغ هم هم‌زمان و در لحظه با دیگر رقبا مقایسه می‌شود تا ۴ برندهٔ اصلی مشخص شود.

  • کیفیت و مرتبط‌بودن (Relevence and Quality)

اول باید تبلیغ (شامل عنوان، توضیحات، کال‌تواکشن و…) و کیوردهای شما به عبارت جست‌وجوی کاربر (Search Term) مرتبط باشد؛ مثلاً وقتی کسی «کفش ورزشی اورجینال» سرچ می‌کند، کتونی از کفش پاشنه‌بلند مرتبط‌تر است.

تجربهٔ کاربر از کلیک روی تبلیغ شما و ورود به لندینگ پیج هم برای کاربر مهم است. نرخ کلیک مورد انتظار هم برای گوگل مهم است. بر اساس این ۳ معیار، سیستم مزایده گوگل ادز به تبلیغ شما یک امتیاز کیفی (Quality Score) می‌دهد.

  • رتبهٔ تبلیغ (Ad Rank)

رقمی که برای مزایده پیشنهاد کرده‌اید، ضرب در امتیاز کیفی تبلیغ که گوگل تعیین می‌کند، رتبهٔ تبلیغ شما را می‌سازد.

رتبه تبلیغ گوگل ادز چیست

این رتبه در جایگاهی که تبلیغ شما نمایش داده می‌شود؛ مؤثر است. در کنار آن، رتبهٔ رقبا و لوکیشن، سن، زبان و دستگاه کاربر هم مهم است. یادتان باشد همیشه هزینهٔ بیشتر برای بید، به‌معنی جایگاه بالاتر نیست. با بهینه‌سازی تبلیغ و بهبود رتبهٔ کیفی می‌توانید جایگاه بهتری بگیرید.

نکته: این رتبه به‌معنای جایگاه شما در نتایج جست‌وجو نیست؛ یعنی رتبهٔ تبلیغ شما در حراج یک شود، به این معنا نیست بالای صفحه و در رتبهٔ ۱ قرار می‌گیرید. فقط جایگاه شما در بالا یا پایین صفحه نسبت به رقبا را مشخص می‌کند.

خب حالا همه‌چیز را کنار هم می‌گذاریم تا ببینیم گوگل ادز چگونه کار می‌کند.

وقتی کاربر عبارتی را جست‌وجو می‌کند، گوگل بررسی می‌کند تبلیغ‌دهنده‌ای برای کیوردهای مرتبط با آن، رقمی پیشنهاد کرده است یا نه. این بررسی ۳ حالت دارد:

  • کاربر دقیقاً كلمات کلیدی شما را جست‌وجو کرده است
  • کاربر عبارتی مشابه یا شامل كلمات کلیدی شما را جست‌وجو کرده است
  • کاربر كلمات کلیدی شما را با کلماتی اضافه پیش یا پس از آن جست‌وجو کرده است

اینکه کدام حالت را گوگل انتخاب کند، شما تعیین می‌کنید. به‌علاوه می‌توانید کیوردهایی را که تبلیغ شما در نتایج جست‌وجوی آن‌ها نمایش داده نشود، انتخاب کنید.

تبلیغ‌هایی که برای هر جست‌وجو، مرتبط شناسایی شوند، وارد مزایده برای نمایش می‌شوند. گوگل به هر تبلیغ یک امتیاز کیفی بین یک تا ۱۰ می‌دهد، بعد برای هر تبلیغ یک رتبه مشخص می‌کند.

تبلیغی که بیشترین رتبه کیفی را داشته باشد، در نتیجهٔ جست‌وجوی مرتبط با خود، بالاتر نمایش داده می‌شود (منبع: Semrush).

سازوکار گوگل ادز چیست

پس از آن، هزینهٔ هر کلیک بر اساس نتیجهٔ مزایده و رتبهٔ تبلیغ مشخص می‌شود که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

سازوکار حساب‌کردن هزینهٔ تبلیغات گوگل ادز چیست

اگر موافق باشید، در بخش بعدی با هم ببینیم مزایای گوگل ادز چیست و چرا باید به فکر استفاده از آن باشید.

 

مزایای گوگل ادز چیست؟

اگر اینکه گوگل از دههٔ ۹۰ میلادی غول موتورهای جست‌وجو بوده است، بدون اینکه جانشین کسی باشد یا جانشینی برای آن پیش‌بینی شود، برای شما کافی نیست که چشم‌بسته تبلیغ در گوگل را انتخاب کنید، هیچ اشکالی ندارد.

در ادامه، مزایای گوگل ادز را بر می‌شماریم که ۱۰۰ درصد، شما را قانع می‌کند (Business و WordStream و Google Support).

 

۱. به شما اجازه می‌دهد تبلیغات زودبازده و پربازده را تجربه کنید

سایت‌هایی که در رتبه‌های اول نتایج ارگانیک دیده می‌شوند، سال‌ها زمان و هزینه صرف رسیدن به این رتبه‌ها کرده‌اند و رقبا برای رسیدن به جایگاه آن‌ها، باید همان قدر صبر و تلاش کنند و تازه نتیجه تضمین‌شده هم نیست!

خب، گوگل ادز به شما اجازه می‌دهد از بالای سر تمام رقبای همه‌فن‌حریف خود بپرید و بالاتر از آن‌ها دیده شوید؛ بدون اینکه نیاز باشد صدها رپرتاژ برای ساخت بک‌لینک سفارش دهید یا كلمات کلیدی مختلف را در لندینگ پیج‌های خود بگنجانید.

داخل پرانتز این را بگوییم که منظور این نیست که فقط سایت‌های تازه‌کار یا سایت‌هایی که سئوی ضعیفی دارند، سراغ گوگل ادز می‌روند. گاهی بحث رقابت‌های نزدیکی وسط است که یک رتبه بالاتر هم در سود کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد.

پس نتیجه می‌گیریم تبلیغات در گوگل، نوعی تبلیغات زودبازده است. حالا چرا گفتیم گوگل ادز پربازده هم هست؟

چون قدم اول در این تبلیغات را کاربر با جست‌وجوی یک عبارت برداشته است؛ در حالی که در روش‌هایی مثل تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، وسط وقت‌گذرانی یا تفریح کاربر، تبلیغ سر راه او قرار می‌گیرد و گاهی در فعالیت او وقفه ایجاد می‌کند.

در تبلیغات گوگل کاربر با جست‌وجو، دنبال راه‌حل مشکل خود می‌گردد و شما این راه‌حل را فراهم می‌کنید. گوگل به اینکه تبلیغ و محتواهای مرتبط به کاربر نشان می‌دهد، افتخار می‌کند.

اگر شما كلمات کلیدی درستی را انتخاب کنید، می‌توانید از این قدرت گوگل، برای هدف‌گیری دقیق کاربرانی که دنبال راه‌حل شما می‌گردند، بهره ببرید. معیاری که در انتخاب کیوردهای مناسب باید در نظر بگیرید، هم‌سویی قصد کاربر و هدف شما از تبلیغ است.

برای مثال، اگر هدف شما ثبت‌نام علاقه‌مندان دوره‌ای دربارهٔ بازاریابی پیامکی است، عبارت «آموزش بازاریابی پیامکی» یکی از کیوردهای به‌دردبخور خواهد بود. اگر قصد فروش شیشه‌های بازیافتی خود را داشته باشید، عبارت «خرید ضایعات شیشه» مناسب‌ترین کاربران را برای شما می‌آورد.

در یک کلام، با گوگل ادز می‌توانید کاربرانی را جذب کنید که به محصول یا خدمت شما علاقه‌مند و آماده‌ٔ تبدیل هستند.

طبق نظرسنجی ما در اسفند ۱۴۰۱، گوگل ادز پربازده‌ترین کانال برای کسب‌وکارهای ایرانی بوده است که بیشترین بودجهٔ بازاریابی را با هدف افزایش فروش خرج کرده‌اند.

بهترین کانال برای تبلیغات طبق نظر مدیران مارکتینگ ایرانی چیست

یادتان باشد تبلیغات در گوگل وقتی زودبازده و پربازده است که حاشیهٔ سودی که از فروش به دست می‌آورید، کاملاً هزینه‌ٔ تبلیغات را پوشش دهد.

یک پرانتز اینجا باز کنیم: تبلیغات در گوگل راه‌حلی دائمی برای حضور در نتایج جست‌وجو نیست؛ بهترین رویکرد این است که شما در کنار سئو، با تبلیغات در گوگل به فکر فروش باشید تا هزینه‌ها را جبران کنید. پس از آن هم که سئو سایت به ثمر می‌نشیند. دربارهٔ اینکه چه زمانی به سراغ تبلیغات در گوگل و چه وقتی سراغ سئو بروید، در مقالهٔ «منظور از بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟» را مطالعه کنید.

برای اینکه از تبلیغات در نتایج جست‌وجو سود کنید، باید در انتخاب کلمات کلیدی و نوع تطبیق آن دقت کنید. برخلاف سئو، ما اینجا فقط کلماتی را هدف می‌گیریم که پشت آن، قصد خرید پنهان است و نه کسب اطلاعات.

نمونه تبلیغات در گوگل

یک مسئلهٔ دیگر هم بگوییم و برویم ببینیم مزیت‌های بعدی گوگل ادز چیست. در اینجا برخلاف سئو، نیاز نیست یک صفحهٔ مستقل برای هر کلمه کلیدی بسازید؛ یعنی با یک صفحه، می‌توانید در نتایج جست‌وجو صدها کلمهٔ کلیدی مرتبط باشید.

مقاله پیشنهادی : راهنمای انتخاب کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی

۲. برای هر نیازی راهکاری دارد

اگر گوگل ادز یک ویژگی را خیلی زیاد داشته باشد، انعطاف‌پذیری است. پلتفرمی یکپارچه است که انواع تبلیغات را از کلیکی تا نمایشی عرضه می‌کند و به شما اجازه می‌دهد با بودجه و اهداف مختلف، مخاطبان خود را هدف‌گیری کنید.

فرقی نمی‌کند محتوای شما برای تبلیغ چه باشد؛ متن، تصویر یا ویدیو! گوگل تبلیغی متناسب با آن را دارد.

اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند باشد، گوگل تبلیغات نمایشی در شبکهٔ نمایش گوگل و یوتیوب را پیشنهاد می‌دهد؛ اگر هم می‌خواهید فروش را افزایش دهید، تبلیغ در نتایج موتور جست‌وجو می‌تواند کاربرانی با بیشترین قصد خرید را روانهٔ سایت شما کند.

نمونه تبلیغات نمایشی با گوگل ادز

اپلیکیشن دارید و به فکر تبلیغات نصب اپلیکیشن هستید؟ گوگل ادز باز هم اینجا کمپین مخصوص برای افزایش نصب اپلیکیشن دارد.

نمونه تبلیغات اپلیکیشن با گوگل ادز

خلاصه اینکه انواع کمپین های گوگل ادز به انواع نیازهای شما پاسخ می‌دهند و دارایی‌های گوگل هم تضمین می‌کند مخاطب خودتان را پیدا می‌کنید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۳. مقرون‌به‌صرفه است

با هر بودجه‌ای می‌توانید در گوگل تبلیغ کنید؛ چون هیچ مبلغ حداقلی وجود ندارد. درست است که رقابت سر بعضی کلمات کلیدی داغ و هزینه‌ٔ آن بالاست؛ ولی همچنان بیشتر کیوردها قیمت بالایی ندارند. از طرفی با نرخ تبدیل بالایی که می‌توانیم از تبلیغات گوگل بگیریم، هزینه‌ها جبران می‌شوند.

به‌علاوه، می‌توانید با تعیین سقف بودجهٔ روزانه، حداکثر بید و… میزان هزینهٔ روزانه و ماهانهٔ هر تبلیغ را محدود کنید. با این کار، لازم نیست بیست‌وچهارساعته تبلیغ خود را رصد کنید تا مبادا هزینه از بودجه بالاتر برود.

با حذف تبلیغ‌های کم‌بازده هم و صرف هزینهٔ آن‌ها برای تبلیغ‌های پربازده هم به کنترل هزینه‌های تبلیغات خود کمک می‌کنید.

همچنین، در تبلیغات سرچ گوگل، ما فقط وقتی هزینه می‌پردازیم که کلیکی انجام شده باشد و تعداد نمایش‌ها اصلاً مهم نیست!

غیر از روش پرداخت به‌ازای هر کلیک (PPC) که با آن هزینهٔ تبلیغات کلیکی محاسبه می‌شود، گوگل روش‌هایی مثل پرداخت به‌ازای هر عمل کاربر (CPA) را هم ارائه می‌دهد.

در آخر اینکه، قیمت را شما مشخص می‌کنید. مثلاً شاید بر اساس گزارش‌های گوگل ادز متوجه شوید باید قیمت پیشنهادی برای کیوردی را بالا ببرید و برای بعضی کیوردها را کم کنید.

 

۴. عملکرد و بازدهی کمپین را می‌توانید اندازه بگیرید

اگر ندانید مشکل از کجاست، نمی‌توانید آن را حل کنید. خوبی گوگل این است که گزارشی دقیق و پر از جزئیات در قالبی ساده به شما می‌دهد.

گوگل ادز خیلی سریع این گزارش را آماده می‌کند. گزارش آن شفاف است و همهٔ چیزهایی را که باید دربارهٔ کمپین خود بدانید، در خود دارد.

با این گزارش می‌فهمید چند نفر روی تبلیغ شما کلیک کرده‌اند، چه کیوردهایی این افراد را به صفحهٔ شما آورده است، این افراد در لندینگ پیج شما چه رفتاری داشته‌اند؛ خرید کرده‌اند، فرم ثبت‌نام را پر کرده‌اند، اپلیکیشن را دانلود کرده‌اند یا روی گزینهٔ تماس زده‌اند و…

گزارش گوگل ادز چیست

به‌علاوه، گزارش گوگل ادز اطلاعات مفیدی مثل اینکه هر لید به‌طور متوسط چقدر برای شما هزینه برداشته است، ارائه می‌دهد.

شناسایی تبلیغ‌های پربازده و کم‌بازده هم که در بخش قبل گفتیم، با کمک اطلاعات همین داشبورد گوگل ادز انجام می‌شود.

اگر داشبورد گوگل ادز را با گوگل آنالیتیکس ادغام کنید، اطلاعات بیشتری دربارهٔ مشتری کسب می‌کنید و نرخ تبدیل را می‌توانید دقیق ردیابی کنید.

فکر می‌کنید مزیت مهم بعدی گوگل ادز چیست؟

 

۵. اجازه می‌دهد مخاطب را دوباره هدف بگیرید

هرکسی که به لندینگ پیج یا سایت شما سر بزند، در اولین بازدید اقدام موردنظرتان را انجام نمی‌دهد؛ پس باید راهی داشته باشید او را مجدد هدف بگیرید. گوگل ادز به شما اجازه می‌دهد تبلیغ خود را مجدد به این افراد نمایش دهید.

از آنجایی که مخاطب یک بار علاقهٔ خود را با سرزدن به صفحهٔ شما نشان داده است، هم با شما آشناست و هم احتمال پذیرش پیشنهادتان بیشتر است. هدف‌گیری مجدد نقش زیادی در کاهش هزینه جذب مشتری دارد.

تبلیغ زیر از اتاقک به‌واسطهٔ بازدید از صفحهٔ ویلاهای لواسان نمایش داده شده است و به این ترتیب، کاربر پیشنهادی شخصی‌سازی‌شده را دوباره می‌بیند:

نمونه تبلیغات ریتارگتینگ گوگل ادز

۶. پل ارتباطی کسب‌وکارتان و میلیون‌ها نفر است

گوگل آن قدر محبوب و معروف است که به‌عنوان واژه نه‌فقط وارد زبان انگلیسی که حتی وارد زبان فارسی شده است.

حتماً شنیده‌اید که افراد در پاسخ به سؤال‌های دیگران بگویند: «چرا گوگل نمی‌کنی؟» مردم باور دارند که همهٔ جواب‌ها را گوگل می‌داند.

منظورمان از مردمی که می‌گوییم، افرادی هستند که در هر دقیقه، ۵/۹ میلیون، در هر روز ۸/۵ میلیارد و در هر سال، ۳/۱ تریلیون جست‌وجو انجام می‌دهند (منبع: Semrush).

از هیچ تریبونی نمی‌توانید این تعداد مخاطب بگیرید. البته کل این آدم‌ها مخاطب کسب‌وکار شما نیستند؛ ولی خیالتان می‌تواند راحت باشد که در بین آن‌ها چند صد، هزار یا میلیون نفر مخاطب خود را پیدا می‌کنید.

تازه این افراد فقط به کاربران موتور جست‌وجوی گوگل محدود نمی‌شوند. کاربران سایت‌ها و اپلیکیشن‌های همکار گوگل و کاربران یوتیوب را هم باید به این تعداد اضافه کنید. طبق گفتهٔ گوگل، ۳۵ میلیون وبسایت و اپلیکیشن در شبکهٔ نمایش گوگل (GDN) هستند؛ در هر جایی از اینترنت می‌توانید با کمک گوگل، به مخاطبان خود دست پیدا کنید.

 

۷. امکانات مختلفی برای تبلیغات هدفمند دارد

با انتخاب كلمات کلیدی مناسب بخش زیادی از راه هدف‌گیری دقیق را رفته‌اید؛ مثلاً وقتی قصد فروش دارید، با هدف‌گیری کیوردهایی که قصد خرید بالایی دارند، مثل «خرید اکشن فیگور»، می‌توانید خریداران محصول یا خدمت خود را پیدا و جذب کنید.

حالا اگر محصول یا خدمت خود را در منطقهٔ جغرافیایی مشخصی عرضه می‌کنید، می‌توانید لوکیشن کاربر را محدود کنید تا فقط کسانی تبلیغ شما را ببینند که در منطقه‌ای مشخص هستند.

مخاطبان محصول شما محدودهٔ سنی خاصی دارند؟ خب می‌توانید این را هم مشخص کنید.

محصول یا خدمت شما را کاربران دستگاه مشخصی استفاده می‌کنند؟ مثلاً مخاطبان شما نسل زدی هستند و بیشتر با موبایل جست‌وجو می‌کنند. دستگاه کاربران را تلفن همراه انتخاب می‌کنید.

همچنین می‌توانید روز، ساعت و اینکه هر چند وقت یک بار تبلیغ نمایش داده شود، تعیین کنید. اگر کاربران شما ساعات خاصی بیشتر جست‌وجو می‌کنند یا برای رویدادی خاص تبلیغ می‌کنید، می‌توانید در روز و ساعت مشخص تبلیغ خود را نمایش دهید.

گوگل کاربران خود را مثل کف دست می‌شناسد. می‌داند آن‌ها از چه وب‌سایت‌هایی بازدید می‌کند، چه چیزهایی را جست‌وجو کرده است و چه اپ‌هایی را دارد. همین‌ها به گوگل اجازه می‌دهد کاربران خود را بر اساس علایق آن‌ها دسته‌بندی کند.

فرض کنید شما می‌خواهید برای سایت فروشگاهی مواد غذایی و خوراکی خود از گوگل مشتری بگیرید. می‌توانید از بین دسته‌بندی‌های علایق کاربران، Food & Dining را انتخاب کنید.

گروه مخاطبان گوگل ادز چیست


۸. به شما بازخورد می‌دهد؛ مثل یک دستیار حرفه‌ای!

گوگل ادز ابزاری به‌نام Insight در اختیار شما قرار می‌دهد که دستیار حرفه‌ای شما در اجرای تبلیغات گوگل است. این ابزار عملکرد تبلیغات شما را تحلیل و بررسی می‌کند و می‌تواند پیشنهادهایی برای بهبود عملکردتان دهد.

این ابزار می‌تواند موارد زیر را تحلیل کند (منبع: Google Ads):

  • نحوه و سرعت مصرف بودجه
  • تشخیص علت عملکرد ضعیف کمپین
  • ترندهای جست‌وجو
  • پیش‌بینی تقاضا
  • عملکرد عبارات جست‌وجو
  • مخاطبان
  • تاریخچهٔ تغییرات شما در کمپین
  • مزایده
  • تغییرات عملکرد کمپین

اینسایت گوگل ادز چیست

در تصویر زیر، Auction Insight را می‌بینید. اینجا می‌توانید ببینید چه سایت‌هایی با شما وارد حراج و سیستم مزایده می‌شوند و دربارهٔ قیمت پیشنهادی و بودجه تصمیم بهتری بگیرید.

auction insight گوگل ادز

۹. در نهایت، نرخ بازگشت سرمایه خوبی را رقم می‌زند

گفتیم که گوگل به ما این امکان را می‌دهد کاربرانی را هدف بگیریم که به محصول یا خدمت ما علاقه‌مند هستند و آماده‌اند کاری را که می‌خواهیم انجام دهند. به‌علاوه، قدرت نشانه‌گیری دقیق و هدفمند آن‌ها را داریم.

از طرفی، تبلیغ در گوگل به‌صرفه هم هست. می‌توانیم بازده تبلیغ را بررسی کنیم و تبلیغات کم‌بازده را حذف کنیم. امکان ایجاد محدودیت برای مصرف روزانه و ماهانهٔ بودجه را هم داریم.

با وجود امکان هدف‌گیری مجدد کاربران، می‌توانیم مطمئن باشیم هیچ مخاطبی را ساده از دست نمی‌دهیم. خب همهٔ این مزیت‌ها منجر به نتایج شگفت‌انگیزی برای کسب‌وکارها شده است.

طبق گزارش Google Economic Impact، کسب‌وکارها از هر یک دلاری که برای تبلیغات گوگل خرج می‌کنند، ۸ دلار به دست می‌آورند.

این تیر خلاص است. تبلیغ در گوگل جدا از همهٔ خوبی‌هایی که دارد، نرخ بازگشت سرمایه خوبی هم به ارمغان می‌آورد و این آن را به یکی از بهترین پلتفرم‌های تبلیغات در سطح جهان تبدیل می‌کند.

بعد از مزایای تبلیغات گوگل ادز حالا نوبت این است که بفهمیم به‌عنوان کسب‌وکاری ایرانی، چه روش‌هایی برای تبلیغ در گوگل پیش پای خود داریم. در بخش بعد بررسی می‌کنیم.

 

چطور از گوگل ادز برای رشد کسب‌وکارمان استفاده کنیم؟

گوگل ادز کمپین‌های تبلیغاتی مختلفی ارائه می‌کند؛ ولی ۴ تا از آن‌ها به درد کسب‌وکارهای ایرانی می‌خورد. در این بخش می‌گوییم ۴ روش خوب تبلیغ در گوگل ادز چیست.

 

۱. افزایش فروش و جذب لید باکیفیت با تبلیغات در گوگل

تبلیغ در نتایج جست‌وجوی گوگل یک مزیت بزرگ دارد که تا اینجای مقاله به آن اشاره کرده‌ایم: می‌توانیم وقتی تبلیغ خود را به کاربر نمایش دهیم که او خودخواسته عبارت مرتبطی را جست‌وجو کرده و دنبال پاسخ است. به همین دلیل است که تبلیغ در نتایج موتور جست‌وجو لید باکیفیت می‌آورد و فروش را افزایش می‌دهد.

مثلاً کاربر می‌خواهد راه‌حلی برای طراحی وب‌سایت خود پیدا کند و در ۲ نتیجهٔ اول، تبلیغ طراحی سایت مرتبط می‌بیند:

نمونه تبلیغات طراحی سایت در گوگل

برای اینکه از این تبلیغ نتیجه بگیرید، حواستان به چند چیز باشد:

اول عنوان و توضیحات تبلیغ را جدی بگیرید؛ در این قسمت، با هدف‌گرفتن نیاز کاربر و برشمردن مزایایی که برای او دارید، آن هم در مختصرترین حالت ممکن باید توجه کاربر را جلب کنید.

مثلاً در هدلاین تبلیغ زیر تخفیف گذاشته شده و در دیسکریپشن آن هم به تعداد برندهایی که برای آن‌ها کار کرده است، اشاره شده است.

منظور ا ز استفاده از عبارت تاثیرگذار در تبلیغات گوگل ادز چیست

در ادامه، باید به انواع افزونه تبلیغات در گوگل اشاره کنیم که به شما اجازه می‌دهد به‌طور رایگان، فضای بیشتری را به شکل‌های مختلف از آن خود کنید.

مثلاً در تبلیغ زیر، از چند افزونهٔ مختلف با اهداف متفاوت استفاده شده است که دور افزونهٔ «Promotion» کادری کشیدیم.

افزونه گوگل ادز چیست

پس از آن هم لندینگ پیج باید خوب طراحی شود. وقتی به هر روشی که شده کاربر را قانع کرده‌اید، کلیک کند، لندینگ پیج بی‌کیفیت و بد تمام هزینه‌ها را بر باد می‌دهد.

لندینگ پیج باید مختصر و مفید باشد و همان اوایل دکمهٔ کال‌تواکشن را داشته باشد. در این صفحه بر مزایای خود تأکید کنید و خیلی ساده به مخاطب بگویید چه کاری باید انجام دهد.

نظرات مشتریان هم به آن اضافه کنید و در صورت امکان، ویدیو معرفی محصول یا ویدیوی نظرات مشتریان هم داشته باشید.

نکته: گفتیم می‌توانید با یک صفحه در نتایج جست‌وجوی مرتبط با صدها کلمه کلیدی حضور داشته باشید؛ ولی وقتی برنده می‌شوید که کلمات کلیدی مرتبط را در یک ظرف قرار دهید.

اگر می‌خواهید تبلیغات در گوگل را یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم «ایبوک آموزش جامع تبلیغات در گوگل» را رایگان دانلود کنید.

 

۲. افزایش ترافیک و آگاهی از برند با تبلیغات نمایشی

اگر قصد شما افزایش ترافیک وبسایت و آگاهی از برند باشد، با مخاطبانی سروکار دارید که در ابتدای این سفر هستند.

گوگل ادز به شما این امکان را می‌دهد به مخاطبانی که به محصول یا خدمت شما علاقه‌مند هستند، ولی هنوز آمادهٔ تبدیل‌شدن نیستند، تبلیغ خود را نمایش دهید. با همکاری با وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به‌علاوهٔ یوتیوب، یک شبکهٔ نمایش تبلیغات برای خود ساخته است که در آن می‌توانید مخاطبان ایرانی را هم هدف بگیرید.

در این روش، به‌جای عبارت‌های جست‌وجوشده توسط کاربران، علایق کاربر یا نوع محتوایی را که در حال مشاهدهٔ آن است، مبنای نمایش تبلیغ قرار می‌دهد. حالا به‌عنوان نمونهٔ واقعی و ایرانی، تبلیغ استخر باشگاه انقلاب را در یکی از اپلیکیشن‌های همکار گوگل ببینید:

تبلیغات گوگل ادز در اپلیکیشن

در یوتیوب هم چند جایگاه برای نمایش تبلیغات بازدیدی وجود دارد. یکی مثل تصویر زیر در فید کاربر و بین ویدیوهای مختلف پیشنهادی:

نمونه تبلیغات در یوتیوب

برای اینکه از این تبلیغات نتیجهٔ خوبی بگیرید، باید از تصاویر و کپی‌های تبلیغاتی خوب و قانع‌کننده استفاده کنید.

نکته: به‌هیچ‌وجه تبلیغ متنی خودتان را در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نمایش ندهید؛ چراکه تصویر باکیفیت و قانع‌کننده ندارد و کاربری آن را می‌بیند که آمادهٔ خرید نیست.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۳. افزایش نصب اپلیکیشن

در تمام دارایی‌های گوگل می‌توانید اپلیکیشن خود را برای افزایش نصب آن پروموت کنید. کجا؟

  • گوگل پلی
  • صفحهٔ نتایج جست‌وجوی گوگل
  • شبکهٔ نمایش گوگل
  • گوگل دیسکاور

محل نمایش تبلیغات کمپین اپلیکیشن گوگل ادز چیست

از همه بهتر، گوگل‌پلی است؛ چراکه کاربر برای نصب اپلیکیشن به اینجا آمده است. می‌توانید با نمایش تبلیغ اپلیکیشن خود در صفحهٔ اصلی گوگل‌پلی، صفحهٔ دیگر اپلیکیشن‌ها و نتایج جست‌وجو نصب اپلیکیشن خود را بیشتر کنید. تبلیغات در گوگل پلی در صفحهٔ اصلی آن شبیه به تصویر زیر نمایش داده می‌شود:

نمونه تبلیغات در گوگل پلی

البته اینجا هم بهترین نتیجه با تبلیغات در نتایج جست‌وجو رقم می‌خورد. کاربر عبارتی را جست‌وجو می‌کند تا اپلیکیشنی برای رفع نیاز خود پیدا کند. پس از آن، اپلیکیشن شما را بالاتر از همه می‌بیند.

نمونه تبلیغات در نتایج جست‌وجوی گوگل پلی

۴. جذب لید و افزایش آگاهی از برند با تبلیغات در جی‌میل

بله، با جی‌میل هم می‌توانید مخاطبان خود را هدف بگیرید؛ هم ایرانی و هم خارجی!

در جی‌میل با ارسال ایمیل مخاطب جذب می‌کنید. ایمیل فرصت خوبی برای عرض اندام به شما می‌دهد. اول عنوان ایمیل را دارید که اگر جذاب و قانع‌کننده نوشته شود، مخاطب آن را باز می‌کند.

حتی اگر مخاطب فقط عنوان ایمیل شما را بخواند، تبلیغات در جیمیل آگاهی از برند و کمپین شما را به‌تنهایی افزایش می‌دهد.

نحوهٔ نمایش تبلیغات در جیمیل گوگل ادز چیست

بعد از آن، در متن ایمیل فرصت دارید با متنی همان قدر قانع‌کننده و جذاب، تصاویر مرتبط و اطلاعات اضافه به‌علاوهٔ کال‌تواکشن مخاطب را جذب کنید.

در تصویر زیر نمونه‌ای از تبلیغات جی‌میل ایرانی را می‌بینید:

نمونه تبلیغات در جیمیل

کار با گوگل ادز سهل ممتنع است؛ شاید از دور ساده به نظر برسد، ولی قطعاً به تجربه و مهارت کافی نیاز دارد. فرست ادز (یکی از زیرمجموعه‌های یکتانت) آماده است انواع کمپین تبلیغاتی را با گوگل ادز برای شما اجرا کند. از طرفی، شما می‌توانید برای شارژ اکانت گوگل ادز هم از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

برای شروع، لطفاً فرم مشاورهٔ رایگان را در صفحهٔ «تبلیغات در گوگل» پر کنید.

 

هزینه تبلیغات در گوگل ادز چقدر است؟

در ایالات متحده، متوسط ​​هزینهٔ هر کلیک برای تبلیغاتِ جستجوی Google در همه‌ی صنایع ۲/۳۲ دلار است. در کشورهای دیگر، هزینه‌های متوسط ​​برای Google Ads اغلب بسیار کمتر است. هزینه تبلیغات در گوگل بر اساس عوامل مختلفی ازجمله رقابت کلمات کلیدی و صنعت، موقعیت جغرافیایی، کیفیت کمپین‌های تبلیغاتی، کیفیت وب‌سایت و میزان مبلغ پیشنهادی شما و موارد دیگر متفاوت است. بنابراین هزینه از هر تبلیغ به تبلیغ دیگر، متفاوت خواهد بود.

انواع کمپین در گوگل ادز

می‌توانید یکی از پنج نوع کمپین را در Google Ads انتخاب کنید. بیایید موارد استفادهٔ بهینه از هر یک را توضیح دهیم:

 

۱. کمپین تبلیغاتی جستجو

تبلیغات کمپین جست‌وجو به‌عنوان یک تبلیغ متنی در صفحهٔ نتایج جست‌وجو برای سرچ ترم موردنظر ظاهر می‌شود. به‌عنوان مثال، در اینجا تبلیغات کمپین جستجو برای «خرید عسل گیاهی» یک نمونه تبلیغات در بازارهای نیچ، آمده است:

نمونه تبلیغات در گوگل مخصوص بازار نیچ

این‌ها تبلیغاتی هستند که احتمالاً با آن‌ها بیشتر آشنا هستید. آن‌ها در صفحهٔ نتیجه جست‌وجوی با نماد سیاه‌رنگ «Sponsored» در بالای URL ظاهر می‌شوند. مزیت تبلیغات جست‌وجو این است که شما تبلیغ خود را در جایی که بیشتر جست‌وجوگران ابتدا در آنجا موضوعات خود را جستجو می‌کنند، نمایش می‌دهید.

از طرفی، Google تبلیغ شما را در همان قالب سایر نتایج نشان می‌دهد، فقط با این تفاوت که کنار آن کلمهٔ AD خودنمایی می‌کند و نشان می‌دهد که یک تبلیغ است؛ ولی خیلی تاثیرگذار نیست و کاربر به آن به چشم نتیجهٔ تاییدشده توسط گوگل نگاه می‌کند. کاربران از روی عادت و اعتمادی که به نتایج اول صفحهٔ جست‌وجو دارند، روی آن کلیک می‌کنند.

 

۲. کمپین تبلیغات نمایشی

Google دارای شبکه‌ای از وب‌سایت‌های معروف به Google Display Network در صنایع مختلف و با تعداد زیادی مخاطب است که برای نمایش Google Ads انتخاب می‌شوند. به سود مالک وب‌سایت است که به‌ازای هر کلیک یا تأثیرگذاری در تبلیغات مبلغی را دریافت می‌کند. فایده‌ای که برای تبلیغ‌کنندگان دارد این است که آن‌ها می‌توانند محتوای خود را در مقابل مخاطبان هم‌سو با پرسونایشان قرار دهند.

این‌ها معمولاً تبلیغات تصویری هستند که توجه کاربران را از محتوای صفحه وب جلب می‌کنند:

تبلیغات نمایشی

 

۳. کمپین تبلیغاتی ویدیویی

تبلیغات ویدئویی قبل یا بعد (و گاهی اوقات در وسط) فیلم‌های YouTube نمایش داده می‌شوند. در اینجا یک تبلیغ ویدیویی وجود دارد که در وسط یک ویدیوی دیگر دربارهٔ نحوه بستن کراوات ظاهر می‌شود. برای آشنایی بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «نحوهٔ تبلیغات در یوتیوب چگونه است + انواع تبلیغات در یوتیوب» را مطالعه کنید.

 

۴. کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن

کمپین‌های اپلیکیشن Google، از طریق تبلیغات نمایش داده‌شده در شبکهٔ جست‌وجوی Google، YouTube، Google Play، Google Display Network و موارد دیگر، اپلیکیشن تلفن همراه شما را تبلیغ می‌کنند. می‌توانید تبلیغاتی را اجرا کنید که مخاطبان شما را به نصب اپلیکیشن شما ترغیب می‌کند یا اگر قبلاً از آن استفاده کرده‌اند، اقدام خاصی را در برنامهٔ شما انجام می‌دهند.

برخلاف سایر انواع تبلیغات، شما یک کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن طراحی نمی‌کنید. در عوض، اطلاعات و مخاطبان اپلیکیشن خود را در اختیار Google قرار داده و مبلغ را پیشنهاد می‌دهید. Google بقیهٔ کارها را انجام می‌دهد تا اپلیکیشن شما را جلوی چشم کاربر قرار دهد. تبلیغ شما می‌تواند یک GIF، متن، فیلم یا تصویر باشد.

نمونه کمپین اپلیکیشن گوگل ادز

 

۵. کمپین تبلیغاتی خرید

کمپین‌های خرید، مانند تبلیغات دیگر، در صفحهٔ نتایج جست‌وجو (SERP) نمایش داده می‌شوند و شامل اطلاعات دقیق شامل قیمت و تصاویر محصول هستند. یک کمپین خرید به شما امکان می‌دهد محصولات خود را به شکل بصری‌تری تبلیغ کنید.

شما می‌توانید یک کمپین خرید از طریق Google Merchant Center اجرا کنید، جایی که اطلاعات خاصی از محصول را وارد می‌کنید و گوگل از آن‌ها برای ایجاد تبلیغات خرید شما استفاده می‌کند. این همان چیزی است که در شکل زیر به هنگام جستجوی «ساعت‌های چوبی» می‌بینید و تبلیغات خرید برای این کلمه‌ی کلیدی بهینه‌شده است. فقط به یاد داشته باشید که این کمپین در ایران قابل دسترس نیست.

برویم نحوهٔ ساخت اکانت گوگل ادز را با هم مرور کنیم؟

 

شیوه ساخت اکانت گوگل ادز

قبل از هرچیزی شما برای راه‌اندازی کمپین خود به ساخت اکانت گوگل ادوردز نیاز دارید.

  • ابتدا با ابزار تغییر آی‌پی وارد Google Ads شوید
  • مطابق تصویر زیر Start Now را بزنید

به‌صورت پیش‌فرض وارد آدرس جی‌میلی می‌شوید که به آن دسترسی دارید. صفحه‌ای که برای شما بازشده، در گوشهٔ بالا سمت راست اکانت شما را علاوه بر جمیل، به‌صورت کد ۱۰ رقمی نشان می‌دهد.

مطابق شکل زیر اگر بر روی همان تصویر گوشه سمت راست در بالا کلیک کنید، گزینه‌های دیگری برای ایجاد اکانت جدید و همین‌طور تغییر اکانت خواهید داشت.

ایجاد و تغییر اکانت

خب حالا که موفق شدید اکانت گوگل ادز خود را بسازید، بیایید تا باهم بررسی کنیم که برای راه‌اندازی کمپین خود، با اطلاعاتی که قبلاً دربارهٔ کمپین‌های گوگل ادز به شما داده شد، چه مراحلی را باید بگذرانیم.

 

راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز

ما در اینجا روش تبلیغات در گوگل ادوردز را دو قسمت می‌کنیم:

  • تبلیغ در گوگل ادز به روش ساده: این روش برای افراد مبتدی در نظر گرفته‌شده است که می‌توانید با انتخاب هدف و چند مرحله‌ی ساده یک کمپین راه‌اندازی کنید
  • تبلیغ در گوگل ادز به‌صورت حرفه‌ای: در این روش گزینه‌های بیشتری برای بهینه‌سازی کمپین و در نظر گرفتن بودجه خواهید داشت و نسبت به روش ساده، مقرون‌به‌صرفه است

 

آموزش تبلیغ در گوگل ادز به روش ساده

اول با راه ساده شروع کنیم. 

 

۱. تعیین هدف

پس از ایجاد اکانت گوگل ادز، وارد صفحه‌ای به شکل صفحهٔ زیر می‌شوید. باید یکی از ۳ مورد نشان داده‌شده را انتخاب کنید. انتخاب این هدف به Google اجازه می‌دهد نوع مخاطبانی را که می‌خواهید هدف قرار دهید و همچنین نحوه‌ی دریافت مبلغ پیشنهادی شمارا بداند.

نکته: در این قسمت با انتخاب گزینه‌ی Switch To Expert Mod (کادر زردرنگ)، می‌توانید کمپین خود را حرفه‌ای‌تر راه‌اندازی کنید که در قسمت بعد در مورد آن به‌تفصیل توضیح خواهیم داد.

پس از انتخاب هدف، برای ورود به مرحله‌ی بعد، Next را بزنید.

۲. نام تجاری برند و کلمات کلیدی خود را انتخاب کنید

در این صفحه، باید نام تجاری خود را وارد کنید.

با اضافه کردن نام کسب‌وکار، روی Next کلیک کنید.

اکنون می‌توانید URL خود را وارد کنید تا کاربران وقتی روی تبلیغ شما کلیک می‌کنند به آن وارد شوند.


بعد از زدن Next وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید کلمات کلیدی موردنظر خود را وارد کنید.

در اینجا کلمات کلیدی‌ای که در قسمت قبل با ابزارGoogle Keyword Planner جستجو کردید، خیلی کمک‌کننده هستند.

بعد از انتخاب کلمات کلیدی خود، روی Next کلیک کنید.

۳. مخاطبان هدف خود را تعیین کنید

در صفحهٔ بعد، شما می‌توانید مکان موردنظر خود را برای هدف قرار دادن تبلیغ خود انتخاب کنید. این مکان می‌تواند نزدیک به یک آدرس خاص مانند یک فروشگاه یا محلی خاص باشد. یا می‌تواند مناطق، شهرها یا حتی کشورها باشد.

هدف‌گیری بر اساس موقعیت مکانی در گوگل ادز

منطقه‌ای را که می‌خواهید هدف قرار دهید انتخاب کنید. پس از انجام این کار، روی Next کلیک کنید.

 

۴. یک تبلیغ خارق‌العاده بسازید

به نظر می‌رسد  ساخت تبلیغات واقعی از اینجا جدی‌تر و حتی سرگرم‌کننده‌تر می‌شود. در این بخش، می‌توانید عنوان تبلیغات و همچنین توضیحات را ایجاد کنید. همهٔ این موارد با جعبهٔ پیش‌نمایش تبلیغات در سمت راست حتی ساده‌تر می‌شوند. Google همچنین نکات مفید و نمونه تبلیغات را برای شروع طراحی و نوشتن تبلیغات به شما ارائه می‌دهد.

فقط تنها چیزی که برای طراحی یک محتوای عالی تبلیغاتی باید بدانید، شناخت مخاطب است. هیچ راز و ترفند دیگری وجود ندارد. هنگامی‌که بازار هدف خود را بشناسید و دقیقاً بدانید که مخاطبان شما چه مشکل یا نیازی دارند که شما می‌توانید به آن‌ها کمک کنید، در این صورت با این تبلیغات خیلی سریع‌تر از چیزی که فکرش را بکنید مخاطبان خود را ترغیب می‌کنید که روی تبلیغ شما کلیک کنند.

 

۵. صورت‌حساب خود را تنظیم کنید

این قسمت هم باید تمام اطلاعاتی را که از شما خواسته وارد کنید. مثل واردکردن شماره کارت اعتباری یا اگر کد تخفیفی دارید آن را وارد کنید. سپس بر روی Submit کلیک کنید.

خب، می‌دانیم هیجان‌زده‌اید که توانستید کمپین تبلیغاتی خود را در گوگل راه‌اندازی کنید.

اگر این روش خیلی برای شما کاربردی نیست و قصد دارید از امکانات بیشتری از Google Adwords استفاده کنید تا کمپین دقیق‌تر و هدفمندتری داشته باشید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

آموزش تبلیغ در گوگل ادز به‌صورت حرفه‌ای

در اینجا رویکردهای بیشتری برای ایجاد Google Ads وجود دارد.

توجه: این روش فرض می‌کند شما قبلاً اطلاعات پرداخت خود را در Google Ad وارد کرده‌اید. اگر هنوز این کار را انجام نداده‌اید، به داشبورد Google Ads خود بروید، سپس روی Tools & Settings کلیک کنید.

در بخش Billing، روی Setting کلیک کنید. در آنجا می‌توانید اطلاعات پرداخت خود را تنظیم کنید.

به خاطر دارید که در قسمت قبل اشاره کردیم که برای انجام تبلیغ به‌صورت حرفه‌ای وقتی وارد گوگل ادز می‌شوید، Switch To Expert Mod را باید انتخاب کنید. (مطابق شکل زیر)

بعدازاینکه وارد صفحه Expert Mode شدید، باید اطلاعات اکانت خود را تکمیل کنید. بدین منظور روی گزینه‌ی Create an account without a campaign کلیک کنید.

در این صفحه باید نام کشوری که حساب بانکی شما در آن قرار دارد را وارد کنید. البته همان‌طور که می‌دانید حساب رایج ایران موردقبول نیست و بهتر است که این امور را به آژانس‌های تبلیغاتی واگذار کنید. گزینه‌های بعد ساعت زمانی و واحد پولی است که باید پر شوند. این اطلاعات را با دقت تکمیل کنید چون امکان تغییر وجود ندارد.

توجه داشته باشید مکانی که در اینجا مشخص می‌کنید ربطی به مکان کمپین شما ندارد. بعد از واردکردن اطلاعات، Submit را بزنید.

اکنون اکانت گوگل ادوردز شما ساخته شد.

با کلیک بر روی Explore Your Account پنل گوگل ادز را مشاهده خواهید کرد.

خب حالا که خیالمان راحت شد اطلاعات تکمیلی را وارد کرده‌ایم، به سراغ مراحل بعدی ساخت کمپین تبلیغاتی به‌صورت حرفه‌ای برویم:

۱. اهداف خود را مشخص کنید

اکنون که به داشبورد گوگل ادوردز خود واردشده‌اید، روی New Campaign + کلیک کنید. در این مرحله باید هدفی را که قصد دارید کمپین خود را برای آن راه‌اندازی کنید مشخص کنید. گوگل برای شما ۸ مورد را نشان می‌دهد که باید یکی را انتخاب کند.

انتخاب این هدف به شما اجازه می‌دهد تا Google نوع مخاطبانی را که می‌خواهید هدف قرار دهید و همچنین نحوهٔ دریافت مبلغ پیشنهادی شما را بداند.

روی هرکدام که کلیک کنید توضیحات کوتاهی هم در مورد آن گزینه به شما نشان داده می‌شود که انتخاب درستی داشته باشید. ما در اینجا برای هدف کمپین خود، Sales را انتخاب کردیم. با انتخاب هدف، پنجره‌ای ظاهر می‌شود که کمپین‌های متناسب هدف شما را نشان می‌دهد.

انواع کمپین در گوگل ادز
  1. Search
  2. Display
  3. Video
  4. Shopping
  5. Smart
  6. Discovery

سه مورد اول را قبل‌تر برای شما به‌تفصیل توضیح دادیم که چه کاربردی دارند. سه مورد بعدی هم در ایران کاربردی ندارند.

ازاینجا، بسته به نوع کمپینی که انتخاب می‌کنید، گزینه‌های جدیدی برای شما نشان داده می‌شود که باید اطلاعات آن را وارد کنید.

۲. General setting (تنظیمات عمومی کمپین و بودجه‌بندی)

در این مرحله Select Campaign Setting، تنظیمات گوگل ادز برای کمپین است.

باید در قسمت Campaign name نامی برای کمپین خود مشخص کنید. همین‌طور باید شبکه‌ای را که می‌خواهید تبلیغات شما در آن دیده شود را انتخاب کند.

  • Targeting and audiences (تعیین مخاطبان هدف)

بعد از انجام مراحل بالا، در ادامه‌ی صفحه به تنظیمات موقعیت جغرافیایی و زبانی که مخاطبان شما استفاده می‌کنند می‌رسیم. چون در گزینه‌ها برای انتخاب ایران موردی وجود ندارد باید All countries and territories و برای زبان هم حتماً Persian را انتخاب کنید تا تبلیغ شما به فارسی‌زبانان هم نشان داده شود.

شاید فکر کنید هرچه شعاع هدف شما بزرگ‌تر باشد، تجارت شما بیشتر رونق می‌گیرد، ولی این‌طور نیست. در حقیقت، هرچه محدودهٔ هدف شما مشخص‌تر و محدودتر باشد می‌توانید Lead و تبدیل بیشتری داشته باشید. (مثلاً یک محدوده‌ی سنی مشخص یا شهر و منطقه‌ی خاص)

 

  • Budget and bidding (تعیین بودجه)

در این مرحله باید میانگین بودجه‌ای را که می‌خواهید روزانه برای تبلیغ هزینه شود، در Budget مشخص کنید. سپس در استراتژی Bidding نوع قیمت‌گذاری‌ای را که ترجیح می‌دهید، انتخاب کنید. د

ر این قسمت گوگل ادز استراتژی‌های متناسب با کمپین شما را پیشنهاد می‌دهد که بهتر است از همان‌ها استفاده کنید. اگر هم خواستید از استراتژی قیمت‌گذاری دیگری استفاده کنید می‌توانید Or, select a bid strategy directly not recommended در قسمت پایین را زده و گزینه دلخواه خود را انتخاب کنید.

تعیین بودجه
  • Ad extensions (اضافه کردن افزونه‌ها به تبلیغ)

اکستنشن متناسب با تبلیغ خود را انتخاب کنید مانند لینک‌های اضافه و… بعد Save and Continue را بزنید. 

۳. Set up Ad Groups (تنظیمات گروه‌های تبلیغات)

گروه تبلیغات یا ad group در واقع گروهی از کلمات کلیدی، لندینگ پیج و تبلیغات مختلف هستند که شما آن‌ها را با یک هدف ساخته‌اید و تم مشابهی دارند.

مثلاً اگر فروشگاه لوازم‌خانگی دارید، می‌توانید تبلیغات مربوط به یخچال‌ها را در یک گروه و تبلیغات مربوط به ماشین لباس‌شویی را در یک گروه دیگر و به همین ترتیب گروه‌های دیگری را دسته‌بندی کنید.

نام Ad Group و URL وب‌سایت خود را وارد کنید. پس از آن، کلمات کلیدی را در بخشی که در تصویر می‌بینید، بنویسید. هنگامی‌ که کلمات کلیدی موردنظر خود را برای این گروه تبلیغات اضافه کردید، روی Save and Continue در پایین کلیک کنید.

۴. Create Ads (ساخت تبلیغ)

بعد از اینکه کلمات کلیدی را وارد کردید، مرحله Create ads یا همان نوشتن تبلیغ شروع می‌شود. شما می‌توانید تبلیغ ریسپانسیو طراحی کنید. یعنی چند نمونه تایتل و دیسکریپشن بنویسید.

گوگل ادوردز هر بار که کسی عبارت کلیدی شما را جستجو کرد، تبلیغ را به شکل‌های مختلفی نمایش می‌دهد تا درنهایت بهترین ترکیب انتخاب شود. 

در این بخش، می‌توانید عنوان تبلیغات و همچنین توضیحات را ایجاد کنید. همه این موارد با جعبه پیش‌نمایش تبلیغات در سمت راست حتی ساده‌تر می‌شوند. در آنجا می‌توانید پیش‌نمایش تبلیغات خود را در موبایل و دسکتاپ  مشاهده کنید.

اگر می‌خواهید تبلیغ دیگری به گروه تبلیغات خود اضافه کنید، روی Done And Create Next Ad کلیک کنید. در غیر این صورت، بر روی Done کلیک کنید.

 

۵. Review (مرور و انتشار)

در قسمت بعدی، کمپین تبلیغاتی خود را مرور کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام موارد رو به‌درستی وارد کرده‌اید. هنگامی‌که همه‌چیز خوب به نظر رسید، روی انتشار کلیک کنید.

مقاله پیشنهادی :تکنیک‌های کاربردی افزایش ورودی گوگل
 

گوگل ادز دریچهٔ ورود به دنیایی بی‌انتها

در این مقاله با هم دیدیم گوگل ادز چیست و چطور می‌توان از آن برای تبلیغات کسب‌وکارمان حتی از ایران بهره ببریم. با انواع کمپین آن آشنا شدیم و دیدیم برای هر نیازی، یک راه‌حل دارد.

خوشحال می‌شویم نظرات شما را دربارهٔ مقاله بشنویم 🙂 اگر برای شروع تبلیغات در گوگل به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، در بخش نظرات بنویسید تا با کمک کارشناسان یکتانت، مشکل شما را حل کنیم. 

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
reza
reza
2 سال قبل

سلام چرا در این مقاله به تبلیغات cpa اشاره ای نشد؟

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  reza
2 سال قبل

سلام 🙂
روزتون بخیر
ممنون که مقاله رو خوندین و برامون نوشتین. به زودی این بخش رو به مقاله اضافه‌ می‌کنیم.

هادی عظیمی
هادی عظیمی
1 سال قبل

سلام ممنون بابت توضیحات خوبتون

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  هادی عظیمی
1 سال قبل

سلام
وقت بخیر
خیلی خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون که به ما بازخورد می‌دین.

محمد
محمد
1 سال قبل

واقعا عالی بود ممنون از این حجم اطلاعاتی که یکتا نت در اختیار عموم قرار میده

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

خیلی خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین.

رها
رها
11 ماه قبل

سلام
ممنونم از مطالب خوبتون
تفاوت گوگل ادز با تبلیغات یکتانت چیه؟

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  رها
11 ماه قبل

سلام
ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین 🙂
یکتانت مثل گوگل ادز، پلتفرمی برای تبلیغاته؛ با این تفاوت که ما در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی،‌تبلیغ شما رو نمایش می‌دیم. سایت‌های ایرانی نمی‌تونن به‌عنوان نمایش‌دهنده به شبکهٔ نمایش گوگل اضافه شن که ما این شرایط رو فراهم کردیم.
پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «یکتانت چیست و چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند؟» رو در این زمینه مطالعه کنین.

وحید
وحید
6 ماه قبل

درود
بسیار یاد گرفتیم

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  وحید
6 ماه قبل

سلام

خوشحالیم این مقاله برای شما مفید بوده 🙂

ممنون که به ما بازخورد می‌دین.

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی