فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

تبلیغات نمایشی (تبلیغات CPM) چیست و چه مزایایی دارد؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | arash | تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آذر ۱۴۰۲

تبلیغات نمایشی چیست

بیایید ماجرای CPM که مخفف Cost Per Mile (و یا Cost Per Thousand) است را با معنای این کلمه لاتین Mile به معنی هزار، شروع کنیم. CPM یعنی در‌واقع هزینه به ازای هر هزار بار نمایش تبلیغ شما. مثلا اگر هزینه تبلیغ نمایشی شما صد تومان باشد، یعنی تبلیغ‌تان برای هر هزار بار نمایش داده شدن به کاربران، صد تومان هزینه برای شما در پی خواهد داشت. پس اگر 1 میلیون بار نمایش بگیرید، هزینه کلی‌تان ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

همانطور که در دنیای دیجیتال مارکتینگ ابزارهای رایگان خوبی برای بازاریابی، تبلیغات، جذب مخاطب و مشتری وجود دارد، برخی ابزارهای پولی نیز هستند که در ازای پرداخت هزینه، فرایندهای تبلیغاتی شما را تسریع کرده و شما را به اهداف تجاری‌تان نزدیک‌تر می‌کنند. گاهی هزینه‌ی این ابزارها، در صورتی که صحیح به کار گرفته شوند، با توجه به میزان بازگشت سرمایه‌ای که برای شما در پی دارند، به صرفه بوده و می‌توانید خروجی بسیار خوبی از آن‌ها بگیرید.

تبلیغات CPM نوعی از تبلیغات آنلاین است که هزینه‌ی آن بر اساس میزان نمایش، محاسبه می‌شود و به همین دلیل در ایران، به عنوان تبلیغات نمایشی نیز شناخته می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم بیشتر در مورد آن صحبت کنیم و ببینیم با روش‌های دیگر تبلیغات آنلاین مانند PPC یا Pay Per Click چه تفاوت‌هایی دارد.

 

تبلیغات نمایشی (CPM) چیست؟

تبلیغات Cost Per Thousand نوعی از تبلیغات دیجیتال است که شما براساس هزینه‌ای که می‌پردازید می‌توانید نمایش مورد نظر خود را دریافت کنید. در این روش از تبلیغات آنلاین به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغتان، باید هزینه مشخصی را بپردازید. در تبلیغات کلیکی به محض کلیک روی لینک مورد نظر هزینه‌ی آن کلیک از شارژ شما کم می‌شود، اما در تبلیغات CPM هزینه زمانی کسر می‌شود که تبلیغ به کاربر نمایش داده شود.

به طور کلی، این مدل از تبلیغات یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها برای قیمت‌گذاری تبلیغات آنلاین در دنیاست. تبلیغ دهندگان معمولا موفقیت کمپین‌ها را براساس CTR یا نرخ کلیک اندازه‌گیری می‌کند. این نرخ کلیک در واقع درصد افرادی است که از نسبت تعداد کلیک‌ها به تعداد نمایش بنرها مشخص می‌شود. اگرچه لزوما این روش، روش دقیقی برای میزان اثربخشی این تبلیغات نیست، با این حال می‌توان از آن به عنوان شاخصی برای سنجش میزان موفقیت کمپین استفاده کرد.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

مشهورترین پلتفرم‌های تبلیغات بر اساس CPM در دنیا

  • YouTube
  • گوگل ادز
  • فیسبوک
  • شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام

در حقیقت بر خلاف تصوری که اغلب میان بخشی از جامعه‌ی مارکتینگ کشور وجود دارد، تبلیغات نمایشی به نمایش بنرهای تبلیغاتی در وبسایت‌ها محدود نمی‌شود. بسیاری از پلتفرم‌های بزرگ و مشهور در دنیا نظیر یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام، در حال حاضر از مدل تبلیغات بر اساس نمایش استفاده کرده و حتی در بسیاری مواقع، این روش به سایر روش‌های تبلیغات آنلاین ترجیح داده می‌شود (که ما در ایران، به علت تحریم‌ها، امکان استفاده از برخی از روش‌های این تبلیغات را نداریم). البته این ترجیح مربوط به ناشران تبلیغات است. در حقیقت پلتفرم‌های مورد نظر یا حتی وب‌سایت‌های منتشرکننده‌ی تبلیغات، می‌توانند درآمد بهتر و قابل توجه‌تری را از چنین روشی که نیاز به کلیک کاربر ندارد، کسب کنند.

البته این موضوع به این معنی نیست که چنین تبلیغی برای کسب‌وکارها مفید نیست. نکته‌ی مهم در به کارگیری صحیح این روش آن است که هدف و استراتژی استفاده از این تبلیغات به خوبی تعیین شود و این روش به صحیح‌ترین شکل ممکن به کار گرفته شود. برای مثال، بدانیم که این روش بیشتر برای بحث‌های افزایش آگاهی از برند کاربرد دارد و نه مثلا افزایش فروش.

مقاله پیشنهادی : admob چیست و چگونه می‌توان از آن درآمد کسب کرد؟

انواع تبلیغات نمایشی 

شما می‌توانید از انواع تبلیغات نمایشی برای دستیابی به هدفتان استفاده کنید. در این بخش قرار است که با یکدیگر نگاهی به مهم‌ترین آن‌ها بیندازیم. 

۱. تبلیغات بنری

بنر از قدیمی‌ترین سلاح‌های تبلیغ‌کنندگان است که به‌نوعی ستون فقرات تبلیغات نمایشی به حساب می‌آید. بعید است که تا امروز با بنرها در اندازه و شکلی خاص در مکان‌های مختلف برخورد نکرده باشید. از مهم‌ترین کانال‌های اجرای تبلیغات بنری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • شبکه نمایش گوگل (GDN) 
  • شبکه مخاطبان مایکروسافت (MSAN) 
  • شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک 
  • پلتفرم‌های تبلیغ‌دهندگان  
  • یوتیوب 

شما می‌توانید از بنرهای ثابت، متحرک یا پاپ‌آپ برای نمایش تبلیغ خود استفاده کنید. گوگل ادز همچنین به شما اجازه می‌دهد تا بنر خود را در ۲۰ اندازهٔ مختلف نمایش دهید. با این حال، ۹۵ درصد از بنرهای شبکه نمایش گوگل در پنج اندازه ۲۵۰ * ۳۰۰، ۹۰ * ۷۲۸، ۶۰۰ * ۱۶۰، ۵۰ * ۳۲۰ و ۶۰۰ * ۳۰۰ به نمایش گذاشته می‌شوند.

تبلیغات بنری

۲. تبلیغات واکنش‌گرا 

آیا نمایش‌دادن بنری بزرگ در گوشی‌های موبایل می‌تواند شما را به هدفتان نزدیک کند؟ بی‌شک، خیر!‌ شما باید بتوانید تبلیغ را به شکلی ارائه کنید که مخاطب از آن استقبال کند و مزاحمتی برای فعالیت او ایجاد نشود.  

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

تبلیغات نمایشی واکنش‌‌گرا راهی عالی برای ارائه تبلیغ بر اساس ویژگی‌های مخاطب است. شما ابتدا عنوان‌ها، تصاویر و لوگوها را در اختیار گوگل می‌گذارید. سپس پلتفرم تبلیغاتی مانند گوگل ادز تصمیم می‌گیرد که چه ترکیبی از آن‌ها را چه زمانی به مخاطب نمایش دهد. با این حال، دست شما در این نوع تبلیغات بسته است و نمی‌توانید از تصاویر متحرک یا HTML5 استفاده کنید. 

تبلیغات واکنش‌گرا

 

۳. تبلیغات همسان

تبلیغات همسان به آن دسته از تبلیغ‌هایی اشاره می‌کند که ظاهر و محتوای آن‌ها هیچ تفاوتی با محتوای سایت میزبان ندارد. آن‌ها به شما در ایجاد آگاهی از برند و تعامل بیشتر کمک می‌کنند.

اغلب افراد امروزه زیر بمباران تبلیغاتی له شده‌اند. این امر باعث شده است که دیگر نتوان به‌راحتی توجه آن‌ها را جلب کرد. به همین دلیل، شما با ارائه تبلیغ در قالب محتوایی مشابه با وب‌سایت میزبان شانس بیشتری برای دیده شدن خواهید داشت.

تبلیغات همسان

۴. تبلیغات ویدیویی 

ویدیو یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین قالب‌ها برای تبلیغ‌دهندگان به حساب می‌آید. افزایش سرعت اینترنت به تبلیغ‌دهندگان اجازه داده است که با تبلیغ ویدیویی مشتریان بیشتری را به خرید ترغیب کنند. ویدیوها به شما کمک می‌کنند تا رابطه‌ٔ نزدیک‌تری با مخاطب هدفتان نه در تلویزیون بلکه در وب‌سایت‌هایی مانند یوتیوب و آپارات برقرار کنید. 

شما می‌توانید به مخاطب اجازه دهید که دربارهٔ دیدن یا ندیدن تبلیغ تصمیم بگیرد. ۵ تا ۱۵ ثانیه از تبلیغ شما در این حالت به کاربر نمایش داده می‌شود و او پس از آن می‌تواند که نمایش آن را متوقف کند.  

البته ممکن است شما بخواهید که کاربر تا انتهای تبلیغ منتظر بماند. به خاطر داشته باشید که چنین تصمیمی ممکن است به افزایش نارضایتی مخاطب هدف و پناه بردن به اردوگاه رقیب منجر شود.

تبلیغات ویدیویی

حالا وقت آن است که ببینیم اصلاً چرا تبلیغات CPM؟

مقاله پیشنهادی: تبلیغات پری رول چیست + راهنمای ساخت ویدیوی موثر

دلایل اهمیت تبلیغات CPM

برای تمام کمپین‌های تبلیغاتی اهدافی تعیین می‌شود که گاهی به عکس المعل خاص از سوی مخاطب نیازی نداریم و گاهی باید حتما اتفاق مورد‌ نظر ما محقق شود. تبلیغات CPM برای مواردی استفاده می‌شود که قرار نیست مخاطب ما قطعا کار خاصی انجام دهد و بیشتر به دنبال نمایش تبلیغات و برندسازی یا به طور دقیق‌تر ایجاد یا افزایش آگاهی از برند هستیم. در ادامه به برخی از مهم‌ترین اهداف این شیوه از تبلیغات اشاره می‌کنیم:

 

1- برند سازی و آگاهی از برند

به نظر می‌رسد یکی از به صرفه‌ترین روش‌ها برای ایجاد و افزایش آگاهی از برند، تبلیغات نمایشی باشد. وقتی با چنین هدفی تبلیغاتتان را به کاربر نمایش دهید، از ابتدا برای خود مشخص کرده‌اید که نیازی به کلیک کاربر روی تبلیغتان ندارید و صرف اینکه تبلیغ شما دیده شود، برایتان کافی است. در چنین حالتی نیازی به کلیک گرفتن و در نتیجه پرداخت مبالغ بیشتر ندارید.

 

2- شناخت پرسونای مخاطب/ مشتری

از آنجایی که شناخت پرسونای مخاطب، مشتری و یا مصرف کننده، از مراحل ابتدایی کار مارکتینگ یک کسب و کار است، با استفاده از تبلیغات CPM می‌توان به این هدف دست یافت. در حقیقت شما با انتشار تبلیغ‌تان در مثلا دو وب‌سایت مختلف که مخاطب هریک از آن‌ها سگمنت به‌خصوصی از کاربران هستند، می‌توانید بفهمید تبلیغتان در کدام وب‌سایت بازخورد بهتری دارد و در نتیجه کدام سگمنت، به پرسونای شما نزدیک‌تر است.

 

3- نمایش تبلیغات به مخاطبان هدف

پس از شناخت پرسونا، حال امکان نمایش کم هزینه‌ی تبلیغتان به کاربران هدفتان و تشویق آن‌ها به برقراری ارتباط با برندتان را دارید.

 

4- افزایش نرخ تبدیل در کمپین‌های پربازده

در شرایطی که بهینه سازی روی کمپین‌های CMP به خوبی انجام بگیرد، مثلا پس از مدتی که از شروع کمپین می‌گذرد، به جای نمایش تبلیغ به گروه وسیعی از افراد، تبلیغ را صرفا به مخاطبان هدف‌تان نشان دهید (در برخی از پلتفرم‌های تبلیغاتی این مورد امکان پذیر است)، طبیعتا در افزایش نرخ تبدیل موثر خواهد بود. راه انجام بهینه‌سازی گفته شده، بسته به پلتفرم تبلیغاتی مورد نظرتان، متفاوت خواهد بود. البته این موضوع که قیف مارکتینگ خود را چگونه تعریف کرده‌اید هم در آماری که به دست می‌آورید موثر خواهد بود.

مقاله پیشنهادی : با انواع تبلیغات در فضای مجازی آشنا شوید!

 

نحوه محاسبه و فرمول تبلیغات CPM

همانطور که در بخش‌های ابتدایی مقاله توضیح داده شد، برای محاسبه هزینه‌ی این شیوه از تبلیغات، فرمول بسیار ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید:

فرمول CPM

در این فرمول، نمایش یا همان impression به هر بار نمایش داده شدن تبلیغ به کاربر (و نه الزاما دیده شدن تبلیغ توسط کاربر) گفته می‌شود؛ و دقیقا یکی از نقدهایی که به روش تبلیغات بر اساس نمایش وارد می‌شود، همین‌جاست. در حقیقت در بسیاری مواقع، خصوصا موارد مربوط به بنرهای تبلیغاتی، اندازه‌گیری اینکه کاربر واقعا تبلیغ را دیده است یا خیر، غیر ممکن است.

البته موضوع در تبلیغات ویدئویی تقریبا متفاوت است و کاربر در آن صورت به احتمال قوی تبلیغ ابتدای ویدئو را مشاهده می‌کند. برای مقابله با این مشکل در حد امکان، گوگل در تبلیغات CPM خود در گوگل ادز، مفهومی به نام VCPM را معرفی کرد که در واقع مخفف Viewable CPM است؛ یعنی حالتی که تبلیغ برای کاربر قابل دیده شدن باشد و خطای این نوع تبلیغ، کاهش یافته و در نتیجه بازدهی آن افزایش یابد.

لازم به ذکر است، در این روش تبلیغات، از آن‌جایی که صرفا نمایش تبلیغ اهمیت دارد، راه‌هایی برای تقلب در این روش وجود دارد که بسیاری از پلتفرم‌های ارائه دهنده این سیستم نیز در حد امکان به مبارزه با آن می‌پردازند.

 

عوامل اثرگذار در نرخ CPM 

آیا نرخ CPM، نرخی ثابت است یا تحت تاثیر برخی از عوامل تغییر می‌کند؟ عوامل زیادی در بالا و پایین شدن این نرخ نقش دارند که باید با آن‌ها باشید. در این بخش ۹ عامل موثر و مهم را با شما در میان می‌گذاریم تا بتوانید هزینه‌های تبلیغات نمایشی خود را بهتر از قبل مدیریت کنید. 

۱. تعداد تبلیغات در صفحه 

آیا شما برای نمایش اختصاصی تبلیغ خود در صفحهٔ اصلی یک وب‌سایت پول بیشتری نمی‌دهید؟ نمایش تعداد زیادی از تبلیغات در یک صفحه باعث می‌شود که نرخ CPM کاهش پیدا کند؛ زیرا احتمال اینکه مخاطبتان شما را در خیابانی شلوغ و پر سروصدا پیدا کند کمتر از خیابانی خلوت است. 

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

۲. کوکی‌ها 

کوکی را می‌توان خرده نان‌هایی در نظر گرفت که با دنبال کردن آن‌ها می‌توان کاربر را دوباره هدف گرفت. به عبارت دیگر، کوکی‌ها به شما اجازه می‌دهند تا هدف‌گیری بهتری داشته باشید. بی‌شک، برای جذب مخاطب باکیفیت باید بیشتر هزینه کنید. از این رو، استفاده از کوکی برای نمایش تبلیغ افزایش نرخ CPM را به دنبال دارد. 

 

۳. دستگاهی که مخاطب از آن استفاده می‌کند 

اغلب افراد از لپ‌تاپ یا کامپیوترهای خود برای داد و ستد و خریدهای آنلاین استفاده می‌کنند. به همین خاطر، نرخ CPM برای هدف‌گیری مخاطبان دسکتاپ به‌طور معمول گران‌تر از هدف‌گیری مخاطبان موبایل است.  

از طرفی، اندازه صفحهٔ نمایش موبایل، هزینه‌های سرسام‌آور اینترنت همراه، سرعت اتصال و به‌طور کلی تجربه کاربری متفاوت کاربران موبایل باعث شده است که نرخ کلیک در موبایل‌ها کاهش پیدا کند.  

 

۴. روزها و فصل‌های شلوغ 

تقاضا برای تبلیغات نمایشی در برخی از روزهای سال مانند شب یلدا و عید نوروز به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. شما باید چنین روزهایی را از قبل پیش‌بینی کنید تا غافل‌گیر نشوید. از طرفی، کسب‌وکارهایی مانند فروش بلیت هواپیما، رزرو هتل و تورهای گردشگری باید در تعطیلات و تابستان‌ها بیشتر از سایر فصل‌ها هزینه کنند.  

 

۵. قالب و سایز آگهی 

طبیعی است که هرقدر تبلیغ بزرگ‌تر باشد، شانس بیشتری برای دیده شدن خواهد داشت. از این رو، نرخ CPM تبلیغ‌های بزرگ نسبت به تبلیغ‌های کوچک بیشتر است. از طرفی، شواهد و قراین حاکی از آن است که آگهی در بعضی از اندازه‌ها عملکرد بهتری دارد. به همین دلیل، شما باید برای برخی از اندازه‌های محبوب مانند ۳۰۰ در ۲۵۰ بیشتر هزینه کنید. 

قالب تبلیغ هم در بالا و پایین شدن نرخ CPM نقش دارد. به‌عنوان مثال، ویدیویی به‌مراتب گران‌تر از بنرهای ثابت برای شما تمام خواهد شد.  

 

۶. چشم‌انداز اقتصادی 

رکود اقتصادی باعث کاهش نرخ CPM می‌شود؛ زیرا کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند که در این شرایط تنها برای بقای خود هزینه کنند. به عبارت دیگر، چرا باید زمانی که مشتری زیادی در بازار حضور ندارد، برای تبلیغات هزینه کرد؟ برای مثال، همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد که تقاضا در حوزهٔ گردشگری کاهش پیدا کند.  

در نقطهٔ مقابل، جنب‌‌وجوش در بازار باعث می‌شود که کسب‌وکارها برای دستیابی به بهترین جایگاه‌های نمایش بیشتر هزینه کنند. برای مثال، تورهای گردشگری پس از پایان قرنطینه به میدان نبرد برگشتند تا بتوانند از این فرصت کوتاه بیشترین بهره را ببرند. 

 

۷. عملکرد گذشتهٔ میزبان 

آیندهٔ کمپین تبلیغات نمایشی شما در گرو عملکرد گذشتهٔ میزبانتان است. شما نمی‌توانید تنها به تعداد بازدید آن‌ها در ماه دل ببندید. نرخ تبدیلی که آن‌ها در گذشته برای سایر افراد رقم زده‌اند به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت‌تر گام بردارید. با این حال، شما باید بهای این تضمین را بپردازید؛ زیرا نرخ CPM با عملکرد جایگاه نمایش در گذشته رابطهٔ مستقیم دارد. 

 

۸. جایگاه نمایش 

شما باید برای جذب مخاطبی که به مراحل آخر خرید نزدیک‌تر است، بیشتر هزینه کنید. نرخ CPM جایگاه‌های نمایش با یکدیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال، نرخ CPM صفحهٔ راهنمای خرید ساعت‌های هوشمند یا صفحهٔ محصولات، بیشتر از صفحهٔ معایب ساعت هوشمند برای کودکان است؛ زیرا کاربرانِ این دو صفحه تنها چند قدم با خرید فاصله دارند. 

 

۹. موقعیت مکانی مخاطب هدف 

نرخ CPM می‌تواند بسته به موقعیت مکانی مخاطب هدفتان متفاوت باشد. قدرت بالای خرید، تقاضای خوب و همچنین جمعیت بالای یک منطقه می‌تواند باعث افزایش نرخ CPM شود. 

لازم به ذکر است که تقاضا به میزان توسعهٔ بازار تبلیغات آنلاین در آن منطقه بستگی دارد. به عبارت دیگر، مخاطب آن منطقه باید از تبلیغات نمایشی استقبال کند و با این روش غریبه نباشد. در غیر این‌ صورت نرخ CPM حتی با وجود جمعیت و قدرت بالای خرید هم کاهش پیدا می‌کند. 

 

مزایا و نقاط قوت تبلیغات نمایشی

همانطور که گفتیم تبلیغات بر اساس نمایش مزایا و نقاط قوتی دارد که باعث می‌شود تبلیغ‌دهندگان نسبت به اجرای کمپین‌های نمایشی خود رغبت بیشتری داشته باشند. البته لازم به ذکر است که در مورد این روش تبلیغ، قطعا اینکه مطمئن باشید تبلیغ یا صفحه‌ی مورد نظر شما دیده شده است، ارزش بیشتری خواهد داشت و احتمال بالا بودن بازدهی تبلیغات شما نیز بیشتر خواهد بود.

اما در مورد بحث مزایای این روش تبلیغ، احتمالا مهم‌ترین مزیت آن نسبت به دیگر روش‌های تبلیغات آنلاین، هزینه‌ی مقرون‌ به‌ صرفه‌ی آن است؛ مثلا هزینه‌ای که یک کسب‌وکار برای تبلیغ کلیکی در یک وب‌سایت یا یک پلتفرم (مانند گوگل ادز) پرداخت می‌کند، از هزینه‌ی CPM او در وب‌سایت یا پلتفرم مشابه، به مراتب بیشتر است.

 

معایب و نقاط ضعف تبلیغات CPM

اما این مدل از تبلیغات نقطه ضعف‌هایی هم دارد که باعث می‌شود گاهی نسبت به روش‌های دیگر نتیجه‌ی مطلوبی حاصل نشود. در ادامه به معرفی مهم‌ترین معایب و نقاط ضعف این روش می‌پردازیم:

۱- بازدهی کمتر از انتظار

گاهی بازدهی این نوع از تبلیغات کمتر از تصور کسب و کارهاست؛ البته این موضوع به شدت به هدفی که تیم مارکتینگ برای این کمپین مشخص کرده است، بستگی دارد. قطعا تبلیغات CPM برای رسیدن به کمپین‌های تحقق فروش یا زودبازده، گزینه‌ی خوبی نیست. با این حال حتی در صورتی که اهداف به درستی تعیین شده باشند، انتخاب سایت‌های منتشر کننده‌ی تبلیغات دقیق انجام شده باشد، سگمنت بندی‌هایی که در برخی از پلتفرم‌ها قابل انجام است و باقی موارد هریک به درستی صورت بگیرند، باز هم ممکن است طبق دلایلی کمپین بازدهی مورد نظر را نداشته باشد.

یکی از این دلایل، موضوعی است که در بخش‌های بالاتر مقاله به آن اشاره شد یعنی اینکه ممکن است تبلیغ از لحاظ فنی به کاربر نمایش داده شده باشد ولی عملا کاربر آن را نبیند. در حقیقت، خصوصا در مورد وب‌سایت‌ها، «نمایش» یا همان impression معادل همان page view یا بازدید از صفحه است که این ضمانتی بر دیده شدن تبلیغ توسط کاربر نیست.

 

۲- تمرکز روی تعداد نمایشی

از آنجایی که در این شیوه از تبلیغات تمرکز اصلی روی نمایش است، احتمال تقلب و سودجویی به روش‌های مختلف (مثلا استفاده از ربات) وجود دارد، و ممکن است برای رسیدن به تعداد مشخص شده، تبلیغ شما به غیر از مخاطبان و مشتریان هدف به کاربران دیگر نیز نمایش داده شود. البته بسیاری از پلتفرم‌ها به روش‌های مختلف با این موضوع مقابله می‌کنند.

مقاله پیشنهادی : با بهترین تکنیک‌های تبلیغ کلینیک زیبایی آشنا شوید!

 

مفاهیم رایج در تبلیغات  CPM

  • CTR

CTR  یا Click Through Rate در واقع نرخ کلیک روی لینک یک تبلیغ نسبت به تعداد کل بازدیدهای آن تبلیغ است. از آنجایی که گفتیم تعداد بازدیدها براساس ۱۰۰۰ نمایش محاسبه می‌شود، در نتیجه اگر لینک ما ۲۰ بار کلیک گرفته باشد، نرخ کلیک آن ۲ درصد است.

  • eCPM

eCPM  در واقع اصطلاحی مکمل برای تبلیغات نمایشی است که به آن «هزینه به ازای بازدید موثر» یا «درآمد موثر هزاره» گفته می‌شود. اگر فقط دنبال نمایش تبلیغات به مخاطبان باشید eCPM چندان برایتان مهم نیست. اما اگر به ازای هزینه‌ی هر کلیک به ازای هر فرد باشید و بخواهید ببینید میزان بازخورد و اثربخشی واقعی چقدر بوده است، eCPM به کمکتان می‌آید. فرمول محاسبه eCPM به صورت زیر است:

فرمول eCPM

  • RPM 

RPM یا Revenue Per Mile در واقع میزان درآمد حاصل از هر ۱۰۰۰ نمایش برای یک منتشر کننده‌ تبلیغ است. بنابراین نمایش دهندگان تبلیغات می‌توانند از این آمار استفاده کنند. البته که این عدد میزان درآمد قطعی و نهایی نیست و صرفا یک میزان تخمینی است.

RPM از طریق فرمول زیر به دست می‌آید:

فرمول RPM

 

مقایسه تبلیغات CPM و تبلیغات  PPC

تبلیغات PPC و CPM هرکدام یک مفهوم و یا به نوعی شاخص برای اندازه گیری هزینه تبلیغات هستند. این دو به طور کلی از انواع تبلیغات آنلاین هستند که البته با هم تفاوت‌هایی دارند. هریک از این دو روش تبلیغات، انواع مختلفی دارند. مثلا تبلیغ PPC خود انواع مختلفی دارد که تبلیغات بنری، تبلیغات همسان و تبلیغات گوگل یا همان گوگل ادز، از این موارد هستند.

بدیهی است که هر دوی این روش‌ها می‌توانند بخشی از استراتژی بازاریابی دیجیتال ما را به خود اختصاص بدهند. به طور کلی، با توجه به ماهیت و همچنین میزان هزینه‌های هریک از دو روش، می‌توان گفت که باید تبلیغات CPM را یک مرحله قبل‌تر از تبلیغات PPC بدانیم. به این معنی که به کار گرفتن CPM در تمام مراحل، روش درستی نیست و بیشتر به مراحل ابتدایی بازاریابی برای یک برند یا محصول باز می‌گردد.

مقاله پیشنهادی : تبلیغات cpa چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

 

چه زمانی کمپین تبلیغات نمایشی بهترین نتایج را رقم می‌زند؟ 

کمپین تبلیغاتی زمانی می‌تواند بهترین نتایج را برای شما به ارمغان بیاورد که موارد زیر را رعایت کنید: 

  • افراد مناسب را هدف بگیرید 

با بخش‌بندی بازار و هدف‌گیری صحیح هر گروه از مخاطبان خود مطمئن شوید برای مخاطبی خرج می‌کنید که به آن نیاز دارید. با فعالیت نسنجیده و هدف گرفتن کل بازار چیزی به غیر از شکست در انتظار شما نخواهد بود. 

  • هر فرد تبلیغ شما را بیش از ۳ بار نبیند 

کمپین تبلیغاتی شما زمانی می‌تواند مفید باشد که چشم مخاطب به تبلیغاتتان عادت نکند. از این رو، سعی کنید هر فرد تنها و تنها ۳ بار آگهی‌ شما را در مکان‌های مختلف یا یک مکان ببیند. 

  • از متن تبلیغاتی گیرا و تصاویری جذاب استفاده کنید 

تبلیغ شما از نظر محتوایی و بصری باید به شکلی باشد که مخاطب هدفتان نام شما را به یاد بسپارد. خلاق باشید؛ تلاش کنید تبلیغی متمایز با سایر کسب‌وکارها جلوی چشم مخاطب بگذارید. 

  • رضایت مشتریان قدیمی را به آگهی خود اضافه کنید 

نقل‌قولی از مشتریان قدیمی شما می‌تواند زمین بازی را دگرگون کند. مشتریان بالقوه را با اشاره به رضایت مشتریان قدیمی متقاعد کنید که محصول یا خدمتی به‌دردبخور در انتظار آن‌ها است.

 

جمع بندی

در این مقاله توضیح دادیم که تبلیغات CPM چیست و به مزایا و معایب استفاده از آن اشاره کردیم. به طور کلی، تبلیغات نمایشی که با نام‌هایی چون Cost Per Impressions، یا در ایران تبلیغات به ازای بازدید نیز شناخته می‌شود، نوعی از تبلیغات آنلاین است که مبنای محاسبه هزینه آن براساس نمایش تبلیغات به مخاطبان است. Mile  به معنای ۱۰۰۰ است و برای هر ۱۰۰۰ بازدید در نظر گرفته می‌شود.

تبلیغات CPM بیشتر با هدف برند‌سازی و نمایش تبلیغات به مخاطبان هدف به کار می‌رود و مزایا و معایب خودش را دارد. یکی از مهم‌ترین مزایا این است که هزینه آن براساس تعداد نمایش به بازدیدکنندگان محاسبه می‌شود و این موضوع ممکن است به کاهش هزینه تبلیغات در صورت استفاده صحیح از آن، منجر شود. مهم‌ترین نکته برای اثربخشی هرچه بیشتر این روش، تعیین اهداف و استراتژی صحیح است.

ممنون از اینکه تا انتها همراهمان بودید. حتما نظرات یا سوالات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

منابع:

OKO | SearchEngineJournal | Publift | sproutsocial | AdRoll

2.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم مرادی
مریم مرادی
4 سال قبل

خیلی مفید و جامع بود. ممنون

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  مریم مرادی
4 سال قبل

ممنون از لطفتون دوست عزیز 🙂

ابوالفضل ف
ابوالفضل ف
4 سال قبل

سلام خسته نباشید
بنده داخل سایتم تبلیغات کلیکی شما رو استفاده میکنم
میخواستم ببینم شما تبلیغاتی بر اساس نمایش خودتون دارید یا خیر ؟
ممنون میشم اطلاع بدید اگر موجود بود . علاقه مند هستم در کنار تبلیغات کلیکی تبلیغ بر اساس نمایش هم داشته باشم

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  ابوالفضل ف
4 سال قبل

سلام 🙂
ما تبلیغات براساس نمایش نداریم و تبلیغاتمون براساس کلیک هستن دوست عزیز

...
...
3 سال قبل

سلام منبعتون رو نذاشتین میشه بگین لطفا

محمود حسینی
محمود حسینی
پاسخ به  ...
3 سال قبل

سلام دوست عزیز
محتوای مطالب آموزشی بلاگ از منابع مختلف داخلی و خارجی گرفته میشه

reza mahdavi
reza mahdavi
3 سال قبل

سلام لطفا راهنمایی کنید ایا بازدید با ورود کاربر به سایت ما حساب میشه یا اینکه کاربر مثلا باید در صفحه بالا پایین داشته باشه و کلیک در جایی از صفحه بکنه تا بازدید حساب بشه

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  reza mahdavi
2 سال قبل

سلام
اینجا منظور از بازدید، بازدید از آیتم تبلیغاتیه. یعنی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر که آیتم تبلیغاتی رو می‌بینن، تبلیغ‌کننده باید مبلغی رو پرداخت کنه.

محمد جواد
محمد جواد
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
ممنونم بابت مطالب مفید

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  محمد جواد
2 سال قبل

سلام 🙂
ممنون از شما که مطالعه می‌کنین و بهمون فیدبک می‌دین.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!