لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

14 ترند سئو در سال 2021 که جایگاه وبسایت‌تان را به اوج می رسانند!

سایر مقالات | روژان خانی‌پور | تاریخ بروزرسانی : ۲۱ آذر ۱۴۰۱

14 ترند سئو در سال 2021 که جایگاه وبسایت‌تان را به اوج می رسانند!

آیا در جستجوی ترندهای سئوی سایت در سال 2021 هستید؟ نگران نباشید چون به جای درستی آمده‌اید! در این پست قصد داریم جدیدترین ترندهای سئو در سال 2021 را مطابق با الگوریتم‌های گوگل خدمتتان معرفی کرده و به ذکر نکاتی درباره سئو بپردازیم.

بد نیست بدانید تا همین 5 سال قبل، جایگاه گرفتن در صفحه اول گوگل و جذب بازدیدکننده برای وب‌سایت، کاری آسان بود. اما حالا به‌واسطه رقابت شدیدی که در جریان است، دوره آن روزهای خوب به سر آمده!

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

حالا در سال 2020 هستیم و جایگاه گرفتن در صفحه نتایج گوگل، دیگر به همین سادگی‌ها نیست. الگوریتم‌های گوگل پیوسته در حال تغییر هستند تا بتوانند بهترین نتیجه ممکن را به کاربران ارائه دهند. بنابراین اگر به‌سختی تلاش می‌کنید تا جایگاه مناسبی برای وب‌سایتتان در گوگل دست‌وپا کنید، این مطلب را تا انتها بخوانید. ما در این پست ترندهای اصلی سئو سایت در سال 2021 را بررسی می‌کنیم. ترندهایی که آگاهی از آن‌ها می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی برای وب‌سایتتان به ارمغان بیاورد.

1. تجربه کاربر از صفحه؛ متریک حیاتی

رقم زدن یک تجربه کاربری خوشایند باید یکی از اولویت‌های اصلی شما در مدیریت صفحات وب‌سایتتان باشد. گوگل و کاربرانی که به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند، انتظار دارند که صفحات با حداکثر سرعت بارگذاری شوند. هیچ‌کس به بارگذاری لاک‌پشتی یا اصطلاحاً کند بالا آمدن صفحات وب علاقه‌ای ندارد. یک کاربر هرگز برای بالا آمدن کامل صفحه وب‌سایتتان، زمان زیادی منتظر نمی‌ماند و درصورتی‌که زمان انتظار، بیشتر از آستانه تحملش باشد، صفحه‌تان را ترک کرده و سراغ وب‌سایت دیگری می‌رود. به‌این‌ترتیب، هم ترافیک وب‌سایتتان را از دست می‌دهید و هم موقعیتتان در صفحه نتایج گوگل نسبت به رقبا، متزلزل می‌شود.

وقتی صحبت از تجربه کاربری صفحه می‌شود، معیارهای مهمی وجود دارند که باید مورد بررسی قرار بگیرند که موبایل فرندلی بودن، سرعت بارگذاری صفحه، سهولت خواندن محتوا و حصول اطمینان از دریافت گواهینامه SSL از آن جمله‌اند.

حالا گوگل اعلام کرده است که علاوه بر این معیارها، به‌روزرسانی جدیدی را در ارتباط با تجربه کاربری صفحه در سال 2021 اِعمال خواهد کرد. ازآنجاکه هدف نهایی گوگل، بهبود تجربه کاربر است، این به‌روزرسانی اهمیت زیادی خواهد داشت. این به‌روزرسانی، بر مبنای سنجه‌هایی ایجاد شده که به آن‌ها Core Web Vitals یا هسته‌های حیاتی وب می‌گویند که در اینجا هر یک از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

بزرگ‌ترین ترسیم محتوایی (LCP)

بزرگ‌ترین ترسیم محتوایی، برخلاف سایر سنجه‌های سرعت صفحه، زمان بارگذاری یک صفحه را از نگاه کاربر بررسی می‌کند. این سنجه کمکتان می‌کند تا ببینید محتوایتان برای کاربر، چطور کار می‌کند و به‌این‌ترتیب، می‌توانید آن را به‌طور پیوسته با هدف ارتقای کیفیت تجربه کاربری، بهبود دهید.

شما می‌توانید از طریق گوگل سرچ کنسول به LCP دسترسی پیدا کنید و مقادیر آن را ببینید. LCP در سه رِنج یا دامنه‌، دسته‌بندی می‌شود. اگر این سنجه کمتر از 2 ثانیه باشد، خوب است و چنانچه زیر 4 ثانیه باشد، در گروه “نیازمند بهبود” طبقه‌بندی می‌شود. اگر هم این مقدار بیش از 6 ثانیه باشد، ضعیف تلقی می‌گردد.

تأخیر تا اولین ورودی (FID)

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

تأخیر تا اولین ورودی، درواقع نشان‌دهنده مدت‌زمانی است که کاربر می‌تواند پس از باز کردن یک صفحه، با آن تعامل برقرار کند. حالت ایده‌آل آن است که سنجه‌ی FID کمتر از 100 میلی‌ثانیه، باشد.

تغییر چیدمان تجمعی (CLS)

تغییر چیدمان تجمعی به قابلیت ثبات بصری صفحات وب‌سایتتان مربوط می‌شود. اگر همه عناصر موجود در یک صفحه در هنگام بارگذاری آن، جابه‌جا شده یا تغییر مکان دهند، می‌گوییم آن صفحه CLS بالایی دارد و CLS بالا معادل با رقم زدن یک تجربه کاربری ناخوشایند است. اگر این سنجه برای صفحات وب‌سایتتان کمتر از 0.1 ثانیه باشد، از نظر گوگل، ایده‌آل تلقی می‌شود.

2. نشانه‌گذاری Schema- Featured Snippet

هرچند نشانه‌گذاری ساختاریافته Schema یا اسکیما مفهوم جدیدی در دنیا سئو نیست اما کماکان در ترندهای سئو در سال 2021 جایگاه مهمی دارد. نشانه‌گذاری Schema ضمن کمک به موتور جستجو در درک موضوع یک صفحه، در جایگاه‌یابی بهتر در ارتباط با کوئری‌ها نیز نقش مؤثری ایفا می‌کند.

یک اسکیما در صفحه وب می‌تواند ساخت یک صفحه ویژه یا Featured Snippet قوی را امکان‌پذیر کند و به‌این‌ترتیب، باعث افزایش بازدید سایت شما به شکل چشمگیری شود.

برخی از مهم‌ترین انواع اسکیما عبارت‌اند از:

  • سازمان
  • وب‌سایت
  • محصول
  • نقد و بررسی
  • مقاله
  • پست وبلاگی
  • سؤالات متداول
  • ویدئو

امروز صفحات ویژه‌ای که در صفحه نتایج گوگل ظاهر می‌شوند، کلیک‌های بیشتری در مقایسه با قبل می‌گیرند. بله! می‌بینیم که مفهوم جدید سئو، تکامل زیادی پیدا کرده و دیگر صرفاً به تلاش برای تضمین جایگاه در نخستین صفحه‌ی SERP محدود نیست. گوگل با ارائه این قابلیت در صفحه نتایجش، کاری کرده تا کاربر بتواند قطعه مختصر و مفیدی را بین انبوهی از محتوای موجود در صفحات مختلف بخواند و به‌این‌ترتیب، تلاش می‌کند تا تجربه کاربری را بهبود دهد.

این همان چیزی است که در حال حاضر به آن موقعیت یا جایگاه صفر (Position 0) می‌گوییم. بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت برای گرفتن صفحات ویژه در گوگل و تصاحب موقعیت صفر، بازدید بیشتری را در مقایسه با حالتی که فقط در صفحه نخست حضور داشته باشید، برای وب‌سایتتان به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید: featured snippet چیست؟

3. Google My Business- سئوی محلی

در عصر حاضر و بالأخص بعد از شیوع کرونا، مشاغل محلی به‌طور پیوسته از بازاریابی سنتی به‌سوی بازاریابی دیجیتال تغییر جهت می‌دهند. به‌موازات استفاده بیشتر از روش‌های بازاریابی دیجیتال توسط کسب‌وکارهای محلی، سئوی محلی و ثبت مشاغل در سرویس گوگل مای بیزنس اهمیت مضاعفی یافته است. فراموش نکنید که بهینه‌سازی جستجوی محلی گوگل، نقش بسیار مهمی در ترندهای سئو در سال 2021 ایفا می‌کند. با افزایش شدت رقابت بین کسب‌وکارهای محلی، حالا وقت آن رسیده که برای بهینه‌سازی وب‌سایتتان در جستجوی محلی گوگل و کنکاش در آن، پیش‌قدم شوید.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

4. بهینه‌سازی موبایلی، ترند همیشگی سئو

یکی از معیارهای مهم از نگاه گوگل که به‌طور پیوسته، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، بهینه‌سازی صفحات وب برای موبایل است. شواهد حاکی از آن هستند که امروز اکثر کاربران از طریق گوشی‌های هوشمندشان از وب‌سایت‌ها بازدید می‌کنند. بنابراین، بهینه‌سازی صفحات وب برای موبایل، کماکان یکی از ترندهای مهم سئو در سال 2021 خواهد بود. روزگار طراحی وب‌سایت برای دسکتاپ و بهینه‌سازی آن برای موبایل، گذشته است و ترندهای سئو در سال 2021 شما را به طراحی وب‌سایت برای موبایل و بهینه‌سازی آن برای دسکتاپ ملزم می‌کند! اهمیت بهینه‌سازی موبایل در سئو بسیار زیاد است. بنابراین باید مطمئن شوید که وب‌سایتتان از این جنبه، در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

5. محتوای مرتبط و مناسب از حیث حجم، فایده و کیفیت

همان‌طور که از قدیم می‌گفتند، محتوا در بحث سئو نقش پادشاه را ایفا می‌کند. بنابراین باید تمرکزتان را روی تولید محتوای باکیفیتی معطوف کنید که رضایت مشتری یا مخاطب را جلب نموده و گوگل را متقاعد کند تا جایگاه بهتری برای صفحاتتان در SERP در نظر بگیرد.

بله! الگوریتم گوگل به دنبال محتوایی می‌گردد که بیشترین ارتباط و تناسب را با جستارهای کاربران داشته باشد. حین تولید محتوا به جای تکرار افراطی کلیدواژه‌ها یا همان Keyword Stuffing، تنها در جایی که نیاز است، از کلیدواژه‌ها استفاده کنید.

یک نکته حرفه‌ای: آیا می‌دانستید که حالا علاوه بر کلیدواژه‌ها، می‌توانید کلمات یا عبارات مرتبط با کلیدواژه اصلی را نیز هدف قرار دهید؟ خوشبختانه گوگل آن‌قدر هوشمند است که می‌تواند کلمات مترادف و عباراتی را که دارای ارتباط معنایی با کلیدواژه اصلی هستند، تشخیص دهد.

6. وب‌سایت‌های امن- HTTPS

ویژگی امنیت، حتی اگر یک عامل مستقیم در بهبود سئوی سایت نباشد، اما باز هم به‌طور غیرمستقیم، می‌تواند جایگاه وب‌سایتتان در SERP را تحت تأثیر قرار ‌دهد. وقتی کاربر علامت هشدار امنیتی را که در بالای مرورگرش نمایش داده می‌شود، ببیند، احتمال اینکه وب‌سایتتان را فوراً ترک کند، زیاد می‌شود. همین امر باعث افزایش نرخ پرش (Bounce Rate) شده که این عامل نیز به‌نوبه خود می‌تواند به جایگاه وب‌سایتتان آسیب بزند.

پروتکل HTTPS برخلاف پروتکل HTTP برای برقراری ارتباط امن، از داده‌های رمزگذاری شده استفاده می‌کند. استفاده از این پروتکل، باعث می‌شود تا مخاطبان، اعتماد بیشتری به وب‌سایتتان داشته باشند.

بیشتر بخوانید: تاثیر نرخ پرش در سئو سایت

7. بهینه‌سازی ویدئوها، جدیدترین ترند سئو

ویدئوها به یکی از روندهای برجسته‌ی عصر حاضر تبدیل شده‌اند. اپلیکیشن‌های اجتماعی مبتنی بر ویدئو مثل اینستاگرام و فیس‌بوک، اخیراً سروصدای زیادی به پا کرده‌اند و به‌موازات این‌ها، میزان استفاده از محتوای ویدئویی نیز به‌طور پیوسته در حال افزایش است. بنابراین اگر نمی‌خواهید از کارزار جا بمانید، باید هر چه زودتر خودتان را با شرایط جدید، وفق دهید. صفحه‌ای با محتوای ویدئویی خلاصه و مفید، یعنی مطابق با همان چیزی که مدنظر کاربر باشد، میزان تعامل او با وب‌سایتتان را چند برابر می‌کند و این نیز متعاقباً به بهبود جایگاه وب‌سایتتان در SERP می‌انجامد.

8. بهینه‌سازی برای E.A.T

از دیگر ترندهای مهم سئو در سال 2021، E.A.T است. این عبارت درواقع از مخفف سه واژه Expertise (تخصص)، Authoritativeness (مسئولیت‌پذیری) و Trustworthiness (قابلیت اعتماد) ساخته شده است. به عبارتی یک وب‌سایت باید خودش را از این سه جنبه به گوگل، ثابت کند. اگر یک وب‌سایت از مطالب کپی یا نامناسب استفاده کند، مرتکب تخلف شده است. این الگوریتم گوگل، تخصص نویسنده در یک موضوع را می‌طلبد و باید اطمینان حاصل شود که محتوا، قابل‌اعتماد است. درنهایت آنچه اهمیت دارد، یک محتوای عالی، قابل‌اعتماد و بدون سرقت ادبی و کپی‌کاری از منابع دیگر است. محتوایی که نویسنده‌اش، واقعاً در آن زمینه تخصص داشته باشد.

9. بهینه‌سازی جستجوی صوتی

باور می‌کنید که حالا بیش از نیمی از جستجوهای آنلاین، از طریق صدا انجام می‌شود؟ با پیدایش گوشی‌های هوشمند و دستیارهای مجازی، جستجوی صوتی بیشتر از هر زمان دیگری محبوبیت یافته است. یک فرمان جستجوی صوتی، سازوکاری متفاوت با جستجوی کلیدواژه‌ها به روش معمول دارد.

فرمان صوتی یا جستجوی صوتی احتمالاً شامل یک واژه سؤالی مثل چه، چرا، کجا، چطور، کِی همراه با یک کوئریِ دم‌بلند (Long-Tale) است. این ساختار، به دستیار صوتی مجازی کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را مطابق با آنچه جستجو می‌شود، ارائه دهد. بنابراین می‌توانید برای این جنبه از سئو در سال 2021، برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشید.

10. اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

اگر تاکنون اقدامی در زمینه ‌اینفلوئنسر مارکتینگ انجام نداده‌اید، سال 2021 می‌تواند بهترین نقطه برای شروع باشد. شواهد نشان می‌دهند که اینفلوئنسر مارکتینگ، یکی از روش‌های نوین بازاریابی بوده که نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارد و زمینه‌ای عالی برای دسترسی گسترده‌تر به مخاطبان جدید را برای کسب‌وکارها فراهم می‌سازد. دراین‌بین نکته مهم این است که باید در انتخاب اینفلوئنسرتان دقت کنید. این روش در معرفی و حمایت از محصولاتتان و همین‌طور ایجاد اعتماد در مخاطبان نسبت به آن‌ها توسط یک چهره تأثیرگذار، روشی بسیار مؤثر است.

11. هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)

با تکامل فناوری، امروز حتی ماشین‌ها هم فرایند یادگیری را آغاز کرده‌اند. حالا هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، دو ترند بسیار مهم در سال‌های 2020 و 2021 هستند. موتور جستجوی گوگل، از نوعی هوش مصنوعی استفاده می‌کند که به‌طور پیوسته، قادر است درباره سازوکارها و ترندهای جستجو یاد بگیرد و به همین دلیل است که تکنیک‌های قدیمی و نخ‌نمایی مثل Keyword Stuffing دیگر جواب نمی‌دهند. چنین تکنیک‌هایی نه‌تنها نفعی ندارند، بلکه زیان‌های زیادی را متوجه وضعیت سئوی سایتتان می‌کنند. هوش مصنوعی می‌تواند از بین نتایج زیاد، بهترین گزینه‌های ممکن را انتخاب و پیشنهاد کند. بنابراین آنچه در وهله اول اهمیت دارد، تولید محتوای مرتبط و درعین‌حال ارزشمند است و به همین دلیل باید در تدوین استراتژی‌های سئو، این نکته را مدنظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

12. تمرکز روی تجارت آنلاین، مشاوره آنلاین و دوره‌های آموزشی آنلاین

ما در سال 2021 به‌سوی جهانی می‌رویم که ناآشناتر از همیشه به نظر می‌رسد. جهانی که ویروس کرونا را پشت سر گذاشته و نُرم‌ها و هنجارهای جدیدی در آن وضع شده است. ازآنجایی‌که اکثر افراد تمایل دارند که زمان بیشتری را در فضای آنلاین سپری کنند، بنابراین تلاش‌های بازاریابی هم باید با جهت‌گیری روی همین فضا متمرکز شوند. ازاین‌رو، تجارت الکترونیک و مشاوره‌ها و دوره‌های آموزشی آنلاین، بخش عمده‌ای از روند غالب سال 2021 خواهند بود و باید این موارد را در پلن کسب‌وکارتان بگنجانید.

13. سئوی داخلی (On-Page)

سئوی داخلی، به موتور اصلیِ موشک سئویتان شباهت دارد که اگر عمل نکند، تلاش‌هایتان راه به جایی نمی‌برند. بنابراین در اینجا به مهم‌ترین مؤلفه‌های مربوط به سئوی داخلی نگاهی می‌اندازیم.

  • عنوان: برای ایجاد یک عنوان مناسب وقت بگذارید. عنوانتان باید آن‌قدر جذاب باشد که باعث شود کاربر در صفحه نتایج گوگل، برای کلیک کردن روی لینک وب‌سایتتان، ترغیب شود. باید از کلیدواژه اصلی در عنوان استفاده کنید.
  • توضیحات: محتوای وب‌سایتتان را به‌صورت واضح در توضیحات متا تشریح نموده و با گنجاندن یک دعوت به اقدام (CTA) در آن، حس کنجکاوی کاربر برای کلیک کردن روی لینک وب‌سایت را تحریک کنید.
  • URL: همیشه از URL های مبتنی بر اصول سئو استفاده کنید. یعنی URL های کوتاهی که بیشتر از 4 یا 5 حرف نبوده و حاوی کلمات کلیدی باشند. اگر لازم است در ساختار URL از دسته‌بندی‌ استفاده کنید.
  • تگ‌های عنوان: تیترهای هر صفحه را به‌طور کامل و به شکلی مناسب با تگ‌های عنوان H1، H2، H3 و … بهینه‌سازی کنید. تگ‌های عنوان، ساختار مناسبی به صفحاتتان داده و باعث می‌شوند ربات‌های گوگل، آسان‌تر بتوانند آن‌ها را بررسی یا اصطلاحاً در آن‌ها کراول کنند.
  • آلت تگ‌های تصاویر: برای خلق یک تجربه کاربری فوق‌العاده برای مخاطبانتان از تصاویر و اینفوگرافی‌ها استفاده کنید. هنگام استفاده از هر تصویر در وب‌سایت، استفاده از آلت تگ‌های حاوی کلیدواژه‌ها را از یاد نبرید.
  • بهینه‌سازی NAP: NAP از مخفف سه واژه Name (نام)، Address (آدرس) و Phone Number (شماره تلفن) ساخته شده است و نقش مهمی بالأخص در ارتباط با سئوی محلی ایفا می‌کند. ما باید وب‌سایتمان را با اطلاعات دقیق و جامع درباره این سه مؤلفه در بالا یا پایین صفحه بهینه کنیم. این کار باعث می‌شود تا وب‌سایت در جستجوی محلی، جایگاه بهتری بگیرد.

نکته حرفه‌ای: برای افزایش ترافیک سایت بیشتر، محتوایتان را با استفاده از ابزارها و پلاگین‌هایی مثل افزونه Yoast، WordPress و … بهینه‌سازی کنید.

14. سئوی خارجی (Off-Page)

بعد از به‌روزرسانی E.A.T، گوگل در جستجوی تخصص، مسئولیت‌پذیری و قابلیت اعتماد وب‌سایت‌هاست. گرفتن تعداد زیادی بک لینک در وب‌سایت‌های مرتبط که کاربران را به‌سوی وب‌سایت شما هدایت می‌کنند، به گوگل این پیام را می‌رساند که شما واجد این ویژگی‌های سه‌گانه هستید. پس به‌واسطه روش‌هایی مثل ارسال پست میهمان، نوشتن در رسانه‌های دیگر، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، به اشتراک‌گذاری محتوا و … ایجاد بک لینک برای وب‌سایتتان را از همین حالا آغاز کنید.

جمع‌بندی

ازآنجاکه معیارهای سئو هر سال تغییر می‌کنند، شما نیز باید وب‌سایتتان را متناسب با این تغییرات، به‌روز کنید. اگر به‌روز نباشید، وب‌سایتتان به‌تدریج از صفحه نتایج جستجوی گوگل خارج خواهد شد. به همین دلیل، فعال بودن و همگامی با الگوریتم‌های سئوی گوگل و انطباق با تغییرات آن‌ها، بسیار حائز اهمیت است.

برای باقی ماندن در کارزار رقابت سئو در سال 2021، باید همه مواردی را که در این پست به آن‌ها اشاره کردیم، مدنظر قرار دهید. هر استراتژیست سئو باید توجه ویژه‌ای به این عوامل و ترندهای سئو داشته باشد تا بتواند استراتژی کسب‌وکار را با آن‌ها هم‌راستا کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Omid
Omid
3 سال قبل

خیلی عالی و به روز بود مرسی

آنا فکور
آنا فکور
2 سال قبل

جالب بود ممنون

مهران سلطانی
مهران سلطانی
1 سال قبل

مرسی ممنون استفاده کردم درخواست مشاوره دارم

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  مهران سلطانی
1 سال قبل

خوشحالیم که براتون مفید بوده ?
با شمارهٔ ۰۲۱۴۵۱۹۵۰۰۰ تماس بگیرین و با همکاران ما مشورت کنین.

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری