فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

featured snippet چیست؟ بالاتر از رتبه یک گوگل

سایر مقالات | محمود حسینی | تاریخ بروزرسانی : ۲۱ آذر ۱۴۰۱

featured snippet چیست؟ بالاتر از رتبه یک گوگل

پاسخ برجسته یا featured snippet چیست. اگر جزو کاربران معمول موتور جستجوی گوگل هستید، احتمالاً متوجه شده‌اید که اطلاعات نمایش داده شده در صفحات نتایج موتور جستجوی آن (SERP) دائماً در حال تکامل هستند تا مأموریت گوگل یعنی «سازماندهی اطلاعات جهان و قابل دسترس و مفید بودن آن‌ها در سطح گسترده و جهانی» را به تحقق برسانند. ویژگی‌هایی مانند گراف‌های دانش، جعبه‌های مردم همچنین می‌پرسند وfeatured snippet ، چهره استراتژی سئو را تغییر داده‌اند.

featured snippet چیست؟

گوگل، Featured snippet را در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد و این ویژگی از آن زمان تاکنون به عنوان یکی از موارد مهم در زمینه سئو شناخته می‌شود. اگر همچنان محتوای خود را با به‌کارگیری Featured snippet بهینه‌سازی نکرده‌اید، ممکن است ترافیک وب‌سایت شما به میزان قابل توجهی از دست برود.

درواقع Featured snippet یا پاسخ ویژه گوگل، نتایج جستجوی انتخاب شده‌ای هستند که در بالای نتایج ارگانیک و زیر تبلیغات ظاهر می‌شوند. آن‌ها شامل یک متن توصیفی هستند که به اعتقاد گوگل به کاربران کمک می‌کند با سهولت بیشتری آنچه را که می‌خواهند کشف کنند. Featured snippet معمولاً بدون نیاز به کلیک کاربر در وب‌سایت، مستقیماً به جستجو در SERP می‌پردازد. همچنین ممکن است شنیده باشید که featured snippet  به عنوان «موقعیت صفر» نیز نامیده می‌شود زیرا آن‌ها در بالای اولین موقعیت ارگانیک ظاهر می‌شوند. همچنین گاهی اوقات به آن‌ها «جعبه پاسخ» نیز می‌گویند، زیرا اطلاعات در داخل یک جعبه نمایش داده می‌شود.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

برای برطرف کردن افزایش جستجوهای صوتی و موبایلی، featured snippet­ها به صورت جزئی عرضه شده‌اند. ترافیک جستجوی موبایل از ترافیک جستجوی دسکتاپ پیشی گرفته است و افراد بیشتری در دستگاه‌های تلفن همراه خود درخواست‌های صوتی ارائه می‌دهند. گوگل تشخیص داد که featured  snippet  برای این کاربران مفیدتر از مدل سنتی خود با ده پیوند آبی است.

مقاله پیشنهادی :بهترین راه های افزایش بازدید سایت در گوگل

 featured snippet از کجا برداشت می‌شود؟

چگونه می‌توان برای یک featured snippet رتبه‌بندی کرد؟ اصول سئوی خوب هنوز هم کاربرد دارد. بنابراین باید محتوای با کیفیت بالا ایجاد کرده، محتوای خود را برای کلمات کلیدی مناسب بهینه‌سازی نموده، از وب‌سایت‌های دیگر که اعتبار دامنه آن‌ها بالا است بک لینک بگیرید و تجربه کاربری خوبی را ارائه دهید.

تحقیقات انجام شده توسط Ahrefs نشان می‌دهد که ۹۹.۵۸٪ از پاسخ­های ویژه گوگل از صفحاتی است که قبلاً در ۱۰ نتیجه برتر جستجو قرار گرفته­اند. اما این صفحات لزوماً در موقعیت شماره یک رتبه‌بندی نمی‌شوند. طبق گزارشات STAT، هفتاد درصد featured snippet از صفحات خارج از اولین موقعیت ارگانیک حاصل می‌شوند. این بدان معناست که با داشتن یک استراتژی featured snippet که به خوبی اجرا شده است، می‌توانید از رقیبان خود پیشی گرفته و وب‌سایت‌تان را در SERP بالاتر ببرید.

چگونه در پاسخ برجسته گوگل حضور پیدا کنیم؟

با رعایت و پیمودن مراحل زیر می‌توانید در پاسخ برجسته گوگل حضور پیدا کنید:

  • تحقیق در مورد کلمات کلیدی را شروع کنید

درست مانند زمانی که محتوای خود را برای نتایج جستجوی ارگانیک بهینه می‌کنید، برای قرارگیری در Featured snippet  نیز با کلمات کلیدی مناسب شروع کنید Google Trends .ابزاری عالی برای کشف پرطرفدارترین کوئری‌های جستجوی است. علاوه براین، می‌توانید نگاهی به کوئری‌های مهمترین وب‌سایت در زمینه کسب‌وکار خود در Google Search Console بپردازید تا از نوع اطلاعاتی که مخاطب شما به دنبال آن است، ایده‌ای کسب کنید.

  • از کلمات کلیدی دم‌بلند (Long Tail) استفاده کنید

اکثر ­featured snippet­ها توسط کلمات کلیدی دنباله‌دار ایجاد می‌شوند. در حقیقت هرچه تعداد کلمات یک سرچ کوئری بیشتر باشد، احتمال تولید featured snippet نیز بیشتر است. به عنوان مثال؛ اگر «SEO» را جستجو کنید احتمالاً راهنمای Moz’s Beginner’s SEO در بالای صفحه و سپس نتایج ارگانیک از وب‌سایت‌های بسیار معتبر دیگر مانند Search Engine Land، Wikipedia و Google را مشاهده خواهید کرد. اما اگر SEO» چگونه کار می‌کند» را جستجو کنید، یک featured snippet از مقاله Lyfe Marketing، یک شرکت بازاریابی دیجیتال مستقر در Atlanta را مشاهده خواهید کرد.Lyfe Marketing در بهینه‌سازی محتوای خود برای این سرچ کوئری‌های دم‌بلند، به قدری عملکرد خوبی داشته که توانسته‌ بالاتر از وب‌سایت‌هایی مانند Moz و Search Engine Journal ظاهر شود.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

  • بر روی کوئری‌های مبتنی بر سوال تمرکز کنید

هنگام انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای برداشت featured snippet، بر روی سرچ کوئری‌هایی که قالب سوالی دارند تمرکز کنید. بسیاری از کاربران سوالات را کامل در کوئری‌های جستجو تایپ می‌کنند و شناسایی و پاسخ به این کوئری‌ها آسان است. برای شناسایی لیستی از سوالات مرتبط با موضوع‌تان از ابزارهای کلمه کلیدی مانند Answer the Public استفاده کنید.

  • به کادر People also Ask مراجعه کنید

یکی دیگر از نتایج SERP که با تکه‌های برجسته ارتباط نزدیک دارد، کادر People also Ask (PAA) است.

جعبه‌های PAA اولین بار در سال ۲۰۱۵ ظاهر شدند و اکنون از طریق پاسخ برجسته گوگل در ۹۳.۸٪ از  SERP‌ها نشان داده می‌شوند. این جعبه‌ها می‌توانند بینش فوق العاده‌ای درباره نوع اطلاعاتی که افراد در جستجوی آن‌ها هستند، ارائه دهند. جعبه‌های PAA ممکن است در مکان‌های مختلف در صفحه نتایج ظاهر شوند. گاهی اوقات زیر در اولین نتیجه ارگانیک قرار می‌گیرند و گاهی اوقات پایین‌تر هستند. این کادرها، سایر سوالات مرتبط با کوئری‌های اولیه را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: چگونگی تعیین رتبه سایت

  • رقابت را بررسی کنید

زمانی را صرف مرور نتایجی کنید که برای هر featured snippet و جعبه PAA نشان داده می‌شود. ببینید آیا می‌توانید با محتوای خود کار بهتری انجام دهید؟ ممکن است متوجه شوید که یک پاسخ برجسته گوگل لزوماً شامل جامع‌ترین محتواها نیست و آن دسته از محتواهایی را در خود جای می‌دهد که بهترین پاسخگویی را برای سرچ کوئری‌ها ارائه می‌دهند. بنابراین برای برداشت Featured Snippet به دنبال فرصت‌هایی باشید که بتوانید با محتواهایی دقیق­تر و لیستی جامع­تر، بینش بیشتری از صنعت یا سایر ارزش‌های اضافی ارائه دهید.

  • در محتواهای خود به سوالات پاسخ دهید

در آخر، از جعبه‌های Google Trends، پاسخ عمومی و کادرهای افراد همچنین می‌پرسند، لیست سوالات موضوع­تان را شناسایی کرده و محتوایی بنویسید که به این سوالات پاسخ دهد. با توجه به یافته‌های شما، ممکن است نیاز به ایجاد محتوای جدید و یا بهینه‌سازی محتوای موجود در سایت‌تان باشد. اگر از قبل در وب‌سایت خود محتوای مرتبط با این موضوع دارید، با چند به روزرسانی ساده می‌توانید فرصتی در رتبه‌بندی برای یک featured snippet یا جعبه PAA بدست آورید.

  • محتوای کاملاً ساختاریافته ایجاد کنید

گوگل عاشق محتوای ساختاریافته است. حتی اگر این قالب و متن این محتوا شامل یک لیست، یک نمودار مقایسه یا ردیفی از مراحل شماره‌گذاری شده باشد .پاسخ برجسته گوگل اغلب لیستی از آیتم‌ها، مواد تشکیل‌دهنده برای دستورالعمل یا تعداد مراحل انجام کار را نشان می‌دهد. محتوایی با رویکرد پرسش و پاسخ، پستی کاملاً ساختاریافته در قالب خوانایی آسان ایجاد می‌کند که ممکن است به افزایش ماندگاری خواننده نیز کمک کند. وقتی در محتوای خود به سوالات پاسخ می‌دهید، صادق و قابل اطمینان باشید. در صورت امکان اعداد و ارقام مفید را وارد کنید.

نرخ تبدیل رتبه صفر نتایج گوگل چقدر است؟

پاسخ برجسته گوگل

مثمرثمرترین دستاوردی که حضور در featured snippet به همراه دارد، افزایش نرخ تبدیل‌های ارگانیک است. حضور در موقعیت صفر نتایجی همچون افزایش بازدید، افزایش ترافیک، افزایش نرخ کلیلک (CTR) و بازگشت سرمایه بیشتر داشته و به طور کلی نرخ تبدیل به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. علاوه براین؛ تعداد مخاطبانی که از طریق موتور جستجو به سمت وب‌سایت شما هدایت شده، از آن بازدید کرده و به مشتری تبدیل می‌شوند نیز بیشتر خواهد شد.

انواع featured snippet در گوگل

  • پاراگراف: یکی از متداول‌ترین انواع featured snippet که همه ما می‌شناسیم و دوستش داریم، پاراگراف اسنیپت‌ها هستند. این نوع از پاسخ ویژه گوگل، شامل توضیح مختصری از یک محتوا در قالب یک پارگراف می­باشند و معمولاً هنگامی نشان داده می‌شوند که کاربر سوالی را جستجو کرده باشد. پاراگراف حاوی اطلاعاتی است که گوگل سعی در پاسخ به این سوالات دارد.
  • لیست: lists featured snippet مانند اسنیپت پاراگراف، سعی در ارائه پاسخ به یک سوال دارند. تفاوت این دو با یکدیگر در این است که؛ featured snippet لیست پاسخ جستجوها را به جای پاراگراف در قالب یک لیست خلاصه قرار می‌دهد. در این نوع اغلب مراحلی ذکر شده است که نحوه انجام کار مانند دستور العمل‌ها را توضیح می‌دهد.
  • جدول: یک table featured snippet، اطلاعات را به شکل ساختار یافته‌ای به اشتراک می‌گذارد که خواندن مستقیم داده‌ها از SERP را آسان می‌کند. ­featured snippetهای جدول به طور شگفت‌انگیزی محبوب هستند و ۲۹٪ از کل ­snippetها را تشکیل می‌دهند. گوگل واقعاً دوست دارد قابلیت‌های خود را با این نوع از featured snippet به نمایش بگذارد.
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

اهمیت و مزایای featured snippet

اکنون شما با featured snippet گوگل آشنا هستید، اما چرا وبلاگ نویسان و بازاریابان برای تهیه آن‌ها سخت تلاش می‌کنند؟ ما در اینجا دلایلی در جهت اهمیت و مزایای آن عنوان کرده‌ایم:

  • افزایش بازدید و ترافیک وب‌سایت

یکی از بارزترین مزایای حضور در featured snippet، افزایش ترافیک سایت است. بعد از حضور در featured snippet، بررسی کنید کدام صفحه بازدید بیشتری داشته و در نهایت برای وب‌سایت‌تان ترافیک بیشتری به همراه آورده است. به عنوان مثال؛ صفحه‌های پرسش و پاسخی را بررسی کنید که کاربران برای یافتن پاسخ سوالات خود به وب‌سایت‌تان مراجعه می‌کنند. 

  • افزایش آگاهی از برند

حضور در نتایج جستجوی ارگانیک مزایای بسیاری دارد. اما اگر گوگل تصمیم بگیرد وب‌سایت شما را به عنوان یک featured snippet در کانون توجه قرار دهد، نه تنها بازدید از سایت­تان با افزایش چشمگیری روبرو می‌شود، بلکه در آگاهی کلی مخاطبان از برند نیز به شدت تاثیرگذار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اهمیت آگاهی از برند در رشد کسب و کارها

  • اعتبار وب‌سایت را افزایش می‌دهد

یکی از فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی گوگل شامل اعتبار وب‌سایت یا میزان اعتماد گوگل به سایت است. مواردی مثل ایجاد لینک، میانگین زمان صرف شده مخاطب در وب‌سایت و تعداد کل بازدیدها در جلب اعتماد گوگل موثر هستند. بدین ترتیب شما با حضور در featured snippet می‌توانید از این مزیت نیز بهره‌مند شوید.

  • افزایش در رتبه‌بندی کلمات کلیدی

علاوه براین، featured snippet می‌تواند اثر دومینویی داشته باشد. به عبارت دیگر، پیشرفت در یک بخش با حوزه دیگر گره خورده است. بر همین اساس، حضور در featured snippet می‌تواند اعتبار وب‌سایت را افزایش داده و به دنبال آن شاهد بهبود رتبه‌بندی کلمات کلیدی و در نهایت برجسته شدن کسب‌وکار شود. معمولا برندها پس از حضور درfeatured snippet ، بهبود قابل توجهی در گزارشات رتبه‌بندی کلمات کلیدی خود مشاهده خواهند کرد.

2.1/5 - (7 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهار
بهار
3 سال قبل

این جعبه سوالاتی که گفتین featured snippet توی ایران نیست نه؟ من هر کلمه ای که به ذهنم میرسید سرچ زدم اما توی ایران ندیدم اما برای خارج بله هست. سوالاتی رو جواب دادن و لینک سایتشون هم قرار گرفته.
میشه توضیح بدین چطوری میشه اینکار رو انجام داد؟ چون توی این مقاله فقط از مزایا و ویژگی های خوب این عمل گفته شده بود

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری