فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

تعیین رتبه سایت در گوگل و الکسا

سایر مقالات | آرمان صفایی | تاریخ بروزرسانی : ۲۱ آذر ۱۴۰۱

بسیاری از کسب‌وکارهایی که در فضای آنلاین فعالیت می‌­کنند این دغدغه را دارند که رتبه سایت‌­شان را بدانند و بتوانند آن را ارتقا دهند. به نوعی می‌­توان گفت بسیاری از وب­مسترها یا مدیران کسب‌وکارهای حوزه وب اعتبار و آبروی خود را در این رنکینگ و رتبه‌­ها می‌­دانند. اما این رتبه‌­بندی­‌ها و تعیین رتبه سایت در ایران چگونه اتفاق می‌افتد ؟

رنکینگ‌های معتبر تعیین رتبه سایت

در دنیا کسب‌وکارهای متفاوتی برای رتبه‌بندی صفحات وب­سایت‌­ها شکل گرفته­‌اند که هر کدام در تلاش است تا بسته به معیارهایی و با تخمین درست اطلاعات از هر سایت، آن‌­ها را رتبه‌بندی کنند. برخی از این رنکینگ‌­ها با قدمت‌­های بیشتر و برخی نوپاتر هستند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۱. تعیین رتبه سایت با PageRank گوگل

یکی از قدیمی‌ترین رنکینگ‌هاست که سایت‌ها را بسته به میزان محبوبیت آن‌ها نمره می‌دهند.

۲. تعیین رتبه سایت با الکسا

الکسا نیز از جمله معتبرترین سایت­های تعیین رتبه است که همه سایت­‌های دنیا را در یک لیست قرار داده و به آن­ها رتبه می‌­دهد. طبیعتاً هرچه رتبه سایتی کمتر است به معنی بازدید و محبوبیت بیشتر آن سایت است.

۳. تعیین رتبه سایت با MozRank

سایت Moz.com نیز از قدیمی­‌ترین سایت­‌ها در حوزه رنکینگ و سئو و… است که خدمات متفاوتی ارائه می‌­کند. MozRank و  MozTrust دو رنکینگ متفاوت از Moz است که هر دو در مقیاس 1 تا 10 هستند و یکی از لحاظ اعتماد جهانی لینک‌­ها، رتبه‌بندی می­‌کند و دیگری از لحاظ محبوبیت یک وب­سایت.

رتبه بندی­‌های زیاد دیگری در حوزه‌­های مختلف سایت‌­ها نیز وجود ندارند. مثلاً رتبه‌­بندی سرعت بارگذاری سایت‌­­ها، رتبه بندی سئو بهتر سایت‌­ها، رتبه‌­بندی کدهای بهینه سایت‌­ها و …

درباره رنکینگ کلی سایت‌­ها نیز سایت‌­های دیگری به جز 3 مورد ذکر شده نیز  وجود دارند که یا از اهمیت کمتری برخوردار هستند و یا دیگر خدمات ارائه نمی‌­کنند مانند Compete.com یا  Customrank یا …

PageRank گوگل چیست

یکی از اولین دغدغه‌­هایی که موسسان گوگل برای موتور جست­جوی خود داشتند این بود که وقتی باید نتایج یک جست­جو را به کاربرش معرفی کند، بر اساس چه رتبه­‌بندی باید سایت­‌ها را نمایش دهد. سایت‌­های صفحه اول کدام باشند و صفحات بعدی کدام.

یکی از نخستین الگوریتم‌­های خیلی مهمی که موسسان گوگل کشف و ثبت کردند  PageRank بود. در پیج رنک گوگل فاکتور بسیار مهم این بود که چه تعداد سایت در دنیا به هر سایتی لینک داده‌­اند و آن را در سایت خود معرفی کرده­‌اند. آن‌­ها معتقد بودند که اگر یک وب­سایت واقعاً محبوب و معتبر است باید طبیعتاً سایت­‌های بیشتری لینک آن را در سایت خود قرار داده باشند. بر همین اساس یعنی تعداد بک‌لینک­‌ها به یک سایت، به آن سایت از 1 تا 10 نمره می‌­داد که هرچه نمره سایت به 10 نزدیک‌تر باشد یعنی آن سایت محبوب‌­تر است.

سواستفاده‌ها از پیج رنک گوگل

بعدها به دلیل سواستفاده‌هایی که از این معیار صورت گرفت، گوگل تصمیمات جدیدی اتخاذ کرد. بسیاری از مدیران سایت‌­ها سعی می­‌کردند به صورت فیک یا با پرداخت پول تعداد بیشتری بک‌لینک بگیرند و به صورت تقلبی خود را در رنکینگ بهتری در گوگل قرار دهند. از این رو گوگل پیج‌رنک خودِ سایت بک‌لینک‌دهنده را نیز در نمره‌ای که به آن بک‌لینک می‌­دهد در نظر گرفت. بعدها مربوط بودن سایت­‌های بک‌لینک‌دهنده به موضوع وب‌سایت لینک‌شده نیز مورد نظر قرار گرفت. این تغییرات جلوی بسیاری از بک‌لینک‌­های فیک را گرفت.

چگونه پیج رنک گوگل خود را ببینیم

گوگل از چند سال قبل رسماً اعلام کرد به دلیل سواستفاده‌­های برخی وبمستران از نمایش عمومی پیج رنک خودداری خواهد کرد. اما برخی سایت‌‌ها وجود دارند که تخمین‌هایی از رنک شما می‌زنند که اصلاً دقیق نیست. می‌­توانید در گوگل وارد کنید Check Page Rank تا تعدادی از این سایت‌های تخمین‌زننده را ببینید ولی هرگز روی دقت و صحت کامل آن حساب باز نکنید.

اگرچه گوگل دیگر رتبه PageRank را رسماً  آپدیت نکرد ولی نمی‌­توان گفت که در نتایج گوگل این آیتم بی‌تاثیر است.

رنک الکسا چیست

الکسا یک کمپانی در حوزه خدمات اینترنتی مختلف به وب­مستران است که در سال 1996 تاسیس شده و با رشد بسیار خوبی که داشت در سال 1999 توسط آمازون خریداری شد. یکی از مهم‌ترین اقدامات الکسا ایجاد رنکینگی از سایت‌هاست. رنک الکسا در واقع یک تخمین است، یک تخمین نسبی. یک تخمین از میزان محبوبیت سایت شما نسبت به سایر سایت‌­های دنیا. رنک الکسای شما در واقع فقط به محبوبیت سایت شما ارتباط ندارد، بلکه محبوبیت سایر سایت‌­ها هم روی رنک شما تاثیرگذار است چرا که ممکن است رنک آن­ها رشد کند و شما یک پله سقوط کنید و یا بالعکس، مشابه تعیین رتبه در کنکور.

همان طور که در شکل زیر می‌­بینید در الکسا از پربازدیدترین سایت دنیا یعنی گوگل تا کم‌­بازدیدترین‌­ها را رتبه‌بندی کرده است. یک رتبه‌­بندی مربوط است به رتبه‌بندی جهانی و دیگری مربوط است به رتبه در کشور. همان طور که در نمودار مشخص است رقابت بین سایت‌های انتهای لیست بسیار ساده‌­تر از رقابت در سایت‌­های بالای لیست است. چرا که در پایان لیست اگر شما بتوانید به مقدار کمی بازدیدکنندگان خود را افزایش دهید ممکن است بتوانید حتی چند هزار رتبه بهبود پیدا کنید اما در بالای لیست به دلیل رقابت همه سایت‌­ها برای افزایش بازدید، با هزینه‌­های خیلی بیشتری می‌توانید شاید فقط چند رتبه ارتقاء پیدا کنید.تعیین رتبه سایت

چگونگی تعیین رتبه سایت در الکسا

برای دیدن رتبه الکسا سایت خود کافیست به لینک تعیین رتبه سایت الکسا بروید و بعد از وارد کردن آدرس سایت خود در آن، رتبه سایت در ایران و جهان به علاوه اطلاعات مختصر دیگری را ببینید.

چگونه رتبه الکسا خود را بهبود دهیم

روش­‌های زیادی برای این کار وجود دارد اما شما فقط بر روش‌­های به اصطلاح کلاه سفید متمرکز باشید یعنی روش‌­های مورد قبول الکسا. در سایت خود الکسا چنین توصیه‌هایی برای بهبود رتبه مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: بهبود و کاهش رتبه الکسا

۱. محتوای اورجینال و جذاب تولید کنید

محتوای خوب باعث می‌­شود که مخاطب، بیشتر با سایت شما درگیر (engage) شود، زمان بیشتری را در آن سپری کند، مطالبی از آن را با دیگران به اشتراک بگذارد و … این محتوای خوب باید برای کاربران ارزش خلق کند و آن­ها را به چیزی که در جستجوی آن هستند برساند. برای اطلاعات بیشتر به مطلب بازاریابی محتوایی چیست مراجعه کنید.

۲. سایت‌های مرتبط بیشتری را جذب کنید که به شما لینک دهند

الکسا و گوگل هر دو به تعداد سایت‌­هایی که لینک سایت شما را قرار داده­‌اند بسیار اهمیت می‌­دهند اما به شرطی که آن سایت هم خودش معتبر باشد و هم مربوط به موضوع سایت شما باشد ارزش خیلی بیشتری قائل می‌­شوند.

لینک­‌های داخلی نیز موضوع بسیار مهمی است. یعنی یک صفحه از سایت شما که به صفحه دیگری مربوط است به هم لینک داده شوند.

۳. کلیدواژه‌­هایی که رقبای شما بیشترین ترافیک را از آن می‌­گیرند بیابید.

حضور در چنین کلید واژه­‌هایی نیز موضوعی است که به رنک الکسای شما کمک می­‌کند. می‌­توانید در این کلیدواژه‌­ها به بهینه‌­سازی سایت بپردازید و با اینکه یک کمپین تبلیغات کلیکی روی آن پیاده کنید. مطلب آموزش بهینه سازی سایت می‌تواند در این باره به شما کمک کند.

۴. بهترین تجربیات را بسازید.

رنک الکسا و سئو سایت تنها به معنی ایجاد نمایش بیشتر یا ترویج بیشتر خودمان در وب نیست بلکه بهبود تجربه کاربری و طراحی کاربری سایت نیز بسیار روی رنک الکسای شما در بلندمدت تاثیرگذار خواهد بود.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

آیا خرید بک‌لینک کار خوبی است؟

همان طور که تا اینجا اشاره شد، بک لینک تاثیر خیلی زیادی روی تعیین رتبه سایت شما خواهد داشت. بنابراین افراد زیادی علاقه­‌مند می­‌شوند تا به صورت پرداخت پول بک‌لینک دریافت کنند. سایت‌­های زیادی هم برای درآمدزایی از این افراد ایجاد شده­‌اند. چندین آژانس هم وجود دارند که تبلیغ و لینک شما را می­‌گیرند و در سایت‌­هایی که طرف قرارداد دارند نمایش می‌­دهند. به دلیل علاقه زیاد گوگل به بک‌لینک با دامنه‌­های edu. و gov. که متعلق به ادارات دولتی و دانشگاه‌هاست، حتی خرید بک‌لینک از سایت‌‌هایی با این دامنه‌ها نیز وجود دارد.

اما قبل از اقدام به خرید بک‌لینک ابتدا باید این نکته را بدانید که گوگل خرید بک‌لینک را به عنوان تخلف معرفی کرده و سایت‌­های خریدار و نمایش‌دهنده بک‌لینک را جریمه خواهد کرد. اما چگونه گوگل متوجه این موضوع خواهد شد که شما بک‌لینک خریداری کرد‌‌ه‌­اید و به صورت طبیعی بک‌لینک نگرفته‌اید. گوگل به مرتبط بودن موضوع سایت بک‌­لینک‌دهنده با سایت خریدار بک‌­لینک بسیار اهمیت می­‌دهد لذا هنگامی‌ ­که این ارتباط وجود نداشته باشد به آن بک‌لینک ارزش زیادی نمی‌­گذارد یا حتی اگر تکرار شود ارزش منفی قائل می‌شود. یا به عنوان روشی دیگر گوگل کلمات و موضوعات مطرح شده قبل و بعد لینک نیز برایش مهم است، اگر صفحه­‌ای که موضوع صحبتش مثلاً سینما است و همه لینک‌­ها در آن‌ ­باره است انتهای متن یا در سایدبار آن صفحه لینکی درباره فروش خودرو وجود داشته باشد یقیناً به آن بک‌لینک اعتباری نمی­‌گذارد.

یک نکته جالب آن که کلیدواژه‌­های خرید بک‌لینک ارزان و خرید بک‌لینک رایگان در ایران متاسفانه خیلی جستجو می‌­شود. مراقب این موضوع حتماً باشید که چنین جایگاه‌­ها و سایت‌­هایی که بک لینک ارزان و رایگان به شما می‌­دهند که تعدادشان نیز کم نیست یقیناً به صدها سایت مربوط و نامربوط دیگر هم این‌جایگاه‌ها را می‌دهند. گوگل نیز به خوبی این سایت‌ها را شناسایی کرده است و بک‌لینک شما در آن‌­ها اگر جریمه نشود حداقل ارزش خاصی برای شما ایجاد نمی­‌کند.

به جای این گونه هزینه‌ها فقط به دنبال تولید محتوای با کیفیت برای مخاطبان خود باشید که طبیعی و اصولی رشد کنید. اگر هم وبسایت وردپرس دارید نکاتی که در مطلب اصول سئو و آموزش سئو وردپرس وجود دارد به شما کمک خواهد کرد.

 

4.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
spadana
spadana
4 سال قبل

سلام خسته نباشید
من واقعا از طریق مطالب سایت شما به جواب سوالاتم رسیدم
واقعا سپاسگذارم

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  spadana
4 سال قبل

سلام دوست عزیز:)
از دیدن دیدگاه شما بسیار خوشحال شدیم. موفق باشین 🙂

نجفی
نجفی
3 سال قبل

تولید محتوا یعنی همین مقاله.
متشکرم از یکتا نت.

محمود حسینی
محمود حسینی
پاسخ به  نجفی
3 سال قبل

خوشحالیم که براتون مفید بوده 🙂

مستر دنتال
مستر دنتال
3 سال قبل

بسیار عالی و مفید بود باتشکر

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  مستر دنتال
3 سال قبل

ممنون از اینکه بهمون فیدبک دادین 🙂

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری