فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

رتبه الکسا چیست؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

برای برخی از آنهایی که سایت و فروشگاه اینترنتی دارند، رتبه الکسا و کاهش رتبه آن از نان شب واجب‌تر است! اما آیا رتبه الکسا و کاهش آن تمام ماجراست؟ در این مطلب می‌خواهیم ببینیم الکسا چیست و روش های کاهش رتبه الکسا در سال 2019 را بررسی کنیم.
بسیاری از آنهایی که سایت یا فروشگاه‌ اینترنتی دارند یا به نوعی در فضای آنلاین فعال هستند، هر روز نگاه‌شان به رتبه الکسا سایت است تا ببینند آیا پیشرفت کرده‌اند یا پسرفت! اما همین مسئله موجب شده است تا برخی برای کاهش رتبه الکسا دست به هر کاری بزنند و از راه‌های درست و گاهی نادرست تلاش کنند به هر قیمتی رتبه کمتری بگیرند.
با اینکه نمی‌توان با قطعیت گفت تعیین رتبه سایت در الکسا چقدر اهمیت دارد و چقدر موثق است، اما همین رتبه بندی سایت ها در الکسا برای خیلی‌ها منبع درآمد شده است. برخی افراد به بهانه بهبود رتبه الکسا از دیگران هزینه‌های هنگفت می‌گیرند و برخی دیگر با استفاده از رتبه الکسا کاسبی می‌کنند.
اما در طرف مقابل هستند سایت‌هایی که با تلاش شبانه‌روزی، تولید محتوای جذاب و کاربردی و رعایت نکات اصولی رتبه الکسا خود را کاهش می‌دهند.
در این مطلب قصد دارید به طور مفصل بینیم الکسا چیست و روش های کاهش رتبه الکسا در سال 2019 را بررسی کنیم.

رتبه الکسا (ALEXA) چیست؟

الکسا چیست

ابتدایی‌ترین موضوعی که باید به آن بپردازیم این است که الکسا و رتبه الکسا چیست و چرا این رتبه مهم است؟
الکسا یکی از شرکت‌های زیرمجموعه آمازون است که سال 1996 در کالیفرنیا آمریکا تاسیس شده و از سال 1999 میلادی زیر نظر آمازون فعالیت می‌کند. این شرکت در واقع با استفاده از روش‌های خود که در ادامه به آنها می‌پردازیم، رتبه بندی سایت ها در الکسا را اعلام می‌کند.
اگر بخواهیم به زبان ساده رتبه الکسا را توضیح دهیم باید بگوییم سیستم رتبه‌بندی جهانی که میلیون‌ها وب‌سایت را براساس محبوبیت رتبه‌بندی می‌کند. الکسا با استفاده از نوار ابزار، افزونه مرورگر و دیگر سیستم‌های جمع‌آوری اطلاعات خود، محبوب‌ترین سایت‌های دنیا را به ترتیب معرفی می‌کند.
در سیستم رتبه بندی سایت ها در الکسا که بیشتر به فعالیت سه ماهه گذشته مربوط می‌شود علاوه بر مشاهده رتبه جهانی و منطقه‌ای، می‌توانید اطلاعات مفید دیگری به دست آورید که در ادامه به آنها می‌پردازیم. هرچه رتبه الکسا کمتر باشد بهتر است.

چرا کاهش رتبه الکسا مهم است؟

با توجه به اینکه رتبه الکسا به معیاری برای محبوبیت و برتری سایت‌ها تبدیل شده است و از این رو نمی‌توان اهمیت آن را کتمان کرد. یکی از مهمترین دلایل اهمیت تعیین رتبه سایت در الکسا این است که می‌توانید میزان پیشرفت خود را ببینید و بررسی کنید وضعیت شما در مقابل رقبا چگونه است.
ضمن اینکه سایت‌های محتوامحور، به‌ویژه سایت‌های که هزینه‌های خود را براساس تبلیغات و میزان بازدید تامین می‌کنند، می‌توانند با اتکا به رتبه الکسا درآمد بیشتری داشته باشند. هرچه رتبه سایت شما در الکسا کمتر باشد، می‌توانید ترافیک بیشتری جذب کنید و در نتیجه تبلیغات موردنظر بیشتر دیده می‌شود.
دامنه‌هایی که رتبه الکسا پایین‌تری دارند بیشتر ارزش‌گذاری می‌شوند و در نتیجه برای تبلیغاتی کلیکی می‌توانند هزینه بیشتری درخواست کنند. به همین دلیل همه به‌طور مداوم به دنبال بهبود رتبه الکسا هستند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

رتبه الکسا چطور محاسبه می‌شود؟

سیستم رتبه بندی سایت ها در الکسا به این صورت است که روزانه میزان بازدیدهای انجام شده از صفحات و تعداد بازدیدکنندگان سایت شما را طی سه ماه گذشته بررسی کرده و با ترکیب این آمار تعیین رتبه سایت در الکسا انجام می‌شود.
الگوریتم الکسا به این صورت است که اگر کاربری در طول روز بارها به یک سایت سر بزند، فقط یک بازدید را محاسبه می‌کند.

نحوه رتبه بندی سایت ها در الکسا به چه صورت است؟

در سایت رسمی الکسا آمده است که رتبه‌های ترافیک الکسا براساس اطلاعات مربوط به ترافیک‌هایی است که توسط کاربران در پنل داده‌های جهانی الکسا طی سه ماه گذشته ثبت شده است. الکسا با اطلاعات به دست آمده از نوار ابزار خود و ترکیب تعداد بازدیدکنندگان روزانه و متوسط بازدید صفحات رتبه‌بندی سایت‌ها را انجام می‌دهد.
طبیعتا هرچه میزان ترکیبی تعداد بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد و بازدیدهای یکتا از سایت شما بیشتر باشد، رتبه کمتری خواهید گرفت.
تولبار الکسا چیست و چه نقشی در رتبه بندی سایت ها دارد؟
همان‌طور که اشاره کردیم رتبه بندی سایت ها با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده از تولبار الکسا یا نوار ابزار الکسا انجام می‌شود که می‌توانید روی مرورگرهای گوگل کروم، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر نصب کنید. اما نکته جالب اینجاست که الکسا در سیستم رتبه‌بندی خود فقط اطلاعات کاربرانی را محاسبه می‌کند که تولبار الکسا را نصب کرده باشند.
اما اگر کمی به اطراف خودمان نگاه کنیم قطعا تعداد افرادی که تولبار الکسا نصب می‌کنند زیاد نیست و شاید در حدود 5 درصد از کاربران این تولبار را نصب کنند. اما نمی‌توان همین میزان را نادیده گرفت. چرا که قطعا هرچه کاربر بیشتری نوار ابزار الکسا را نصب داشته باشد و به سایت شما مراجعه کند، ارزش بیشتری خواهد داشت.
ضمن اینکه حتما یادتان باشد خودتان هم باید تولبار الکسا را نصب کنید؛ چراکه شاید شما بیش از دیگران در طول روز به سایت‌تان سر می‌زنید. یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید ساخت تولبار اختصاصی است که به بهبود رتبه الکسا شما منجر می‌شود.
برهمین اساس می‌بینیم که تولبار الکسا در کاهش رتبه الکسا نقشی بسیار مهمی را ایفا می‌کند و تا می‌توانید باید کاربران‌تان را ترغیب کنید با نصب این نوار ابزار وارد سایت شما شوند.

ثبت سایت در الکسا چگونه است؟

ثبت سایت در الکسا

بعد از اینکه با رتبه الکسا، اهمیت و نحوه محاسبه آن آشنا شدیم، حالا می‌دانیم که اگر رتبه الکسا برای مهم است و به دنبال بهبود رتبه الکسا هستیم، باید سایت‌مان را در این سیستم ثبت کنیم. شما می‌توانید از پلن رایگان الکسا استفاده کنید. ثبت سایت در الکسا مزایایی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:
• درج عنوان و توضیحات سایت که در صفحه اختصاصی شما در الکسا نشان داده می‌شود.
• دسترسی به پنل مدیریتی برای ساخت تولبار اختصاصی الکسا، مشاهده آمار سایت، مشاهده تعداد دانلود تولبار و تعداد دفعات استفاده از آن
• مشاهده بخش نظرات کاربران در قسمت پیش‌نمایش (Preview) و پاسخ دادن به آنها
• امکان مشخص کردن کشور هدف برای جذب بازدیدکننده و رتبه‌بندی سایت در آن
اما ثبت سایت در الکسا همچون گذشته دیگر رایگان نیست و فقط می‌توانید با وارد کردن اطلاعات شخصی و بانکی به مدت یک ماه به صورت محدود از امکانات آن استفاده کنید. پیش از این می‌توانستید از طریق گزینه Create an Account یک حساب کاربری رایگان برای خودتان بسازید و از امکانات محدود الکسا استفاده کنید.
ولی این امکان مدت‌هاست برداشته شده است و تنها دو پلن پولی وجود دارد که برای هر کدام می‌توانید یک ماه به ‌صورت آزمایشی از الکسا استفاده کنید.

روش های کاهش و بهبود رتبه الکسا

حالا که می‌دانیم تحت هر شرایطی تعیین رتبه سایت در الکسا تا چه‌اندازه اهمیت دارد، می‌خواهیم روش های مختلفی را برای کاهش و بهبود رتبه الکسا به صورت کاملا قانونی به شما معرفی کنیم تا بتوانید رتبه خود را به آن چیزی که می‌خواهید برسانید.
تولید محتوای جذاب و منحصربه‌فرد
هیچ‌چیز به اندازه تولید محتوای جذاب و منحصربه‌فرد که کاربر از خواندن آن لذت ببرد و کاربری باشد، نمی‌تواند به سئوی سایت و بهبود رتبه الکسا به شما کمک کند. تا جایی که می‌توانید روی تولید محتوای حرفه‌ای و خلاقانه زمان بگذارید و مطالبی تخصصی را در قالب انواع محتوای متنی، ویدیویی، صوتی و تصویری در اختیار مخاطبان‌تان بگذارید.
انتخاب کلمات کلیدی اهمیت بسیاری دارد و تلاش کنید تحقیق خوبی روی کلمات کلیدی داشته باشید تا بتوانید برای محتوای خود ترافیک بیشتری جذب کنید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

ترافیک ورودی مستقیم و ارگانیک

یکی از مواردی که روی کاهش و بهبود رتبه الکسا تاثیر بسیار زیادی دارد، ترافیک ارگانیکی است که سایت شما می‌گیرد. این ترافیک نه‌تنها برای بهبود وضعیت سئوی سایت لازم است، بلکه در بهبود رتبه الکسا به شما کمک می‌کند. سایت شما هم می‌تواند ترافیک مستقیم داشته باشد و هم ورودی‌های سایت می‌تواند به صورت ارگانیک از طریق موتورهای جستجو بیاید.

اما انواع ترافیک ورودی سایت به چه صورت است؟

ترافیک مستقیم: کاربرانی هستند که به هر شکلی با سایت شما و آدرس آن آشنا هستند و به‌طور مستقیم وارد سایت‌تان می‌شوند. هر چه محتوای شما جذاب‌تر و جدیدتر باشد و کاربر بیشتر با آن ارتباط برقرار کند، در نتیجه هر روز به شما سر می‌زند.
ایمیل مارکتینگ: بازاریابی ایمیلی روی دیگری است که باعث می‌شود سیلی از بازدیدکنندگان به صورت مستقیم وارد سایت شما شوند. می‌توانید در پیام خود آدرس سایت یا یکی از صفحات را به عنوان صفحه ورود درج کنید تا مخاطبان با کلیک روی آن به طور مستقیم وارد سایت یا لندینگ پیج شوند.
شبکه‌های اجتماعی: شما می‌توانید لینک موردنظر خود را به صورت مستقیم یاغیرمستقیم در بیو یا بخش‌های دیگر شبکه‌های اجتماعی قرار دهید تا آنها با کلیک کردن روی آن وارد سایت‌تان شوند.
تبلیغات کلیکی: در این روش نیز در ازای هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، گوگل شما را در کلمات کلیدی مشخص شده بالاتر نشان می‌دهد و از آنجایی که معمولا کاربران رو یکی از سه نتیجه اول جستجو در گوگل کلیک می‌کنند، می‌توانید در بازه زمان مشخص ترافیک خوبی بگیرید.

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی اینترنتی یکی از روش‌های تبلیغات TTL یا میان‌خطی است که در واقع تبلیغات ATL و تبلیغات BTL را در خود جای داده است. این روزها دیجیتال مارکتینگ به عنوانی روشی جامع برای کاهش و بهبود رتبه الکسا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخشی از روش‌های اجرایی در دیجیتال مارکتینگ رایگان و بخشی از آنهای شامل کمپین‌های پولی می‌شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات 

به‌روزرسانی مداوم و منظم سایت

برای گوگل و الکسا و دیگر ابزارهای رتبه‌بندی سایت، هیچ چیز با ارزش‌تر از این نیست که ببینند سایت شما با محتوای جذاب و جدید دائما در حال به‌روزرسانی است. نه‌تنها باید محتوای شما جدید و تخصصی باشد، بلکه می‌توانید از محتوای طولانی و تکنیک آسمان خراش استفاده کنید تا بتوانید بک لینک‌های بیشتری بگیرید.
ضمن اینکه داشتن تقویم محتوا و زمان‌بندی منظم انتشار محتوا کمک زیادی به کاهش و بهبود رتبه الکسا می‌کند؛ چرا که کاربران می‌دانند چه زمانی چه محتوایی منتشر می‌شود و همیشه پیگیر هستند.

نصب تولبار الکسا و توصیه به دیگران برای نصب آن

حتما خودتان تولبار الکسا را نصب کنید و به دیگران هم بگویید نصب کنند. اگر شرکت یا استارتاپ دارید حتما روی تمام سیستم‌ها تولبار الکسا را نصب کنید و به دیگران هم توصیه کنید این کار را انجام دهند.
ضمن اینکه می‌توانید برای خودتان تولبار اختصاصی بسازید و امکانات جذابی را به مخاطبان‌تان پیشنهاد دهید. با ترفندهای مختلف از کاربران سایت بخواهید تولبار شما را نصب کنند.

زمان ماندگاری کاربر را در سایت افزایش دهید

Time On Site یا زمان ماندگاری در سایت یکی از مهمترین عوامل در سئو و رتبه سایت در الکسا است. هرچه بتوانید با محتوای جذاب، تخصصی و منحصربه‌فرد زمان ماندن کاربران را در سایت بیشتر کنید. زمان ماندگاری کاربر در سایت هم باعث کاهش رتبه الکسا می‌شود هم به جذب ترافیک ارگانیک کمک می‌کند.

متادیتای سایت را بهینه کنید

متادیتا شامل عنوان صفحه و توضیحات (متادیسکریپشن) می‌شود. تلاش کنید عناوین و توضیحات را جذاب بنویسید به شکلی که حاوی کلمات کلیدی باشد و اصول سئو نیز در آن دیده شود. گوگل و الکسا برای رتبه‌بندی شما از متادیتا زیاد استفاده می‌کنند.
بک لینک‌های باکیفیت بسازید
تلاش کنید با استفاده از رپورتاژ آگهی یا روش‌های رایگان توزیع محتوا کاری کنید که محتوای شما پخش شود تا بتوانید از آنها بک لینک‌های موثر بگیرید. موارد زیادی در تعیین رتبه سایت در الکسا موثر است و هر چه بتوانید از سایت‌های معتبر و مرتبط بک لینک بگیرید، رتبه الکسا شما سریع‌تر کاهش می‌یابد.

معرفی ابزارهایی جهت بررسی رتبه سایت در الکسا

شما علاوه بر سایت الکسا می‌توانید از ابزارهای رایگان دیگر برای بررسی رتبه سایت در الکسا استفاده کنید. برای بررسی رتبه سایت در الکسا می‌توانید از ابزارهای رایگان زیر استفاده کنید:
ابزار سایت upseo: این ابزار رتبه جهانی و کشوری سایت شما را همراه با نمودار تغییرات آن نشان می‌دهد.
ابزار سایت حسابگر: یکی از ابزارهای دقیق و کامل جهت بررسی رتبه سایت در الکسا ابزار سایت حسابگر است که با استفاده از اسکریپت اختصاصی کار می‌کند و اطلاعات جامعی را به شما نمایش می‌دهد.
ابزار سایت الکسا چکر: این ابزار نیز اطلاعات خوبی از رتبه سایت در الکسا به شما ارائه می‌کند.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

مزایای بهبود و کاهش رتبه الکسا برای کسب و کارها

با وجود اینکه همچنان برخی معتقدند رتبه الکسا خیلی هم مهم نیست، اما همچنان خیلی‌ها به آن استناد می‌کنند و بر این باورند که بهبود و کاهش رتبه الکسا البته با روش‌های قانونی مزایای زیر را به همراه دارد:
• جلب توجه مخاطبان: رتبه شما در بین سایت‌های کشور و در بین رقبا می‌تواند باعث شود تا مخاطبان بیشتری به سمت شما بیایند.
• افزایش درآمد از تبلیغات: رتبه الکسا رابطه مستقیمی با تعداد بازدیدکنندگان و صفحات نمایش ‌داده شده‌ سایت شما دارد و در نتیجه اگر از طریق تبلیغات، همکاری در فروش، مارکت پلیس یا حتی واسطه انتشار محتوا فعالیت می‌کنید، به‌واسطه رتبه پایین‌تر الکسا می‌توانید درآمد بیشتری کسب کنید.
• افزایش اعتبار: هرچه رتبه الکسا شما کمتر باشد، فعالیت در سایت شما بیشتر شده و حتی امکان انتشار پست‌های مهمان برای‌تان افزایش پیدا می‌کند. این کار باعث می‌شود رفته‌رفته به یک منبع موثق تبدیل شوید و اعتبارتان بیشتر شود.

3.9/5 - (10 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیکان
نیکان
4 سال قبل

خیلی ممنونم اطلاعات مفیدی بود استفاده کردم

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  نیکان
4 سال قبل

خوشحالیم که مفید بوده 🙂

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری