لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

ریتارگتینگ چیست؟

مقالات تبلیغات ریتارگتینگ | مریم اسماعیلی | تاریخ بروزرسانی : ۹ اسفند ۱۴۰۱

برخلاف آرزوی بسیاری از صاحبان کسب‌وکار، فرایند جلب نظر یک مشتری و متقاعد کردن او به خرید، کار چندان آسانی نیست. در دنیای ایده‌آل، کاربری که برای اولین بار وارد وب‌سایت شما می‌شود، بعد از گشت‌و‌گذار در صفحات مختلف، به محصولات و خدمات شما علاقمند می‌شود، با کمی بالا و پایین کردن و خواندن نظرات و احیاناً گفتگو با پشتیبانی وب‌سایت شما، بعد از چند دقیقه ثبت سفارش می‌کند، در چشم به هم زدنی راهی درگاه پرداخت می‌شود و در نهایت، راضی از خرید خود وب‌سایت شما را ترک می‌کند. اما همان‌طور که می‌دانید، در دنیای واقعی این داستان متفاوت است و فرآیند خرید مشتری، خطی و پیوسته نیست.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

طبق آمارهای موجود، به طور متوسط، تنها یک درصد از افرادی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند در اولین ورود به مشتری شما تبدیل می‌شوند. به کمک تبلیغات ریتارگتینگ می‌توانید ۹۹ درصد بقیه را به وب‌سایت‌ خود بازگردانید. سرویس‌های ریتارگتینگ با ردیابی افرادی که وارد وب‌سایت شما شده‌اند ولی هنوز به مشتری شما تبدیل نشده‌اند، آن‌ها را در وب‌سایت‌های دیگر شناسایی می‌کنند و تبلیغات هدفمند شما را به آن‌ها نمایش می‌دهند تا به وب‌سایت شما برگردند و در نهایت مشتری شما شوند. پس ریتارگتینگ چیست؟ ریتارگتینگ یا همان هدف‌گیری مجدد، ابزاری مفید و حتی ضروری برای کسب‌وکارها است که مارکترها به وسیله آن می‌توانند یک مشتری را در قیف خرید پیش برانند.

 ریتارگتینگ چگونه کار می‌کند؟

ریتارگتینگ چطور مشتری بالقوه را به مشتری راضی تبدیل می‌کند.

در اینفوگرافیک بالا به طور خلاصه توضیح دادیم که ریتارگتینگ چگونه کار می‌کند:زمانی که یک مشتری بالقوه وارد وب‌سایت شما می‌شود، یک کوکی (cookie) در مرورگر او ذخیره می‌شود. این کوکی در دامنه یکتانت ذخیره شده و موجب می‌شود که یکتانت بتواند این مشتری را به محض ورود به هر یک از وب‌سایت‌های نمایش‌دهنده‌اش شناسایی کند و تبلیغی مختص وی و با توجه به محصول یا خدمتی که در وب‌سایت شما دیده به او نمایش دهد.

چرا ریتارگتینگ تاثیرگذارترین روش تبلیغات آنلاین است؟

در کمپین‌های ریتارگتینگ، بر خلاف کمپین‌های بنری عادی، تبلیغات شما تنها به کاربرانی نمایش داده می‌شود که حداقل یک بار وارد وب‌سایت شما شده‌اند و احتمالاً به محصولات و خدمات شما علاقه‌مند بوده‌اند. این کاربران در فرآیند انتخاب محصول جهت خرید، به طور متوسط دو تا سه هفته به جستجو و مقایسه می‌پردازند؛ به خصوص زمانی که کالاها و خدمات شما میانگین قیمت بالاتری دارند، مدت زمان بیش‌تری طول می‌کشد تا افراد خرید خود را نهایی کنند. یکتانت با نمایش تبلیغات شما در این فاصله، برند شما را پیوسته به آنها یادآوری می‌کند که موجب افزایش آگاهی مشتریان از برند شما و افزایش اعتماد آنها می‌شود. همچنین در صورتی که تبلیغات ریتارگتینگ با یک پیشنهاد لحظه آخری همراه شود که کاربر را تحریک به اقدام سریع کند، شانس خرید کاربر از وب‌سایت شما تا هفت برابر افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که ریتارگتینگ از تأثیرگذارترین و بهینه‌ترین روش‌های تبلیغات آنلاین است و در مقایسه با سایر روش‌های تبلیغات، بیش‌ترین اثربخشی را در افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) دارد.

بیشتر بخوانید: نرخ بازگشت سرمایه چگونه محاسبه می‌شود؟

از ریتارگتینگ برای چه اهدافی استفاده می‌شود؟

حالا که می‌دانید ریتارگتینگ چیست و چگونه کار می‌کند، بهتر است بدانید که از تبلیغات ریتارگتینگ برای چه اهدافی استفاده کنید. کمپین‌های ریتارگتینگ معمولا با دو هدف اصلی «آگاهی‌بخشی» و «تبدیل» اجرا می‌شوند.

آگاهی‌بخشی (Awareness)

کمیپن‌های آگاهی‌بخش ریتارگتینگ زمانی به کار می‌آیند که شما می‌خواهید کاربران وب‌سایت‌تان را مجدداً با سایت درگیر کنید. در این صورت می‌توانید از این کمپین‌ها برای اطلاع‌رسانی و تبلیغ محصولات مشابه، سرویس‌های جدید و… استفاده کنید. البته این کمپین‌ها معمولا پیش‌نیاز و مقدمه‌ای برای نوع کارامدتری از کمپین‌های ریتارگتینگ هستند که با هدف تبدیل اجرا می‌شوند.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

بنر زیر یک نمونه خوب استفاده از کمپین‌های ریتارگتینگ برای اطلاع‌رسانی‌ رویدادهای تازه است. در این کمپین، بنر رویداد «یلدای کارآفرینان استارتاپی» به کاربرانی که قبلا از رویدادهای کارآفرینی و استارتاپی پلتفرم ایوند بازدید کرده‌اند نشان‌ داده می‌شود. از آن‌جایی که این افراد مسلما علاقمند به حوزه استارتاپی هستند، با احتمال بیش‌تری بر روی این بنر کلیک می‌کنند و دوباره وارد سایت ایوند می‌شوند.

تبلیغات یلدای کارآفرینان

تبدیل (Conversion)

منظور از تبدیل در اینجا فرایندی است که طی آن مشتری پس از کلیک بر روی تبلیغات شما، عملی را انجام می‌دهد که هدف شما از آن کمپین است. این هدف می‌تواند خرید یک محصول، ثبت‌نام برای یک سرویس، پر کردن یک فرم در یک صفحه فرود و… باشد. در طراحی این کمپین‌ها، مهم‌ترین مسئله این است که قیف خرید یک مشتری را بررسی کنید و برای هر مرحله از فرایند خرید برنامه‌ریزی کنید.

بیشتر بخوانید: با مراحل قیف بازاریابی بیشتر آشنا شوید.

 

بهترین روش‌های استفاده از ریتارگتینگ

برای گرفتن بهترین نتیجه از تبلیغات ریتارگتینگ، می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید:

۱. دسته بندی کنید: مخاطبان خود را به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم کنید (برای مثال مخاطبانی که صفحات لباس زنانه را مشاهده کرده‌اند یا مخاطبانی که صفحات خودرو را مشاهده کرده‌اند و …). پس از این تقسیم‌‌بندی، می‌توانید به هر دسته تبلیغات مرتبط با آن دسته را نمایش دهید یا تصمیم بگیرید که به یک دسته خاص ( مثلاً کسانی که خرید موفق داشته‌اند و به صفحه تشکر از پرداخت وارد شده‌اند) تبلیغ خود را نمایش ندهید.

۲. اقدام به عمل (call to action) مناسب داشته باشید:‌ بهترین تبلیغات ریتارگتینگ، دکمه فراخوان (CTA) مشخصی دارند و پیشنهاد خاصی را به مخاطب ارائه می‌کنند. یک نمونه موفق از کمپین‌ تبلیغاتی ریتارگتینگ هدفمند را می‌توانید در تبلیغات ریتارگتینگ بنری تخفیفان ببینید که با ریتارگت کردن کاربرانی که محصول را به سبد خرید خود اضافه کرده‌اند، اما هنوز خرید خود را نهایی نکرده‌اند، به آن‌ها درصد تخفیفی هر چند بسیار اندک هدیه می‌شود تا تشویق به کامل کردن خرید خود شوند.

ریتارگتینگ چیست

۳.به بازه‌های زمانی دقت کنید:‌ مورد مهم دیگر این است که مخاطبان محصولات مختلف را باید در بازه‌های زمانی متفاوت ریتارگت کرد. برای مثال بهتر است افرادی را که به دنبال بلیط هواپیما هستند از همان روز بازدید تا یک الی دو هفته بعد (بسته به نوع پرواز) ریتارگت کرد؛ اما افرادی که به دنبال محصولات لوکس‌ و گران‌قیمت هستند بهتر است پس از چند روز با همان محصول و محصولات مشابه ریتارگت شوند.

یکی دیگر از بهترین مدل‌های ریتارگتینگ، ریتارگتینگ محصول نام دارد. در کمپین‌های ریتارگتینگ محصول، می‌توانید کاربرانی را که در وب‌سایت شما محصول خاصی را جستجو کرده‌اند ریتارگت کنید و در وب‌سایت‌های دیگر، همان محصول را به همراه محصولات مشابه دیگر به آن‌ها نمایش دهید. از آن‌جایی که در این کمپین‌ها تبلیغات به صورت کاملاً شخصی‌سازی شده به مشتریان بالقوه شما نمایش داده می‌شوند، هزینه تمام شده به ازای هر سفارش مشتری می‌تواند تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

در زیر می‌توانید یک نمونه از تبلیغات ریتارگتینگ محصول گاج مارکت را ببینید. در این مدل از تبلیغات، مشتری با کالایی که قبلا مشاهده کرده است ریتارگت می‌شود. علاوه بر این، با توجه به اینکه مشتریان این محصول به چه محصولات دیگری علاقه‌مندی نشان داده‌اند، چند کالای دیگر هم به مشتری پیشنهاد داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: تبلیغات cpm چیست و چه مزایایی دارد؟

ریتارگتینگ یکتانت

موارد بالا تنها چند نمونه از کاربردهای ریتارگتینگ برای تبلیغات اثربخش بودند. کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند با استفاده از آماری که به مرور زمان از رفتار کاربران خود در وب‌سایت‌شان به دست می‌آوردند، با داشتن استراتژی و برنامه‌ریزی برای هر مشتری در هر مرحله از فرایند خرید، مدل‌های بی‌شمار و جذابی را برای تبلیغات خود طراحی و پیاده‌سازی کنند.

شما هم می‌توانید همین‌ امروز با ثبت‌نام در یکتانت کمپین ریتارگتینگ خود را آغاز کنید.

تبلیغات ریتارگتینگ خود را شروع کنید!

 

پرسش و پاسخ های متداول

  • تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟

تبلیغات ریتارگتینگ ابزاری است که بوسیله آن می‌توان کاربران را مجددا به قیف فروش بازگرداند و به این طریق میزان فروش را افزایش داد. معمولا اگر قیمت محصول شما بالا باشد، کاربران در بازدید اول از سایت شما بازدید نخواهند کرد و اینجاست که تبلیغات ریتارگتینگ به کمک شما می‌آید.

  • مزایای تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟

ریتارگتینگ با توجه به اینکه کاربرانی را که قبلا به سایت شما وارد شده‌اند، هدف قرار می‌دهد باعث افزایش آگاهی از برند شما می‌شود و همین‌طور نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.

3.7/5 - (12 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

21 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اصفهان هنر
اصفهان هنر
4 سال قبل

ریتارگتینگ رو خیلی کامل و خوب توضیح دادید ،
سپاس فراوان

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  اصفهان هنر
4 سال قبل

خوشحالیم براتون مفید بوده 🙂

احمد
احمد
3 سال قبل

سلام
از ریتارگتینگ میشه فقط برای یکی از صفحات سایت استفاده کرد نه فقط محصول
مثلا فقط روی صفحه ایی که وبینار قرار داره نه محصولی برای فروش؟

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  احمد
3 سال قبل

سلام بله تبلیغات ریتارگتینگ همسان و بنری رو می‌تونین برای مخاطب‌های هر صفحه‌ای که تمایل دارین اجرا کنین 🙂 هر سوالی داشتین حتما باهامون تماس بگیرین : 45195000

کاوه طالبی
کاوه طالبی
3 سال قبل

بنظرم توسط امارگیر هایی مثل کیلیکی تبلیغ ریتارگتینگ رو میشه بهتر و جذاب و گیرا تر طراحی کرد و یک نکته اینکه بهتره تو تبلیغ ریتارگتینگ یه چیزی به بازدید کننده نشون داده بشه که دفعه قبل هنگام خرید همونو ندیده مثل هدیه یه کتاب یا اینکه تخفیف.

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  کاوه طالبی
3 سال قبل

سلام 🙂 بله دقیقا. ممنونیم که نظراتتون رو برامون می‌نویسین.

مصطفی کیانی‌‎تبار
مصطفی کیانی‌‎تبار
2 سال قبل

سلام. وقت بخیر .. ممنون از توضیحاتتون .. فقط یه سوال .. بعد از اینکه کاربر اون خرید رو انجام میده چی ؟! بازم تبلیغات نشون داده میشه ؟ یا میتونید کاربرو شناسایی کنید و بعد از خرید دیگه بهش تبلیغ نشون ندید ؟!

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  مصطفی کیانی‌‎تبار
2 سال قبل

سلام، وقت شما هم بخیر 🙂
می‌شه‌ شناسایی کرد و دوباره تبلیغ رو نشون نداد. اکانت منیجرهای یکتانت می‌تونن توی این زمینه به خوبی راهنماییتون کنن.

sh.j
sh.j
2 سال قبل

سلام وقت بخیر. تبلیغات ریتارگتینگ رو برای محصولی که مخاطبان هدف آن خارجی هم هستند انجام میدین؟

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  sh.j
2 سال قبل

سلام
وقت شما هم بخیر 🙂
سایت‌های نمایش‌دهنده‌ی تبلیغات یکتانت، از بین سایت‌های ایرانی و فارسی هستن. باز هم بهتره که با شماره‌ی ۰۲۱۴۵۱۹۵۰۰۰ تماس بگیرین و شرایطتون رو دقیق‌تر بفرمایین تا کارشناسان ما راهنماییتون کنن.

حامد
حامد
2 سال قبل

درود
کدوم بخش پنل یکتانت ریتارگتینگ داره ؟

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  حامد
2 سال قبل

سلام 🙂
تبلیغاتی که خدمت ریتارگتینگ روشون ارائه میشه تبلیغات بنری، همسان، ویدئو و محصول هستن. شما وقتی وارد پنل یکتانت می‌شین اول باید نوع تبلیغاتتون رو مشخص کنین. اگر از بین این گزینه‌هایی که نام بردیم یکی رو انتخاب کنین و وارد مرحله‌ی بعدی (تنظیمات نمایش) بشین، می‌تونین انتخاب کنین که شیوه‌ی نمایش تبلیغتون به صورت ریتارگتینگ باشه.
فقط به یک نکته لازمه توجه کنین. اگر اسکریپت یکتانت رو هنوز روی تگ هد وب‌سایتتون قرار نداده باشین، گزینه‌ی تبلیغات ریتارگتینگ داخل پنل برای شما فعال نیست.
برای اینکه با اسکریپت یکتانت بیشتر آشنا بشین این مقاله رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم:
https://www.yektanet.com/blog/11229/%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%BE%D8%AA-%DB%8C%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AA/

حامد
حامد
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
ممنون از توضیحات دقیق و شفافتون
چطور میتونم اکانت منیجر داشته باشم
که کارهای تبلیغات مرتب تر و دقیق تر انجام بشه؟
ممنون از شما

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  حامد
2 سال قبل

سلام 🙂
وقت شما هم بخیر
به صورت خودکار وقتی که شما در یکتانت ثبت نام می‌کنید یک اکانت منیجر به شما اختصاص داده می‌شه که شما رو برای پیشبرد اهدافتون و انتخاب نوع مناسب کمپین و نحوه‌ی بهینه‌سازی کمپین‌ها برای گرفتن نتیجه‌ی هرچه بهتر راهنمایی می‌کنه. درصورتی که میزان خرج شما از یه حدی بیشتر باشه به شما کمپین منیجر اختصاصی تعلق می‌گیره و بعد از اون صفر تا صد ساخت و بهینه‌سازی کمپین‌ها به عهده‌ی کمپین منیجره و شما با دریافت گزارش از روند کار مطلع می‌شین.

رضا الماسی
رضا الماسی
2 سال قبل

وقتی جواب تلفن نمیدین، برای چی شماره تماس گذاشتین.
بازاریاب هستم برای همکاری سوال دارم

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  رضا الماسی
2 سال قبل

سلام آقای الماسی
اگر امروز تماس گرفتین متاسفانه خط تلفنمون دچار مشکل شده بود.
می‌تونین از طریق درخواست پشتیبانی با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنین. البته الان مشکل خطوط هم برطرف شده و اگر لطف کنین و مجدد تماس بگیرین ما در خدمتتون هستیم.

میلاد چراغی
میلاد چراغی
1 سال قبل

تازه فهمیدم چطوری یکتانت می‌فهمه من به چه موضوعاتی علاقه دارم واسم تبلیغاتش رو میاره.

بهناز
بهناز
1 سال قبل

سلام ایا میشه تبلیغات ریتارگتینگ رو روی یک ایونت خاص ( مثلا فشردن دکمه در یک صفحه) در نظر گرفت؟

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  بهناز
1 سال قبل

سلام
بله، برای آشنایی بیشتر با مدیریت تگ‌ها در پنل یکتانت، مقالهٔ زیر رو مطالعه کنین:

راهنمای ارزیابی عملکرد کمپین و مدیریت تگ‌ها در یکتانت

مجتبی
مجتبی
7 ماه قبل

سلم روز بخیر.
من متوجه نشدم چطور می تونم گروه بندی مخاطبانی که رفتن تا سبد خرید اما پرداخت نکردن لیست شون رو چطوری پیدا کنم و توی گروهبندی قرار بدم ؟

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  مجتبی
7 ماه قبل

سلام
وقت بخیر

قبل از شروع تبلیغات ریتارگتینگ، شما اسکریپت یکتانت رو توی سایت خودتون می‌ذارین. برای آشنایی بیشتر، مقالهٔ «راهنمای گام‌به‌گام استفاده از اسکریپت یکتانت» رو مطالعه کنین.

بعد از نصب اسکریپت یکتانت، بازدیدکننده‌های شما بر اساس اقدامی که انجام می‌دن، در گروه‌های مختلف قرار می‌گیرین. برای این کار، توی پنل تگ‌های مختلفی تعریف می‌کنین تا بازدیدکننده‌ها گروه‌بندی بشن. یعنی بر اساس تگ‌هایی که تعریف می‌کنین، مخاطب‌ها به‌طور اتوماتیک گروه‌بندی می‌شن.

بعد از مدتی که تعداد افراد زیادی از سایت بازدید کردن، می‌تونین کمپین ریتارگتینگ بسازین و مثلاً مخاطبِ هدف رو افرادی انتخاب کنین که محصولی رو به سبد خرید اضافه کردن، ولی اون رو نخریدن. یه مدل دیگه هم اینه که کل بازدیدکننده‌هایی رو هدف بگیرین که به سایت سر زدن، ولی تا قبل از ساخت کمپین ریتارگتینگ از شما چیزی نخریدن.

برای آشنایی بیشتر با تگ‌های یکتانت، توصیه می‌کنیم مقالهٔ «مدیریت تگ‌ها در یکتانت» رو مطالعه کنین.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!