فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

۵ ترند برتر تبلیغات کلیکی در سال ۲۰۲۱

مقالات تبلیغات بنری | arash | تاریخ بروزرسانی : ۲۷ آذر ۱۴۰۱

در ادامه سال ۲۰۲۰ و با تداوم درگیری با ویروس کرونا در سال ۲۰۲۱، کسب‌وکارها در سرتاسر دنیا مجبور به ایجاد تغییراتی جدی در استراتژی‌های خود شده‌اند. چه در ایران و چه در کشورهای دیگر، بسیاری از کسب‌وکارهایی که تاکنون وارد حوزه‌ی فروش و بازاریابی آنلاین نشده بودند، با اتفاقاتی که در این دو سال افتاد، به این فضا روی آوردند؛ به این امید که شاید بخشی از ضررهای هنگفت مالی را که در اثر پاندمی تجربه کردند جبران کرده و همچنین زیرساختی ایجاد کنند که بتوانند در صورت ادامه‌ی پاندمی، همچنان محصولات خود را بفروشند و پس از اتمام پاندمی نیز بسیاری از هزینه‌های خود را با آنلاین کردن سیستم فروش و بازاریابی‌شان کاهش دهند.

واضح است که بخشی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ چنین کسب‌وکارهایی به انواع تبلیغات کلیکی یا همان تبلیغات PPC اختصاص می‌یابد و این خود به اهمیت هرچه بیشتر تبلیغات کلیکی می‌انجامد.

همچنین خیلی از کسب‌وکارهایی که در فضای آنلاین حضور داشته‌اند نیز با توجه به شرایط، مجبور به تغییر استراتژی شده‌اند. یا سهم حضورشان در فضای آنلاین را بیشتر کرده‌اند، یا در تاکتیک‌ها و استراتژی‌شان تغییراتی به وجود آورده‌اند. برای این کسب‌وکارها نیز انواع تبلیغات کلیکی می‌تواند راهکاری مناسب باشد.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد و با توجه به اهمیتی که امروزه تبلیغات کلیکی دارد، در ادامه ۵ ترند برتر تبلیغات کلیکی در سال ۲۰۲۱ را بررسی می‌کنیم. بسیاری از این روش‌ها و ترندها می‌تواند برای کسب‌وکارهای ایرانی و تدوین استراتژی‌شان در فضای دیجیتال الهام‌بخش باشند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

حکم، حکمِ مشتری است؛ برای حاکم، تجربه‌ای لذت‌بخش بسازید

در فضای کسب‌وکارهای دیجیتال، شاید هیچ‌گاه به اندازه سال 2021 شناخت مخاطب مهم نبوده است. با این شرایط، از دیجیتال مارکترها انتظار می‌رود با هدف تعیین بهترین استراتژی تبلیغات کلیکی و در نتیجه دستیابی به مشتریان ارزشمند، به طور مداوم این سوالات را از خود بپرسند:

  1. مخاطب من به دنبال چه چیزی است؟
  2. مخاطب من با چه نقاطی از سایت تعامل دارد؟
  3. مراحل خرید چقدر طول می‌کشد؟

به این ترتیب، با تلاش برای شناخت مخاطب/مشتری و پیش‌بینی و پایش رفتار او و چالش‌های احتمالی او در خرید محصول، شما به عنوان دیجیتال مارکتر می‌توانید کمپین‌های PPC بهتری داشته باشید و به نتایج بهتری برسید. در نتیجه بازدهی کمپین شما بالاتر می‌رود، تجربه‌ی مشتری در خرید از وب‌سایت شما بهبود پیدا می‌کند و این دو مورد نهایتا موجب بهبود وضعیت پارامترهای مرتبط با رفتار کاربر در وب‌سایت شما می‌شود.

تغییر برخی از آمارهای مورد نظر می‌تواند به این صورت باشد:

  • افزایش زمان حضور کاربر در وب‌سایت (time on site)
  • کاهش نرخ بانس ریت (Bounce Rate)
  • افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate) در مراحل مختلف قیف بازاریابی
  • افزایش دست یافتن به اهداف تعریف شده (Goals) برای کسب‌وکار در ابزارهای آنالیتیکس

همه‌ی این موارد، علاوه بر ترغیب مشتری به خرید مجدد در آینده‌ی نزدیک، می‌تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر سئوی سایت نیز تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: چگونه نیاز مشتری را بشناسیم؟شناسایی و تحلیل نیاز مشتری

اتومیشن در بازاریابی؛ از قافله‌ی هوش مصنوعی عقب نیفتید!

وقتی از اتوماسیون مارکتینگ صحبت می‌شود، موارد زیادی ممکن است مد نظر نویسنده باشد. در اینجا مقصود از اتومیشن، بیشتر کاربرد آن در تبلیغات و به خصوص در تبلیغات کلیکی است.

با توجه به آمارهایی که در زمینه‌ی روند صعودی استفاده از اتومیشن وجود دارد، به نظر می‌رسد که در سال 2021 اتومیشن ترندی تعیین‌کننده در فضای دیجیتال مارکتینگ است. در حقیقت با کمک هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML)، تبلیغ کنندگان می‌توانند بخشی از کارهایی را که توسط انسان انجام می‌شود، به طور اتوماتیک انجام دهند؛ مثلا یافتن مکان مناسب برای نمایش تبلیغات و همچنین سنجش بازدهی تبلیغ‌های مختلف. برخی از کاربردهای آن شامل موارد زیر است:

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

  • یافتن بهترین استراتژی بیدینگ (bidding) یا همان پیشنهاد قیمت
  • دستیابی به حداکثر نرخ تبدیل با بیدینگ صحیح
  • بهینه‌سازی هزینه به ازای کلیک (CPC) با مشارکت اصولی در مزایده
  • پایش تبلیغ‌ها و حذف تبلیغاتِ با کم‌بازده
  • اولویت‌دهی به تبلیغ‌های پربازده
  • طراحی و ایجاد تبلیغ‌های جدید باتوجه به محتوای وبسایت و رفتار کاربران‌تان

هرچقدر که هوش مصنوعی درباره رفتار مخاطبان شما و نحوه تعامل آن‌ها با تبلیغات، اطلاعات بیشتری کسب کند، می‌تواند با ایجاد تبلیغ‌های جدید، عملکرد کمپین PPC شما را بهبود ببخشد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ

شاه‌کلیدی به نام کپی‌رایتر! اهمیت انتقال پیام صحیح

همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از انواع سیستم‌های تبلیغ کلیکی، امکان مورد هدف قرار دادن کاربر هدف‌تان را با دقتی بالا برای‌ شما فراهم می‌آورند. کافی است شناخت صحیحی از پرسونای مخاطب/مشتری‌تان داشته باشید؛ در این صورت آن جمله معروف و البته کمی کلیشه‌ای، صدق خواهد کرد: دستیابی به کاربر درست، در زمان درست، در مکان درست! اما اصل ماجرا تازه از اینجا شروع می‌شود؛ انتقال پیام درست. اگر پیام صحیح را به این کاربران نشان ندهید، قافیه را باخته و مشتری را به راحتی از دست می‌دهید.

ارائه‌ی آسانسوری را به یاد بیاورید. تنها چند ثانیه فرصت دارید تا با پیامی درست، توجه کاربر را به خود جلب کنید و کلیک بگیرید. اینجاست که اهمیت یک کپی‌رایتر مشخص می‌شود. کسی که با پرسونای کاربران‌تان آشناست، خلاق است و رمز و راز نوشتن اثربخش را به خوبی می‌داند.

پس کپی‌رایتینگ و به طور کلی بازاریابی محتوا را دریابید!

دنیا، دنیای ویدئو است؛ مبادا از آن غافل شوید

بیایید ابتدا به برخی از آمارها در مورد ویدیو نگاهی داشته باشیم که از گزارشات معتبر بین‌المللی نظیر گزارش سالانه اینترنت سیسکو (پیش‌بینی سال 2021)، گزارشی از موسسه Martech Series و… گرفته شده و شامل موارد زیر است:

  • تا سال 2022، حدود 82٪ از کل ترافیک اینترنت کسب‌وکارها و مصرف کنندگان از ویدئو خواهد بود
  • در سال 2019، بیش از 78٪ از مردم هر هفته به صورت آنلاین ویدئو تماشا کرده‌اند
  • مردم تا 95٪ یک پیام را که در قالب ویدئو (در مقابل متن) ارائه می‌شود، به خاطر می آورند
  • 92٪ از کاربران موبایل می‌گویند که با دوستان خود ویدئو به اشتراک می گذارند
  • 58٪ از مردم به برندی که ویدئو دارد (این ویدئوها می‌توانند بسته به هدف برند، محتوای متنوعی داشته باشند)، بیشتر از برندی که محتوای ویدئویی ندارد، اعتماد دارند

پس در مورد اهمیت ویدئو، تردیدی باقی نمی‌ماند. نکته اینجاست که تبلیغات کلیکی‌تان را در کدام پلتفرم ویدئو محور یا کدام وب‌سایت‌ها قرار دهید. در حقیقت در کنار غولی به نام یوتیوب که البته استفاده از آن برای برندهای ایرانی کار ساده‌ای نیست، بسیاری از وب‌سایت‌های خبری، وب‌سایت‌های تولید کننده‌ی محتوا، VODها (نمونه ایرانی مانند نماوا و فیلیمو) نیز تبلیغات کلیکی را در قالب ویدئو ارائه می‌کنند. در مورد وب‌سایت‌های خبری نیز، آن‌ها در ابتدای گزارش‌های ویدئویی‌ خود یا فیلم‌های ارسالی کاربران، می‌توانند تبلیغات شما را نشان دهند.

نکته‌ی مهم این است که در چه مرحله‌ای از بازاریابی‌تان از این روش استفاده کنید و چه مقدار بودجه برایش در نظر بگیرید. پیامتان چه باشد، کی و کجا آن را منتشر کنید؟ با پرسونای کاربران وب‌سایت یا پلتفرمی که ‌می‌خواهید با آن تبلیغ بروید، آشنا باشید و آن وب‌سایت یا پلتفرم را هوشمندانه انتخاب کنید. آیا در مرحله‌ی آگاهی از برند (Brand Awareness) هستید؟ آیا محصول جدیدی دارید که می‌خواهید آن را به مردم معرفی کنید؟ واضح است که پاسخ این سوالات، در تدوین استراتژی تبلیغات‌تان، اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

سگمنتیشن هوشمند و گوگل ادموب؛ دقیق تارگت کنید!

انتظار می‌رود اپلیکیشن‌های موبایل در سال 2021، در حدود 581 میلیارد دلار درآمد ایجاد کنند (و تا سال 2023 بالغ بر 935 میلیارد دلار!) از طریق دانلود پولی محصولات (کاربر برای خرید و دانلود یک محصول، هزینه آن را بپردازد) و تبلیغات درون برنامه‌ای درآمد کسب می کنند.

سگمنتیشن هوشمند که در سال 2019 راه اندازی شد، می تواند به توسعه‌دهندگان بازی (Gaming app developers) کمک کند تا از آن دسته افرادی که برای بازی، هزینه نمی‌پردازند و مثلا از بازی‌های رایگان استفاده می‌کنند، درآمد کسب کنند. سگمنتیشن هوشمند یا همان بخش‌بندی بازار از یادگیری ماشینی برای بخش‌بندی کاربران براساس احتمال هزینه کردن‌شان در برنامه استفاده می‌کند.

تبلیغات فقط برای کاربرانی نمایش داده می‌شود که بعید است خریدی درون برنامه انجام دهند. این به شما کمک می‌کند تا ضمن افزایش درآمد خود از طریق تبلیغات، از تجربه کاربر خریداران خود محافظت کنید. کاربرانی که به طور معمول خرید می‌کنند هیچ تبلیغی مشاهده نخواهند کرد.

اما پلتفرم جذاب دیگری که در این زمینه فعالیت می‌کند، Google AdMob (تبلیغات در موبایل) است که امکانات تجزیه و تحلیل دقیق‌تری را فراهم کرده و گزارشات حرفه‌ای‌تری را به شما ارائه می‌دهد که استفاده از آن‌ها به شما در بهبود نرم‌افزارتان کمک می‌کند. ادموب به محض اینکه تغییراتی غیر عادی در شاخص‌های کلیدی عملکردتان مانند CPM یا تعداد نمایش‌ها به وجود بیاید، آن را تشخیص می‌دهد و به شما هشدار می‌دهد. همچنین اگر تغییرات در برنامه بر تجربه کاربر تأثیر بگذارد، به شما اطلاع داده می‌شود.

متاسفانه در ایران، به علت تحریم‌ها، از ادموب هم مانند برخی از پلتفرم‌های بین‌المللی حوزه دیجیتال مارکتینگ، نمی‌توان به سادگی استفاده کرد. البته نه اینکه غیر ممکن باشد، در حقیقت راهکاریی هم برای آن وجود دارد. اما طبیعتا این کار به سادگی انجام نخواهد شد.

قدرت داده‌های First Party

قوانین و مقررات حفظ حریم خصوصی کاربران در حال تغییر هستند. در سال‌های پیش رو و شاید همین امسال، استفاده از داده‌های third-party که بعضا در صنعت تبلیغات، در قالب کوکی‌های third-party و در جهت دنبال کردن رفتار کاربر استفاده می‌شوند، ممکن است به شدت محدود شوند. این موضوع، اهمیت استفاده از داده‌های first-party را بیش از پیش نشان می‌دهد. داده‌های
first-party شامل هرآنچه است که در اثر تعامل کاربر و حضور وی در وبسایت شما اتفاق می‌افتد.

این موضوع طبیعتا صنعت تبلیغات کلیکی را نیز که در مواردی مانند ریتارگتینگ، از کوکی‌های یاد شدهپ ممکن است استفاده کند، تحت تاثیر قرار خواهد داد. پس با توجه به بحث قوانین که در بالا مطرح شد، ضروری است که شرکت‌ها استراتژی‌شان در استفاده از داده را بر مبنای داده‌های first-part قرار داده و بهینه‌سازی ساختار و فرایندهای‌شان، از مزایای بی‌شمار این نوع از دیتا بهره‌مند شوند.

تفکر کل‌نگر (Big Picture) و ضرورت انجام تست

نکته‌ای مهم در بحث دیجیتال مارکتینگ به طور کل، داشتن نگاهی است همه جانبه و استراتژی دیجیتالی که تمامی بخش‌های یک کسب‌وکار را در نظر بگیرد. در حقیقت تاثیر بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ، بر یکدیگر باید مورد توجه قرار گیرد. تاثیری که انواع روش‌های تبلیغات کلیکی نظیر گوگل ادز یا تبلیغات همسان، بر سئو و یا بخش‌های دیگر دارند، تاثیری که برندسازی در شبکه‌های اجتماعی و یا در تبلیغات ویدئویی بر میزان تعامل کاربر و رفتار او با برند دارد، همه و همه در تدوین استراتژی بخش‌های مختلف موثر است.

در اینجا مفهوم تست نیز اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد. لازم است که صاحبان کسب‌وکار از تست کردن دوری نکنند. روش‌های مختلف، استراتژی‌های گوناگونی که طبق مطالعات انجام شده در سطح دنیا و یا در ایران انجام شده‌اند، می‌توانند الهام‌بخش تیم دیجیتال مارکتینگ یک شرکت باشند برای گرفتن تصمیمات مختلف. پس روش‌های مختلف را تست کنید. از AB Test یا روش‌های دیگر آزمایش استفاده کنید. داده‌های حاصل از آزمایشات را ثبت و تحلیل کنید و در نهایت در صدد بهینه‌سازی ساختارها و تبلیغات‌تان برآیید.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

در پلتفرم‌های مختلف تبلیغات کلیکی، تست انواع عکس‌ها، تیترها، رنگ‌ها و… و سپس بهینه‌سازی تبلیغ با توجه به نتایج تست، می‌تواند بسیار نتیجه‌بخش بوده و افزایش بازدهی کمپین‌های‌تان را در پیش داشته باشد.

کلام آخر؛ همواره با بررسی روندها، به روز باشید

در پایان باید گفت که مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، تنها ترندهای موجود در سال 2021 نیستند و موارد بسیار دیگری نیز وجود دارند که اینجا به مهم‌ترین آن‌ها پرداخته شد. همچنین، با توجه به سرعتی که بر فضای کسب‌وکارهای آنلاین و حوزه دیجیتال مارکتینگ به طور خاص، حاکم است، ممکن است تغییراتی در این ترندها ایجاد شود. پس اگر می‌خواهید از قافله عقب نیفتید، لازم است ترندها را همواره رصد کنید، از آخرین اخبار مارتک (MarTech) و آنچه که در دنیای دیجیتال مارکتینگ رخ می‌دهد آگاه باشید و خود را با شرایط وفق دهید.

ما نیز در وبلاگ یکتانت، همواره آخرین ترندها در فضای بازاریابی کسب‌وکارهای آنلاین را به دقت بررسی و تحلیل خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

منبع: singlegrainsearchenginewatchlanddigital

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدامین نوبهار
محمدامین نوبهار
2 سال قبل

«غافله‌ی عمر»؟
غلط املایی به این ضایعی؟

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  محمدامین نوبهار
2 سال قبل

سلام 🙂
ممنون که با این دقت می‌خونین. اصلاح شد.

kasperhemingway
kasperhemingway
2 سال قبل

محتواتون عالی خسته نباشید

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  kasperhemingway
2 سال قبل

ممنون از شما که بهمون فیدبک می‌دین 🙂

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!