به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

کیفیت تولید محتوا را چطور بسنجیم؟ (+ ۲ تمپلیت رایگان)

مقالات دیجیتال مارکتینگ | فاطمه هدیه‌لو | تاریخ بروزرسانی : ۲۴ خرداد ۱۴۰۳

کیفیت تولید محتوا را چطور بسنجیم؟ (+ ۲ تمپلیت رایگان)

اگر شیرجه‌ای عمیق بزنید و کف اقیانوس اینترنت را بگردید، کشتی‌های به‌گِل‌نشسته را پیدا می‌کنید؛ همان سایت‌هایی که با وجود کلی محتوا زمین‌گیر شده‌اند. چرا آن‌ها به متروکه‌های اینترنت رسیدند؟ شاید مهم‌ترین دلیل آن توجه‌نکردن به ارزیابی کیفیت تولید محتوا بوده است. به تصویر زیر نگاه کنید:

چرخهٔ تولید محتوای بی‌کیفیت و بدون اندازه‌گیری کیفیت تولید محتوا

حقیقت ماجرا این است تولید محتوا به این سبک نه فایده‌ای برای مخاطب دارد و نه کسب‌وکار! فقط یک سری محتوای تکراری روزانه منتشر می‌شود که آخر هم راه به جایی نمی‌برند.

بعد از مقالهٔ «منظور از تولید محتوا چیست + فرایند آن» تصمیم گرفتیم برای اندازه‌گیری کیفیت محتوا طبق تجربه و سیستم خودمان، این مقاله را آماده کنیم.

به این مسئله توجه کنید که در این مقاله، دربارهٔ محتوای بلاگ سایت صحبت می‌کنیم. آماده‌اید؟ بیایید شروع کنیم.

 

منظور از اندازه‌گیری کیفیت تولید محتوا چیست؟

وقتی محتواهای موجود خود را جمع‌آوری و آنالیز می‌کنید و بر اساس معیارهایی، عملکردشان را می‌سنجید، کار ارزیابی تولید محتوا را انجام داده‌اید. با این کار فهرستی از محتواهای سایت خود ایجاد می‌کنید که به شما می‌گوید چه محتواهایی را باید تولید، حذف یا به‌روزرسانی کنید و مطمئن می‌شوید که محتواهای شما مفید، بدون اشکال و در راستای اهداف کسب‌وکارتان هستند.

برای اینکه وبلاگی بدون نقص داشته باشید، باید به‌طور مداوم و منظم، با توجه به حجم محتوایی که تولید می‌کنید، حداقل یک بار در سال انجام عملکردتان را بسنجید؛ ولی موقعیت‌های دیگری هم وجود دارد که باید این کار را انجام دهید (منبع: Mightybytes):

  • وقتی بازاریابی محتوایی آن‌طور که انتظار می‌رود، عمل نمی‌کند
  • زمان ری‌دیزاین (بازطراحی) سایت برای تعیین اینکه کدام پست‌ها ارزش زحمت جابه‌جایی را دارند و کدام ندارند
  • زمان ارتقای سیستم مدیریت محتوای(CMS) سایت (مثلاً ارتقا از ویرایشگر کلاسیک به ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس)
  • قبل از انتشار مقالات وبلاگ (برای اینکه مطمئن شویم مقالهٔ ما مطابق ارزیابی‌های قبلی، تجربیات، اهداف سازمان‌ها و معیارها تولید شده است تا محتوای غیر استاندارد اصلاً وارد چرخهٔ محتوایی ما نشود)
  • ما در این مقاله در ۲ بخش نحوهٔ اندازه‌گیری کیفیت تولید محتوا در ۲ موقعیت را بررسی می‌کنیم:
  • زمان انتشار
  • به‌صورت منظم بعد از حداقل ۴ ماه پس از انتشار

اینکه هر چند وقت یک بار سراغ محتوای خود بروید، همان طور که گفتیم به میزان محتوایی که تولید می‌کنید، سرعت ایندکس مقاله‌ها، اعتبار سایت و… بستگی دارد و هر سایتی عدد خود را دارد. ممکن است محتواهای یک سایت بعد از ۶ ماه قابلیت سنجش را پیدا کنند و بعضی بعد از ۴ ماه.

در بخش بعد به شما می‌گوییم چگونه در زمان انتشار، کیفیت محتوا را بسنجید. برای هر بخش هم تمپلیتی آماده کردیم که برای اندازه‌گیری کیفیت محتوا از آن‌ها استفاده کنید.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

بخش اول: سنجش کیفیت تولید محتوا در زمان انتشار (+ تمپلیت)

محتوای خوب الزام‌هایی دارد؛ مثلاً مفید باشد، املای درستی داشته باشد، كلمات کلیدی در آن به‌درستی به کار رفته باشد و تصاویر خوبی داشته باشد.

اگر می‌خواهید خیال خود را راحت کنید که همهٔ معیارهای لازم در هر محتوا رعایت شده است، همهٔ معیارها را بنویسید و هر محتوا را بر اساس آن بررسی کنید.

اگر محتوا معیارها را داشت، منتشر کنید؛ وگرنه آن را کامل و نقص‌ها را برطرف کنید و بعد سراغ انتشار بروید. برگردیم به پرسش چگونه محتوای خوب تولید کنیم؟ به‌طور کلی، تولید محتوای خوب در وبلاگ در ۱۲ زمینه باید بررسی شود:

 

۱. پاسخ به نیاز و خواستهٔ مخاطب

محتوای تولیدشده حرف درستی می‌زند؟ به سؤال اصلی مخاطب پاسخ داده است؟ به سؤال‌های ثانویه یا کمتر مهم مخاطب پاسخ می‌دهد یا به عبارت دیگر جامع است؟

 

۲. ساختار و خط روایی

آیا این مقاله میان‌تیترهای کافی را دارد؟ ترتیب میان‌تیترها هم از نظر نیاز مخاطب هم از نظر معنایی و مفهومی درست است؟ مسئلهٔ دیگر خط روایی است. بخش‌های مختلف مقالهٔ شما به هم متصل هستند یا مثل چند جزیرهٔ بی‌ربط کنار هم قرار گرفته‌اند؟

 

۳. سادگی و قابل درک بودن

مقالهٔ شما جمله‌های کوتاه، ساده و قابل درک دارد یا هنگام خواندن آن دچار مشکل می‌شوید؟ از كلمات قلمبه‌سلمبه و غیررایج دوری شده است؟ پاراگراف‌ها کوتاه و منسجم هستند؟ حرف‌های اضافه و بی‌ربط و تکراری ندارد؟ هرجا که لازم بوده، از مثال و نمونه استفاده شده است؟

 

۴. سئو

از كلمات کلیدی با تراکم و تعداد درست استفاده شده است؟ تصاویر حجم مناسب، نام انگلیسی مرتبط و تگ ALT توصیفی و درستی دارند؟ لینک‌سازی‌های داخلی لازم به‌درستی انجام شده و به منابع لینک داده شده است؟

مورد بعدی هم استفاده از کلمات کلیدی به‌شکلی درست و طبیعی است. به نمونهٔ بد از توزیع نامناسب کلمات کلیدی نگاه کنید:

نمونه توزیع نامناسب کیورد

۵. خواندن راحت در موبایل

محتوا را برای کاربران موبایل مناسب کرده‌اید؟ مثلاً طول پاراگراف‌ها، اندازهٔ عکس‌ها، عنوان و متا دیسکریپشن برای کاربران موبایل بهینه‌سازی شده است؟

 

۶. بهینه‌سازی بصری

آیا از تصاویر خوب و مرتبط برای انتقال بهتر مفاهیم و تنوع در متن استفاده شده است؟ متن فضاهای خالی کافی دارد؟ از لیست استفاده شده است؟ متن به‌درستی هایلایت شده است؟ آیکون در جای مناسب گذاشته شده است؟

مثلاً در تصویر زیر ۲ تصویر از یکتانت را می‌بینید که برای هضم راحت مسائل پیچیده در مقاله‌های مختلف به کار برده‌ایم:

نمونه بهینه‌سازی تصاویر برای افزایش کیفیت تولید محتوا

ترکیب مورد ۵ و ۶ را در نظر بگیرید و به ۲ نمونهٔ خوب و بد زیر نگاه کنید؛ تصویر سمت‌ راست شبیه همان ستون‌نویسی روزنامه است که چشم کاربر را حسابی خسته می‌کند.

تولید محتوای باکیفیت در مقابل تولید محتوای بی‌کیفیت

۷. تعامل و تبلیغ

مخاطب را تشویق کرده‌اید به محتوا واکنش نشان دهد، آن را به اشتراک بگذارد، چیزی را دانلود کند یا نظر خود را بنویسد؟ محصول یا خدمتی را (در صورت نیاز) در طول محتوا تبلیغ کرده‌اید؟

یک نمونه در تصویر زیر ببینید که ما هم نظر را پرسیده‌ایم و هم از مخاطب خواسته‌ایم تمپلیت رایگان برند بوک را دانلود کند:

نمونه تعامل برای بالابردن کیفیت تولید محتوا

۸. درست‌نویسی

علائم نگارشی در جای درست و به‌اندازه به کار رفته است؟ املای كلمات درست و مطابق رسم‌الخط فارسی است؟

مثلاً چه لزومی دارد از «می‌باشد» به‌جای «است» و از «می‌نماید» به‌جای «کردن» و «شدن» استفاده کنیم؟ یا چرا قواعد فاصله‌گذاری را رعایت نکنیم؟

 

۹. ترغیب مخاطب

عنوان مقاله را طوری نوشته‌اید که مخاطب را به خواندن آن ترغیب کند یا کنجکاوی او را برانگیزد؟ در مقدمه مخاطب درستی را هدف قرار داده‌اید و مخاطب را تشویق کرده‌اید ادامهٔ مقاله را بخواند؟

 

۱۰. ارزش، اصالت، خلاقیت

آیا محتوای شما حرف تازه‌ای زده است که در محتوای رقبا نباشد؟ از ویدئو برای ارائه‌ٔ متفاوت محتوا استفاده شده است؟ داده‌های آماری، مطالعات موردی یا تجربهٔ شخصی نقشی در انتقال مفهوم مقاله داشته‌اند؟ در یک کلام، ارزشی ایجاد کرده‌اید؟

 

۱۱. لحن متناسب

لحن برند شما چیست؟ آیا مقالات را مطابق آن لحن نوشته‌اید؟

 

۱۲. انتشار منظم

مقاله‌های شما به‌طور منظم منتشر می‌شوند؟ مثلاً هفته‌ای ۳ مقاله یا یک هفته چند مقاله دارید و ۲ هفته در سکوت خبری به سر می‌برید؟

هرکدام از معیارهای بالا بخشی از کیفیتی که یک محتوای خوب وبلاگ باید داشته باشد، تضمین می‌کنند. برای اینکه کار خود را در ارزیابی این معیارها بسنجید، می‌توانید از تولکیت رایگان ارزیابی محتوای یکتانت استفاده کنید.

در این تولکیت یک چک‌لیست وجود دارد که تمام معیارها در آن نوشته شده است. شما بر اساس اهمیت هر معیار برای خودتان، می‌توانید برای آن وزنی تعیین کنید و با جمع آن‌ها، امتیاز کلی مقالات خود را محاسبه کنید و یک حداقل امتیاز برای محتواهایی که روی وبسایت می‌روند تعیین کنید.

حالا اگر محتوایی به حداقل امتیاز لازم نرسید، آن را آن قدر بهبود دهید که لیاقت حضور در وبلاگ شما را پیدا کند. این چک‌لیست تشخیص نویسندهٔ باکیفیت برای وبلاگ را هم راحت می‌کند. کافی است به کار او امتیاز دهید.

چک‌لیست سنجش کیفیت تولید محتوا

در کنار این چک لیست یک فایل راهنما هم وجود دارد که خیلی کامل‌تر از این بخش، تمام معیارها را توضیح داده است. با کلیک روی دکمهٔ زیر، می‌توانید این تولکیت را همین حالا دانلود کنید:

تا اینجا یاد گرفتیم چطور عیار و کیفیت محتوا را قبل از انتشار بسنجیم. در بخش بعد قرار است دربارهٔ اندازه‌گیری کیفیت تولید محتوا پس از انتشار صحبت کنیم.

قبل از آن، روی آیکون روبه‌رو کلیک کنید و به ما بگویید قبل از انتشار محتوا، چه مواردی را می‌سنجید:
0
شما کیفیت تولید محتوا را قبل از انتشار چطور می‌سنجید؟x
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

بخش دوم: اندازه‌گیری کیفیت تولید محتوا پس از انتشار (+ تمپلیت)

ارزیابی محتوا پس از انتشار ۳ مرحله دارد:

  • معیارها را تعیین می‌کنیم
  • فایل آن را می‌سازیم
  • ارزیابی را اجرا می‌کنیم

در ادامه با جزئیات بیشتر هر مرحله را توضیح می‌دهیم.

 

۱. معیار اندازه‌گیری کیفیت تولید محتوا

بگذارید از آخر شروع کنیم. نتیجهٔ ارزیابی ما چه خواهد بود؟ ۴ کار:

  • از خیر پست بلاگی بگذریم و آن را حذف کنیم
  • پست بلاگی را دست‌نزده رها کنیم
  • پست بلاگی را بهتر کنیم
  • چند محتوا را ترکیب کنیم یا جدا و به چند محتوا تقسیم کنیم

برای اینکه به این نتایج برسیم، اول باید ببینیم محتوا هدفی را که برای آن تولید شده است، برآورده می‌کند یا نه. مقالات وبلاگ به‌طور کلی برای ۳ هدف اصلی تولید می‌شوند که معیار سنجش کیفیت تولید محتوا هم هستند:

۳ هدف اصلی تولید محتوا

در زمان ارزیابی محتوا، عملکرد هر صفحه را بر اساس هدف آن می‌سنجیم و اگر عملکرد رضایت‌بخش نبود، باید دنبال دلیل آن بگردیم تا بفهمیم باید چه کاری برای بهبود آن انجام دهیم. علت آن را در ریزه‌کاری‌هایی می‌توان پیدا کرد که هر مقاله دارد؛ به چند مثال نگاه کنید:

  • خوانایی
  • ایجادنکردن انتظارات اضافه
  • مشخص‌بودن هدف مقاله
  • به‌روز بودن اطلاعات (اطلاعات منسوخ نشده باشد)
  • تصاویر خوب و کافی
  • کال‌تواکشن مناسب
  • ساختار خوب
  • وجود محتواهای اضافه مثل ویدیو یا صوت
  • رتبه‌گرفتن در عبارات کلیدی مرتبط

باید کل مقاله را بخوانید و جزئیات آن را بررسی کنید تا بفهمید کار از کجا می‌لنگد. ممکن است مشکل مقاله با اضافه‌کردن اینفوگرافیک یا ویدیوی آموزشی مرتبط حل شود یا لازم باشد چند بخش دیگر هم برای پاسخ‌دادن به همهٔ سؤالات مخاطب بنویسید.

گاهی هم تغییرات بزرگی نیاز است. مثلاً مقاله اصلاً رتبه نگرفته است؛ چراکه اطلاعات آن قدیمی است و مقاله‌های رقبا خیلی کامل‌تر و بهتر نوشته شده‌اند. در چنین حالتی شاید نیاز باشد مقاله را از اول بنویسید. (همان کاری که ما با همین مقاله کردیم!)

میزان تغییرات را مشکلات مقاله تعیین می‌کند؛ چند نمونه ببینید:

  • اطلاعات مقاله قدیمی است
  • دیگر كلمات کلیدی مناسب را ندارد
  • کامل نیست و به پرسش مخاطب پاسخ نداده است
  • خوانا و روان نیست
  • مثال ندارد
  • خوب و ساده نوشته نشده است

حالا اگر به نتیجه نرسیدید که چه تغییری مقاله را بهبود می‌دهد چه؟ یک تغییر ایجاد می‌کنید، مدتی صبر می‌کنید، دوباره مقاله را بررسی می‌کنید و اگر نتایج بهبود نیافت، تغییر بعدی. حالا که می‌دانید معیارها چیست، به فایلی نیاز دارید که ردیابی وضعیت محتوا را ساده کند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۲. آماده‌کردن فایل ارزیابی تولید محتوا

به فایلی نیاز دارید که برای هر کدام از مقاله‌های سایت، ستون‌های زیر را داشته باشد:

۱. آدرس (URL)

۲. عنوان صفحه

۳. دسته‌بندی (بر اساس معیارهای مختلف مثل تگ‌های سایت)

۴. کلمات کلیدی

۵. متا دیسکریپشن

۶. هدف صفحه

۷. نویسنده

۸. تاریخ انتشار

۹. مسئول به‌روزرسانی

۱۰. تاریخ به‌روزرسانی

۱۱. وضعیت (حذف / بازنویسی / بهبود / ادغام یا جداسازی)

۱۲. کارهایی که برای به‌روزرسانی انجام داده‌ایم

۱۳. وضعیت پس از به‌روزرسانی (مثلاً بهبود رتبه / بهبود ترافیک / بهبود تبدیل یا برعکس)

یک نکته دربارهٔ دسته‌بندی: می‌توانید بر اساس هدف هر مقاله، مقالات را دسته‌بندی کنید و بعد هر دسته را در فایل جداگانه‌ای قرار دهید و بعد همان‌ها را بر اساس موضوع تقسیم کنید.

این فایل مرجع شما برای بررسی وضعیت مقالات است. ما یک فایل ارزیابی کیفیت تولید محتوا برای شما آماده کرده‌ایم که می‌توانید آن را بر اساس نیاز خود شخصی‌سازی و کارتان را شروع کنید. بعد از اینکه روی لینک دانلود کلیک کردید، لطفاً به‌ترتیب دکمهٔ «Make a copy» و «Allow Access» را بزنید.

نحوهٔ کار با فایل ارزیابی کیفیت تولید محتوا

برای استفاده از این فایل، به یک موضوع مهم دقت کنید:

در این فایل، کافی است لینک پست بلاگ را وارد کنید تا به‌طور اتوماتیک، عنوان، تیترهای میانی (اچ۲) و متا دیسکریپشن آن در ستون‌های مرتبط قرار بگیرند.

توجه: این فایل بسته به هدف شما، ممکن به‌شکلی دیگر آماده شود؛ مثلاً ما در دیتا استودیو، گزارشی حاوی نرخ ثبت‌نام، تعداد دفعات شارژ و میزان شارژ آماده کرده‌ایم که به‌طور اتوماتیک هر روز داده‌های آن به‌روز می‌شود.

پس از آن، این اطلاعات را در فایل گوگل شیت ثبت می‌کنیم و به‌روزرسانی‌های موردنیاز و تاریخ به‌روزرسانی هم می‌نویسیم. هر ۳۰ روز یک بار هم داده‌های جدید را بررسی می‌کنیم تا ببینیم چقدر موفق عمل کردیم.

گزارش سنجش کیفیت تولید محتوا

در بخش بعد، بخش عملی کار شروع می‌شود و ارزیابی محتواها را شروع می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی: ۷ مرحلهٔ ثابت‌شده برای بالا آمدن سایت در گوگل

۳. اجرای ارزیابی به‌صورت گام‌به‌گام

حالا وقت اجرا رسیده است. فایل را داریم و مقالات هم آماده هستند. طی چند مرحله، اندازه‌گیری کیفیت تولید محتوا را انجام می‌دهیم.

 

مرحلهٔ اول: هدف خودتان را مشخص کنید

اول مشخص کنید هدف شما از اجرای ارزیابی محتوا چیست و قرار است حاصل این کار چه باشد. هدف که مشخص باشد، معلوم می‌شود اصلاً کدام دسته‌بندی‌ها را بررسی کنید.

مثلاً اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند باشد، مقالاتی باید بررسی شوند که كلمات کلیدی مرتبط با برند (محصول یا خدمت آن) را دارند.

نکته: کلمات کلیدی مرتبط با برند در ۲ دسته قرار می‌گیرند: کلماتی که آموزشی به حساب می‌آیند و برای افزایش آگاهی از برندند یا کلماتی که تجاری‌اند و برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری. به این تفاوت حتماً دقت کنید.

حالا اگر هدف شما پیداکردن صفحاتی است که به بهینه‌سازی از نظر سئو نیاز دارند، مقالاتی را انتخاب می‌کنید که رتبهٔ پایینی در کیوردهای هدف گرفته‌اند.

یک نمونهٔ دیگر؟ قرار است نرخ تبدیل را بالا ببرید. کیوردهای تجاری و موضوع‌های مرتبط با محصول را در یک دسته قرار می‌دهید.

پیشنهاد: سعی کنید یک سری تگ بر اساس اهدافی که دارید، تعریف کنید تا بتوانید محتواهایی را که از یک خانواده هستند، در یک دسته قرار دهید.

وقتی این کار تمام شد، نوبت گردآوری محتوا و ثبت اطلاعات هر کدام است.

 

مرحلهٔ دوم: محتوا را جدا و ثبت اطلاعات را شروع کنید

حالا که می‌دانید سراغ کدام محتواها بروید، آن‌ها را جدا و گردآوری کنید. عنوان هر صفحه و آدرس آن را ثبت کنید و بعد سراغ اطلاعات موردنیاز بروید. اینکه چه اطلاعاتی ثبت کنید، به هدف شما بستگی دارد.

برای مثال، وقتی هدف بهبود رتبهٔ کیوردهای هدف باشد، اطلاعاتی مثل رتبهٔ صفحه، سرعت، ایمپرشن، تعداد کلیک، میانگین رتبه و بک‌لینک‌های صفحه مهم هستند.

در حالی که اگر می‌خواهید تبدیل را افزایش دهید، ترافیک وبسایت، نرخ کلیک و نرخ تبدیل‌های مختلف اهمیت پیدا می‌کنند. وقتی ثبت اطلاعات تمام شد، شما فهرستی پر از جزئیات از وضعیت مقالات وبلاگ خود دارید که آمادهٔ تجزیه‌وتحلیل و بررسی است.

مقاله پیشنهادی: بهترین ابزارهای تولید محتوا (سایت + شبکه‌های اجتماعی)

مرحلهٔ سوم: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و اعمال تغییرات را شروع می‌کنیم

در این مرحله با داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید، سروکار دارید. هنگام بررسی‌ها مشخص کنید:

  • جای چه محتوایی خالی است که مخاطبان به آن علاقه‌مند هستند؟
  • کدام مقالات عملکرد ضعیف و پایین‌تر از حد انتظار داشته‌اند
  • کدام مقالات قدیمی شده‌اند و به به‌روزرسانی نیاز دارند؟
  • کدام مقالات بهتر از همه عمل کرده‌اند؟

مقالات را بر اساس اینکه در کدام دسته‌بندی قرار می‌گیرند، سازمان‌دهی کنید تا ببینید کدام یک از دسته‌های بالا، بیشترین حجم مقالات سایت را تشکیل می‌دهند. با این کار می‌توانید عملکرد کلی خود را هم بسنجید.

گام بعد این است که دلیل وضعیت هر مقاله را کشف کنید. باید با نگاهی انتقادی همه‌چیز را ببینید تا دلایل آن را کشف کنید. اگر مخاطبان محتوا را دوست نداشته‌اند و فقط ۱۰ درصد آن را خوانده‌اند، چه دلیلی داشته است؟ یا چرا مقاله رتبه‌ٔ خوبی نگرفته است؟

یک مثال دیگر؟ شاید ببینید به تعداد دفعات خیلی زیادی مقاله در صفحهٔ نتایج جست‌وجو ظاهر شده است، ولی نرخ کلیک آن خیلی کم است. دلیل آن چیست؟

یادتان باشد همان طور که گفتیم وضعیت مقاله با توجه به هدف آن مشخص می‌شود؛ مثلاً اگر هدف تعامل است، تعداد کامنت، امتیاز و اشتراک‌گذاری مهم است. اگر مقاله آمار خوبی در این ۳ مورد نداشته باشد، دلیل آن را باید کشف کنید.

ممکن است این مقاله اصلاً مخاطب را به اشتراک‌گذاری یا نظردادن دعوت نکرده باشد. تغییر موردنیاز این مقاله می‌شود اضافه‌کردن جملاتی برای دعوت مخاطب به اشتراک‌گذاری و نظردادن.

حالا اگر دنبال بررسی وضعیت مقالاتی باشید که با هدف افزایش ترافیک نوشته شده‌اند، باید سراغ سرچ کنسول برویم و معیارهایی مثل نرخ کلیک و ایمپرشن را بررسی کنیم. اگر ایمپرشن بالا و کلیک پایین داشته باشد، شاید مشکل با یک تغییر کوچک در عنوان یا متا دیسکریپشن حل شود.

گزارش سرچ کنسول

اگر مقاله رتبهٔ خوبی نداشته باشد یا با كلمات کلیدی اشتباه رتبه گرفته باشد، تغییرات بیشتری نیاز است؛ مثل تغییر كلمات کلیدی مقاله یا بازنویسی آن.

گاهی اوقات، مقاله‌ها در جایی رتبه می‌گیرند که با هدف اصلی ما هم‌خوانی ندارد و از آن طرف نیاز مخاطبی که آن عبارت‌ها را جست‌وجو می‌کند، برطرف نمی‌کند.

مثلاً مقاله دربارهٔ شعار برند همراه با نمونه است، ولی در شعار تبلیغاتی هم بالا می‌آید. مقاله را باز می‌کنیم تا ببینیم چه کارهایی کردیم که گوگل تشخیص داده است این مقاله دربارهٔ شعار تبلیغاتی است!

یک نمونهٔ دیگر؟ مقاله‌ای دربارهٔ کسب درآمد از تولید محتوا منتشر می‌کنید، ولی همچنان مقالهٔ «تولید محتوا چیست» در جست‌وجوها بالا می‌آید. ۲ مسئله اینجا باید در نظر گرفته شود: آیا نیاز بود جدا بنویسید یا آیا نیاز است وزن زیادی از مقالهٔ تولید محتوا چیست به کسب درآمد اختصاص داده شود؟

اگر هدف بررسی مقاله‌هایی باشد که قرار است برایمان تبدیل بیاورند، چه؟ سراغ گوگل آنالیتیکس می‌رویم و اطلاعات را از آنجا ثبت و بعد تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم.

مثلاً می‌بینیم از هر مقالهٔ وبلاگ چند درصد بازدیدکننده تبدیل شده‌اند و چقدر فروش داشته‌ایم. اگر نرخ پایین بوده، علت آن چه بوده است. ممکن است محصول یا خدمت خود را به‌خوبی پروموت نکرده باشیم و نیاز باشد آن قسمت را بازنویسی کنیم.

در نهایت، کارهایی را که انجام داده‌ایم، در فایل ارزیابی محتوا ثبت می‌کنیم تا برسیم به مرحلهٔ بعدی.

مقاله پیشنهادی: چگونه بهترین سایت رپورتاژ آگهی را انتخاب کنیم؟

مرحلهٔ چهارم: بررسی وضعیت پس از به‌روزرسانی طبق جدول زمان‌بندی

برای اینکه بفهمیم تغییرات ما چقدر مؤثر بوده‌اند، پس از به‌روزرسانی هم باید دوباره وضعیت را بررسی کنیم. ممکن است ماه بعد این کار را انجام دهیم یا ممکن است ۳ ماه بعد.

برای مثال، اگر لینک‌گرفتن از سایر سایت‌ها جزو کارهایی بود که باید برای به‌روزرسانی انجام می‌دادیم، تا وقتی رپرتاژها منتشر نشده‌اند و مدتی از آن نگذاشته باشد، نمی‌توانیم وضعیت پس از به‌روزرسانی را بسنجیم.

این مرحله پایان اندازه‌گیری کیفیت تولید محتوا نیست؛ چراکه ارزیابی تولید محتوا همان طور که اول مقاله گفتیم، باید مداوم انجام شود.

در بخش پایانی این مقاله ابزارهایی را که برای سنجش کیفیت محتوا نیاز دارید، معرفی می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی: بنچمارک چیست + مراحل آن

بخش سوم: ابزارهای موردنیاز برای سنجش کیفیت تولید محتوا

در این بخش ۴ ابزار اصلی را با یکدیگر بررسی می‌کنیم که به شما در تولید محتوای باکیفیت کمک می‌کنند.

 

گوگل شیت یا اکسل برای ثبت اطلاعات

در این مقاله دیدید وضعیت مقالات را در جدول‌هایی که در گوگل شیت یا اکسل می‌سازید، ثبت و پیگیری می‌کنید. این ابزارها اطلاعات را منظم و مرتب در اختیار شما می‌گذارند و آنالیز را ساده می‌کنند.

البته پیشنهاد ما گوگل شیت است؛ چراکه آنلاین است و همکاران شما هم به آن دسترسی دارند. مثلاً مدیر محتوا می‌تواند به‌راحتی روند به‌روزرسانی‌ها و تغییرات را رصد کند و حتی نظر خود را بنویسد.

فرمول‌ها و اسکریپت‌هایی هم هست که کار شما را سریع‌تر می‌کند؛ مثلاً می‌توانید تنظیم کنید که شما URL مقاله را وارد کنید و بعد ستون‌های عنوان، متادیسکریپشن و كلمات کلیدی خودبه‌خود پر شوند. (مثل همان کاری که در فایل ارزیابی برای شما کردیم)

نمونه گزارش بررسی کیفیت تولید محتوا

سرچ کنسول برای بررسی وضعیت سایت در نتایج جست‌وجو

این ابزار به شما میانگین رتبهٔ مقالات، ایمپرشن، نرخ کلیک، كلمات کلیدی و عبارت‌های جست‌وجوی مرتبط با مقاله و سازگاری با موبایل را گزارش می‌دهد که بخش بزرگی از اطلاعات موردنیاز برای بررسی وضعیت مقالات هستند.

نمونه گزارش سرچ کنسول

گوگل آنالیتیکس برای بررسی وضعیت نرخ تبدیل و ترافیک

گوگل آنالیتیکس اطلاعات مختلفی دارد که می‌توانید از آن‌ها حتی گزارش‌های سفارشی بگیرید؛ مثلاً چه کسانی و از کجا از سایت شما بازدید می‌کنند، رفتار خرید بازدیدکنندگان چگونه است یا چقدر از طریق مقالات فروش داشته‌اید.

نمونه گزارش گوگل آنالیتیکس

در مقالهٔ «آموزش مقدماتی گوگل آنالیتیکس ۴» مفصل‌تر سراغ کار با این ابزار رفته‌ایم.

 

اسکریمینگ فراگ برای شناسایی لینک‌های خراب، وضعیت تصاویر و لینک‌سازی

اسکریمینگ فراگ وبسایتی خزنده است که URLهای سایت شما را از نقشهٔ سایت جمع‌آوری می‌کند و اطلاعات خوبی از هر کدام به شما می‌دهد.

این ابزار دیجیتال مارکتینگ به شما می‌گوید مثلاً با چه عبارت‌هایی به آن مقالهٔ وبلاگ لینک داده‌ایم، می‌توانیم بررسی کنیم عبارت‌های درستی بوده‌اند یا نه؟ کدام لینک‌ها خراب شده‌اند و باید اصلاح شوند؟ آیا تصاویر تگ ALT دارند یا آیا صفحه‌های تکراری در سایت داریم(منبع: HubSpot).

محیط screaming frog

توجه‌نکردن به وضعیت محتوا = شکست زودهنگام

اگر نقشهٔ درآمدزایی شما بر اساس بازاریابی محتوایی سایت است، گزینه‌ای به‌نام نادیده‌گرفتن وضعیت محتوا روی میز شما نیست؛ چراکه وقتی وضعیت محتواها را نادیده بگیرید، مسیر درآمدزایی‌تان دچار اشکال می‌شود و خیلی زود شکست می‌خورید!

در این مقاله، مسیری را که باید برای اندازه‌گیری کیفیت تولید محتوا سایت طی کنید، گفتیم. چه چیزی باقی مانده است که می‌توانیم با آن، این مقاله را در به‌روزرسانی‌های بعدی کامل کنیم؟ این بار شما در کامنت‌ها برای ما بنویسید.

4.8/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمود حسنی زاده
محمود حسنی زاده
1 ماه قبل

سلام و خسته نباشید
بنظرم همه چی کامل و جامع بود و زحمت کشیده بودید.
خسته نباشید

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  محمود حسنی زاده
1 ماه قبل

سلام

خیلی خوشحالیم اینو می‌شنویم و برای ما ارزشمنده 🙂

ممنون که به ما فیدبک می‌دین.

نازنین
نازنین
21 روز قبل

بسیار سپاسگزارم بابت این مقاله بسیار بسیار مفیدتون و ممنون از ینکه اینقدر کامل توضیح میدین برای درک بهتر

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  نازنین
20 روز قبل

خیلی خوشحالیم این مقاله برای شما مفید بوده 🙂

ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین.

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی