لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

راهکارهای افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

نرخ تبدیل یکی از مهمترین مفاهیمی است که در کسب و کارهای اینترنتی باید آن را اندازه‌گیری کنیم تا بفهمیم سرمایه‌گذاری ما برای تبدیل ترافیک ورودی سایت به آنچه می‌خواستیم چقدر موفق بوده است.
تمام تلاش‌های ما در دیجیتال مارکتینگ این است که بتوانیم با استفاده از ابزارهای دیجیتال و آنلاین، اهداف تعریف شده در بخش فروش و بازاریابی را محقق کنیم. به همین دلیل است که دیجیتال مارکتر در مرحله اول باید فهم خوبی نسبت به بازاریابی و فروش داشته باشد.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

هر کسب و کاری که در فضای آنلاین و آفلاین در نظر بگیرید، به دنبال فروش بیشتر است و در واقع همه به درآمدزایی فکر می‌کنند. شاید برخی از کمپین‌های بازاریابی شما با اهدافی چون برندسازی یا جمع‌آوری لید (سرنخ) انجام شود، اما در نهایت تمام این موارد در قیف فروش قرار می‌گیرد و از سرمایه‌گذاری خود به دنبال فروش بیشتر هستید.
مخاطبانی که وارد سایت شما می‌شوند، ممکن است از راه‌های مختلف شما را پیدا کرده باشند، اما در نهایت مهمترین هدف شما این است که آنها را به خریدار تبدیل کنید یا کاری که می‌خواهید انجام دهند. حال تمام هدف شما این است که با استفاده از راهکارهای مختلف به دنبال افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل باشید.
به عنوان مثال براساس مدل AIDA مخاطب شما برای خرید محصولات چهار مرحله مهم را پشت سر می‌گذارد. AIDA از ابتدای چهار کلمه Awareness، Interest، Decision و Action گرفته شده است:

  • آگاهی از برند
  • علاقه‌مندی به محصول
  • تصمیم‌گیری
  • خرید

حال شما برای افزایش نرخ تبدیل خود باید هر کدام از این مراحل را به بهترین شکل بهینه‌سازی کنید. در این مطلب بیشتر به این می‌پردازیم که نرخ تبدیل چیست و چه راهکارهایی باعث افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت می‌شود.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟

ctr چیست

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن نرخ تبدیل را تعریف کنیم باید بگوییم نرخ تبدیل یعنی چند درصد از افرادی که وارد سایت شده‌اند خواسته موردنظر شما را انجام داده‌اند. با این تعریف طبیعی است که نرخ تبدیل در هر سایتی ممکن است متفاوت باشد و به هدف‌گذاری شما بستگی دارد.
گاهی اقدام مورد نظر می‌تواند شامل خرید یا ثبت نام در سایت باشد و بعضی مواقع می‌تواند به پرکردن یک فرم یا موارد دیگر منجر شود. اما در نهایت هر چه نسبت اقدامات انجام شده که مطلوب شماست به تعداد ورودی‌های سایت بیشتر باشد، نرخ تبدیل بیشتری دارید.

چرا باید بهینه سازی نرخ تبدیل سایت را جدی بگیریم؟

قطعا با توجه به توضیحات ساده‌ای که در قسمت قبلی ارائه کردیم متوجه شده‌اید که نرخ تبدیل و بهینه‌سازی این معیار تا چه اندازه می‌تواند اهمیت داشته باشد. گاهی با آزمون و خطا یا تست A/B به این نتیجه می‌رسید که یک تغییر ساده می‌تواند تاثیر به‌سزایی در بهینه سازی نرخ تبدیل شما داشته باشد.
از این رو باید بهینه سازی نرخ تبدیل سایت را جدی بگیریم و تلاش کنیم تا با به‌کارگیری روش‌های مختلف به دنبال افزایش نرخ تبدیل باشیم. اما چرا بهینه سازی نرخ تبدیل تا این حد جدی است؟

هر روز بهتر از دیروز

پیشرفت‌کردن فرایندی است که هیچ‌ انتهایی ندارد و قطعا هر کسب و کاری فکر کند به بهترین نقطه ممکن رسیده است و نیازی به پیشرفت ندارد، باید منتظر شکست خود باشد. هر چقدر هم سایت شما در بهترین وضعیت ممکن قرار داشته باشد و از نظر رابط کاری (UI) یا تجربه کاربری (UX) در بهترین وضعیت باشد، محتوایی خوبی روی آن منتشر شود و فروش قابل توجهی داشته باشد، باز هم جا برای پیشرفت وجود دارد.
همیشه راهکارهایی برای بهتر شدن و جذب مشتریان بیشتر وجود دارد. بی‌تردید اگر سایت شما حال و روز خوبی نداشته باشد، تشخیص مشکلات و برطرف کردن آنها راحت‌تر است، ولی هر چه سایت‌تان در وضعیت بهتری باشد باید با دقت بیشتری روی بهینه‌سازی نرخ تبدیل کار کنید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

همیشه تبلیغات گران قیمت راهگشا نیست

خیلی‌ها تصور می‌کنند برای افزایش نرخ تبدیل سایت باید فقط هزینه کنند و دنبال تبلیغات پولی مختلف بروند. اما واقعا این شاید دمِ‌دستی‌ترین و ساده‌ترین فکری باشد که به ذهن خیلی‌ها می‌رسد. هنر شما اینجاست که بتوانید با بررسی وضعیت فعلی سایت و سفر مشتری، روش‌هایی مقرون‌به‌صرفه را برای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت به کار بگیرید.

پیداکردن مشتری با کیفیت و هدفمند

تمام هدف ما در بهینه سازی نرخ تبدیل این است که به مخاطبان و مشتریانی دست پیدا کنیم که کیفیت بالایی دارند و در واقع مشتری هدف ما هستند. اگر ما یک میلیون بازدیدکننده به سایت‌مان سرازیر کنیم، ولی تنها یک نفر از آنها کاری که می‌خواهیم انجام دهد چه ارزشی دارد؟ اما اگر 100 نفر به صورت هدفمند وارد سایت شوند و 10 نفر آنها اقدام موردنظر ما را انجام دهند، نرخ تبدیل ما 10 درصد خواهد بود.

بهینه سازی نرخ تبدیل گران نیست

قرار نیست در بهینه سازی نرخ تبدیل فقط روی افزایش ترافیک ورودی سایت تمرکز کنید. در بسیاری مواقع با روش‌های رایگان یا ارزان قیمت می‌توانید کاری کنید که همین ترافیک ورودی فعلی نرخ تبدیل بیشتری داشته باشد. قطعا می‌دانید هزینه جذب مشتری جدید خیلی بیشتر از هزینه حفظ مشتریان فعلی است.

افزایش درآمد و سودآوری

بازگشت سرمایه در بهینه سازی نرخ تبدیل کاملا قابل قبول است. شما با استفاده راهکارهای ارزان و مقرون‌به‌صرفه کاری می‌کنید که افزایش درآمد و سودآوری داشته باشید. به معنای ساده افزایش نرخ تبدیل شما منجر به افزایش سود و در نتیجه بازگشت سرمایه بهتر می‌شود.

جذب مخاطبان بیشتر

شاید این مورد برای‌تان جالب باشد. بهینه سازی نرخ تبدیل نه‌تنها به شما کمک می‌کند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و افزایش درآمد داشته باشید، بلکه می‌توانید به کمک آن مخاطبان بیشتری جذب کنید. به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟ خیلی ساده است! وقتی بازگشت سرمایه رخ داد حالا شما پول بیشتری دارید و می‌توانید آن را صرف پیدا کردن مشتریان جدید کنید.

بیشتر بخوانید: روش های بهینه سازی گوگل ادز

نرخ تبدیل چگونه محاسبه می‌شود؟

حالا که با تعریف و اهمیت نرخ تبدیل و بهینه‌سازی آن آشنا شدیم، زمان آن رسیده که ببینیم چطور باید نرخ تبدیل را محاسبه کنیم. البته به نظر می‌رسد به‌سادگی بتوانید فرمول محاسبه نرخ تبدیل را حدس بزنید:

۱۰۰ * (تعداد بازدیدکنندگانی که اقدام موردنظر را انجام داده‌اند) / (تعداد کل بازدیدکنندگان) = نرخ تبدیل

عوامل موثر در بهینه سازی نرخ تبدیل یا Conversion Rate

اگر به دنبال افزایش نرخ تبدیل سایت و بهینه سازی آن هستید باید بدانید که 6 عامل مهم در این بخش موثر هستند:
ارزش‌آفرینی: اینکه شما چه ارزشی برای مخاطب ایجاد می‌کنید اهمیت زیادی دارد. مشتری باید هزینه کند و در طرف مقابل می‌خواهد ببینید چه چیزی به دست می‌آورد. باید مشتری را توجیه کنید که در ازای هزینه پرداختی چه مزایا و ارزش‌هایی دریافت می‌کند.
مرتبط بودن: مخاطبان با پیش‌فرض‌های مشخصی وارد سایت شما می‌شوند و هر چه محتوا و ارزش پیشنهادی شما با انتظارات آنها مطابقت داشته باشد، راحت‌تر اقدام موردنظر را انجام می‌دهند.
شفافیت: هر چه ابهام پیام شما بیشتر باشد، احتمال از دست رفتن مخاطب نیز بیشتر است. ارزش پیشنهادی خودتان را کاملا واضح و شفاف بیان کنید تا مخاطب سریع‌تر اقدام موردنظرتان را انجام دهد.
اعتمادسازی: تلاش کنید تا منبعی موثق و معتبر باشید. اگر در سایت خود عواملی دارید که باعث بی‌اعتمادی می‌شود حتما آن را اصلاح یا حذف کنید.
جلب توجه: شما باید بتوانید به شکلی درست در همان نگاه اول توجه مخاطب را جلب کنید. اگر مواردی در سایت وجود دارد که باعث سردرگمی یا منحرف‌کردن توجه مخاطب وجود دارد باید آن را اصلاح یا حذف کنید.
ایجاد ضرورت: باید به مخاطبان‌تان بگویید چرا اقدام آنها در زمان فعلی ضروری است. محدودیت زمانی، تعداد محدود محصول، ایجاد انگیزه یا کد تخفیف زمان‌دار از مواردی است که می‌تواند این ضرورت را توجیه کند.

راهکارهای افزایش نرخ تبدیل سایت

راه های افزایش نرخ تبدیل سایت

اگر به دنبال افزایش نرخ تبدیل سایت هستید، راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید سریع‌تر به نتیجه دلخواه خود برسید.
استفاده از عکس و ویدوی باکیفیت: هر چه بتوانید از المان‌های تصویری و ویدیویی باکیفیت بیشتر استفاده کنید، مخاطبان بیشتری جذب می‌کنید و باعث افزایش اعتماد آنها به محصولات خواهید شد.

  • افزایش سرعت سایت: حتی اگر بهترین و زیباترین سایت دنیا را هم داشته باشید ولی کند باشد، هیچ کاربری در آن نمی‌ماند. اگر صفحات سایت شما زیر 3 ثانیه بالا نیاید باید قید 40 درصد از بازدیدکنندگان را بزنید.
  • استفاده از فراخوانی: اگر در مکان‌های مختلف سایت از فراخوانی (Call To Action) درست و جذاب استفاده کنید، شانس افزایش نرخ تبدیل شما بیشتر خواهد شد.
  • تاییدیه مشتریان قبلی: برای اینکه بتوانید در مخاطبان جدید حس اعتماد بیشتری ایجاد کنید، می‌توانید از تاییدیه و نظرات مثبت خریداران قبلی بهره ببرید.
  • بهینه‌سازی تجربه کاربری سایت: تجربه کاربری سایت (UX) به‌ویژه در صفحات مربوط به محصولات اهمیت بسیار زیادی دارد. کاربران باید بتوانند خیلی سریع و ساده به خواسته خودشان برسند و تبدیل به مشتری شوند.
  • استفاده از قابلیت جستجوی سریع: کاربر همیشه عادت دارند از قابلیت جستجو استفاده کنند. بنابراین نه‌تنها بهتر است از یک سیستم جستجوی قدرتمند استفاده کنید، بلکه باید روی عناوین محصولات نیز کار کنید تا در جستجو راحت‌تر پیدا شوند.
  • روش‌های مختلف پرداخت: گاهی مشتریان نسبت به پرداخت آنلاین تردید دارند و می‌ترسند محصولی به دستشان نرسد یا اسیر فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی شوند. بنابراین بهتر است روش‌های مختلف پرداخت مانند پرداخت در محل یا کارت به کارت را نیز در نظر بگیرید.
  • طراحی ریسپانسیو: با توجه به فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند، بسیاری از کاربران کارهای خود را با دستگاه‌های موبایل انجام می‌دهند. بنابراین باید صفحات سایت شما کاملا ریسپانسیو طراحی شوند که با هر صفحه نمایشی سازگاری داشته باشند.
  • پشتیبانی همیشگی: استفاده از چت آنلاین به‌ویژه به صورت 24 ساعته کمک می‌کند تا مخاطبان پیش از خرید بتوانند سوالات خود را بپرسند و سپس با خیال راحت خرید خود را انجام دهند.
  • به‌روزرسانی همیشگی سایت: باید خودتان را به عنوان یک مرجع موثق و معتبر نشان دهید. یکی از روش‌های این کار به‌روزرسانی مداوم سایت با محتوای جدید و ناب است.
  • اعتمادسازی: با دریافت مجوزهای لازم و قراردادن آنها در سایت اعتماد مخاطبان را جلب کنید تا با خیال راحت از شما خرید کنند.
  • پیشنهادات ویژه و کدهای تخفیف: برای جلب نظر کاربران و تبدیل آنها به مشتری می‌توانید از پیشنهادات ویژه یا کدهای تخفیف بدون محدودیت زمانی مانند کد تخفیف اولین خرید استفاده کنید.

افزایش نرخ تبدیل برای مشتریان

به‌کارگیری تست‌ A/B

ابزارهای مختلفی برای تست A/B وجود دارد که می‌توانید از آنها برای افزایش نرخ تبدیل سایت استفاده کنید. به کمک تست A/B و بررسی نتایج به‌دست آمده می‌توانید بازخورد هر تصمیم خود را بسنجید و هر کدام نتیجه بهتری داشت اتخاذ کنید.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

کمپین‌های ریتارگیتنگ

یکی از بهترین راهکارهای افزایش نرخ تبدیل سایت اجرای کمپین‌های ریتارگیتنگ است. مشتری یا مخاطبی را در نظر بگیرید که به هر شکلی وارد سایت شما شده و بدون اقدام خاصی سایت را ترک کرده است. باید به دنبال علت این موضوع باشید و ببینید آیا به دلیل مشکلات احتمالی اقدام او ناتمام مانده یا دلایل دیگری داشته است. سپس با استفاده از کمپین‌های مختلف دوباره او را هدف قرار دهید.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین روش‌های تبلیغاتی ارزان‌قیمت است که با استفاده از آن می‌توانید همیشه با مشتریان در ارتباط باشید و پیشنهادات جدید یا تخفیف‌های ویژه را برای آنها ارسال کنید.

بیشتر بخوانید : ایمیل مارکتینگ چیست

بهینه‌سازی محتوا

محتوا، یکی از مهمتری عواملی است که مخاطبان و مشتریان به‌واسطه آن به سایت شما سر می‌زنند. سعی کنید با ارائه محتوای جذاب، منحصربه‌فرد، غنی و سفارشی‌سازی شده میزان تعامل با مشتریان را بیشتر کرده و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید : اصول سئو برای تولید محتوای بهینه

تحلیل رفتار مشتریان

بررسی رفتار مشتریان همیشه بهترین گزارش‌ها را در اختیار ما می‌گذارد. با استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند گوگل آنالیتیکس می‌توانید خطاها و نقص‌های خود را برطرف کنید تا نرخ تبدیل سایت‌تان بیشتر شود.

بهینه سازی پرسونای مخاطب

هر چه بتوانید مخاطبان بهتر و بیشتری را هدف قرار دهید، می‌توانید نرخ تبدیل خود را بالاتر ببرید. بنابراین باید در طول زمان بارها و بارها پرسونای مخاطب خود را بهینه‌سازی کنید.

معرفی چند ابزار برای تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل

ابزارهای زیادی برای تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت وجود دارد. البته تمامی آنها از ایران قابل دسترس نیستند یا برای استفاده مداوم باید اکانت پریمیوم خریداری کنید. ولی به هر حال چاره‌ای نیست و نمی‌توان افزایش نرخ تبدیل سایت را نادیده گرفت. در ادامه به چند ابزار مهم اشاره می‌کنیم:
گوگل آنالیتیکس
بهترین و پرکاربردترین ابزار تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل که به راحتی و رایگان می‌توانیم از آن استفاده کنیم، گوگل آنالیتیکس است. در این ابزار قدرتمند و کاربردی می‌توانیم اطلاعات مفیدی چون نرخ پرش سایت، منابع ورودی کاربران، خطاهای موجود در سایت، مدت زمان ماندن کاربر در سایت و… را بررسی کنید و با تحلیل نتایج و گزارش‌های به‌دست آمده بتوانید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.
سیمیلار وب (Similar Web)
سیمیلار وب ابزاری است که اطلاعات جامعی از کاربران و منابع ورودی آنها در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید با بهینه‌سازی محتوا نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.
GTMetrix
جی‌تی‌ متریکس یکی از ابزارهای آنلاین برای تست سرعت سایت است که با وارد کردن آدرس سایت خود در وب‌سایت جی‌تی متریکس می‌توانید مشکلات موجود را برطرف کرده و سرعت سایت خود را بهبود بخشید.
Optimizely
این ابزار یکی از بهترین نمونه‌های موجود برای تست‌های A/B است که به شما کمک می‌کند با انجام تست‌های مختلف و بهینه‌سازی روش‌های موجود، نرخ تبدیل سایت‌تان را افزایش دهید.
هات جار (Hot Jar)
هات جار ابزار دیگری برای تحلیل دقیق رفتار کاربران است که اطلاعات بسیاری خوبی در اختیار شما می‌گذارد و به خوبی مسیر قیف فروش و سفر مشتری را تحلیل می‌کند. اما تنها دو هفته می‌توانید به صورت رایگان از این ابزار استفاده کنید.
جمع‌‌بندی
نرخ تبدیل یکی از مهمترین معیارهایی است که نشان می‌دهد عملکرد و سرمایه‌گذاری ما در بازاریابی اینترنتی تا چه اندازه موفق بوده است. منظور نرخ تبدیل این است که بین تمام بازدیدکنندگانی که وارد سایت شده‌اند، چند درصد خواسته موردنظر ما را انجام داده‌اند.
عوامل مختلفی در افزایش نرخ تبدیل تاثیر دارد و با استفاده از راهکارهای متفاوت و در عین حال ساده می‌توان نرخ تبدیل را بهینه‌سازی کرد.

2.7/5 - (16 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!