لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

بهترین استراتژی های بازاریابی لوازم یدکی و قطعات خودرو

مقالات مارکتینگ | الهه سرباز | تاریخ بروزرسانی : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲

بازاریابی قطعات خودرو

«این قطعه دیگه به درد نمی‌خوره و از کار افتاده؛ باید یه جدیدشو بخری.»

مشتری بالقوهٔ شما بعد از شنیدن این جمله از آقای مکانیک، از تعمیرگاه بیرون می‌آید و دنبال یک فروشندهٔ لوازم یدکی باانصاف می‌گردد!

در آن طرف ماجرا، شما به‌عنوان فروشندهٔ لوازم یدکی خودرو دنبال یک فرصت می‌گردید که مشتری جدیدی را تور کنید. حالا، بخت با شما یار بوده و این فرصت پیدا شده است؛ چطور باید با او ارتباط بگیرید و مشتری بالقوه را جذب و به مشتری وفادار تبدیل کنید؟

با بازاریابی! بازاریابی، مشتری را به شما (یا برعکس!) وصل می‌کند. اگر می‌خواهید نحوه بازاریابی قطعات خودرو را یاد بگیرید، این مقاله مخصوص خودتان است. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا با روش‌ها و تکنیک‌های کاربردی – هم آنلاین و هم آفلاین – آشنا شوید. قبل از اینکه این روش‌ها را بررسی کنیم، بیایید ببینیم بازاریابی در این حوزه چه کمکی به شما می‌کند.

 

چرا باید به فکر بازاریابی لوازم یدکی خودرو باشید؟

بازار قطعات خودرو، بازار بزرگی است که در آن با مشتریان بالقوهٔ گوناگونی، از تولیدکننده‌های خودرو گرفته تا مکانیک‌ها و مردم عادی سروکار دارید. از طرف دیگر، میانگین سنی خودروها هر روز بالاتر می‌رود و نیاز به قطعات جدید برای تعمیر ماشین بیشتر می‌شود. در این شرایط، رقبای شما هم بیکار نمی‌نشینند و تمام تلاش خود را برای جذب مشتری و فروش محصولات‌ به کار می‌بندند. همین افزایش نیاز و تقاضا از سمت مشتری و رقابت شدید در بازار، دلایل کافی برای بازاریابی قطعات خودرو هستند.

بنابراین، فرقی نمی‌کند شما تولیدکنندهٔ قطعات یدکی خودرو هستید یا خرده‌فروش‌، یا نمایندگی‌ فروش لوازم یدکی دارید؛ چون برای اینکه بتوانید بخشی از این بازار را مالِ خودتان کنید به یک استراتژی بازاریابی حساب‌شده نیاز دارید. در غیر این صورت مجبورید زمین بازی را دودستی تقدیم رقبا کنید!

بازاریابی لوازم یدکی خودرو به شما کمک می‌کند:

  • تصویر و جایگاه بهتری از کسب‌وکارتان در ذهن مشتری بسازید؛
  • با مشتریان فعلی‌تان ارتباط بلندمدتی ایجاد کنید و او را به خرید مجدد ترغیب کنید؛
  • با شناخت دقیق مخاطبان، هدفمند تبلیغ کنید و بودجهٔ تبلیغات را هدر ندهید؛
  • بهترین روش‌های تعامل و کانال‌های ارتباطی با مشتری را بشناسید و توجه مشتریان بیشتری را جلب کنید؛
  • مشتری راغب را به سمت خرید محصولات سوق دهید.

برای مثال، نشان‌دادن تبلیغ رینگ به جوانان ۲۰ تا ۲۵ ساله احتمالاً نتیجهٔ بهتری از هدف‌گرفتن افراد بالای ۵۰ سال به‌ دنبال خواهد داشت. این همان چیزی است که استراتژی بازاریابی موثر برای شما به ارمغان می‌آورد.

خب، حالا که این مقدمات و بحث‌های تئوری را دانستیم، یک‌راست به سراغ راهکارهای عملی برای درخشیدن شما در بین رقبا می‌رویم!

مقاله پیشنهادی: تعریف بازاریابی چیست (بررسی مفاهیم اصلی بازاریابی از نگاه کاتلر)

 

روش‌های کاربردی برای بازاریابی قطعات خودرو

یک نکتهٔ کلیدی در انتخاب مؤثرترین روش برای بازاریابی وجود دارد و آن شناخت مشتری است. قطعاً برای همهٔ مشتری‌های قطعات خودرو، یک راهکار و تکنیک واحد جواب نمی‌دهد.

برای مثال، روشی که برای بازاریابی تولیدکنندهٔ قطعات خودرو – که بیشتر با شرکت‌های خودروسازی و نمایندگی‌های فروش مراوده دارند – مناسب است، لزوماً به کار خرده‌فروش لوازم یدکی نمی‌آید.

با در نظر گرفتن این مورد، بیایید ببینیم در دنیای بازاریابی لوازم یدکی و قطعات خودرو چه خبر است!

۱. استفاده از نظرات و تجربهٔ مشتریان فعلی

قبلاً اگر کسی به تعویض یکی از قطعات خودرو نیاز داشت، به نزدیک‌ترین فروشندهٔ لوازم یدکی خودرو مراجعه می‌کرد و خریدش را انجام می‌داد.

اما حالا مرز بین خرید آنلاین و آفلاین تقریباً از بین رفته است؛ یعنی حتی اگر مشتری برای خرید قطعهٔ مورد نیازش حضوراً اقدام کند، معمولاً قبل از آن، نظرات دیگران را در شبکه‌های اجتماعی و گوگل با دقت بررسی می‌کند.

طبق گفتۀ سایت Semrush، بیش از ۹۰ درصد مردم به توصیهٔ اشخاص دیگر بیشتر اعتماد می‌کنند تا تبلیغات یک کسب‌وکار؛ حتی اگر فردی که آن را توصیه می‌کند غریبه باشد!

بنابراین، اگر می‌خواهید افراد بیشتری برای خرید قطعات یدکی موردنیازشان، فروشگاه شما را انتخاب کنند، باید مشتریان راضی خود را تشویق کنید تا نظر مثبت خود را در شبکه‌های اجتماعی شما یا در قسمت نظرات گوگل مپ ثبت کنند.

برای نمونه، تصویر زیر را ببینید:

کامنت در گوگل مپ

شما همچنین می‌توانید نظرات آن‌ها را در قالب هایلایت در اینستاگرام منتشر کنید تا سایر افراد هم ببینند.

نکتهٔ مهم: از نظرات بد نترسید! ببینید مشکل کجاست و با حل آن، مشتری ناراضی را به مشتری راضی تبدیل کنید. این‌طوری، مشتری‌های احتمالی هم می‌بینند شما فقط به فکر جیب خود نیستید.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۲. تمرکز روی جست‌وجوهای محلی (Local)

آدم‌ها ترجیح می‌دهند از جایی خرید کنند که از نظر مکانی به آن‌ها نزدیک است؛ پس بخش قابل‌توجهی از مشتریان فروشگاه‌های قطعات خودرو در مناطق مختلف، مردم همان محدوده هستند.

برای مثال، بیشترین مشتری نمایندگی قطعات ایران‌خودرو در ونک، کسانی هستند که در ده ونک، گاندی، توانیر، میرداماد و سایر محله‌های نزدیک زندگی می‌کنند.

از طرفی یکی از فاکتورهایی که در نشان‌دادن نتایج جست‌وجو برای گوگل اهمیت دارد، لوکیشن و مکان شماست.

خب این‌ حرف‌ها چه اهمیتی دارند؟

برای اینکه فروشگاه شما هم در جست‌وجوهای مرتبط با یک موقعیت مکانی مشخص دیده شود، باید روی لوکال سئو یا همان سئوی محلی کار کنید. فراموش نکنید برخی مشتریان شما (اجازه دهید طبق آمار بگوییم که یک‌سوم آن‌ها) از عبارت‌هایی مثل عبارت‌های زیر استفاده می‌کنند:

  • بهترین فروشندهٔ لوازم یدکی خودرو در غرب تهران؛
  • لوازم یدکی نزدیک من؛
  • خرید قطعات خودرو اصفهان؛
  • لوازم یدکی خودرو نیاوران.

پس شما باید کاری کنید که نام شما هم هنگام جست‌وجوی چنین عبارت‌هایی، در نتایج ظاهر شوید! از موارد مهم و تاثیرگذار در رتبهٔ سایت شما هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آدرس، تلفن و نام شما در صفحه‌های سایت؛
  • ثبت موقعیت مکانی در نقشهٔ گوگل؛
  • استفاده از اسکیما برای ارائهٔ آدرس، تلفن و نام خود؛
  • نظرات و امتیاز مشتریان؛
  • استفاده از نام شهر یا محله در کلمه کلیدی (می‌توانید آن را در عنوان سئو یا متا دیسکریپشن لندینگ به کار ببرید.)؛
  • اضافه‌کردن نقشهٔ گوگل به سایت.

از طرفی، سایت هستهٔ مرکزی استراتژی‌های بازاریابی قطعات خودرو بسیاری مثل روش بعدی است. شما می‌توانید مواردی مثل:

  • محتواهای آموزشی در حوزهٔ کاری خودتان؛
  • راه‌های ارتباطی؛
  • اطلاعاتی دربارهٔ سابقه و تجربهٔ کاری؛
  • تستیمونیال (Testimonial) برای جلب اعتماد مشتری؛
  • تصاویری از لوازم یدکی خودرو به همراه مشخصات و قیمت.

را در سایت قرار دهید و علاوه بر تعامل و ارتباط با مشتری،‌ از آن به‌عنوان فروشگاه اینترنتی برای فروش محصولات هم استفاده کنید.

نکته: ‌ راه‌اندازی و نگهداری سایت به منابع کافی (هم مالی و هم انسانی) نیاز دارد؛ بنابراین اگر می‌بینید برای شما به‌صرفه نیست، از راه‌های دیگر مثل حضور در پلتفرم‌های واسطه یا شبکه‌های اجتماعی برای رسیدن به مشتری استفاده کنید. در ادامه، دربارهٔ این روش‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نکتهٔ اضافه: اگر حتی نمی‌خواهید سایت داشته باشید، موقعیت مکانی خود را حتماً در نقشهٔ گوگل ثبت کنید تا جست‌وجوهای محلی را از دست ندهید.

گوگل به شما اجازه می‌دهد شماره‌تلفن، تصاویر واقعی فروشگاه و ساعات کاری را در نقشه ثبت کنید و این اطلاعات را در لوکال پک (۳ نتیجهٔ اول که در تصویر می‌بینید) به کاربر نشان دهید.

ثبت موقعیت مکانی در گوگل یک تیر و چند نشان است! با این کار:

  • جست‌وجوگران محلی شما را راحت‌تر پیدا می‌کنند؛
  • در صدر نتایج جست‌وجو حضور دارید؛
  • نظرات کاربران را دریافت می‌کنید.

همچنین کاربران می‌توانند نظر خود را ثبت کنند و به شما امتیاز بدهند. همان طور که ابتدای مقاله گفتیم، می‌توانید از این فرصت برای تاثیرگذاری و ترغیب مشتریان احتمالی استفاده کنید.

برای نمونه هم ما لوازم یدکی خودرو در تجریش را جست‌وجو کردیم و خودتان در تصویر زیر، نتیجه را می‌بینید:

بازاریابی قطعات خودرو با ثبت موقعیت مکانی در نقشهٔ گوگل

مقاله پیشنهادی : بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ

۳. فروش بیشتر با بازاریابی موتورهای جست‌وجو (SEM)

کلمۀ SEM مخفف Search Engine Marketing و به‌معنی بازاریابی موتورهای جستجو است. در این شیوه، شما می‌توانید با پرداخت هزینه به موتورهای جستجو (مثلاً گوگل و Bing)، تبلیغات خودتان را در SERP (یا صفحۀ نتایج جست‌وجو) نمایش دهید و از ترکیب SEO و تبلیغات برای حضور حداکثری بهره ببرید.

شاید بهتر باشد روی همان گوگل به‌عنوان شلوغ‌ترین نقطهٔ دنیای آنلاین کار کنید. با استفاده از گوگل ادز، می‌توانید تبلیغات خود را در هنگام جست‌وجوی عبارت‌های مشخص به کاربر نشان دهید. این تبلیغات از نظر ظاهری هیچ فرقی با نتایج ارگانیک ندارند و فقط یک عبارت «AD» کنار آن‌هاست.

ممکن است در بالا یا پایین صفحهٔ نتایج ظاهر شوند. فقط زمانی که کاربر روی تبلیغ کلیک کند، مبلغی مشخص به‌ازای ۱ کلیک پرداخت می‌کنید. از این روش برای رسیدن به صفحهٔ اول گوگل و افزایش فوری فروش استفاده می‌شود.

شما همچنین می‌توانید شماره تلفن خود را به این تبلیغ مجانی اضافه کنید. از آنجایی که کاربری روی تبلیغ کلیک نمی‌کند، هیچ مبلغی از شما کسر نمی‌شود. این یکی از مزایای مهم تبلیغات در گوگل برای شماست؛ چراکه مشتری می‌تواند پس از جست‌وجو از همان صفحهٔ نتایج مستقیماً با شما تماس بگیرد.

برای اینکه بدانید چگونه می‌توانید شماره‌تلفن خود را به تبلیغ اضافه کنید، مقالهٔ «راهنمای اضافه کردن شماره تلفن ایران در گوگل ادز (2 روش)» را حتماً بخوانید.

البته تبلیغات متنی تنها گزینهٔ روی میز نیست. کمپین دیگری (PLA) هم برای حضور در صفحهٔ نتایج جست‌وجو داریم؛ ولی متأسفانه در دسترس کاربران ایرانی نیست.

مقاله پیشنهادی: بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM چیست و چه تفاوتی با SEO دارد؟

۴. حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی

وقتی که دربارۀ بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم، باید حواسمان به هر دو جنبۀ آن – یعنی بازاریابی رایگان و پولی – باشد.

در حالت رایگان، شما مشتریان راغب را با کمک محتواهای خود جذب می‌کنید. این محتواها می‌توانند تعاملی یا تبلیغاتی باشند. به‌طور کلی، توصیه می‌شود ۸۰ درصد آن‌ها تعاملی و ۲۰ درصد هم تبلیغاتی باشد.

شما می‌توانید محتواهای خود را در قالب‌های مختلف آماده و منتشر کنید. علاوه بر فالوورها، این امکان هم وجود دارد که با ورود به اکسپلور، در معرض دید هزاران مشتری راغب قرار بگیرید.

در رابطه با بازاریابی لوازم یدکی خودرو، بهتر است که ابتدا با تصاویر یا ویدئوهای کوتاه و کاربردی، اعم از معرفی محصولات، تکنیک‌های مرتبط با سرویس یا عیب‌یابی خودرو، اطلاعات مفید دربارهٔ لوازم یدکی خودرو و…، سلیقۀ کاربران را محک بزنید و طبق نتایج و آمارها، محتواهای خود را رفته‌رفته بهینه کنید.

 

محتوای آموزشی برای بازاریابی قطعات خودرو در اینستاگرام

توصیه می‌کنیم از قابلیت‌های جدید اینستاگرام مثل ریلز هم استفاده کنید تا بیشتر دیده شوید. برای آشنایی بیشتر با این قابلیت، مقالهٔ «آموزش فعال کردن ریلز اینستاگرام در آیفون و اندروید (3 روش)» را مطالعه کنید.

در روش پولیِ بازاریابی قطعات خودرو در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام هم می‌توانید با پرداخت هزینه به صفحات یا بلاگرهای مرتبط با کسب‌وکارتان یا آن‌هایی که دایرهٔ مخاطبانشان به شما نزدیک است:

  • نام خود را سر زبان‌ها بیندازید (افزایش آگاهی از برند)؛
  • فالوورهای خود را افزایش دهید؛
  • مشتری راغب جذب کنید؛
  • فروش خود را بیشتر کنید.

برای مثال، صفحات آموزش رانندگی، صفحات ماشین‌بازها و حتی پیج‌های همکاران برای تبلیغ لوازم قطعات خودرو در اینستاگرام مناسب‌اند.

برقراری ارتباط با صاحبان پیج‌های پربازدید و اینفلوئنسرها در بیشتر اوقات سخت است؛ ولی نگران نباشید!‌ جریان (یکی از زیرمجموعه‌های یکتانت) این کار را برای شما راحت کرده است. شما می‌توانید لیست اینفلوئنسرهای اینستاگرام و صفحه‌های پربازدید را بررسی و بهترین گزینه را بر اساس بودجه و نیاز خود انتخاب کنید.

مقاله پیشنهادی: استفاده از روانشناسی در فروش برای جلب مشتری!‌ (۳۲ تاکتیک کاربردی)

 

۵. استفاده از ویدئو

ویدئو چند سالی است که به محبوب‌ترین نوع محتوا تبدیل شده است. از طرفی، دست شما هم در ویدئو بازتر است و می‌توانید مشتری را از نزدیک با محصول و مشخصات آن آشنا کنید.

خیلی به خودتان سخت نگیرید! اگر تازه‌کار هستید، با استفاده از یک گوشی موبایل تولید ویدئو را شروع کنید.

شاید بپرسید که دربارۀ چه موضوعی؟

برای پیدا کردن موضوع ویدئوی مرتبط با بازاریابی قطعات خودرو، به نکات زیر دقت کنید:

  • مشتری‌ها معمولاً چه سؤالاتی از شما می‌پرسند؟
  • ویدئوهای پربازدیدِ حوزۀ لوازم یدکی خودرو در آپارات، اینستاگرام و یوتیوب کدام‌اند؟
  • در کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها، کاربران چه سؤال‌هایی دارند؟
  • محصولاتی که می‌توانید با ویدئو به مخاطبان معرفی کنید، کدام‌اند؟
  • مشکلاتی که می‌توانید با کالاهای‌ خود حل کنید، چه هستند؟

فکرکردن به جواب این سؤال‌ها، سرنخ‌هایی برای رسیدن به ایده‌های تولید محتوای ویدئویی را نمایان می‌کند.

به استفاده از ویدئو در بازاریابی، در جهت جذب و حفظ مشتری، ویدئو مارکتینگ (بازاریابی ویدئویی) گفته می‌شود. شما باید بدانید که چه نوع ویدئویی، با چه حجم و فرمتی، با چه محتوایی و از چه طریقی می‌تواند باعث ایجاد آگاهی از برند شوند، برای شما مشتری بیاورد یا آوازۀ خوش برندتان را در همه‌جا بپیچد.

اصلاً کدام پلتفرم‌ها برای انتشار ویدئو مناسب هستند و چگونه باید آن‌ها را مدیریت کرد؟

خیالتان را راحت کنیم که بازاریابی ویدئویی کار سختی نیست؛ اما به آموزش نیاز دارد و استفاده از منابع معتبر، به شما کمک می‌کند از ضرر مالی در امان بمانید!

در همین راستا، ما در یکتانت، دورۀ ویدئو مارکتینگ هاب اسپات (دوبلهٔ فارسی) را برای شما آماده کرد‌ایم. بعد از دیدن این دورهٔ رایگان، می‌توانید با چشم باز و ذهن آگاه، از ویدئو در استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید…

 

۶. جذب و حفظ مشتری با بازاریابی پیامکی

پیامک یکی از ارزان‌ترین، در دسترس‌ترین و زودبازده‌ترین ابزارهای بازاریابی است. ما هم توصیه می‌کنیم که پیامک را در استراتژی بازاریابی قطعات خودرو قرار دهید.
با استفاده از پیام کوتاه، هم می‌توانید مشتریِ جدید جذب کنید و هم می‌توانید رابطۀ خود را با مشتریان فعلی ادامه دهید و کاری کنید که به مشتری وفادار شما تبدیل شوند.

نمونه پیامک تبلیغات قطعات خودرو

برای جذب مشتری جدید از طریق پیامک، خیلی دقت کنید که چه گروه‌هایی را هدف می‌گیرید. مثلاً آیا ارسال پیامک به زنان خانه‌دار بالای ۵۰ سال دردی از شما دوا می‌کند؟ از طرفی هم باید به موقعیت مکانی مخاطب موردنظر نگاه کنید.

اگر شما فروشگاهی در جنوب ایران دارید، ارسال پیامک تبلیغاتی به کاربران ساکن در شمال ایران سودی نخواهد داشت. البته ممکن است شما ارسال به سراسر ایران داشته باشید که آن موقع با داستان متفاوتی سروکار داریم!

به‌طور کلی، اگر می‌خواهید پیامک شما را به هدف خود نزدیک کند، مخاطبِ هدف آن را ابتدا مشخص کنید. البته گاهی اوقات کسب‌وکارها به ارسال پیامک انبوه دل می‌بندند تا طیف وسیعی را در لحظه هدف بگیرند (افزایش آگاهی از برند!).

در رابطه با حفظ مشتری، حتماً شماره‌تلفن کسانی را که از شما خرید کرده‌اند، در جایی ثبت کنید تا بعداً اطلاع‌رسانی‌ها، تخفیف‌ها و… را از این طریق انجام دهید و آن‌ها را برای تکرار خرید دعوت کنید.

مقاله پیشنهادی:بازاریابی پیامکی چیست؟ (اصول و مزایا)

۷. همکاری در فروش

یک راهکار ساده اما مؤثر برای بازاریابی قطعات خودرو همکاری در فروش است. داستان از چه قرار است؟

شما با مکانیک‌ها، آپاراتی‌ها، نقاش‌ها یا حتی افراد عادی قرارداد می‌بندید که اگر مشتری از شما خرید کرد، درصد مشخصی از سود را به‌عنوان پورسانت به آن‌ها بدهید.

به احتمال خیلی زیاد هم بارها با این قضیه برخورد کرده‌اید که به پیشنهاد تعمیرکار، قطعهٔ موردنیاز را از فروشگاه خاص خریده باشید. حتی در برخی موارد دیده شده است که آن‌ها زمانی ماشین شما را تعمیر می‌کنند که قطعه‌ای با برند مشخص را از یک فروشگاه خاص تهیه کنید.

برای مثال، ممکن است بگویند: «واشر سر سیلندر X را بخر؛ چون این رو امتحان کردیم و جواب داده است. اگر قطعهٔ دیگری بگیری، ما چیزی را تضمین نمی‌کنیم!»
این ترفند همان همکاری در فروش است. شما هم می‌توانید از این روش برای افزایش فروش خود استفاده کنید.

نکته: در دنیای آنلاین، شما لینک محصول را در اختیار دیگران می‌گذارید. اگر از طریق این لینک، محصولی فروخته شود، درصدی به معرف داده می‌شود.

مقاله پیشنهادی: افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) چیست و چه مزایایی دارد؟

۸. جذب مشتری جدید با بازاریابی دهان‌به‌دهان

مشتری اگر دلیلی برای صحبت‌کردن از شما داشته باشد، قطعاً این کار را انجام می‌دهد و چه چیزی بهتر از اینکه بدون صرف هیچ هزینه‌ای، نام و آوازهٔ شما دهان‌به‌دهان بچرخد!

در بازاریابی دهان‌به‌دهان، تنها کاری که شما باید انجام دهید جلب رضایت مشتری است؛ باقی راه را خود مشتری در نقش بازاریاب طی می‌کند!

برای جلب رضایت مشتری،‌ فقط فروشنده نباشید؛ از هر کاری که برای ایجاد یک تجربهٔ خوب برای مشتری از دستتان برمی‌آید، دریغ نکنید. اگر همه‌چیز بر وفق مراد مشتری باشد، مشتاقانه شما را به دیگران هم معرفی می‌کند.

از روش‌هایی که می‌توانید دل مشتری را به دست بیاورید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارسال رایگان خرید مشتری (مثلاً همان مشتری‌های شهر خودتان)؛
  • مشاورهٔ رایگان و ارائهٔ راهنمایی‌های لازم؛
  • خدمات پس از فروش مثل تعویض کالای خراب؛
  • ارائهٔ قطعات اصلی و باکیفیت.
  • خیلی ساده بگوییم:

هوای مشتری را داشته باشید تا هوای شما را داشته باشد!

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۹. حضور موثر در رویدادها

برگزاری یا شرکت در ایونت‌ها یک فرصت عالی برای تولیدکنندگان قطعات خودرو است تا از نزدیک محصولات خود را به دیگران معرفی و مشتریان احتمالی را جذب کنند.

کسانی که در یک رویداد شرکت می‌کنند، احتمالاً به حوزهٔ کاری و محصولات شما علاقه‌مند هستند. جذب مشتریان علاقه‌مند بسیار راحت‌تر از بازدیدکنندگان معمولی است.

علاوه بر این، با شرکت در رویدادها، نه‌تنها دایرهٔ ارتباطات شما گسترده‌تر می‌شود، بلکه اعتبار و تصویر کلی برندتان هم ارتقا می‌یابد و به‌تبع آن، فروش‌تان چند برابر می‌شود.

برای مثال، نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو و قطعات خودرو چند بار در سال در تهران برگزار می‌شود. شما هم می‌توانید شرکت در این نمایشگاه را در استراتژی خود بگنجانید!

مقاله پیشنهادی: ایونت مارکتینگ چیست؟ مزایا و کاربرد بازاریابی رویدادی

۱۰. فروش بیشتر از طریق سایت‌ها و اپلیکیشن‌های واسطه

یکی دیگر از روش‌های بازاریابی قطعات خودرو، همکاری و استفاده از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های واسطه مثل دیجی‌کالا، ترب، ایمالز، دیوار و شیپور است.

مشتری‌های لوازم یدکی فقط به سایت شما تکیه نمی‌‌کنند و برای خواندن نظرات مردم و پیداکردن محصول با مناسب‌ترین قیمت، سری هم به این واسطه‌ها می‌زنند. شما باید این بخش از مشتریان را هم دریابید!

می‌دانید چطور؟

دو راه پیش رو دارید:

  • محصول را از طریق سایت میزبان (دیجی‌کالا، ترب و ایلماز) می‌فروشید و درصدی از عایدی‌تان را به این واسطه‌ها می‌دهید؛
  • آگهی محصول را در دیوار و شیپور قرار می‌دهید و بدون پرداخت پورسانت به واسطه،‌ آن را می‌فروشید.

برای اینکه ببینید سایت‌هایی مثل ترب و ایمالز با تبلیغات یکتانت چه فرقی دارند، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «تفاوت ترب و ایمالز با یکتانت، از جست‌وجوی محصول تا تبلیغات!» را بخوانید.

آگهی لوازم یدکی خودرو در ترب

شما همچنین می‌توانید از سرویس تبلیغات در دیجی‌کالا یکتانت هم استفاده کنید. این سرویس به شما کمک می‌کند فروش خود را در همان سایت دیجی‌کالا افزایش دهید. برای آشنایی بیشتر، مقالهٔ «نحوهٔ کار کردن با پنل یکتانت در دیجی‌کالا» را حتماً مطالعه کنید.

 

۱۱. تبلیغات چاپی

گفتیم که صنعت خودرو و کسب‌وکارهای وابسته به آن بازار بزرگی دارد. تعدادی از آن مخاطبان، اهل اینترنت و فضای آنلاین نیستند و به شبکه‌های اجتماعی کمتر سر می‌زنند؛ آن‌ها بیشتر در روزنامه و مجلات دنبال چیزی که می‌خواهند، می‌گردند!

استفاده از تبلیغات چاپی برای جذب این دسته از مشتریان روشی کاربردی است.

پخش تراکت، چاپ آگهی تبلیغاتی در روزنامه‌ها، نیازمندی‌های همشهری و مجلات تخصصی خودرو، راهکارهایی هستند که می‌توانید برای جذب این گروه از مشتریان امتحان کنید.

برای مثال، می‌توانید با پخش تراکت در محله‌های اطراف شروع کنید. در تراکت خود، ارزش پیشنهادی را برجسته کنید. به مشتری بگویید چه چیزی شما را از دیگران متمایز می‌کند؛ مثلاً قطعات اصلی، تضمین و گارانتی، قیمت کمتر یا ارسال رایگان به سایر نقاط شهر.

 

۱۲. افزایش فروش با بازاریابی تلفنی

بگذارید همین اول کار خیالتان را راحت کنیم:

اگر مخاطب و نیازهای او را خوب بشناسید و حقوق حداقلی او را رعایت کنید، نه‌تنها با قطع تماس و بوق ممتد تلفن مواجه نمی‌شوید، بلکه می‌توانید فروش‌ خود را هم افزایش بدهید!

اجازه دهید تجربهٔ خودم را بگویم. هفتهٔ پیش بازاریابی تماس گرفت و سعی داشت رینگ برند x را به من بفروشد؛ بماند که اصلاً ماشین ندارم! حالا به نظرتان اگر این بازاریاب عزیز، لیستی از مشتریان ماشین‌دار که احتمالاً به رینگ نیاز دارند، تهیه می‌کرد و با همان‌ها تماس می‌گرفت، بازدهی بهتری نداشت؟

به هر حال با اینکه اغلب مردم تجربهٔ خوشایندی از بازاریابان تلفنی ندارند، اما هنوز هم این نوع بازاریابی، به‌عنوان روشی مکمل و سودآور در کنار سایر روش‌ها و تکنیک‌ها کاربرد دارد.

مقاله پیشنهادی: ۱۷ نکته فروش تلفنی که معجزه می‌کنند!

۱۳. تبلیغات محیطی برای جلب توجه مشتری

تبلیغات محیطی همان استندها، بیلبوردها و تبلیغاتی هستند که روزی صد مرتبه در مترو، خیابان، عرشهٔ پل و در و دیوار شهر می‌بینید!

از آنجایی که این تبلیغات خوش رنگ‌ولعاب‌اند، ابعاد بزرگی دارند و دائم در معرض دید مردم قرار می‌گیرند، برای جلب توجه مشتری و آگاهی از برند، گزینهٔ مناسبی هستند.

اینکه از کدام شکل تبلیغات محیطی برای تبلیغ لوازم یدکی خودرو استفاده کنید، به بودجهٔ بازاریابی شما بستگی دارد.

برای مثال، اگر یک مغازهٔ کوچک خرده‌فروشی دارید و بیشتر مشتریان شما مردم محل هستند، استفاده از استند‌های تبلیغاتی در نزدیکی فروشگاه برای جلب توجه رهگذران فکر خوبی است.

ولی اگر تولیدکنندهٔ قطعات خودرو هستید، بنرها و بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی در اتوبان‌ها و مناطق شلوغ و پررفت‌آمد بهتر است.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

۱۴. هدایای تبلیغاتی

استفاده از هدایای تبلیغاتی در بازاریابی، بسیار متداول است (مخصوصاً‌ در نمایشگاه‌ها و رویدادها) و به توضیح زیادی نیاز ندارد.

شما با اهدا کردن ماگ، سررسید، کیف، خوراکی‌ها، خودکار، دفترچه یادداشت و… که نام برندتان روی آن‌ها درج شده، نه‌تنها آگاهی از برند را افزایش می‌دهید، بلکه با انتقال حس خوب به مشتری‌ها، به وفاداری آن‌ها و حفظ جایگاه برندتان در ذهن‌ها کمک می‌کنید.

مقاله پیشنهادی: تکنیک‌ها و راهکارهای افزایش فروش برای انواع کسب‌وکارها

با روشی مناسب، بیشترین مشتری را جذب کنید!

کسب‌وکار بدون استراتژی مناسب برای بازاریابی، مثل جشن عروسی بدون شام است!

بدون بازاریابی قطعات خودرو هم رسیدن به اهدافی مثل جذب مشتری و افزایش فروش و درآمد بیشتر در این صنعت، تقریباً ممکن نیست. اگر تا امروز بازاریابی برای کسب‌وکارتان را پشت گوش انداخته بودید،‌ همین حالا دست بجنبانید و استراتژی خود را آماده کنید.

ما در این مقاله گفتیم که بازاریابی قطعات خودرو چگونه است و سعی کردیم استراتژی‌هایی را برای بازاریابی قطعات یدکی خودرو در شرایط مختلف معرفی کردیم.
در انتخاب روش و تاکتیک، به ۳ مسئله دقت کنید:

  • مخاطبِ هدف؛
  • هدف؛
  • بودجه.

البته که همهٔ این‌ها فقط تعدادی از راه‌های بازاریابی بودند! از شما هم می‌خواهیم اگر از تکنیکی خارج از این لیست، برای بازاریابی لوازم یدکی خودرو استفاده کرده‌اید، حتماً در بخش نظرات برای ما بنویسید.

اگر هم سؤالی بود، در بخش نظرات بنویسید تا به آن پاسخ دهیم.

منابع:

Copypress | autotrends | oeminteractive

4.2/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

12 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر بلالک
امیر بلالک
1 سال قبل

با عرض سلام خدمت سرکار خانم سرباز بسیار عالی

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط امیر بلالک
الهه سرباز
الهه سرباز
پاسخ به  امیر بلالک
1 سال قبل

سلام، وقتتون بخیر
ممنون بابت فیدبکتون ?

محمد نادری
محمد نادری
11 ماه قبل

خیلی مفید بود و مختصر، ممنون از نویسنده کارشون خوب بوده ولی می تونست کامل تر باشه

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  محمد نادری
11 ماه قبل

سلام
وقت بخیر
خیلی خوشحالیم که مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین.
برای اینکه بتونیم مقاله رو کامل‌تر کنیم، می‌شه بگین دوست داشتین دربارهٔ چه چیزهایی بخونین که بررسی نکردیم و چه بخش‌هایی ناقصه؟

خسروکیا
خسروکیا
10 ماه قبل

درود عصر خوش و خدا قوت، مطالب کاربردی و مفیدی بود امیدوارم مطالب و محتوای بیشتری در مورد تبلیغات از شما ببینم. سپاس

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  خسروکیا
10 ماه قبل

سلام
خیلی خوشحالیم این مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون که نظرتون رو با ما در میون می‌ذارین.

امید
امید
8 ماه قبل

سلام عالی بود ممنون

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  امید
8 ماه قبل

سلام
ممنون از شما که نظرتون رو با ما در میون می‌ذارین.
خوشحالیم این مقاله برای شما مفید بوده 🙂

رضا اکبری
رضا اکبری
20 روز قبل

سلام من میخوام تو بازار لوازم یدکی وارد بشم ولی خودم شاغلم و به عنوان شغل دوم میخوام فعالیت کنم. به نظر شما چطوری میتونم در این بازار فعالیت کنم در حالی که فقط بعدازظهرها وقت آزاد دارم

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  رضا اکبری
18 روز قبل

سلام

ما کامنت رو تایید کردیم تا اگر دوستان تجربه‌ای داشتن، با شما در میون بذارن.

موفق باشین.

امیر وحید
امیر وحید
5 روز قبل

خیلی ممنون بخاطر انتشار این مطلب،سعی کردم اجمالی مطالعه و برداشت کنم ازش
به امید موفقیت روز افزون

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  امیر وحید
4 روز قبل

خیلی خوشحالیم این مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین.
موفق باشین.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!