به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

۱۰ روش تبلیغات مطب پزشکان (+ هزینه تبلیغات)

مقالات مارکتینگ | رضا سپه‌وندی | تاریخ بروزرسانی : ۲۶ مهر ۱۴۰۲

۱۱ روش تبلیغات مطب پزشکان (+ هزینه تبلیغات)

وقتی از درد به خودم می‌پیچم، معمولاً به مطبی مراجعه می‌کنم که اسم آن را به‌خاطر بیاورم. این اسم چطور در ذهنم حک شده است؟

به احتمال زیاد، تبلیغ مطب را قبل از این دیده‌ام یا کسی دربارهٔ خوبی‌ها آن با من صحبت کرده است.

البته همیشه درزمان درد به سراغ دکترها نمی‌رویم؛ مثلاً ممکن است بخواهیم دستی به سر و روی دندان‌ها بکشیم. کلی جست‌وجو می‌کنیم تا بالاخره یکی را انتخاب کنیم.

در تمام این حالت‌ها، پای تبلیغات مطب پزشکان وسط است!

شما هم به اهمیت این موضوع به‌خوبی پی برده‌اید که این مقاله را باز کرده‌اید. درست است؟

پس تا آخر مقاله با من همراه باشید تا نه‌تنها روش‌های کاربردی جذب بیمار را بررسی کنیم، بلکه اصول تبلیغات و نحوهٔ محاسبهٔ هزینه‌ها را هم با یکدیگر بخوانیم.

 

۱۰ روش کاربردی و موثر برای تبلیغات مطب پزشکان

قبل از اینکه روش‌ها را معرفی کنم، اجازه دهید موضوع بسیار مهمی را با شما در میان بگذارم:

قرار است مزایا و فایده‌ها را تبلیغ کنید، نه ویژگی‌های مطب!

به زبان ساده، به‌جای اینکه بگویید چه چیزی دارم، بگویید ویژگی‌های من چه سودی برای شما دارد. چرا؟

چون شاید مردم ویژگی‌های شما را با سایر مطب‌ها مقایسه کنند؛ ولی این دلیل مراجعهٔ آن‌ها نیست. به این گونه تصمیم می‌گیرند که ویژگی مطب (مثلاً نزدیکی به مترو) چه سودی برای آن‌ها دارد. آیا این سود آن‌قدر زیاد است که قید مطب معروف دیگری را بزنند؟

بیایید مثالی را با هم بررسی کنیم:

  • دارای اتاق بیهوشی (General Anesthesia)
  • خدمات دندان‌پزشکی را بدون درد و استرس تحت بیهوشی تجربه کنید!

گزینهٔ دوم همان چیزی است که باید رعایت کنید.

حالا دیگر برای خواندن روش‌های تبلیغات مطب پزشکان آماده‌اید:

 

۱. تبلیغات دهان‌به‌دهان معجزه می‌کند

هیچ تبلیغی برای مطب پزشکان، با ارزش‌تر از تبلیغ خود مردم نیست. در جمع فامیل، در گروه کاری، در صف نانوایی، در مترو و اتوبوس یا هر جای دیگری، ممکن است فردی مطب شما را به دیگری معرفی کند.

همین هفتهٔ پیش بود که یکی از همکاران در گروه کاری، دربارهٔ مطب خوب دندان‌پزشکی از ما پرسید. ۳ مورد مشابه را ۸ نفر مختلف معرفی کردند.

اینجاست که تجربهٔ خوب بیماران شما به جذب بیمار جدید منجر می‌شود؛ آن هم رایگان و بدون هزینه!

حتی گاهی اوقات بیماران فعلی شما به تکنیک‌هایی مثل ترس از دست دادن (FOMO) متوسل می‌شوند؛ مثلاً می‌گویند:

«مطب دکتر محمدی اون‌قدر شلوغه که بعیده بتونی خیلی راحت نوبت بگیری!»

در این روش، همه‌چیز به خود شما بستگی دارد؛ یعنی هرقدر خدمات بهتری ارائه کنید، شانس بیشتری برای معرفی‌شدن خواهید داشت.

به زبان ساده: به مشتری دلیلی بدهید تا دربارهٔ شما صحبت کند.

برای مثال، ویزیت رایگان برای تشخیص (مطب دندان‌پزشکی) می‌تواند محرک خوبی برای ایجاد هیاهو و شروع گفت‌وگو باشد.

البته یک راه دیگر هم در این زمینه دارید:

بیماران را به گذاشتن نظر در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌هایی مثل نی‌نی سایت تشویق کنید. به آن‌ها بگویید که می‌توانید تجربهٔ خود را بیان کنید تا بتوانید خدمات بهتری ارائه کنید. اگر کار خود را در بخش ارائهٔ خدمات درست انجام داده باشید، یک هیاهوی خارق‌‌العاده حول نام شما شکل می‌گیرد.

به این نمونه تبلیغ نگاه کنید:

نمونه تبلیغ مطب پزشکان در نی‌نی سایت

قبل از اینکه روش بعدی را معرفی کنم، بیایید به نتیجهٔ مطالعه‌ای که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ انجام شده است، نگاهی بیندازیم:

۵۰ درصد بیماران از طرف خانواده و دوستان بیمارهای فعلی با مطب آشنا شده‌اند. البته سهم پزشک‌های متخصص از عمومی بیشتر بوده است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت هرچه موضوع حیاتی‌تر باشد، بیشتر به حرف اطرافیان توجه می‌کنند.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

۲. تبلیغات پیامکی را جدی بگیرید!

اگر به شما بگویند می‌توانید مشتری‌های زیادی را بدون دردسر، سریع و ارزان هدف بگیرید، خوشحال نمی‌شوید؟

فرستادن پیامک نه خرج دارد و نه مشکل است. در نقطهٔ مقابل: بیشتر پیامک‌ها خوانده می‌شوند!

به چند روش می‌توانیم از پیامک برای تبلیغات مطب پزشکان استفاده کنیم:

  • ارسال پیامک انبوه

در این روش، شما پیامک خود را در لحظه برای آدم‌های زیادی می‌فرستید. آن‌ها ممکن است به خدمات مطب شما نیاز داشته باشند یا نداشته باشند! در کل، این روش برای اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی از برند مفید است. برای مثال، مطب را به‌تازگی باز کرده‌اید و می‌خواهید این موضوع را به مردم شهر اطلاع دهید. (اگر می‌خواهید درباره نحوه ارسال پیامک تبلیغاتی بیشتر بدانید، مطالعه این مقاله می‌تواند شما را راهنمایی کند)

  • ارسال پیامک منطقه‌ای

یکی از راه‌های جذب بیمار به مطب، هدف‌گرفتن مردم یک منطقه است. شما می‌توانید پیامک خود را فقط برای محلهٔ مشخصی ارسال کنید. در این حالت، بیمارانی با شما آشنا می‌شوند که می‌توانند به‌راحتی به مطب شما بیایند؛ حتی پیاده!

  • ارسال پیامک بر اساس ویژگی‌های مخاطب

این روش بازدهی بیشتری دارد؛ چون پیامک را به دست کسی می‌رسانید که دقیقاً به مطب شما نیاز دارد. برای مثال، می‌توان زنان ۲۵ تا ۳۲ ساله را در تبلیغات مطب مامایی هدف گرفت.

خدمات دندان‌پزشکی، خدماتی گران به حساب می‌آیند. حالا فرض کنید تخفیف ۲۰ درصدی برای دانشجویان در نظر بگیرید. کافی است لیست شماره‌تلفن دانشجوها را آماده کنید و تبلیغی مثل تبلیغ زیر را از طریق پیامک ارسال کنید:

نمونه پیامک تبلیغات مطب پزشکان

از پیامک برای برگرداندن بیمارهای قبلی هم می‌توانید استفاده کنید. مثلاً فردی که بیماری او را تشخیص داده‌اید؛ ولی دیگر درمان خود را ادامه نداده است.

مقاله پیشنهادی: ۱۲ نمونه متن پیامک نوبت دهی پزشکان

۳. با بازاریابی ارجاعی، مشتری بیشتری جذب کنید

بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing) همان تبلیغات دهان‌به‌دهان است، ولی با این تفاوت که برای هر معرفی یک پاداش در نظر می‌گیرید. در اینجا دیگر منتظر نمی‌مانید تا گفت‌وگویی بین ۲ بیمار (مشتری فعلی و مشتری بالقوه) شکل بگیرد!

پاداش لزوماً نقدی نیست؛ می‌توانید با دیگر همکاران یا مراکز مرتبط مشارکت و مشتریان را به یکدیگر معرفی کنید. در برخی موارد حتی دیده می‌شود در ازای معرفی مشتری‌های جدید، تخفیفی به معرفی‌کننده داده می‌شود.

برای مثال، پرستارهای بیمارستان می‌توانند مطب شما را به‌عنوان جای مناسبی برای پیگیری درمان قلب به بیمارها معرفی کنند. حتی می‌توانید روی فروشنده‌های تجهیزات پزشکی هم حساب کنید.

برای مثال، فرض کنید فردی برای خرید زانوبند مراجعه کند. فروشنده هم می‌تواند نه‌تنها زانوبند را بفروشد، بلکه جویای حال او شود. در آخر هم بگوید:

«به مطب خانم دکتر محسنی سر زدی؟ با تمام بیمه‌ها هم قرارداد داره! کارت ویزیت من رو هم نشون بده تا زودتر نوبت بگیری.»

اغلب مردم ترجیح می‌دهند از خدمات بیمارستان‌ها استفاده کنند؛ چون هزینهٔ ویزیت مطب پزشکان بالاست و گاهی اوقات هم با بیمه قرارداد ندارند. فروشندهٔ ما نه‌تنها خانم محسنی را معرفی کرده است، بلکه روی یکی از فایده‌ها هم دست گذاشته است.

 

۴. موقعیت مکانی مطب را در نقشهٔ گوگل ثبت کنید

کسی که در صادقیه زندگی می‌کند، بعید است به سراغ مطبی در تهرانپارس برود؛ به‌خصوص زمانی که پای دندان یا بیماری‌های قلبی وسط باشد. هزینه‌های درمان و مطب به‌اندازهٔ کافی زیادست و آن‌ها ترجیح می‌دهند حداقل دیگر برای رفت‌و‌آمد خرج نکنند.

از طرفی، ممکن است برای یک ویزیت ۱۰ دقیقه‌ای، ۲ ساعت در راه بمانند. تمام این موارد باعث شده‌اند مردم به خدمات نزدیک به محل زندگی و کار خود روی بیاورند.
اولین جایی هم که باز می‌کنند، گوگل است. ممکن است عبارت‌هایی مثل عبارت‌های زیر را جست‌وجو کنند:

  • مطب دندان‌پزشکی نزدیک من؛
  • دکتر قلب شرق تهران؛
  • مطب مامایی در سعادت‌آباد؛
  • مطب متخصص غدد در اصفهان.

اولین چیزی هم که می‌بینند، نقشهٔ گوگل و اطلاعات چند مطب است. شما هم می‌توانید آدرس، تلفن، ساعت‌های کاری و تصاویر مطب خود را در این نقشه ثبت کنید.
از چند نظر دیگر هم برای شما نفع دارد:

  • بیماران قبلی نظر خود را ثبت می‌کنند و همین می‌شود دلیل خوبی برای مراجعه؛
  • برقراری ارتباط با بیماران از طریق پاسخ‌دادن به سؤال‌های آن‌ها.

ثبت موقعیت مکانی مطب در نقشهٔ گوگل

مقاله پیشنهادی: آموزش ثبت لوکیشن در گوگل مپ با گوشی و کامپیوتر (راهنمای ویدئویی)

۵. با پخش تراکت، مشتریان خود را افزایش دهید

تبلیغات چاپی مثل تراکت نمرده‌اند! بهتر است بگویم دیگر آن روش قدیمی پخش انبوه در محله‌های اطراف به سر رسیده است؛ چراکه اغلب مردم یا آن را نمی‌گیرند یا می‌گذارند در خیابان تجزیه شود.

به همین خاطر هم باید راهی پیدا کنید تا بتوانید هزینه‌های تبلیغات را برگردانید. اول از همه توصیه می‌کنیم پیشنهادی برای گرفتن تراکت در نظر بگیرید.

برای نمونه، می‌توانید بگویید کیوآر کد (QR)‌ روی تراکت را اسکن و پیج مطب را در اینستاگرام فالو کنند تا ۱۰ درصد تخفیف بگیرند.

در طراحی تراکت هم به نکات زیر توجه کنید:

  • نام خود را روی آن درج کنید؛
  • ارزش پیشنهادی را واضح بگویید؛
  • شماره‌تلفن و آدرس خود را همراه با متن تبلیغ مطب بیاورید؛
  • کیوآر کد (QR) راحت اسکن شود.

فراموش نکنید از عکس واقعی در تراکت خود استفاده کنید. مثلاً می‌توانید برای تبلیغات مطب دندانپزشکی، چند عکس از فضای مطب بگذارید یا از لبخند یکی از بیماران (با اجازهٔ قبلی) استفاده کنید.

یک پیشنهاد برای پزشکان متخصص: از عکس خود روی تراکت استفاده کنید. عکس از روبه‌رو و با لبخند باشد ?

 

۶. نظر و تجربهٔ بیماران قبلی را برجسته کنید

کمی بالاتر دربارهٔ نظرات مشتریان تا حدود زیادی صحبت کردیم؛ ولی در این روش، قرار است شما از نظرات آن‌ها در جاهای مختلف استفاده کنید.

چه راه‌هایی برای این کار وجود دارد؟

اولین راه شما استفاده از فضاهای آنلاینی است که در اختیار دارید. مهم‌ترین آن‌ها شاید صفحهٔ اینستاگرام باشد. شما می‌توانید نظر بیمارهای قبلی را جمع‌آوری کنید و در یک هایلایت با نامی مشخص بگذارید.

اگر بیمار جدیدی به‌دنبال مطب پزشکی باشد و با صفحهٔ پروفایل شما روبه‌رو شود، این هایلایت را باز می‌کند و می‌خواند.

دومین راه هم مصاحبه با بیماران قبلی است. این مصاحبه‌ها را در قالب ویدئویی آماده کنید و آن را در سایت یا صفحهٔ اینستاگرام منتشر کنید.

به این نمونه دقت کنید که در یک ویدئوی ساده، دکتر با مریض در همان مطب صحبت می‌کند. تجربهٔ شخصی و میزان رضایت بیمار فعلی می‌تواند دلیل خوبی برای مراجعه باشد که این ویدئو به نفر راغب بعدی می‌دهد.

 

 

تستیمونیال (Testimonials) از این نظر بسیار اهمیت دارد که باعث ایجاد اعتماد و اعتبار می‌شود. از طرفی هم نشان می‌دهد شما مشکل مریض را به‌خوبی درک و آن را حل می‌کنید.

شاید اگر خودتان به مشتری قول دهید مشکل او را حل می‌کنید، حرف شما را نپذیرد؛ ولی به احتمال زیاد حرف فردی از جنس خودش را راحت می‌پذیرد؛ چون با داستان و مشکل او بهتر ارتباط برقرار می‌کند.

برخی مطب‌های دندان‌پزشکی هم تصاویر از قبل و بعد بیمار تهیه می‌کنند و آن را به بیماران جدید در همان مطب نشان می‌دهند یا نمونه‌ها را در اینستاگرام و سایت منتشر می‌کنند. در کنار آن هم داستان بیمار را تعریف می‌کنند تا نفر بعدی را ترغیب کنند.

تا اینجای کار، سعی کردیم روش‌های تبلیغات مطب پزشکان کم‌هزینه، ولی کاربردی را معرفی کنیم. بیایید ببینیم اگر کمی در جیب خود بیشتر دست کنید، چه راه‌هایی دارید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۷. با تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، توجه مخاطبان را جلب کنید

کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که در شبکه‌های اجتماعی فعال نباشد. شاید افراد مسن را در این شبکه‌ها زیاد نبینید؛ ولی فرزندان آن‌ها زندگی خود را در همین پلتفرم‌ها می‌گذرانند.

اغلب کسب‌وکارها بیش از هر جایی به این کانال دل بسته‌اند. پیشنهاد می‌کنم شما هم از این فرصت بی‌نصیب نمانید.

۲ راه پیش روی شماست:

  • خودتان مطب را تبلیغ کنید؛
  • با اینفلوئنسرها و پیج‌های پربازدید همکاری کنید.

در هر دو حالت، باید یک موضوع مهم را در نظر بگیرید:

قبل از شروع تبلیغات، به محتوای رایگان و تعاملی نیاز دارید. شما باید با کمک این محتواها، مشتری‌های احتمالی را جذب کنید تا در زمان مناسب، آن‌ها را هدف بگیرید. شما می‌توانید محتواهایی مثل موارد زیر را در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام منتشر کنید:

  • نشان‌دادن پشت‌صحنه (مثلاً جراحی ریشهٔ دندان یا جلسهٔ مشاوره)؛
  • نمونه‌ها؛
  • محتوای آموزشی مثل رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از بیماری‌های گوارشی؛
  • پاسخ‌دادن به سؤال‌های پرتکرار کاربران در قالب استوری، پست یا حتی لایو؛
  • رضایت بیماران.

محتوای آموزشی پزشکی در اینستاگرام

فراموش نکنید فرق محتوای شما با سایر محتواهای موجود این است که اعتبار یک متخصص پشت آن است. به همین خاطر، ارزش بیشتری دارد.

در کنار این محتوای رایگان هم می‌توانید خدمات خود را تبلیغ کنید. فقط به این موضوع توجه کنید که حداقل ۷۰ درصد محتواها تعاملی باشند و ۳۰ درصد هم تبلیغاتی.

نمونه تبلیغات مطب پزشکان در اینستاگرام

در کنار آن هم می‌توانید از اینفلوئنسرها برای جذب مشتری جدید استفاده کنید. بهتر است با اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزهٔ خودتان کار کنید تا نتیجهٔ بهتری بگیرید. اگر هم می‌خواهید نام خود را روی زبان‌ها بیندازید، می‌توانید از تبلیغات گسترده در اینستاگرام بهره ببرید.

جریان (یکی از زیرمجموعه‌های یکتانت)، پلتفرمی است که با کمک آن، می‌توانید هر ۲ نوع کمپین تبلیغاتی را به‌راحتی و در کمتر از چند ساعت بسازید! این امکان وجود دارد که بهترین‌ گزینه‌ها را از میان لیست اینفلوئنسرهای اینستاگرام جریان انتخاب کنید.

همچنین روی مشاورهٔ تیم جریان برای بهتر برگزارکردن کمپین حساب کنید.

 

۸. از تبلیغات ویدئویی غافل نمانید!

فکر نکنم چیزی مثل ویدئو بتواند روی مشتری تاثیر بگذارد. به همین دلیل هم بهتر است از آن برای تبلیغات هم بهره ببرید. تبلیغات ویدئویی را می‌توانید در جاهای مختلف مثل آپارات، اینستاگرام، تلگرام یا حتی تلویزیون منتشر کنید.

نکته: بهتر است تبلیغات ویدئویی را در شبکه‌های استانی پخش کنید؛ چون شبکه‌های سراسری محل مناسبی برای جذب بیمار به مطب در یک شهر خاص نیست.

تیزر تبلیغاتی مطب دندان‌پزشکی زیر را ببینید:

 

 

این ویدئو تنها یک نمونه است که در زمان نوشتن این مقاله در دسترس بود. اگر به‌دنبال ساخت تیزر و تبلیغات ویدیویی هستید، می‌توانید از یکی از نرم‌افزارها و سایت‌های معرفی‌شده در مقالهٔ «۱۲ برنامه ساخت تبلیغات ویدیویی با گوشی و کامپیوتر» استفاده کنید و کار را خودتان دست بگیرید.

به‌طور کلی، توصیه می‌کنم به چهار مورد زیر توجه کنید:

  • توجه مخاطب را در همان ۵ تا ۹ ثانیهٔ اول جلب کنید. راه‌های مختلفی هم وجود دارد؛ مثلاً نشان‌دادن دو یا سه شات مختلف در همان چند ثانیهٔ اول. ویدئوی شما همچنین می‌تواند با نشان‌دادن چهرهٔ آدم‌ها شروع شود.
  • به نام مطب در همان ابتدا اشاره کنید. مانند همان چیزی که در ویدئوی بالا دیدید.
  • سعی کنید احساسات مخاطب را هدف بگیرید. داستان‌سرایی، پیام درست و نشان‌دادن آدم‌ها راه خوبی برای برقراری ارتباط است. مثلاً می‌توانید یکی از اینفلوئنسرها را به‌عنوان شخصیت اصلی داستان در نظر بگیرید!
  • در آخر هم بیننده را به انجام‌دادن عمل مشخصی تشویق کنید. برای مثال، کال‌تواکشن موردنظر را متنی یا حتی صوتی (راوی) بیان کنید. از طرفی، می‌توانید به حس ضرورت پناه ببرید؛ مثلاً ارائهٔ تخفیف در زمان محدود و دعوت مخاطب به استفاده از آن.
مقاله پیشنهادی: آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی حرفه‌ای (۷ مرحله)

۹. از تبلیغات کلیکی یکتانت استفاده کنید

برای اینکه بتوانید از تبلیغات کلیکی بهره ببرید، به یک سایت نیاز دارید. می‌توانید از انواع تبلیغات کلیکی یکتانت برای افزایش بازدید و مشتری مطب استفاده کنید:

  • همسان؛
  • بنری؛
  • ریتارگتینگ محصول؛
  • پوش نوتیفیکیشن.

سایت داشتن فواید دیگری هم دارد البته. برای مثال:

  • ارائهٔ محتوای ارزشمند رایگان و جذب مخاطب از طریق گوگل؛
  • قراردادن آدرس، ساعات کاری، تلفن و مشخصات مطب؛
  • اضافه‌کردن تصاویر و ویدئوهایی دربارهٔ مطب و امکانات آن؛
  • قراردادن تستیمونیال و نظر بیماری‌های قبلی (متنی یا ویدئویی)؛
  • گرفتن اطلاعات تماس بیمار؛
  • سیستم رزرو وقت آنلاین؛
  • مشاورهٔ آنلاین رایگان؛
  • برقراری ارتباط مستقیم با بیمار از طریق چت آنلاین.

بیایید به صفحهٔ تماس با ما مطب دندان‌پزشکی صفورا امامی نگاهی بیندازیم:

مطب دندان‌پزشکی صفورا امامی

اگر به همین تصویر بیشتر دقت کنید، بخش‌های مختلفی مثل معرفی خدمات، اطلاعات عمومی (بلاگ)، راهنما و دربارهٔ ما را هم می‌بینید.

در کنار تمام این موارد هم می‌توانید از تبلیغات کلیکی به ۲ شکل بهره ببرید:

  • تبلیغات در سایت‌های پربازدید از طریق یکتانت؛
  • تبلیغات در صفحهٔ نتایج گوگل از طریق گوگل ادز.

شاید با خودتان بگویید که اینترنت است و میلیون‌ها کاربر از شهرها و کشورهای مختلف! پس تبلیغات در این سایت‌های پربازدید چه فایده‌ای برای ما دارد؟

اجازه دهید به شما بگویم که می‌توانید مشخص کنید تبلیغ شما را چه فردی و با چه مشخصاتی در چه سایتی ببیند. برای مثال، اگر مطبی در خرم‌آباد دارید، مخاطب خود را می‌توایند در بین افراد ساکن استان لرستان پیدا کنید.

از طرفی، تبلیغات در سایت‌هایی با موضوع مرتبط هم به شما کمک می‌کند مخاطب موردنیاز را پیدا کنید و از هدررفتن بودجهٔ تبلیغات جلوگیری کنید.

ما در یکتانت به شما کمک می‌کنیم تبلیغات را به مخاطبان خود در یک منطقهٔ خاص و در سایت‌های مرتبط تبلیغ کنید.

پنل یکتانت

از طرفی، تبلیغات محتوامحور هم به شما این امکان را می‌دهد که در کنار مقاله‌ای با موضوع مرتبط با خود، تبلیغات کنید. برای آشنایی بیشتر با این نوع تبلیغات هم پیشنهاد می‌کنم مقالهٔ «تبلیغات محتوامحور (Contextual) چیست و چه مزیتی دارد؟» را مطالعه کنید.

بیایید یک نمونه تبلیغ مطب پزشکانی در سایت‌های پربازدید را با هم بررسی کنیم. این تبلیغ در سایت نی‌نی‌ سایت منتشر شده است تا افرادی را جذب کنند که واقعاً به این خدمات نیاز دارند.

تبلیغات مطب پزشکان در سایت نی‌نی سایت

کاربر پس از اینکه روی تبلیغ کلیک کند، به صفحهٔ زیر هدایت می‌شود. یکی از نکات مثبت لندینگ پیج این تبلیغ، کال‌تواکشن واضح و مشخص در جای درست است.

لندینگ پیج تبلیغات مطب پزشکان

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۱۰. تبلیغات مطب پزشکان در گوگل هم موثر است

پلتفرم گوگل ادز به شما کمک می‌کند تبلیغ مطب خود را در صفحهٔ نتایج جست‌وجو نمایش دهید؛ جایی که مردم از آن برای پیداکردن مطب خوب استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید وب‌سایت کاملی مانند چیزی که در بخش قبلی با هم دیدیم، آماده کنید. می‌توانید هم لندینگی برای معرفی خدمات مطب آماده کنید و از آدرس آن برای جذب بیمار از گوگل استفاده کنید.

در این لندینگ، بهتر است ویژگی‌های مطب، مزایای آن، تصاویر باکیفیت از مطب خود، راهی برای تماس و نظر بیمارهای قبلی را خیلی واضح بیان کنید.

البته به نظر می‌رسد که این روش برای کلینیک‌ها و مراکز درمانی بزرگ مناسب‌تر است تا مطب پزشکی در یکی از شهرهای کوچک.

دلیل آن هم مشخص است: احتمالاً تعداد کلیک‌های بیهوده بیش از حد باشد!

می‌توان در گوگل ادز مشخص کرد تبلیغ برای چه منطقهٔ خاصی (مثلاً افرادی که در شعاع ۳۰ کیلومتری مطب زندگی می‌کنند) نشان داده شود؛ ولی ما ایرانی‌ها متأسفانه نمی‌توانیم از این قابلیت به‌دلیل تحریم‌ها برای تبلیغات مطب پزشکان استفاده کنیم.

با این حال، نباید از یاد ببریم که در برخی موارد خاص، جذب یک بیمار بیشتر از چند صد کلیک بیهوده ارزش دارد. این موضوع را سبک‌سنگین کنید و ببینید آیا ارزش دارد برای آن هزینه کنید یا به همان روش‌های قبلی تکیه می‌کنید.

روش کار به چه شکلی است؟

کاربر عبارتی مثل «فوق‌تخصص قلب تهران» یا «جراح ارتوپد» را در گوگل جست‌وجو می‌کند و تبلیغ شما مثل سایر نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. تنها تفاوت آن با نتایج ارگانیک هم عبارت «Ad» است که نصف کاربران به آن توجه نمی‌کنند.

همان طور که در تصویر زیر می‌بینید، ۳ کلینیک ارتوپدی سعی می‌کنند از این طریق، مشتری‌های بیشتری جذب کنند.

تبلیغات در گوگل

۱۰ راه از راه‌های تبلیغات مطب پزشکان را در این مقاله مفصل بررسی کردم؛ ولی هدف، مخاطبِ شما، نوع کسب‌وکار و حتی بودجه می‌تواند شما را به‌سمتِ راه‌های دیگر بکشاند.

برای مثال، ممکن است روی بیماران خارجی حساب کنید. می‌توانید تبلیغات خود را در مجله‌های داخل هواپیما منتشر کنید. تبلیغات در یوتیوب هم یک راه دیگر برای جذب خارجی‌هاست.

به همین دلیل، بیایید دربارهٔ نحوهٔ انتخاب روش مناسب برای تبلیغ مطب در بخش بعدی با یکدیگر بیشتر صحبت کنیم.

مقاله پیشنهادی: راهنمای دیجیتال مارکتینگ پزشکی (۱۰ استراتژی کاربردی)

۳ اصل مهم در انتخاب روش تبلیغ مطب

تبلیغات زمانی شما را نجات می‌دهد که طبق اصول و استراتژی مشخص انجام شود. ۳ اصل مهم زیر را قبل از شروع تبلیغات در نظر بگیرید:

 

۱. هدف از تبلیغات را مشخص کنید

آیا می‌توان از طریق یک جاده به کیش، مشهد و زاهدان رسید؟ داستان تبلیغات مطب پزشکان هم هیچ تفاوتی با این موضوع ندارد. ما زمانی می‌توانیم به مقصد برسیم که در مسیر درست باشیم.

برای مثال، ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه برای افزایش آگاهی از برند خوب است؛ ولی به‌اندازهٔ ارسال پیامک بر اساس ویژگی‌های مخاطبان نمی‌فروشد. چرا؟ چون شما پیامک خود را برای تعداد زیادی آدم با ویژگی‌های مختلف می‌فرستید و نمی‌دانید آیا به شما نیاز دارند یا نه.

تعیین هدف به ما نشان می‌دهد که باید از چه مسیری برویم؛ ولی این تمام ماجرا نیست!

آیا بنزین کافی دارید؟ آیا وضعیت روغن موتور ماشین خوب است؟ این موارد را هنگام سفر بررسی می‌کنید تا به مقصد برسید. بر چه اساسی؟ بر این اساس که آیا به مقصد (هدف) می‌رسیم یا نه.

پس شما باید بدانید چه هدفی دارید تا بتوانید عملکرد خود را بسنجید. چطور؟ معیارهایی برای این کار در نظر می‌گیرید تا مطمئن شوید در مسیر درست قرار دارید.

برای مثال، اگر هدف شما افزایش فروش است، تعداد نفراتی که در آخر به مطب مراجعه کرده‌اند، اهمیت دارد. به این افراد در واقع مشتری قطعی می‌گوییم و چیزی که شما محاسبه می‌کنید، همان نرخ تبدیل است.

سعی کنید هدفی با ۵ ویژگی زیر برای تبلیغات تعیین کنید:

  • مشخص باشد

نگویید «می‌خواهم درآمد بیشتری داشته باشم»! بگویید: «می‌خواهم از طریق تبلیغات در اینستاگرام، تعداد مراجعه‌کننده‌های مطب را افزایش دهم.»

  • قابل‌اندازه‌گیری باشد

همان مثال بالا را ادامه دهیم؟ «می‌خواهم از طریق تبلیغات در اینستاگرام، تعداد مراجعه‌کننده‌های مطب را ۲۰ درصد افزایش دهم.»

  • واقع‌بینانه و قابل‌دستیابی باشد

شاید افزایش ۲۰ درصدی تعداد مراجعه‌کننده‌ها امکان‌پذیر باشد؛ ولی قرار نیست تعداد آن‌ها طی یک ماه ۶۰۰ درصد افزایش پیدا کند.

  • مرتبط باشد

هدف شما باید با حوزهٔ فعالیت مطب و خواسته‌ها و علایق شما مرتبط باشد.

  • یک بازهٔ زمانی داشته باشد

باید مدت‌زمان رسیدن به این هدف را مشخص کنید. اجازه دهید مثال خودم را کامل کنم:

«می‌خواهم از طریق تبلیغات در اینستاگرام، تعداد مراجعه‌کننده‌های مطب را طی ۱ ماه، ۲۰ درصد افزایش دهم.»

 

۲. مخاطبِ هدف را بشناسید

شما تا ندانید قرار است چه کسی را جذب کنید، نمی‌توانید روی او تاثیر بگذارید.برای مثال، آیا کسی است که

  • پوشش بیمه برای او بسیار مهم است؟
  • ترجیح می‌دهد به‌جای اینکه درمان خود را در جای شلوغی مثل بیمارستان دنبال کند، از خدمات یک مطب دنج و شیک استفاده کند؟
  • می‌خواهد از تخصص و دانش فردی متخصص در هر شرایطی استفاده کند؟

گاهی اوقات، جراحی دندان عقل در مطبی چهار برابر یک مطب دیگر است. پس همیشه پای اختلاف هزینه‌های بیمارستان و مطب در میان نیست.

در همین مثال، چرا باید کسی برای جراحی دندان عقل تا چهار برابر بیشتر خرج کند؟ تجربۀ بد گذشته؟ شرایط بد دندان و وضعیت متفاوت که بیمار را به‌سمت فردی متخصص هدایت می‌کند؟ در واقع، پای ترس و استرس وسط است؟

یا شاید هم مشکل مالی ندارد و به‌دنبال استفاده از خدمات فردی با ٣٠ سال سابقۀ درخشان است؟

مطب مثال ما مخاطب خود را به‌خوبی درک کرده است و از ٢ تکنیک معروف برای ترغیب مخاطب بهره می‌برد:

  • پذیرش به‌شرط داشتن معرف
  • پذیرش افراد معروف و خاص مثل بازیگران و خوانندگان

به مخاطب خود این حس را القا می‌کند که «می‌دانم خاصی!»

چون متوجه شده است تخفیف یا خدمات ارزان‌تر او را جذب نمی‌کند! همین حس محرک اصلی اوست.

البته ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مخاطب را هم نباید در تبلیغات مطب پزشکان فراموش کرد. برای مثال، مطب مامایی باید بیشتر روی زنان تمرکز کند.

 

۳. بودجهٔ تبلیغات را تعیین کنید

به همان مثال سفر برگردیم؟ یکی از دوستان من ماهی یک بار به یکی از کشورهای اطراف هوایی سفر می‌کند. شاید من هم دوست داشته باشم همان کار را انجام دهم؛ ولی آیا بودجهٔ آن را دارم؟

شاید هم حتی نتوانم با هواپیما به تهران سفر کنم و مجبور شوم برای کنترل هزینه‌ها، به سراغ اتوبوس بروم.

حالا همین مسئله را برای تبلیغات مطب در نظر بگیرید. ممکن است یکی از مطب‌ها از روش‌های مختلف و گران را برای جذب بیمار استفاده کند؛ ولی آیا شما توان اجرای آن را دارید؟

در صورتی می‌‌توانید به هدف خود برسید که بودجهٔ کافی برای ماندن در مسیر را از قبل کنار بگذارید. شاید کار شما با تبلیغات پیامکی هم راه بیفتد یا به‌جای همکاری با اینفلوئنسرهای بزرگ، با همان میکرواینفلوئنسرها هم به هدف خود برسید.

همه‌چیز را با هم بررسی کردیم، به‌غیر از یک مورد!‌ بیایید ببینیم چطور می‌توان فهمید به‌ازای هر ۱ تومانی که هزینه می‌کنید، چقدر نصیب شما می‌شود.

مقاله پیشنهادی: بازاریابی در حوزه سلامت چیست؟ (مزایا و چالش‌ها)

نحوهٔ محاسبهٔ نرخ بازگشت هزینه تبلیغات مطب پزشکان

نرخ بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS) یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) است که به شما کمک می‌کند میزان موفقیت خود را بسنجید. برای محاسبهٔ آن هم از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:

فرمول نرخ بازگشت هزینه تبلیغات ROAS

برای درک بهتر این موضوع، یک مثال مرتبط با مطب دندان‌پزشکی را بررسی می‌کنم. فرض کنید برای جذب بیمار، تبلیغات ایمپلنت را در اینستاگرام اجرا کرده‌اید:

  • هزینهٔ تبلیغات ۳۰ میلیون بوده است؛
  • ۶۰۰ هزار نفر تبلیغ شما را دیده‌اند؛
  • از بین تمام افراد ۳۰ نفر با شما تماس گرفته است؛
  • ۵ نفر وقت گرفته‌اند؛
  • در آخر هم آن ۵ نفر، ۶۱ میلیون برای ایمپلنت دندان‌های خود هزینه کرده‌اند.

حالا اگر از همین فرمول استفاده کنیم، نرخ بازگشت هزینه تبلیغات کمپین فرضی ما، ۲۰۳/۳۳ درصد است که نرخ خوبی به حساب می‌آید.

البته این برای زمانی است که شما به‌دنبال فروش خدمت یا کسب درآمدید. ممکن است بخواهید تعداد فالوورها را افزایش دهید که آن زمان باید هزینهٔ جذب هر فالوور را در نظر بگیرید.

از کجا می‌توان فهمید که این هزینه زیاد بوده است یا کم؟ این دیگر به شما بستگی دارد که جذب ۱ فالوور چقدر برای شما سود خواهد داشت. آن زمان است که می‌‌توانید تصمیم بگیرید ۵۰۰ هزار تومان برای جذب هر ۱ فالوور خوب است یا ۲۰ هزار تومان؟

مقاله پیشنهادی : ۵ روش بودجه بندی تبلیغات

پیچیدن آوازهٔ مطب در میان بیماران با تبلیغات!

در این مقاله، سعی کردم روش‌های مختلف تبلیغات مطب پزشکان را بررسی کنم تا بتوانید بیمارهای بیشتری را به مطب خود جذب کنید. همان طور که اشاره کردم، بهتر است روی فایده‌ها به‌جای ویژگی‌ها در تبلیغات مانور دهید.

به مخاطب خود نشان دهید که چه مشکلی از او را به چه شکلی حل می‌کنید تا راحت‌تر اعتماد کند. در آخر مقاله هم ۳ اصل مهم تبلیغات و همچنین نحوهٔ محاسبهٔ هزینه‌ها را بررسی کردم. حالا دیگر می‌توانید با چشمی باز و آگاهانه، روشی مناسب را انتخاب کنید.

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما می‌توانید سؤال‌های خودتان را در بخش نظرات بنویسید تا در اولین فرصت، به آن‌ها پاسخ دهم.

4.7/5 - (13 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین قیاسی فر
حسین قیاسی فر
1 سال قبل

باسلام عالی بود استفاده کردیم.اگر نمونه تبلیغات مطب مشاوره وروانشناس بزارین ممنونیم

علی
علی
1 سال قبل

سلام ؛ممنون از مقاله ارزشمندتون؛اگر بخوایم برای ارجاع بیمار به دکتر ها باهاشون قرارداد ببینیم کجا باهاشون ارتباط بگیریم؟میخواستم از اطلاعات ارزشمند شما استفاده کنم؛ممنون

حسین بابایی
حسین بابایی
پاسخ به  علی
1 سال قبل

سلام

اطلاعی در این زمینه نداریم متاسفانه. سوال شما رو تایید می‌کنم اگر کسی جوابی داشت برای شما بنویسه.

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی