به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

آموزش کامل بازاریابی ادویه جات به زبان ساده!

مقالات دیجیتال مارکتینگ | فاطمه هدیه‌لو | تاریخ بروزرسانی : ۴ بهمن ۱۴۰۲

آموزش کامل بازاریابی ادویه جات به زبان ساده!

درست است که همه در خانه‌هایشان ادویه دارند و هیچ غذایی را بدون ادویه نمی‌خورند؛ ولی این تضمین نمی‌کند تجربهٔ شما از بازاریابی ادویه‌جات حتماً خوب باشد.

هر بازاری شرایط خاص خود را دارد و بازاریابی هم اصول خاص خود را!

در این مقاله می‌خواهیم بگوییم چطور برای بازاریابی کسب‌وکار مبتنی بر ادویهٔ خود برنامه‌ریزی کنید و سراغ چه روش‌هایی بروید.

اگر آمادهٔ تسخیر بازار ادویه‌ها هستید، تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

 

برای بازاریابی ادویه‌جات از کجا شروع کنم؟

قبل از شروع بازاریابی هر کسب‌وکاری مقداری تحقیق و بررسی و حساب‌کتاب لازم است و بازار ادویه‌جات هم از این قاعده مستثنا نیست.

در این بخش، به شما می‌گوییم چه مسیری را طی کنید تا بهینه و هدفمند برای ادویه‌جات خود بازاریابی کنید.

 

۱. بودجهٔ خودتان را مشخص کنید

بازاریابی کار هزینه‌بری است و اگر بدون برنامه وارد آن شوید، خیلی زود باید شاهد تمام‌شدن بودجه‌تان باشید؛ پس اول تعیین کنید چقدر می‌توانید روی این بخش سرمایه‌گذاری کنید.

حالا جزئی‌تر شوید و رقمی را که به هر کدام از انواع بازاریابی ادویه‌جات می‌توانید اختصاص دهید، روشن کنید. می‌توانید کمپین‌هایی را که بازدهی بالاتری برایتان داشته‌اند، اولویت دهید و تکهٔ بزرگ‌تری از بودجه را برای آن‌ها کنار بگذارید.

برای مثال، ممکن است ببینید بازاریابی پیامکی با هزینهٔ کمتر، مشتری بیشتری برای شما آورده است؛ می‌توانید بودجهٔ آن را افزایش دهید.

البته همیشه قرار نیست کم خرج کنید! مثلاً ممکن است همکاری با اینفلوئنسرهای محلی شهرتان هزینهٔ زیادی به دنبال داشته باشد؛ ولی در عوض، تعداد مشتریان زیادی راهی مغازه‌تان کند. اینجاست که می‌گوییم نرخ بازگشت هزینهٔ تبلیغات مثبت و قابل قبول است.

اولویت با کانالی (ها) است که مشتری باکیفیت برای شما دارد.

مقاله پیشنهادی: نرخ بازگشت سرمایه چیست

۲. بازار را به چند بخش تقسیم کنید

اگر بخواهید ادویه‌جات خود را به همه بفروشید، در نهایت به هیچ‌کس نمی‌فروشید!

اگر خانم محمدی پنجاه‌ساله یک عمر است ادویه‌ها را در بسته‌های پلاستیکی کوچک از عطاری می‌خرد، یک آقای محسنی هم وجود دارد که در خوابگاه زندگی می‌کند و ادویه‌های کارخانه‌ای را می‌خرد که در ادویه‌پاش بسته‌بندی می‌شوند.

اول باید بازار ادویه را خوب بشناسید و آن را به چند بخش تقسیم کنید تا بتوانید مشتری خود را بشناسید. اساس تقسیم‌بندی شما می‌تواند هر کدام از معیارهای زیر یا ترکیبی از آن‌ها باشد:

  • جغرافیا (محل زندگی مشتریان کجاست)
  • اطلاعات جمعیت‌شناختی (سن، جنسیت، درآمد و… مشتریان چیست)
  • رفتار مشتریان (رفتار خرید مشتریان چگونه است)

مشتریان بالقوهٔ شما یعنی کسانی که محصول شما را می‌خرند و ممکن است یک یا چند گروه از بازار باشند؛ ولی قطعاً همهٔ آن نیستند.

بخش‌بندی بازار

اگر به‌صورت عمده می‌فروشید، بازار عمده را بررسی و بخش‌بندی کنید. در این بازار ممکن است گروه‌هایی مثل عطاری‌ها، کارخانه‌ها و رستوران‌ها را پیدا کنید.

در این مورد، شما دیگر باید بروید سراغ مسائلی مثل موارد زیر:

  • اندازهٔ رستوران، کارخانه یا عطاری چقدر است؟
  • چه کسی در خرید مجموعه تصمیم می‌گیرد؟
  • درآمد سالانهٔ آن‌ها چقدر است؟
  • جایگاه آن‌ها در بازار در چه وضعیتی است؟

یک نکته هم در آخر بگوییم که همیشه مسئله جنسیت مشتری و درآمد او نیست؛ در بخش‌بندی بازار مسائل دیگری مثل اینکه مشتری شما تحت‌تاثیر چه کسی خرید می‌کند یا آیا حساس به قیمت است یا نه، باید در نظر گرفته شود.

مقاله پیشنهادی: بازار هدف چیست + راه‌های شناسایی بازار هدف

۳. بهترین بخش بازار را انتخاب کنید

از بین بخش‌های مختلفی که پیدا کرده‌اید، یک یا چند گروه خواهان محصولات شما هستند و بیشترین سود را برای شما رقم می‌زنند؛ توانایی، ظرفیت و اشتیاق آن‌ها بیشتر از باقی بخش‌هاست و دسترسی به آن‌ها هم راحت‌تر است! بین نیاز آن‌ها و محصولی که دارید، بیشترین تناسب وجود دارد. این گروه بهترین و مناسب‌ترین بخش بازار برای شما است.

از همان اطلاعاتی که در بخش قبل به دست آوردید و پرسونای کاربر سودآور را تعریف کنید. در پرسونا به عادت‌های خریدار، جنسیت، شغل، میزان درآمد و… خودتان اشاره کنید.

مثلاً بخشی از داستان پرسونا می‌تواند به این شکل باشد: سمیرا هر ۳ ماه یک بار ادویه‌های پایه مثل فلفل و زردچوبه را از هایپرمارکت‌ها و به‌صورت بسته‌بندی می‌خرد. او برنامه‌های آشپزی را نگاه می‌کند، در اینستاگرام اغلب بلاگرهای آشپزی را دنبال می‌کند و به نمایشگاه‌های غذایی شهر سر می‌زند.

مقاله پیشنهادی: پرسونای مخاطب چیست

۴. مشخص کنید چه جایگاهی را می‌خواهید برای خودتان کنید

هر برندی جایگاهی در بازار و ذهن مشتری دارد. یکی برند باکیفیت و درجه‌یک بازار است که بالاترین قیمت را هم دارد و یکی کیفیت قابل قبولی را با قیمتی معقول عرضه می‌کند. یکی هم آن طرف بازار به‌عنوان قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین برند شناخته می‌شود که همیشه به مشتریان مشاورهٔ رایگان ارائه می‌کند.

با توجه به محصول، امکانات، توان و برنامه‌های خود، جایگاه‌تان را انتخاب کنید.

اینجا ۲ چیز اهمیت دارد:

  • چه ارزشی به مشتری ارائه می‌دهید یا چه پیشنهادی دارید که مشتری هدف شما را انتخاب کند نه دیگری را!

مثلاً ادویه‌های باکیفیت را با زنجیرهٔ تأمین امن و ارزان و بسته‌بندی‌های اقتصادی با قیمت پایین‌تر ارائه می‌دهید.

  • مزیت رقابتی شما چیست؟ پس از شناسایی و ارزیابی رقبا چه مزیتی به پیشنهاد خود اضافه می‌کنید که رقبا نداشته باشند؟

برای مثال، شما می‌توانید ادویه‌جاتی مثل فلفل را به‌صورت دانهٔ کامل در ظرف‌های آسیاب‌دار بسته‌بندی کنید تا مشتری همیشه بتواند از فلفل تازه‌آسیاب‌شده که عطر و طعم بهتری دارد، استفاده کند. این می‌تواند مزیت رقابتی شما باشد.

برای اینکه اهمیت جایگاه‌یابی را یادآوری کنیم، روی آیکون روبه‌رو کلیک کنید و بگویید با شنیدن نام «ادویهٔ گلستان» یاد چه چیزی می‌افتید:
0
اینجا بنویسیدx
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

۵. تکلیف ۴ مسئله را مشخص کنید: محصول، قیمت، ترویج و مکان!

این ۴ مسئله استراتژی بازاریابی شما را مشخص می‌کنند:

  • محصول

چیزی که می‌فروشید، همان ادویه‌ها. البته ادویه‌ها انواع زیادی دارند؛ از سبزیجات خشک گرفته تا ترکیبات منحصربه‌فرد ادویه برای غذاهای مختلف.

وقتی از محصول حرف می‌زنیم، یعنی باید کیفیت، مزیت آن نسبت به رقبا، بسته‌بندی، شرایط بازگشت کالا و… را هم بدانیم.

مثلاً در فروش ادویه، بسته‌بندی‌هایی که از افت کیفیت محصول جلوگیری کنند، اهمیت دارند یا فروش ادویه در بسته‌بندی‌های شیشه‌ای یا سرامیکی که نام ادویه روی آن‌ها خورده است، یک رویکرد رقابتی برای هدف‌گرفتن بخشی از بازار است.

  • قیمت

قیمت‌گذاری مهم‌ترین بخش استراتژی است؛ چون می‌تواند بقای کسب‌وکار شما را تضمین کند. قیمت باید طوری تعیین شود که

هم هزینه‌های تولید و عرضه را پوشش دهد

هم متناسب با ارزش محصول باشد؛ مثلاً اگر محصول در بازار، لوکس به حساب می‌آید، قیمت آن متناسب با این ویژگی، بالا باشد

هم در مقایسه با رقبا تعیین شده باشد.

  • ترویج

روش‌هایی که برای شناخته‌شدن برند و افزایش فروش در پیش می‌گیرید، به ترویج مربوط می‌شود. برای مثال، تبلیغات ادویه، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تخفیف‌ها هر کدام روشی برای ترویج هستند.

  • مکان

سیستم توزیع ادویه‌جات در این بخش جا می‌گیرد. تصمیم دارید محصول خود را کجا و از چه کانالی بفروشید؛ مثلاً خرده‌فروشی‌های محلی، هایپرمارکت‌ها یا فروش مستقیم اینترنتی؟

مکان را باید طوری انتخاب کنید که متناسب با مشتری هدف باشد؛ یعنی با سیستم و در جایی ادویه‌جات خود را توزیع کنید که با نحوهٔ خرید مشتری هدف هماهنگی دارد.

آمیخته بازاریابی (۴ پی) از اصول بازاریابی

۵. کسب‌وکارتان و رقبا را صادقانه ارزیابی کنید

آخرین بخش از مقدمات بازاریابی ادویه‌جات ارزیابی خودتان و رقبا است. ۴ چیز را باید معیار بگذارید و ارزیابی را انجام دهید:

تحلیل SWOT برای بازاریابی ادویه‌جات

این اطلاعات به چه درد می‌خورد؟ می‌توانید بر اساس آن استراتژی حضور خود در بازار را مشخص کنید.

مثلاً یک استراتژی رقابتی (مبتنی بر نقطهٔ قوت و تهدید) می‌تواند این باشد که از محصول باکیفیت با بسته‌بندی مناسب و قیمت ثابت برای افزایش سهم بازار و شکست رقیب جدید استفاده کرد.

یک استراتژی محافظه‌کارانه (مبتنی بر فرصت و نقطهٔ ضعف) هم می‌شود از محبوب‌شدن ادویه‌های جدید برای جبران بودجهٔ تبلیغاتی کم به نفع خود استفاده کنید. چطور؟ مثلاً یک سری ویدئوی ساده با گوشی موبایل ضبط کنید و در اینستاگرام با آهنگ‌های ترند منتشر کنید؛ ویدئویی‌هایی دربارهٔ ادویه‌های جدید محبوب. (این ۲ استراتژی، ۲ استراتژی ساده و فقط برای نمونه بود)

برای اینکه اطلاعات بیشتری در زمینهٔ ماتریس سوات کسب کنید، مقالهٔ «منظور از ماتریس SWOT چیست + آموزش چیدن استراتژی بر اساس آن» را مطالعه کنید.

تا اینجا شما تمام مقدمه‌های بازاریابی ادویه‌جات را به جا آوردید و استراتژی‌های خود را مشخص کردید. حالا باید روش‌های مختلف را برای بازاریابی محصول خود انتخاب کنید که می‌شود موضوع ادامهٔ این مقاله.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با تبلیغات نتیجه محور و کانال‌های آن!

راهکارها و روش‌های بازاریابی ادویه‌جات

در این قسمت سراغ راهکارهایی می‌رویم که برای بازاریابی ادویه‌جات به شما کمک می‌کنند.

درست است که در این بخش راهکارهای مختلفی ارائه شده است؛ ولی شما متناسب با مسائلی که در بخش قبل مشخص کردید، راهکارهای خودتان را انتخاب کنید.

مثلاً ببینید مشتری هدف شما از چه کانال‌های بازاریابی در دسترس است، شما از پس هزینه‌های کدام‌یک برمی‌آیید و آن‌ها را انتخاب کنید.

اگر آماده‌اید برویم سراغ روش‌های بازاریابی و تبلیغ ادویه‌جات!

 

۱. ساخت سایت یا پیج اینستاگرام برای داشتن پایگاهی آنلاین

اگر می‌خواهید در دنیای آنلاین فعالیت کنید به پایگاهی برای آن نیاز دارید؛ درست مثل فروشگاه حضوری که برای فعالیت در دنیای واقعی لازم است.

اگر از سایت برای فروش استفاده می‌کنید، می‌شود همان مسئله‌ای که در «مکان» باید مشخص کنید. البته می‌توان آن را به پایگاهی برای پروموت هم تبدیل کرد.

می‌توانید سایت، پیج اینستاگرام یا هر ۲ را داشته باشید. از هر ۲ راه می‌توانید بفروشید؛ هرچند سایت فرایند فروش را ساده‌تر می‌کند.

پیج اینستاگرام هم برای ارتباط برقرارکردن مستقیم با مشتریان و پشتیبانی در کنار تبلیغ و ترویج محصولات به کارتان خواهد آمد.

در سایت، برای هر محصول با تصاویر باکیفیت و توضیحات کاربردی صفحه ایجاد کنید. دربارهٔ خودتان و برندتان بنویسید و راه‌های تماس را هم قید کنید.

اگر می‌خواهید فروش آنلاین هم داشته باشید، یادتان باشد مجوزهای مرتبط مثل اینماد را بگیرید.

تصویر زیر یک نمونه از صفحهٔ اصلی سایت فروش ادویه‌جات است:

نمونه سایت ادویه‌ای برای بازاریابی ادویه‌جات

۲. سرمایه‌گذاری روی گوگل برای اهداف مختلف بازاریابی

گوگل را دوست کسب‌وکار خود بدانید و نهایت استفاده را از گزینه‌هایی که در اختیارتان قرار می‌دهد، ببرید. ۳ گزینه هم دارید:

 

گوگل‌مپ

اگر فروشگاه حضوری دارید، لوکیشن آن را در نقشهٔ گوگل ثبت کنید. لوکیشن شما آدرس دقیق را به مشتریان می‌دهد، به‌علاوه مشتریان جدید جذب می‌کند.

وقتی افراد در گوگل دنبال جایی برای خرید ادویه هستند، کسب‌وکارهای مرتبط بر اساس موقعیت مکانی به آن‌ها نمایش داده می‌شود. این لوکیشن شامل امتیاز، نظرات مشتری و ویژگی‌های شماست که در جذب مشتری نقش دارند.

مثلاً اگر شما در تهران فروشگاه ادویه دارید، وقتی افراد دنبال ادویه‌فروشی‌های منطقه می‌گردند، لوکیشن شما در صفحهٔ نتایج گوگل به آن‌ها نشان می‌شود.

۲ حالت هم دارد: یا فرد عبارتی مکان‌محور مثل «ادویه‌فروشی تجریش» را جست‌وجو می‌کند یا «ادویه‌فروشی» را خالی! در حالت دوم، گوگل بر اساس لوکیشن فعلی کاربر، نتایج را مرتب می‌کند.

حضور در نتایج جست‌وجو با ثبت لوکیشن ادویه‌فروشی در گوگل مپ

سئو

اگر سایت دارید، می‌توانید از آن با کمک گوگل، مشتری هم جذب کنید. فقط باید به گوگل نشان دهید موضوع سایت شما چیست و البته بهتر از رقبا عمل کنید؛ چطور؟ با پیاده‌سازی اصول سئو.

باید برای صفحه‌های مختلف سایت از جمله صفحات محصول محتوا تولید کنید. می‌توانید سراغ وبلاگ بروید و دربارهٔ موضوعات مرتبط با ادویه‌جات مقاله بنویسید.

البته سئو فراتر از تولید محتواست! در مقالهٔ «منظور از سئو چیست؛ کاربرد و مزایای سئو سایت» دربارهٔ این موضوع کامل‌تر حرف زده‌ایم.

وقتی در سئو موفق شوید؛ در نتایج برتر جست‌وجوهای مرتبط با ادویه دیده می‌شوید.

فکر می‌کنید چرا مهم است در بین نتایج اول باشید؟ چون بیشتر افراد فقط همان چند نتیجهٔ بالا را انتخاب می‌کنند و به خود زحمت بررسی گزینه‌های بیشتر را نمی‌دهند.

در تصویر زیر می‌توانید نتایج جست‌وجوی عبارت «خرید ادویه» را ببینید:

نتایج جست‌وجو برای خرید ادویه

سئو با تحقیق کلمات کلیدی شروع می‌شود؛ یافتن کلماتی که با کسب‌وکارتان هم‌خوانی دارد و کسی آن را جست‌وجو می‌کند که دنبال محصول شماست.

برای مثال، عبارت‌هایی مثل «خرید فلفل»، «قیمت فلفل»، «فلفل هندی»، «قیمت انواع فلفل» و… چند نمونه از این کلمات‌اند. البته که شما باید روی کلمات دیگر در وبلاگ کار کنید تا از آن مسیر هم مشتری بگیرید؛ کلماتی مثل «فواید فلفل برای قلب».

نکته: اگر خدمات شما به یک منطقهٔ مشخص محدود است، می‌توانید به سراغ سئو محلی بروید؛ در این حالت، سایت خود را برای حضور در نتایج عبارت‌های مکان‌محور بهینه می‌کنید. اطلاعات بیشتر را در مقالهٔ «اصلاً لوکال سئو چیست + تکنیک‌های آن» را بخوانید.

 

تبلیغات در گوگل

سئو روش پربازده، ولی وقت‌گیری است. وقتی به فروش فوری نیاز دارید، مثل وقتی که تازه کسب‌وکار خود را راه انداخته‌اید، گوگل تبلیغات خود را به شما پیشنهاد می‌دهد.

در تبلیغات در گوگل روی یک‌ سری عبارت‌های جست‌وجو که ارتباط قوی‌تری با خرید دارند، تبلیغ می‌روید.

مثلاً وقتی کسی «خرید ادویه» را جست‌وجو می‌کند، با احتمال بالاتری دنبال خرید است تا وقتی کسی «فواید فلفل‌سیاه» را جست‌وجو می‌کند.

نتیجهٔ شما با برچسب ««Sponsored یا «دارای حامی مالی» بین نتایج جست‌وجو نشان داده می‌شود. یک نمونه از تبلیغات زعفران در گوگل را ببینید:

نمونه تبلیغات در گوگل برای بازاریابی ادویه‌جات

اگر به‌طور اختصاصی می‌خواهید با روش‌های تبلیغات زعفران آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «۸ روش تبلیغ زعفران + نمونه متن» را هم مطالعه کنید.

چه استفاده‌هایی از آن می‌توانید ببرید؟ اولین فایدهٔ آن برای شما فروش فوری بدون معطلی است؛ چراکه بعد از ساخت کمپین سر از نتایج جست‌وجو درمی‌آورید.

دومین فایده هم این است با فروش فوری، هزینه‌های بازاریابی را جبران می‌کنید و می‌توانید سایر استراتژی‌ها و کانال‌ها را تقویت کنید.

مقاله پیشنهادی: بهترین روش‌های تبلیغات زودبازده و پربازده در ایران!

۳. بازاریابی ادویه‌جات این بار در شبکه‌های اجتماعی!

قدرت شبکه‌های اجتماعی را دست‌کم نگیرید. اینجا هم پایگاه آنلاین شماست و هم محل تبلیغ.

اینکه کدام شبکهٔ اجتماعی را انتخاب کنید، به نوع کسب‌وکارتان مرتبط است. خرده‌فروشی‌ها در اینستاگرام موفق می‌شوند؛ ولی اگر فروش عمده هم دارید یا به دنبال صادرات هستید، از لینکدین غافل نشوید.

۲ رویکرد در بازاریابی ادویه‌جات در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید:

 

۱. روی پیج خود کار کنید

پیج شما در شبکه‌های اجتماعی رسانهٔ شماست. محتواهای خوب و جذاب برای آن تولید کنید و مخاطب را دربارهٔ محصولات خود آموزش دهید.

وقتی مشتری بداند ادویه‌های ترکیبی شما برای کدام غذاها مناسب است، احتمال بیشتری دارد آن را بخرد تا وقتی که فقط با نام یک ادویه مواجه شود.

با فعالیت مداوم مخاطبان بیشتری جذب کنید و رابطه‌ای قوی و پایدار با آن‌ها ایجاد می‌کنید.

مثلاً محتوای ادویه‌فروشی زیر جالب است: چطور با کمک ادویه‌های ما غذایی خوش‌مزه آماده کنید.

این ادویه‌فروشی مزایا و ویژگی‌های خود را در بایو آورده است. از جملهٔ «هدیه‌های یهویی داریم» هم برای تشویق مخاطب استفاده کرده است تا آن‌ها را فالو کنند.

هایلایت‌ها هم که متناسب با موضوع پیج است؛ از معرفی محصول گرفته تا پشت‌صحنه. هایلایت مسابقه هم برای این است تا بگوید چه چیزی هدیه داده است!

شماره‌موبایل هم برای برقرای ارتباط گذاشته است. کارهای دیگری هم می‌توان انجام داد؛ مثل اضافه‌کردن آدرس و تلفن به‌صورت دکمه! ولی در کل، نمرهٔ خوبی می‌گیرد.

پیج اینستاگرام ادویه‌فروشی

۲. تبلیغات کنید

فعالیت‌های ارگانیک مثل رشد طبیعی پیج اینستاگرام در کوتاه‌مدت نتیجه نمی‌دهند. نیاز است از کمک پیج‌های دیگر استفاده کنید؛ هم برای رشد پیج و هم افزایش فروش.

سراغ صفحه‌هایی برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بروید که مخاطبانی نزدیک به مخاطبان شما دارند؛ مثلاً صفحه‌های آموزش آشپزی بهترین گزینه‌اند.

کافی است اینفلوئنسری در ویدیوی آموزشی خود ادویه‌های شما را به کار ببرد تا مخاطبان برای پختن آن غذا، سراغ ادویه‌های شما را بگیرند.

یک نمونه را ببینیم؟ در کپشن این ویدئو فروشگاه معرفی شده است تا فالوورها برای خرید ادویه‌جات به آنجا مراجعه کنند.

 

 

۴. بازاریابی پیامکی برای جذب تا حفظ!

پیامک یک گزینهٔ ارزان بازاریابی است که از جذب مشتری جدید تا حفظ مشتری‌های فعلی کمک می‌کند.

برای بازاریابی پیامکی موفق

  • اول هدف خود را تعیین کنید؛ مثلاً جذب مشتری جدید، شناخته‌شدن برند، افزایش فروش یا بازگشت مشتریان قدیمی!
  • بعد، متنی متناسب با آن بنویسید
  • مخاطبان خود را پیدا کنید؛ از طریق شماره‌هایی که از مشتریان گرفته‌اید یا لیست مخاطبان پنل‌های پیامکی
  • در نهایت، کمپین پیامکی را در زمان مناسب اجرا کنید.

در کمپین‌هایی با هدف جذب مشتری جدید، طبق بخش‌بندی بازار که در بخش‌های قبل خواندیم، مخاطبان خود را از میان لیست مخاطبان پنل‌های پیامکی مثل پنل ارسال پیامک یکتانت انتخاب کنید.

برای مثال، یکتانت به شما کمک می‌کند پیامک تبلیغاتی ادویه‌فروشی را به دست زنان ساکن تهران یا اصفهان برسانید.

در کمپین‌های حفظ مشتری فعلی، قبلاً شماره‌های مشتریان را گرفته‌اید. این شماره‌ها باید در پنلی مثل پنل اس ام اس نجوا با قابلیت آپلود شماره‌های مخاطبان، بارگذاری شوند.

پس از آن، می‌توانید پیشنهادهای ویژه مثل خرید با تخفیف یا خرید در جشنواره‌های فروش را برای آن‌ها ارسال کنید. حتی می‌توانید با تبریک تولدشان رابطه‌تان را با هم گرم‌تر از قبل کنید.

قبل از اینکه سراغ روش بعدی برویم، یک نمونه متن تبلیغ ادویه در پیامک را با هم بخوانیم:

نمونه متن تبلیغ و بازاریابی ادویه‌جات

نمونهٔ بالا برای افزایش آگاهی از برند و جذب مشتریان جدید نوشته شده است.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۵. بازاریابی ویدیویی برای تسخیر بازار!

هیچ محتوایی به‌اندازهٔ ویدیو دیده نمی‌شود. حالا اگر ویدیوی باکیفیت و مفیدی بسازید و به‌خوبی محصول خود را در آن جاگذاری کنید، مخاطبان را کنجکاو می‌کنید که شما کی هستید و چه تولید می‌کنید.

ویدیوها را در شبکه‌های اجتماعی، آپارات و یوتیوب یا سایت خود منتشر کنید؛ ولی چه ویدیوهایی؟

۱. مشتری قرار است از ادویهٔ شما در غذا استفاده کند؛ پس بهترین محتوای ویدیویی برای بازاریابی ادویه‌جات، دستور پخت غذاهای مختلف است. ادویهٔ شما باید نقش ستارهٔ نمایش را در این ویدیوها بازی کند؛ یعنی عامل خوشمزگی غذا باشد
برای مثال ویدیوی زیر از پیج اینستاگرام «بهرامن» را ببینید:

 

 

۲. محصولات خود را توضیح دهید! دربارهٔ هر ادویه ویدیو بسازید و از فواید، ویژگی‌ها و موارد استفادهٔ آن بگویید. این ویدیوها را در اینستاگرام و صفحهٔ هر محصول در سایت بارگذاری کنید

شما چه ایده‌هایی برای بازاریابی ویدیویی ادویه‌جات دارید؟ روی آیکون روبرو بزنید و برایمان بنویسید:
0
چه ایده‌ای برای تولید محتوای ویدئویی دارید؟x
مقاله پیشنهادی: جذاب‌ترین ویدیو معرفی محصول را چطور بسازیم؟

۶. مشارکت در برگزاری کارگاه، دوره و رویداد (آنلاین و آفلاین)

کارگاه‌ها، دوره‌ها و رویدادهای مرتبط با صنعت ادویه‌جات، جایی است که شما با گروه‌های خاصی از مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنید. این ارتباط موجب شناخته‌شدن برند شما می‌شود و حتی ممکن است به معامله‌های خوبی هم منجر شود.
بیایید چند مثال بزنیم:

۱. در برگزاری کلاس‌های آموزش آشپزی مشارکت کنید؛ مثلاً ادویه‌های موردنیاز کلاس را تامین کنید.

این کار چطور کمک می‌کند؟ افراد در عمل اثر محصول شما را در آشپزی می‌بینند. همین طور ممکن است فرصت داشته باشید دربارهٔ محصولات و برند خود توضیح دهید.

کلاس‌های آشپزی محلی، حرفه‌ای و آنلاین هر کدام خوبی‌های خود را دارند؛ مثلاً در کلاس‌های حرفه‌ای با سرآشپزهای آینده طرف هستید. این افراد بعداً تعیین می‌کنند چه ادویه‌ای در رستوران یا هتلی که کار می‌کنند، استفاده شود یا کلاس‌های آنلاین شما را به جمع بزرگ‌تری از مخاطبان معرفی می‌کند.

۲. در رویدادهای آشپزی مثل مسابقه‌های آشپزی شرکت کنید؛ می‌توانید حامی مالی آن باشید و خودتان را تبلیغ کنید.

۳. خودتان می‌توانید رویدادی در سطح محله، شهر یا کشور برگزار کنید؛ مثلاً مسابقهٔ انتخاب بهترین آشپز!

مقاله پیشنهادی: معرفی بهترین استراتژی های فروش

۷. همکاری با کسب‌وکارهای غیررقیب، ولی با مخاطب یکسان!

مشتری بالقوهٔ خود را که مشخص کرده‌اید؛ حالا به این سؤال جواب دهید: این مشتری از چه جاهای دیگری خرید می‌کند؟

جواب کسب‌وکارهایی می‌شود که رقیب شما نیستند؛‌ ولی مخاطب یکسانی دارند. شما با این کسب‌وکارها همکاری می‌کنید تا به مشتریان آن‌ها هم دست پیدا کنید.

برای مثال، عمده‌فروش‌های ادویه می‌توانند با تأمین‌کننده‌های مواد غذایی موردنیاز رستوران‌ها همکاری کنند تا محصولات آن‌ها را به رستوران‌دارها معرفی کنند.

خرده‌فروش‌ها با کسب‌وکارهای کوچک هر محله همکاری کنند؛ مثلاً قصابی محل می‌تواند در کنار فروش گوشت، تراکت تبلیغ شما را هم به مشتری دهد.

فروشنده‌های ظروف ادویه هم همکاران خوبی برای شما هستند. ادویه‌های خود را در ظرف‌های آن‌ها بریزید و در کنار هم بفروشید. ایدهٔ کشوی منظم ادویه‌ها این روزها طرفداران زیادی دارد!

 

۸. حضور فعال در نمایشگاه‌های حوزهٔ کشاورزی و غذا

هرجا فعالان صنعت کشاورزی و غذا جمع شدند، فرصت خارق‌العاده‌ای برای فروش ادویه به وجود می‌آید. بسته به نوع نمایشگاه می‌توانید فروش به کسب‌وکارها یا مردم عادی را تجربه کنید.

در نمایشگاه‌ها باید خاص و متفاوت دیده شوید؛ پس محصولات خود را در بهترین شکل و بسته‌بندی آماده کنید، از تابلو و بنرها برای مشخص‌شدن بین دیگر غرفه‌ها کمک بگیرید و از بهترین افراد خود برای ارتباط‌گرفتن با مشتریان استفاده کنید.

از بررسی کسب‌وکارهای دیگر و یافتن فرصت‌های همکاری غافل نشوید.

نکته: می‌توانید حتی در نمایشگاه‌های محلی شهرتان هم حضور داشته باشید و رابطهٔ خوبی با مردم شهر بسازید؛ به‌خصوص اگر شهرتان کوچک است!

برای مثال، یک ادویه‌فروشی با ادویه‌جات آبادان در شهری مثل خرم‌آباد می‌تواند با حضور در نمایشگاه، خودش را به کل شهر معرفی کند.

مقاله پیشنهادی: ایونت مارکتینگ چیست + مزایا و کاربرد بازاریابی رویدادی

۹. داشتن برنامه برای همکاری در فروش

لازم نیست همهٔ مشتری‌ها را خودتان پیدا کنید. می‌توانید با همکاری در فروش مشتری‌های جدید را بدون زحمت جذب کنید؛ فقط باید سهم همکار را دهید.

برای مثال، یک نفر در سایت خود دربارهٔ ادویه‌های مختلف محتوای کاملی تولید می‌کند و هر ادویه را به صفحهٔ آن در سایت شما لینک می‌دهد.

هر زمانی که از این لینک‌ها مشتری وارد و خریدی انجام شد، درصدی از فروش به صاحب آن سایت تعلق می‌گیرد.

همکاری در فروش برای بازاریابی ادویه‌جات

۱۰. سرمایه‌گذاری روی تبلیغات دهان‌به‌دهان

خانم رحیمی یک ادویهٔ ماهی جدید خریده است که نه‌تنها بوی زهم ماهی را می‌گیرد؛ بلکه طعمی جدید و متفاوت به آن می‌دهد که تمام فرزندان و نوه‌های او، حتی بدغذاترین‌ها پسندیده‌اند.

یک روز که خانم رحیمی و همسایه‌اش دربارهٔ آشپزی صحبت می‌کنند، خانم رحیمی یاد این ادویه می‌افتد و با هیجان همه‌چیز را دربارهٔ آن تعریف می‌کند. خانم همسایه نام‌ونشان ادویه را می‌پرسد و آن را می‌خرد تا دفعهٔ بعد ماهی را با آن بپزد.

این می‌شود هنر بازاریابی ادویه‌جات به‌وسیلهٔ تبلیغات دهان‌به‌دهان!

در این سناریو محصول شما آن‌قدر خوب است که مشتری از هر لحاظ از آن راضی است؛ پس هر زمان که فرصتی باشد، آن را به دیگران معرفی می‌کند.

در سناریوی دیگر آقای رضایی پس از خرید اینترنتی ادویه، یک کد تخفیف می‌گیرد که اگر یک نفر دیگر از آن استفاده کند، آقای رضایی ۲ برابر تخفیف می‌گیرد. آقای رضایی آن کد را به دوستش می‌دهد و هر ۲ از خرید با تخفیف لذت می‌برند.

در این سناریو محرک آقای رضایی فقط کیفیت ادویه‌ها نیست، بلکه کد تخفیف او را تشویق به معرفی برند ادویه به دیگران کرده است.

برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، از هر ۲ سناریو در برنامه‌های بازاریابی خود کمک بگیرید.

مقاله پیشنهادی: ۱۲ تکنیک و ایده بازاریابی محلی

۱۱. استفاده از بسته‌بندی ادویه برای بازاریابی!

می‌رسیم به آخرین تکنیک تبلیغ ادویه‌جات!

اگر به قفسهٔ محصولات در فروشگاه‌ها دقت کرده باشید، می‌بینید که محصولات برندهای مختلف کنار هم چیده شده‌اند. برای اینکه دیده شوید، باید بسته‌بندی متمایزی داشته باشید؛ مثلاً تصویر زیر را ببینید:

بسته‌بندی ادویه‌جات

رنگ، طراحی و شکل و اندازهٔ بسته‌بندی مهم است. بعضی برندها سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است بسته‌بندی‌هایی شبیه به بسته‌بندی شرکت‌های بزرگ داشته باشند تا مشتریان به اشتباه محصول آن‌ها را بخرند؛ ولی این تکنیک برند شما را در ذهن مخاطب متمایز نمی‌کند!

سعی کنید بسته‌بندی‌هایی با طراحی چشم‌گیر و رنگی متناسب با محصول و هویت برند خود داشته باشید که توجه مخاطب را جلب کند و در یاد بماند.

در تصویر زیر بسته‌بندی‌های جذاب چند ادویه را می‌بینید که با رنگ هر ادویه متناسب است:

نمونه بسته‌بندی ادویه‌جات

البته فقط مسئلهٔ تمایز در هویت برند و رنگ نیست! بلکه شما می‌توانید از همین بسته‌بندی برای برقراری ارتباط با مشتری استفاده کنید.

مثلاً می‌توانید QR Code بگذارید تا اگر مخاطب اسکن کرد با سایر محصولات شما آشنا شود. یک راه دیگر این است توضیحات و دستور پخت برای غذاهای متنوع با ادویهٔ خودتان را در بسته‌بندی بگذارید.

با روش‌های مختلف بازاریابی ادویه‌جات آشنا شدید؛ ولی هنوز یک نکتهٔ دیگر مانده است.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

یک نکته: برای برندتان هویتی منحصربه‌فرد داشته باشید

گفتیم طراحی بسته‌بندی‌های ادویه‌جات با هویت برند متناسب باشد! این کار را فقط زمانی می‌توانیم انجام دهید که هویتی منحصربه‌فرد برای برند خود داشته باشیم؛ هویتی که تقلید یا کپی هویت دیگران نیست!

هر برندی ارزش‌ها، هدف و صدای خود را دارد؛ یک برند ممکن است با هدف تأمین اصیل‌ترین ادویه‌ها پا به بازار بگذارد. ارزش آن بالاترین کیفیت، دست‌ساز با بسته‌بندی‌های کاربردی باشد و شخصیتی لوکس داشته باشد.

در حالی که برند دیگری به‌دنبال ساخت جذاب‌ترین ترکیب ادویه‌ها برای غذاهای مختلف باشد و شخصیتی صمیمی و دوستانه از خود نشان دهد.

نام، طراحی، لوگو و رنگ برند را در تناسب با هویت آن انتخاب کنید. همچنین، هویت برند شما باید در بسته‌بندی محصولات، سایت و تبلیغات خود را نشان دهد.

در نهایت، هویت منحصربه‌فرد برند شما را به‌یادماندنی می‌کند تا هر جا مشتری آن را دید، فوراً تشخیص دهد و هیچ‌گاه رقبا حتی با تقلید از بسته‌بندی‌های شما نتوانند جایگاه شما در بازار را به خطر بیندازند.

مقاله پیشنهادی: برند بوک چیست و چرا به آن نیاز داریم + تمپلیت رایگان

بدون بازاریابی مگر می‌شود در بازار جایگاهی به دست آورد؟

اگر قصد ندارید با وزش اولین نسیم ناملایمتی در بازار، زمین بخورید، به‌هیچ‌وجه از بازاریابی ادویه‌جات چشم‌پوشی نکنید.

یادتان باشد اول برنامه و استراتژی خود را تعیین کنید و بعد سراغ روش‌های بازاریابی بروید. در این مقاله با اصول بازاریابی برای کسب‌وکارهای مبتنی بر ادویه‌جات و روش‌های آن آشنا شدیم.

اگر پرسشی دربارهٔ این موضوع دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات بنویسید 🙂

4.2/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دهقان
دهقان
4 ماه قبل

ممنون از مطالب خیلی خوب و مفیدتون🙏🏻🙏🏻🌺🌺

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  دهقان
4 ماه قبل

خوشحالیم این مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین.

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی