به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

بهینه سازی لندینگ پیج و سئوی صفحه فرود‌

سایر مقالات | روژان خانی‌پور | تاریخ بروزرسانی : ۱۷ مهر ۱۴۰۲

وقتی صحبت از استراتژی بازاریابی دیجیتال می‌شود، لندینگ پیج‌ها یا همان صفحات فرود، ابزاری برای هدایت نتایج تبدیل (Conversation) هستند. داشتن یک صفحه اینترنتی که در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) عملکرد خوبی نداشته باشد و نتواند جایگاه خوبی را در آن به خود اختصاص دهد، درواقع اتلاف آن صفحه است. اگر مخاطب نتواند لندینگ پیجتان را در صفحه نتایج موتورهای جستجو پیدا کند، هیچ تبدیلی از طریق آن صفحه عایدتان نخواهد شد. به‌طور مشابه، اگر آن صفحه نتواند مخاطبان درست و مناسبی را که شما در جستجوی آن‌ها هستید، مخاطب قرار دهد، باز هم با نوعی اتلاف سروکار داریم.

بازاریابان به‌خوبی این را می‌دانند که بهینه‌سازی مؤثر صفحه فرود، به جذب مستمر ترافیک ارگانیک و کاربرانی که به‌طور بالقوه، مشتریان و مخاطبان مناسبی برای یک وب‌سایت هستند، منجر می‌شود. یعنی همان کسانی که به محصولات یا خدمات شما علاقه‌مند بوده و احتمال تغییر وضعیت آن‌ها از سرنخ فروش (Lead) به خریدار واقعی زیاد است. در این راهنما قصد داریم به معرفی و تشریح برخی از بهترین روش‌ها برای جایگاه‌یابی صفحه فرود در SERP بپردازیم.

بیشتر بخوانید: طراحی صفحه فرود

سئوی لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟

سئوی صفحه فرود، فرایندی است که در بعضی صفحات شاخص و متمایز وب‌سایت انجام می‌شود. در این فرایند شما روی کلیدواژه‌های هدفی که مایل به کسب جایگاه برای آن‌ها هستید تمرکز می‌کنید و همیشه یک دعوت به اقدام (CTA) را در آن می‌گنجانید. این نوع سئو معمولاً بخشی از یک کمپین بازاریابی داخلی محسوب می‌شود که هدف آن افزایش سهم از کل ترافیک جستجوی انجام‌شده در صنعتی است که شما در آن فعالیت دارید. فرمی که برای جمع‌آوری اطلاعات بازدیدکنندگان طراحی شده، ویژگی تعیین‌کننده‌ی یک صفحه فرود است. صفحات فرود کارآمد، صفحاتی هستند که ساختاری سرراست و واضح دارند و می‌توانند یک تجربه کاربری مثبت را برای بازدیدکنندگان رقم بزنند. چنین صفحاتی، به هر وسیله‌ای، جلب‌توجه نمی‌کنند بلکه کاربر را به شکلی ساده و مؤثر به‌سوی نقطه مطلوب هدایت می‌نمایند.

وقتی موضوع بهینه‌سازی صفحات فرود مطرح می‌شود، صفحه نخست وب‌سایتتان، نقطه مناسبی برای شروع کار است. به‌عنوان‌مثال، وب‌سایت Peloton یک طرح کلی عالی در صفحه اولش دارد که ضمن برخورداری از ظاهری تمیز و ساده، شامل چندین فراخوان دعوت به اقدام (CTA) است. در این صفحه حتی دیدگاه‌ها و بازخوردهای مشتریان این وب‌سایت هم دیده می‌شود که به‌عنوان مؤلفه‌هایی کلیدی برای هدایت کاربران به صفحات محصولات مختلف، ایفای نقش می‌کنند.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

اگر می‌خواهید وب‌سایتتان در صفحه نتایج موتورهای جستجو عملکرد خوبی داشته باشد، باید روی بهینه‌سازی محتوای فعلی و همین‌طور تولید محتوای جدید برای جذب ترافیک ارگانیک، تمرکز داشته باشید. این امر بالأخص برای آن دسته از صفحات فرود که در آن‌ها نرخ تبدیل و کلیک تا حد زیادی به کیفیت محتوا بستگی دارد، اهمیت دوچندانی می‌یابد. با انجام حسابرسی محتوا (Content Audit) می‌توانید ببینید که آیا صفحه فرود فعلی‌تان، به‌درستی بهینه شده یا نه؟ نکات زیر می‌توانند در بهینه‌سازی محتوای جدید یا محتوای ضعیفی که از قبل روی وب‌سایتتان دارید، کمکتان کنند.

بیشتر بخوانید: اصول سئو برای تولید محتوای بهینه

بهترین روش‌ها برای ایجاد صفحه فرود با محوریت SEO

استفاده از بهترین روش‌های سئو باعث می‌شود تا صفحات فرودتان در صفحه نتایج موتورهای جستجو، رتبه بهتری کسب کنند و به‌این‌ترتیب بتوانید از دسترسی‌تان به مخاطبانی که مدنظر دارید، اطمینان حاصل کنید. با داشتن سئوی مناسب می‌توانید افراد علاقه‌مند به موضوع، محصول یا خدمتی را که مرتبط با حوزه فعالیتتان است، به‌سوی خودتان بکشانید این امر ضمن افزایش میزان سرنخ‌های فروش، به افزایش نرخ تبدیل منجر شده که این نیز متعاقباً به موفقیت کسب‌وکارتان، کمک شایان‌ذکری می‌کند.

بهینه‌سازی صفحات فرود را با روش‌های مختلفی می‌توان انجام داد که برخی از بهترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • محتوا را با محوریت استراتژی‌تان برای کلیدواژه‌های مهم تولید کنید
  • به موتورهای جستجو کمک کنید تا بتوانند ساختار محتوایتان را درک کنند
  • به URL صفحاتتان توجه کنید
  • روی سرعت بارگذاری صفحات نظارت داشته باشید
  • از بک‌لینک‌ها استفاده کنید

حالا هر یک از موارد بالا را توضیح می‌دهیم.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

تولید محتوا با محوریت استراتژی کلیدواژه‌های مهم

استراتژی منسجم برای کلیدواژه‌ها، مبنا و شالوده یک صفحه فرود مؤثر است. بنابراین با تمرکز بر قصد و نیت جستجو، کلیدواژه‌های دم‌بلند (Long-Tail) را برای گنجاندن در محتوا انتخاب کنید. از کلیدواژه‌ها به‌طور طبیعی و منطقی در محتوا استفاده کنید و به یاد داشته باشید که در وهله اول نه برای ربات‌ها، بلکه برای انسان‌ها می‌نویسید. الگوریتم‌های هر موتور جستجو، چپاندن مصنوعی کلیدواژه‌ها در محتوا یا همان Keyword Stuffing را تشخیص می‌دهند و به همین دلیل، استفاده افراطی و تصنعی از کلمات کلیدی، به ارتقای جایگاه صفحاتتان در SERP کمکی نمی‌کند.

استفاده از کلیدواژه‌های ثانویه یا فرعی را در متن جملاتی که در صفحه فرود استفاده می‌کنید، از یاد نبرید. ضمناً استفاده از ایندکس معنایی پنهان برای کلیدواژه‌ها یا همان LSI نیز اهمیت زیادی دارد. این‌ها درواقع کلمات یا عباراتی هستند که هرچند هدف اصلی شما برای جایگاه‌یابی محسوب نمی‌شوند اما ضمن پشتیبانی از کلیدواژه اصلی، به شفاف‌سازی قصد کاربر از جستجوی کلیدواژه‌ها کمک شایان‌ذکری نموده و به‌این‌ترتیب، نقش مهمی در کسب جایگاه بهتر و هدفمندتر در SERP ایفا می‌کنند.

اجازه دهید برای روشن‌تر شدن موضوع، مثالی بزنیم. اگر فرض کنیم که کلیدواژه هدف، “سئوی صفحه فرود” باشد، عباراتی مثل “صفحات فرود”، “بهترین روش سئو صفحات فرود”، “نکات سئو درباره صفحات فرود” و مواردی ازاین‌دست، می‌توانند گزینه‌های مناسبی به‌عنوان کلیدواژه‌های ثانویه باشند. برای انتخاب LSI هم می‌توانیم استفاده از عباراتی مثل ” موتور جستجو”، “رتبه‌بندی صفحه”، “پست‌های وبلاگی” و … را مدنظر قرار دهیم.

اگر درباره انتخاب کلیدواژه‌ها مطمئن نیستید، SEMrush یک ابزار راهنمای جستجوی کلمات کلیدی است که می‌تواند در این خصوص کمکتان کند. با استفاده از این ابزار، می‌توانید از طریق جستجوی کلیدواژه‌های ارگانیک، ببینید رقبایتان برای کسب جایگاه در SERP روی کدام کلیدواژه‌ها مانور می‌دهند؟ ضمن اینکه می‌توانید همه کلیدواژه‌های مهم و مرتبط را نیز شناسایی نموده و با از استفاده از آن‌ها، محتوایتان را تا جایی که ممکن است، به یک محتوای جامع تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تحقیق کلمات کلیدی

کمک به موتورهای جستجو در درک ساختار محتوا

بهینه‌سازی صفحه فرود صرفاً به موضوع انتخاب کلیدواژه‌ها خلاصه نمی‌شود. محتوای شما باید یک محتوای ساختاریافته باشد تا ربات‌های جستجو قادر به خواندن، تجزیه‌وتحلیل و شناسایی آن‌ باشند. به‌این‌ترتیب، موتور جستجو به زمینه و موضوع اصلی صفحه فرودتان پی می‌برد و آن را به‌درستی ایندکس می‌کنند.

ایجاد ساختار مناسب برای صفحه فرود، اهمیت بسیار زیادی دارد که برای انجام این کار، باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • تگ عنوان: عنوان صفحات باید کوتاه بوده و یک کلیدواژه‌ی باکیفیت و استراتژیک را در خودش بگنجاند. حالت ایده‌آل برای وب‌سایت‌های فارسی این است که کلیدواژه را در سمت راست عنوان صفحه قرار داده و کلمات کم‌اهمیت‌تر را به دنبال آن بیاورید.
  • تگ ALT: شما می‌توانید برچسب یا تگ ALT را در HTML به تصاویرتان اضافه کنید. این تگ، محتوا را به گونه‌ای توصیف می‌کند که ربات‌های موتور جستجو بتوانند آن را خوانده و تفسیر کنند. اگر تصویری که در وب‌سایتتان قرار داده‌اید، به دلایلی مثل نقص فنی، به‌درستی بارگذاری نشود یا اصطلاحاً بالا نیاید، به جای تصویر، تگ ALT نشان داده می‌شود. یک تگ ALT باکیفیت شرح مختصری از تصویر و فحوای آن ارائه می‌دهد. مثلاً اگر بخواهیم تصویری از یک دختر را در حال رانندگی در صفحه قرار دهیم، عبارت “دختری که در بزرگراه خالی، رانندگی می‌کند” می‌تواند یک تگ ALT مناسب برای این تصویر باشد.
  • توضیحات متا: توضیحات متا یکی از فاکتورهای اصلی و مستقیم در رتبه‌بندی صفحات است. یک توضیح متای واضح می‌تواند کاربر را نسبت به کلیک روی لینک وب‌سایتتان که در صفحه نتایج جستجو ظاهر شده، متقاعد کند. بنابراین یک توضیح متای مختصر و مرتبط بنویسید تا به کاربران بگویید چه چیزهایی در صفحه فرودتان پیدا می‌کنند؟
  • عناوین: به تیتر اصلی صفحه، برچسب مناسبی با عنوان یا هدر H1 اختصاص دهید و با تخصیص سایر برچسب‌های عنوان مثل H2 و H3 به تیترهای بعدی، محتوا را تجزیه کرده و ساختار مناسبی برای آن ایجاد کنید. ضمناً استفاده از کلیدواژه‌های ثانویه در عناوین یا تیترهای فرعی را از یاد نبرید.
  • لینک‌های داخلی: لینک‌های داخلی مرتبط را با استفاده از انکر تکست (کلمات برجسته‌ای که می‌توان روی آن‌ها کلیک کرد)، به یکدیگر پیوند دهید. حتی‌الامکان سعی کنید که در ایجاد انکر تکست، از کلیدواژه اصلی صفحه مقصد استفاده کنید. ایجاد پیوندهای داخلی بیشتر، به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بتوانند متن و محتوای یک صفحه را بهتر درک کنند.
  • تصاویر و ویدئوها: تصاویر و ویدئوهایی را در محتوایتان بگنجانید که ارزشمند بودن آن را به موتورهای جستجو نشان دهد. این فایل‌ها را با استفاده از کلیدواژه اصلی، عنوان و تگ ALT به شکلی مناسب، برچسب‌گذاری کنید.
مقاله پیشنهادی: نحوه طراحی و ساخت صفحه درباره ما برای تبدیل بازدیدکننده به مشتری!

توجه به URL استفاده‌شده

در سئو، همه جزئیات حتی URL صفحه هم اهمیت دارد. URL مناسب اطلاعات مفیدی را درباره محتوای صفحه، به کاربران منتقل می‌کنند. این مؤلفه بیشتر، نشان‌دهنده ساختار وب‌سایت است و نشان می‌دهد که یک قطعه محتوای خاص، چطور در معماری کلی وب‌سایتتان، گنجانده می‌شود؟ سعی کنید URL صفحه‌تان را کوتاه نگه دارید و تعداد کاراکترهای آن ترجیحاً بیشتر از 65 تا نباشد. 50 الی 60 کاراکتر، ایده‌آل‌ترین حالت ممکن است. در اینجا می‌توانید برای جدا کردن مفاهیم یا کلماتی که در URL هستند، از کاراکتر اسلش (/) استفاده کنید. در این صورت، کلیدواژه‌های مهم را در سمت چپ قرار دهید.

URL نه‌تنها موتورهای جستجو، بلکه کاربران را نیز از محتوای صفحه مطلع می‌سازد. مثلاً URL زیر را در نظر بگیرید:

/landing-page/meta-description-for-landing-pages

کاربر می‌تواند با مشاهده این URL، دسته‌بندی کلی صفحه (سئوی صفحه فرود) را بشناسد و از زیرشاخه‌ای که این صفحه خاص به آن می‌پردازد (توضیحات متا)، باخبر شود. به‌طور مشابه، یک ربات جستجوگر نیز با مشاهده URL این صفحه، آن را احتمالاً به‌عنوان خوشه‌ای جزئی از یک صفحه اصلی با موضوع کلی‌تر تلقی می‌کند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

نظارت بر سرعت بارگذاری صفحات

سرعت بارگذاری، معیار مهمی در رتبه‌بندی صفحه توسط موتورهای جستجو محسوب می‌شود. بارگذاری سریع، خلق یک تجربه کاربرپسند را تضمین می‌کند. گوگل حالا توجهش را به بارگذاری صفحات در کمتر از نیم ثانیه معطوف کرده است! بااین‌حال قسمت خوب ماجرا اینجاست که برای موفقیت، الزاماً به چنین سرعتی نیاز ندارید. اگر وب‌سایتتان ظرف 2.9 ثانیه لود شود، سرعت آن از سرعت 50% صفحات موجود در فضای وب، بیشتر است. اما اگر بتوانید این زمان را به 1.7 ثانیه برسانید، آنگاه این رقم به 75% می‌رسد. برای مقایسه سرعت لود صفحاتتان می‌توانید از Google’s PageSpeed Insights استفاده کنید.

توجه داشته باشید که سرعت ‌پایین بارگذاری صفحه می‌تواند به افزایش نرخ پرش (Bounce Rate) منجر شود. زیرا کاربران از کندی بارگذاری صفحه، خسته و ناامید شده و خیلی سریع وب‌سایتتان را ترک می‌کنند. افزایش نرخ پرش به جایگاه وب‌سایت در SERP آسیب می‌زند. اقدامات زیادی وجود دارند که می‌توانید با اتخاذ آن‌ها سرعت لود صفحات را افزایش دهید که استفاده از تصاویر با ابعاد کوچک‌تر، کاهش تعداد باکس‌ها و درخواست‌هایی که روی صفحه ظاهر می‌شوند و حذف ریدایرکت‌ها (انتقال کاربر به صفحه دیگر) از آن جمله‌اند.

مقاله پیشنهادی: سئو داخلی چیست؟ (+ آموزش کامل اصول و تکنیک‌های سئو داخلی)

ایجاد بک‌لینک

بک‌لینک‌ها درواقع لینک‌ها یا پیوندهایی هستند که کاربران را از وب‌سایت‌ها یا پلتفرم‌های دیگر به‌سوی وب‌سایت شما هدایت می‌کنند. لینک گرفتن از وب‌سایت‌های معروف و معتبری که جایگاه بالایی در SERP دارند، می‌تواند سئوی صفحه‌تان را به شکلی چشمگیر، بهبود دهد. یکی از راه‌های دریافت بک‌لینک، تبادل لینک است. اگر در محتوایتان از آمار یا فکت خاصی استفاده کردید، حتماً منبع آن را ذکر کنید. از این طریق، شانس دریافت بک‌لینک از آن منبع را برای وب‌سایتتان در آینده به حداکثر می‌رسانید.

تولید محتوای باکیفیت و قابل اشتراک (Shareable) مثل آمارها و اینفوگرافی‌ها، احتمال لینک دادن وب‌سایت‌های دیگر به شما را بالا می‌برد. یک روش عالی دیگر برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مفید به شکلی مختصر و درعین‌حال جذاب، استفاده از ویدئوهاست. ضمناً شما می‌توانید از طریق انتشار محتوا در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مثل لینکدین یا Share کردن آن‌ها روی پلتفرم‌های اشتراک محتوا مثل Medium، بک‌لینک‌های ارگانیک برای صفحاتتان ایجاد کنید.

همین امروز صفحات فرودتان را بهینه کنید

اگر مخاطبان نتوانند صفحات فرودتان را ببینند، بودونبود آن‌ها هیچ فرقی ندارد! با استفاده از قواعد سئوی سایت می‌توانید محتوایتان را در معرض نگاه مخاطبان درست قرار داده و به‌این‌ترتیب، میزان سرنخ فروش و نرخ تبدیل وب‌سایتتان را افزایش دهید. آنچه در این پست گفتیم، یک راهنمای مقدماتی برای سئو سازی مؤثر صفحات فرود بود. ضمناً استفاده از SEMrush’s Site Audit Tool را هم فراموش نکنید! ابزاری مفید که در شناسایی صفحات ضعیف فعلی که نیاز به بهینه‌سازی دارند کمکتان می‌کند تا بتوانید با اِعمال نکات مذکور در این راهنما آن‌ها را بهبود و ارتقا دهید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی