لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

وبینار چیست ؛ چگونه از وبینار در بازاریابی استفاده کنیم؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۷ فروردین ۱۴۰۲

وبینار چیست ؛ چگونه از وبینار در بازاریابی استفاده کنیم؟

این روزها راه‌های زیادی برای یادگرفتن وجود دارد، از خواندن کتاب‌ها گرفته تا مشاهده فیلم‌های آموزشی. در سال‌های اخیر به کمک گسترش اینترنت و تکنولوژی روش‌های جدیدی برای آموزش و یادگیری به‌وجود آمده است که برخی آن‌ها از بازدهی بسیار بالایی برخوردارند. برگزاری وبینار یکی از روش‌هایی است که طرفداران زیادی پیدا کرده است و علاوه بر استفاده آموزشی، می‌توانید از آن در برنامه بازاریابی خود نیز استفاده کنید.

وبینار چیست

وبینار چیست؟ این سوالی است که شاید شما هم در این روزها به دفعات از دیگران شنیده باشید! وبینار یکی از جدیدترین شیوه‌های آموزشی است که در آن به صورت آنلاین می‌توانید با مدرس ارتباط داشته باشید و در واقع کلاس آموزشی به صورت آنلاین و در لحظه برگزار می‌شود. وبینار مخفف عبارت Web-based seminar به معنی ارائه یک سخنرانی، کارگاه یا سمینار مبتی بر شبکه وب است. شرکت‌کنندگان وبینار از هر کجای دنیا می‌توانند در وبینار حاضر باشند و با یک‌دیگر تعامل داشته باشند.

بیشتر بخوانید: وبینار مارکتینگ چیست و نکاتی برای برگزاری اولین وبینارتان

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

وبینار چه مزایایی دارد

وبینار مانند سایر روش‌های آموزش مزایا و معایبی دارد که خوشبختانه مزایای آن بسیار بیش‌تر از معایب آن است. از مزایای وبینار می‌توان به راحتی استفاده از آن و صرفه‌جویی در زمان اشاره کرد. قطعا شما هم می‌دانید که اگر قرار بود وبینارها به صورت حضوری برگزار شود حتما باید زمانی را صرف رفت‌وآمد به محل برگزاری می‌کردید و در این صورت زمان زیادی از شما گرفته می‌شد.
زمانی‌که به‌جای رفتن به کلاس‌های مختلف از وبینار استفاده می‌کنید به راحتی می‌توانید با لپ‌تاپ یا تلفن همراه‌تان به وبینار وارد شوید و در کم‌ترین زمان یادگیری را شروع کنید. یکی دیگر از مزایای وبینار این است که هم‌زمان افراد زیادی می‌توانند در آن شرکت کنند، بدون آن که کیفیت برگزاری وبینار کاهش یابد. از طرف دیگر معمولا هزینه برگزاری وبینار به مراتب کمتر از هزینه برگزاری یک سمینار یا کلاس است به همین خاطر وبینار از نظر قیمتی هم صرفه زیادی برای شما خواهد داشت.
پس به طور خلاصه مزایای وبینار را به صورت زیر جمع‌بندی می‌کنیم:

  1. راحتی استفاده
  2. صرفه جویی در زمان
  3. عدم محدودیت در تعداد شرکت‌کنندگان
  4. هزینه کمتر نسبت به سمینارهای حضوری
مزایای برگزاری وبینار

انواع وبینار: آیا وبینار باید حتماً به صورت زنده برگزار شود

به احتمال زیاد این سوال برای شما هم پیش آمده است که آیا حتما باید یک وبینار را به صورت زنده برگزار کرد یا امکان ضبط و پخش آن نیز وجود دارد. در پاسخ به این سوال باید بدانید که هر دو نوع وبینار برگزار می‌شود و هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایبی دارد و شما باید تصمیم بگیرید که کدام نوع وبینار برای مخاطبان شما بهتر است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که بیش‌تر شرکت‌کنندگان علاقه بیش‌تری نسبت به ویدیوهای زنده دارند؛ چرا که ویدیوهای زنده نرخ تعامل بالاتری در مقایسه با ویدیوهای ضبط‌شده دارند.

چطور در کسب‌وکارمان از وبینار بهره ببریم

ممکن است بسیاری از شما به‌دنبال برگزاری وبینار برای پرسونال برندینگ یا کسب و کارتان باشید اما اطلاع درستی از چگونگی روند این کار نداشته باشید. خوشبختانه شما می‌توانید از وبینار به عنوان یک ابزار بازاریابی و فروش استفاده کنید، معمولا کسانی که می‌خواهند وبینار را برای مقاصد بازاریابی استفاده کنند آن را رایگان یا با هزینه اندکی ارائه می‌هند. در قسمت بعدی این موضوع را به شکل کامل‌تری بررسی می‌کنیم.
یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید وبینار را به عنوان یک ابزار مفید برای کسب و کارتان استفاده کنید، برگزاری جلسات زنده پرسش و پاسخ است. مشتریان همیشه به دنبال اعتمادسازی از طرف برند هستند و برگزاری وبینار به شیوه پرسش و پاسخ می‌تواند یکی از بهترین راه‌های جلب اعتماد مخاطبان باشد.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

استفاده از وبینار به عنوان یک ابزار بازاریابی و فروش

استفاده از وبینار به عنوان یک ابزار بازاریابی کار بسیار هوشمندانه‌ای است که می‌تواند طی زمانی اندک، نتایج فوق‌العاده‌ای برای مباحث فروش و بازاریابی شرکت شما داشته باشد. اهمیتی ندارد که صاحب یک کسب و کار بزرگ هستید یا یک استارت‌آپ کوچک را مدیریت می‌کنید، در هر صورت می‌توانید به کمک برگزاری وبینارهای مرتبط با حوزه مورد فعالیت‌تان، ورودی بسیار خوبی جذب کنید و در مراحل بعدی این ورودی‌ها را به مشتری تبدیل کنید. این روش کمک می‌کند میزان آگاهی از برند شما افزایش پیدا کرده و بتوانید حتی مشتریان زیادی پیدا کنید.

چطور یک وبینار برگزار کنیم

برگزاری وبینار در این روزها کار دشواری نیست چراکه ابزارها و استارت‌آپ‌های داخلی و خارجی زیادی روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده‌اند. شما باکمترین هزینه و صرف کمترین زمان می‌توانید یک وبینار جذاب برای مخاطبان‌تان برگزار کنید. مهم‌ترین موضوعی که در برگزاری وبینار باید رعایت کنید ساختار وبینار است، اگر وبینار شما ساختار درستی داشته باشد مخاطب تا آخرین لحظه از وبینار شما لذت می‌برد اما اگر نتوانید ساختار درستی را برای وبینارتان مشخص کنید به مشکلات بسیار زیادی برمی‌خورید.
معمولا بهترین مدت برای ارائه یک وبینار بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه است که شما باید این زمان را به قسمت‌های مختلفی تقسیم کنید و در هر قسمت مطلبی را توضیح دهید. مشخص کردن موضوع وبینار می‌تواند یکی از سخت‌ترین کارها برای شروع کار باشد، برای پیدا کردن بهترین موضوع توصیه می‌کنیم سراغ مطلبی بروید که مشتریان‌تان بیش‌تر به دنبال آن هستند و سوالات زیادی در مورد آن می‌پرسند. بعد از مشخص کردن موضوع وبینار باید تیترهای مهم مطلب‌تان را مشخص کنید و به کمک پاورپوینت، اسلایدهای واضح و جذابی برای ارائه‌تان طراحی کنید.

در وبینارهای دیجیتال مارکتینگ یکتانت به صورت رایگان ثبت‌نام کنید.

برنامه ریزی و ابزارهای لازم برای برگزاری وبینار چیست

برگزاری یک وبینار نیاز به ابزارها و برنامه‌های خاصی است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • پیدا کردن سایت مناسب: بهتر است ابتدا بین سایت‌ها و استارت‌آپ‌هایی که خدمات برگزاری وبینار ارائه می‌دهند جست‌وجوی ساده‌ای انجام دهید و مزایا و معایب هر کدام را پیدا کنید. ممکن است شما به دنبال یک ویژگی یا امکان‌ خاصی باشید که فقط یک سرویس‌دهنده آن را ارائه می‌دهد.
  • آماده کردن فایل ارائه: در گام بعدی باید به سراغ تدوین یک فایل پاورپوینت یا PDF بروید. فایل ارائه دقیقا مانند جزوه وبینار شما است و باید تمرکز زیادی روی تدوین آن داشته باشید.
  • دوربین باکیفیت: درست است که لپ‌تاپ‌های امروزی مجهز به وب‌کم هستند، اما ممکن است برخی از وب‌کم‌های نصب شده روی برخی لپ‌تاپ‌ها کیفیت لازم برای برگزاری وبینار را نداشته باشد. پس در این صورت بهتر است یک وب کم اکسترنال تهیه کنید تا بالاترین کیفیت ویدیو را داشته باشید.
  • میکروفون: میکروفون شما نیز باید از سطح کیفی مناسبی برخوردار باشد، کیفیت میکروفون از کیفیت تصویر هم مهم‌تر است پس از بالا بودن کیفیت میکروفون لپ‌تاپ یا هندزفری‌تان اطمینان حاصل کنید. بالاترین کیفیت صدا را می‌توانید به کمک میکروفون‌های اکسترنال تجربه کنید.
  • اینترنت پایدار و مستمر: حتی اگر تمامی پارامتر‌های بالا را رعایت کنید اما اینترنت مناسبی نداشته باشید، وبینار شما کیفیت لازم را نخواهد داشت و حواس مخاطب دائما از بحث اصلی دور می‌شود. پس از اینترنت پایدار با سرعتی بالا استفاده کنید.

توصیه ها و نکات لازم برای افزایش کارآمدی و بهره‌وری وبینار

برگزاری یک وبینار باکیفیت بستگی به موارد زیادی دارد که در این مطلب آن‌ها را بررسی کردیم، اما باید در نظر داشته باشید که به غیر از این موارد موضوعات دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند بر کیفیت وبینار شما اثرگذار باشد. در ادامه مطلب این موارد را ذکر کرده‌ایم.

  • روز و ساعت مناسب برای برگزاری
  • تمرین قبل از وبینار و آماده بودن برای صحبت کردن
  • دریافت لیست ایمیل شرکت‌کنندگان در صورت لزوم
  • اختصاص زمان برای پرسش و پاسخ

جمع بندی

برگزاری وبینار یکی از جدیدترین شیوه‌های آموزشی است که می‌تواند اثر بسیار مثبتی روی برند شخصی شما یا کسب‌وکار شما داشته باشد. باتوجه به این که برگزاری وبینار نیاز به دانش و برخی اطلاعات فنی دارد بهتر است قبل از برگزاری وبینار از آماده بودن تمامی موارد ذکر شده در این مطلب مطمئن شوید تا بهترین وبینار را برگزار کنید.

4.7/5 - (206 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!