به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

وبینار مارکتینگ چیست؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

وبینار مارکتینگ چیست؛ نکاتی برای برگزاری اولین وبینارتان

این مطلب به عنوان پست مهمان از سوی مانوئل اوهانجانیانس از بنیان‌گذاران پلتفرم ایسمینار است که در حوزه وبینار فعالیت می‌کند. در این مطلب درباره اینکه وبینار مارکتینگ چیست و نکات مهمی در باب شروع آن می‌خوانید.

وبینار مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه اجتماعی و… از انواع مختلف ابزارها و روش‌های بازاریابی هستند. در کنار تمام این روش‌های بازاریابی، می‌توانید از برگزاری رویداد برای بازاریابی محصولات و خدمات خود استفاده کنید که به اصطلاح به آن ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویدادی می گویند. بازاریابی رویدادی یکی از بهترین روش‌های موثر در جذب مشتریان هدف در سال‌های اخیر است. رفته‌ رفته با پیشرفت تکنولوژی، این نوع بازاریابی در رویداد‌های غیرحضوری مثل پخش زنده اینستاگرام و وبینار بیشتر استفاده می‌شود.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

وبینار (Webinar) یا  Web-based seminar به کلاس، دوره، سمینار یا هر رویداد آنلاینی گفته می‌شود که در محیط وب و با استفاده از اینترنت به صورت کاملا آنلاین، زنده، تعاملی و دو طرفه در یک زمان مشخص برگزار بشود.

وبینار مارکتینگ یا بازاریابی با استفاده از سمینارهای آنلاین یا همان وبینارها، روشی از بازاریابی است که از طریق آن می‌توانید به مشتریان بالقوه خود در همه جای دنیا بدون محدودیت جغرافیایی و به راحتی دسترسی بدهید و مزایا و فواید محصولات خود را به آن‌ها مستقیم یا غیرمستقیم معرفی کنید.

آماری که در سال 2018 منتشر شده است تاییدی بر این ادعاست که نشان می‎‌دهد بیش از 36 درصد از بازاریابی‌های محتوایی، از فرمت وبینار برای انتشار محتوای خود برای دستیابی به اهداف محتوا مارکتینگ استفاده می‌کنند.

همچنین انیستیتو بازاریابی محتوا در سال 2016 در گزارشی به بررسی نرخ تبدیل و مشارکت کاربران در یک وبینار پرداخته که براساس آن، از هر 100 نفری که در یک وبینار شرکت می‌‌کنند، 40 نفر از آنها توجه‌شان به محصولی که در وبینار به آن اشاره شده است جلب می‌شود و بین 20 تا 30 درصد از این افراد، برای خرید ترغیب می شوند و در نهایت 2 تا 5 درصد از آنها محصول مورد نظر را می‌خرند!

براساس بررسی که سایت ایسمینار در سال 2018 انجام داده است، برگزاری یک وبینار تا 80 درصد باعث کاهش هزینه برگزاری یک رویداد حضوری و تا 50 درصد منجر به کاهش هزینه برگزاری یک رویداد آفلاین (مجازی) می‌شود.

مقاله پیشنهادی : ایونت مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

نکات مهم در وبینار مارکتینگ

حتما پیش از تعریف و برگزاری وبینار جدید با هدف بازاریابی به روش وبینار مارکتینگ، به نکات زیر دقت کنید:

موضوع و عنوان جذاب برای وبینارتان انتخاب کنید.

پیش از انجام هر کاری باید متناسب با کاربران فضای مجازی موضوع مناسبی برای وبینار انتخاب کنید. ممکن است موضوع شما جذاب باشد، اما مخاطبان شما افراد مسن یا کم‌سوادی باشند که از کار با تکنولوژی فرار می‌کنند. بهتر است موضوعات وبینار شما مناسب نوجوانان، جوانان و بزرگسالان باشد.

سعی کنید یک عنوان مناسب برای وبینارتان انتخاب کنید. عنوان وبینار باید به طور مشخص موضوعی که می‌خواهید درباره آن صحبت کنید را مطرح کند و در عین حال به قدری جذاب باشد که فرد با نگاه اول تصمیم بگیرد که بر روی دکمه ثبت نام در وبینار کلیک کند.

در وبینار فقط درباره خودتان صحبت نکنید.

هدف شما از برگزاری وبینار نباید فقط فروش باشد و نباید فقط در مورد محصولات خودتان صحبت کنید، چون تجربه نشان داده است که اگر مدام بگویید “این محصول من است بیایید بخرید …”، خیلی از افرادی که حتی به محصول شما نیاز داشته باشند به خاطر حس منفی که به آن‌ها دست می‌دهد، خریدشان را به تعویق می‌اندازند و یا حتی ممکن است از خرید منصرف شوند.

در وبینار به آموزش مسائل مرتبط با حوزه‌کاری­‌تان بپردازید و تجربیات و دانشی که در این حوزه دارید را با شرکت‌کنندگان در وبینار به اشتراک بگذارید. سعی کنید احساس نیاز به خدمت یا محصول‌تان را در افراد شرکت‌کننده ایجاد کنید و مشکلی را مطرح کنید که راه حل آن می‌تواند محصول یا خدمت شما باشد.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

شرکت‌کنندگان در وبینار را به حال خود رها نکنید.

برای شرکت‌کنندگان وبینار می‌توانید یک تخفیف اختصاصی ویژه تعریف کنید که با استفاده از آن بتوانند محصولات یا خدماتی را از شما دریافت کنند. یکی دیگر از مزیت‌های وبینار این است که شما می‌توانید آدرس صفحات سایت‌تان را با افراد حاضر در وبینار به اشتراک بگذارید. پس بهتر است از این امکان استفاده کنید و در پایان ارائه‌تان لینک صفحه فرود یا آدرس بخشی از وب‌سایت‌تان را که می‌خواهید شرکت کنندگان وبینار به آن صفحه مراجعه کنند را در وبینار قرار دهید و یک اقدام به عمل (CTA) خوب برای آن تعریف کنید. با این کار مخاطبان وبینارتان می‌توانند مشتری شما شوند.

بیشتر بخوانید: وبینار چیست؛ چگونه از وبینار در بازاریابی استفاده کنیم؟

اگر هنوز وبیناری برگزار نکرده‌اید و تصمیم دارید که از وبینارمارکتینگ به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین و اثربخش‌ترین روش‌های بازاریابی‌تان استفاده کنید، برای برگزاری آن به ابزارهایی از قبیل مدیریت کاربران، فروش و نرم‌افزار برگزاری وبینار نیاز خواهید داشت. برای این منظور در دنیا سرویس‌های گوناگون رایگان، غیررایگان، تحریم‌کرده و تحریم‌نکرده زیادی مشابه Zoom یا ClickMeeting یا … وجود دارد. در ایران نیز سرویس ایسمینار بعنوان یک پلتفرم تخصصی برگزاری وبینار، علاوه بر ارائه نرم‌افزار و زیرساخت برگزاری وبینار، سیستم ثبت‌نام آنلاین، مدیریت کاربرها، اطلاع‌رسانی‌های برگزاری، سیستم فروش ویدئو و… را ارائه می‌دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی