فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

بازسازی برند یا ریبرندینگ Rebranding چیست؛ اصول ریبرندینگ

مقالات مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱

ریبرندینگ فرآیند تغییر تصور بیرونی سازمان در ذهن مخاطبان و جاانداختن ماهیت جدید است. در این فرآیند، شرکت تصمیم می‌گیرد که نام، نماد، یا طراحی برند خود را تغییر دهد. ریبرندینگ به معنای خلق یک هویت جدید برای برند است. ریبرندینگ می‌تواند بدون تغییر نام، طراحی، یا لوگو رخ دهد. با اینکه هر کدام از این‌ها تاثیر مثبتی بر شرکت دارند و اغلب در فرآیند ریبرندینگ لحاظ می‌شوند، اما هیچ کدام از آنها به تنهایی یا ترکیب با یکدیگر نمی‌توانند تعریف کاملی از ریبرندینگ به ما بدهند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

بازسازی برند یا ریبرندینگ (Rebranding) چیست؟

ریبرندینگ یک استراتژی بازاریابی است که در آن نماد، طراحی، مفهوم یا ترکیبی از این‌ها تغییر می‌کند و برند جدیدی به مشتریان، سرمایه گذاران، رقبا و سایر سهامداران نشان داده ‌می‌شود. گاهی اوقات این ریبرندینگ تغییرهای عظیمی را در پی دارد و لوگو، نام، اسامی حقوقی، تصویر، استراتژی بازاریابی و روش‌های تبلیغاتی هم تغییر می‌کنند. ریبرندینگ می‌تواند نسبت به محصولات جدید یا در حال تولید اجرا شود.

برندسازی مجدد

چه زمانی ریبرندینگ ضروری است؟

دلایل مختلفی برای ریبرندینگ سازمان وجود دارد. فاکتور مهمی که باعث ریبرندینگ ‌می‌شود، پیوند با مشتریان است. ریبرندینگ گرچه برای کسب و کارها خوب است، اما در عین حال خطرناک هم هست. همیشه این احتمال وجود دارد که مشتریان از برند جدید خوش شان نیاید. گاهی اوقات کمپانی‌ها ریبرندینگ را برای پاسخ به مشکلات داخلی یا خارجی انجام می‌دهند. شرکت‌ها معمولا ریبرندینگ را به عنوان یک ابزار موثر بازاریابی استفاده می‌کنند تا اقدامات اشتباه گذشته را جبران کنند.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

مقاله پیشنهادی: مراحل برندسازی (آموزش ۹ مرحله برندینگ)

چند مثال جالب از ریبرندینگ درست و غلط

برند مک دونالد را همه می‌شناسند. این رستوران زنجیره ای از سال 1940 تا به امروز چندین بار به دلیل مختلف ریبرندینگ انجام داده است. این شرکت گاهی شعار برند خودش را عوض می‌کرد، منویش را تغییر می‌داد و گاهی اوقات هم طراحی جدید برای برند درنظر می‌گرفت. مک دونالد در هر کدام از این ریبرندینگ‌ها با بازخوردهای متنوعی روبه‌رو شد. حتی برخی از این ریبرندینگ‌ها موفق نبودند و باعث تمسخر شرکت مک دونالد شدند.
یک مثال خیلی معروف داخلی از ریبرندینگ، ریبرندینگ دو شرکت تپسی و اسنپ است. تپسی اوایل امسال لوگو خودش را از یک دایره با سه خط به دو مستطیل نارنجی تغییر داد. در وهله اول، ایرادهای زیادی به این لوگو گرفته شد. منتقدین می‌گفتند که این لوگو بیش از حد ساده است و اصلا مفهوم تاکسی اینترنتی را به کاربران منتقل نمی‌کند. تپسی علاوه بر لوگو، وب سایت، تصویرسازی‌های سایت و همچنین رابط کاربری اپلیکیشن را هم تغییر داد و حتی برای توجیه ایرادها، یک کلیپ ساخت.
اسنپ هم رقیب تپسی محسوب ‌می‌شود، یک تحول کامل در برند و همینطور زیرمجموعه‌های خودش ایجاد کرد. این شرکت بعد از اینکه خدمات جدیدی را اضافه کرد. لوگو و همینطور ساختار اپلیکیشن خود را تغییر داد. به طور کلی ‌می‌توان گفت که ریبرندینگ اسنپ، فرآیند موفقی بوده است. دیگر کاربران مجبور نبودند از چندین اپلیکیشن استفاده کنند. همه خدمات در یک اپلیکیشن خلاصه شده بود.

مقاله پیشنهادی : تبلیغ رستوران
ریبرندینگ

یک ریبرندینگ موفق چه مراحلی دارد؟

برای اینکه یک فرآیند ریبرندینگ موفق را اجرا کنیم، باید اصولی را رعایت کنیم. اول از همه باید هدف خودتان را مشخص کنید، و برای ریبرندینگ یک دلیل خوب و محکم داشته باشید. بعد به تحقیقات بازار احتیاج دارید و باید مشتریان و جامعه هدف خود را دوباره تعریف کنید. برای اینکه ریبرندینگ سازمان یا کسب و کار شما با موفقیت اجرا شود به یک برنامه منظم احتیاج دارید. در این برنامه باید ارزش‌ها، چشم انداز و هدف تان را مشخص کنید.
بخشی از ریبرندینگ، تغییر رابط کاربری و ظاهر سایت و اپلیکیشن است. برای هر تغییری باید مخاطبان و جذب مشتری، یا ارزش برند خود را دوباره مرور کنید. شاید به بنرهای گرافیکی، لوگو و کارت‌های معرفی جدیدی احتیاج دارید. برای همه اینها نیازمند تعیین هزینه و بودجه هستید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تحقیقات بازار آنلاین و روش‌های آن

نکات و توصیه‌های مهم در ریبرندینگ

در فرآیند ریبرندینگ به مزایا و هزینه‌های تغییر برند فکر کنید و دقیقا میزان تغییر هر بخش را مشخص کنید. گاهی اوقات کارمندان، بخش‌های مختلف شرکت و حتی مخاطبین در برابر تغییر برند مقاومت نشان می‌دهند یا بازخورد خوبی در مقابل ریبرندینگ ندارند. در چنین مواقعی یک برنامه منظم و خوب تنظیم کنید تا بتوانید بقیه را به ریبرندینگ راضی کنید.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

جمع بندی

در این مقاله به طور خلاصه با مفهوم ریبرندینگ و اصول آن آشنا شدیم و یاد گرفتیم که ریبرندینگ به برنامه ریزی و تحقیق احتیاج دارد. در صورتی که برای ریبرندینگ سازمان خود تحقیقات مناسب انجام ندهید و جامعه هدف خود را در نظر نگیرید، ممکن است ریبرندینگ تان موفقیت لازم را کسب نکند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!