فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

آموزش بهینه‌ سازی سایت برای موتورهای جستجو

سایر مقالات | آرمان صفایی | تاریخ بروزرسانی : ۲۸ مهر ۱۴۰۲

آموزش بهینه سازی سایت

در این مطلب درباره آموزش بهینه‌سازی سایت و سئو مقدماتی خواهید خواند؛ همچنین با بسیاری از مباحث مقدماتی سئو و باورهای نادرست در این حوزه آشنا خواهید شد. اگر وب‌سایت شما وردپرس است دو مطلب در سئو بسیار به شما کمک خواهد کرد: مطلب آموزش سئو وردپرس و نیز مطلب اصول سئو محتوای بهینه.

تعریف بهینه‌سازی سایت

بهینه‌سازی سایت، فرآیند اجرای اصلاحاتی است برای رسیدن به سایتی که اهداف کسب‌وکاری شما را بهتر محقق می‌کند. این اهداف بسته به نوع کسب‌وکار شما بسیار با هم متفاوت خواهد بود. اما نهایتاً هدف اصلی و عمده همگی سایت‌ها این است که بازدیدکنندگان به راحتی بتوانند یک فعالیت مشخص را به انجام برسانند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

برای یک کارخانه، هدف بهینه‌سازی وب‌سایت فقط دیده شدن کاتالوگ محصولات است که بعد با او تماس بگیرند. برای یک فروشگاه آنلاین هدف تبدیل بازدیدکننده به خریدار است، برای رسانه آنلاین هدف خوانده شدن بیشتر مطالب است و این که کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت بماند، برای یک اپلیکیشن هدف منتقل کردن بازدیدکنندگان سایت به نصب اپلبکبشن است.

بهینه‌سازی سایت گاهاً بر روی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو هم اثرگذار خواهد بود. اما به طور کلی هدف بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو جذب یک کاربر از طریق جستجویی که انجام داده، هست و هدف بهینه سازی سایت اجرای کامل و صحیح یک فعالیت توسط آن کاربر جذب شده  در سایت است.

بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو

بهینه‌سازی برای موتوهای جست‌و‌جو یا همان سئو (Search Engine Optimization) به معنی انجام فعالیت‌هایی است منجر می‌شود سایت‌ها هنگام جست­­جوی کاربران با کلیدواژه‌های مخصوص، در موتورهای جست‌وجو بهتر دیده شوند.

همه موتورهای جست­وجو شرایطی را طراحی کرده‌اند که هر ساله به‌­روز می‌شود و به هر وب‌­سایتی که برای آن شرایط بهینه‌­تر طراحی شده باشد، امتیاز بهتری می‌دهند و طبیعتاً در نتایج جست­‌وجوی کاربران، آن سایت را بالاتر قرار می‌­دهند. برای دیدن الگوریتم امتیازدهی گوگل می‌توانید از راهنمای گوگل بهره ببرید.

روی کدام موتور جست‌وجو متمرکز شویم

موتو­رهای جست­وجوی گوناگونی با الگوریتم‌ها و قدمت‌های متفاوت وجود دارند، اما همان‌­طور که می­‌دانید، رهبر این صنعت گوگل است؛ اگرچه رقبای بزرگی چون ماکروسافت و یاهو نیز در این بازار حضور دارند.

در شکل زیر سهم بازار سایر موتورهای جست­جو مثل بینگ، یاهو، AOL، ASK، بایدو را می‌­بینید. اما شاید بتوان گفت سهم گوگل در کشور ما بیشتر از این اعداد خواهد بود لذا بهترین گزینه آن است که زمان و پول خود را برای بهینه‌سازی سایت در گوگل اختصاص دهیم که البته با این کار سایت شما نسبتاً برای سایر موتورهای جست­‌وجو نیز تا حد خوبی بهینه خواهد شد چرا که بسیاری از الگوریتم ها و فاکتورهای بهینه‌سازی موتورها مشابه است.

بیشتر بخوانید: اهمیت لینک سازی خارجی در سئوی off page چیست؟

آموزش بهینه سازی سایت

موتورهای جست­‌وجو چگونه کار می‌­کنند

همان‌طور که می‌دانید موتورهای جست­‌وجو سعی می­‌کنند به شما کمک کنند در میلیاردها محتوایی که در لحظه در اینترنت منتشر می‌­شود بهترین نتیجه را بگیرید اما این دسترسی به این حجم محتوا چگونه صورت می گیرد.

  • خزنده‌ها :

ربات های اتوماتیکی هستند که به همه صفحات سر می‌­زنند و محتوای آن‌ها را بررسی می‌کنند.

  • ایندکس :

ربات‌­های خزنده گوگل نتیجه بررسی خود را اصطلاحاً ایندکس می‌­کنند تا ذخیره شده باشد. ازین روست که هنگامی که شما جست‌­وجویی انجام می‌­دهید زیر یک ثانیه نتایج را به شما منعکس می­‌کند چرا که اگر می‌­خواست در لحظه جست‌­وجوی شما، میلیاردها میلیارد صفحه را جست‌­وجو می‌­کرد چندین دقیقه لااقل باید منتظر می‌­ماندیم.آموزش بهینه سازی سایت

بازاریابی با موتورهای جستجو (SEM) چیست Search Engine Marketing

بازاریابی با موتورهای جست­وجو در واقع یک چتری است که روی 2 مفهوم است :

۱. سئو

۲. تبلیغات در گوگل

بنابراین درواقع SEM به معنای آن است که برای بازاریابی با موتورهای جست‌وجو هم استراتژی سئو مناسبی داشته باشیم و هم آن که با تبلیغات کلیکی در موتورهای جست­‌و­جو در صدر نتایج ظاهر شویم. در مقالهٔ «بازاریابی موتور جستجو چیست؟ (تفاوت SEO با SEM)» مفصل دربارهٔ این موضوع صحبت کردیم و به شما گفتیم چه زمانی از هرکدام استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روش های بهینه سازی گوگل ادز

چرا حتماً باید آموزش بهینه سازی سایت دید. چرا سئو لازم است

۱. سئو خوب یک سایت، جلب اعتماد و اعتبار می کند.

سایتی که در کلید واژه‌های مربوط به خودش در جست‌وجوی کاربران بالاتر دیده می‌شود، ناخودآگاه در ذهن آن کاربر یک حس اعتماد برانگیخته خواهد شد و آن وب­سایت را به عنوان یک سایتی قابل اعتماد تلقی خواهد کرد مگر آنکه عکس آن به او ثابت شود.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۲. سئو خوب به معنی تجربه کاربری خوب نیز هست.

هنگامی ­که شما می‌خواهید سئو سایت خود را بهبود دهید باید فعالیت‌­هایی را انجام دهید که آن فعالیت‌ها خواسته یا ناخواسته روی بهبود تجربه کاربری سایت شما نیز تاثیر خواهد گذاشت.

۳. سئو نسبتاً ارزان است.

شما در مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست می‌توانید انواع تاکتیک‌­های بازاریابی دیجیتال را بخوانید. از بین همه تاکتیک‌های معرفی شده آموزش بهینه سازی سایت برای موتورهای جست‌­وجو از واجب‌­ترین‌هاست چرا که نسبت به سایر تاکتیک‌ها بسیار ارزان‌­تر است.

۴. اگر در صفحه اول گوگل نیستید، انگار نیستید.

آمارها نشان می­دهد که 3 نتیجه اول گوگل ( به جز ادوردزها ) بیش از 61 درصد کلیک­‌ها را به خود اختصاص می­‌دهند و فقط ۱۰ درصد کلیک‌ها به صفحه دوم می‌روند و این یعنی اگر در صفحه اول گوگل ( ایده آل 3 نتیجه اول است) نیستید، باید حتماً سعی کنید باشید.

آیا باید خودم روی سئو کار کنم یا باید به متخصص سئو برون‌سپاری کنم

با دیدن الگوریتم‌های جست‌­وجوی گوگل یا با سرچ کردن درباره سئو و آموزش بهینه‌ سازی سایت این حس در بسیاری از افراد ایجاد می‌­شود که سئو موضوعی بسیار پیچیده است لذا صلاح می‌­بینند که آن را به یک آژانس سئو برون‌سپاری کنند. اگر یک آژانس سئو خیلی حرفه‌ای یا یک فریلنسر خوب باشد شاید مزیت‌هایی برای شما مثل تخصصی‌تر کار کردن و سرعت بیشتر ایجاد کند اما این برون‌سپاری هزینه‌های دیگری ممکن است ایجاد کند که از فرصت‌های این کار بسیار چشمگیرتر است.

۱. برون‌سپاری سئو مثل برون‌سپاری بخش پشتیبانی مشتریان است.

سئو فقط درباره جایگاه شما در گوگل نیست بلکه درباره این است که بدانیم مشتریان ما چه رفتاری در سایت ما دارند، چه جیزی آن‌ها را ترغیب به یک کلیک یا یک عملیات خواهد کرد و … لذا برون‌سپاری سئو یعنی از دست دادن تجربیات و اطلاعات بسیار ارزشمند از رفتار و علایق مشتریان ما.

۲. آژانس یا فریلنسر بد سئو شما را نابود خواهد کرد.

آژانس یا فریلنسری که به شما چنین جملاتی بگوید نابودکننده کسب‌وکار شما خواهد بود:  سئو تضمینی، زیر یک ماه صفحه اول گوگل هستید، همه سئو تاکتیک است تاکتیک کبوتری،پاندا، دیپ مایند و … که خیلی پیچیده است، رنک الکسا زیر 1000 تضمینی و دائمی و … اگر با چنین شعارهای تبلیغاتی کار سئو خود را به آژانسی برون‌سپاری کردید، آنها مجبور هستند از ابزارهای کلاه سیاه سئو استفاده کنند که به مرور گوگل سایت شما را شناسایی کرده و احتمالا جریمه خواهد کرد.

۳. سئو یک فعالیت دائمی است نه یک برنامه زمانی موقت.

اصلا نفس قرارداد بستن با یک آژانس برای یک مدت زمان مشخص به معنی آن است که سئو را درست درک نکرده‌ایم. سئو جزئی از فعالیت‌های مادام‌العمر یک کسب‌وکار است نه این که مثلا به مدت یک سال به صورت یکی از پروژه‌های شرکت برون‌سپاری شود و بعد با سئو کاری نداشته باشیم.

در باب معایب برون‌سپاری سئو بسیار می‌توان سخن گفت لذا بهتر است از مزایای آن صرف نظر شود و خودمان دست به کار شویم. با ابزارها و آموزش‌های در دسترس امروز، سئو آن قدرها هم مساله پیچیده‌ای نیست بلکه با رعایت چند نکته ساده شما چندین و چند رتبه در نتایج گوگل رشد خواهید کرد. آموزش بهینه سازی سایت و سئو را امروزه شما می توانید از منابع بسیاری دریافت کنید یا اگر سایت وردپرس دارید افزونه هایی مثل افزونه Yoast SEO به خوبی با نکاتی ساده شما را راهنمایی می کنند تا نتایج بهتری بگیرید.

سئو چقدر زمان می‌­برد

سئو یک تاکتیک بازاریابی آنلاین است که شما ممکن است تشخیص دهید که آیا می­خواهید از این کانال جذب مشتری داشته باشید یا این که خیر. مثلاً شاید متوجه شوید که مشتریان شما آن­چنان در گوگل دنبال راه حل مساله خود نیستند.

اگر پاسخ شما بله است و می­‌دانید که می‌توانید از گوگل مشتریان زیادی جذب کنید دیگر انجام فعالیت‌های سئو به یکی از فعالیت های مادام‌العمر کسب‌وکار شما تبدیل می‌­شود. در سازمان‌­های بزرگتر که در حوزه آنلاین مشغول هستند حتی مدیر سئو یا مدیر بازاریابی موتورهای جست‌­وجو را به طور جداگانه و تخصصی استخدام می‌کنند که او نیز اقدام به تشکیل تیم سئو برای خود می‌­کند. در کسب‌وکارهای کوچک‌تر نیز ممکن است همان مدیر دیجیتال مارکتینگ مسوولیت بهینه‌سازی سایت را نیز داشته باشد.

بنابراین پاسخ به این سوال که سئو چقدر زمان می‌­برد از این زاویه سوال غلطی است چرا که یک پروژه کوتاه مدت نیست که برای آن زمان انجام پروژه تعریف شود بلکه یکی از فعالیت های اصلی بازاریابی است که دست کم می توان به یک پروژه بسیار بلند مدت تشبیهش کرد.

اما از زاویه دیگر این پرسش صحیح است. این که دیدن نتایج عملکردها در حوزه سئو بعد از چند­وقت اتفاق می‌افتد و جایگاه سایت ما در گوگل ارتقا می­یابد. اگر بخواهیم پاسخی نسبی دهیم تا به شما دید خوبی بدهد پاسخ آن از 3 ماه تا 1 سال است. یعنی نتیجه بهینه سازی‌هایی که از امروز شروع می‌­کنید را حداقل از 3 ماه دیگر خواهید دید که مثلا رنک الکسا شما بهبود می یابد یا در صفحات گوگل بیشتر دیده می‌­شوید.

اما پاسخ دقیق­‌تر آن است که زمان سئو بستگی دارد. بستگی به متغیرهای زیر:

  • کلیدواژه‌های مرتبط به کسب‌وکار شما
  • ارتباط منطقی محتوای سایت شما به کلید واژه‌­ها
  • قدمت دامین و‌‌ب‌سایت شما
  • دیزاین فعلی وب‌سایت شما
  • زمان میانگین ماندن در صفحات کاربران در سایت شما
  • موقعیت جغرافیایی
  • رقابت حوزه کاری شما روی کلیدواژه‌های مرتبط
  • فعالیت‌های شما در حوزه شبکه‌های اجتماعی
  • واکنش شما به روندهای گوناگون جدید
  • و…

همه این موارد می­‌تواند روی زمان دیدن نتایج کار سئو شما تاثیرگذار باشد.

سئو چقدر هزینه‌بردار است

طبق پاسخی که به سوال قبل دادیم که زمان سئو بسیار بلند مدت و جزئی از فعالیت‌­های روتین یک کسب‌وکار است لذا هزینه آن نیز عدد مشخصی ندارد. مادامی که در حال انجام فعالیت سئو هستید باید هزینه آن را بپردازید. هزینه سئو از جنس زمان است. زمانی که نیروهای شما در شرکت‌­تان یا به صورت تمام­‌وقت یا پاره‌وقت می‌گذارند و شما حق‌الزحمه آن‌­ها را پرداخت می‌کنید. هزینه‌های بهینه‌سازی سایت خیلی وقت­‌ها با سایر هزینه‌­های دیگری که شما مثلا برای تولید محتوا یا بهبود کدها و باگ‌­های سایت انجام می‌­دهید هم‌پوشانی‌هایی نیز دارد و هزینه خالص سئو نیست.

باورهای نادرست درباره سئو و بهینه سازی سایت در ایران

۱. سئو، ترافیک رایگان است.

اصلاَ این طور نیست. هنگامی شما می‌­توانید بگویید که ترافیک ارگانیک رایگان از طریق سئو به سایت من سرازیر شده است که مقدار زیادی از لحاظ زمانی و فناوری روی سئو سرمایه‌گذاری کرده باشید.

۲. با تمرکز روی سئو همه مشتریان را درو خواهیم کرد.

کم نیستند کسانی که فکر می‌­کنند اگر همه سرمایه‌­گذاری و تمرکز خود را روی سئو جمع کنند می­‌توانند همه مشتریان بازار را برای خود جمع کنند و رقبا را شکست دهند. اصلاً اینگونه نیست، سئو و SEM تنها یکی از ده‌­ها کانال جذب مشتری است و شما هرگز نمی‌­توانید که تنها از یک کانال همه مشتریان را جذب کنید بلکه حتی درست هم نیست که این کار را انجام دهید.

۳. رنک الکسا یعنی نتیجه سئو

اگرچه در بسیاری مواقع سایت‌­هایی با سئو و ترافیک بسیار خوب رنک الکسای خوبی هم دارند اما باید بدانید لزوما همیشه اینطور نیست و تنها معیار شما برای موفقیت در سئو نباید رتبه الکسا باشد.

۴. اصلا نیازی به سئو نیست، گوگل خودش همه چیز را می­فهمد

 متاسفانه خیر. اگرچه گوگل روز به روز در حال ارتقای خود و بهبود الگوریتم‌­های خودش است اما شما نیز باید در حوزه سئو و بهینه سازی سایت خود و ارائه محتوای با کیفیت تلاش کنید تا گوگل شما را بهتر نمایش دهد.

۵. می­‌خواهم فقط در کلیدواژه فلان نتیجه اول گوگل باشم.

این که برای یک کلید واژه مشخص تلاش کنیم خوب است اما باید بدانید که ریسک بزرگی است خصوصاً اگر رقابت در آن کلید‌واژه بسیار پر‌هزینه باشد. چرا که شما ممکن است x تومان هزینه کنید و در یک کلید واژه رتبه اول شوید و Y کلیک بگیرید اما شما با X/2 هزینه می‌­توانید 10Y کلیک بگیرید اگر در سایر کلید‌واژه های چند‌کلمه‌ای و کم رقابت‌­تر سرمایه‌گذاری می­‌کردید.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

به ترافیکی که وارد یک سایت در حوزه سئو شده دقت کنید. با این که سایت moz.com روی کلمه keyword بیشترین کلیک را گرفته اما تعداد بیشتری کلیک از کلید‌واژه‌های طولانی‌­تر بدست آمده است که قابل توجه است. بنابراین حتما به حضور در سایر کلیدواژه‌ها فکر کنید تا ترافیک بسیار بیشتری را ساده‌تر جذب کنید.

 

آموزش بهینه سازی سایت

۶. یک قرارداد سئو 100 درصد تضمینی بسته‌ایم.

اصلاً یک آژانس یا فریلنسر سئو نمی‌­تواند بدون آنکه کسب‌وکار شما را کامل بشناسد و با کمک از خود شما قول تضمین درباره رتبه گوگل یا الکسا دهد. اگر هم چنین قولی داد و زیر مثلا 3 ماه رتبه الکسا شما را به شدت بهبود داد مطمئناً از روش‌های نامتعارف و خلاف قوانین گوگل پیروی کرده است. در این صورت یا دچار هشدار (Penalty) از گوگل خواهید شد و یا حداقل به زودی آن رتبه و جایگاه را از دست خواهید داد و به جایگاه قبلی حتی بدتر باز‌خواهید گشت.

آموزش بهینه سازی سایت و تمرین عملی سئو امروزه یک ضرورت است که وبمستران و همه کسانی که می‌خواهند دیده شوند باید برای آن برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند. در این مطلب سعی شد تا مقدمات آموزش بهینه سازی سایت تقریبا پوشش داده شود و شما را آماده کند برای شروع گام‌های بعدی.

3.3/5 - (6 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

22 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
وبمسترفا
وبمسترفا
5 سال قبل

ممنون مطلب خوب و مفیدی بود

دکتر وردپرس
دکتر وردپرس
4 سال قبل

واقعا سئو خیلی ارزشش بیشتره و باید مقاله کامل تری رو به نظر من واسش بنویسید

تولید محتوای اینستاگرام
تولید محتوای اینستاگرام
4 سال قبل

خیلی نوشته خوب نوشتید. مرسی
از شما

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  تولید محتوای اینستاگرام
4 سال قبل

ممنون از همراهی شما

آموزش بهینه سازی سایت
آموزش بهینه سازی سایت
4 سال قبل

عالی بود.استفاده کردم.ممنون

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  آموزش بهینه سازی سایت
4 سال قبل

خواهش میکنیم 🙂

تولید محتوا
تولید محتوا
4 سال قبل

خیلی خیلی مقاله ارزنده بود.
مرسی از شما

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  تولید محتوا
4 سال قبل

خواهش میکنیم 🙂 ممنون از توجه شما

تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی
تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی
4 سال قبل

به شدت پست مفید نوشتید. با تشکر از شما

ندا عروضی
ندا عروضی

خواهش میکنیم 🙂

آموزش بهینه سازی سایت
آموزش بهینه سازی سایت
4 سال قبل

ممنون.مطلب مفیدی بود.استفاده کردم.

آموزش بهینه سازی سایت

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  آموزش بهینه سازی سایت
4 سال قبل

خوشحالیم که دوست داشتین 🙂

طراحی سایت کرج
طراحی سایت کرج
4 سال قبل

ممنون واسه وقتی که گذاشین و این مقاله رو تولید کردین خانوم عروضی

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  طراحی سایت کرج
4 سال قبل

محتوای آقای صفایی بود ولی ممنون از لطفتون

Agahi90.iR
Agahi90.iR
4 سال قبل

هوالرزاق

بسیار عالی ولی لطفا کمی کاربردی تر و تخصصی تر ارائه نمایید با سپاس

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  Agahi90.iR
4 سال قبل

سلام در برنامه‌مون هست که مطلب کاربردی‌تری رو داخل بلاگ قرار بدیم 🙂

مختاری
مختاری
3 سال قبل

ممنون مطلب خوبی بود و عالی هم نوشته شده!

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  مختاری
3 سال قبل

سلام. ممنون از شما که بهمون فیدبک میدین 🙂

yasanco.com
yasanco.com
1 سال قبل

ممنون از مطلب مفید و کاربردی

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  yasanco.com
1 سال قبل

سلام
ممنون از شما که به ما بازخورد می‌دین 🙂

محمد
محمد
5 ماه قبل

سلام پک آموزشی دارین؟

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  محمد
5 ماه قبل

سلام
خیر، پکیج آموزش سئو نداریم.

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری