لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

آموزش صفر تا صد برنامه بازاریابی (Marketing Plan)

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

بازاریابی مهم‌ترین عامل رونق یک کسب و کار است. متأسفانه بسیاری از کسب و کارهای کوچک طرح یا برنامه بازاریابی همه جانبه تدوین نمی‌کنند و از آنجا که طرح یا برنامه بازاریابی ندارند تاکتیک‌های مختلف بازاریابی را به طور موقت تجربه کرده و موفقیت‌هایی جزئی به دست می‌آورند. حتی ممکن است به طور اتفاقی به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنند اما نمی‌توانند اهداف، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های درستی برای خود تدوین کنند.

امروزه ابزارهای بازاریابی آنلاین زیادی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای تدوین یک برنامه بازاریابی مناسب استفاده کرد؛ با توجه به گسترش روش‌های بازاریابی، کسب و کارها نباید هرگز از یک طرح و برنامه بازاریابی که به خوبی تدوین شده است چشم‌پوشی کنند.

برنامه بازاریابی (Marketing Plan) چیست؟

برنامه بازاریابی گزارشی است که استراتژی بازاریابی شرکت را برای سال یا ماه آینده مشخص می‌کند. هر کسی برای رشد کسب و کار خود به یک برنامه بازاریابی مشخص نیاز دارد. یک برنامه بازاریابی صحیح باید همه امور مرتبط با بازاریابی را دربربگیرد و برای آن‌ها نقشه مشخصی داشته باشد؛ که شامل موارد زیر می‌شود:

  • ویژگی‌های مشتریان هدف
  • نحوه رسیدن به مشتریان هدف
  • نحوه حفظ مشتریان هدف (تا به مشتری دائمی تبدیل شوند)
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

اهمیت یک طرح یا برنامه بازاریابی (Marketing Plan)

برنامه‌ها و استراتژی‌های بازاریابی فروش را برای صاحبان مشاغل ساده‌تر می‌کنند. وقتی شما مشتری ایده آل خود را مشخص کنید و در بازاریابی و تبلیغاتتان دقیقاً همان افراد را مورد هدف قرار دهید، هزینه تبلیغات کاهش و بازدهی آن افزایش خواهد یافت.

به طور کلی با شناخت ویژگی‌های مشتریان هدف متوجه خواهید شد که با چه زبانی می‌توانید آن‌ها را جذب کنید، در کجا بیشتر حضور دارند و تبلیغات در کدام فضاها مؤثرتر خواهد بود، با توجه به بودجه مشتریان چگونه قیمت‌گذاری کنید یا چه زمانی فروش ویژه داشته باشید و با استفاده از متدهای بازاریابی به جذب بیشتر مشتری اقدام کنید. هم‌چنین بعد از جذب مشتریان، در طرح بازاریابی مشخص می‌شود که چطور آن‌ها را حفظ کنید تا فروشتان را افزایش دهید یا آن‌ها را به تبلیغ‌کنندگانی برای محصولات خود تبدیل کنید.

اهمیت یک طرح بازاریابی را می‌توان به طور خلاصه به صورت زیر توضیح داد:

  • شما را مجبور به فکر کردن می‌کند

یک طرح بازاریابی شما را به فکر کردن در مورد مشتریانتان وامی‌دارد. وقتی بخواهید یک مارکتینگ پلن بنویسید باید به مشتریان، محصولات و نحوه مرتبط کردن این دو به هم فکر کنید.

  • اهداف قابل اندازه‌گیری خواهید داشت

معمولاً کسب و کارهای کوچک برنامه‌هایی چون افزایش فروش در سال بعد، نسبت به سال گذشته و ورشکسته نشدن را هدف خودشان قرار می‌دهند. اما وقتی یک معیار قابل اندازه‌گیری داشته باشید، ملموس‌تر می‌توانید هدف را برای کارمندانتان مشخص کنید تا همگی در یک مسیر گام بردارید.

  • به شرکت انگیزه می‌دهد

 مغز انسان وقتی هدف مشخصی را دنبال کند و در مدت کوتاه معین به آن برسد، بیشتر انگیزه می‌گیرد و در نتیجه برای آن تلاش بیشتری خواهد کرد. مثلاً وقتی به کارمندان خود بگویید که باید هر هفته 10 فروش داشته باشند، مغز برای دستیابی به این هدف بیشتر انگیزه خواهد داشت.

  • اولویت‌بندی مسائل مشخص خواهد شد

واقعیت این است که زمان ما محدود است و مجبوریم اهدافمان را بر اساس اولویت پیش ببریم. یک برنامه، اولویت‌ها را مشخص می‌کند و در نتیجه آن، ما بهتر می‌توانیم از وقت خود استفاده کنیم.

  • پول بیشتری برای شرکت تولید می‌کند

همان طور که گفته شد، با وجود یک طرح بازاریابی می‌توانید در هزینه‌های بازاریابی صرفه‌جویی کنید، مشتریان بیشتری جذب کنید و آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید. به علاوه، مشتریان وفادار معمولاً تبلیغ شما را پیش اطرافیان و دوستانشان خواهند کرد و از این طریق نیز پول بیشتری برای شرکت شما تولید می‌کنند.

  • خدمات مشتریان بهتری ارائه خواهید کرد

وقتی بدانید برنامه بازاریابی‌تان چیست، یعنی می‌دانید چطور می‌خواهید به مشتریانتان سرویس‌دهی کنید و در نتیجه این کار را به خوبی انجام خواهید داد. در مقابل، می‌توان گفت انجام کاری بدون اینکه بدانیم چطور باید آن را انجام دهیم غیرممکن است.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

اجزای تشکیل دهنده یک طرح یا برنامه بازاریابی

به طور معمول، یک برنامه بازاریابی شامل عناصر زیر است:

  • مروری بر اهداف بازاریابی و تبلیغات تجاری
  • توضیحی از موقعیت فعلی بازاریابی کسب و کار
  • جدول زمانی از زمان تکمیل وظایف استراتژی
  • ردیابی KPI
  • توضیحی از بازار هدف تجاری و نیازهای مشتریان

قالب‌های رایج که در تهیه طرح یا برنامه بازاریابی به آن نیاز دارید

مارکتینگ پلن

برای موفقیت در کسب و کار، از یک الگوی طرح بازاریابی اثبات شده استفاده کنید. ما در اینجا 8 قسمت کلیدی را که باید در برنامه بازاریابی خود درج کنید به تفصیل بیان کرده‌ایم:

بخش 1: خلاصه اجرایی

خلاصه اجرائی خود را برای آخرین بار کامل کنید. همان‌طور که از نام آن پیداست، این بخش صرفاً خلاصه هر بخش دیگر از برنامه بازاریابی شما است.

بخش 2: مشتریان هدف

این بخش مشتریانی را که هدف قرار داده‌اید توضیح می‌دهد. مشخصات آماری آن‌ها (مثلاً سن، جنسیت)، مشخصات روان‌شناختی (به عنوان مثال، علایق آن‌ها) و خواسته‌ها و نیازهای دقیق آن‌ها را در رابطه با محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید تعریف می‌کند.

بخش 3: پیشنهاد فروش بی‌نظیر

داشتن یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد قوی (USP) از اهمیت حیاتی برخوردار است؛ چراکه شرکت شما را از رقبا متمایز می‌کند.

بخش 4: استراتژی قیمت‌گذاری و تعیین موقعیت

استراتژی قیمت گذاری شرکت باید با شرایط مطابقت داشته باشد. برای مثال، پایین بودن قیمت‌ها همیشه خوب نیست. اگر می‌خواهید شرکت شما به عنوان برند برتر در صنف خود شناخته شود، داشتن قیمت بسیار پایین ممکن است مشتریان را از خرید منصرف کند.

در این بخش از برنامه بازاریابی خود، باید توضیح مفصلی درباره موقعیت مکانی مورد نظر خود و اینکه قیمت‌گذاری‌ها چگونه از آن پشتیبانی می‌کند بدهید.

بخش 5: برنامه توزیع

برنامه توزیع یعنی شرح نحوه خرید مشتریان از شما؛ به عنوان مثال، آیا مشتریان خرید مستقیم از وب‌سایت رسمی شرکت را ترجیح می‌دهند؟ یا بیشتر از توزیع‌کنندگان یا خرده‌فروشان دیگر خریداری می‌کنند؟ و مسائلی از این قبیل.

به روش‌های مختلفی فکر کنید که بتوانید به مشتریان برسید.

بخش 6: پیشنهادات شما

پیشنهادات، معاملات ویژه‌ای است که شما برای جلب اطمینان بیشتر مشتریان جدید و جلب مشتریان قدیمی به سمت کسب و کارتان انجام می‌دهید.

پیشنهادات ممکن است شامل استفاده‌های آزمایشی رایگان، ضمانت برگشت پول، بسته‌ها (به عنوان مثال، ترکیب محصولات یا خدمات مختلف) و پیشنهادهای تخفیف باشد.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

بخش 7: موارد مورد نیاز برای بازاریابی

موارد مورد نیاز بازاریابی شما تضمینی است که شما برای پیشبرد تجارت خود در ارتباط با مشتریان فعلی و آینده‌نگر استفاده می‌کنید. این موارد شامل وب‌سایت شما، بروشورهای چاپی، کارت‌های ویزیت و کاتالوگ‌ها می‌شوند.

بخش 8: استراتژی بازاریابی آنلاین

چه بخواهید، چه نخواهید، این روزها بیشتر مشتریان از اینترنت و فضای مجازی استفاده می‌کنند تا محصولات یا خدمات جدیدی را برای خرید پیدا کرده و آن‌ها را با هم مقایسه کنند. در این راستا، داشتن استراتژی مناسب بازاریابی آنلاین می‌تواند به شما در جذب مشتریان جدید و به کسب مزیت رقابتی کمک کند.

چهار مؤلفه اصلی استراتژی بازاریابی آنلاین به شرح زیر است:

  • استراتژی کلمات کلیدی

باید مشخص کنید که دوست دارید سایت خود را برای کدام کلیدواژه‌ها بهینه کنید.

  • استراتژی سئو

اینکه مشخص کنید دقیقاً چه عواملی باعث می‌شود رتبه و جایگاه وب‌سایت شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل بهبود پیدا کند.

  • استراتژی تبلیغات آنلاین پرداخت شده

نوشتن برنامه‌های تبلیغاتی آنلاین که برای رسیدن به مشتریان هدف استفاده می‌کنید.

  • استراتژی شبکه‌های اجتماعی

نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی را برای جذب مشتری مدون کنید.

جمع بندی

هر کالایی که فروخته می‌شود یا خدماتی که ارائه می‌شود در واقع مشکلی از مشکلات مشتریانش را حل می‌کند. وقتی شما بدانید قرار است چه مشکلی از مشتریان خود حل کنید و این مشتریان، چه کسانی هستند (چه کسانی به خدمات یا کالای شما نیاز دارند) بهتر می‌توانید به صورت هدفمند تبلیغ کنید. یک طرح بازاریابی خوب می‌تواند به شما در این فرایند کمک کند.

بهترین کار این است که در کلاس‌های آموزش صفر تا صد برنامه بازاریابی شرکت کنید و به این وسیله نه‌تنها هزینه‌های بازاریابی خود را کاهش داده بلکه شرکتتان را در جهت اهداف پیش ببرید

4.2/5 - (11 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سهراب
سهراب
3 سال قبل

عالی بود استفاده کردم

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  سهراب
3 سال قبل

خوشحالیم مفیده بوده 🙂

علی خادم
علی خادم
2 سال قبل

باید روی روش ها کار کرد.حتی کارگاهی که این قطعا قابلیت بازاریابی و دست یابی به هدف رو بالا میبره. متشکرم

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  علی خادم
2 سال قبل

سلام 🙂
بله کاملا درسته.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!