لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

کمپین تبلیغات و بازاریابی ۳۶۰ درجه چیست؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۶ فروردین ۱۴۰۲

کمپین تبلیغات و بازاریابی ۳۶۰ درجه چیست؟

با اینکه دنیای تبلیغات و بازاریابی در فضای آنلاین و آفلاین از اصول مشابه استفاده می‌کند اما تفاوت‌های عمده‌ای نیز به چشم می‌خورد که بیشتر آنها به استفاده از ابزارها و سنجش نتایج برمی‌گردد. برخی از کسب و کارها فقط می‌توانند مخاطبان و مشتریان هدف خود را در فضای آنلاین پیدا کنند و تعداد دیگری از کسب و کارها هم هستند که مشتریان‌شان بیشتر در فضای آفلاین حضور دارند. ضمن اینکه گاهی وقت‌ها تبلیغات آفلاین بهتر جواب می‌دهد و گاهی اوقات فقط باید سراغ تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ برویم.
ولی زمان‌هایی پیش می‌آید که نیاز داریم تمام رسانه‌های مختلف را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم طیف وسیعی از مخاطبان را پوشش دهیم و پیام خود را به صورت گسترده پخش کنیم. اینجاست که باید سراغ یک کمپین یکپارچه برویم. در این مطلب بیشتر می‌خواهیم درباره کمپین 360 درجه، جزئیات آن و بررسی نمونه‌های موفق ایرانی و خارجی صحبت کنیم.

کمپین بازاریابی 360 درجه چیست؟

کمپین بازاریابی 360 درجه درواقع همان‌طور که از نامش پیداست یک کمپین کامل، جامع و یکپارچه است که تمام رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی را به کار می‌گیرد تا هدفی واحد با پیامی مشخص به بهترین شکل محقق شود و به طیف وسیعی از مخاطبان برسد. در این حالت مشتری شما هر جایی باشد و از هر رسانه‌ای که استفاده کند، باید پیام شما را ببیند و برای مدتی دائما با برند شما در ارتباط باشد.
در این کمپین از تمام رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی استفاده می‌کنیم تا بتوانیم کل چرخه خرید و سفر مشتری را پوشش دهیم. در این کمپین آنلاین یا آفلاین بودن رسانه‌ها مورد توجه نیست و برای اینکه بتوانید مشتریان بیشتری جذب کنید باید مدام پیام خود را تکرار کنید تا ملکه ذهن مشتریان شود.
یکی از مهمترین کاربردهای کمپین بازاریابی 360 درجه زمانی است که می‌خواهید محصول جدیدی را وارد بازار کرده و نسبت به آنها اطلاع‌رسانی کنید. در این حالت با استفاده از تمام رسانه‌ها و ابزارهای موجود تلاش می‌کنید محصول جدید را به تمام مشتریان قبلی و جدید خود معرفی کنید.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left
مقاله پیشنهادی : تعریف کمپین تبلیغاتی

چرا باید از کمپین 360 درجه استفاده کنیم؟

بعد از اینکه با مفهوم کمپین بازاریابی 360 درجه آشنا شدیم، حالا باید ببینیم چه زمانی باید از این کمپین استفاده کنیم. از آنجایی که این کمپین گستردگی زیادی دارد و باید هزینه قابل توجهی برای آن پرداخت شود، بنابراین در هر موقعیتی لازم نیست از این کمپین استفاده کنیم. قطعا کمپین‌های تبلیغاتی یکپارچه و 360 درجه می‌توانند نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتری داشته باشند. از جمله مهمترین دلایل برای استفاده از کمپین 360 درجه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

 

با تبلیغات کلیکی یکتانت، از همین امروز هدفمندتر هزینه کنید و سریع‌تر جواب بگیرید!

با تبلیغات کلیکی یکتانت، از همین امروز هدفمندتر هزینه کنید و سریع‌تر جواب بگیرید!

شروع تبلیغات arrow-left

 

دلایل استفاده از کمپین 360 درجه چیست؟

تثبیت و تغییر جایگاه برند

هر برندی همواره تلاش می‌کند با استفاده از روش‌های مختلف جایگاه خود را در بازار و ذهن مخاطبان تثبیت کرده یا آن را ارتقا بخشد. تمام برندها تلاش می‌کنند ویژگی‌های مثبت و منحصربه‌فردی را از خودشان در ذهن مخاطبان ایجاد کنند. به همین دلیل با طیف وسیعی از مشتریان مواجه هستند که باید از طرق مختلف با آنها تعامل داشته باشند.
با استفاده از کمپین 360 درجه می‌توانید از تمام رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی استفاده کنید تا به طور مستمر پیام خود را به گوش مخاطبان برسانید و همیشه جایگاه برند خود را تثبیت کنید. ضمن اینکه می‌توانید با استفاده از این کمپین جایگاه برند خود را تغییر داده و ارتقا ببخشید.
یکی از کارهایی که به کمک کمپین 360 درجه می‌توانید انجام دهید این است که از پیامی جدید استفاده کنید تا ذهنیت مشتریان را نسبت به برند خود تغییر دهید. ممکن است خیلی از مشتریان فکر کنند شما فقط فروشنده آنلاین زعفران هستید، ولی خبر نداشته باشند که عسل‌های خوبی هم دارید.

معرفی محصولات جدید

کمپین 360 درجه برای معرفی محصولات جدید خیلی خوب جواب می‌دهد؛ چراکه می‌توانید تمام مشتریان خود را هدف قرار دهید و از طریق رسانه‌ها و ابزارهای مختلف پیام خود در مورد معرفی محصول جدید و ویژگی‌های آن را به گوش مشتریان برسانید. برای مدتی مشتریان شما هر جا که باشند با تصویر و مشخصات محصول جدید مواجه می‌شوند و به خوبی در ذهن‌شان می‌ماند.
البته اگر قبلا محصولی داشته‌اید که نتوانسته در بازار موفق شود، فروش خوبی داشته باشد و نظر مشتریان را جلب کند و حالا نسخه جدید و اصلاح‌شده آن را روانه بازار کرده‌اید، کمپین 360 درجه برای تغییر ذهنیت مشتریان کاربردی خواهد بود.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

برندسازی مجدد (ریبرندینگ)

بسیاری از کمپانی‌های مختلف به دلایل مختلف مانند حضور در بازار جدید، ادغام با مجموعه‌های دیگر و فعالیت با نام جدید، تغییر نام و لوگو و… تصمیم به برندسازی مجدد (Rebranding) می‌گیرند. در این حالت باید در یک بازه زمانی مشخص این موضوع را به گوش تمام مخاطبان خود برسانید و چه راهی بهتر از کمپین 360 درجه؟به کمک این کمپین می‌توانید پیام جدید خود را از رسانه‌های مختلف به گوش مشتریان برسانید و بگویید اتفاق جدید قرار است چه تاثیری در زندگی آنها داشته باشد.

 

آیا کمپین 360 درجه دایره کامل است؟

کمپین تبیلغاتی ۳۶۰ درجه

شاید با شنیدن نام کمپین 360 درجه همان لحظه اول یاد دایره یا کُره بیفتید! اما در مورد ماهیت اصلی این کمپین هنوز معلوم نیست باید چنین تصوری داشت یا خیر. به نظر می‌رسد 360 درجه بیشتر به معنای پوشش کامل است که نشان می‌دهد در این کمپین از حداکثر رسانه‌های آنلاین و آفلاین موجود برای انتقال پیام واحد استفاده می‌شود.

پیاده‌سازی کمپین 360 درجه به چه صورت است؟

یکی از موضوعاتی که در مورد کمپین 360 درجه باید توجه کنید نحوه پیاده‌سازی آن است. در واقع فقط اینکه تمام رسانه‌ها را برای انتقال پیام خود انتخاب کنیم، به معنای اجرای کمپین 360 درجه موفق نیست. پیاده‌سازی کمپین 360 نیازمند یک استراتژی منسجم و یکپارچه است که باید برای تمام بخش‌های بازاریابی و تبلیغات هدفی واحد داشته باشید. بخشی از استراتژی شما به انتخاب رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغاتی آفلاین و آنلاین برمی‌گردد.

اهمیت داده‌ها در بازاریابی 360 درجه

از آنجایی که کمپین 360 درجه یک طرح بازاریابی و تبلیغاتی گسترده و وسیع است و طبیعتا هزینه زیادی نیاز دارد، باید تلاش کنید تا می‌توانید داده‌های قبلی که از مشتریان دارید به‌درستی تحلیل کنید تا کمپین شما هدفمندتر و موفق‌تر باشد. تحلیل و بررسی دقیق داده‌ها از این جهت اهمیت دارد که به خوبی می‌تواند مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و از طرف دیگر می‌دانید چه پیامی را به چه شکلی به آنها برسانید که بهتر جواب بگیرید.

روش‌های مختلف مورد استفاده در کمپین 360 درجه

اصلی‌ترین هدف در این کمپین رسیدن به بیشترین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) است که برای دستیابی به این هدف باید در قالب یک استراتژی مدون و منسجم، ابزارها و رسانه‌های مختلف را به‌کار بگیرید. مهمترین روش‌های مورداستفاده در کمپین 360 درجه شامل موارد زیر می‌شود:

ایمیل مارکتینگ
ایمیل یکی از مرسوم‌ترین و بهترین ابزارهای تبلیغاتی در کمپین 360 درجه است که نرخ تبدیل خوبی دارد. اگر بخشی از مخاطبان شما در فضای آنلاین حضور دارند، می‌دانید که بیشتر مواقع روزانه ایمیل خود را چک می‌کنند. بهترین کار این است که محتوای ایمیل را به صورت سفارشی‌سازی شده بفرستید و پیام خود را از طریق ایمیل مارکتینگ منتقل کنید.

پیامک
با اینکه برخی فکر می‌کنند ارسال پیامک و اس‌ام‌اس مارکتینگ دیگر مانند گذشته جواب نمی‌دهد، اما درواقع این‌طور نیست و هنوز هم در برخی کمپین‌ها اگر متن خوبی برای پیامک خود بنویسید می‌توانید جواب خوبی بگیرید. ممکن است برخی از مخاطبان شما در فضای آنلاین حضور جدی و پررنگ نداشته باشند.

راه‌اندازی سایت
نداشتن سایت می‌تواند به نتایج خروجی برنامه تبلیغاتی شما ضربه سنگینی بزند. در دنیای امروز اهمیت راه‌اندازی سایت برای یک کسب و کار بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که کمپین خود را اجرا کنید و کاربران بخواهند به سایت شما سر بزنند. کاربران اولین کاری که انجام می‌دهند جستجو کردن شما در موتورهای جستجو است.

تولید محتوا
اگر می‌خواهید با مشتریان خود ارتباط و تعامل عمیق و دائمی داشته باشید، هیچ چیز به اندازه تولید محتوای مستمر، جذاب و منحصربه‌فرد نمی‌تواند به کارتان بیاید. تلاش کنید با تولید محتوا همواره پیام خود را به طیف وسیعی از مخاطبان و مشتریان خود منتقل کنید تا در جریان کمپین شما قرار گیرند.

شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی یکی از مهمترین رسانه‌هایی است که در کمپین‌ 360 درجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دنیای امروز بخش زیادی از مخاطبان شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف حاضرند و می‌توانید به بهترین شکل از این ظرفیت استفاده کنید.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

بهینه سازی سایت و سئو
بعد از اجرای کمپین 360 درجه، مخاطبان و مشتریان شما با استفاده کلمات کلیدی و کلید واژه‌هایی که در تبلیغات خود داشته‌اید شروع به جستجو شما خواهند کرد. بنابراین باید روی سئو سایت سرمایه‌گذاری کنید و با طراحی یک صفحه فرود حرفه‌ای و کاربردی کاری کنید که نرخ تبدیل شما افزایش پیدا شود.

تبلیغات کلیکی
انواع تبلیغاتی کلیکی مانند تبلیغات همسان، تبلیغات متنی، CPC، CPM، CPA و… بخشی از کمپین 360 درجه شما خواهد بود؛ چراکه این نوع تبلیغات نسبت به هزینه خود نرخ کلیک و نرخ تبدیل خوبی دارد. این نوع تبلیغات را می‌توان در حجم انبوه در رسانه‌های مختلف استفاده کرد و همین موضوع کمک می‌کند تا تبلیغات و پیام شما بیش از پیش دیده شود.

تبلیغات مکتوب
تبلیغات در روزنامه، آگهی‌نامه‌ها، پخش تراکت و… می‌تواند یکی دیگر از روش‌های شما در کمپین 360 درجه باشد. این نوع از رسانه‌ها بیشتر مخاطبانی را هدف قرار می‌دهند که کمتر در فضای آنلاین فعالیت می‌کنند.

کمپین‌های روابط عمومی
کمپین روابط عمومی یکی دیگر از روش‌های کمپین بازاریابی 360 درجه است که برای ارتباط قوی‌تر با مشتریان و ایجاد تصویری بهتر از برند خود در ذهن مخاطبان پیاده‌سازی می‌شود.

حضور در رویدادها و نمایشگاه
معمولا نمایشگاه و رویدادهای مختلف در بازه زمانی کوتاه بازدیدکننده زیادی دارند و به همین دلیل حضور در آنها می‌تواند در کمپین 360 درجه تاثیر مثبتی داشته باشد.

نمونه‌های موفق کمپین 360 درجه ایرانی و خارجی

نمونه‌های موفق زیادی از کمپین‌های 360 درجه را می‌توان در ایران و خارج از کشور نام‌ برد که توانسته‌اند به بهترین شکل کمپین خود را به پایان برسانند.
یکی از کمپین‌های 360 درجه ایرانی که توانست موفقیت زیادی کسب کند کمپین پنیر ویلی محصول جدید کاله بود. این شرکت لبنی برای محصول جدید خانواده پنیرهای خود به نام «پنیر ویلی» یک کمپین 360 درجه موفق پیاده کرد و توانست با به خدمت گرفتن رسانه‌های مختلف، محتوای جذاب و رنگ‌بندی مناسب به خوبی پنیر جدید خود را به همه معرفی کند.
از نمونه‌های موفق کمپین 360 درجه خارجی نیز می‌توان به کمپین کمپانی آدیداس اشاره کرد که یکی از کمپین‌های برتر بوده است.

جمع بندی
کمپین 360 درجه در واقع یک استراتژی و برنامه بازاریابی و تبلیغاتی یکپارچه و جامع است که با به‌کارگیری انواع رسانه‌های آفلاین و آنلاین تلاش می‌کند پیام مشخصی را به طیف وسیعی از مخاطبان برساند. صرفا اینکه تمام رسانه‌ها را اختیار کنید کافی نیست و باید استراتژی تبلیغاتی جامع و یکپارچه داشته باشید.
در کمپین 360 درجه روش‌های مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد که در ادامه آنها را می‌بینید:

  • سایت
  • تولید محتوا
  • سئو
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات مکتوب
  • کمپین‌های روابط عمومی
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات کلیکی
  • رویدادها و نمایشگاه‌ها
3.2/5 - (8 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!