به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

قبل از برون‌سپاری و سفارش تولید محتوا به آژانس‌ها، این نکات را بدانید

مقالات دیجیتال مارکتینگ | آرمان صفایی | تاریخ بروزرسانی : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

بازاریابی محتوا حوزه‌ای بزرگ و مهم از بازاریابی است و اگر واقعا بخواهید افراد زیادی به خواندن مطالب شما روی بیاورند، حتما باید محتوای تولید شده از سوی شما از اهمیت و حجم کافی برخوردار باشد. پست‌های قرارگرفته در شبکه‌های اجتماعی، پست‌های وبلاگ‌ها، محتوای بازاریابی ایمیلی، صفحه‌های فرود وب‌سایت‌ها (طراحی صفحه فرود) و موارد متعدد دیگر در حوزهٔ بازاریابی محتوا قرار می‌گیرند و به همین خاطر است که در کسب‌وکار امروزی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

برخی این بخش از کسب‌وکارشان را برون‌سپاری می‌کنند و به دنبال آژانس‌هایی برای سفارش تولید محتوا هستند. در این مطلب، نکاتی خواهید خواند که اگر هم خواستید که بازاریابی محتوا را برون‌سپاری کنید این کار  را درست انجام دهید. هرچند در مطلب بازاریابی محتوایی چیست توضیح دادیم که چرا بهتر است سفارش تولید محتوا ندهید و خودتان این کار را برعهده بگیرید و برایش برنامه‌ریزی کنید. با این حال اگر خودتان نتوانستید، قبل از برون‌سپاری این نکات را بدانید. چرا که اگر برون‌سپاری تولید محتوا اشتباه انجام شود نتایج بسیار جبران‌ناپذیری خواهد داشت (شکست بازاریابی محتوایی).

تیم محتوا در یک سازمان

چگونه امکان مدیریت تمامی این بخش‌هایی که در بالا عنوان شد و تولید محتوای با کیفیت وجود دارد؟ مسلما این کاری نیست که یک نفر به‌تنهایی از پس انجام آن برآید. عناوین شغلی، مهارت‌ها و علوم متعددی در خدمت تیم محتوا قرار می‌گیرند که در تصویر زیر می‌بینید. این تقسیم‌بندی اجزای یک تیم بازاریابی و همچنین سایر آمارها و نمودارهایی که در این مقاله ارائه شده است مربوط به تحقیقی است که در آمریکای شمالی توسط موسسه بازاریابی محتوایی انجام شده است.سفارش تولید محتوا تیم بازاریابی محتوا

با این تفاسیر برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی محتوا به دیگران ایده‌ای بدی نیست. در حال حاضر بسیاری از تیم‌های بازاریابی محتوا از این امکان استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر تیم داخلی‌شان امکان رسیدگی به تمامی مسائل را ندارد و به همین خاطر باید کسانی را پیدا کنند که این امکان را داشته و از تجربه و استعداد کافی برای کار برخوردار باشند.

برون‌سپاری یا سفارش تولید محتوا به بیرون سازمان

به هنگام برون‌سپاری فعالیت‌ها باید کیفیت را مد نظر قرار داد، اما برای دست‌یابی به این مهم چه کاری باید انجام داد و چه مسائلی را باید در نظر داشت؟ در حقیقت موضوع اصلی این مطلب حول محور همین مسئله است و قصد داریم توصیه‌ها و راهکارهایی در اختیارتان قرار بدهیم که با استفاده از آن‌ها بتوانید به هنگام برون‌سپاری محتوای خود رویکردی مؤثر داشته باشید.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

کسب آگاهی از نیازها

حتی پیش از آنکه به فکر سفارش تولید محتوا بیفتید، باید از نیازهای حال حاضر خود مطلع شوید. گام اول در این راه، طرح‌ریزی برنامه‌ای برای بازاریابی محتوا و مشخص کردن مهارت‌هایی است که در حال حاضر در تیم خود در اختیار دارید. پس از آن می‌توان فعالیت‌هایی را که به برون‌سپاری احتیاج دارند مشخص کرد. اگر بدون اطلاع داشتن از نیازهای خود شروع به برون‌سپاری فعالیت‌ها کنید، یا هزینهٔ بیش از حدی برای به خدمت گرفتن پیمانکارها خواهید کرد یا زمان آن‌ها را هدر خواهید داد، چراکه هنوز مهارت یا دانش افرادی که می‌خواهید به خدمت بگیرد را برای‌شان مشخص نکرده‌اید.

انتخاب فعالیت‌هایی که بهتر است برون‌سپاری شوند

پس از طرح‌ریزی برنامه برای بازاریابی محتوا می‌توان با دقت بیشتری فعالیت‌هایی را که به برون‌سپاری نیاز دارند مشخص کرد. برنامهٔ بازاریابی محتوا، نیازهای مرتبط با تولید محتوا و مهارت‌های تیم تولید محتوای خود را مورد بررسی قرار دهید. کدام بخش از فعالیت‌ها را می‌توانید به تیم داخلی خود بسپارید؟ هر فعالیتی را که با استفاده از تیم داخلی و کارکنان خود نتوانید به شکلی مؤثر انجام دهید باید برون‌سپاری کنید.

این برون‌سپاری بسته به نیازهای شما می‌تواند متفاوت باشد و بخش‌هایی چون مدیریت شبکه‌های اجتماعی، تولید و تهیهٔ محتوا، ایده‌پردازی و ساخت و تدوین ویدئو را در بر بگیرد. فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی محتوا شامل بخش‌های متفاوتی می‌شود و پیش از هر چیز باید مشخص کنید بهترین بخش (یا بخش‌ها) برای برون‌سپاری کدام‌اند.

سفارش-تولی-محتوا-اجزای-بازاریابی-محتوا

زمانی که فعالیت‌های خود را در زمینهٔ بازاریابی محتوا آغاز کنید به مرور زمان به این مسئله پی خواهید برد که بسیاری از افراد متخصص در شرکت شما، با وجود اینکه در تخصص خود از مهارت، دانش و تجربهٔ کافی برخوردارند، زمانی که از آن‌ها درخواست می‌شود مطلبی بنویسند، کمی دست و دل‌شان می‌لرزد. به‌علاوه دستهٔ دیگری از افراد متخصص در شرکت شما مدیران اجرایی هستند که زمان کافی برای نوشتن مطلب در اختیار ندارند.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

با این تفاسیر برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌ها به فریلنسرها می‌تواند به روند تولید محتوای مورد نیازتان سرعت بیشتری بدهد. همچنین در بعضی موارد ممکن است نویسنده‌ای که عضو داخلی شرکت شما نیست، دیدگاه تازه‌ای نسبت به محتوای شما در اختیارتان بگذارد. به عبارت دیگر ممکن است ایده‌های جالب و کارآمدی دربارهٔ محتوایی که برای خوانندگان‌تان جالب خواهد بود داشته باشد.

ارزیابی نرخ بازگشت سرمایه

گام بعدی این است که نرخ بازگشت سرمایهٔ برون‌سپاری بخش‌های مختلف از فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی محتوا را مورد ارزیابی قرار دهید. اگر تولید و طراحی پست‌های وبلاگ برای تیم داخلی شما بیش از حد زمان‌بر است، یا اگر ایده‌های مطرح شده از سوی افراد حاضر در تیم داخلی‌تان چندان کارآمد نباشد، می‌توانید اقدام به برون‌سپاری این مسئولیت‌ها کنید. با ارزیابی درست نرخ بازگشت سرمایه می‌توانید اقدام به مشخص کردن آن دسته از فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی محتوا کنید که زمان و هزینهٔ زیادی از سوی افراد تیم داخلی‌تان صرف آن می‌شود (یا فعالیت‌هایی که فشار روحی‌روانی زیادی را متوجه افراد تیم داخلی می‌کند).

پس از انجام دادن این ارزیابی، بهتر است بخش‌هایی از بازاریابی محتوا را که در حال حاضر نرخ بازگشت پایینی دارند به فردی متخصص که توانایی انجام فعالیت‌های مرتبط با آن بخش در کمترین زمان را داشته باشد برون‌سپاری کنید.

نکتهٔ دیگر اینکه به هنگام ارزیابی نرخ بازگشت سرمایهٔ فعالیت‌های مختلف، فعالیت‌هایی را که زمان کافی برای انجام دادن‌شان حاصل نشده است هم مد نظر قرار بدهید. اگر این فعالیت‌ها عملی می‌شدند نرخ بازگشت سرمایه‌شان بالا می‌بود؟ اگر پاسخ‌تان به این سؤال منفی است، احتمالا زمان آن فرا رسیده است که به کل از انجام آن فعالیت‌ها منصرف شوید. برنامه‌ای که برای بازاریابی محتوای خود طرح‌ریزی کرده‌اید باید تا حد امکان پر از فعالیت‌هایی باشد که نرخ بازگشت سرمایهٔ بالایی دارند تا بتوانید بهترین نتیجهٔ ممکن را از سرمایه‌گذاری‌های‌تان کسب کنید.

به هنگام ارزیابی نرخ بازگشت سرمایهٔ فعالیت‌ها این نکته را هم باید مد نظر داشته باشید که چه میزان از اطلاعات داخلی شرکت خود را می‌توانید در اختیار نویسندهٔ خارج از شرکت بگذارید. به خاطر داشته باشید هر بار که اطلاعات داخلی، با اهمیت و حساس شرکت خود را در اختیار افراد ناشناس می‌گذارید، خطرپذیری پروژهٔ خود را بیشتر می‌کنید.

بنابراین به هنگام ارزیابی نرخ بازگشت سرمایهٔ پروژه‌های خود و زمانی که می‌خواهید فعالیتی را به نویسندهٔ خارج از شرکت بسپارید، این مسئله را مد نظر داشته باشید و آن دسته از فعالیت‌هایی را که حاوی اطلاعاتی با اهمیت و حساس هستند تا حد امکان در خود شرکت و به‌وسیلهٔ تیم فعال در شرکت انجام دهید.

استفاده از یک راهنمای سبک (Style Guide) محتوا

برای شرکت خود راهنمای سبک طراحی کنید. ازجمله اطلاعاتی که باید در این راهنما لحاظ کنید می‌توان به ساختار نوشتاری، قواعد دستوری و لحنی اشاره کرد که انتظار دارید تولیدکنندگان محتوایتان رعایت کنند. به‌خاطر داشته باشید که احتمال برون‌سپاری تولید محتوا بیشتر از برون‌سپاری فعالیت‌های دیگری است که مهارت بیشتری برای انجام دادن‌شان نیاز است؛ فعالیت‌هایی چون برنامه‌ریزی یا ویراستاری.

استفاده از راهنمای سبک باعث یکدست شدن محتواهای تولید شده توسط شرکت شما می‌شود و صرف‌نظر از اینکه وظیفهٔ تولید محتوای مورد نیاز خود را برون‌سپاری کنید یا در محیط شرکت انجام دهید، استفاده از آن حائز اهمیت است.

مثال زیر راهنمای سبکی است که ما در بلاگ یکتانت از آن استفاده می‌کنیم:

  • از تصاویر بومی استفاده کنیم؛
  • مثال‌های زیاد برای مطالب ارائه شده؛
  • از تگ‌های H1 تا H5 برای عناوین استفاده کنیم؛
  • تا جای ممکن مطالب بدردبخور برای بازار ایران باشد.
  • همه مطالب باید بیش ۱۵۰۰ کلمه باشد
  • و…

اگر راهنمایی شبیه به این در اختیار تولیدکنندهٔ محتوا قرار بدهید، او قادر به تولید مقاله‌ای خواهد بود که با سبک مورد نظر شما هم‌خوانی داشته باشد و به این ترتیب محتواهای تولید شده توسط نویسندگان مختلف یکدست‌تر خواهند بود.

استفاده از راهنمای سبک برای محتوای برون‌سپاری شده باعث می‌شود تا نویسنده، تولیدکنندهٔ ویدئو، تصویرگر و هر فرد دیگری که به کار می‌گیرید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن پروژه‌های خود را با سبک بخصوص شرکت شما هماهنگ کند. در راهنمای سبک شرکت خود حتما اطلاعاتی دربارهٔ قواعد دستوری، علائم نگارشی، واژه‌ها و لحنی که ترجیح می‌دهید در نوشته‌ها به کار گرفته شود، لحاظ کنید. اگر ساخت ویدئو یا تصویرگری را برون‌سپاری می‌کنید، راهنمای سبک‌تان کمی متفاوت خواهد بود و باید در آن اطلاعاتی دربارهٔ ترجیح شرکت‌تان در مورد استفاده از  تصاویر لحاظ کنید.

با استفاده از راهنمای سبک، کار برون‌سپاری بسیاری از فعالیت‌ها به مراتب ساده‌تر می‌شود، چراکه افراد خارج از شرکت می‌توانند با به کار گرفتن آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن فعالیت‌های خود را با ترجیح شما وفق دهند.

استفاده از معیارهای مناسب

نکتهٔ دیگری که به هنگام تدوین دستورالعمل باید مد نظر داشته باشید، لحاظ کردن معیارهای قابل‌اندازه‌گیری در آن به منظور کنترل کیفیت کار است. دستورالعمل شما باید حاوی اطلاعاتی در مورد طول  مد نظر محتوای نوشته شده و تعداد عکس‌ها و لینک‌هایی باشد که باید در آن قرار بگیرد.

نویسنده‌ها با استفاده از این معیارها کار به مراتب ساده‌تری برای پایبند بودن به دستورالعمل شرکت‌ها خواهند داشت و کیفیت کارشان بهتر خواهد شد. به مثال زیر دقت کنید که حاوی سؤالاتی است که به هنگام برون‌سپاری تولید محتوای وبلاگ باید پاسخ آن‌ها را در اختیار نویسنده قرار بدهید تا در حین انجام کار به مشکلی برنخورد:

  • طول محتوا چقدر باید باشد؟
  • از چه کلمات کلیدی‌ای باید در آن استفاده شود؟
  • در محتوا باید عکس هم لحاظ شود؟ چند عکس؟
  • لحن محتوا باید چگونه باشد؟
  • چند لینک داخلی باید در آن قرار بگیرد؟
  • از اطلاعات یا لینک‌های مرتبط با منبع یا صاحب‌نظری بخصوص باید در مطلب استفاده شود؟
  • آیا باید از نقل‌قول‌های صاحب‌نظری بخصوص در متن استفاده شود؟

اگر نمی‌دانید برای تدوین دستورالعمل خود از کجا شروع کنید، با جواب دادن به این سؤال‌ها می‌توانید اولین گام را برای تهیهٔ دستورالعملی مختصر و کارآمد بردارید. با فراهم کردن معیارها و دستورالعمل‌های یاد شده به مرور زمان تمامی محتواهای تولید شده برای شما از لحاظ کیفی به سطح قابل‌قبولی خواهند رسید. این معیارها، در مقایسه با لحن مورد انتظار شرکت شما، سریع‌تر در ذهن تولیدکنندهٔ محتوا حک خواهند شد. تولیدکننده‌های محتوا برای اینکه به خوبی با سبک و لحن مورد انتظار شرکت شما آشنا شوند، به مراتب به زمان بیشتری احتیاج خواهند داشت.

نکتهٔ دیگر اینکه تولیدکننده‌های محتوایی که کارشان باکیفیت باشد، به سادگی خود را با معیارهای شما وفق خواهند داد، بنابراین اگر نویسنده‌ای نتواند از پس این کار بر بیاید، به این معناست که او توانایی لازم را برای برآورده کردن انتظارات شما ندارد.

داشتن ویراستاری باتجربه

اگر قصد برون‌سپاری فعالیت‌های مرتبط با تولید محتوا را دارید، حتما به فکر استخدام یک ویراستار باتجربه باشید. حتی کار بهترین نویسندگان هم به ویراستاری احتیاج دارد. همچنین ویراستار شما می‌تواند در نظارت بر یک‌دست بودن محتواهای ارائه شده و پایبندی تولیدکنندگان محتوا به راهنمای سبک شرکت شما کمک کند و نقش مهمی در حفظ لحن مورد نظر شما در تمامی محتواهای تولید شده خواهد داشت.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

مشخصا هر پیش‌نویسی به ویراستاری نیاز دارد و داشتن ویراستار در شرکت به شما در حفظ کیفیت محتوای برون‌سپاری شده کمک شایانی خواهد کرد. برخی صاحبان مشاغل از نویسندگانی که به خدمت می‌گیرند انتظار دارند همیشه خودشان وظیفهٔ ویراستاری نوشته را به عهده بگیرند و مقاله‌های نهایی‌شان بی‌نقص باشد. این انتظار چندان به‌جا نیست. با این تفاسیر بهتر است به‌جای استفاده از نویسندگان شاغل در شرکت خود، کار تولید محتوا را به فریلنسرها بسپارید و ویراستاری با تجربه به خدمت بگیرید که وظیفهٔ یکدست کردن محتواهای برون‌سپاری شده را عهده‌دار شود. این کار علاوه بر هزینهٔ کمتر، نتیجهٔ بهتری خواهد داشت.

استفاده از تجربه و دانش دیگر کارکنان شرکت

برون‌سپاری کار تولید محتوا تنها محدود به افرادی که در شرکت شما شاغل نیستند نمی‌شود و می‌توانید در کنار آن‌ها، از دیگر کارکنان شرکت که عضو تیم بازاریابی محتوا نیستند هم استفاده کنید. هرکدام از این کارکنان دیدی منحصربه‌فرد نسبت به فعالیت‌های شرکت دارند و ممکن است ایده‌های بسیار خوبی دربارهٔ محتوایی که قرار است تولید کنید داشته باشند.

برخی کارکنان ترجیح می‌دهند خود اقدام به تولید محتوا کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند با فردی متخصص در شرکت صحبت کنند و از او بخواهند تا بر اساس نظرهایشان محتوایی تنظیم کند. بهتر است به هنگام استفاده از ایده‌های آن‌ها این مسئله را هم مد نظر داشته باشید.

به‌خاطر داشته باشید که کارکنان دیگر شرکت که عضو تیم بازاریابی محتوای شما نیستند، اطلاعات جامع و خوبی دربارهٔ فعالیت‌های شرکت‌تان دارند، بنابراین مشارکت آن‌ها به نفع شما خواهد بود.

در نظر گرفتن خطوط ارتباطی و در دسترس بودن

به هنگام کار کردن با تولیدکنندگان محتوای خارج از شرکت، حتما باید برای آن‌ها خطوط ارتباطی در نظر بگیرید. اگر فردی که در شرکت شما شاغل نیست سؤالی داشته باشد چگونه می‌تواند به شما دسترسی داشته باشد؟ یافتن جواب این سؤال به هیچ وجه کار دشواری نیست و با وجود راه‌های بی‌شماری که امروزه به منظور برقراری ارتباط در دسترس هستند، تنها کافی است کارکنان خارج از شرکت را از شیوهٔ مورد استفادهٔ خود برای برقراری ارتباط آگاه کنید.

برخی شرکت‌ها از سرویس‌های گوگل‌شیت استفاده می‌کنند، برخی دیگر از ایمیل و عده‌ای هم تماس تلفنی و تلگرام را ترجیح می‌دهند.

بیشتر بخوانید: email marketing چیست و چه مزایایی دارد؟

 

حفظ اعتبار و صحت مطالب

یکی از مهمترین مسائلی که در بازاریابی محتوا باید مد نظر قرار داد، حفظ اعتبار و صحت محتوای تولید شده است. زمانی که کار تولید محتوا را برون‌سپاری می‌کنید، امکان از دست رفتن این ویژگی‌ها از هر زمان دیگری بیشتر می‌شود و در این صورت کیفیت کار نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

یکی از مسائلی که برای حفظ اعتبار و صحت محتوا می‌توانید مد نظر داشته باشید، استفاده از تولیدکنندگان محتوایی است که به موضوع مورد نظر شما علاقه داشته باشند. به عبارت دیگر اگر تولیدکنندهٔ محتوا به موضوعی که درباره‌اش می‌نویسد علاقه نداشته باشد، امکان از دست رفتن اعتبار و صحت متن بیشتر می‌شود و این مسئله چیزی نیست که از دید خوانندگان مطلب پنهان بماند.

یک ویراستار باتجربه هم می‌تواند از باقی ماندن این ویژگی‌ها در متن اطمینان حاصل کند، با این حال بهتر است در همان ابتدای امر نویسندگانی را برای کار خود انتخاب کنید که به موضوع کاری‌شان علاقه داشته باشند و بتوانند محتوایی با کیفیت برای شما تولید کنند.

بررسی سوابق کاری

زمانی که قصد سفارش تولید محتوا فروشگاه اینترنتی یا هر سایت دیگری، به شخصی حقیقی یا حقوقی را دارید، حتما سوابق کاری را مورد بررسی قرار بدهید و به‌خاطر داشته باشید که بررسی سوابق کاری‌شان، به اندازهٔ مصاحبهٔ استخدامی کارکنان داخل شرکت اهمیت دارد. برای نمونه اگر می‌خواهید تصویرگری برای محتواهای خود استخدام کنید، حتما نمونه‌کارهایش را مورد بررسی قرار دهید. با این کار می‌توانید از این مسئله کسب اطمینان کنید که آیا فرد مورد نظر شما استعداد و مهارت کافی برای انجام کار را دارد یا خیر.

اگر پس از بررسی سوابق کاری هنوز تردید داشتید، می‌توانید از تولیدکنندهٔ محتوا درخواست کنید نمونه‌کاری را که خود مشخص می‌کنید برای‌تان انجام دهد. در ادامه در بخشی مجزا دربارهٔ این راهکار توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد. جویا شدن نظر کسانی که سابقهٔ کار با تولیدکنندهٔ محتوای مد نظر شما را داشته‌اند هم می‌تواند راهکار مؤثری برای احراز کیفیت کاری او باشد.

درخواست نمونه‌کار

همانگونه که پیش‌تر به آن اشاره شد، با درخواست نمونه‌کار می‌توان از این مسئله کسب اطمینان کرد که کیفیت کار نویسندهٔ دورکار برای فعالیت در تیم شما از سطح قابل‌قبولی برخوردار باشد. پیش از توضیح بیشتر دربارهٔ این مسئله بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید که برای نمونه‌کار درخواستی خود دستمزدی در نظر بگیرید. می‌توانید بابت پرداخت این دستمزد تخفیفی روی آن لحاظ کنید یا اگر نمونه‌کار پذیرفته نشد، هزینه‌ای از قبل تعیین کرده باشید که در این هنگام پرداخت کنید. نکتهٔ دیگر اینکه کاری سبک را به منظور نمونه‌کار انتخاب کنید؛ پستی کوتاه یا بخشی از مقاله‌ای بخصوص کافی خواهد بود. با مطالعه و بررسی نمونه‌کار دریافتی از نویسندهٔ دورکار می‌توانید اطلاعات ارزشمندی دربارهٔ کیفیت کار و شخصیت او به دست آورید و تا حدودی به این نکته پی ببرید که آیا توانایی هماهنگ کردن کار خود با راهنمای سبک و لحن مورد نظر شما را دارد یا خیر.

نمونه‌کار اولیه هیچ­گاه بی‌عیب و نقص نخواهد بود، اما اگر حس کردید که برای انجام آن وقت گذاشته شده است و راه زیادی تا رسیدن به کیفیت مورد نظر شما ندارد، احتمالا گزینهٔ مناسبی برای انتخاب در اختیار دارید.

همچنین می‌توانید با بررسی این نمونه‌کار به اخلاق کاری نویسنده، تواناییش در تحویل به‌موقع کار، علاقه‌اش به مبحث مورد نظر شما و دیگر اطلاعات این چنینی دست پیدا کنید.

انتخاب میان فریلنسرها و آژانس‌ها

زمانی که برای برآورده کردن بخشی از نیازهای خود در زمینهٔ بازاریابی محتوا به برون‌سپاری نیاز پیدا می‌کنید، باید بین استفاده از آژانس‌های فعال بازاریابی محتوا یا فریلنسرها یکی را انتخاب کنید. فریلنسر شخصی است که بسته به توانایی‌های خود وظیفه‌ای در تیم بازاریابی محتوای شما به عهده خواهد گرفت. در سوی دیگر آژانس‌ها نقش میانجی را بازی می‌کنند. در این گونه آژانس‌ها معمولا تعداد زیادی فریلنسر حضور دارند و هرکدام از این افراد توانایی‌ها و مهارت‌های منحصربه‌فردی دارند و بسته به نیازهای مشتری‌های آژانس، پروژه‌های مختلفی انجام می‌دهند. هر کدام از این دو، مزایا و معایب خود را دارند و شما باید بسته به صلاح‌دید خود از میان‌شان یکی را انتخاب کنید.

اگر به مهارت‌های مختلفی نیاز داشته باشید یا حجم کارتان زیاد باشد، استفاده از آژانس‌ها به مراتب بهتر خواهد بود. در سوی دیگر اما اگر قصد به خدمت گرفتن شخصی برای بلندمدت را داشته باشید یا رسیدگی به جنبه‌ای بخصوص از کار مد نظرتان باشد، به خدمت گرفتن فریلنسر بهتر خواهد بود.سفارش تولید محتوا فریلنسر آژانس

محافظت از اطلاعات حساس و مهم

نکتهٔ دیگری که به هنگام برون‌سپاری فعالیت‌ها باید مد نظر داشته باشید، استفاده از روشی است که به وسیلهٔ آن بتوان از دسترسی کارمند قراردادی (منظور از کارمند قراردادی همان شخص دورکار است که ممکن است تولیدکنندهٔ محتوا باشد یا تصویرگر یا …) به اطلاعات حساس و مهم شرکت جلوگیری کرد. در برخی موارد هم برای پیشبرد فعالیت‌ها لازم است امکان دسترسی کارمند قراردادی به این اطلاعات را فراهم کنید؛ در چنین مواردی هم باید از تدابیر موفمرتبط با ایمنی‌ای استفاده کنید که به شما امکان محافظت از اطلاعات را بدهد.

برای نمونه می‌توانید از بخشی از اطلاعات یا مدارک خود  به وسیلهٔ رمزگذاری محافظت کنید.  بهتر است پیش از شروع کار، قرارداد عدم افشای اطلاعات با کارمند قراردادی ببندید تا در صورت بروز مشکل امکان پی‌گیری قانونی وجود داشته باشد.

بستن قرارداد

این بخش نیاز به توضیح چندانی ندارد و همگی شما با قرارداد و کارایی آن آشنا هستید. بستن قرارداد باعث می‌شود نه حقی از شما ضایع شود و نه حقی از کارمند قراردادی و همه چیز حساب و کتاب داشته باشد.

پیش از بستن و امضا کردن چنین قراردادهایی بهتر است آن را برای بازبینی در اختیار بخش حقوقی شرکت خود یا کسی که دانش حقوقی دارد استفاده کنید.

داشتن شاخصی برای موفقیت

نکتهٔ مهم دیگر پیدا کردن درکی کامل و درست از موفقیت و کار با کیفیت و داشتن تعریفی مشخص برای این دو است. در حال حاضر شرکت‌های بسیاری از برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، بنابراین صرف برون‌سپاری نمی‌تواند بهانه‌ای برای پذیرفتن کار با کیفیت نسبتا پایین باشد. نموداری که می بینید حاصل تحقیقاتی در آمریکای شمالی درباره برون سپاری محتواست.

زمانی که در حال طرح‌ریزی برنامه‌ای برای فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی محتوای خود هستید حتما تعریف یا تحلیلی از دیدگاه خود دربارهٔ موفقیت روی کاغذ بیاورید و راجع به آن فکر کنید. پس از آنکه توانستید به خوبی موفقیت را برای خود تعریف کنید، این تعریف را در اختیار کارمندان قراردادی خود هم قرار دهید تا احتمال تولید کار با کیفیت از سوی آن‌ها بیشتر شود و بتوانند انتظارات شما را برآورده کنند. برای دانستن معیار موفقیت نیاز به سنجه‌های ارزیابی دارید که در مطلب ۳ سنجه برای اندازه‌گیری کیفیت تولید محتوا به طور کامل توضیح داده شده است.

سخن پایانی

برون‌سپاری ممکن است برای بعضی از شرکت‌ها کاری پردردسر و نگران‌کننده شود؛ تا حدی که به کل تصمیم به عدم استفاده از آن بگیرند. اما این تصمیم به نظر اشتباه می‌رسد،  چراکه بازاریابی محتوا به خودی خود کار نسبتا دشواری است و با استفاده از برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌های مرتبط با آن می‌توان بار زیادی را از دوش شرکت برداشت.

تا زمانی که بتوانید کارهای با کیفیت دریافت کنید، می‌توانید برون‌سپاری فعالیت‌ها را به‌عنوان کاری سودبخش برای شرکت خود تلقی کنید.

اگر بخواهید میان توصیه‌های عنوان شده در این مقاله یکی را به عنوان مهمترین‌شان انتخاب کنید، داشتن لحنی منحصربه‌فرد در محتواهای تولید شده و راهنمای سبک خواهد بود.

فراموش نکنید عنوان کردن خواسته‌ها و تمایلات شرکت‌تان به شیوه‌ای مختصر و قابل‌درک، نقش بسزایی در نتیجه‌بخش بودن فعالیت‌های برون‌سپاری شده خواهد داشت.

برگرفته از: NeilPatel

3.5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی