فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

تاثیرگذارترین استراتژی های تخفیف برای فروش بیشتر؛ ایده‌های تخفیف

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲

هنوز هم خیلی‌ها فارغ از ویژگی‌های شخصیتی، میزان درآمد یا تحصیلات خود، تخفیف گرفتن را دوست دارند. اما تاثیرگذارترین استراتژی‌های تخفیف برای فروش بیشتر چیست؟ 97 درصد تاجران و صاحبان کسب‌وکار، اعمال تخفیف بر روی کالاهایشان را به عنوان اصلی‌ترین استراتژی قیمت‌گذاری خود انتخاب می‌کنند. اما استفاده از استراتژی غلط ممکن است باعث به وجود آمدن نتایج غلط هم بشود. انتخاب استراتژی های تخفیف غلط نه تنها از سود شما می‌کاهد بلکه ارزش برند شما را نیز کاهش می‌دهد. انتخاب استراتژی صحیح تخفیف باعث افزایش فروش می‌شود. در این مقاله درباره استراتژی های تخفیف و ایده های تخفیف دادن بیشتر بحث خواهیم کرد.

استراتژی تخفیف چیست؟

تخفیف دادن در قیمت‌ها نوعی استراتژی قیمت‌گذاری است که در آن قیمت محصول خود را کاهش می‌دهید. هدف استراتژی تخفیف، افزایش ترافیک مشتری، فروش محصولات قدیمی و افزایش فروش است.
زمانی‌که از استراتژی های تخفیف در قیمت استفاده می‌کنید بسیار دقت کنید. اگر همیشه از تخفیف استفاده کنید، ممکن است سودتان کاهش بیابد و مشتریان احتمالا ارزش و اهمیت تخفیف را درک نخواهند کرد، چرا که اگر مخاطبان ببیند هر روز تخفیف دارید دیگر نیازی به خرید سریع نمی‌بینند.

چرا استراتژی تخفیف اهمیت دارد؟

کوکاکولا اولین برندی بود مشتریان خود را در سال 1887 با تخفیف دادن میخکوب کرد. این رسم تخفیف دادن هنوز هم در دنیای آفلاین و آنلاین امروزی وجود دارد. تخفیف گرفتن باعث آزاد شدن هورمون اکسیتوسین در بدن می‌شوند و ما را خوشحال می‌کند.
استراتژی تخفیف نه تنها باعث خوشحال شدن مشتریانتان می‌شود، بلکه باعث افزایش تعداد سفارشات نیز می‌شود.
در صورتی‌که استراتژی تخفیف صحیحی بر کسب‌وکارتان اعمال کنید، نتایج شگفت‌آوری منتظرتان خواهد بود؛ اما در صورتی که استراتژی ضعیفی داشته باشید، این تخفیف‌ها باعث کم شدن سودتان می‌شود.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

مزایا و معایب قیمت گذاری تخفیفی

تخفیف‌ها باعث جلب توجه مشتری می‌شوند و باعث افزایش سریع ترافیک می‌گردند. تخفیف دادن و تخفیف گرفتن نوعی معامله دو طرفه است، خریداران پول بیشتری ذخیره می‌کنند و فروشندگان فروش بیشتری پیدا می‌کنند. مزایای قیمت‌گذاری تخفیفی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تخفیف‌ها نه تنها مشتریان فعلی را جذب می‌کند بلکه باعث جذب مشتری جدید هم می‌شوند.
  • تخفیف‌ها بهترین موقعیت را برای ارائه پیش فروش محصولات فراهم می‌کند.
  • تخفیف‌ها باعث ایجاد بیشتر برند بین مخاطبان می‌شود.

بار دیگر باید تاکید کنیم که اگر مرتبا از تخفیف‌ها استفاده کنید مشتریانتان را عادت می‌دهید که فقط در زمان ارائه تخفیف از شما خرید کنند و در نتیجه ممکن است اعتبارتان را از دست دهید. اجرای بد تخفیف گذاری آن‌قدر می‌تواند برای یک برند مضر باشد که ممکن است توانایی فروش محصولاتتان با قیمت کامل را همیشه خراب کند یا تحت‌الشعاع قرار دهد.

مقاله پیشنهادی: معرفی بهترین استراتژی های فروش + راهنمای تدوین استراتژی!

متداول ترین و تاثیرگذارترین استراتژی های تخفیف برای افزایش فروش

در استراتژی تخفیف معمولا از 7 روش متداول استفاده می‌شود. اگر این هفت دسته را خوب بشناسید می‌توانید کمپین تخفیفی مناسبی رابسته به وضعیت خود برای کسب‌وکارتان انتخاب و اجرا کنید.

  1. تخفیف تعدادی: هرچه بیشتر بخرید، کمتر پول می‌دهید. تخفیف‌های کمی، مخاطبان را متقاعد می‌کند که به صورت عمده خرید کنند. کارت‌های وفاداری از جمله گزینه‌های روی میز شماست. می‌توانید با ارائه این کارت‌ها، به مشتریانتان بگویید با خرید تعداد مشخصی از محصولاتتان می‌توانند محصولی رایگان بگیرند.
  2. تخفیف فصلی: این نوع تخفیف گزینه بسیار خوبی است که بتوانید ابتدای هر فصل جهشی در فروشتان ایجاد کنید.
  3. تخفیف درصدی: در این نوع تخفیف باید حتما تخفیف را در زمانی کوتاه و با هدف ایجاد درصد خاصی از تخفیف اجرا کنید. اگر تخفیف‌های درصدی را زیاد و غیرمحتاطانه اعمال کنید، مشتریانتان می‌فهمند و فقط در مواقعی که تخفیف دارید به سراعتان می‌آیند.
  4. تخفیف زیان‌ده: این نوع تخفیف‌ها برایتان مخاطبان جدید به همراه می‌آورند. برای محصولاتی این نوع تخفیف را اعمال کنید که نیاز همیشگی مخاطبانتان هستند و مجبورند همیشه آن را بخرند. هربار این تخفیف‌ها را روی محصولات متفاوت قرار دهید تا مشتری هر بار مجبور شود برای خرید مجدد نزد شما بیاید.
  5. تخفیف یکی بخر دو تا ببر: در این نوع تخفیف حواستان باشد که در واقع دارید 50 درصد تخفیف می‌دهید. مطمئن شوید که به طور کامل می‌گویید اگر چه جنسی را بخرند می‌توانند جنس دوم را رایگان بگیرند.
  6. تخفیف وفاداری: این نوع تخفیف از شگفت‌انگیزترین انواع تخفیف است. کاملا مشخص کنید که این تخفیف به چه نوع مشتریانی داده می‌شود و هر مشتری باید چه خصوصیاتی داشته باشد. می‌توانید به مشتریانی که همیشه از شما خرید می‌کرده‌اند تخفیف دهید، یا مشتریانی که مدت زیادی است عضو باشگاهتان هستند. به مشتریانتان احساس خاص بودن بدهید تا آن‌ها هم شما را در بازار نگه دارند.
  7. تخفیف عضویت: این تخفیف را می‌توانید برای اعضای اختصاصی باشگاهتان نگاه دارید. در این نوع هم مانند تخفیف وفاداری باید قدردانی خود از اعضا را نشان دهید.

رقابت در برابر استراتژی های تخفیف سایر کسب و کارها

شاید گاهی اوقات مدیران نخواهند واقعا تخفیفی بدهند اما از آن‌جا که رقبایشان بازار را با قیمت‌های پایین قبضه کرده‌اند، مجبور می‌شوند استراتژی‌های تخفیف را به کار بگیرند. برای این‌که بتوانید سهم بازار خود را نگاه دارید این کارها را انجام دهید:

  • ارزش پیشنهادی خود را بیشتر نشان دهید: چه نکته‌ای شما را از دیگران متمایز می‌کند؟ چرا مشتریان به جز در نظر گرفتن قیمت باید از شما خرید کنند؟
  • تلاش کنید تجربه مشتری را بهبود ببخشید: بیشتر از رقیبانتان مشتری مداری کنید. خدمات بیشتری دهید.
  • از بهینه‌سازی نرخ تبدل برای افزایش فروش استفاده کنید: احتمالا تخفیف‌دهی تنها راه برای کسب مشتریان جدید نیست. در بهینه سازی نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل بدون پایین آوردن قیمت، فروشتان را افزایش دهید.
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

چگونه بهترین استراتژی تخفیف را انتخاب کنیم؟

این نکته مهم را در نظر بگیرید. آیا شما به وسیله قیمت‌هایتان رقابت می‌کنید یا با کیفیتتان؟ اگر در کسب‌وکارتان رقابت با قیمت متداول است، بنابراین اعمال تخفیف‌های متعدد احیانا مشکلی ندارد.
بسیاری از شرکت‌ها محصولات مختلفی در گروه‌های متفاوتی دارند. اگر کسب‌‌وکار شما این چنین است، استراتژی‌های تخفیف را روی هر آیتم به صورت جداگانه اعمال کنید و آن را برای همه محصولات خود قرار ندهید. یادتان باشد که تمرکز بر ایجاد ارزش معمولا موثرتر از کاهش دادن قیمت‌ها است.

ایده‌های تخفیف در قیمت‌های محصولات

بیایید با هم نگاهی به ایده های تخفیف در قیمت دهی صنایع امروزی بیاندازیم. در هر مثال از خودتان بپرسید، چقدر این استراتژی می‌تواند موثر باشد و هر چند وقت یک بار می‌توان آن را اجرا کرد که نتایج نامطلوب نداشته باشد.
یودمی یکی از وبسایت‌های آموزشی معروف دنیاست. اما این وبسایت به طور منظم تخفیف‌های روی کلاس‌های خود اعمال می‌کند که قیمت‌ها را به طور شدیدی کاهش می‌دهد. مثلا هزینه کلاس 200 دلاری را در تخفیف‌ها به 10 دلار کاهش می‌دهد.
به نظرتان چند درصد از مخاطبان کلاس‌های یودمی حاضرند در مواقعی غیر از زمان تخفیف خرید کنند؟
روز مادر، روز پدر، عید نوروز یا دیگر مناسبت‌های این‌چنینی بهترین موقعیت برای تخفیف دادن هستند. Home Depot یکی از شرکت‌هایی است که در روز پدر تخفیف خرید هدیه می‌گذارد. در این وبسایت می‌توانید کارت هدیه‌ای برا پدرتان بخرید که او بتواند یکی از ابزارهای مورد نیاز خود مانند دریل، چکش یا هر چیز دیگر را بخرند.
یکی دیگر از انواع تخفیف دادن، ارائه هدایای غیر منتظره است. مثلا برند INTO THE AM، به مشتریانی که خریدهای خاصی انجام می‌دهند، هدایایی غیرمنتظره نیز می‌دهد. در چنین مواقعی مشتریان می‌توانند هدیه‌شان را نیز خودشان انتخاب کنند.
مثلا برند Hypnotik در صفحه محصولات خود از این عبارت استفاده می‌کند: «فقط دو تا مانده!» به این شکل در مشتری حس اضطرار را ایجاد می‌کند. هم‌چنین از امکان تخفیف اتوماتیک استفاده می‌‌کند تا به مشتریانی که محصولاتی خاص را خرید می‌کنند یک بطری آب هدیه دهد.

جمع‌‌بندی

درست است که اغلب صاحبان کسب‌وکار از استراتژی‌های تخفیف استفاده می‌کنند تا فروش خود را افزایش دهند، اما باید همواره توجه کنید که استفاده بیش از حد از تخفیف یا اعمال تخفیف‌های بی هدف ممکن است کسب‌وکار شما را به ورطه نابودی بکشاند. بنابراین پیش از تصمیم‌گیری در مورد این مسئله حتما کامل تحقیق کنید تا نتیجه بدی از تخفیف دادنتان نگیرید.

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سروش
سروش
3 سال قبل

به نظر من تخفیف ها رو اگه بشناسیم و بتونیم خوب ارائه اش بدیم خیلی راحت می تونیم فروشمون رو افزایش بدیم. ممنون بابت مقاله خوبتون

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  سروش
3 سال قبل

سلام. بله حق با شماست.
ممنون از شما که به ما فیدبک میدین 🙂

ناشناس
ناشناس
6 روز قبل

به نظرم اگه اجناس خراب یا خریدار پشیمونه فروشنده وظیفه اشه پس بگیره و بهتره واقعا تخفیف رو حذف کنیم این یه کمک به مردم از هر قشر و سنی میشه بیایم این رس اجرا کنیم

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  ناشناس
4 روز قبل

سیاست‌های بازگشت کالا در هر مجموعه متفاوته؛ برخی تا ۷ روز و بعضی‌ها تا ۳۰ روز به خریدار اجازه می‌دن محصول رو امتحان کنن و اگه پشیمون شدن، پس بدن.
دربارهٔ آسیب‌دیدن محصول حین حمل‌ونقل یا ارسال محصول معیوب هم فروشنده باید تلاش کنه به شکلی مشکل رو حل کنه تا خریدار آسیب نبینه و ضرر نکنه.
حذف تخفیف هم بستگی به گروه مخاطب شما داره؛ کسب‌وکار بازار هدف خودش رو اول انتخاب می‌کنه و بعد با بررسی ویژگی‌های رفتاری این بخش بازار، تصمیم می‌گیره تخفیف بده یا نده. نمی‌تونیم بگیم تخفیف برای همهٔ کسب‌وکارها جواب می‌ده یا نمی‌ده.
ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!