فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

بازاریابی حسی یا Sensitive Marketing چیست؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

بازی با احساسات مخاطبان می‌تواند مانند یک شمیر دو لبه باشد و هم نتایج خوب و هم نتایج بدی را به‌وجود آورد. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر درباره بازاریابی حسی یا Sensitive Marketing صحبت کنیم.
برای رسیدن به فروش بیش‌تر در یک شرکت یا یک مجموعه باید از مدل‌های مختلف بازاریابی استفاده کرد. هر کدام از شاخه‌های بازاریابی می‌توانند قسمتی از مشکلات مربوط به فروش را برطرف کنند و در نهایت استفاده از چند نوع بازاریابی به صورت هم‌زمان می‌تواند تغییرات چشم‌گیری در سنجه‌های کلیدی سازمان به وجود بیاورد. همانطور که می‌دانید مدل‌های مختلفی از بازاریابی وجود دارد و در این مقاله قرار است در مورد بازاریابی حسی صحبت کرده و ابعاد مختلف این نوع بازاریابی را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: بازاریابی عصبی چیست؟

تعریف بازاریابی حسی یا sensitive marketing

بازاریابی حسی نوعی از بازاریابی است که به صورت یکپارچه و سیستمی، مخاطبان و مشتریان هدف را از طریق ارتباطات برند (شرکت) شناسایی کرده و هدف خود را روی این دسته از مخاطبان تنظیم می‌کند. این نوع بازاریابی سعی می‌کند حواس مصرف‌کننده را به خود جلب کند تا بتواند تاثیر مناسبی روی تصورات و رفتار آن‌ها داشته باشد. بازاریابی حسی در سطح‌های مختلفی با کاربران و مشتریان ارتباط برقرار می‌کند و به همین خاطر می‌تواند رضایت‌مندی، وفاداری و احساسات مناسبی نسبت به برند در ذهن مشتری تداعی کند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

ویژگی های بازاریابی حسی یا sensitive marketing

هر کدام از مدل‌های بازارایی ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که باعث تمایز آن می‌شود؛ بازاریابی حسی نیز دارای ویژگی‌هایی است که تا حد زیادی منحصر به فرد است و می‌تواند نتایج بسیار خوبی برای برند داشته باشد. البته بازاریابی حسی بسته به نوع استفاده ممکن است ویژگی‌های مختلفی در کسب‌وکار داشته باشد، اما به طور کلی دارای ویژگی‌های زیر است:

  • ارتباط دوسویه و تجربه محور با مشتری
  • دیده شدن بیش‌تر برند
  • متمایز شدن برند و رفتن به سمت معیارهای برند لوکس
  • درگیر کردن مشتری و کاربر برای خرید خودجوش محصول یا خدمت
  • تقویت حس وفاداری مشتری
  • تبلیغات دهان به دهان
  • تقویت ارتباط با برند
  • کمک به حفظ و توسعه سهم بازار

مزایای بازاریابی حسی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در بازاریابی حسی وجود دارد مزیت‌های آن است که در دیگر مدل‌های بازارایابی وجود ندارد. برای گرفتن بهترین نتیجه باید قبل از استفاده از بازاریابی حسی مزیت‌های مختلف آن را بررسی کنید و در صورتی که با اهداف شما هم‌خوانی دارد آن را استفاده کنید. مهم‌ترین مزیت‌های بازاریابی حسی به صورت زیر است.

  • تقویت تبلیغات زبانی
  • تقویت ارتباط حسی با برند
  • تقویت وفاداری مشتریان
  • کمک به رویکرد استراتژیک سازمان
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

عناصر اصلی استراتژی بازاریابی حسی

برای رسیدن به بهترین نتیجه و بازدهی بازاریابی حسی باید شناخت درستی از عناصر استراتژی بازاریابی داشته باشید. در ادامه مطلب عناصر مختلف sensitive marketing را بررسی می‌کنیم.

  1. چیدمان: چیدمان دقیقا همان ترتیب‌هایی است که مشتری یا کاربر در آن به تجربه محصول می‌پردازد. اگر قسمت‌های مختلف محصول یا خدمت از چیدمان درستی برخوردار باشند به تجربه خوشایند مشتری کمک می‌کنند.
  2. تبلیغات دهان به دهان: تبلیغات دهان به دهان شاید تاثیری بسیار بیش‌تر از کمپین‌های تبلیغاتی گران قیمت داشته باشد اما قاعدتا برای رسیدن به تبلیغات دهان به دهان باید محصول کاملا پذیرفتنی و مناسبی داشته باشید. اگر محصول یا خدمت نهایی شما مشکل داشته باشد تبلیغات دهان به دهان صورت می‌گیرد اما نه در جهت تقویت برند شما بلکه در جهت تخریب برندتان.
  3. تعامل: ارتباط دو طرفه بین مشتری و برند یکی از اصلی‌ترین عنصرهای بازاریابی حسی است، شما همواره باید دقت زیادی روی تعامل با مخاطب‌تان داشته باشید. امروزه به کمک شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی تعامل با مشتریان ساده‌تر شده است.
  4. قیمت: استراتژی‌های مربوط به قیمت‌گذاری بسیار اهمیت دارند و حتی دلیل شکست بسیاری از محصولات هم موضوعات مربوط به قیمت‌گذاری آن‌ها است. اگر محصول یا خدمت شما قیمت‌گذاری درستی نداشته باشد مشکلات زیادی در بازار برای شما به وجود می‌آید و احتمالا کاربر به سراغ محصولات رقیب شما می‌شود. البته قیمت پرداختی مشتری بر اساس تجربه مشتری است به این معنا که هر چه تجربه مشتری بیش‌تر باشد رضایت وی بیش‌تر و در نتیجه آمادگی او برای هزینه پرداختی هم بیش‌تر است.
  5. تجربه: شاید اصلی‌ترین عنصر بازاریابی حسی عنصر تجربه باشد. تجربه خوب یا بد مشتری می‌تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت شرکت شما داشته باشد. برند باید همیشه سعی کند که تجربه کاربران و مشتریان‌اش را در بالاترین سطح ممکن حفظ کند.

در این مقاله با بازاریابی تجربی بیشتر آشنا شوید.

مهمترین روش های بازاریابی حسی

روش‌های بازاریابی حسی دقیقا همان حواس پنج‌گانه انسان است. شنوایی، لامسه، بویایی، چشایی و بینایی همان روش‌های بازاریابی حسی است که شنوایی و بینایی نقش پررنگ‌تری در جلب نظر مخاطب دارند. برای مثال بیلبوردهای تبلیغاتی را در نظر بگیرید که سهم عمده‌ای از تبلیغات حال حاضر را در اختیار دارند، بیلبوردها و بسیاری روش‌های تبلیغاتی دیگر فقط حس بینایی شما را درگیر می‌کنند و به همین خاطر است که بینایی را مهم‌ترین روش بازاریابی حسی می‌دانند.

عملکرد بازاریابی حسی یا sensitive marketing

بازاریابی حسی یا sensitive marketing به چند عامل مختلف وابسته است که در ادامه این عوامل را ذکر کرده‌ایم:

  • تناوب: شما باید بتوانید تناوب خوبی را برای برنامه بازاریابی خود رعایت کنید.
  • مدت: مدت زمان کمپین بازاریابی شما اهمیت دارد و نمی‌تواند بیش از یک زمان مشخص باشد.
  • شفافیت: شفافیت بهترین چیزی است که مخاطبان دوست دارند.
  • انتخاب مجری مناسب برای کمپین: بهترین ایده‌ها توسط بدترین مجریان نابود خواهند شد.

چگونه بازاریابی حسی موفقی پیاده سازی کنیم

پیاده‌سازی یک کمپین بازاریابی حسی کار چندان سختی نیست اما باید دقت زیادی داشته باشید تا بتوانید اثرات مورد نظرات را روی مخاطب به وجود بیاورید. پیاده سازی موفق یک sensitive marketing نیازمند شناخت درست احساسات، نقطه ضعف‌ها و نیازهای مشتری است.

نمونه های موفق بازاریابی حسی

اگر خاطرتان باشد در بسیاری از تبلیغات مواد شوینده ایرانی از صدای خاصی استفاده می‌شود که در اثر کشیده شدن دست روی سطوحی مانند شیشه ایجاد می‌شود. متخصصان بازاریابی حسی در ایران متوجه شدند که مردم ایران این صدا را به عنوان صدای تمیز بودن سطح یا شیشه می‌شناسند و از همین رو در کمپین‌ها و تبلیغات از این صدا نهایت استفاده را بردند.

بیشتر بخوانید: کمپین تبلیغاتی چیست

جمع‌بندی

بازاریابی حسی می‌تواند نقش مهمی در بهبود تبلیغات و افزایش فروش شما داشته باشد البته این موضوع به شرطی اتفاق می‌افتد که شما تحقیقات درستی صورت داده باشید. بازاریابی حسی با علوم روان‌شناسی و عصبی رابطه بسیار نزدیکی دارد به همین خاطر کمک گرفتن از کارشناسان روان‌شناسی می‌تواند نتایج بسیار مثبتی در کمپین‌های شما داشته باشد.

1/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!