فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

داستان سرایی یا استوری تلینگ چیست؛ قصه گویی در محتوا

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۲۹ مهر ۱۴۰۲

داستان سرایی یا استوری تلینگ چیست؛ قصه گویی در محتوا

حتما پیش آمده که شما هم بارها و بارها درگیر یک سریال یا فیلم شوید و از تماشای آن لذت ببرید. جدا از اینکه دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد، یکی از مهمترین عوامل درگیر کردن مخاطب، قدرت داستان سرایی و قصه گویی است. اما داستان سرایی چیست، چطور می‌توانیم از آن در تولید محتوا استفاده کنیم و چه جایگاهی در استراتژی‌های بازاریابی ما دارد.

استوری تلینگ (StoryTelling) چیست؟

برای داستان سرایی، قصه‌گویی و روایت‌گری تعاریف متعددی وجود دارد. داستان سرایی یا استوری تلینگ (Storytelling) در واقع یک هنر تعاملی با استفاده از کلمات و اقدامات مشخص برای نمایش المان‌ها و جلوه‌های یک داستان و روایت در جهت تحریک و برانگیخته‌کردن تخیل مخاطب است. اما اگر بخواهیم کمی از تعاریف هنری، فلسفی و پیچیده فاصله بگیریم، به نظر می‌رسد معنای داستان سرایی در همین دو کلمه نهفته است؛ یعنی گفتن داستان. ولی اگر بخواهیم کمی بیشتر توضیح دهیم و پا را فراتر بگذاریم، باید بگوییم در واقع شما به کمک داستان تلاش می‌کنید تا ضمن برقراری ارتباط با مخاطب، او را درگیر کرده و کاری کنید که تعاملش با شما بیشتر شود.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

گاهی ممکن است بخواهید مفهوم یا محتوایی را برای گروهی از مخاطبان توضیح دهیم. برای این کار می‌توانید یک محتوای متنی، ویدیویی یا صوتی تولید و منتشر کنید که براساس ساختار محتوا آماده شده و مسیر درستی را پشت سر می‌گذارد. اما برای اینکه بتوانید مخاطب بیشتری را تا انتها جذب کنید و همچنان او را در گیر نگه دارید و اثربخشی محتوا را افزایش دهید، بهترین کار استفاده از تکنیک داستان سرایی است.

چرا به داستان سرایی یا storytelling نیاز داریم؟

استفاده از داستان سرایی در پست‌های بلاگ، ویدیوهای اینستاگرام یا هر جای دیگر باعث می‌شود تا محتوا و مطلب درگیرکننده و جذاب داشته باشید. البته شرط رسیدن به این مرحله در این است که بتوانید به درستی از استوری تلینگ بهره ببرید. در نتیجه محتوای شما همان چیزی می‌شود که مخاطب دوست دارد آن را بخواند، تماشا کند یا بشنود. داستان‌ها عامل اصلی افزایش توجه مخاطبان هستند.
اگر بتوانید به درستی از داستان سرایی استفاده کنید، قصه‌ها و روایت‌ها کمک می‌کنند هنگام برقراری ارتباط، پیام شما شفاف‌تر و واضح‌تر به مخاطب منتقل شود. داستان‌ها باعث می‌شود بتوانید استدلال‌های خود را بیان کرده و از آنها دفاع کنید. به کمک قصه‌ها می‌توانید بسیاری از مفاهیمی که سخت منتقل می‌شوند یا به‌راحتی نمی‌توانید آن‌ها را بیان کنید، در اختیار مخاطب‌تان قرار دهید. بدون شک هر چه بتوانید نظر مخاطب را بهتر جلب کرده و او را بیشتر درگیر خودتان کنید، شانس شما برای دریافت ترافیک ورودی بیشتر، افزایش فروش و ایجاد مشتریان وفادار بیشتر خواهد شد.

 داستان سرایی یا storytelling

نقش استوری تلینگ (داستان سرایی) در موفقیت استراتژی های بازاریابی چیست؟

بخش قابل توجهی از استراتژی‌های بازاریابی، تمرکز ویژه‌ای روی جلب توجه مخاطبان، برطرف کردن نیازهایشان و همراهی با مخاطب قرار دارد. بنابراین یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه بتوانید با محتوای خود تمام موارد گفته شده را پوشش دهید این است که از داستان سرایی بهره ببرید.
همیشه جلب توجه و حفظ مخاطب جزو سخت‌ترین کارها هستند. اما استوری تلینگ به خوبی کمک می‌کند تا بتوانید تمرکز، توجه، احساسات، حواس و ذهن او را درگیر کنید تا به فکر فرو برود و همراه شما بماند. در همین حین می‌توانید محصولات و خدمات خود را به بهترین شکل معرفی کرده و کاری کنید تا در نهایت اقدام موردنظر شما را انجام دهند.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

چگونه می‌توانیم یک داستان خوب بنویسیم؟

خوب یا بد صفات نسبی هستند که براساس سلیقه یا ویژگی‌های مختلف از نظر کاربر مشخص می‌شود. اما عواملی وجود دارند که باعث می‌شوند تا به کمک یک داستان‌ سرایی عالی بتوانید تجربه‌ای بی‌نظیر را برای مخاطب خود رقم بزنید. ضمن این که خود قصه‌گو نیز لذت می‌برد. اگر می‌خواهید داستان خوبی بنویسید باید بدانید که بهترین داستان‌ها ویژگی‌های زیر را دارند:
سرگرم‌کننده: بهترین داستان‌ها آنقدر سرگرم‌کننده هستند که نه‌تنها خواننده را درگیر می‌کنند، بلکه باعث می‌شود مخاطب با علاقه منتظر ادامه ماجرا باشد.
آموزشی: بهترین قصه‌ها کنجکاوی مخاطب را برانگیخته کرده و کاری می‌کنند تا به دانش خواننده افزوده شود.
جهانی (فراگیر): بهترین داستان‌ها به تمام خوانندگان ربط دارند و از احساسات و اتفاقاتی می‌گویند که بیشتر افراد آنها را تجربه کرده‌اند.
سازمان‌یافته: بهترین قصه‌ها از یک سازمان‌دهی فشرده بهره می‌برند که کمک می‌کند پیام اصلی به درستی منتقل شده و خواننده بتواند به درستی آن را درک کند.
به‌یادماندنی: الهام‌بخشی، قهرمان‌سازی، رسوایی یا شوخ‌طبعی ویژگی‌هایی هستند که باعث می‌شوند داستان شما همیشه در ذهن مخاطب بماند.

فرآیند داستان سرایی یا استوری تلینگ

اگر می‌خواهید داستان‌های شما شنیده شوند و بتوانید بهترین نتیجه را از محتوای داستانی خود بگیرید باید مسیر درستی را طی کنید تا واکنش مخاطب را داشته باشید. فرایند داستان سرایی اصولی به صورت زیر است:

یک نمونه موفق و جهانی از استوری تلینگ را باید داستان سرایی برند GoPro بدانیم. این کمپانی که از سال 2002 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع دوربین‌های همه‌کاره و اکشن شروع کرده است، یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در استوری تلینگ بوده و توانسته قصه‌های زیادی را برای مخاطبان خود خلق کند. این برند نگاه ویژه‌ای به داستان سرایی دارد و کانال یوتیوب گوپرو به تنهایی ۱۰/۶ میلیون مشترک دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این کمپانی استفاده از داستان کاربران است.

  • داشتن استراتژی: در هیچ‌کاری بدون استراژی مدون و اصولی نمی‌توانید موفق شوید. حتی در استوری تلینگ هم به همین صورت است. باید دقت ویژه‌ای روی موضوع انتخابی، مرتبط با مخاطبان هدف، دارای شخصیت سازی قوی، به دنبال چالش‌ها و مشکلات و ارائه راه‌حل آنها باشد.
  • شناخت مخاطب: بی‌تردید اولین و مهمترین مرحله شناخت دقیق و درست مخاطبان است. پیش از هر کاری باید بازار هدف و پرسونای مخاطب و خریدار خود را بشناسید و طراحی کنید. این کار شاید فرایند سخت و چالشی باشد، ولی باعث اثربخشی قصه خواهد شد.
  • تعریف پیام اصلی: فرقی نمی‌کند داستان شما یک یا چند صفحه باشد، مهم این است که باید دارای پیام اصلی و اساسی باشد و آن را به درستی منتقل کند. این پیام مانند پی‌ریزی ساختمان می‌ماند و پیش از هر اقدامی باید آن را تعریف کرده و داستان را برپایه آن جلو ببرید.
فرآیند استوری تلینگ

چه استوری تلینگ‌هایی موفق‌ترند؟

حالا سوال اصلی اینجاست که اگر می‌خواهیم از داستان سرایی استفاده کنیم و براساس آن محتوا یا کمپین داشته باشیم، کدام استوری تلینگ‌ها موفقیت بیشتری دارند. شما باید موارد زیر را در نظر داشته باشید تا موفق شوید:

  • تمام حواس‌تان به مخاطب باشد. تلاش کنید ضمن جلب توجه او، با او رابطه عاطفی داشته باشید و به سوالاتش پاسخ دهید.
  • ساختار اصولی داستان را حفظ کنید، به موقع فراز و فرود داشته باشید، یکپارچه و منسجم بنویسید و تعلیق را فراموش نکنید.
  • کاری کنید تا مخاطب کاملا با داستان شما همذات‌پنداری کرده، شخصیت‌ها و موقعیت‌ها آن را درک کند.
  • به دنبال این باشید که مخاطب دائما منتظر ادامه داستان باشد و نتواند چشم از قصه شما بردارد.

نمونه استوری تلینگ

یک نمونه موفق و جهانی از استوری تلینگ را باید داستان سرایی برند GoPro بدانیم. این کمپانی که از سال 2002 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع دوربین‌های همه‌کاره و اکشن شروع کرده است، یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در استوری تلینگ بوده و توانسته قصه‌های زیادی را برای مخاطبان خود خلق کند. این برند نگاه ویژه‌ای به داستان سرایی دارد و کانال یوتیوب گوپرو به تنهایی ۱۰/۶ میلیون مشترک دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این کمپانی استفاده از داستان کاربران است.


جمع‌بندی
تمام تلاش ما از تولید انواع فرمت‌های محتوا، برقراری ارتباط دائمی با مخاطب، پاسخ به نیازهای او، ارزش‌آفرینی، جلب توجه و اعتماد و ترغیب کاربر به انجام اقدام مورد نظر است. اگر می‌خواهید محتوای شما تمام این موارد را پوشش داده و اثربخشی زیادی داشته باشد، یکی از بهترین روش‌ها به‌کارگیری تکنیک داستان سرایی یا استوری تلینگ است. با اینکه خلق داستان کار ساده‌ای نیست، ولی به کمک متخصصان این حوزه می‌توانید کاری کنید که مخاطب تا انتها و حتی بعد از قصه همراه شما بماند.

 

4.1/5 - (30 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کریم پورطهماس
کریم پورطهماس
1 سال قبل

بسیار عالی

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  کریم پورطهماس
1 سال قبل

ممنون که به ما فیدبک می‌دین ?

فرخانی
فرخانی
1 سال قبل

کانالی که گفتین الان ۱۰ میلیون ساب داره

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  فرخانی
1 سال قبل

بله، درسته. ممنون که به این موضوع اشاره کردین.
اصلاح شد 🙂

شبیه هیچکس
شبیه هیچکس
1 سال قبل

سلام و ممنون از به اشتراک گذاری دانش و تجربیاد ارزشمند تون
بشخصه موقعی که می‌خوام استوری بزارم جملات مختلف و حتی ویرایش های مختلف تو ذهنم میادش و نمیتونم نظم بدم به افکار و این استوری گذاشتن رو برام خیلی خیلی سخت می‌کنه بیشترین مشکل من منسجم نبودن محتوای استوریمدر حالی که روی کاغذ 5صفحه میتونم داستان بگم ولی بلد نیستم انتخاب کنم کدوم جمله بهتره و کدوم رو چجوری تعامل بگیریم ؟؟ و چجوری باید کنجکاو کنم تا مخاطب دنبال کنه و استوریای بعدی رو هم بیاد ببینه با اینکه حتی دوره دیدم باز گیجم ساعتها وقتم می‌ره و آخرش هیچ …..من مشکلم چیه آخه که با این همه هوش و استعداد و تلاشی ک دارم هیچ جوره نتونستم مفهوم داستان و بلاگری و درک کنم؟؟؟؟ با اینکه سادسدست اینکه / با داستان و روایت مخاطب رو سرگرم کنید بهش آموزش بدید و کاری کنید حس خوب بگیره لذت ببره خوشحالش کنید و باهاش دوست بشید ک محصول تو ازت بخره ///اما در عمل صفر صفر صفرم …..آخه چرا نمیتونم چرا چرا چرااااااا؟؟؟؟؟

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  شبیه هیچکس
1 سال قبل

سلام
وقت بخیر
پیشنهاد می‌کنیم از یه فرمول خیلی ساده پیروی کنین:
قرار است داستانی دربارهٔ X بنویسم. این داستان، داستان جذاب و جالبی است؛ چون Y.
در واقع، شما می‌دونین موضوع اصلی داستان چیه و چه پارامتری باعث می‌شه که این داستان به داستان موردعلاقهٔ شما تبدیل شه. بعد از اون، جزئیات رو تکمیل می‌کنین و مطمئن می‌شین که داستان به‌شکلی بیان می‌شه که قسمت‌های مرتبط با دلیل جذابیت داستان برجسته می‌شن.
این شکلی دیگه متوجه می‌شین بیان کدوم جزئیات لذت‌بخش و جذابه و کدومشون غیرضروری و از موضوع دوره.

سارینا چوگان
سارینا چوگان
1 سال قبل

بسیار عالی

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  سارینا چوگان
1 سال قبل

سلام
ممنون که به ما بازخورد می‌دین 🙂

Moradi
Moradi
1 سال قبل

ممنون عالی بود
من وقتی تازه ادمین شده بودم خیلی آیت موضوع واسم سخت بود همش میرفتم پیجای قوی مثل الفاکافه و بلاگرهای معروف مثل صدف رو چک میکرددم و سعی می‌کردم ازشون یادبگیرم
خداروشکر دستم راه افتاد

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  Moradi
1 سال قبل

سلام
ممنون از شما که به ما بازخوردین می‌دین 🙂
امیدوارم بیش از پیش موفق باشید.

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری