فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

چطور بازاریابی و تبلیغ اپلیکیشن انجام دهیم؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۷ فروردین ۱۴۰۲

بازاریابی اپلیکیشن یا اپلیکیشن مارکتینگ چیست؟

از میان روش‌های فراوان بازاریابی، بازاریابی اپلیکیشن یا اپلیکیشن مارکتینگ به دلیل هدف گرفتن کاربران تلفن‌های همراه یکی از مؤثرترین تکنیک‌های بازاریابی محسوب می‌شود. امروزه با افزایش ساعاتی که مردم از موبایل‌هایشان استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه موبایل توانسته هم‌نشین اوقات مرده کاربرانش باشد، استفاده از موبایل از تلویزیون و حتی کامپیوتر نیز پیشی گرفته است. از میان تمام ویژگی‌هایی که یک موبایل می‌تواند در اختیار کاربرانش قرار دهد، اعم از شبکه‌های اجتماعی و وب گردی، کار با اپلیکیشن‌ها نیز طرفداران زیادی دارند و همین مسئله آن‌ها را به یک محیط مناسب برای بازاریابی محصولات/ خدمات تبدیل کرده است. (چنانچه قصد یادگیری و آموزش دیجیتال مارکتینگ را دارید، می‌توانید از شرایط برگزاری دوره‌های آکادمی نوا اطلاع کسب کنید!)

 

مفهوم بازاریابی اپلیکیشن یا اپلیکیشن مارکتینگ به چه معناست؟

اگر بخواهیم بازاریابی اپلیکیشن را در یک جمله تعریف کنیم، باید بگوییم بازاریابی اپلیکیشن فرآیند ایجاد کمپین‌های بازاریابی برای دستیابی به مشتریان در هر مرحله از قیف بازاریابی است تا بتوانند با اپلیکیشن شما ارتباط برقرار کرده و از آن استفاده کنند.
بازاریابی اپلیکیشن فرآیند درگیر کردن کاربران اپلیکیشن در کل تجربه خود با اپلیکیشن شما است؛

  • اپلیکیشن شما را کشف کنند.
  • آن را دانلود کنند.
  • کار با اپلیکیشن شما را فرابگیرند.
  • و در نهایت نسبت به اپلیکیشن شما وفادار مانده و با آن تعاملی دائمی برقرار کنند.
با تبلیغات نصب اپلیکیشن، هزاران بازدید و نصب برای اپلیکیشنتان بگیرید!

با تبلیغات نصب اپلیکیشن، هزاران بازدید و نصب برای اپلیکیشنتان بگیرید!

شروع تبلیغات arrow-left

کاربردی‌ترین روش‌های بازاریابی اپلیکیشن چیست؟

برای طراحی یک اپلیکیشن مارکتینگ کاربردی که بازدهی خوبی نیز داشته باشد می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
در مورد مشتریان هدف تحقیق کنید
به این ترتیب می‌توانید اپلیکیشنی متناسب با سلیقه و خواست ایشان طراحی کنید. اپلیکیشنی که برای آن‌ها جذاب باشد و علاوه بر اینکه مخاطب هدف را به کار با خود جذب می‌کند، آن‌ها را به خرید محصول نیز تشویق کند.
در مورد رقیبان تحقیق کنید
کسب اطلاعات در مورد رقیب به شما در برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان هدف، ایجاد تمایز بین کسب و کار خود با سایر رقبا، پیدا کردن چالش‌های پیش رو و بهبود پروسه‌ها کمک خواهد کرد.
یک لندینگ پیج خوب طراحی کنید
ساخت یک لندینگ پیج خوب، خلاقانه و سورپرایز کننده می‌تواند باعث جذب بیشتر مخاطبان شود. عناصر مهمی که بیشتر باید به آن‌ها توجه شود عبارت‌اند از:

  • نام اپلیکیشن
  • ویژگی‌ها
  • درخواست برای اقدام واضح (call to action)
  • ویدئوی تبلیغاتی
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

اپلیکیشن خود را در گوگل پلی و بازارهای ایرانی قرار دهید
این کار یکی از فرایندهای بهینه‌سازی اپلیکیشن‌های موبایلی است برای اینکه اپلیکیشنتان در فهرست نتایج گوگل پلی رتبه بهتری بگیرد. کافی است از مشتریان بخواهید به اپلیکیشن شما رأی دهند. هرچه رأی بیشتر و بهتری به دست آورده باشید بدون شک جایگاه بهتری در فهرست نتایج گوگل پلی و مارکت خواهید داشت و بیشتر در معرض دید مشتریان قرار خواهید گرفت.
به این منظور به موارد زیر توجه کنید:

  • عنوان؛ باید خوانا بوده و گویای نوع کاربری اپلیکیشن باشد
  • توضیحات؛ از کلیدواژه‌ها استفاده کنید و بگویید چه نیازهایی را رفع می‌کند
  • آیکون؛ فقط بر یک عنصر تمرکز کنید. این عنصر باید عصاره‌ای از اپلیکیشن شما باشد
  • اسکرین‌شات؛ چند اسکرین‌شات از مهم‌ترین عملکردها و کاربردهای اپلیکیشن خود تهیه کنید

به وسیله شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن بازاریابی خود را تبلیغ کنید
با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به مشتریان بالقوه خود دست پیدا کنید و تعداد دانلود اپلیکیشن را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: با راه های افزایش نصب اپلیکیشن آشنا شوید!

 

چگونه عملکرد بازاریابی اپلیکیشن را اندازه‌گیری کنیم؟

برای اینکه عملکرد اپلیکیشن مارکتینگ خود را بسنجید و ببینید اپلیکیشنی که طراحی کرده‌اید چقدر در رسیدن به اهداف خود (جذب مشتری) مؤثر و قوی عمل کرده است. به این منظور از شاخص KPI بهره بگیرید. KPI از حروف اول عبارت Key Performance Indicator به معنی «شاخص‌های کلیدی عملکرد» گرفته شده است.
برای استفاده از KPI باید میزان دستیابی به هدف را در دوره‌های زمانی مشخص اندازه بگیرید و سپس مقدار هر دوره را با دوره قبل مقایسه کنید. فرض کنید روش بازاریابی اپلیکیشن را در فصل پاییز شروع کرده‌اید، در این صورت تعداد جذب مشتری (هدف) در سه ماه قبل (تابستان) را با تعداد جذب مشتری در سه ماه پاییز مقایسه کنید تا میزان اثرگذاری اپلیکیشن در بازاریابی مشخص شود.

استراتژی‌های برتر بازاریابی اپلیکیشن موبایل چیست؟

بازاریابی پلیکیشن

برای افزایش میزان موفقیت بازاریابی اپلیکیشن موبایلی که طراحی می‌کنید، استراتژی‌های زیر پیشنهاد می‌شوند:
بر KPI تمرکز کنید
با توجه به تعداد جذب مشتری در بازه‌های زمانی گذشته، یک هدف برای بازه زمانی بعدی با استفاده از اپلیکیشن مارکتینگ تعریف کنید.
از منابع مناسب برای اپلیکیشن خود استفاده کنید
اکثر مواقع، بازاریاب‌ها تبلیغات موبایلی را دست ‌کم می‌گیرند و بودجه کمی به آن اختصاص می‌دهند. در حالی که در عصر موبایل، اکثر مردم بیشتر از اینکه پای لپ‌تاپ‌هایشان باشند، مطالعه کنند و حتی تلویزیون تماشا کنند در حال کار کردن با موبایلشان هستند. بنابراین مهم‌ترین قدم برای موفقیت، اختصاص بودجه مناسب و درخور برای بازاریابی اپلیکیشنی است.
اگر این کار با استفاده از منابع مناسب و به بهترین وجه انجام شود، در نهایت یک اپلیکیشن باکیفیت و پرکاربرد به دست مشتریان خواهد رسید که اوقات خوشی را هنگام استفاده از آن تجربه خواهند کرد. همین امر می‌تواند KPI شما را تا حد قابل‌توجهی بالا برده و بازدهی کارتان افزایش یابد.
اسیر دستور گرفتن از چند نفر نشوید
در بسیاری از شرکت‌ها، حوزه کارهای موبایلی کاملاً مجزا و مشخص شده نیست. همین عاملی می‌شود برای اینکه چند دپارتمان کار شما را زیرمجموعه خودشان بدانند و اینجاست که دستورالعمل‌های مختلف از دپارتمان‌های مختلف به سوی شما سرازیر خواهد شد.
بهتر است تمام این افراد را در یک تیم واحد جمع کنید و یک جلسه با هم داشته باشید تا مجبور نشوید از گروه‌های مختلف دستورات متناقض بگیرید و در آخر ندانید چه کار کنید.
با یک متخصص بازاریابی موبایلی شریک شوید
بد نیست در جلسات اپلیکیشن مارکتینگ خود از یک فرد متخصص بازاریابی موبایل نیز دعوت کنید. دپارتمان بازاریابی متفاوت از بازاریابی موبایلی است؛ از این نظر که زمین جنگ و سلاح‌های آن با انواع دیگر بازاریابی متفاوت است. حتی بازاریاب‌های دیجیتال نیز گاهی در مواجهه با شرایط موبایل خوب عمل نمی‌کنند. به همین خاطر بهتر است از یک متخصص در امور بازاریابی موبایلی کمک بگیرید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

تجربه را بازاریابی کنید نه اپلیکیشن را
ممکن است در این مسیر از هدف خود دور شوید! مثلاً یک بازی با هدف آموزش کار با نرم افزار خود طراحی کرده‌اید برای اینکه مشتریان با انجام این بازی به خرید محصول موردنظر مشتاق شده و در نهایت فروش محصولتان افزایش یابد. اما ممکن است در مسیر طراحی اپلیکیشن با هدف بازاریابی آن نرم افزار، هدف اصلی فراموش شود و به حدی اسیر اپلیکیشن شوید که در نهایت برای اپلیکیشن بازاریابی کنید.
فراموش نکنید که هدف از طراحی اپلیکیشن، بازاریابی برای محصولات شرکت است نه خود اپلیکیشن. اگر مشاهده کردید که افراد زیادی به اپلیکیشن شما روی خوش نشان می‌دهند و آن را سرگرم‌کننده می‌دانند؛ اما هیچ اثر قابل‌توجهی بر روی فروش محصول نهایی نداشته است، یعنی اسیر اپلیکیشن شده و بازاریابی را فراموش کرده‌اید. پس بهتر است کمی به عقب برگشته و مشکلات را اصلاح کنید.

مقاله پیشنهادی : ترکر نصب اپلیکیشن چیست و چه کاربردی دارد؟

چگونه کاربران را در اپلیکیشن حفظ کنیم؟

حتی اگر دانلودهایتان افزایش پیدا کند و در گوگل پلی رتبه خوبی کسب کنید، تا وقتی‌که کاربران وفاداری نداشته باشید موفقیت حاصل نشده است.
با اینکه تعداد دانلودها مهم است؛ اما شما وقت زیادی برای طراحی اپلیکیشن و رساندن آن به دست کاربران کشیده‌اید؛ نباید اجازه دهید نیمه‌کاره آن را رها کنند. کاربر وفادار کاربری است که بعد از دانلود اپلیکیشن، تا انتهای آنچه هدف ما از طراحی اپ بوده می‌رود و آن را به برگشت سرمایه تبدیل می‌کند.
این در حالی است که بسیاری از کاربران بعد از دانلود یک اپلیکیشن، بیش از یکی دو بار از آن استفاده نمی‌کنند. بنابراین باید کارکرد کاربران را مانیتور کنید و اگر کاربر وفادار جذب نمی‌کنید، مشکل را پیدا کنید. این مشکل می‌تواند در عملکرد یا طراحی ظاهری اپلیکیشن نهفته باشد.

مقاله پیشنهادی :چگونه اپلیکیشن خود را تبلیغ کنیم؟ (۱۰ روش موثر)


جمع بندی
فکر می‌کنم ضرورت وجود موبایل در روش‌های بازاریابی دیجیتال کاملاً برای همه شفاف باشد. اثری که اپلیکیشن‌های موبایلی می‌توانند بر تبلیغ برند، برگشت سرمایه و افزایش ترافیک فروشگاه داشته باشند غیر قابل انکار است.
بهترین بازاریاب‌های اپلیکیشن مارکتینگ کسانی‌اند که وقت، سرمایه و تلاش کافی برای کارشان گذاشته‌اند و در نهایت یک محصول باکیفیت که معرف سایر محصولات شرکت است به مشتریان معرفی کرده‌اند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد نادر شرافتی
محمد نادر شرافتی
1 سال قبل

سلام چه نکات بسیار مهمی رو در سایت قرار دادید ممنون از شما

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  محمد نادر شرافتی
1 سال قبل

سلام
خیلی خوشحالیم که اینو می‌شنویم. ممنون که به ما فیدبک می‌دین 🙂

افزایش نصب، این دفعه با کمک ۱۰ هزار اپلیکیشن 💥