فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

محتوای بصری در دیجیتال مارکتینگ

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

با اینکه تولید محتوای متنی همواره یک بخش جدانشدنی از بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود؛ اما در کنار آن نیاز به یک محتوای بصری برای جلب‌توجه بیشتر مخاطب و هم‌چنین متمایز شدن از رقبا وجود دارد. این محتوای بصری می‌تواند به صورت تصویر، ویدیو، اینفوگرافیک، موشن گرافیک و… باشد. در این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با محتوای بصری آشنا شویم.

محتوای بصری چیست؟

محتوای بصری یعنی استفاده از تصاویر برای انتقال اطلاعات. هدف از محتوای بصری در دیجیتال مارکتینگ این است که با ایجاد یک فرمت دیداری جذاب، کاربران را به سمت خودتان بکشانید تا در نهایت با محصولات و خدمات شما آشنا شوند. از آنجایی که مغز انسان قدرت زیبایی‌شناسی خوبی دارد، در نتیجه بهتر با محتوای دیداری ارتباط برقرار می‌کند و به همین دلیل استفاده المان‌های تصویری در بازاریابی دیجیتال اهمیت زیادی دارد.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

محتوای بصری چه اهمیتی دارد؟

مردم به طرق مختلفی یاد می‌گیرند؛ برخی از مردم بیشتر از طریق شنیدن یاد می‌گیرند، برخی دیگر از راه دیدن، برخی دیگر از طریق لمس کردن یا تجربه کردن و…. در این میان جالب است بدانید 65 درصد از مردم از طریق دیدن یاد می‌گیرند. یعنی بیش از نیمی از مردم با دیدن بهتر یاد می‌گیرند و در خاطرشان می‌ماند.
ضمن اینکه 90 درصد از اطلاعاتی که مغز ما در طول روز دریافت می‌کند، از طریق مشاهده کردن به مغز می‌رسند و جالب‌تر آنکه سیگنال‌های دیداری 43 درصد متقاعدکننده‌تر از سایر سیگنال‌های دریافتی مغز هستند!
اگر شما یک بازاریاب باشید و همه این اطلاعات را بشنوید به چه نتیجه‌ای می‌رسید؟ مسلماً یک محتوای بصری برای بازاریابی نه‌تنها مخاطب را بیشتر متقاعد خواهد کرد، بلکه بهتر در ذهن او می‌نشیند و وی بهتر مسئله را درک خواهد کرد. چه چیزی از این بهتر است؟

انواع محتوای بصری در بازاریابی محتوا

محتوای دیداری انواع مختلفی دارد و از مصداق‌های محتوای بصری می‌توان به عکس‌ها، اینفوگرافیک، ویدیوها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، وبینارها و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. در ادامه به توضیح سه نوع از مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع محتوای بصری در دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم:
تصویر
تحقیقات نشان داده است محتوایی که در آن از عکس استفاده شده بیشتر مورد توجه بوده‌اند و خوانده شده‌اند. در واقع افراد ترغیب شده‌اند تا انتهای آن پست را بخوانند. از تصویر می‌توانید به عنوان جداکننده بین مطالب مختلف یک پست نیز استفاده کنید. ضمن اینکه شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام دقیقا روی محتوای تصوری جذاب متمرکز هستند.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

 
هم‌چنین با یک تصویر می‌توانید تمام آنچه را که قصد دارید در یک مطلب یا بخشی از آن بیان کنید، در یک نگاه به مخاطب منتقل نمایید. به این ترتیب هم مخاطب بهتر به موضوع پی خواهد برد و هم آن مطلب بهتر در ذهن وی می‌نشیند.
به این منظور می‌توانید از سایت flicker یا Unsplash استفاده کنید که عکس‌های رایگان و با کیفیتی دارد. همچنین این سایت به دلیل داشتن حجم بسیار بالایی از عکس‌های متنوع بعید است عکسی به شما پیشنهاد بدهد که توسط رقیب شما قبلاً در سایت دیگری استفاده شده باشد.
ویدیو
بهترین نوع محتوا که بیشترین جذابیت و اثربخشی را دارد، محتوا ویدیویی است. به همین دلیل ویدیو مارکتینگ در بازاریابی دیجیتال اهمیت بسیار زیادی دارد. برای بیان مشکلات و ارائه راه حل، ویدیو بهترین ابزار به شمار می‌رود. انواع مختلفی از ویدیوها وجود دارد که می‌توانند کسب و کار شما را ارتقا دهد.

  • آموزش نحوه کارکرد یک محصول
  • ویدیوهای ارسالی توسط مخاطبان
  • ویدیوهای انیمیشنی
  • نقد و بررسی محصول
  • مقایسه محصولات
  • ویدیوهای آموزشی
  • مصاحبه
  • پرسش و پاسخ
  • و…

اگر چه محتواهای بصری دیگر ارزان قیمت هستند، اما هیچ چیز مثل ویدیو نمی‌تواند تأثیری مضاعف بر کاربران شما بگذارد.

مقاله پیشنهادی : ویدیو مارکتینگ چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟


اینفوگرافیک
اینفوگرافیک‌ها که تلفیقی از نوشته و تصویرند، بهترین روش برای توضیح مطالب پیچیده یا مراحل انجام یک کار هستند. شما حتی می‌توانید در هر لندینگ پیج خود از یک اینفوگرافیک استفاده کنید. چنانچه اینفوگرافیک‌های کاربردی و منحصر به فردی تولید کنید، احتمال به اشتراک گذاشته شدن آن‌ها افزایش خواهد یافت و در نتیجه برند شما به یک برند شناخته‌شده تبدیل خواهد شد. این مدل از محتوا بهترین روش برای ارائه موضوعات آموزشی، آماری، مقایسه‌ای و… است.

محتوای بصری عنصری قدرتمند در بازاریابی دیجیتال

پیش‌بینی می‌شود با گذر زمان، محتوای بصری قدرت بیشتری نسبت به محتوای متنی پیدا کند. چراکه انسان‌ها فرصت یا شاید حوصله مطالعه متن‌های طولانی را نخواهند داشت و تماشای یک ویدیوی کوتاه یا یک اینفوگرافیک را ترجیح خواهند داد.
مغز انسان بسیار سریع‌تر می‌تواند یک تصویر را پردازش کند و این قدرت محتوای بصری است که می‌توان از آن در بازاریابی دیجیتال نیز بهره برد. بازاریاب‌ها می‌توانند با تولید محتوای بصری، کاربران را از مطالعه نوشته‌های ریز و متن‌های طولانی بی‌نیاز سازند. به این ترتیب کاربران با یک نگاه پاسخ سؤال مدنظرشان را پیداکرده و به خاطر این خدمت‌رسانی خوب، نام سایت را به خاطر خواهند سپرد تا در نیاز بعدی حتماً به همین سایت مراجعه نمایند.
محتوای بصری در بازاریابی دیجیتال به همین اندازه می‌تواند قدرتمند عمل کند!

تولید محتوای بصری در دنیای دیجیتال

برای تولید محتوای بصری در دنیای دیجیتال لازم نیست حتماً با ابزارها و نرم‌افزارهای پیچیده آشنا شوید. امروزه ابزارهایی به وجود آمده‌اند که شما می‌توانید تنها با کمی خلاقیت و بدون دانش گرافیک یا نرم‌افزاری خاصی با آن‌ها کار کرده و یک اینفوگرافیک یا ویدیوی جذاب و زیبا طراحی نمایید. برای نمونه می‌توان به دو مثال زیر اشاره کرد:
Canva
به وسیله این ابزار ساده می‌توانید عکس‌های حاوی دیالوگ، اینفوگرافیک و مانند این‌ها را درست کنید. این سرویس حاوی مجموعه‌ای از تصاویر آماده مختلف است که می‌توانید با خلاقیت خود آن‌ها را کنار هم قرار داده و نوشته‌ای را نیز به آن بیفزایید.
یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر Canva این است که می‌توانید در آن پلتفرم شبکه اجتماعی موردنظرتان را انتخاب کنید تا بر اساس آن قالبی با سایز مناسب در اختیارتان قرار دهد. سپس می‌توانید تغییرات و سفارشی‌سازی‌های مدنظر خودتان را انجام دهید و خروجی نهایی را دریافت کنید.
Adobe spark
با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید به تصاویر مختلف یک متن اضافه کنید و به این ترتیب یک تصویر زیبا با یک نوشته برای پست شبکه اجتماعی خود بسازید. از درون این برنامه می‌توانید به صورت آنلاین میان تصاویر استاک سرچ کنید و از آن‌ها برای ساخت عکس خود استفاده نمایید. این نرم‌افزار نیز مانند Canva قابلیت تعیین سایز قاب بر اساس شبکه اجتماعی مدنظر را دارد.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

رازهای تولید محتوای بصری جذاب

برای اینکه در تولید محتوای بصری موفق شوید و بتوانید با محتواهایتان افراد بیشتری را جذب کنید باید دنبال راهکارهای مختلف باشید تا مخاطبان عاشق مطالب شما شوند و اطلاعاتی که در اختیار آنها می‌گذارید مفید و کاربردی باشد. ضمن اینکه کیفیت و جذابیت محتوای بصری اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه نکات مهمی را به شما می‌گوییم که به کمک‌تان می‌آیند:
در مورد مخاطبانتان اطلاعات کسب کنید
ببینید مخاطبانتان بیشتر چه نوع محتوایی را می‌پسندند و چه پست‌هایی را لایک می‌کنند. از آن پست‌ها ایده بگیرید و تلاش کنید محتوایی را در اختیارشان قرار دهید که دوست دارند و آن را به اشتراک می‌گذارند. پرسونای مخاطب اهمیت بسیار زیادی دارد.
تم داشته باشید
برای صفحه خود یک تم داشته باشید. برای مثال اگر تمام عکس‌های شما رنگ‌های مات دارند، استفاده از یک عکس با رنگ درخشان بیش از حد به چشم خواهد آمد و جلوه بصری کل صفحه را خراب خواهد کرد. ضمن اینکه می‌توانید از لوگو یا ترکیب رنگی و هویت بصری خودتان استفاده کنید.
زمان‌بندی داشته باشید
دقت کنید کاربران بیشتر در چه زمانی آنلاین هستند و در همان زمان پست‌های جدید منتشر کنید. تعداد لایک‌ها در اولین زمان بعد از انتشارشان بیشترین تأثیر را خواهد داشت.
برای هر شبکه اجتماعی یک استراتژی خاص داشته باشید
یک استراتژی برای تمام شبکه‌های اجتماعی جواب نمی‌دهد. مخاطبان شبکه‌های اجتماعی مختلف با هم فرق دارند. زمان‌بندی آن‌ها متفاوت است. سن و سلیقه‌های متفاوتی دارند و حتی الگوریتم‌ها و سیاست‌های پشت آن شبکه‌های اجتماعی نیز متفاوت عمل می‌کنند.
جمع بندی
با توجه به تمام آنچه گفته شد، بدون حتم محتوای بصری در دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیار بالایی دارد و روز به روز نیز بر میزان این اهمیت افزوده خواهد شد. شما به عنوان یک بازاریاب باید زرنگ باشید و زودتر از دیگران پا را به مرحله جدید گذاشته و مخاطب را با تولید محتوای بصری با کیفیت جذب کنید.
در این راستا، از رمز و رازهای گفته‌شده برای تولید یک محتوای باکیفیت غافل نشوید، نکات گفته‌شده را رعایت کنید تا بتوانید قدرتمند در این عرصه وارد شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری