لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

بازاریابی OMNICHANNEL MARKETING چیست؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی یک علم و فلسفه مهم در دنیاست که انواع مختلفی دارد و در گذر زمان نیز به اقسام مختلف آن نیز اضافه شده است. یکی از این موارد بازاریابی اومنی چنل یا omnichannel marketing است که به نام بازاریابی کانال همه کاره نیز شناخته می‌شود. در این مطلب بیشتر درباره این نوع بازاریابی، مزایای آن، تفاوتش با بازاریابی چندکاناله و استراتژی پیاده‌سازی اومنی چنل صحبت می‌کنیم.

تعریف بازاریابی OMNICHANNEL

اومنی چنل مارکتینگ یا بازاریابی همه کاناله که گاهی با مالتی چنل مارکتینگ یا بازاریابی چند کاناله اشتباه می‌شود، در واقع به معنای فرایند بازاریابی و فروش یکپارچه است که در آن مشتری از اولین لحظه ارتباط و آشنایی با ما تا انتهای فرایند خرید، به صورت یکپارچه و جامع مراحل را پشت سر می‌گذارد و تمام کانال‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

در بازاریابی omnichannel، اگر قیف بازاریابی را در نظر بگیرید، از همان مرحله اول که شامل آگاهی از برند (Awareness) می‌شود تا مرحله آخر که همان اقدام به خرید یا اقدام به فعالیت موردنظر (Action) است، تمام مراحل با استفاده از کانال‌ها به صورت یکپارچه توسط مشتری طی می‌شود.

تفاوت بازاریابی OMNICHANNLE و MULTICHANNEL در چیست؟

تفاوت OMNICHANNLE و MULTICHANNEL

در هر دو روش تلاش می‌شود که از همه یا بیشترین کانال‌های ارتباطی برای رسیدن به مخاطبان و مشتریان بالقوه استفاده شود، ولی تفاوت اصلی در این است که در بازاریابی اومنی چنل هدف اصلی کاربر (مشتری) است و در بازاریابی مالتی چنل، هدف اصلی روی کسب و کار در مرکزیت قرار دارد.
یعنی شما در بازاریابی omnichannel سعی می‌کنید پیام‌های مختلفی را براساس تعامل و رفتار مخاطبان از طریق کانال‌های ممکن برای آنها ارسال کنید که مفهوم یکسان یا متفاوتی دارند، ولی در بازاریابی multichannel یک پیام واحد از طریق همه کانال‌ها برای مخاطبان ارسال می‌شود.

چرا بازاریابی اومنی چنل اهمیت دارد؟

بازاریابی omnichannel از آن جهت اهمیت دارد که همیشه تلاش می‌کنیم تا بهترین تجربه مشتری را رقم بزنیم و این روش به خوبی کمک می‌کند تا به این هدف برسیم. گاهی مشتریان از کانال‌ها و ابزارهای مختلف فرایند خرید خود را پیگیری می‌کنند و وظیفه ماست که همیشه همراه آنها باشیم تا تجربه لذت‌بخشی داشته باشند.

مزایای بازاریابی اومنی چنل

بازاریابی omnichannel مزایای مختلفی دارد که باعث می‌شود اهمیت آن بیش از پیش در فرایند بازاریابی تاثیر بگذارد. در ادامه بیشتر درباره اهمیت و مزایای بازاریابی اومنی چنل صحبت می‌کنیم.
استفاده از کانال‌های مختلف برای بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت
شما در بازاریابی مالتی چنل هم از کانال‌های مختلف استفاده می‌کنید، ولی اینجا با ترکیب فضای آنلاین، آفلاین و دنیای فیزیکی کاری می‌کنید که مشتریان بیشتری سمت شما بیایند و با توجه به پیام‌های مختلف، بتوانید طیف وسیعی از مشتریان بالقوه را جذب کنید. در این حالت تعداد لیدها، فرصت‌ها و در نتیجه مشتریان شما بیشتر خواهد شد.
فراهم کردن بهترین تجربه کاربری
چون در بازاریابی omnichannel براساس رفتار و تعامل‌های مخاطبان به صورت سفارشی و خاص پیام‌های‌تان را منتقل می‌کنید، در نتیجه می‌توانید بهترین تجربه کاربری را برای‌شان رقم بزنید تا از این تجربه شخصی‌سازی شده لذت ببرند. در این حالت کاربران روی دسترسی به محصولات، خدمات، موارد پشتیبانی و دیگر تقاضاهای خود کنترل خوبی دارند.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.


افزایش وفاداری
یکی دیگر از مهمترین مزایای بازاریابی omnichannel افزایش وفاداری میان مخاطبان و مشتریان است. فراهم کردن تجربه شخصی‌سازی شده برای کاربران و مشتریان کاری می‌کند تا از تجربه یکپارچه خود برای تامین خواسته‌های‌شان لذت بیشتری ببرند و در نتیجه میزان وفاداری آنها بیشتر شود.
هیچ کانالی نادیده گرفته نمی‌شود
بازاریابی اومنی چنل و مالتی چنل تفاوت خیلی زیادی ندارند، ولی این اختلاف قابل توجه است. در بازاریابی multichannel تمام سعی خود را به کار می‌گیرید تا مشتری از روش‌های مختلف به یک کسب و کار دست پیدا کند، اما این کانال‌ها امکان همکاری و یکپارچگی در کنار یکدیگر را ندارند. در این حالت ممکن است کانال‌های مختلف چون تلفن، پیامک، چت، ایمیل و… نادیده گرفته شوند و تجربه ناخوشایندی برای مشتری رقم بخورد. اما در بازاریابی omnichannel همه کانال‌ها به یک اندازه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بازاریابی OMNICHANNEL در تبلیغات دیجیتال

حالا زمان آن رسیده است که ببینیم بازاریابی omnichannel در تبلیغات دیجیتال چه نقشی دارد و چطور می‌تواند به ما کمک کند. در تبلیغات دیجیتال نیز تلاش می‌شود تا از تمامی کانال‌های ممکن نظیر، ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ، شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون، لندینگ پیج، تبلیغات بنری و کلیکی، تبلیغات داخل اپلیکیشن، رپوتاژ اگهی، بیلبرود، اینفوگرافی و… استفاده شود.
اجرای استراتژی بازاریابی omnichannel چگونه است؟
برای اینکه بتوانید استراتژی بازاریابی اومنی چنل خود را بچینید و درست اجرا کنید، باید بدانید که این استراتژی 6 گام اصلی دارد که در ادامه به انها آشاره می‌کنیم:

  1. رقم‌زدن بهترین تجربه کاربری: همیشه هدف اصلی شما باید فراهم کردن بهترین تجربه برای مشتریان باشد تا بتوانند از کانال‌های مختلف به نتیجه دلخواه خود برسند.
  2. داده‌ها را فراموش نکنید: اگر در بازاریابی omnichannel دنبال موفقیت هستید باید سراغ داده‌ها بروید و بتوانید با استفاده از ابزارهای تحلیلی و آماری رفتار و تصمیم‌گیری‌های مخاطبان‌تان را مدل‌سازی و پیش‌بینی کنید.
  3. بخش‌بندی مشتریان: سگمنتیشن و سپس تعیین پرسونای درست برای کانال‌های مختلف اهمیت زیادی دارد. ضمن اینکه باید برای هر مرحله از سفر مشتری الگوی مشخصی داشته باشید و ببینید تصمیمات آنها بر چه اساسی است.
  4. شخصی‌سازی فرایندها: هیچ چیز به اندازه شخصی‌سازی فرایندها و محتوا نمی‌تواند تجربه خوبی برای مشتری رقم بزند. در نتیجه با این روش می‌توانید آنها را وفادارتر کنید.
  5. یکپارچگی فرایند پرداخت: این مرحله اهمیت زیادی دارد؛ چراکه نباید فرایند پرداخت در کانال‌های مختلف متفاوت باشد و اگر دنبال نتیجه مطلوب هستید، همه چیز باید یکپارچه، سریع و ساده اتفاق بیفتد.
  6. طراحی یکپارچه: موضوع تفکر طراحی اهمیت زیادی دارد و بنابراین باید در تمام کانال‌ها، طراحی یکپارچه‌ای داشته باشید تا مخاطبان بتوانند در نهایت پیام مشابهی را در کانال‌های مختلف از شما دریافت کنند.

چگونه اومنی مارکتینگ را به بهترین شکل اجرا کنیم؟

بسیاری از کسب و کارها در حال استفاده از بازاریابی omnichannel هستند و روز به روز به تعداد آنها افزوده می‌شود. اما سوال اصلی اینجاست که چگونه اومنی مارکتینگ را به بهترین شکل اجرا کنیم؟

  • همفکری و یکپارچگی در بین اعضای تیم
  • تحلیل و آنالیز دقیق داده‌ها
  • شناخت دقیق مشتریان و بخش‌بندی اصولی آنها
  • ارسال پیام‌های هدفمند و شخصی‌سازی شده
  • تست و اصلاح فرایندها

جمع بندی
بازاریابی اومنی چنل (omnichannel marketing) یکی از بهترین روش‌های بازاریابی در سراسر دنیاست که در آن تلاش می‌کنید با استفاده از ظرفیت کانال‌های مختلف بتوانید طیف وسیعی از مخاطبان را به سمت خود جذب کنید. فرق این روش با بازاریابی مالتی چنل (Multichannel Marketing) در این است که سعی می‌کنید با پیام‌های متنوع و سفارشی‌سازی و تحلیل دقیق رفتار و تعاملات مخاطبان و مشتریان، بهترین تجربه را برای آنها رقم بزنید.

3.6/5 - (7 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!