فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

بهترین روش‌های تبلیغ و بازاریابی برای رستوران و فست فود

مقالات مارکتینگ | نیکان حیدری | تاریخ بروزرسانی : ۴ دی ۱۴۰۲

دیجیتال مارکتینگ برای رستوران و فست فود (۱۰ استراتژی)

کسب‌وکاری که آنلاین نباشد مرده است! ادعای بزرگی است، اما اصلاً دور از واقعیت نیست. در این مقاله، می‌خواهیم به موضوع دیجیتال مارکتینگ برای رستوران بپردازیم.

طی سال‌های اخیر و دیجیتالی‌شدن همه‌چیز، رستوران‌ها هم با تمام سرعت، خود را به دنیای اینترنت رسانده‌اند. شاید تا 10 سال پیش فکرش را هم نمی‌کردیم که روزی بدون نیاز به تماس تلفنی و تنها با ورود به یک اپلیکیشن، غذای خود را سفارش خواهیم داد!

اما این روزها، این کار به یک عادت بدل شده است. طبق آمار، در اسنپ‌فود به‌عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم سفارش غذای آنلاین، صد میلیون سفارش در شهریور 1400  ثبت شده است! این اعداد نشان‌دهندهٔ اهمیت حضور در اینترنت برای رستوران‌ها است. به تصویر زیر که در گزارش این مجموعه قرار دارد توجه کنید:

 

تایم‌لاین وقایع اسنپ‌فود

 

با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله می‌خواهیم ببینیم دیجیتال مارکتینگ رستوران چگونه است؟ به‌دنبال همین موضوع، چند راهکار برای اجرای بهتر کمپین‌های حرفه‌ای برای رستوران خدمتتان ارائه خواهیم کرد.

 

10  استراتژی موثر و کاربردی بازاریابی دیجیتال برای رستوران

به‌دنبال باقی کسب‌وکارها، رستوران‌ها هم در حال آنلاین‌شدن هستند. مسیری که گریزی از آن وجود ندارد. سال 2022 است و تقریباً هرچیزی قرار است به‌صورت اینترنتی عرضه شود.

اگر می‌خواهید رستورانتان در این روزگار مثل گذشته سر زبان‌ها بماند و فعالیت کند، باید برنامه‌ای اساسی داشته باشید. برنامه‌ای که به بهترین شکل، مجموعه‌تان را در فضای آنلاین به دیگران معرفی کند.

در ادامه، راجع به 10 استراتژی موثر که می‌توانند در این مسیر کمکتان کنند، صحبت کرده‌ایم. اول از همه، روشی که شاید خیلی هم به آنلاین‌بودن ربطی نداشته باشد! ولی بدون ابزار دیجیتال امکان‌پذیر نیست.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۱. از پیامک‌های تبلیغاتی بیشترین بهره را ببرید

باور کنید یا نه، پیامک یا همان SMS هنوز هم یکی از بهترین و کارآمدترین رویکردهای مارکتینگ محسوب می‌شود؛ مخصوصاً در دیجیتال مارکتینگ برای رستوران!

پنل‌های پیامکی بسیاری وجود دارند که هرکدام برای هدف خاصی کاربرد دارند. برای رستوران‌ها، بهترین انتخاب ارسال پیامک برای شماره‌های اطراف موقعیت مکانی‌تان است. افرادی که به‌خاطر نزدیکی، می‌توانند جزو مشتریان بالفعل کسب‌وکارتان باشند. یادتان باشد، متن پیامک باید طوری نوشته شود که این بالفعل‌ها را به مشتریان با‌القوه تبدیل کند.

پیشنهاد می‌کنیم یک پیشنهاد جذاب در پیام ارسالی خود بگنجانید؛ مثلاً کد تخفیف. به نمونه‌های زیر برای رستوران‌های X و Y توجه کنید. نکاتی راجع به اصول دیجیتال مارکتینگ برای فست فود را در مثال اول خواهید دید.

  • مشتری عزیز فست‌فود X، خوشمزه‌ترین پیتزاها و ساندویچ‌ها را با 30 درصد تخفیف تهیه کنید.

یا مثلا:

  • برگ Y رو با قیمت کوبیده بخورید! فقط تا آخر امروز.

هر دو پیام بالا، یک پیشنهاد وسوسه‌کننده ارائه می‌کنند که احتمال درگیرکردن مخاطب را بالا خواهد برد.

نکته: حتماً در انتهای متن، یک CTA ساده و یک راه ارتباطی بنویسید؛ مثل شماره تلفن یا لینک صفحۀ سفارش آنلاین.

توجه داشته باشید که متن باید مختصر، مفید و جذاب باشد؛ چراکه باید میان انبوه‌ پیامک‌های تبلیغاتی بدرخشد و توجه مشتری احتمالی را جلب کند. می‌توانید از نمونه‌ای که در تصویر زیر آورده‌ایم هم الهام بگیرید. ما ۳۰ نمونه پیامک تبلیغاتی برای فست فود و کافه در مقالهٔ «چطور متن پیامک تبلیغاتی برای فست فود و کافه بنویسیم؟ (+ ۳۰ نمونه» بررسی کردیم. آن‌ها را هم حتماً مطالعه کنید.

 

نمونه متن تبلیغات رستوران

 

مقاله پیشنهادی: نحوه ارسال پیامک تبلیغاتی منطقه ای (و مزایای آن)

۲. از اینستاگرام غافل نشوید!

شبکه‌های اجتماعی پتانسیل بسیار بالایی در جلب و حفظ مشتری دارند. قبلاً در مقالات مختلف، به‌شکل‌های گوناگون راجع به این موضوع صحبت کرده‌ایم. این مسئله در رابطه با رستوران‌ها هم صادق است و در موضوع دیجیتال مارکتینگ برای رستوران، یکی از ستون‌های اصلی، این شبکه‌ها و مخصوصاً اینستاگرام است.

در اولین قدم، صحفه‌تان در اینستاگرام را بیزنسی کنید. این کار باعث می‌شود در ادامۀ راه، اطلاعات ارزشمندی راجع به محتوای صفحه و مخاطبانش به دست آورید.

پس از آن، بخش بیو را با اطلاعاتی مثل ساعت کاری، راه‌های ارتباطی و آدرس رستوران تکمیل کنید؛ همچنین اگر از سفارش آنلاین پشتیبانی می‌کنید (بهتر است این‌طور باشد)، یک لینک به صفحۀ سفارش آنلاین داخل بیو قرار دهید.

ویدیو قدرتی باورنکردنی در جلب مخاطب دارد. در مقالۀ «ویدیو مارکتینگ چیست؛ کاربرد و مزایای بازاریابی ویدیویی»، راجع به این موضوع مفصل صحبت کرده‌ایم.

نهایت استفاده را از این فرم محتوا در استوری‌ها و ریلز صفحه‌تان ببرید. مسائلی مثل کار روزانه رستوران، پشت‌صحنه، آشپزخانه، غذاها، تهیۀ مواد اولیه و حتی طرز تهیۀ خوراک‌ها می‌توانند موضوعات جذابی برای محتوا باشند. در بخش بعدی، راجع به ویدیو مارکتینگ بیشتر صحبت می‌کنیم.

 

پیج رستوران حاتم در اینستاگرام

 

نکتۀ دیگری که باید رعایت کنید، استفادۀ درست از هشتگ‌ها و موقعیت مکانی است؛ همچنین همکاری با اینفلوئنسرهای غذایی را فراموش نکنید. اقدامی که می‌تواند ورق را به سودتان برگرداند و کلی مشتری جدید به سمتتان سوق دهد.

 

مقاله پیشنهادی: روش تبدیل اکانت اینستاگرام به بیزنس (آموزش ویدیویی)

 

۳. یک استراتژی موثر برای ویدیو مارکتینگ تدوین کنید

اگر استراتژی ندارید، هیچ کاری نکنید! داشتن استراتژی کمک می‌کند بدانید چه می‌خواهید و برای رسیدن به خواسته‌تان، قرار است چه کاری انجام دهید.

مثلاً شاید هدفتان تحکیم رابطه‌تان با مشتریان فعلی باشد، در چنین شرایطی، قرار نیست همان ویدیویی را بسازید که موقع نیاز به جلب مشتری خواهید ساخت! اجازه دهید با مثال، منظورمان را شفاف‌تر بیان کنیم.

اگر می‌خواهید مشتریان جدید جذب کنید، همکاری با اینفلوئنسرها و تهیۀ محتوایی که کسب‌وکارتان را معرفی می‌کند، راهکار مناسبی خواهد بود؛ اما اگر هدفتان حفظ مشتریان فعلی و وفادار کردن ایشان است، باید از انواع دیگر محتواهای ویدیویی مثل ویدئوی توضیحی کمک بگیرید.

پس در اولین فرصت، یک استراتژی موثر برای ویدیوها در دیجیتال مارکتینگ برای رستوران تهیه کنید. استراتژی‌تان باید همۀ جوانب را پوشش دهد و به همۀ پرسش‌های احتمالی پاسخ دهد.

هرقدر استراتژی کامل‌تر باشد، دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای برای رستوران به کمک ویدیو هم برای‌ شما راحت‌تر خواهد بود.

 

مقاله پیشنهادی: ویدئو مارکتینگ چیست؛ اهمیت و مزایای بازاریابی ویدیویی

 

۴. ثبت موقعیت مکانی رستوران در گوگل را فراموش نکنید

یکی دیگر از مهم‌ترین استراتژی‌های کاربردی و موثر برای بازاریابی دیجیتال رستوران، ثبت موقعیت مکانی مجموعه‌تان در گوگل مپ است. با انجام این کار، لوکیشن رستورانتان در تمام سرویس‌های مسیریاب ثبت خواهند شد؛ چراکه عموم این پلتفرم‌ها تحت نظر گوگل فعالیت می‌کنند.

از طرفی، نام رستوران شما با ثبت موقعیت مکانی گوگل قبل از تمام نتایج ارگانیک گوگل ظاهر می‌شود. مردم می‌توانند نظرات مشتریان قبلی شما را بخوانند، آدرس و شماره تلفن رستوران را پیدا کنند و در نهایت هم با شما تماس بگیرند یا به رستورانتان بیایند. آن هم در حالتی که نیاز نیست سایتی طراحی کنید و برای بهینه‌سازی آن (سئو) تلاش کنید.

برای نمونه، ما عبارت «رستوران تجریش» را گوگل کردیم. نتیجه را در تصویر زیر ببینید:

 

دیجیتال مارکتینگ برای رستوران با ثبت موقعیت مکانی آن در گوگل

 

۵. وب‌سایتی جذاب و کاربرپسند طراحی کنید

وب‌سایت در دیجیتال مارکتینگ برای رستوران، حکم ویترین کسب‌وکارتان را دارد؛ پس نهایت سعی خودتان را بکنید که آن را مطابق با ظاهر و حال‌وهوای برندتان طراحی کنید. مخصوصاً اگر از سفارش آنلاین پشتیبانی می‌کنید، سایتتان باید کاملاً کاربرپسند باشد تا تجربۀ خوبی از ثبت سفارش اینترنتی ارائه کند.

اگر رستورانی با چند شعبهٔ مختلف دارید، باید کم‌کم به فکر راه‌اندازی سایت خود باشید. حتی اگر سفارش از پلتفرم‌های واسطه مثل اسنپ‌فود انجام شود، داشتن یک سایت خوب به افزایش اعتبارتان منجر خواهد شد. دقت داشته باشید که سایت رستوران باید کاربردی، حرفه‌ای و کاربرپسند باشد تا بهترین خروجی را ارائه کند.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۶. سئوی سایت را در دستور کار خود قرار دهید

بعد از راه‌اندازی سایت، باید برنامه‌ای مدون و کامل برای سئو کردن آن داشته باشید. قرارگرفتن در صدر نتایج موتورهای جست‌وجو، یکی از لازمه‌های موفقیت در دیجیتال مارکتینگ برای رستوران است. موضوعی که با بهینه‌سازی سئو سایت محقق می‌شود.

کلمه کلیدی‌های مرتبط با حوزۀ فعالیتتان را پیدا کنید؛ مثلاً اگر یک پیتزا فروشی در محلۀ نیاوران دارید، عبارت‌های «پیتزا فروشی در نیاوران»، «فست فود خوب در نیاوران» یا «پیتزافروشی حوالی نیاوران» از کلمه‌های  کلیدی شما خواهند بود. سعی کنید در نتایج جست‌وجوی این عبارت، رتبه‌های برتر را کسب کنید.

 

مقاله پیشنهادی: افزایش ورودی گوگل با خرید بازدید گوگل و سئو

 

۷. برای افزایش وفاداری مشتریان، باشگاه مشتریان راه بیندازید

مرحلۀ آخر از هر قیف بازاریابی‌ای به وفادارسازی مشتریان فعلی اختصاص دارد. هرقدر بتوانید طرفداران بیشتری برای برندتان بسازید، در نهایت سود بیشتری هم به جیب خواهید زد. اگر هدفتان از بازاریابی دیجیتال برای رستوران، حفظ مشتریان فعلی و تبدیل آن‌ها به طرفداران پروپاقرص است، داشتن باشگاه مشتریان در این زمینه کمکتان خواهد کرد.

با راه‌اندازی یک باشگاه مشتریان، افراد بیشتری را به حامیان برندتان تبدیل کنید. آن‌ها برای برخورداری از مزایایی مثل تخفیف، گرفتن غذای رایگان در روز تولد و… عضو باشگاه رستوران شما خواهند شد. می‌توانید امتیازی را هم برای معرفی مشتری جدید در نظر بگیرید تا نه‌تنها مشتری‌های فعلی را نگه دارید، بلکه چند مشتری جدید هم به دست بیاورید.

مقاله پیشنهادی: ۱۰ نمونه متن پیامک اعلام تغییر شماره و آدرس

۸. با پیشنهادهای جذاب و وسوسه‌کننده، توجه مشتریان را جلب کنید

از شبکه‌های اجتماعی برای ارائۀ پیشنهادات جذابتان استفاده کنید. مثلاً وقتی تعدادی از غذاهای منو را با تخفیف بیش از 50 درصد برای مدتی محدود ارائه کنید، مشتریان راغب را برای خرید و تهیه غذای موردعلاقه‌شان تحریک خواهید کرد.

2 نکتۀ مهم در رابطه با این نوع پیشنهادها وجود دارد. اول اینکه از عکس‌های زیبا برای غذاها استفاده کنید. دوم اینکه برای پیشنهادها، حتماً محدودیت زمانی مشخص کنید. این کار به‌نوعی باعث ایجاد ترس از دست دادن (FOMO) در مشتریان احتمالی خواهد شد.

 

۹. از نظرات مشتریان خود، برای ترغیب مشتریان راغب استفاده کنید

پلتفرم‌های زیادی وجود دارند که محلی برای گرفتن نظرات مشتریان راجع به رستوران‌ها هستند. مثلاً در همان اسنپ‌فود، وقتی غذایی از رستورانی سفارش می‌دهید، می‌توانید نظرتان را راجع به خدمات آن مجموعه در همان جا بنویسید.

سعی کنید تا می‌توانید در این پلتفرم‌ها کامنت بگیرید. ترجیحاً کامنت مثبت! این کار یک اقدام موثر در دیجیتال مارکتینگ برای رستوران است و می‌تواند نظر افراد بسیاری را به رستورانتان جلب کند.

همچنین می‌توانید مشتریان را به ثبت نظر در گوگل مپ تشویق کنید. از طرفی هم می‌توانید نظرات مشتریان فعلی را جمع‌آوری و در اینستاگرام یا سایت خود منتشر کنید. نظر مشتریان فعلی، محرکی بسیار قوی برای مشتریان راغب به حساب می‌آید تا به شما اعتماد کنند!

 

دیجیتال مارکتینگ برای رستوران با استفاده از نظرات و بازخوردهای مشتریان

 

۱۰. میزبان رویدادهای مختلف شوید

میزبانی از رویدادهای خصوصی و عمومی مختلف می‌تواند آگاهی از برندتان را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد؛ همچنین مستقیماً باعث جذب مشتریان جدید خواهد شد.

رویدادهای خصوصی مثل جشن سالگرد تاسیس یک شرکت که برای کارکنانش تدارک دیده و رویدادهای عمومی‌ای مثل جشن سال نو، چهارشنبه‌سوری، شب یلدا و… فرصت‌های خوبی برای میزبانی به حساب می‌آیند.

با اتخاذ این 10 استراتژی، موفقیت در دنیای دیجیتال را به خود هدیه خواهید داد؛ اما یک پله عقب‌تر برگردیم. چه لزومی دارد که در دنیای دیجیتال فعالیت کنید؟ چه فایده‌ای برایتان خواهد داشت؟

مقاله پیشنهادی: آمار بازار تبلیغات آنلاین در سال ۱۴۰۰ (بر اساس گزارش سالانه یکتانت)

دیجیتال مارکتینگ چه مزیتی برای رستوران شما دارد؟

همان طور که بالاتر هم گفتیم، فعالیت آنلاین امروزه لازمۀ بقای هر کسب‌وکاری است. رستوران‌ها هم از این ماجرا معاف نیستند. اتفاقاً جالب است که عموم مردم عادت‌های سنتی خود راجع به تهیۀ غذا به‌صورت حضوری را کنار گذاشته‌اند و ترجیح می‌دهند سفارش خود را اینترنتی ثبت کنند یا حداقل از اینترنت برای پیداکردن رستوران‌ها و خواندن نظرات بقیه استفاده کنند.

در کل، 4 مزیت اصلی از فعالیت رستوران‌ها در فضای دیجیتال حاصل می‌شود:

 

۱. دسترسی راحت به فیدبک مشتریان

آن‌هایی که به نظرات مشتریان توجه می‌کنند، پیشرفت خواهند کرد!

مگر غیر از این است که نهایت تلاشتان باید در راستای جلب رضایت مشتریانتان باشد؟ شاید قبلاً خیلی راحت نمی‌توانستید بفهمید که آن‌ها چه نظری دارند و چه چیزی آزارشان می‌دهد؛ اما با فعالیت در دنیای دیجیتال، دسترسی به فیدبک‌ها و نظرات آن‌ها خیلی راحت‌تر از قبل خواهد بود.

 

دیجیتال مارکتینگ برای رستوران با استفاده از نظرات و بازخوردهای مشتریان

 

۲. بهبود موثر خدمات

با اجرای دیجیتال مارکتینگ برای رستوران، مشتریان خیلی راحت‌تر می‌توانند برای مشکلات احتمالی با مجموعه‌تان در ارتباط باشند. شاید مشکلی برای یکی از سفارش‌ها پیش آمده باشد که نیازمند رسیدگی فوری باشد. فقط کافی است مشتری دایرکتی از طریق اکانت اینستاگرامش بفرستد تا کار انجام شود.

 

۳. کاهش هزینه‌ها

نسبت به رویکردهای آفلاین و سنتی، دیجیتال مارکتینگ برای رستوران هزینۀ خیلی کمتری روی دستتان می‌گذارد؛ همچنین اگر برنامه و استراتژی درستی تنظیم کرده باشید، می‌تواند آوردۀ خیلی بیشتری هم برایتان داشته باشد.

 

۴. افزایش فروش

فعالیت در اینترنت، مستقیماً روی آمار و ارقام فروشتان تاثیر می‌گذارد. اگر همه‌چیز درست پیش برود و اهدافتان محقق شود، در نهایت هم شاهد افزایش فروش غذاهایتان خواهید بود.

اگر موافق باشید، برویم سراغ جمع‌بندی تمام چیزهایی که گفتیم.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با انواع تبلیغات دیجیتال (+ هزینه تبلیغات دیجیتال)

عادت فراگیر جدید: سفارش آنلاین غذا!

نبودن در دنیای دیجیتال را نمی‌توان متصور شد! شاید تا همین چند سال پیش هم هیچ نیازی به حضور یک رستوران در فضای اینترنت احساس نمی‌شد؛ اما حالا برعکس است. دیجیتال مارکتینگ برای رستوران، یکی از لازمه‌های موفقیت کسب‌وکارها در این صنف است.

برای اینکه در این مسیر راهتان را گم نکنید، 10 استراتژی و راهکار خدمتتان ارائه کردیم. مطمئن باشید اگر آن‌ها را به‌درستی اجرا کنید، حرفی برای گفتن در فضای اینترنت خواهید داشت و می‌توانید صدای رسایی برای رستورانتان بسازید.

فعالیت رستوران‌ها در اینترنت، به کاهش هزینه‌ها، افزایش فروش، بهبود خدمات و دسترسی راحت به فیدبک مشتریان منجر می‌شود. مزایایی که هرکدام به‌تنهایی می‌توانند بازی را به نفعتان تغییر دهند.

امیدواریم که در این مقاله، پاسخ تمام پرسشهای شما را داده باشیم. در غیر این ‌صورت، سؤال خود را در قسمت نظرات بنویسید تا به آن خیلی زود جواب دهیم.

 

منابع:

GloriaFood | Eatapp

 

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!