فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

انواع بازاریابی دیجیتال

مقالات دیجیتال مارکتینگ | ندا عروضی | تاریخ بروزرسانی : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

آیا شما هم جزء افراد باهوش جامعه هستید که اهمیت بازاریابی دیجیتال را در این برهه زمانی درک کرده‌ است یا در گروهی قرار دارید که همچنان بر صرف بودجه در تبلیغات آفلاین اصرار می‌ورزد؟ باگسترش و همه‌گیر شدن فضای آنلاین و استفاده‌ی هر روزه مردم از فضای وب، بسیاری از کسب‌وکارها بودجه‌بندی‌های بازاریابی و تبلیغاتی خود را از فضای آفلاین به آنلاین تغییر داده‌اند. استفاده از انواع بازاریابی دیجیتال باعث می‌شود بتوانید راحت‌تر و با هزینه‌های بسیار کمتر نسبت به فضای آفلاین، کمپین‌های آنلاین خود را اجرا کنید.

جالب است بدانید بنا بر گزارش Salesforce، بیشتر از ۷۵ درصد بودجه بازاریابی کسب‌وکارها در سال ۲۰۲۱ به بازاریابی دیجیتال اختصاص خواهد داشت. از آنجایی که روش‌های متفاوت و متنوعی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد، جهت استفاده بهینه از بودجه و بیشینه کردن نتایج حاصل از بازاریابی دیجیتال، لازم است با انواع بازاریابی دیجیتال آشنا شوید تا بتوانید با انتخابی درست از بین روش‌های موجود، به نتایج دلخواه‌تان دسترسی پیدا کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر، می‌توانید کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود را همزمان از طریق چند کانال اجرا کنید.

به طور کلی می‌توان بازاریابی دیجیتال را به ۱۰ دسته تقسیم کرد. با ما همراه باشید تا با انواع بازاریابی دیجیتال و فواید آن به طور کامل آشنا شوید و بتوانید کمپین‌های موثرتری در فضای آنلاین اجرا کنید.

انواع بازاریابی دیجیتال

بهینه‌سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization)

تاکنون چند بار برای پاسخ به سوال یا رفع مشکلی که برای‌تان پیش آمده است، در موتورهای جستجویی مثل گوگل جستجو کرده‌اید و برای یافتن راه‌حل، به سایت‌های مختلف سر زده‌اید؟

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

هر چه زمان جلوتر می‌رود، آگاهی و استفاده‌ی مردم از انواع بازاریابی دیجیتال بیشتر می‌شود. بسیاری از کاربران برای یافتن پاسخ و رفع نیاز خود از موتورهای جستجویی همانند گوگل یا بینگ کمک می‌گیرند. اغلب آن‌ها پاسخ سوال خود را در همان ۱۰ لینک صفحه اول نتایج پیدا می‌کنند و  بدون ورود به صفحه دوم، از مرورگر خارج می‌شوند. جالب است بدانید که گوگل از نگاه سیمیلاروب محبوب‌ترین سایت دنیا شناخته شده است و کاربران بسیاری به خصوص در ایران برای یافتن پاسخ سوالات خود، به آن مراجعه می‌کنند. در نتیجه بسیار حائز اهمیت است با مجموعه اقدامات برنامه‌ریزی شده و دقیق، سئوی سایت (SEO) خود را بهبود دهید تا بدون پرداخت هزینه به گوگل، در میان ۱۰ لینک صفحه اول نشان داده شوید.

صبور باشید

در نظر داشته باشید که قرار گرفتن در صفحه اول گوگل و بهبود رنکینگ وب‌سایت شما، فرایندی زمان‌بر است و علاوه بر برنامه‌ریزی دقیق، به صبر و حوصله نیاز دارد. الگوریتم‌های گوگل بسیار هوشمند هستند و با توجه به کلمات کلیدی مورد استفاده، موقعیت مکانی و جستجوهای قبلی کاربر، لینک‌هایی را در صفحه اول قرار می‌دهد تا بتواند در بهترین حالت به نیاز کاربر پاسخ دهد و مشکل او را برطرف کند. جهت استفاده از این نوع بازاریابی دیجیتال لازم است با پیمودن فرآیندی دقیق و مستمر، سئوی سایت خود را ارتقا دهید؛ تا در نتیجه‌ی آن زمانی که کاربران موضوع موردنظر و مطابق با کسب‌وکار شما را جستجو می‌کنند، در دسترس آن‌ها قرار گیرید و بتوانید محصول یا خدمت متناسب با نیازشان را به آن‌ها ارائه دهید و کسب‌وکار موفق‌تری را رقم بزنید.

برای بهبود سئوی سایت خود می‌توانید اصول سئو برای تولید محتوای بهینه شده را مطالعه کنید.

بازاریابی موتور جستجو (Search Engine Marketing)

تا به حال لینک‌هایی با علامت “Ad” یا “تبلیغ” که در نتایج اولیه گوگل ظاهر می‌شوند، توجه‌تان را جلب کرده‌ است؟ موتورهای جستجو همانند گوگل یا بینگ برای وب‌سایت‎‌های مختلف امکانی فراهم کرده‌اند تا بتوانند با پرداخت هزینه‌ای مشخص صرف نظر از سئوی وب‌سایت‌‌شان، هنگام جستجوی کلمه کلیدی موردنظر در صفحه اول گوگل قرار بگیرند. متداول‌ترین پلتفرم‌های برای این کار، «Google Ads» و «Bing Ads» هستند.

از آنجایی که بیشتر کاربران در ایران از گوگل استفاده می‌کنند، تقریبا تمام بازاریابی‌های موتور جستجو از طریق گوگل ادز اجرا می‌شود. با اجرای کمپین گوگل ادز، پس از اینکه کاربر کلمه کلیدی موردنظر را جستجو و بر روی لینک شما کلیک کند، به اندازه قیمت کلیکی که مشخص کرده‌اید، به گوگل هزینه می‌پردازید. البته پرداخت این هزینه باعث می‌شود بدون نیاز به گذشت زمان و بهبود سئوی وب‌سایت، در صفحه اول گوگل نمایش داده شوید و با افزایش ورود کاربران به وب‌سایت، ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید.

 

طریقه استفاده از گوگل ادز

طریقه استفاده از سرویس‌هایی همانند گوگل ادز بدین گونه است که شما ابتدا کلمه کلیدی که قصد دارید کمپین را متناسب با آن پیش ببرید، انتخاب می‌کنید و سپس مبلغی به عنوان مثال 5 میلیون تومان برای کمپین خود در نظر می‌گیرید. سپس با توجه به سختی و میزان جستجوی کلمه کلیدی که قصد دارید روی آن گوگل ادز انجام دهید، قیمت هر کلیک را انتخاب می‌کنید و تا زمان اتمام بودجه، می‌توانید کمپین‌تان فعال نگه دارید. در انتخاب کلمه کلیدی دقت کنید؛ سعی کنید طوری آن را انتخاب کنید که هم به کسب‌وکار شما نزدیک باشد و هم کاربر کلمه کلیدی انتخابی را جستجو کند. می‌توانید از ابزارهایی همانند کیورد پلنر (Keyword Planner) یا گوگل ترندز (Google Trends) برای یافتن کلمات کلیدی پرجستجو توسط کاربران پیرامون حوزه کاری خود اطلاعات لازم را به دست آورید.

اگر قصد اجرای کمپین‌ گوگل ادز را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تبلیغات در گوگل را مطالعه کنید.

تبلیغات کلیکی (Cost Per Click)

در تبلیغات کلیکی هرگاه کاربر بر روی تبلیغ شما کلیک کند، برای شما هزینه‌ محاسبه ‌می‌شود. تبلیغات کلیکی به شیوه‌های متفاوتی قابل استفاده است. به طور مثال در بسیاری از مواقع بازاریابی موتورهای جستجو که پیشتر به آن اشاره شد، زیرمجموعه‌ی تبلیغات کلیکی قرار می‌گیرد و تبیلغ‌کننده با توجه به قیمت هر کلیک و تعداد کلیک کاربران به موتور جستجوی مورد نظر هزینه می‌پردازد. همچنین می‌توانید تبلیغات کلیکی خود را در سایت‌های پربازدید، در معرض دید کاربران قرار دهید. در این حالت با توجه به قیمت هر کلیک و تعداد کلیک‌های زده شده بر روی تبلیغ شما، به سایت نمایش‌دهنده هزینه می‌پردازید.

شرکت‌های تبلیغات آنلاین زیادی در سراسر جهان همانند پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت وجود دارد که به عنوان واسطی بین دو سمت نمایش‌دهنده و تبلیغ‌کننده عمل می‌کند. شما می‌توانید از طریق آن‌ها در بسیاری از سایت‌های معتبر و پربازدید، تبیلغات کلیکی خود را به نمایش بگذارید و به صورت بهینه کاربران زیادی را به سایت خود دعوت کنید.

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

بدون شک امروزه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزارهای قوی بازاریابی دیجیتال است؛ به خصوص اگر کسب‌وکار شما B2C باشد. همان‌طور که می‌دانید شبکه‌های اجتماعی همانند فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، لینکداین و … صرفا یک راه تبلیغاتی نیست بلکه راهی است تا مردم بتوانند از طریق آن با دوستان و خانواده خود در ارتباط باشند، اخبار مهم را دریافت کنند و موضوع‌هایی را که به آن علاقه‌مند هستند، دنبال کنند.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

در نظر داشته باشید هر کدام از شبکه‌های اجتماعی، کاربری و مخاطبان متفاوت و مخصوص به خود را دارد. در نتیجه بسیار حائز اهمیت است هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی از لحن و سبک مرتبط با آن شبکه استفاده کنید.

برای شروعِ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توانید هدف و مخاطبان خود را پیدا کنید؛ سپس ارزیابی کنید مخاطبان شما در کدام یک از شبکه‌های اجتماعی حضور فعال‌تری دارند. به طور مثال اگر کسب‌وکار شما B2B است، حضور فعال در لینکداین می‌تواند مشتریان بیشتری را به سوی کسب‌وکارتان سوق دهد.

بیشتر بخوانید : بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ چیست؟

انواع مختلف تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

نمایش تبلیغ توسط شبکه اجتماعی (Sponsored Content)

برخی از شبکه‌های اجتماعی همانند فیس‌بوک با توجه به داده‌های بسیار زیادی اعم از سن، علاقه‌مندی، محل سکونت، تحصیل و … که از کاربران در اختیار دارند، می‌توانند تبلیغات را با هدفمندی بیشتری به پرسونای موردنظر شما (مخاطبان هدف) نشان دهند. از این طریق پرسونای شما می‌تواند با محصولات و خدمات کسب‌وکارتان آشنا شود و در جریان اطلاعات مرتبط قرار گیرد. علاوه بر این راه مناسبی برای درآمدزایی شرکت‌هایی همانند فیس‌بوک یا اینستاگرام است.

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

همچنین می‌توانید از اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. از یک اینفلوئنسر بخواهید محصول یا خدمت شما را معرفی کند. از آنجایی که مردم به او اعتماد دارند، از محصول شما نیز استقبال می‌کنند.

راه‌اندازی کمپین‌های هشتگ‌ (Hashtag Campaigns)

راه‌اندازی کمپین‌های هشتگ‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار تاثیرگذار است. می‌توانید با استفاده از اجرای کمپین هشتگ موردنظر در شبکه‌های اجتماعی متفاوت، آگاهی مردم از برندتان را تا حد خیلی زیادی افزایش دهید و محصولات و خدمات خود را به میلیون‌ها کاربر معرفی کنید.

بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

در این نوع بازاریابی، با تولید محتوایی ارزشمند و غنی، توجه کاربر را به برند خود جلب نمایید. بهتر است در بازاریابی محتوایی به صورت مستقیم به ارائه و فروش محصول یا خدمت خود نپردازید؛ بلکه سعی کنید با استفاده از انتشار متن، عکس، ویدئو و … به پرسش‌های مخاطب پاسخ دهید، نیازهای او را برطرف کنید و در نگاهش محبوب‌تر شوید. کاربر به تلاش‌های پیرامون خلق هر محتوای سرگرم‌کننده و آموزنده‌ای آگاه است و با به اشتراک‌گذاری محتوای موردنظر از شما قدردانی می‌کند.

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

اگرچه ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های قدیمی بازاریابی دیجیتال است ولی همچنان بسیاری از کسب‌وکارها آن را در برنامه تبلیغات خود قرار می‌دهند و نتایج بسیار خوبی دریافت می‌کنند. با استفاده از ایمیل مارکتینگ می‌توانید وفاداری کاربران به برند را افزایش دهید و محصولات بیشتری را به کاربرانِ موجود عرضه کنید و به فروش برسانید.

می‌توانید ایمیل‌هایی با موضوعات مختلف اعم از تاییدیه، تشکر، معرفی محصول جدید، اطلاع‌رسانی تخفیف یا شرایط ویژه و … به کاربران خود ارسال کنید. اگر در حال راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستید، می‌توانید با ارسال ایمیلی به پرسونای موردنظرتان از آن‌ها برای شرکت در مراسم افتتاحیه یا رویدادهای دیگر دعوت کنید.

جهت اجرای هرچه بهتر کمپین‌های ایمیل مارکتینگ، لیستی از مخاطبان موردنظر خود داشته باشید. دقت کنید که ایمیل شما، بین ده‌ها و یا شاید صدها ایمیل دریافتی قرار می‌گیرد. در نتیجه بسیار حائز اهمیت است با خلق محتوایی درخور و چشمگیر، توجه کاربر را به خود جلب کنید و محتوای مناسب را در اختیار مخاطب هدف‌تان قرار دهید. همچنین می‌توانید برای اجرای بهینه کمپین‌های ایمیل مارکتینگ از ابزارهای متفاوتی همانند MailChimp یا mailerlite استفاده کنید. با استفاده از این ابزارها می‌توانید هم ساختار و محتوای جذاب‌تری ایجاد کنید و هم هدفمندتر ایمیل‌ خود را به صدها نفر به طور همزمان ارسال کنید.

برای کسب اطلاعات پیرامون شروه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید بازاریابی رسانه های اجتماعی را ملاحظه کنید.

همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

همکاری در فروش، به نحوی همان برون‌سپاری فروش است. در واقع شما به ازای فروش هر محصول، کارمزدی به فرد یا شرکت خارج از سازمان‌تان، پرداخت می‌کنید. ویژگی مثبتی که این نوع بازاریابی برای صاحب کسب‌وکار فراهم می‌آورد این است که تمام مراحل قبل از خرید به عهده فروشنده خارج از سازمان است و شما تنها کارمزدی به ازای فروش محصول یا خدمت‌تان به او می‌پردازید.

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

در این نوع بازاریابی، محتوای به خصوصی را از طریق کانال‌های مختلف در اختیار عموم قرار می‌دهید؛ به گونه‌ای که توجه کاربران بسیاری را به خود جلب کند و همانند ویروسی در بستر وب پخش شود. برای بازدهی بیشتر لازم است از بسترهای مختلفی اعم از توییتر، بلاگ، اینستاگرام و … استفاده کنید و محتوای خود را همزمان به دست هزاران نفر برسانید. دقت کنید محتوای موردنظر باید در مدت زمان کوتاهی در شبکه‌های زیادی پخش شود تا بازدهی موردنظر را داشته باشد.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

بازاریابی از طریق موبایل (Mobile Marketing)

تقریبا تمام ابزارهای ذکر شده، از طریق تلفن همراه قابل اجرا شدن است. علاوه بر موارد بالا، کاربران با نصب اپلیکیشن، همواره می‌توانند با شما در ارتباط باشند و از محصول یا خدمات‌تان استفاده کنند. همچنین می‌توانید با ارسال پوش نوتیفیکیشن‌ به تلفن همراه کاربران، اطلاعات لازم پیرامون کسب‌وکار خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید. سرویس‌های متفاوتی همانند نجوا برای ارسال پوش نوتیفیکیشن وجود دارد. نجوا با ارائه خدمات متنوع، تلاش می‌کند تا شما بتوانید کاملا بهینه و مقرون‌به‌صرفه‌ از ارسال پوش نوتیفیکیشن‌ استفاده کنید. امکان دیگری وجود دارد که به شما کمک می‌کند با استفاده از پلتفرم‌های تبلیغات آنلاین همانند یکتانت، به میلیون‌ها کاربر، تبلیغات پوش نوتیفیکیشن ارسال کنید.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گستردگی استفاده از تلفن همراه، لازم است به گونه‌ای از محتوا و ابزارهایی موجود استفاده کنید که علاوه بر دسکتاپ متناسب با موبایل نیز باشد و کاربر بتواند هم در دسکتاپ و هم در موبایل به راحتی از آن استفاده کند. به خصوص اگر مخاطب شما نسل جوان هستند، اهمیت این موضوع دو چندان می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید موبایل مارکتینگ چیست را مطالعه کنید.

کلام آخر

امیدواریم تا به اینجا با انواع بازاریابی دیجیتال آشنا شده باشید. بر موج بازاریابی دیجیتال سوار شوید و با برنامه‌ریزی منسجم، از آن برای پیشرفت هر چه بیشتر در کسب‌وکار خود استفاده کنید. صمیمانه منتظر نظرات و تجربیات شما هستیم و بسیار خوشحال می‌شویم دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!