فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

بیگ دیتا یا کلان داده چیست و چه کاربردی دارد؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

داده‌ها در دنیای امروز اهمیت زیادی دارند و به کمک داده‌کاوی می‌توانیم تصمیم‌گیری‌های بهتری انجام دهیم و از رقبا پیشی بگیریم. گاهی حجم این داده‌ها زیاد می‌شود و با حجم کلانی از اطلاعات مواجه می‌شویم. سوال مهم این است که بیگ دیتا یا کلان داده چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا لازم است از آنها استفاده کنیم یا به همه آنها نیاز نداریم؟

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

بیگ دیتا (Big Data) یا کلان داده چیست؟

بیگ دیتا یا کلان داده درواقع اصطلاحی است که برای حجم زیادی از داده‌ها استفاده می‌شود که خیلی سریع و پیچیده هستند و پردازش آنها با استفاده از روش‌های سنتی، سخت و غیرممکن است. به‌طور کلی ما با علم داده، داده‌کاوری، تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشین روبه‌رو هستیم. دسترسی و نگهداری حجم زیادی از اطلاعات و داده‌ها برای تحلیل‌هایی بعدی کاری زمان‌بر و پرهزینه است.

کاربردهای کلان داده چیست؟

از آنجایی که داده‌ها اهمیت زیادی دارند، بنابراین هر جایی که بتوان تحلیل خوبی داشت و اطلاعات مهمی را استخراج کرد، می‌توان از کلان داده‌ها بهره گرفت. در ادامه چند مورد از مهمترین کاربردهای بیگ دیتا را بازگو می‌کنیم:

  • صنعت آموزش: همان‌طور که می‌دانید در حوزه آموزش، افراد مختلف با سنین متفاوت سراغ یادگیری مهارت‌های متنوع می‌روند. این آموزش‌ها شامل حضور در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز علمی یا ثبت نام در آموزشگاه‌های خصوصی، آموزش آنلاین و… می‌شود. با توجه به حجم زیاد اطلاعات در این حوزه، با ارزیابی و تحلیل دقیق می‌توان مسیر و محتوای آموزشی بهتری ایجاد کرد.
  • تولید محتوای ویدیویی: محتوای ویدیویی به‌ویژه فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی جزو پرطرفدارترین نوع محتوا در دنیا هستند. کمپانی‌های تولیدکننده تلاش می‌کنند به کمک بیگ دیتا ذائقه مخاطب را شناسایی کرده و محصولات جذاب‌تری را روانه بازار کنند.
  • حوزه سلامت: یکی از مهمترین کاربردهای بیگ دیتا در حوزه سلامت و پزشکی است. به کمک داده‌کاوی و تحلیل دقیق داده‌ها می‌توانید به اطلاعات تعداد زیادی از بیماران در سنین مختلف و گروه‌های متنوع برسید و برای مقابله با بیماری‌ها و پیشگیری از ابتلای به آنها، راهکارهای مناسب و کاربردی ارائه دهید.
  • سیستم پیشنهاد: احتمالا شما هم در سایت‌های مختلف محصولات یا محتوای پیشنهادی را دیده‌اید. این موارد تنها بخشی از کاربرد کلان داده‌ها در طراحی سیستم‌های ارائه پیشنهاد است.
  • دیجیتال مارکتینگ: یکی دیگر از کاربردهای بیگ دیتا در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال است. در این حوزه چون حجم زیادی از داده‌های قابل اندازه‌گیری وجود دارد، در صورت داده‌کاوری درست و تحلیل و پردازش دقیق اطلاعات و داده‌ها می‌توانید کمپین‌های موفقی را اجرا کنید.
کلان داده

چه سازمان‌هایی از بیگ دیتا استفاده می‌کنند؟

هرگونه داده و اطلاعات می‌تواند برای کسب‌وکارهای مختلف مهم باشد و از آن استفاده کنند. اما نکته مهم اینجاست که چون داده‌کاوی و تحلیل درست داده‌های جمع‌آوری شده کاری تخصصی و پرهزینه است، بیشتر کسب‌وکارهای بزرگ سراغ کلان داده می‌روند.بانکداری، آموزش، پزشکی، مجموعه‌های تولیدی، سازمان‌های دولتی بزرگ، شرکت‌های تبلیغاتی و… از جمله مهمترین سازمان‌هایی هستند که بیگ دیتا استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کدام کسب‌وکارها از هوش تجاری استفاده می‌کنند؟

ویژگی‌های بیگ دیتا

اوایل سال 2000 میلادی Doug Laney، یکی از تحلیل‌گران سرشناس دنیا ویژگی‌های بیگ دیتا را به شرح زیر اعلام کرد:

  • حجم: سازمان‌ها داده‌ها را از منابع مختلف شامل تراکنش‌های کاری، دستگاه‌های اینترنت اشیا، تجهیزات صنعتی، ویدیوها، شبکه‌های اجتماعی و… جمع‌آوری می‌کنند. در گذشته نگهداری حجم زیادی اطلاعات بسیار مشکل بوده، اما پلتفرم‌های ارزان‌قیمت چون Data Lakes و Hadoop این مشکل را مرتفع کردند.
  • سرعت: همزمان با رشد اینترنت اشیا، توزیع داده‌‌ها با سرعت زیادی در کسب‌وکارها شروع شد و باید در زمان مناسب از آنها استفاده می‌شد. تگ‌های RFID، سنسورها و معیارهای هوشمند برای مواجهه با مشکل استفاده از این دادها در کمترین زمان ممکن ظهور کردند.
  • تنوع: داده‌ها از بین تمام فرمت‌های اطلاعاتی مانند داده‌های ساختاریافته، عددی، بانک‌ها اطلاعات قدیمی، اسناد متنی، ایمیل‌ها، ویدیوها، فایل‌های صوتی، تراکنش‌های مالی و… به دست می‌آید.
  • پیچیدگی: یکی دیگر از ویژگی‌های کلان داده پیچیدگی زیاد آن است و چون داده‌ها از منابع متنوع جمع‌آوری می‌شوند در نتیجه یکپارچه‌سازی و سازگاری آنها با یکدیگر کار سختی است.
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

انواع تحلیل کلان داده

برای اینکه بتوانید بعد از داده‌کاوی بیگ دیتا به بهترین شکل آنها را تحلیل کرده و از اطلاعات به دست آمده استفاده کنید، می‌توانید سراغ روش‌های تحلیلی زیر بروید:

  • توصیفی: با ارائه تحلیل‌های توصیفی براساس جداول یا نمودارها می‌توانید مشخص کنید در اتفاقات گذشته چه رخدادهایی پیش آمده است و در هر مرحله چه شده است.
  • تجویزی: یکی دیگر از روش‌های تحلیل بیگ دیتا، روش تجویزی است که در واقع باید آن را پیچیده‌ترین و گران‌ترین نوع تحلیل کلان داده‌ها بدانیم. در این تحلیل شما علاوه بر مشخص کردن وضعیت رخدادهای قبلی، پیشنهادات خود برای اتفاقات آتی را نیز ارائه می‌کنید.
  • پیش‌بینی: اگر بتوانید به خوبی از داده‌های به دست آمده استفاده کرده و آنها را درست تحلیل کنید، به کمک هوش مصنوعی و الگوریتم‌های حرفه‌ای می‌توان نسبت به اتفاقات و مشکلات آتی پیش‌بینی خوبی داشت.
  • تشخیصی: اگر دنبال ریشه اتفاقات و مشکلات هستید باید از تحلیل تشخیصی استفاده کنید که براساس سیستم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین کار می‌کند.
مزایای کلان داده ها

منابع اصلی دسترسی به کلان داده‌ها

همان‌طور که گفتیم بیگ دیتا از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود. اما اگر می‌خواهید سریع‌تر به نتیجه برسید، چند منبع اصلی برای دسترسی به کلان داده‌ها وجود دارد که در ادامه می‌بینید:

  • منابع عمومی: یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای دستیابی به بیگ دیتا، استفاده از رسانه‌ها و منابعی است که عموم مردم به آنها دسترسی دارند. خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری، مجله‌های اینترنتی، وب‌سایت‌های اطلاعاتی و آماری از جمله مواردی هستند که در این بخش به شما کمک می‌کنند.
  • جریان داده‌های آنلاین: وقتی بتوانید دستگاه‌های مختلف را به هم وصل کرده و به صورت هوشمند از آنها استفاده کنید، می‌توانی به کمک استریم دیتا، به صورت کاملا یکپارچه به حجم زیادی از اطلاعات و داده‌ها دسترسی داشته باشید. سرورهای کامپیوتری، مراکز تماس یا دستگاه‌های متصل و مبتنی بر اینترنت اشیا به خوبی در این قسمت کاربرد دارند.
  • شبکه‌های اجتماعی: بیشترین تعامل مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد و در طول روز حجم زیادی از اطلاعات و داده‌ها تبادل می‌شود. به همین دلیل می‌توانید با داده‌کاوی از شبکه‌های اجتماعی به حجم انبوهی از اطلاعات موردنیاز دسترسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

بیگ دیتا در دیجیتال مارکتینگ هم کاربرد دارد؟

همان‌طور که پیشتر هم اعلام کردیم، کلان داده‌ها در دیجیتال مارکتینگ کاربرد گسترده‌ای دارند و براساس آن می‌توانید رفتار مشتریان را به درستی شناسایی کرده و کمپین‌های موفقی را طراحی و اجرا کنید. در موارد زیر به خوبی می‌توانید از بیگ دیتا استفاده کنید:

  • آموزش: یکی از کاربردهای بیگ دیتا در دیجیتال مارکتینگ مربوط به حوزه آموزش درباره سرفصل‌های این حوزه است. این آموزش‌ها می‌تواند متناسب با نیاز مخاطبان به صورت سازمانی یا شخصی باشد.
  • شناخت دقیق مخاطبان هدف: هر چه بتوانید شناخت بهتری و دقیق‌تری از مخاطبان خود داشته باشید و پرسونای درستی طراحی کنید، موفقیت شما در بازاریابی بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه می‌توانید رابطه خوبی با مخاطبان بسازید و آنها را تبدیل به مشتری کنید.
  • کاهش هزینه‌ها: شاید داده‌کاوی هزینه‌بر باشد، ولی وقتی یک بار آن را انجام دهید می‌توانید در موارد زیادی از خروجی آن استفاده کنید. یکی از مهمترین موارد این است که با برنامه‌ریزی درست براساس بیگ دیتا می‌توان هزینه را کاهش داد.
  • انتشار محتوای سفارشی و شخصی‌سازی شده: یکی از مواردی که در دنیای بازاریابی امروز اهمیت بسیار زیادی دارد، ارائه محتوای سفارشی و شخصی‌سازی شده به مخاطبان هدف است. تحلیل درست کلان‌ داده‌ها و استفاده از آنها به خوبی شما را در این زمینه کمک خواهد کرد.
  • تحلیل عقاید: به کمک بیگ دیتا در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید به تعامل‌ها و عقاید مخاطبان در پلتفرم‌های مختلف دسترسی داشته باشید و کمپین‌های اثربخشی را طراحی کنید.
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

آینده بیگ دیتا

به گفته دانشمندان در دنیای امروز هر کدام از شهروندان در هر ثانیه حجم زیادی از اطلاعات تولید می‌کند که حجم این داده‌ها در طول سال رفته‌رفته بیشتر می‌شود. ضمن اینکه کم‌کم سراغ اینترنت اشیا می رویم و از دستگاه‌های یکپارچه و متصل استفاده خواهیم کردیم. بنابراین آینده بیگ دیتا روشن است و می‌دانیم روزبه‌روز بیشتر به آنها نیاز داریم و باید به دسترسی کلان داده‌ها را مدیریت کنیم.

چند مثال از کاربردهای بیگ دیتا طی سال‌های اخیر

این روزها خبرهایی به گوش می‌رسد که آمازون و جف بزوس برای اولین بار به یک برند تریلیون دلاری تبدیل خواهند شد. دلیل اصلی موفقیت این فروشگاه آنلاین را باید مربوط به مدت زمانی بدانیم که حسابی روی داده‌ها و بیگ دیتا کار کردند تا بتوانند رقبا را کنار بزنند. آمازون به کمک کلان داده، شناخت بهتری نسبت به مشتریان و نیاز آنها پیدا کرده است و تلاش می‌کند محصولاتی متناسب با نیازهای آنها پیشنهاد دهد.

جمع‌بندی

بیگ دیتا یا کلان داده به حجم زیادی از اطلاعات گفته می شود که سریع و پیچیده هستند. تنوع این داده‌ها بسیار زیاد است و می توانید آنها را از منابع مختلف جمع‌آوری کنید. بیگ دیتا در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، پزشکی، تبلیغات، محتوای ویدیویی، دیجیتال مارکتینگ و… کاربردهای زیادی دارد. شما به چهار روش توصیفی، تجویزی، پیش‌بینی و تشخیصی می‌توانید بیگ دیتا را تحلیل کنید.

3.5/5 - (6 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یاسر
یاسر
6 ماه قبل

بسیار عالی و مفید بود

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  یاسر
6 ماه قبل

خوشحالیم این مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون که فیدبک می‌دین.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!