لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

تاثیر زلزله بر رفتار کاربران وب ایران

محمود حسینی | تاریخ بروزرسانی : ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

تاثیر زلزله بر رفتار کاربران وب ایران

در بامداد جمعه ۱۹ اردیبهشت، زلزله‌ای به بزرگی ۵/۱ ریشتر اتفاق افتاد و استان تهران را به لرزه درآورد. اتفاقات ناگهانی تاثیر زیادی بر روی حضور کاربران در فضای وب می گذارد. این گزارش با تحلیل رفتار میلیون‌ها کاربر موجود در پلتفرم یکتانت به دست آمده است و امیدواریم اطلاعات خوبی را پیرامون رفتار کاربران وب در اختیارتان قرار دهد.

تغییرات ترافیک صفحات وب در سراسر ایران

تغییرات ترافیک وب ایران در شب زلزله

در لحظه‌ی وقوع زلزله، ساعت ۱۲:۴۹ نیمه شب، ترافیک وب سراسر کشور به طور ناگهانی ۱۵ ٪ کاهش یافت. این ترافیک از حدود ۲ دقیقه بعد با شیب زیادی شروع به رشد کرد. کاربران در تمام ایران وارد فضای وب شدند تا اخبار مربوط به زلزله را دنبال کنند. دقایقی بعد در ساعت ۱۲:۵۸ نیمه شب، این حضور به اوج خود رسید و ۵۰ ٪ نسبت به حالت قبل از زلزله افزایش یافت. همان طور که در نمودار مشخص است رفته رفته از استرس و تکاپوی مردم کم شد و فضای وب تقریبا در ساعت ۱:۳۰ بامداد دوباره به شیب طبیعی خود بازگشت؛ با این وجود به دلیل وقوع زلزله و بیداری مردم، ترافیک با اختلاف حدود ۳۲ ٪ در مقایسه با وضعیت عادی افزایش پیدا کرد و تا حوالی صبح ادامه داشت.

تغییرات ترافیک کاربران استان تهران در صفحات وب

تغییرات ترافیک وب تهران در شب زلزله

در استان تهران نیز اتفاقی مشابه با کل کشور افتاد، با این تفاوت که در تهران دقیقا در لحظه‌ی ۱۲:۴۸ نیمه شب، پس از وقوع زلزله ترافیک حدود ۳۳ درصد کاهش یافت؛ چند دقیقه‌ی بعد در ساعت ۱:۰۳ بامداد حضور مردم در فضای وب ۸۱ ٪ افزایش پیدا کرد و حدود ساعت ۱:۳۵ بامداد با اختلاف حدودا ۳۸ درصدی نسبت به وضعیت عادی روند طبیعی خود را ادامه داد.

تغییرات ترافیک کل وب ایران به تفکیک موضوع صفحات مختلف

تغییرات ترافیک وب ایران به تفکیک موضوع صفحات

همین طور که مشاهده می‌کنید بیشترین تغییر در موضوعات «فیلم، آهنگ، بازی و دانلود» و «سیاسی و اجتماعی» اتفاق افتاده است. این دو دسته در ادامه با جزییات بیشتری نشان داده شده‌اند.

تغییرات ترافیک کاربران وب سراسر ایران در دسته‌ی «فیلم، آهنگ، بازی و دانلود»

تغییرات ترافیک کاربران وب سراسر ایران در دسته‌ی «فیلم، آهنگ، بازی و دانلود»

در لحظه ۱۲:۴۸ نیمه شب ترافیک دسته‌ی «فیلم، آهنگ، بازی و دانلود» در حالت طبیعی خود قرار داشت و ناگهان با وقوع زلزله بیش از ۲۱ ٪ کاهش یافت و تا حدود ۲ بامداد نیز این کاهش ترافیک پابرجا ماند. با توجه به این نمودار کاربران کم کم از ساعت ۲ بامداد به رفتار طبیعی خود بازگشتند.

تغییرات ترافیک کاربران وب سراسر ایران در دسته‌ی «سیاسی و اجتماعی»

تغییرات ترافیک کاربران وب سراسر ایران در دسته‌ی «سیاسی و اجتماعی»

از آنجایی که اخبار زلزله بیشتر در صفحاتی با موضوع «سیاسی و اجتماعی» منتشر شده است، بالاترین نرخ افزایش حضور کاربران ناشی از زلزله را در این دسته بندی شاهد هستیم. در لحظه‌ی وقوع زلزله، ساعت ۱۲:۴۸ ترافیک دسته‌ی «سیاسی و اجتماعی» حدود ۲۰ ٪ کاهش پیدا کرد و چند دقیقه‌ی بعد در ساعت ۱:۰۳ بامداد با افزایش ۵ برابری نسبت به حالت قبل از وقوع زلزله به بیشترین حد خود رسید.

دو نمودار قبلی نشانگر این است که اهمیت موضوعات سرگرمی در لحظه‌ی وقوع زلزله کاهش پیدا کرده و دنبال کردن اخبار ناشی از زلزله برای کاربران مهمتر شده است.

تغییرات ترافیک کاربران استان تهران در دسته‌ی «فیلم، آهنگ، بازی و دانلود»

تغییرات ترافیک کاربران استان تهران در دسته‌ی «فیلم، آهنگ، بازی و دانلود»

در تهران نیز مانند کل ایران دو دسته‌ی «فیلم، آهنگ، بازی و دانلود» و «سیاسی و اجتماعی» بیشترین تغییر را داشته‌اند و حضور کاربران در صفحاتی با این موضوعات تغییر چشمگیری کرده است.

حضور کاربران تهران در صفحاتی با موضوع «فیلم، آهنگ، بازی و دانلود» در لحظه‌ی وقوع زلزله ساعت ۱۲:۴۸ نیمه شب ۳۸ ٪ نسبت به حالت طبیعی قبل از زلزله کاهش پیدا کرد. همان طور که مشخص است از آنجایی که زلزله در استان تهران رخ داده، درصد تغییرات ناشی از زلزله در این استان بیشتر از کل کشور بوده است.

تغییرات ترافیک کاربران وب سراسر ایران در دسته‌ی «سیاسی و اجتماعی»

تغییرات ترافیک کاربران وب سراسر ایران در دسته‌ی «سیاسی و اجتماعی»

حضور کاربران استان تهران در صفحاتی از وب که در دسته‌ی «سیاسی و اجتماعی» قرار دارند، در لحظه‌ی وقوع زلزله در ساعت ۱۲:۴۸ نیمه شب حدود ۳۷ ٪ کاهش پیدا کرد و در لحظه‌ی ۱:۰۳ بامداد با افزایش ۸/۵ برابری به اوج خود رسید و از آن پس به مرور کاهش یافت.

امیدواریم با استفاده از این آمار و تحلیل آن‌ها دید بهتری نسبت به رفتار کاربران وب فارسی در مواقع ویژه و اضطراری پیدا کرده باشید. شما می‌توانید اولین گزارش سالانه یکتانت را نیز مطالعه کرده و اطلاعات بیشتری درباره رفتار کلی کاربران وب فارسی در طول سال بدست آورید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *