فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

آموزش ساخت کتاب الکترونیکی؛ چگونه کتاب الکترونیکی تولید کنیم؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۲۷ آذر ۱۴۰۱

این روزها خواندن کتاب‌های الکترونیکی که در قالب فایل‌های PDF یا ePUB منتشر می‌شوند طرفداران زیادی پیدا کرده است. شاید شما هم به دلایل مختلف دنبال این هستید که از این کتاب‌ها تولید کنید. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر درباره آموزش ساخت کتاب الکترونیکی صحبت کنیم.

Ebook (کتاب الکترونیکی) چیست؟

این نوع کتاب در واقع به صورت دیجیتالی برای دستگاه‌هایی چون کامپیوتر شخصی، گوشی هوشمند و تبلت تولید می‌شود که از کتاب‌های الکترونیکی پشتیبانی می‌کنند. Ebook در واقع مخفف Electronic Book است و به همین دلیل آن را کتاب الکترونیکی می‌دانند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

چرا باید به فکر ساخت کتاب الکترونیکی باشیم؟

همان‌طور که گفتیم در سال‌های اخیر استفاده از کتاب‌های الکترونیکی پیشرفت چشمگیری داشته است و علت این موضوع را باید در مزایای این نوع کتاب‌های جستجو کنیم. در ادامه به دلایلی می‌پردازیم که شما را به تولید کتاب الکترونیکی ترغیب می‌کند:

  1. کاهش هزینه‌ها: یکی از مهمترین ویژگی‌های این مدل از کتاب‌ها این است که نیازی به چاپ ندارند و به همین دلیل در هزینه‌های شما خیلی صرفه‌جویی می‌شود.
  2. قابلیت به‌روزرسانی: زمانی که کتابی چاپ می‌شود برای ویرایش نسخه‌های بعدی دوباره آن را چاپ کنید. ولی در کتاب‌های الکترونیکی می‌توانید هر ویرایشی که نیاز دارید در نسخه اصلی انجام داده و دوباره خروجی بگیرید.
  3. فرایند ساده تولید و زمان کمتر: تولید کتاب‌های الکترونیک نسبت به نسخه‌های چاپی به مراتب سریع‌تر و راحت‌تر است و شامل بسیاری از مراحل نمی‌شود.
  4. دوست‌دار محیط زیست: اگر نسبت به وضعیت محیط زیست و طبیعتا دغدغه دارید و می‌خواهید درختان کمتری برای تولید کاغذ قطع شوند، یکی از بهترین راهکارها تولید کتاب‌های الکترونیک است.
  5. جلب نظر مخاطبان بیشتر: این روزها، جز افرادی که برای موضوعات آموزشی مجبورند کتاب بخوانند، فقط عاشقان کتاب را می‌بینیم که برای خرید نسخه‌های کاغذی هزینه می‌کنند تا لذت ببرند. اما ساخت کتاب الکترونیکی کمک می‌کند بتوانید محصولات خود را رایگان یا با هزینه کم در اختیار مخاطبان قرار دهید و نظر بسیاری از آنها را جلب کنید.
  6. استفاده در هر زمان و مکان: این روزها بیشتر افراد با گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها سر و کار دارند و در نتیجه خیلی راحت می‌توان هر جایی کتاب‌های الکترونیکی را مطالعه کرد.
  7. کسب درآمد و فروش نامحدود: یکی از جذابیت‌های ساخت کتاب الکترونیک این است که می‌توانید با هزینه معقول آن را تولید کنید و به فروش برسانید. از آنجایی که مانند نسخه چاپی محدودیتی وجود ندارد، در نتیجه یک کتاب را می‌توانید بارها و بارها به صورت نامحدود بفروشید و کسب درآمد کنید.
  8. تولید سرنخ: یکی دیگر از مزایای این نوع کتاب‌ها این است که می‌توانید آنها را به عنوان هدیه روی سایت خود در نظر بگیرید و در ازای دریافت اطلاعات مهم کاربران مانند نام، شماره موبایل یا ایمیل، یک نسخه رایگان را در اختیارشان بگذارید.
  9. امکانات مختلف: کتاب‌های الکترونیکی امکانات مختلفی دارند. به عنوان مثال می‌توانید داخل آنها لینک بگذارید یا اینکه بخش موردنظر خود را هایلایت کنید.
مقاله پیشنهادی : بهترین روش‌های جمع آوری لید در بازاریابی
آموزش ساخت کتاب الکترونیکی
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

چگونه کتاب الکترونیکی بسازیم؟

برای اینکه بتوانید کتاب الکترونیکی مورد نظر خود را تولید کنید باید با فرایند انجام این کار و مراحل اجرایی آن آشنا باشید. شما باید قدم‌های زیر را به ترتیب پشت سر بگذارید:
• انتخاب موضوع: باید مشخص کنید که قرار است پیرامون چه ایده یا موضوعی کتاب خود را تولید کنید تا بتوانید حسابی ایده خود را بپروانید و به یک موضوع جذاب برسید.
• مشخص کردن طرح کلی موردنظر: برای کتاب خود باید یک طرح کلی در نظر بگیرید که براساس آن پیش بروید و طراح نیز باتوجه به آن صفحه‌آرایی را انجام دهد.
• تقسیم‌بندی بخش‌های مختلف کتاب: مشخص کنید کتاب‌تان چه بخش‌هایی دارد و قرار است درباره چه سرفصل‌هایی بنویسید.
• تولید متن کتاب: محتوای متنی کتاب را در این مرحله به صورت کامل آماده کرده و سپس ویراستاری را انجام می‌دهید.
• طراحی و تصویرسازی: براساس محتوای متنی و اطلاعات موجود در آن طراحی و تصویرسازی انجام می‌شود.
• استفاده از المان‌های تصویری و دیداری: المان‌های تصویری مانند اینفوگرافی، نمودار، عکس و… را به کتاب خود اضافه کنید.
• برجسته‌کردن نقل و قول‌ها: ممکن است در کتاب خود از نقل و قول‌های مختلف استفاده کرده باشید. بهتر است آنها را از نظر گرافیکی و خوانایی برجسته کنید تا بهتر دیده شوند.
• دعوت به اقدام (Call To Action): در جای جای کتاب خود می‌توانید کال تو اکشن‌های جذاب و کاربردی بگذارید تا خواننده اقدام مورد نظر شما را انجام دهد.
• تبدیل فایل نهایی به PDF یا ePUB: در نهایت از فایل خود خروجی می‌گیرید تا برای انتشار آماده شود.
• راه‌اندزای صفحه فرود برای دانلود: اگر می‌خواهید کتاب الکترونیکی شما دانلود خوبی داشته باشد، بهتر است یک صفحه فرود جذاب برای آن طراحی کرده و لینک آن را در پلتفرم‌های مختلف منتشر کنید.
• توزیع و تبلیغ کتاب الکترونیکی: از توزیع و تبلیغ کتاب الکترونیکی خود غافل نشوید. حتما از طریق خودتان یا اطرافیان و کاربران دیگر به تبلیغ کتاب خود بپردازید و لینک دانلود آن را در اختیار دیگران قرار دهید.

جمع‌بندی
این روزها کتاب الکترونیکی به دلیل مزایای بسیاری که دارد، طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. بیشتر افراد تمایل دارند کتاب مورد علاقه خود را با هزینه مناسب خریداری کرده و روی گوشی، تبلت یا کتاب‌خوان مطالعه کنند. اما شما هم می‌توانید کتاب‌های موردنظرتان را به صورت الکترونیکی تولید کنید.
در این مطلب بیشتر درباره این نوع کتاب و مزایای آن صحبت کردیم و گفتیم که چطور می‌توانید در 9 مرحله کتاب الکترونیکی مورد نظر خود را تولید کنید.

4.3/5 - (83 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

28 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
۱۸۳۱
۱۸۳۱
3 سال قبل

سلام
کتاب الکترونیکی که ساختم ،میخوام ب پوشه ی جدید انتقالش بدم همش خطا میده ،با چنتا برنامه امتحان کردم همین مشکل و دارم ،چیکارکنم؟

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  ۱۸۳۱
2 سال قبل

سلام 🙂
دوست عزیز بهتره برای رفع این مشکل به متخصص کامپیوتر مراجعه کنین. احتمالا خیلی بهتر از ما می‌تونن راهنماییتون کنن.

Atefeh
Atefeh
3 سال قبل

مفید و کاربردی????

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  Atefeh
3 سال قبل

خوشحالیم که براتون مفید بوده 🙂

فاطمه زهرا سینکایی
فاطمه زهرا سینکایی
2 سال قبل

سلام
من داستان های زیادی نوشتم و خیلی علاقه مندم که به صورت یک کتاب الکترونیکی در بیارم .
اما متاسفانه اصلا منظورتون رو متوجه نشدم .
کاش کمی بازتر و واضح تر نحوه انجامشو میگفتید .
خواهش میکنم کمی واضح توضیح بدین که خواننده متوجه بشه .
اگه میشه منو درست راهنمایی کنین که بتونم کتابمو درست کنم.
ممنون

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  فاطمه زهرا سینکایی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
ممنون از این که نظرتون رو برامون نوشتین.
حق با شماست. ما توی این مقاله خیلی مراحل رو باز نکردیم و توضیح ندادیم. اما ساخت کتاب الکترونیکی چندان کار پیچیده‌ای نیست.
با توجه به کامنتی که نوشتین متن کتاب الکترونیکی شما حاضره، این عالیه. چیزی که احتمالا مطلب ما رو گنگ کرده اینه که جایی به صورت واضح اشاره نکردیم ایبوک‌هایی که شما به صورت pdf از وب‌سایت‌های مختلف مثل یکتانت دانلود می‌کنین، از زیر دست یک طراح گرافیک بیرون اومدن. (یک لینک انتهای همین کامنت براتون می‌ذاریم که نمونه‌ی ایبوک‌ها رو می‌تونین اونجا مشاهده کنین و طرح گرافیکیشون رو بررسی کنین)
ایبوک نیاز به صفحه‌آرایی داره، درست مثل کتاب‌های عادی‌ای که از بیرون خریداری می‌کنیم. این کاریه که طراح گرافیک انجام می‌ده. یعنی تمام شکل‌ها، حاشیه‌ها، نمودار‌ها و تصاویر رو طراح گرافیک توی صفحه تنظیم می‌کنه.
این کار با نرم‌افزارهایی مثل Adobe Illustrator انجام می‌شه.
خب ولی اون‌طور که ما از کامنت شما متوجه شدیم، ایبوک شما داستانی هست و نیازی به نمودار، جدول، مثال و … نداره.
پس احتمالا کار شما بسیار را‌حت‌تر خواهد بود.
چیزی که شما بهش احتیاج دارین یک قالب زیبا و مناسب در فضای adobe illustrator برای صفحات کتابتونه. خیلی راحت می‌تونین متن‌ مورد نظرتون رو توی این قالب قرار بدین، صفحه‌آرایی کنین و بعد با فرمت PDF ازش خروجی بگیرین :)‌
امیدواریم تونسته باشیم کمکتون کنیم.
اگر باز هم سوالی ذهنتون رو مشغول کرد حتما از ما بپرسین.
پی‌نوشت: لینکی که قولش رو بهتون داده بودیم:
https://www.yektanet.com/blog/ebook/
از اینجا می‌تونین نمونه‌ی ایبوک‌های یکتانت رو ببینین و طرح‌های گرافیکی اون‌ها رو از نظر بگذرونین.

فاطمه زهرا سینکایی
فاطمه زهرا سینکایی
2 سال قبل

ممنون لطف کردید

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  فاطمه زهرا سینکایی
2 سال قبل

خواهش می‌کنم

رفیعی
رفیعی
2 سال قبل

سلام ببخشید منظورتون از صفحه فرود در تولید کتاب الکترونیک چیه؟ منظور طراحی جلد کتابه؟

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  رفیعی
2 سال قبل

سلام روزتون بخیر 🙂
صفحه‌ی فرود یا landing page صفحه‌ایه که وقتی شما می‌خواین محصولی رو به مخاطبتون عرضه کنین، مخاطبتون رو با لینک مخصوص به اون صفحه هدایت می‌کنین و می‌تونین لینک دانلود، خلاصه‌ی کتاب و … داخل اون صفحه قرار بدین. مثلا اگر دارین برای کتابتون توی اینستاگرام تبلیغی انجام می‌دین، لینک صفحه‌ی فرودتون رو در اختیار کاربر قرار بدین تا بتونه کتاب شما رو دانلود کنه.
محصول شما ممکنه یه کتاب الکترونیک باشه، یک گوشی موبایل باشه یا هر چیز دیگه‌ای.
این یک نمونه صفحه‌ی فرود کتاب الکترونیک یکتانته که می‌تونین بررسیش کنین: https://www.yektanet.com/blog/ebook/digitalmarketing-ebook/

ابوذر
ابوذر
1 سال قبل

سلام.
خیلی ممنون بابت راهنماییتون می خواستم بگم می تونیم بعضی کتاب های کاغذی رو به صورت کتاب الکترونیک دربیاوریم و داخل سایت خودمون قرار بدیم

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  ابوذر
1 سال قبل

سلام
وقت بخیر
ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین 🙂
بله، می‌تونین با اجازهٔ ناشر و نویسنده، نسخهٔ الکترونیکی کتاب‌های کاغذی رو تهیه کنین.

شکوه
شکوه
1 سال قبل

سلام چطور میشه کتابی رو برای فروش گذاشت که به صورت رایگان دانلود نشه؟ حتی اگر برای پی دی اف کتاب هم رمز بگذاریم، باز هم یه نفر که اون رو بخره، میتونه رایگان در اختیار بقیه قرار بده. آیا برای این کار چاره ای وجود داره؟

حسین بابایی
حسین بابایی
پاسخ به  شکوه
1 سال قبل

سلام وقت بخیر

بهترین راه این هست که کتاب رو اول به صورت رسمی و به کمک یک انتشارات ثبت کنید (بدون نیاز به چاپ نسخه کاغذی) و بعد در پلتفرم‌هایی مثل طاقچه می‌تونید برای فروش قرار بدین. اینطوری امکان دانلود غیرقانونی وجود نداره و در صورت کپی‌برداری هم قابل پیگیری خواهد بود.

شکوه
شکوه
پاسخ به  حسین بابایی
1 سال قبل

سلام و ممنون از پاسختون. کتاب به صورت فیزیکی مجوزر گرفته و چاپ شده. اما می خواستم در وبسایت خودم قرار بدم که اونجا فقط به صورت پی دی اف میتونم قرار بدم. آیا برای این مورد که اگر کسی اونو بخره نتونه در شبکه های اجتماعی پخش کنه، راه حلی وجود داره؟

حسین بابایی
حسین بابایی
پاسخ به  شکوه
1 سال قبل

اگر منظورتون راهی برای قفل کردن فایل و جلوگیری از کپی هست، خیر راه حلی وجود نداره.

شکوه
شکوه
پاسخ به  حسین بابایی
1 سال قبل

سپاسگزارم

حمیدرضا مخدومی
حمیدرضا مخدومی
پاسخ به  شکوه
11 ماه قبل

سلام
این مطلب رو بر اساس تجربه خدمتتون عرض میکنم . من خودم یک کتاب 300 صفحه ایی نوشتم و دارم کارهای انتشار اون بصورت الکترونیک رو انجام میدم . شما بدون ترس و اضطراب کتابتون رو ارائه کنید . کسانی که کتاب شما رو هزینه میکنند و تهیه میکنند بطور فطری تمایلی ندارند که دیگران از آن بصورت رایگان استفاده کنند . مثلا چند سال پیش دوست من یک کتاب اکترونیک خریده بود من هر چقدر سعی کردم که بتونم ازش بگیرم منم بخونم دیدم هر بار یک بهونه میاره بعدا که تجربه پیدا کردم متوجه شدم چون ایشون خودشون هزینه کردن تمایلی ندارن من رایگان از اون استفاده کنم . در ایران متاسفانه حق کپی رایت محفوظ نیست اما اگر بخواهیم به این مورد فکر کنیم هر ایده یا کتاب یا اختراعی فقط باید در ذهنمون بمونه یا در کتابخانه خاک بخوره

پیام
پیام
1 سال قبل

سلام خیلی ممنون عالی بود

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  پیام
1 سال قبل

سلام
وقت بخیر
خوشحالیم که اینو می‌شنویم 🙂
ممنون از شما که نظرتون رو با ما در میون گذاشتین

Mary
Mary
5 ماه قبل

سلام شما جایی رو سراغ دارین ک یک کتاب داستان برای بچه ابتدای الکترونیک در حد ۱۰ نهایت ۱۵ صفحه بسازه؟

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  Mary
5 ماه قبل

سلام
وقت بخیر
شما می‌تونین به پونیشا یا سایت‌های مشابه سر بزنین و پروژهٔ خودتون رو بر اساس چیزی که نیاز دارین، تعریف کنین.
افراد زیادی به شما پیام می‌دن و می‌تونین بر اساس رزومه و نمونه‌هایی که به شما نشون می‌دن، یه نفر رو انتخاب کنین.

یوسف
یوسف
4 ماه قبل

عالی

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  یوسف
4 ماه قبل

خوشحالیم اینو می‌شنویم 🙂
ممنون که بازخورد می‌دین.

Amirkahalipour
Amirkahalipour
2 ماه قبل

عالی

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  Amirkahalipour
2 ماه قبل

خوشحالیم اینو می‌شنویم 🙂
ممنون که بازخورد می‌دین.

سهیلا
سهیلا
1 ماه قبل

آیا آموزش خصوصی بصورت آنلاین در خصوص تبدیل کتاب به کتاب الکترونیکی دارید ؟

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  سهیلا
1 ماه قبل

سلام
وقت بخیر
خیر، ما آموزش خصوصی در این زمینه نداریم.

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری