فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

بازاریابی مدرن چیست؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برای فروش بیش‌تر محصولات و خدمات‌شان از علم بازاریابی استفاده می‌کنند. بازاریابی در چند دهه‌ گذشته شکل جدیدی به خود گرفته و از کانال‌های جدیدی برای پیش‌برد اهدافش استفاده می‌کند. البته این موضوع به معنای کنار رفتن بازاریابی سنتی نیست، بلکه فقط شیوه‌های جدیدتری به وجود آمده که ممکن است برای برخی از شرکت‌ها مفیدتر و کم هزینه‌تر باشد. در این مطلب به بررسی اصول بازاریابی مدرن و چگونگی استفاده از آن می‌پردازیم و سپس به سراغ بررسی تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن می‌رویم. (چنانچه قصد یادگیری و آموزش دیجیتال مارکتینگ را دارید، می‌توانید از شرایط برگزاری دوره‌های آکادمی نوا اطلاع کسب نمائید!)

 

بازاریابی مدرن به چه معناست؟

بازاریابی مدرن به نوعی از بازاریابی می‌گویند که در آن از ظرفیت و پتانسیل اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و به‌طور کلی ابزارهای جدید و تکنولوژی استفاده می‌شود تا خدمات و محصولات شرکت به مخاطبان معرفی شود. بازاریابی جدید ارتباط نزدیکی با دیجیتال مارکتینگ دارد؛ در واقع بازاریابی دیجیتال قسمتی از بازاریابی مدرن است.

دیجیتال مارکتینگ با استفاده از ابزارهای جدید محصولات یا خدمات یک شرکت را به شیوه‌ای جدید به مخاطبان و مشتریان نشان می‌دهد. وب سایت، ایمیل، اینستاگرام، تلگرام و تمامی ابزارهای دنیای وب، تعدادی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هستند. در بازاریابی جدید سعی می‌شود از تمامی ظرفیت‌ ابزارهای تکنولوژی استفاده شود تا شرکت با کمترین هزینه ممکن، محصولات و خدماتش را به مشتریان معرفی کند و در گام بعدی آن‌ها را به خرید ترغیب کند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

در بازاریابی جدید بسیار مهم است که شما از ابزاری استفاده کنید که در سریع‌ترین زمان و با کمترین هزینه شما را به هدف‌تان می‌رساند. برای مثال ممکن است شرکتی بخواهد محصول جدیدش را با یک بودجه محدود به مشتریان سابقش معرفی کند. حالا فرض کنید که دو راه ایمیل مارکتینگ و اس‌ام‌اس مارکتینگ برای معرفی این محصول وجود دارد. با توجه به بودجه‌ محدودی که گفته شد، وظیفه تیم بازاریابی مدرن این است که مزایا و معایب هر کدام از این راه‌ها را بررسی کند و بهترین روش را برای این موضوع انتخاب کند.

چرا باید از بازاریابی مدرن استفاده کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که شرکت‌ها به استفاده از بازاریابی مدرن ترغیب شوند. نرخ تبدیل بالاتر، کاهش هزینه‌های بازاریابی، امکان گزارش‌گیری دقیق و بسیاری از موضوعات دیگر شرکت‌ها را مجاب می‌کند که از این نوع بازاریابی برای محصولات و خدمات‌شان استفاده کنند. در ادامه مهم‌ترین مزایای استفاده از بازاریابی جدید را بررسی می‌کنیم.

  • کاهش هزینه‌های بازاریابی: در سال‌های گذشته شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برای تبلیغات‌شان مجبور به صرف هزینه‌های سنگینی بودند. ببیلبوردهای سطح شهر، درج آگهی در روزنامه‌ها، چاپ تراکت و حتی تبلیغات در تلویزیون از جمله کارهایی بود که در بازاریابی سنتی انجام می‌شد و نسبت به مخاطبان و مشتریان جذب شده، هزینه سنگینی به شرکت تحمیل می‌کرد.
  • قابلیت‌های شخصی‌سازی فراوان: فرض کنید شما یک شرکت ارائه دهنده خدمات آموزشی هستید و می‌خواهید در نزدیکی کنکور به دانش آموزان کنکوری، پیشنهاد شرکت در اردوی نوروزی را بدهید. حال اگر از بازاریابی جدید استفاده کنید می‌توانید این پیشنهاد را از راه‌های مختلف، فقط به دانش آموزان کنکوری بدهید و برای سایر دانش آموزان هیچ هزینه‌ای صرف نکنید. به‌طور مثال می‌توانید فقط به دانش آموزان کنکوری پیامک ارسال کنید.
  • ارزیابی عملکرد شاخه‌های مختلف: در بازاریابی سنتی هیچ شاخصی برای بررسی دقیق هر کانال وجود نداشت. برای مثال اگر هم زمان از تبلیغات تلویزیونی و نصب بیلبورد در مترو استفاده می‌کردید، امکان محاسبه جذب مخاطب برای هر کدام از این روش‌ها وجود نداشت. اما در بازاریابی مدرن، حتی در صورت استفاده از چندین کانال بازاریابی هم می‌توانید نرخ جذب هر کانال را به‌طور مجزا بررسی کنید. این کار باعث می‌شود تا کانال‌های پر هزینه را حذف کنید. همچنین با این کار می‌توانید صرفه‌جویی بسیار زیادی در هزینه‌های بازاریابی داشته باشید.
  • تعامل با مخاطب: یکی از مهمترین ویژگی‌های بازاریابی مدرن، دوسویه و تعاملی بودن آن است. در تبلیغات سنتی شما صرفا پیامی را برای مخاطب می‌فرستید، بی‌آنکه با او تعامل داشته باشید یا پیامی دریافت کنید. ولی با توجه به ابزارها و رسانه‌های امروزی، می‌توانید با مخاطب‌تان حرف بزنید.

 بازاریابی مدرن چه تفاوتی با بازاریابی سنتی دارد؟

تفاوت بازاریابی مدرن و سنتی

بدون شک با اینکه مفهوم کلی بازاریابی یکسان است، ولی تفاوت‌های بسیار زیادی بین بازاریابی مدرن و سنتی وجود دارد. اما مهم‌ترین تفاوت بین این دو نوع بازاریابی، یک‌ طرفه بودن بازاریابی سنتی است. در بازاریابی سنتی تعامل مخاطب و برند به حداقل ممکن می‌رسد درصورتی‌که در بازاریابی جدید تمامی مخاطبان می‌توانند با شرکت یا سازمان ارتباط برقرار کنند و خواسته‌های‌شان را مطرح کنند. البته تفاوت‌های دیگری نیز بین این دو بازاریابی وجود دارد. در ادامه مزیت‌های بازاریابی مدرن نسبت به بازاریابی سنتی را به‌صورت تیتر وار مطرح می‌کنیم.

  • سرعت بیش‌تر اشتراک‌گذاری اطلاعات
  • ساده‌تر بودن فرآیند معرفی و فروش
  • توجه به نیازهای تک‌تک مشتریان
  • امکان فعالیت و پاسخ‌گویی ۲۴ ساعته
  • عدم محدودیت زمانی ـ مکانی
  • هزینه کم در برابر بازده زیاد
  • بررسی عملکرد و شاخص‌ها

 اصول بازاریابی مدرن چیست؟

برای گرفتن بهترین نتیجه باید اصول بازاریابی مدرن را در نظر داشت و از تمامی اصل‌های آن استفاده کرد تا با کمترین هزینه ممکن، بیشترین بازده صورت گیرد. اولین اصل در این نوع بازاریابی در نظر داشتن «اندازه سود» است. در واقع شرکت‌های زیادی هستند که حتی رکورد فروش خود را شکسته‌اند اما در اصل مقدار زیادی پول از دست داده‌اند. این موضوع به‌خاطر استراتژی‌های غلط بازاریابی بوده است. دومین اصل در این بازاریابی «ارزیابی شاخص‌های کلیدی» است.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

مطالعه بیشتر: آشنایی با استراتژی دیجیتال مارکتینگ

البته به این موضوع در ابتدای مطلب هم اشاره شد و شما باید دائما شاخص‌های مورد نظرتان را با نتایج به‌دست آمده مقایسه کنید تا بهترین نتیجه برای فعالیت بازاریابی شرکت حاصل شود. اما آخرین اصل بازاریابی جدید این است پس از فروش، تازه کار شما آغاز می‌شود و باید مشتری را برای خرید‌های بعدی هم حفظ کنید. این موضوع دقیقا یکی از تفاوت‌های بازاریابی سنتی و مدرن است. در بازاریابی سنتی، فروش آخرین مرحله از بازاریابی است در صورتی که در بازاریابی جدید بعد از فروش، تازه کار شما آغاز می‌شود.

 جمع بندی

کمک گرفتن از بازایابی مدرن می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه‌های شرکت و سازمان شما داشته باشد. این بازاریابی می‌تواند خدمات و محصولات شرکت‌ شما را به شیوه‌ای جدید در اختیار مشتریان قرار دهد. اگر از اصول بازاریابی مدرن پیروی کنید، مطمئن باشید که می‌توانید تغییرات چشم‌گیری را در وضعیت فروش شرکت‌ ایجاد کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیی
علیی
1 سال قبل

مطلب جالبی بود
سپاس
البته خیلی تفاوت بازاریابی مدرن و بازاریابی دیجیتال باز نشده

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  علیی
1 سال قبل

سلام
وقت بخیر
خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده 🙂

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!