لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

استراتژی اقیانوس آبی (Blue Ocean) چیست؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

گاهی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود تلاش می‌کنیم وارد بازارهایی شویم که دیگران سال‌های زیادی در آن موفق بوده‌اند. اما به دلیل بازار رقابتی سعی می‌کنیم یک تمایزی برای مشریان‌مان به وجود بیاوریم یا وارد بازارهای جدیدی شویم که تاکنون کسی سراغ آنها نرفته است. این تفکر را می‌توان پایه و اساس استراتژی اقیانوس آبی دانست که در این مطلب می‌خواهیم آن را بررسی کنیم.

استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

استراتژی اقیانوس آبی در واقع یک فرآیند تکرارشونده است که در آن ابزارها و چهارچوب‌ها و اصول اولیه به شما کمک می‌کنند تا بتوانید فرصت‌های مناسب بازار را درک کنید و در بخش‌های سنتی بازار و همچنین بخش‌های غیرسنتی جدید، فعالیت‌تان را آغاز کنید. به عبارت دیگر این استراتژی سازمان‌ها را تشویق می‌کند تا بتوانند در خدمات و محصولات‌شان تمایزی ایجاد کنند تا مشتریان به خرید از آن‌ها ترغیب شوند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

همچنین این استراتژی کمک می‌کند تا شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به سمت بازارهای بکر و دست‌نخورده بروند. البته ممکن است این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که مگر ممکن است با این همه پیشرفت و گسترش تکنولوژی، هنوز بازار بکر و دست‌نخورده‌ای باقی مانده باشد؟! در پاسخ به این سوال باید بدانید که حتما نیازی نیست که شما یک محصول یا خدمت فوق‌العاده داشته باشید، بلکه می‌توانید به مشتریان‌تان توجه بیش‌تری داشته باشید و نیازهای پنهان آن‌ها را پیدا کنید.

اگر به دنیای اطراف هم دقت داشته باشید، متوجه خواهید شد که حتما نیاز نیست تا محصول یا خدمتی عجیب و غریب داشته باشید بلکه با شناخت درست نیاز مشتریان می‌توانید به آن‌ها خدمات مورد نیازشان را ارائه دهید؛ استارباکس، مک دونالد و بسیاری دیگر از شرکت‌های موفق دنیا از این روش استفاده کرده‌اند و توانسته‌اند سهم بزرگی از بازار را تصاحب کنند.

چرا استراتژی اقیانوس آبی مهم است و باید به آن توجه کرد؟

البته دلیل واحدی برای اهمیت اقیانوس آبی وجود ندارد و موارد متعددی وجود دارد که باعث می‌شود استراتژی اقیانوس آبی، اهمیت زیادی در دنیای کسب‌وکار امروزی داشته باشد. اما در ادامه مهم‌ترین علت‌های استفاده از این استراتژی را برای شما توضیح می‌دهیم.

  • از بین رفتن اقیانوس‌های قرمز: امروزه بسیاری از کسب‌وکارها در یک دنیای کاملا اشباع فعالیت می‌کنند و به همین خاطر بیش‌‌ترین انرژی‌شان برای رقابت در بازار صرف می‌شود و نمی‌توانند وقت و انرژی خود را روی بهبود محصول و خدمات صرف کنند.
  • بیش‌تر بودن عرضه نسبت به تقاضا: در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌ها به کمک تکنولوژی‌های جدید توانسته‌اند محصولات خود را بسیار سریع و آسان تولید کنند و به همین خاطر این موضوع مزیت بزرگی برای شرکت شما به حساب نمی‌آید و در اصل، یافتن فرصت‌های سودآوری از خود سودآوری بسیار مهم‌تر است.
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

  • از دست رفتن جذابیت محصولات و خدمات: بسیاری از صنعت‌ها بعد از گذشت زمان، جذابیت خود را از دست می‌دهند. برای مثال تاکسی‌های اینترنتی در بدو ورود بسیار جذاب بودند، اما امروزه به یک صنعتی تبدیل شده‌اند که دیگر جذابیت روزهای اولیه‌شان را ندارند. به همین خاطر شرکت‌های نوپا برای موفقیت سعی می‌کنند تا به بازارهای بکر بروند و از بازارهای اشباع فاصله بگیرند.
  • پیدا شدن تقلیدکنندگان: هرچقدر هم که مزیت رقابتی شما دست نایافتنی باشد بالاخره شرکت‌هایی پیدا می‌شوند که از کسب‌وکار شما تقلید می‌کنند. در این شرایط مهم است که شما چابکی خاص و هوشمندانه‌ای داشته باشید تا بتوانید در کمترین زمان ممکن یک مزیت رقابتی دیگر برای کسب‌وکارتان دست و پا کنید.

نکات کلیدی درباره‌ استراتژی اقیانوس آبی

زمانی‌که می‌خواهید استراتژی اقیانوس آبی در شرکت و سازمانتان پیاده سازی کنید باید به نکاتی دقت داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن آن را اجرا کنید. در این قسمت نکات مهم این استراتژی را برای شما توضیح می‌دهیم.

  • استواری بر پایه داده‌ها: استراتژی اقیانوس آبی در طول ۱۰۰ سال مطالعه روی ۱۵۰ برنامه استراتژیک تدوین شده و در بیش‌ از ۳۰ صنعت مختلف به‌کار گرفته شده است. البته در نظر داشته باشید که پژوهشگران فقط شرکت‌هایی را که از این استراتژی استفاده کرده بودند مورد بررسی قرار ندادند تا نتایج حاصل، دقیق‌تر باشد. محققان احتمال وجود هم‌گرایی بین این دو گروه را هم بررسی کردند و به این ترتیب سعی کردند عوامل مشترکی که موجب خلق استراتژی اقیانوس آبی می‌شود پیدا کنند.
  • ایجاد تمایز و کاهش هزینه به‌طور هم‌زمان: همان‌طور که ابتدای مطلب هم گفته شد ایجاد تمایز و کاهش هزینه‌ها به‌طور هم‌زمان، یکی از اصلی‌ترین اهداف این استراتژی است. در واقع قبلا این‌طور برداشت می‌شد که شرکت‌هایی موفق‌ترند که هزینه‌های بیش‌تری را صرف مشتریان می‌کنند، اما دانشمندان با خلق استراتژی اقیانوس آبی به این نتیجه رسیدند که صرف هزینه بیشتر برای مشتریان الزاما برای کسب‌وکار سودآور نیست. در این استراتژی راهکارهایی وجود دارد تا ضمن ایجاد تمایز برای مشتریان، هزینه‌ها نیز کاهش یابند. این کار به کمک حذف فاکتورهای بی فایده صورت می‌گیرد. به این تاکتیک، «ابداع ارزش» گفته می‌شود.

تفاوت استراتژی اقیانوس آبی با استراتژی اقیانوس قرمز

تفاوت استراتژی اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز

استراتژی اقیانوس آبی با استراتژی اقیانوس قرمز تفاوت‌های بسیار زیادی دارد اما مهم‌ترین آن در بازار هدف این دو استراتژی است. استراتژی اقیانوس قرمز جایی است که همه صنایع در آن قرار دارند و از یک روش مشخص و معمول برای اداره کسب‌وکار استفاده می‌کنند. اما اقیانوس آبی همان بازار بکری است که کمتر به آن توجه شده است. همچنین در اقیانوس آبی تمرکز بیشتر روی مشتریان جدید است، اما در اقیانوس قرمز تمرکز آن شرکت روی حفظ مشتریان قدیمی است.

جمع بندی

اقیانوس آبی (Blue Ocean) در واقع استراتژی ورود به بازارهای جدید و پاسخگویی به نیازهایی است که تا کنون شاید کسی به صورت جدی به آن ورود نکرده است. به‌کارگیری استراتژی اقیانوس آبی در کسب‌وکار می‌تواند منابع یک شرکت را به شکل جدی کنترل و ارزشیابی کرده و از آن‌ها به نحو احسن استفاده کند تا شرکت به اهداف مورد نظرش برسد. استفاده از این استراتژی نه‌ تنها هزینه‌ای برای شرکت‌ها ندارد بلکه به آن‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های کسب‌وکارشان را هم کاهش دهند و منابع و دارایی‌هایشان را به بهترین شکل هزینه کنند.

4.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مدیر و بنیانگذار استارتاپ ردپانت
مدیر و بنیانگذار استارتاپ ردپانت
1 ماه قبل

عالی بود. استراتژی اقیانوس آبی مبحث جدیدی نیست از زمانی که انسان به صنعت رو آورده، اقیانوس آبی نقش بسزایی برای صاحبان کسب و کار داشته است.

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر

خوشحالیم اینو می‌شنویم 🙂
ممنون که نظرتون رو با ما در میون گذاشتین.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!