فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

گانت چارت چیست؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

گانت چارت چیست؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پروژه‌های بازاریابی، هم‌زمان شدن انجام چند کار با یکدیگر، شلوغی و در نتیجه عقب افتادن از تحویل به موقع پروژه‌هاست. نمودار گانت یا گانت چارت علاوه بر اینکه رسم بسیار ساده‌ای دارد و وقت چندانی از شما نخواهد گرفت، تمام کارهای محوله را بر اساس اولویت، مدت زمان انجام و تاریخ شروع و تحویل مرتب خواهد کرد. در نتیجه تمام اعضای تیم بازاریابی با هم یکپارچه شده و می‌توانند کارها را طبق برنامه پیش ببرند. به این ترتیب هیچ‌گاه نگران تمام شدن مهلت پروژه‌ها نخواهند بود.

نمودار گانت (چارت گانت) چیست؟

نمودار گانت تصویری گرافیکی از یک برنامه پروژه است. هنری گانت، یک مهندس مکانیک آمریکایی، نمودار گانت را برای اولین بار طراحی کرد. گانت چارت نموداری میله‌ای افقی است که تاریخ شروع و پایان چند عنصر یک پروژه را نشان می‌دهد. این عناصر شامل موارد زیر هستند:

  • منابع
  • نقاط عطف
  • وظایف
  • وابستگی

نمودار گانت به زمان‌بندی، مدیریت، نظارت بر کارها و منابع خاص در یک پروژه کمک می‌کند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

اجزای نمودار گانت چارت

همان طور که گفته شد، این نمودار از چندین عنصر مختلف تشکیل شده است؛ بنابراین بیایید به 8 جزء اصلی آن نگاهی بیندازیم، با مطالعه این 8 عنصر متوجه می‌شوید که چگونه می‌توانید نمودار گانت را بخوانید:

  1. لیست کارها یا وظایف: برای توصیف کار پروژه به صورت عمودی در سمت چپ نمودار گانت اجرا می‌شود و ممکن است در گروه‌ها و زیرگروه‌ها سازمان‌دهی شود.
  2. تایم لاین: به صورت افقی در بالای نمودار گانت اجرا می‌شود و نشان‌دهنده ماه، هفته، روز و سال است.
  3. خط نمایش‌دهنده تاریخ: خطی عمودی که تاریخ فعلی را در نمودار گانت برجسته می‌کند.
  4. میله‌ها: نشانگرهای افقی در سمت راست نمودار که اطلاعات مربوط به وظایف شامل میزان پیشرفت، طول مدت، تاریخ شروع و پایان هر وظیفه را نشان می‌دهند.
  5. نقاط عطف: الماس زرد که وقایع مهم، تاریخ‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و مرسوله‌های قابل تحویل را برجسته می‌کند.
  6. وابستگی‌ها: خطوط خاکستری روشنی که کارها را بر اساس ترتیب مشخصی که باید اتفاق بیفتند به هم وصل می‌کنند.
  7. پیشرفت: نشان می‌دهد که کار و برنامه‌ها تا چه حدی پیشرفت کرده‌اند و ممکن است توسط٪ کامل یا میله پررنگ نشان داده شود.
  8. منابع مقررشده: نشان‌دهنده شخص یا تیمی است که وظیفه انجام یک برنامه مشخص را بر عهده دارد.

به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت گانت چارت شامل اطلاعات جامع زیر است:

  • تاریخ شروع و تاریخ پایان پروژه
  • لیست کارهایی که باید انجام شود
  • تاریخ شروع و تاریخ پایان هر کار
  • چه کسی روی چه چیزی کار می‌کند و مسئول آن است
  • چه وظایفی به یکدیگر وابسته هستند
  • پیشرفت‌های انجام‌شده در هر کار

تاریخچه نمودار گانت

اولین نمودار مدیریت پروژه توسط کارول آدامامیکی در سال 1896 ابداع شد. اما سؤالی که در وهله اول به ذهن هر مخاطب می‌رسد این است که چرا آن را نمودار Adamiecki نام‌گذاری نکرده‌اند؟
در سال 1896 کارول آدامامیکی اولین نمودار مدیریت پروژه یا هارمونوگرام را می‌سازد که نوع خام نمودار گانت مدرن به شمار می‌رود. این فرد در سال 1931 هارمونوگرام را منتشر می‌کند که در آن زمان فقط به زبان لهستانی و با نمایش بسیار محدود در دسترس بود.
اما شخصی که نمودار گانت را به شکل امروزی و مدرن خلق می‌کند هنری گانت است. به همین دلیل تاریخ، وی را بنیان‌گذار نمودار گانت می‌شناسد.
هنری لورنس گانت (1919-1961) مهندس مکانیک، مشاور مدیریت و مشاور صنعت بود. وی نمودارهای گانت را در دهه دوم قرن بیستم به عنوان ابزاری بصری برای نشان دادن پیشرفت برنامه ریزی شده و واقعی پروژه‌ها تهیه کرد. این نمودار امروزه به عنوان ابزاری برای مدیریت پروژه در مکان مشترک پذیرفته شده است و یک مفهوم رادیکال و نوآوری بسیار مهمی در سطح جهان در دهه 20 میلادی به شمار می‌آمد.
نمودارهای گانت برای اولین بار در پروژه‌های بزرگ ساختمانی مانند سد هوور -در سال 1931- و شبکه بزرگراه بین‌شهری -که در سال 1956 روند احداث آن آغاز شد- مورد استفاده قرار گرفت.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

کاربردها و مزیت‌های نمودار گانت چارت برای برنامه‌های بازاریابی

ممکن است این جمله کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما نمودار گانت ابزاری قوی برای برنامه‌ریزی پروژه‌ها است؛ در این حد که می‌تواند باعث موفقیت یک پروژه شده یا آن را به شکست بکشاند.
برای مدیریت یک پروژه، مدیران و تیم‌ها موظف هستند تمام فعالیت‌های موجود در نمودار را رصد کرده و اطمینان حاصل کنند که همه چیز طبق برنامه‌ریزی انجام می‌شود.
اکنون که اهمیت نمودار گانت را در مدیریت پروژه می‌دانید، بهتر است با مزایای آن برای بخش بازاریابی کسب و کار خود نیز آشنا شوید:

  • برنامه ریزی و زمان‌بندی بهتر

هیچ بخش بازاریابی نمی‌تواند به طور مؤثر و بدون برنامه ریزی و زمان‌بندی مناسب عمل کند. نمودارهای گانت راهی آسان برای برنامه ریزی و زمان‌بندی کارهای بازاریابی طبق مهلت اتمام پروژه است. با استفاده از نمودار گانت، مدیران و تیم‌های آن‌ها می‌توانند پروژه‌ها را به وظایف قابل مدیریت تبدیل کرده و درک بهتری از نقاط عطف اصلی خود در یک پروژه و بخش کاری داشته باشند.

  • پیچیدگی کمتر

اگر نمی‌دانید چند کار مرتبط با پروژه بازاریابی انجام نداده‌اید، نمودارهای گانت به شما کمک می‌کند که هر وظیفه را ردیابی کنید و تمام داده‌های مرتبط به هم را در یک مکان اصلی قرار دهید. این نمودار طراحی آسان و کاربرپسند دارد که حتی پیچیده‌ترین اطلاعات بازاریابی را نیز به راحتی در دسترس قرار می‌دهد.
ابزار نمودار گانت شامل فیلدهای افقی و عمودی است که به صورت بصری هر جزئیاتی را بدون هیچ گونه گیجی و ابهام احتمالی منتقل می‌کند.

  • وابستگی‌های کاری شفاف‌تر

بزرگ‌ترین مزیت و مفیدترین ویژگی نمودارهای گانت اولویت‌بندی کارها و مشخص کردن ترتیب انجام آن‌هاست. با گانت، تیم‌ها می‌توانند ببینند که چه وظایفی به یکدیگر وابسته هستند. این امر درک عمیقی از روابط بین وظایف به آن‌ها می‌دهد و به آن‌ها امکان می‌دهد پروژه‌های خود را بر اساس اولویت و ترتیب انجام ساماندهی کنند.

  • استفاده بهتر از زمان

بسیاری از تیم‌های بازاریابی تأخیر در پروژه‌ها و کمپین‌های خود را یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کاری خود می‌دانند. نمودار گانت به مدیران پروژه و اعضای تیم کمک می‌کند تا در هنگام مدیریت پروژه‌های بازاریابی، بهترین استفاده را از وقت خود داشته باشند.
گانت دیدگاه یکپارچه‌ای نسبت به پیشرفت پروژه در اختیار آن‌ها قرار داده و در نتیجه بازاریاب‌ها می‌دانند وقت خود را به چه کاری اختصاص دهند تا در نتیجه نهایی بیشترین بازدهی نمایان شود. در نتیجه وقتشان را به آنچه واقعاً باید انجام شود اختصاص خواهند داد و از اتلاف وقت جلوگیری خواهد شد.
در کل، نمودار گانت برای مدیریت موفق پروژه مهم است و صرف نظر از نوع و اندازه پروژه‌ها، به برنامه ریزی، زمان‌بندی و تحویل به موقع آن‌ها کمک می‌کند.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

مراحل تهیه گانت چارت و راهنمای ساخت گانت چارت در اکسل

نمودار گانت چارت

شما مدیران بازاریابی، به راحتی می‌توانید در یک فایل اکسل، یک گانت چارت برای مدیریت تیم خود تهیه کنید. برای این منظور، کافی است مراحل زیر را طی کنید.
مرحله اول – وارد کردن داده‌ها در اکسل
در یک ستون وظایف، و در ستون‌های مقابل آن تاریخ شروع و پایان وظیفه محوله و مدت (فاصله زمانی بین تاریخ شروع و پایان) انجام هر وظیفه را بنویسید.
مرحله دوم – رسم نمودار یا چارت
در این مرحله ستون تاریخ شروع وظایف را هایلایت کنید و سپس از قسمت insert > charts نمودار میله‌ای افقی را انتخاب کنید.
برای اضافه کردن یک سری داده‌های دیگر در نمودار، کافی است بر روی نمودار راست کلیک کرده و گزینه select data را انتخاب کنید تا پنجره افزودن داده‌ها باز شود. بر روی تب add کلیک کرده و از قسمت جدول، مدت (فاصله زمانی بین تاریخ شروع و پایان) را هایلایت کنید.
مرحله سوم – آماده کردن نمودار از نظر ظاهری
برای اینکه نمودار از نظر ظاهری ملموس‌تر و قابل درک تر باشد، از بخش سمت راست (Format Shape)، بخش مرتبط با تاریخ شروع را در نمودار بی‌رنگ کنید تا در نمودار فقط بخش مدت رنگی باقی بماند. با این کار میله‌های مدت هم چنان بر اساس تاریخ شروع از خط عمودی نمودار فاصله خواهند داشت و در نتیجه ترتیب انجام وظایف مشخص خواهد شد.

مقاله پیشنهادی: Agile چیست؟ (نحوهٔ مدیریت پروژه با رویکرد اجایل)

جمع بندی
گانت چارت یکی از ابزارهای مدرن و مهم در زمان‌بندی کارهاست. بدون نمودار گانت ممکن است یک پروژه سروقت تمام نشده و به خوبی مدیریت نشود. اهداف گانت چارت، مدیریت زمان و وظیفه است.

3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ریحانه ربیعی
ریحانه ربیعی
2 سال قبل

ممنون از پست مفیدتون. برای رسم گانت چارت می‌تونید از نرم افزار فارسی بهتایم behtime.ir هم استفاده کنید.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!