فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

اشتباهاتی که منجر به شکست بازاریابی محتوایی می‌شود

مقالات دیجیتال مارکتینگ | آرمان صفایی | تاریخ بروزرسانی : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

اشتباهاتی که منجر به شکست بازاریابی محتوایی می‌شود

پیشتر در بلاگ یکتانت درباره بازاریابی محتوایی چیست صحبت کردیم. بازاریابی محتوایی آن‌قدر تأثیرگذار است که می‌تواند کمرِ کسب‌وکار شما را بشکند یا که راست کند. این کار یا توسط تیم محتوای سازمان شما انجام می‌گیرد و یا آن که سفارش تولید محتوا به بیرون از سازمان داده می‌شود. در این مطلب درباره علل شکست بازاریابی محتوایی خواهید خواند.

شکست بازاریابی محتوایی چیست

هنگامی که صحبت از شکست بازاریابی محتوایی می‌کنیم منظور ۲ اتفاق است یا این که شما پس از هزینه‌های گزاف نتوانید به هدف خود از بازاریابی محتوایی برسید یا این که نتایج عکس بگیرید.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

به عنوان مثال ممکن است هدف شما از بازاریابی محتوا جذب ترافیک بیشتر باشد و به آن دست نیابید و شکست بخورید. یا این که بخواهید مشتریان خود را با امکانات محصول خود آشنا کنید و فروش خود را افزایش دهید درحالی که مشتریان شما بدتر کاهش پیدا کنند.

آنچه در ادامه می‌آید، بدترین اشتباهاتی است که ممکن است منجر به شکست بازایابی محتوایی شما شود:‌

۱. ناآگاهی از مخاطبان‌ (پرسونای خریدار)

ناآگاهی از پرسونای خریدار یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که ممکن است در زمینه‌ی بازاریابی محتوایی مرتکب شوید. اگر برای شناخت مخاطبان خود زمان کافی صرف نکنید، چطور می‌توانید دریابید که چه چیزهایی توجه آنها را به خود جلب می‌کند؟

یک راه عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطبان، شناخت پرسونای خوانندگان، علاوه بر پرسونای خریدار است. باید بدانید که همه‌ی خوانندگانِ محتوای شما، خریداران شما نخواهند بود.

موضوعاتی که در وبلاگ خود می‌نویسید، به اهدافی بستگی دارد که می‌خواهید به آنها دست یابید؛ برای اغلب شرکت‌ها، وبلاگ فرصتی است برای آموزش‌ و پرورش مشتریان بالقوه و سرانجام هدایت آنها به درون قیف فروش.

درباره‌ی خوانندگان خود و بخش‌بندی مناسب‌تر آنان پرسش‌های زیر را از خود بپرسید:‌

  • بازه‌ی سنی آنها چقدر است؟
  • عناوین شغلی‌شان چیست؟
  • موقعیت مالی‌شان چیست؟
  • سطح تحصیلات‌شان چقدر است؟
  • سرگرمی‌های‌شان چیست؟
  • دردشان چیست ؟

۲. ناکامی در ارائه‌ی محتوای باکیفیت

هدف اولیه‌ی بازاریابی محتوایی، فراهم آوردن اطلاعات باکیفیت برای خوانندگان و خریداران احتمالی است. برای تازه نگه داشتن محتوا و قابلیت خوانایی آنها، باید به طور مرتب و منسجم مطلب بنویسید.

چنانچه مدت‌زمان زیادی بگذرد و طی آن، نوشتارهای وبلاگی پست نکنید، خوانندگان نیز دیگر به وبسایت شما نخواهند آمد. تا جایی که می‌توانید به طور مرتب مطلب پست کنید و در عین حال تلاش کنید محتوایی باکیفیت منتشر نمایید.

اگر تنها بتوانید یک مطلب در هفته پست کنید، اشکالی ندارد؛ اما بر کیفیت، بیش از کمیت تمرکز کنید. وقتی مطالبی بی‌کیفیت را در وبلاگ خود قرار می‌دهید، خوانندگان و مشتریان احتمالی را از دست خواهید داد.

همچنین توجه داشته باشید که در الگوریتم جست‌وجوی گوگل، تولید محتوای باکیفیت که پیوسته بهبود می‌یابد، بهترین راه قابل اعتماد برای دیده شدن و کسب رتبه است.

۳. عدم ویراستاری

برای همه‌ی شماهایی که به دستور زبان و آیین نگارش فارسی اهمیت زیادی می‌دهید، این قطعا یکی از دردناک‌ترین موارد است. تا حالا شده به یک مطلب وبلاگی بربخورید و ببینید ذ را ز نوشته‌اند و یا …؟ اشکالات ویرایشی ولو کوچک، بسیاری از خوانندگان حساس را فراری می‌دهد و یا این که شما را بی‌احترام نسبت به دستور زبان فارسی نشان می‌دهد. پس، پیش از انتشار مطالب باید حتما آنها را به‌دقت ویرایش کنید و غلط‌های تایپی، املایی و احیانا دستوری را اصلاح کنید. همچنین بهتر است مقاله را پیش از انتشار در اختیار همکاری قرار دهید تا او نیز به عنوان یک خواننده معمولی اصلاحات لازم را روی آن انجام دهد.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۴. عدم استفاده مجدد از محتوا

اگر شرکت شما برای مدتی است که محتوا تولید می‌کند، احتمالا صدها مطلب در مورد موضوعات گوناگون منتشر کرده است. می‌توانید مطالب و محتوای تولیدشده‌تان را تکرار و تکرار کنید.

پیشنهادهایی برای استفاده مجدد از محتوا:

  • اگر گزارشی دارید، می‌توانید آن را به چندین مقاله‌ی وبلاگی تقسیم کنید
  • ویدئو یا اسلایدی را از دل مقالات آموزشی خود تهیه کنید
  • مطالب صوتی و تصویری خود را به شکل نوشتاری درآورید
  • از محتوای موجود بهره بگیرید و نکات مشخصی را بسط دهید و ایده‌های جدیدی معرفی کنید
  • محتوای قدیمی و محبوب را با اعضای جدید وبسایت خود به اشتراک بگذارید

هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد چرخ را از اول اختراع کند و هر دفعه محتوایی از نو بیافریند. یک راه خوب برای ترویج کتاب‌های الکترونیکی‌تان این است که برش‌هایی از آن کتاب‌ها را به صورت مقالات وبلاگی در اختیار خوانندگان خود قرار دهید. فقط فراموش نکنید که در پایان مقاله‌ی وبلاگ، یک درخواست انجام کار (Call-To-Action) بگذارید تا خوانندگان خود را به دانلود کل کتاب تشویق کنید. بنابراین، اجازه ندهید تلاش‌های گذشته‌تان بر باد رود. از آنچه پیش‌تر اندوخته‌اید، پیوسته بهره بگیرید و در قالب‌های تازه در اختیار مخاطبان‌تان قرار دهید.

۵. نداشتن فراخوان عمل (Call To Action)

بسیاری فراموش می‌کنند که محتوایی که تولید می‌کنند نیز حتما باید یک یا چند فراخوان عمل داشته باشد. چرا که یک مخاطب ممکن است بعد از مطالعه محتوای باکیفیت شما نداند که گام بعدی چیست؟ دیگر کجا می‌تواند اطلاعات بیشتری کسب کند؟ اگر علاقمند به خرید شد باید کجا برود؟ مطالب مرتبط دیگر به این موضوع که شاید برایش جذاب باشد کجاست؟ یا … . لذا حتما حتما باید حداقل یک فراخوان عمل مشخص برای خواننده محتوا قرار دهید.

چهار عامل شکست بازاریابی محتوایی

برای اینکه بتوانید استراتژی تولید محتوای خود را در مسیری درست پیش ببرید، به چهار اشتباهی که می‌تواند به بهای از دست رفتن فرصت‌های ارزشمند برای کسب‌وکارتان تمام شود، توجه کنید.

۱. عناوین غیرجذاب

عنوان محتوای شما اغلب نخستین خط ارتباطی میان مشتری و برند شماست. اگر در پی راهی برای جذاب‌تر کردن عناوین مطالب خود هستید، به آنالیتیکس وبسایت خود نگاهی دوباره بیندازید. با شناسایی عناوینی که در گذشته مخاطبان زیادی جذب کرده‌اند، اطلاعاتی به دست می‌آورید که شما را در گزینش عناوین بعدی راهنمایی خواهد کرد.

علاوه بر این، آنالیتیکس به شما کمک خواهد کرد تا عناوینی برگزینید که از سوی مخاطبان شما در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بیشترین مقبولیت را دارند. یک اشتراک اجتماعی، از دیدگاه توزیع محتوا ارزشمند است؛ چرا که مسیر جدیدی را برای رسیدن محتوای شما به مخاطبان ناآشنا باز می‌کند.

۲. عدم اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

اینکه از خوانندگان خود بخواهید محتوای شما را به صورت دستی در شبکه‌های اجتماعی کپی، پیست و اشتراک‌گذاری کنند، درخواست بسیار زیادی است. از این رو، به عنوان یک مسئله‌ی جدی، باید به چگونگی کاربری محتوا بیندیشید. اغلب اوقات، ما با خواندن مقاله‌ای ارزشمند، آن را به اشتراک می‌گذاریم تا فالورهای خود را از آن بی‌بهره نگذاشته باشیم. بنابراین، شما باید فرایند اشتراک‌گذاری محتوا را برای خوانندگان‌تان تا جای ممکن ساده کنید. اگر راهی سریع و آسان برای اشتراک‌گذاری محتوا در صفحه خود قرار ندهید، مخاطبان شما ناگزیر باید از سایت شما خارج شوند، به حساب شبکه‌ی اجتماعی خود لاگین کنند و قبل از آن‌که آن را پست کنند، در نیوزفید خود گم شده و اشتراک‌گذاری را فراموش خواهند کرد.

دکمه‌های آماده برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، همراه با ارتقای تجربه‌ی کاربری، باعث می‌شوند تا خوانندگان مطالب مورد پسند را برای فالورها و دوستان خود به اشتراک بگذارند و مطالب شما دست به دست در توییتر، اینستاگرام و تلگرام و دیگر شبکه‌ها بچرخد و طیف گسترده‌ای از مخاطبان را به خود جذب کند.

۳. تلاش برای راضی کردن همه‌ی مخاطبان

بسیاری از بازاریابان محتوایی به هنگام تولید محتوا، این ایده‌ی خطرناک را پیوسته در سر دارند که باید همگان را خشنود نگه دارند که مبادا حتی یک نفر از این محتوا لذت کامل نبرد و او را از خود برانیم.

انتقادی که بر این تفکر تولید محتوا وارد است، این است که نمی‌توان همه را راضی نگه داشت. پس به جای اینکه تلاش کنید همه را راضی کنید، تنها درباره‌ی آنچه می‌دانید و می‌فهمید مطلب بنویسید.

اگر تلاش کنید که محتوای شما برای همه جذابیت داشته باشد، به سختی قادر خواهید بود مخاطبان وفاداری جذب کنید؛ چرا که محتوای شما به جای اینکه بر علاقه‌مندی‌ها و نیازهای قشری خاص تمرکز داشته باشد، مطالبی کلی و عامیانه خواهد بود که همه جا پیدا می‌شود.

برای تولید محتوای واقعا اصیل و مطلوب، باید بدانید شخصیت‌های خریدار شما چه انگیزه‌هایی دارند. اگر به‌خوبی به رفتارها و هدف‌های شخصی و کسب‌وکاری آنها واقف باشید، آسان‌تر می‌توانید محتوایی در اختیارشان قرار دهید که از آن لذت ببرند و آن را به اشتراک بگذارند.

۴. تعریف از خود اغراق‌آمیز

هیچ‌چیز بدتر از کسی نیست که در جمع، همه‌اش درباره‌ی خودش حرف می‌زند. این‌گونه افراد گوش شما را دربست در اختیار خود می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند شما یک کلمه حرف بزنید. شما هم درحالی‌که مات و مبهوت خشک‌تان زده، هر از گاهی سر خود را به نشانه‌ی تأیید تکان می‌دهید.

اغلب اوقات از هم‌نشینی با این‌گونه افراد احساس بسیار ناخوشایندی پیدا می‌کنید؛ زیرا که درک نمی‌کنید چرا فردی تا این‌قدر می‌تواند خودشیفته باشد. خُب، همین موضوع درباره‌ی تولید محتوا نیز صدق می‌کند.

هیچ‌کس علاقه ندارد مقاله‌ای را در وبلاگی بخواند که نویسنده‌اش مدام سنگ خود را به سینه می‌زند و مثل عقده‌ای‌ها از خودش تعریف می‌کند. بنابراین، از تولید محتوایی که از بالا تا پایین فقط درباره‌ی خودتان است بپرهیزید. در عوض، بکوشید محتوای خود را پیرامون محور مخاطبان خود شکل دهید. به پست‌های وبلاگی‌تان، به عنوان فرصتی برای فراهم آوردن منبعی ارزشمند برای مشتریان آینده‌ی خود نگاه کنید نه کارزاری برای فروش.

یکی از مهم‌ترین نکات هنگام تولید محتوای تازه این است که محتوا باید نیازهای مخاطبان شما را هدف بگیرد، نه نیازهای خودتان را.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

این هفت قانون تولید محتوا را نقض نکنید

در دنیای بازاریابی محتوایی، تنها پست‌های عالی و فوق‌العاده ماندگار خواهند شد.

حال که نیاز به محتوای باکیفیت رو به فزونی است و زمان نیز محدود، تولید محتوای واقعا باکیفیت، به بالا رفتن از کوهی عظیم می‌ماند. برای تسهیل این فرایند، با توجه به هفت قانون مهم می‌توانید محتوایی مطلوب تولید کنید و ترافیک خوبی را برای سایت خود به ارمغان آورید.

۱. بدانید برای چه کسی می‌نویسید

پیش از اینکه یک کلمه بنویسید، مهم است بدانید چه کسی مطالب شما را می‌خواند. دوست دارید محتوای شما به دست چه کسی برسد؟ نقاط درد او چیست؟ همه‌ی این پرسش‌ها به شما کمک خواهند کرد تا بر پیام خود تمرکز کنید و محتوایی عرضه کنید که از عناصر لازم برای بازتاب در جامعه و الهام‌بخشی به مخاطبان برخوردار باشد.

اغلب اوقات تولیدکنندگان محتوا آن‌قدر محو تولید محتواهایی جالب و سرگرم‌کننده می‌شوند که واقعا فراموش می‌کنند باید با مخاطب ارتباط برقرار کنند. پس، همچنان که در پی تولید محتوایی لذت‌بخش برای مردم هستید، از فرایند برقراری و تحکیم ارتباط نیز غافل نشوید.

۲. رهنمودهایی فراموش‌نشدنی بدهید

اغلب مشترکانِ وبلاگ شما در پی محتوایی عالی هستند و مطالب متوسط را برنمی‌تابند. صرف نظر از عنوان مطالب، خود محتوا نیز باید فرصتی فراهم کند تا ارزش خود را به مخاطب اثبات کنید و اگر از چنین فرصتی به شایستگی بهره نگیرید، مخاطب به دیگر مطالب‌تان نیز اعتنایی نخواهد کرد. بنابراین، بر جلب توجه تمرکز کنید و به مخاطب حس همدلی القا کنید؛ تلاش کنید به اندازه‌ی کافی، کنجکاوی را در او برانگیزید تا به خواندن مطالب شما ترغیب شود.

۳. آیین نگارش و اصول دستوری را در اولویت قرار دهید

گاهی‌وقت‌ها مخاطب روی مطلب کلیک می‌کند و با نثری شلخته، ازهم‌گسیخته و انبوهی از غلط‌های تایپی، املایی و نگارشی روبه‌رو می‌شود؛ همین سهل‌انگاری کافی است تا دیگر برای محتوای شما ارزشی قائل نباشد. لغزش‌های نوشتاری و نثر ضعیف، نه تنها به اعتبار کسب‌و‌کار شما لطمه می‌زند، بلکه خواننده را نیز از مطالب شما دور می‌کند. هرچه خواننده زمان بیشتری را با نوشتار ضعیف و نابسامان شما هدر دهد، احتمال بیشتری وجود دارد که در نیمه‌های راه، صفحه را ببندد و آزرده‌خاطر پی کار خودش برود.

اندکی اشتباه تایپی ایرادی ندارد و گاه گریزناپذیر است، اما مطالب خود را باید حتما پیش از انتشار بازخوانی کنید. اگر خسته‌اید و نگران اشتباهات هستید، بهتر است بخوابید و صبح، مطلب را از نو بخوانید یا از یک ویراستارِ همکار بخواهید آن را بازبینی و اصلاح کند.

۴. همان‌گونه که سخن می‌گویید بنویسید

محتوای بسیاری در اینترنت وجود دارد. اگر نتوانید شخصیت و لحن خود را به شایستگی از دیگران متمایز کنید، به احتمال زیاد، این مطالب سخیف و پیش‌پاافتاده‌ به حاشیه رانده می‌شود. همچنان‌که سطح حرفه‌ای‌گری در کسب‌و‌کارهای گوناگون متغیر است، باید بدانید که پشت این کت‌و‌شلوارهای اتوکشیده، انسان‌هایی واقعی با گوشت و پوست و احساس وجود دارند. هرچه با انسان‌ها مانند انسان رفتار کنید، آنها پیام شما را بهتر خواهند شنید. وقتی همان‌گونه که سخن می‌گویید، مطلب بنویسید، محتوای شما صمیمی‌تر می‌شود و یک جور سبک محاوره‌ای و دعوت‌کننده پیدا می‌کند.

فقط فراموش نکنید که محتوا را ویرایش کنید! با اینکه ما سبک محاوره‌ای را توصیه می‌کنیم، اما در این سبک نیز، اصول دستوری و نگارشی مهم هستند.

۵. کوتاه و گزیده بنویسید

تنها نکته‌ای که تولیدکنندگان محتوا نباید فراموش کنند، این است که محتوا هرچه کوتاه‌تر باشد، بهتر است. آخر مگر شمار کسانی که این روزها وقت خواندن روزانه یک کتاب الکترونیکی ۵۰ صفحه‌ای را دارند چقدر است؟ در حقیقت، امروزه در میان پیام‌رسانی‌های ۱۰ثانیه‌ای در تلگرام، دابسمش‌های کوتاه ۳۰ثانیه‌ای در اینستاگرام و توییت‌های ۱۴۰کاراکتری، تقاضا برای محتوای فشرده و گزیده بیش از هر زمان دیگر است. پس، اگر واقعا تمایل دارید که توجه مخاطب را جلب کنید، نه تنها باید سلیقه‌ی او را در نظر بگیرید، بلکه باید مطالب را هرچه فشرده‌تر به او تقدیم کنید.

۶. به عناوین توجه کنید

طبق آمارها به طور میانگین، از هر ۱۰ نفر، ۸ نفر عنوان محتوا را می‌خوانند، اما تنها ۲ نفر از هر ۱۰ نفر بقیه‌ی مطلب را مطالعه می‌کنند. اساسا، عنوان مطلب شما نخستین چیزی است که مخاطب می‌بیند. اگر می‌خواهید مخاطب بقیه‌ی مطلب را بخواند به گزینش عناوین جذاب بسیار توجه کنید.

عنوان باید به نوعی انتظارات مخاطب را برآورده کند. به بیان دیگر، باید سودی داشته باشد و یک بازنمایی دقیق از آنچه در مطلب نهفته است، به مخاطب القا کند و به‌گونه‌ای نوشته شود که تا حد امکان قابل‌اشتراک‌گذاری باشد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هوشمند سازی ساختمان
هوشمند سازی ساختمان
4 سال قبل

سلام. میشه لطفا در مورد ار اس اس توضیح مختصری بدید؟

محمود حسینی
محمود حسینی
پاسخ به  هوشمند سازی ساختمان
4 سال قبل

سلام.” rss پدیده‌ای است كه امكان جمع‌آوری اطلاعات و اخبار را از سایت‌های مختلف فراهم می‌كند بدون این كه مجبور باشید از این سایت به آن سایت سر بزنید.” برای اطلاع بیشتر می‌تونید به سایت تبیان سر بزنید.

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری