فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) چیست؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۲ مهر ۱۴۰۲

محتوای تولید شده توسط کاربر که به محتوای کاربرساز نیز شناخته می‌شود آنقدر اهمیت دارد که حتی می‌تواند در سطح کلان و تصمیم‌گیری‌های بزرگ کسب و کار شما نقش بسیار زیادی داشته باشد. محتوای تولید شده توسط کاربران به هر شکلی که باشد باید جدی گرفته شود؛ چراکه مزایای زیاد آن می‌تواند منافع بسیاری را برای شما در پی داشته باشد.
در این مطلب می‌خواهیم درباره محتوای تولید شده توسط کاربر، اهمیت آن و بازاریابی محتوایی براساس محتوای کاربرساز بیشتر صحبت کنیم.

UGC مخفف چیست؟

UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر در واقع مخفف User Generated Content است که نشان می‌دهد این محتوا در فرمت‌های مختلف توسط کاربران خلق شده است.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) چیست؟

اگر بخواهیم بگوییم UGC چیست، در واقع محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) به انواع محتوایی گفته می‌شود که توسط کاربران خلق و منتشر می‌شود. این محتوا می‌تواند در قالب یکی از فرمت‌های محتوا به صورت مستقل باشد، یا می‌تواند به عنوان یک کامنت زیر پستی باشد که شما منتشر کرده‌اید. اما نکته مهم اینجاست که محتوای کاربرساز به هر شکلی که باشد باید جدی تلقی شود؛ چراکه هیچ چیز به اندازه نظر مخاطبان مهم نیست و براساس محتوای تولید شده توسط آنها می‌توان به ذائقه و نیازهای‌شان پی برد.
به عنوان یکی از انواع محتوای تولید شده توسط کاربر می‌توان به پست‌هایی اشاره کرد که کاربران در سایت‌هایی چون ویرگول، اینستاگرام، مدیوم، لینکدین، فیسبوک، یوتیوب و… منتشر می‌کنند. این پست‌ها می‌توانند به شکل متن، ویدیو، صوت یا عکس باشند. حتی تاییدیه‌هایی که مشتری بعد از خرید یک محصول یا دریافت خدمات برای شما می‌فرست یا نظری که در بخش‌های کامنت‌ها می‌گذارد می‌تواند نوعی از محتوای تولید شده توسط کاربران باشد.
نوع دیگری از UGC سوالاتی است که کاربران می‌پرسند و این بخش می‌تواند در برنامه تولید محتوا به شما کمک شایانی کند. حتی پست‌هایی که می‌خواهید کاربران براساس یک هشتگ یا مسابقه خاص بسازند نیز نوعی از محتوای تولید شده توسط کاربر است.
برخی معتقدند محتوای تولید شده توسط کاربر به هر شکلی که باشد باید سه ویژگی زیر را در بر بگیرد:

  1. در قالب و چارچوب حرفه‌ای تولید محتوا تولید شده باشد.
  2. در فضای آنلاین به صورت عمومی منتشر شده باشد.
  3. حداقل تلاش لازم برای تولید آن را شاهد باشیم.

اهمیت محتوای تولید شده توسط کاربران برای کسب و کارها

اگر بخواهیم اهمیت تولید شده توسط کاربر در کسب و کارها را به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح دهیم باید بگوییم برای هر مدیر کسب و کاری، هیچ چیز مهمتر از نظرات، بازخوردها، پیشنهادات و انتقادات مشتریانش نیست. بنابراین این ساده‌ترین محتوایی است که کاربران می‌توانند تولید کنند که نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به یک کسب و کار دارد. ضمن اینکه بسیاری از خریداران پیش از خرید، بخش نظرات کاربران را بررسی می‌کنند و سپس تصمیم به خرید می‌گیرند.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.


از سوی دیگر بازخوردها، نظرات و ذائقه مشتریان می‌تواند تعیین کند که محصول یا خدمت بعدی شما چه باشد یا اینکه متوجه شوید الان چه خلأیی در بازار وجود دارد و با پر کردن آن بتوانید هم نیاز مشتریان را برآورده کنید و هم بتوانید از رقبا پیشی بگیرید.
جای دیگری که UGC کمک زیاد به شما می‌کند، زمانی است که نمی‌دانید چه محتوایی در سایت یا بلاگ خود منتشر کنید و می‌توانید براساس سوالات، نیازها و خواسته‌های مخاطبان و کاربران به راحتی موضوعات زیادی را برای تولید محتوا بیابید. این کار باعث می‌شود تا مخاطبان بیشتری جذب کنید و از سوی دیگر بتوانید نرخ تبدیل بیشتری دریافت کنید.
گاهی مهمترین دارایی کسب و کارها و استارتاپ‌ها به ویژه آنهایی که محتوامحور هستند، کاربران آنها هستند. به عنوان مثال می‌توان به سایت ویرگول اشاره کرد که تمام محتوا و به اصلاح چرخ آن با محتوایی می‌چرخد که کاربران تولید می‌کنند. یکی دیگر از محتواهای تولید شده توسط کاربر در این سبک می‌تواند پست مهمان در بلاگ یا سایت شما باشد که نه تنها به استراتژی و برنامه محتوای شما کمک می‌کند، بلکه باعث ایجاد تنوع و افزایش کیفیت نیز می‌شود.

UGC چه مزایایی دارد؟

همان طور که اشاره کردیم محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) می‌تواند مزایای زیادی برای کسب و کارها و دیگر کاربران داشته باشد. این نوع محتوا نه‌تنها در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان به مدیران مشاغل کمک ویژه‌ای می‌کند، بلکه می‌تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • برندسازی و افزایش آگاهی از برند
  • افزایش اعتبار شما به عنوان رهبر بازار
  • بهبود وضعیت متریک‌های پروفایل شما در شبکه‌های اجتماعی
  • تولید لیدهای باکیفیت
  • دریافت بک لینک و بهبود سئو
  • افزایش تعداد مخاطبان و فالوئرها
  • افزایش میزان مشارکت و تعامل
  • تصمیم‌گیری برای اضافه کردن محصولات و خدمات جدید یا حذف نمونه‌های بدون طرفدار
  • تولید محتوای منحصربه‌فرد
  • امکان بهبود سفارشی‌سازی محصولات و خدمات
  • تقویت روابط با مخاطبان
  • بهبود استراتژی و برنامه بازاریابی محتوایی
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها و منابع مصرفی
  • افزایش نرخ تبدیل
مقاله پیشنهادی: بهترین روش‌های تبلیغات کسب و کارهای کوچک

بازاریابی محتوایی از طریق UGC

ugc یا محتوای تولید شده توسط کاربر

همانطور که می‌دانید ساده‌ترین تعریف بازاریابی محتوایی استفاده از محتوای کاربردی و جذاب در راستای تحقق اهداف بازاریابی و تبلیغات و افزایش نرخ تبدیل است. پس در این مسیر چه چیزی بهتر از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) که باعث می‌شود مخاطبان بیشتر درگیر شما بمانند، خریداران خرید بیشتری کنند و کاربران دیگر نیز با استفاده از نظرات خریداران قبلی به مشتریان شما تبدیل شوند.
یکی از مشهورترین و موفق‌ترین کمپین‌های بازاریابی محتوایی مبتنی بر UGC را باید کمپین Share a Coke کوکاکولا بدانیم که اولین بار سال 2011 برگزار شد و توانست به موفقیت چشمگیری برسد. در این کمپین کوکاکولا روی یک طرف برچسب نوشابه‌هایش نام برند خود و یک طرف دیگر یکی از 250 نام پرطرفدار آمریکایی‌ها را زده بود تا مخاطبان با پیدا کردن نام خود، تصویر نوشابه کوکاکولا را به اشتراک بگذارند.
از آنجایی که بیش از 70 درصد مصرف‌کنندگان پیش از خرید محصول، نقد و بررسی آن توسط کاربران دیگر را می‌خوانند، شما می‌توانید از این طریق اعتماد آنها را جلب کنید و ترافیک وب‌سایت‌تان را افزایش دهید.
ویدیوهای UGC نیز دید بسیار خوبی نسبت به برند، محصولات و خدمات شما ایجاد می‌کنند و باعث می‌شود آگاهی از برند و اعتبار برندتان افزایش پیدا کند. ویدیوهایی که توسط کاربران تولید می‌شوند بهترین نوع محتوایی هستند که آنها می‌توانند در اختیار شما قرار دهند یا در رسانه‌های دیگر به اشتراک بگذارند تا کاربران دیگر با خیال راحت تبدیل به مشتریان‌تان شوند.
گمیفیکیشن یکی دیگر از بهترین روش‌های تشویق کاربران به تولید محتواست که باعث می‌شود تاثیرات مثبت زیادی روی بازاریابی محتوایی شما داشته باشد. در این حالت جوایزی را برای کاربران در نظر می‌گیرید که در صورت تکمیل کردن یک سری کارها به آنها تعلق می‌گیرد.
مهمترین هدف گیمیفیکیشن این است که کاربران مدت زمان طولانی درگیر شما بوده و تعامل و مشارکت بیشتری داشته باشند. به همین دلیل می‌توانید با گذشت زمان، فالوئرها و مشتریان را به مشتریان وفادار تبدیل کنید تا تشویق شوند دوباره از شما خرید کنند.

مقاله پیشنهادی : آموزش ویدئو مارکتینگ به صورت اصولی و گام به گام

جمع بندی
محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) که به محتوای کاربرساز نیز شناخته می‌شود یکی از با ارزش‌ترین انواع محتواست که نه تنها برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد، بلکه می‌تواند برای کاربران دیگر نیز مفید باشد. محتوای تولید شده توسط کاربر آنقدر اهمیت دارد که می‌تواند مستقیما در تصمیمات خرد و کلان کسب و کار تاثیر بگذارد. ممکن است تقاضا و نیاز کاربران این سرنخ را به شما بدهد که محصولات جدید اضافه کنید یا محصولات قبلی را دیگر تولید نکنید.
از سوی دیگر می‌توانید با شناخت نیازهای بازار سریع‌تر از رقبا نسبت به پرکردن آن بخش اقدام کنید. ضمن اینکه محتوای تولید شده توسط کاربر با افزایش آگاهی نسبت به برند، تایید محصولات و خدمات، و افزایش اعتبار شما می‌تواند در موفقیت بازاریابی محتوایی نقش مهمی داشته باشد.

4.4/5 - (7 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Shayan Esmaeili
Shayan Esmaeili
2 سال قبل

بسیار عالی و مفید بود . دیدگاهم نسبت به محتوای تولید شده توسط کاربران تغییر کرد. ممنون از زحماتی که کشیدید 🙂

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  Shayan Esmaeili
2 سال قبل

سلام 🙂
بسیار خوشحالمون کردین با فیدبکتون

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری