فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

سخنان قائم‌مقام‌ِ مدیرعامل یکتانت در مجمع هماهنگی بخش خصوصی

ندا عروضی | تاریخ بروزرسانی : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

سخنان قائم مقام‌ِ مدیر عامل یکتانت

شنبه ۲۶ مرداد ۹۸ اجلاس مجمع هماهنگی بخش خصوصی توسط مجموعه فن‌آورد برگزار شد. این رویداد تنها رویداد بخش خصوصی مورد تایید بنیاد ملی نخبگان و مجری آزمون استخدام بخش خصوصی کشور است و در نظر دارد نیروی کارآمد را شناسایی و به شرکتهای فنّاور، صنعتی و دانش‌بنیان معرفی کند. محوریت این مجمع، ارزیابی و توانمندسازی سرمایه انسانی است و با گرد هم آوردن بیش از ۸۰۰ نفر از مدیران عامل شرکت‌های خصوصی سراسر کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی (سالن اجلاس سران) تلاش کرد تا اطلاعات خوبی را در این زمینه منتقل کند.

محورهای اصلی مجمع هماهنگی بخش خصوصی :
  • شکاف بین عرضه و تقاضا
  • مدل‌های مشارکت بخش خصوصی در نظام عرضه سرمایه انسانی
  • جایگاه سرمایه انسانی در نظام ملی نوآوری
  • جورسازی بین کارجو و کارفرما ( match making)
  • آینده مشاغل

از آنجایی که در این همایش، مدیران عامل بسیاری از شرکت‌های برتر حضور داشتند، فرصت خوبی برای شبکه‌سازی بین آن‌ها فراهم شده بود. علاوه بر این تمامی شرکت‌ها می‌توانستند در سامانه نظرسنجی شایستگی‌های شغلی در رابطه با اولویت‌بندی و عناوین شایستگی‌های شغلی مد نظر خود، با یکدیگر تبادل نظر کنند و فرصتی را جهت کشف و ارزیابی استعدادهای مهم به دست آورند.

مخاطبان این اجلاس، مدیران شرکت‌های خصوصی بودند که به اهمیت منابع انسانی در سازمان آگاهی داشتند. ایشان در این اجلاس می‌توانستند اولویت‌های استخدامی خود را اعلام کنند تا در فرایندهای ارزیابی و عرضه سرمایه انسانی در کشور اعمال شود.

افراد مطرح متعددی از جمله جناب آقای مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در این اجلاس سخنرانی کردند. به گزارش ایسنا، مسعود خوانساری در نخستین مجمع هماهنگی بخش خصوصی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، به آسیب‌شناسی اقتصاد کشور پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که چرا با وجود این تعداد نیروی تحصیلکرده و مجرب، بیکاری وجود دارد و آیا جایگاه فعلی کشور متناسب با ظرفیت‌های آن هست یا خیر؟

همچنین پنلی با عنوان «چالش‌های منابع انسانی» نیز با حضور علی قاسم‌خانی، مدیر ارشد منابع انسانی شرکت اسنپ، پیمان فخاریان، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت یکتانت، جواد محجوب، رئیس انجمن صنفی مدیران منابع انسانی و مجید حسینی‌نژاد، بنیان‌‌گذار علی‌بابا برگزار شد. در این پنل ایشان پیرامون مشکلاتی که در استخدام افراد وجود دارد، صحبت کردند و اذعان داشتند که سیستم آموزشی، دانش‌آموزان و دانشجویان را به انداره‌ی کافی برای محیط کار آماده نمی‌کند و با وجود داشتن مدرک تحصیلی لازم است باز هم در شرکت آموزش ببینند.

 

پیمان فخاریان، قائم‌مقام مدیرعامل یکتانت، باور دارد که در بسیاری از مواقع استخدام نیروهای جوان و تازه‌نفس برای سازمان بهتر است. در ادامه بخشی از صحبت‌‌های ایشان را پیرامون نسل جدیدِ منابع انسانی بازگو می‌کنیم. لازم به ذکر است که تمرکز صحبت‌های پیمان فخاریان بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌ی آی‌تی است.

عرضه‌ی نیروی انسانی توسط بخش خصوصی و جایگاه بخش خصوصی در این عرضه

«سیستم آموزش و پرورش ما به نحوی است که مانع رشد خلاقیت در دانش‌آموزان می‌شود و به ذهن افراد چهارچوب می‌دهد. بسیاری از دانش‌آموزان به نحوی در این سیستم آموزشی رشد می‌کنند که حتی به خود اجازه‌ی فکر کردن خارج از این چهارچوب را نمی‌دهند. این موضوع به مرور زمان سبب ازبین رفتن خلاقیت می‌شود و افراد نمی‌توانند راهکارهای جدید مطرح کنند و ایده‌هایی نو به کار ببندند.

از طرفی هر فرد برای موفق شدن در مسیر کاری علاوه بر مهارت‌های سخت، به مهارت‌های نرم مختلفی نیاز دارد. ولی متاسفانه سیستم آموزشی ما، مهارت‌های نرمی همچون مذاکره، قدرت حل مساله، انتقادپذیری و … را به دانش‌آموزان و دانشجویان نمی‌آموزد و حتی در بسیاری از مواقع باعث ایجاد رقابت بیش از حد و افزایش فردگرایی می‌گردد.

با ورود به دانشگاه‌ نیز همین منوال ادامه پیدا می‌کند و روابط بسیاری از دانشجویان بر پایه‌ی رقابت و رنک شدن و نه کار تیمی شکل می‌گیرد. علاوه بر این، فشار روانی در دانشگاه‌های ایران به خصوص دانشگاه‌های برتر بسیار زیاد است؛ سیستم آموزشی با ایجاد فشار بیش از حد به دانشجویان باعث فرسودگی آن‌ها می‌شود. در بسیاری از مواقع افراد حتی بعد از زمانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، مهارت‌های نرم و سخت لازم برای کار را فرانگرفته‌اند. حتی گاهی مهارت‌های نرمی که به مرور زمان در گذشته یاد گرفته بوده‌اند نیز، تحت تاثیر محیط دانشگاه تا حدودی کم رنگ می‌شود و از بین می‌رود.

در نتیجه به صورت کلی، در صورتی که دو فرد IQ و EQ یکسان داشته باشند و شرایط کاملا برابر باشد و هر دوی آن‌ها بتوانند به صورت تمام وقت در شرکت حضور داشته باشند، فرد ۱۸ ساله به فرد ۲۲ ساله که کارشناسی را پشت سر گذاشته، ۲۲ ساله به ۲۵ ساله‌ی فارغ‌التحصیل ارشد و 25 ساله به فارغ التحصیل دکتری ۳۰ ساله برای استخدام در شرکت ارجحیت دارد. البته گاهی استثنائاتی پیش می‌آید و  طبیعتا هر جایگاه شغلی شرایط متناسب با خود را می‌طلبد ولی به طور کلی فردی که سن کمتری دارد، هنوز خلاقیت بسیاری در ذهنش جاری است. این افراد تازه‌نفس با وجود ترویج فرهنگ فردگرایانه در محیط‌های آموزشی، هنوز هم می‌توانند کار تیمی انجام دهند و جذب سازمان‌های دانش‌بنیان شوند.»

پیمان فخاریان

 

فعالیت یکتانت جهت پرورش منابع انسانی و تلاش برای نگهداشتن استعدادهای کشور

پیمان فخاریان ادامه می‌دهد : «ما در یکتانت همواره سعی کردیم بهترین دانشجوهای کشور را از دانشگاه‌های برتر همانند شریف، تهران، امیرکبیر و … جذب سازمان کنیم. بسیاری از فارغ‌التحصیلان بدون تقریبا هیچ گونه سابقه‌ی کاری وارد شرکت شدند، تلاش ما بر این بود تا دانشجویان باهوش، تلاشگر و با انگیزه را وارد یکتانت کنیم و آموزش‌های لازم را به آن‌ها دهیم و فضای رشدی فراهم کنیم تا بتوانند مهارت‌های سخت و نرم مختلفی را بیاموزند و در جریان کارها قرار بگیرند. ما همواره سعی می‌کنیم بستر خلاقیت را برای افراد سازمان گسترده‌تر کنیم تا با ذهن باز بتوانند ایده‌های ناب بدهند و مشکلاتی را که در سازمان وجود دارد، شناسایی کنند و در این مسیر، خود آن‌ها نیز رشد پیدا کنند. سعی کردیم مهارت‌های نرمی مثل کار تیمی، قدرت حل مساله، خودجوش بودن و … را به این نیروهای جوان و فعال آموزش دهیم و فردگرایی را که در مدارس و دانشگاه‌ها با افراد عجین می‌شود، تا حد ممکن از بین ببریم و به جای آن، همدلی و رشد کردن کنار یکدیگر را بین افراد سازمان ترویج دهیم. همچنین مهارت‌های سخت لازم و متناسب با موقعیت‌ شغلی هر فرد را به او آموزش می‌دهیم.

خدا را شاکریم در حال حاضر ۷۰ جوان با انگیزه در یکتانت مشغول به فعالیت هستند، که مسیر رشد خود را به خوبی دنبال می‌کنند، تجربه کسب می‌کنند و جایگاه خود را پیدا می‌کنند. ما از این بابت بسیار خوشحال هستیم. باعث افتخار ما است که تا حدی توانستیم مانع فرار مغزها را شویم و بستری برای رشد این جوانان پویا و با انگیزه در یکتانت فراهم کنیم.»

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *