فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

رونمایی و نقد کتاب«نسل پنجم بازاریابی» نوشته کاتلر

alirezaamirabadi | تاریخ بروزرسانی : ۵ تیر ۱۴۰۰

نشست رونمایی و نقد و بررسی کتاب نسل پنجم بازاریابی نوشته فیلیپ کاتلر با حضور ناشر، ویراستار علمی، منتقد و حامی کتاب برگزار شد.

کتاب نسل پنجم بازاریابی (فناوری برای بشریت) نوشته فیلیپ کاتلر، هرماوان کارتاجایا و ایوان سیتاوان با ترجمه حسین علی سلطانی و علی صادقی چندی پیش از سوی نشر ادیبان روز و با حمایت یکتانت منتشر شد. مراسم رونمایی از این کتاب با حضور سینا مؤمنی، مدیرعامل یکتانت، علیرضا جاوید مقدم، مدرس کسب و کار و اینفلوئنسر، حامد بختیاری، مدرس کسب و کار و بازاریابی و دامون صلاحی، مدیر انتشارات ادیبان روز در مجموعه یکتانت برگزار شد.

دامون صلاحی، مدیر انتشارات ادیبان روز در ابتدای این نشست با اشاره به جایگاه کاتلر در علم بازاریابی و تاثیر کسب و کار‌های دیجیتال در زمانه معاصر از حمایت یکتانت برای چاپ کتاب تشکر کرد و از مدیرعامل این شرکت در خصوص ابزار‌هایی که مدیران بازاریابی باید به آن مجهز شوند پرسید.

سینا مؤمنی، مدیرعامل یکتانت در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت آشنایی با ادبیات حوزه گفت: «آنچه امروز به آن نیاز داریم این است که مدیران ارشد کسب‌‍وکارها باید با مبانی دیجیتال مارکتینگ آشنایی کلی داشته باشند تا بتوانند حرکت به سمت این حوزه را محقق سازند. گرچه تسلط بر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای مدیران ارشد شاید ضروری نباشد اما دید استراتژیک نسبت به این فضا ضروری است. مدیران می‌توانند با کمک کارشناسان متخصص در حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ: مانند سئو، تبلیغات آنلاین، سوشال مدیا و … اهداف سازمان را محقق سازند. موضوع تحلیل داده نیز یکی دیگر از نکات مهم به شمار می‌رود که در دنیای امروز سرمایه‌گذاری و توجه به آن برای کسب‌وکارها ضروری است.»

مؤمنی در پاسخ به سوال دیگری دربارۀ آژانس‌های تبلیغاتی خاطرنشان کرد: «آژانس‌های تبلیغاتی تا پیش از همه‌گیری کرونا بیشتر در فضای آفلاین فعالیت داشتند اما با تغییرات زمانه، لازم است که به سمت تبلیغات آنلاین بیایند. لازم است که آژانس‌ها دانش تبلیغات آنلاین را کسب کنند و اهمیت آن را به مشتری‌ها و مردم نیز گوشزد کنند. تلاش ما هم این است که دانش دیجیتال مارکتینگ را در اختیار کل حوزه قرار دهیم تا هم آژانس‌ها و هم کسب‌وکارها با دانش کافی به اینم حوزه ورود کنند و بهترین نتایج را کسب کنند.»

مدیرعامل یکتانت در پایان سخنان خود اظهار داشت: «توجه مردم به موضوعاتی همچون محیط زیست بعد از همه‌گیری کرونا بیشتر شده است و در آینده نیز بیشتر می‌شود بنابراین مردم از برندهایی که به این مسئله توجه می‌کنند استقبال بیشتری خواهند کرد. ابزارهای تبلیغاتی آنلاین سبب کاهش مصرف کاغذ و اقلام فیزیکی برای تبلیغات می‌شوند و آسیب کمتری به محیط زیست می‌زنند.»

کتابی درباره‌ی تعامل سازنده فناوری و بشریت

حامد بختیاری، مدرس کسب و کار و بازاریابی نیز در بخشی از این نشست با اشاره به مطالعات نسل‌های مختلف بازاریابی گفت: «کاتلر در این کتاب به بررسی هوش مصنوعی، حسگر‌ها و. . می‌پردازد و این ابزار‌ها را با مارکتینگ ترکیب می‌کند. فناوری‌هایی مثل هوش مصنوعی و ربات‌ها می‌توانند از روی دست بازاریابان انسانی تقلید کنند. در کل کتاب بحث تعامل سازنده فناوری و بشریت را بررسی می‌کند. از دیگر بحث‌های کتاب می‌توان به بحث اخلاق مداری و کاربرد فناوری اطلاعات در حوزه‌های مارکتینگ اشاره کرد.»

این مدرس کسب و کار و بازاریابی با طرح این سوال که هوش مصنوعی قرار است تا کجا به پیش برود ادامه داد: «سازمان‌های داده محور بیشتر در معرض این کتاب هستند. کاتلر این موضوع را پیش می‌کشد که چگونه می‌توان از طریق فناوری‌های نوین، زمینه تحول تحقیقات بازار پیش بیاید. موضوع مهم اینکه ماشین‌ها مثل انسان‌ها نمی‌توانند خونگرم باشند. کاتلر در این زمینه می‌گوید که لازم نیست نگران باشیم چون فعلا قرار نیست ماشین‌ها جای انسان‌ها بنشینند. در نهایت اینکه کتاب نسل پنجم بازاریابی بسیار کتاب جذابی است که راه‌های خوبی برای موفقیت در کسب و کار را پیشنهاد می‌کند.»

ماشین‌ها عالی هستند اما انسان‌ها خونگرم‌اند

علیرضا جاوید مقدم، مدرس کسب و کار و اینفلوئنسر نیز در ابتدای سخنان خود با اشاره به زمینه تخصصی خود در حوزه فروش اظهار داشت: «با توجه به تغییرات این روز‌های دنیا، این کتاب موارد جالب توجه بسیاری را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. موضوعات مطرح شده در کتاب تا حد زیادی هماهنگ با مسائل روز ما است. امروزه به سمتی حرکت می‌کنیم که تمام سازمان‌ها با هر نوع فعالیتی به سمت داده محوری پیش ‌می‌روند. تا پیش از این، اغلب کار‌های پس زمینه توسط ماشین انجام می‌شد و ارتباط با مشتری از طریق منابع انسانی انجام می‌گرفت. کاتلر این مباحث را با هم ترکیب می‌کند. زمانی انسان و ماشین جدا از هم بودند اما در نسل پنجم، بازاری خواهیم داشت که این دو با هم ترکیب می‌شوند و ماشین‌ها به شبیه‌سازی رفتار انسان دست پیدا می‌کند.»

این مدرس کسب و کار به ارتباط بین انسان و ماشین پرداخت و اظهار داشت: «این جمله بسیار به کار می‌رود که ماشین‌ها عالی هستند اما انسان‌ها خونگرم اند. در خصوص مباحث مربوط به اینفلوئنسر مارکتینگ نیز باید گفت که این ترم چیز جدیدی نیست و همیشه وجود داشته است. تفاوت امروز با گذشته، تفاوت در شبکه‌های اجتماعی است و اینکه اینفلوئنسر‌ها به مشتری نهایی نزدیک شده و وارد بطن زندگی انسان‌ها شده اند و ارتباط احساسی قوی‌تر شده است. این نزدیکی ماحصل شبکه‌های اجتماعی است. نکته حائز اهمیت اینکه نباید همیشه محدود به فروش محصولات شویم. نفوذ فناوری و فرهنگسازی در قالب بازاریابی شرکت‌ها نیز باید اتفاق بیافتد.»

جاوید مقدم در پایان سخنان خود افزود: «در خصوص بحث کرونا باید گفت که این همه‌گیری به عنوان شتاب دهنده دیجیتال مارکتینگ عمل کرد. برخی منتظر هستند که بعد از کرونا به عقب برگردیم حال آنکه به نظر می‌رسد چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد. کرونا صرفا شتاب دهنده‌ای برای این تغییرات بود. شاید اگر کرونا نبود ۱۰ سال دیگر به اینجا می‌رسیدیم. بهتر است منتظر برگشت بازار نباشیم.»

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *