فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

رفتار کاربران در سطح وب و اهمیت آگاهی از آن برای مارکترها

رضا سپه‌وندی | تاریخ بروزرسانی : ۲۳ شهریور ۱۴۰۰

فعالیت در واحدهای مارکتینگ پیش از این بسیار ساده بود. اجرای کمپین‌های روتین محیطی، تبلیغات تلویزیونی، پیگیری تلفنی و اقداماتی از این دست روند عمومی عملکرد واحدهای مارکتینگ بوده است.

اما امروزه با پیاده‌سازی کانال‌های دیجیتال مارکتینگ، عملکرد اعضای تیم مو به مو قابل بررسی و ارزیابی است و همین مورد باعث به وجود آمدن چالش‌های جذابی برای افراد حاضر در این واحد است.

ضرورت شناخت و دسته بندی کاربران

بررسی و شناخت مسیر سفر کاربر از تبلیغات به وب‌سایت شما باعث درک بهتر کاربران می‌شود و شما می‌توانید با اصلاح یا حذف تبلیغات، هزینه کمتر و سود بیشتری نصیب سازمان خود کنید.

اما موارد فوق همه هدف یک دیجیتال مارکتر نیست و می‌بایست بعد از بهینه‌سازی به سراغ ارائه هرچه بیشتر ارزش و حس خوب به مخاطب برویم. بطور مثال، با شناخت جنیست و محدوده سنی کاربران می‌توان با لحن نزدیک به مخاطب یک محصول فرهنگی در زمان مناسب ارائه کرد و نسبت به دانش‌افزایی فرد و جامعه قدم برداشت.

سال 1398 وقتی برای یک مجموعه پوشاک قصد اجرای تبلیغات آنلاین داشتیم در فضای سایت‌ها، اینستاگرام و گوگل با هدف قرار دادن دسته‌بندی خانم‌هایی که به پوشاک سنتی و ایرانی علاقه داشتند، تعداد بی‌نظیری از مخاطبین به کسب و کار ما هدایت شدند و نقطه عطف این کمپین نه فقط فروش بلکه پیام‌های مثبت مخاطبان و افراد نخبه فرهنگی و اجتماعی جامعه بود. اگر این کمپین در لحن و محل ارائه تبلیغات بصورت هدفمند اجرا نمی‌شد قطعا به این نتایج نمی‌رسید.

بنابراین هدف ما از شناخت مشتری تنها جلوگیری از اتلاف هزینه‌ها نیست و در پله بالاتری از آن در جهت تاثیرگذاری صحیح در ذهن مخاطب قدم برمی‌داریم.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

چه زمانی نسبت به شناخت رفتار مخاطب اقدام کنیم؟

اشتباهی که بسیاری از کسب و کارها برای شناخت مخاطب انجام می‌دهند این است که تنها در شروع پروژه نسبت به بررسی رفتار مخاطب اقدام می‌کنند درصورتی که شما در تمامی مراحل قبل، حین و پایان یک پروژه یا کمپین می‌بایست نسبت به شناخت رفتار مخاطب و جایگاه برندتان در ذهن مخاطب تحقیقات خود را به روش‌های مختلف پیگیری کنید.

روش‌ها و ابزارهای بررسی رفتار کاربران در سطح وب

استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های ایرانی از ابزارهای گوناگونی برای شناخت و دسته‌بندی رفتار کاربران استفاده می‌کنند.

از ابزارهای پرطرفدار تحلیل رفتار کاربر در ایران میتوان به گوگل آنالیتیکس و هات‌جر برای وب‌سایت و فایربیس برای اپلیکیشن اشاره کرد، همچنین شما می‌توانید از ابزار گوگل فرم برای اجرای نظرسنجی آنلاین و از ابزار گوگل دیتا استودیو برای تصویرسازی گزارشات استفاده کنید.

در کنار این ابزارها، تحلیل کیفی و مصاحبه تلفنی یا آنلاین با مشتریان برای شناخت دقیق‌تر و دریافت نظرات بسیار راه‌گشاست.

یکی از نقاط ضعف صنعت تبلیغات در ایران تا بحال نبود دسته‌بندی‌های دقیق و متنوع کاربران در سطح وب بوده اما امروزه، ارائه سرویس‌های ریتارگتینگ، تبلیغات بنری موضوعی و دسته بندی های ترکیبی گسترده حین ایجاد تبلیغات در پلتفرم‌هایی مانند یکتانت به رشد و بلوغ این صنعت کمک شایانی کرده است.

سخن پایانی

به عنوان یک دیجیتال مارکتر با تمام وجود به این نتیجه رسیده‌ام که هرگونه فعالیت واحد مارکتینگ بدون شناخت دقیق مخاطب و دسته‌بندی آن صرفاً اتلاف هزینه و وقت سازمان است.

گزارش سالانه یکتانت به عنوان یک مرجع اطلاعاتی دقیق می‌تواند در کنار آمار داخلی شرکت ها و اهدافشان، باعث بهینه‌سازی و هدایت صحیح اقدامات واحد مارکتینگ شود.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *