فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

فرمول ساخت ویدیو وایرال

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

ساخت یک ویدیوی ویروسی احتمالا از آرزوهای هر بازاریابی است، چرا که اگر در این ویدیوها بتوانید برند یا یک محصول خود را تبلیغ کنید قطعا نتیجه خوبی برای شما ایجاد خواهد کرد. بر همین اساس ما تصمیم گرفتیم در وبلاگ یکتانت مقاله‌ای در این باره بنویسیم. (چنانچه قصد اجرای تبلیغات ویدیویی را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های یکتانت اطلاع یابید)

 

وایرال ویدیو یا ویدیو وایرال چیست؟

به طورکلی به ویدیوهایی که بازدید خوبی جذب می‌کنند و به سرعت معروف می‌شوند ویدیو وایرال گفته می‌شود. برای ساخت این نوع ویدیوها باید نکاتی را رعایت کنید تا ویدیو شما به بهترین شکل وایرال شود.

نام دیگر ویدیوهای وایرال فیلم‌های ویروسی است؛ یعنی درست مانند یک ویروس بین مردم رواج پیدا می‌کند؛ اما واقعا چه چیزی باعث می‌شود تا این اتفاق رخ دهد؟

بیشتر بخوانید: بازاریابی ویروسی چیست؟ نمونه بازاریابی ویروسی موفق

معیارهای ویروسی بودن یک ویدیو

بازدید

شاید اگر یک سال پیش این سوال را مطرح می‌کردیم پاسخ خیلی ساده‌تر بود، مثلا می‌گفتیم اگر ویدیویی 1 میلیون بازدید جذب کرد یعنی ویروسی است؛ اما در حال حاضر به نقل از یکی از بهترین یوتیوبرها، به ویدیویی که در بین 3 تا 7 روز حداقل 5 میلیون بازدید داشته باشد وایرال یا ویروسی می‌گویند.

مثلا در پلتفرم یوتیوب ویدیوهای وایرال زیادی وجود دارد که بهترین آن‌ها داستان رقص یک بچه کوسه است که در سال 2016 بارگذاری شده و تا همین‌الان حدود 7.2 میلیارد بار بازدید شده است!

البته در بعضی از موارد اگر بازدید یک ویدیو به 500 هزار یا حتی 1 میلیون هم برسد می‌توانیم آن ویدیو را وایرال بنامیم؛ این قضیه بیشتر بستگی به محتوای ویدیو، مخاطبان و محل انتشار آن دارد؛ اما در پلتفرم‌های بزرگ مانند اینستاگرام یا یوتیوب واقعا 1 میلیون بازدید عدد زیادی نیست.

مقاله پیشنهادی : تبلیغات در یوتیوب چگونه است؟

 

حواشی

البته بازدیدها تنها معیار ویروسی شدن یک ویدیو نیستند، باید در مورد آن ویدیو درجاهای مختلف صحبت شود. توییت‌ها، هشتگ‌های اینستاگرام، استفاده از الفاظ در دنیای واقعی نیز نشان‌دهنده وایرال شدن یک ویدیو است. اگر کمی در مورد معیارهایی که گفته‌ایم فکر کنید قطعا ویدیوهای زیادی به خاطرتان می‌آید.

بسیاری از ویدیوهای وایرال با یک توییت ساده ایجاد می‌شوند. درواقع یک نفر ویدیو را دیده و در توییتر در مورد آن می‌نویسد. این کار باعث می‌شود تا دیگران نیز از ویدیو بازدید کنند و نظر خود را منتقل کنند.

طول عمر

تقلید بهترین شکل چاپلوسی است. درواقع این جمله در مورد ویدیوها هم صدق می‌کند، زمانی که افراد ویدیوهای شما را تدوین کنند، صداگذاری کنند، بخش‌هایی از آن را برش بزنند و… ویدیو شما به سرعت وایرال می‌شود.

بعضی از ویدیوها ممکن است در یک مدت طولانی نیز به یاد بمانند؛ اما بعضی دیگر از ویدیوها به همان سرعت که ویروسی می‌شوند به همان سرعت نیز از خاطر می‌روند. مسئله دیگر برای ویروسی شدن یک ویدیو طول عمر آن است. ویدیو باید به نحوی باشد که طول عمر نداشته باشد و بعد از گذشت مدتی هنوز هم برای مخاطب به اندازه همان اوایل جذاب باشد.

اگر ویدیویی این موارد را داشته باشد می‌توانیم به آن‌یک ویدیو وایرال بگوییم. در ادامه بررسی می‌کنیم که چرا بعضی از ویدیوها ویروسی می‌شوند.

چرا بعضی از ویدیوها وایرال می‌شوند؟

وایرال ویدیو

یک شرکت بازاریابی 430 میلیارد بازدید ویدیویی را بررسی کرده است و به دو نتیجه بسیار مهم بر خورده است: احساسات (ویدیو باید احساسات مخاطب را برانگیزد)، انگیزه اجتماعی (مردم به چه هدفی ویدیو را به اشترک بگذارند)

هرچه احساسات بیشتری برانگیخته کنید مردم احتمالا ویدیوی شما را بیشتر به اشتراک خواهند گذاشت، ضمن آن‌که بهترین راه برای این کار تبلیغات دهان‌به دهان است؛ برای مثال یک مخاطب ویدیوی شما را دیده و از آن پیش دوستان خود تعریف می‌کند، این کار باعث می‌شود تا دوستان او هم به دیدن ویدیوی شما ترغیب شوند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

انگیزه اجتماعی

هر فرد برای به اشتراک‌گذاری یک محتوا با فرد دیگر انگیزه‌ای دارد. ممکن است آن محتوا خنده‌دار، آموزشی یا هرچیز دیگری باشد. تا زمانی که دلیلی وجود نداشته باشد کسی محتوای شما را به اشتراک نخواهد گذاشت.

احساسات

ویدیوهای طنز بیشتر از سایر ویدیوها پخش می‌شوند. اگر شما ویدیوی طنز ندارید لازم نیست نگران باشید؛ چرا که اگر همه موارد را رعایت کنید، ویدیوی شما نیز با توجه به دسته‌بندی‌ای که دارد تا حد کافی پخش خواهد شد؛ اما بهتر است در ویدیو خود از رگه‌های طنز نیز استفاده کنید تا شانس بیشتری پیدا کند.

البته شما از هر طریق دیگری می‌توانید احساسات مخاطب را درگیر کنید، حتی اگر مخاطبتان را با یک ویدیو بسیار ناراحت کنید بازهم احتمال وایرال شدن ویدیو شما وجود دارد اما ویدیویی که حس خوبی به مخاطب القا کند معمولا بهتر جواب خواهد داد.

زمان‌بندی

اگر ویدیو شما در دو روز ابتدایی انتشار، خیلی خوب اشتراک‌گذاری شود احتمالا وایرال خواهد شد، چرا که اکثر ویدیوهای وایرال در دو روز ابتدایی خیلی زیاد به اشتراک گذاشته ‌شده‌اند. اگر ویدیوی خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید بهتر است این کار را در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه انجام دهید تا شانس بیشتری داشته باشد.

مقاله پیشنهادی : ویدیو مارکتینگ چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

یک فرمول جادویی برای ساخت ویدیوهای ویروسی

شاید باور نکنید اما ساخت یک فیلم یا ویدیوی ویروسی یک هنر است؛ 5 اصل وجود دارد که با پیروی از آن‌ها می‌توانید ویدیوهای معروفی ایجاد کنید.

اگر فکر می‌کنید ویدیوها به طور اتفاقی وایرال می‌شوند حتما ادامه مقاله را بخوانید. ما قصد داریم تا یک فرمول 5 مرحله‌ای به شما بگوییم که خیلی از افراد و مجموعه‌ها از آن استفاده کرده‌اند.

ویدیو ویرویس

1- مثل یک جادوگر فکر کنید

دیوید کاپرفیلد در مقابل هزاران آدم حرکات مهیجی انجام می‌داد. هر ترفند او شامل کارهای شگفت‌انگیزی بود که تا قبل از آشکار شدن نتایج همه تماشاگران هیجان داشتند.

اجرای ترفندهای جادویی می‌توانند بین 20 تا 40 دقیقه طول بکشند. کاپرفیلد هم مانند همه شعبده‌بازهای دیگر بیش از اینکه شعبده‌باز باشد یک بازیگر بود.

اما در دنیای آنلاین حواس‌پرتی‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند تمرکز مخاطب شما را از بین ببرد. شما نمی‌توانید مخاطبتان را در یک سالن جمع کنید و ویدیوی خود را پخش‌کنید. در دنیای مجازی شما فقط چند لحظه فرصت دارید تا توجه رهگذارن آنلاین را به خود جلب کنید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

2- عجیب و غریب باشید

اگر از کنار یک گاو قهوه‌ای رد شوید چه احساسی دارید؟ احتمالا هیچی؛ اما اگر از کنار یک گاو بنفش رد شوید چه؟ احتمالا خیلی متعجب نگاه می‌کنید یا شاید حتی کمی بخندید و تا مدت‌ها برای دوستانتان تعریف می‌کنید که یک گاو بنفش دیده‌اید.

شما چه ایده‌ای برای تبلیغات یک مخلوط‌کن دارید؟ اینکه چند میوه داخل دستگاه بریزید و از آن فیلم بگیرید که نشان دهید این دستگاه حتی سخت‌ترین میوه‌ها را هم خرد می‌کند کافی نیست، چرا کسی باید همچین چیزی به اشتراک بگذارد؟ مگر مخاطبان شما تابه حال دستگاه مخلوط‌کن ندیده‌اند؟

ایده بهتر این است که شما از وسیله‌های سخت‌تر استفاده کنید. یک شرکت آمریکایی برای تبلیغ دستگاه مخلوط‌کن خود از گوشی‌های قدیمی نوکیا که به قوی و محکم بودن معروف است استفاده کرد و آن را داخل مخلوط‌کن انداخت و فیلم‌برداری کرد. فیلم‌برداری به طوری انجام شد که در چند صحنه برند دستگاه مشخص باشد.

مردم با به اشتراک گذاشتن ویدیویی که در آن گوشی نوکیا توسط تیغه‌های دستگاه خرد و تکه‌تکه می‌شود درواقع برای آن برند بازاریابی کردند.

3- بر کیفیت تمرکز کنید

در سال 2013 طبق آماری که منتشر شد 9 تا از 10 فیلم وایرال برتر، در یوتیوب منتشر شده‌اند. در همین رابطه مدیر یوتیوب مصاحبه‌ای انجام داد و ذکر کرد بسیاری از این ویدیوها در خانه و با امکانات بسیار سطحی ساخته‌شده‌اند اما به گونه‌ای طراحی‌شده بودند که از جذابیت خاصی برای مخاطب برخوردار بودند.

بنابراین اگر کار خود را تازه شروع کرده‌اید و بودجه زیادی هم ندارید بهتر است از ساده‌ترین وسیله‌های استفاده کنید؛ مثلاً می‌توانید برای فیلم‌برداری از گوشی استفاده کنید. در ازای آن بیشتر به محتوای ویدیو فکر کنید.

مقاله پیشنهادی: معرفی بهترین برنامه ساخت تبلیغات ویدیویی برای کسب‌وکارها

4- کمتر صحبت کنید

یکی دیگر از عوامل ویروسی شدن فیلم صحبت کمتر و عمل بیشتر است. مردم نصحیت‌های شما را با دوستان خود به اشتراک نمی‌گذارند، مگر اینکه حرف‌های جنجالی بزنید. شاید باورتان نشود اما ساده‌ترین موارد هم اگر عملی باشد بازخورد خوبی دریافت می‌کند. یک ویدیو در یوتیوب که 25 روش پوشیدن روسری را نشان می‌دهد بیش از 19 میلیون بار بازدید شد. همچنین نحوه بستن کراوات به یک روش ساده که بیشتر از 60 میلیون بازدید جذب کرده است.

5- از کانال‌های مناسب استفاده کنید

چه کسی قرار است ویدیوی شما را مشاهده کند؟ این افراد معمولا در کجاها هستند؟

خودتان را جای مخاطب قرار دهید و چند وب‌سایت یا اپلیکیشن پیدا کنید که مخاطبان شما بیشتر در آن‌جا هستند. هنگامی ‌که فهرستتان تکمیل شد قبل از انتشار ویدیو با آن‌ها تماس بگیرید و هماهنگی‌های لازم را برای انتشار ویدیو به عمل ‌آورید. اگر این وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها به منظور انتشار محتوا طراحی‌شده‌اند نیازی به این کار نیست فقط لازم است مقدمات آن را فراهم کنید.‌(در آن‌ها ثبت‌نام کنید، با پنل آن‌ها آشنا شوید و…)

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

و در نهایت

گرچه خیلی از افراد تصور می‌کنند که ویروسی یا وایرال شدن یک ویدیو شانسی است اما ما در این مقاله فرمول جادویی آن را به شما نشان دادیم. مشاغل زیادی وجود دارند که می‌توانند از این ویدیو برای کمپین‌های مختلف یا برای برندینگ استفاده کنند.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا در این‌جا نکته‌ای از قلم افتاده است؟

3/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سجاد
سجاد
3 سال قبل

اطلاعاتی که من از این مقاله دریافت کردم فوق العاده بود ????????

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  سجاد
3 سال قبل

خوشحالیم که براتون مفید بوده 🙂

مختاری
مختاری
2 سال قبل

خیلی مفید بودش ممنونم

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  مختاری
2 سال قبل

خوشحالیم که براتون مفید بوده 🙂

فرید
فرید
2 سال قبل

مثل بنز بود

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  فرید
2 سال قبل

ممنون که انرژی می‌دین بهمون 🙂

بغال سرکوچه ارنست همینگوی
بغال سرکوچه ارنست همینگوی
1 سال قبل

میگم دمتون گرم کپی نبود، توش دیوونگی‌داشت.
من خدای وایرال میشم و میام اینجا ازتون تشکر میکنم.
روژان محترم،
فکر میکنم اگر سرخپوست بودی خیلی خوشحال بودی،
چون ماموریتتان رو انجام دادید،
باشد که شاد در بغل طبیعت

به جذابیت ویدیو، به کیفیت همسان!