فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

بازاریابی مفهومی چیست؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | روژان خانی‌پور | تاریخ بروزرسانی : ۶ فروردین ۱۴۰۲

حتما می‌دانید که بازاریابی مدل‌های بسیار زیادی دارد و هدف از انجام هر بازاریابی متفاوت است. در سال ۲۰۱۲ نوعی از بازاریابی به اسم بازاریابی مفهومی تحت وب به وجود آمد و رفته رفته رونق زیادی پیدا کرد. بازاریابی مفهومی یا Contextual Marketing در سال‌های بعد ارزش و اعتبار بیش‌تری پیدا کرد و به همین خاطر به یکی از مهم‌ترین شیوه‌های بازاریابی تبدیل شد. در ادامه این مطلب بازاریابی مفهومی را به شکل کامل بررسی می‌کنیم.

تعریف بازاریابی مفهومی یا Contextual Marketing

بیش‌تر کارشناسان بازاریابی مفهومی را نسل بعدی بازاریابی محتوایی می‌دانند؛ بیل‌گیتس در سال ۱۹۹۶ عبارت پادشاه محتوا است را بیان کرد اما امروزه عمق و زوایای بیش‌تری از این عبارت در بین کسب‌وکارها مشخص شده است.
«بازاریابی محتوایی به معنای انتقال محتوا به مخاطبین مناسب از کانال مناسب و در زمان مناسب است.»

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

پس شاید شما هم تا این قسمت از مطلب متوجه شده باشید که بازاریابی مفهومی چیزی فراتر از خود محتوا است. در بازاریابی محتوایی قرار است که ما یک محتوای اصولی را از کانالی مناسب به مخاطب برسانیم. البته این فرآیند باید در زمانی مشخص اتفاق بیافتد تا بیش‌ترین اثرگذاری صورت بگیرد. معمولا در بازاریابی مفهومی تمرکز بر خود محصول یا آن خدمت نیست بلکه تمرکز اصلی بر ایجاد رابطه و معرفی یک سبک زندگی جدید است. بازاریابی مفهومی یکی از جدیدترین روش‌های بازاریابی است و به همین خاطر است که اطلاعات چندانی از آن در سطح اینترنت نیست.
حتی ممکن است در سال‌های آینده زوایای پنهانی از این بازاریابی شناخته و معرفی شود که امروز توجهی به آن نشده است. معمولا روش‌های مختلف بازاریابی در طول زمان دچار تغییراتی می‌شوند و حتی این تعاریف توسط سازمان‌های مربوطه جهانی هم هر چند سال یک بار به شکل کامل تغییر می‌کنند یا اصلاح می‌شوند. معمولا تغییرات مفاهیم بازاریابی بر اساس داده‌های روز اتفاق می‌افتد.

مقایسه بازاریابی مفهومی با بازاریابی محتوایی

همان طور که در قسمت‌های بالا گفته شد بازاریابی مفهومی نسل بعدی بازاریابی محتوایی است و باتوجه به این که موضوع نوپا است هنوز به شکل کامل جا نیفتاده است. شما در بازاریابی محتوایی صرفا سعی می‌کنید مطالب و محتواهای مناسبی را در وبلاگ یا صفحات اجتماعی شرکت خود قرار دهید، اما در بازاریابی مفهومی شما باید مطالب را در زمان مناسب و از کانال مناسب به مخاطب برسانید. در حقیقت بازاریابی مفهومی کمی دقیق‌تر و پیشرفته‌تر از بازاریابی محتوایی است.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

وجوه بازاریابی مفهومی

بازاریابی مفهومی ۷ وجه‌ مختلف دارد که این وجوه باید در کنار هم باشند تا بازاریابی مفهومی به شکل درستی اجرا شود. این ۷ وجوه به شکل زیر است.

  1. ارتباطات: یک شخص ممکن است به‌عنوان یک کارمند، کارآفرین و… در بخشی از جامعه خدمت کند
  2. زمان: زمان یکی از عوامل ناپایداری اطلاعات است. زمان می‌تواند به عنوان مشخص کننده ارتباط بین خدمات است و اگر اطلاعات در زمان درستی به مخاطب ارائه نشد امکان از بین رفتن اطلاعات یا نادیده گرفتن اطلاعات وجود دارد.
  3. موقعیت: موقعیت جغرافیایی هم یکی از مهم‌ترین وجوه بازاریابی است که باید توجه ویژه‌ای شود. شما باید خدمت یا محصول خود را بر اساس موقعیت جغرافیایی طراحی کنید.
  4. فرآیند تجاری: فرآیند تجاری معمولا به شما کمک می‌کند تا بتوانید روند مشخص و درستی برای بازاریابی محصول‌تان در پیش بگیرید.
  5. نقش: معمولا نقش‌ها بستگی به شرایط دارند. همان طور که یک شخص می‌تواند در عین همسر بودن، مادر هم باشد در بازاریابی مفهومی نیز نقش‌های زیادی وجود دارند.
  6. احساس: معمولا اشخاص در مواجهه با مشکلات به وجود آمده احساسات مختلفی بروز می‌دهند و این احساسات یکی از وجود هفت گانه بازاریابی مفهوم است.
  7. قصد: برای آینده‌نگری محصول یا خدمت خود باید از وجه «قصد» کمک بگیرید. این وجه کمک زیادی به ماندن شما در بازار دارد و باعث می‌شود جایگاه شما در بین رقبا حفظ شود.

معایب بازاریابی مفهومی یا Contextual Marketing

بازاریابی مفهومی هم مانند دیگر نوع‌های بازارایابی مشکلاتی دارد و رفع این مشکلات باید بر اساس تجربه و هدف شرکت مرتفع شود. مهم‌ترین مشکل بازاریابی مفهومی این است که امری زمان‌بر و گران قیمت است. استفاده از بازاریابی مفهمومی شاید نیاز به حداقل یک سال زمان داشته باشد تا نتیجه آن مشخص شود و از طرفی منابع زیادی را از شرکت شما درگیر می‌کند اما اگر به شکل درست و اصولی به کار گرفته شود می‌تواند کمک زیادی به شما داشته باشد.

بیشتر بخوانید: محتوای ستونی یا پیلار کانتنت چیست؟

جمع بندی
بازاریابی مفهومی یا Contextual Marketing یکی از بهترین روش‌هایی تاثیرگذاری بر مخاطب است. در بازاریابی مفهمومی شما به مخاطب نزدیک می‌شوید و تعامل بیش‌تری با او برقرار می‌کنید که باعث می‌شود مشتریان برند خود را بشناسید و محصولات و خدمات خود را بر اساس نیاز او طراحی کنید. از طرفی ارائه محتوای ارزشمند و سودمند برای مخاطب به تقویت برندینگ شما هم کمک زیادی می‌کند.

1/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!