فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

محتوای ستونی یا پیلار کانتنت (PILLAR CONTENT) چیست؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۲۷ آذر ۱۴۰۱

در یک وب‌سایت ممکن است با انواع محتوا روبه‌رو شوید که با اهداف مختلف منتشر شده‌اند. اما برخی از این محتوا نسبت به موضوعات دیگر اهمیت بیشتری دارند. پیلار کانتنت که به محتوای ستونی هم شناخته می‌شود یکی از مهمترین انواع محتواست که در این مطلب بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

محتوای ستونی (Pillar Content) چیست؟

محتوای ستونی

برخی موضوعات هستند که اهمیت بسیار زیادی دارند و نمی‌توان آنها را در چند پاراگراف توضیح داد. ضمن اینکه چون حاوی اطلاعات و مستندات مهمی هستند می‌خواهیم بیشتر دیده شوند. بنابراین یک مطلب بلند، جامع و کامل تولید و منتشر می‌کنیم. در واقع محتوای ستونی که به صفحه ستون یا پیلار هم شناخته می‌شود، تمام جنبه‌های یک موضوع را به‌صورت دقیق، عمیق و جزئی در یک مطلب نشان می‌دهد.

pillar content

به دلیل اهمیت بالا و جامعیت زیاد این محتوا، آن را به عنوان ستون سایت خود در نظر می‌گیریم. اما در کنار محتوای ستونی برای اینکه بتوانیم آن را بهتر نشان دهیم، بک‌لینک خوبی ایجاد کنیم و به طور کامل زوایای مختلف موضوع را به‌شکل مجزا نیز بررسی کنیم سراغ محتوای خوشه‌ای یا کلاستر می‌رویم. محتوای خوشه‌ای (Clusters Content) در واقع مطلبی شبیه پست‌های عادی بلاگ است که روی بخشی از محتوای ستونی مانند قیمت، مشخصات فنی و… تمرکز دارد. ضمن اینکه از مطلب کلاستر به پیلار لینک داده می‌شود تا محتوای ستونی بهتر دیده شود. البته از محتوای پیلار به کلاستر نیز لینک می‌دهیم.

اجزای پیلار کانتنت

محتوای ستونی به دلیل اینکه تمام جوانب یک موضوع را پوشش می‌دهد و از سوی دیگر می‌خواهیم در موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیرد از پست‌های معمول بلاگ طولانی‌تر است ولی این احتمال وجود دارد عمق آن از محتوای خوشه‌ای کمتر باشد. به همین دلیل محتوای کلاستر تولید می‌کنیم که بتوانیم به جزئیات بیشتر بپردازیم.

به عنوان مثال می‌توانید به صفحه بازاریابی اینستاگرامی سایت هاب اسپات نگاه کنید. در این صفحه به طور کامل درباره نحوه استفاده از اینستاگرام صحبت شده است و به دیگر محتوای خوشه‌ای نیز لینک داده‌ایم. یکی از مطالب خوشه‌ای درباره نحوه نوشتن بهترین کپشن‌های اینستاگرام است.

در این موضوع هدف سایت هاب‌اسپات افزایش رتبه مطالب مربوط به اینستاگرام بوده است. در صفحه اصلی 101 نکته برای اینستاگرام مارکتینگ گفته شده و در محتوای خوشه‌ای به صورت جزئی‌تر به هر موضوع پرداخته شده است.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

مزایای محتوای ستونی (Pillar Content)

بعد از اینکه با محتوای ستونی بیشتر آشنا شدیم و می‌دانیم تا چه اندازه می‌تواند برای مهم باشد، بهتر است به چند مزیت مهم آن نیز اشاره کنیم.

بهبود سئو

بدون شک یکی از دلایل مهم خلق و انتشار محتوای ستونی این است که این مطلب بتوانید بهترین نتایج موتورهای جستجو را به خود اختصاص دهد. همان‌طور که اشاره کردیم این مطلب یک محتوای جامع و کامل است و می‌خواهیم بیشتر و بهتر دیده شود.

بهبود کیفیت محتوا

از آنجایی که اهمیت دادن به مخاطبان هدف و خواسته، نیت و نیاز آنها از جستجو برای ما مهم است، بنابراین با یک مطلب کامل و جامع می‌توانیم به خوبی یک محتوای باکیفیت، جذاب و کاربردی در اختیار او قرار دهیم که در یک موضوع خاص به تمام جوانب پرداخته باشد.

تولید نقشه راه محتوا برای تیم خود

یکی دیگر از مزایای مهم محتوا و صفحات پیلار این است که می‌دانیم قرار است چه مسیری را طی کنیم و درباره چه موضوعاتی محتوای ستونی و خوشه‌ای داشته باشیم. بنابراین تیم محتوا به خوبی نقشه راه دارد و می‌داند چطور باید لینک‌سازی را انجام دهد.

تسریع فرایند خلق محتوا

یکی از مزایای جالب محتوای ستونی و خوشه‌ای این است که می‌دانیم برای مدت‌ها باید درباره چه موضوعاتی محتوا تولید کنیم. به همین دلیل فرایند خلق محتوا تسریع می‌شود؛ چراکه درباره موضوع مشخص و محتوای مرتبط با آن خواهیم نوشت.

ایجاد بهترین شرایط برای مخاطبان

زمانی که یک محتوای کامل و جامع و در کنار آن چندین و چند مطلب مرتبط دیگر را منتشر می‌کنید، مانند این است که تمام قسمت‌های یک سریال که منتظر آن هستید به یک‌باره منتشر شود. بی‌صبرانه می‌خواهید تمام قسمت‌ها را پی‌درپی تماشا کنید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

انواع محتوای ستونی

موضوعات زیادی وجود دارد که می‌توانید پیرامون آنها محتوای ستونی و خوشه‌ای تهیه کنید. ولی معمولا موضوعات زیر بهتر جواب می‌دهد:

  • محتوایی با محوریت چیستی یک موضوع که جامعیت داشته باشد. به عنوان مثال « دیجیتال مارکتینگ چیست» یا «هر آنچه که باید درباره دیجیتال مارکتینگ بدانید».
  • محتوای کامل پیرامون معرفی تمام ویژگی‌ها، مشخصات، عملکرد و بخش‌های مختلف یک محصول یا خدمات باشد. سپس در مورد هر بخش می‌توانید به صورت جدا محتوای خوشه تهیه کنید.
  • نقد و بررسی محصولات که به صورت کامل تمام بخش‌های یک محصول را بررسی می‌کند. برای هر بخش از آن محصول نیز می‌توانید یک محتوای خوشه بنویسید.
  • محتوایی که به صورت کامل درباره بهترین‌های هر حوزه یا چک‌لیست‌ها صحبت می‌کند می‌تواند یکی از انواع محتوای ستونی باشد.

چطور یک محتوای ستونی خوب خلق کنیم؟

حالا که با اهمیت و ویژگی‌های محتوای ستونی آشنا شدیم، می‌خواهیم ببینیم چطور می‌توان یک Pillar Content خوب و کاربردی تولید کنیم. در این قسمت درباره مراحل مختلف این کار صحبت می‌کنیم.

  • اولین و یکی از مهمترین مراحل برای خلق یک محتوای ستونی این است که روی تحقیق کلمات کلیدی زمان بگذارید و کلمات کلیدی مهم خود فکر کنید. ابتدا به موضوعاتی فکر کنید که می‌خواهید رتبه بگیرند و سپس کلمات کلیدی دقیق را مشخص کرده و براساس این کلمات موضوع محتوای خود را مشخص کنید.
  • در ادامه زمان آن رسیده که به مخاطبان هدف و پرسونای آنها توجه کنید. ببینید مخاطبان هدف چه علایق، نیاز و چالش‌هایی دارند و براساس آنها ایده‌های محتوایی خود را شکل دهید. به دنبال موضوعاتی باشید که به اندازه کافی وسیع و گسترده باشند و جا داشته باشند که به طور کامل جوانب مختلف را در آنها بررسی کنید. ضمن اینکه این موضوع باید ظرفیت این را داشته باشد که در کنار آن بتوانید پست‌های را برای بلاگ با عنوان محتوای خوشه‌ای منتشر کنید.
  • نکته بعدی این است که صفحات پیلار باید به هر سوال یا ورودی که جستجوکننده درباره موضوعی خاص به دنبال آن می‌گردد، پاسخ دهد. به همین دلیل مطلب شما می‌تواند رتبه خوبی داشته باشد و نرخ کلیک خوبی بگیرد. بعد از اینکه کاربر وارد محتوای ستونی شما شد، در صورت نیاز به محتوای بیشتر درباره هر بخش می‌تواند از طریق لینک‌سازی انجام شده به مطالب خوشه‌ای برود.
  • اگر در ایده‌یابی دچار مشکل شدید یادتان باشد با ترکیب و سپس بهینه‌سازی محتوای قدیمی یا مطالب قدیمی و جدید نیز می‌توانید یک محتوای ستونی جامع و کامل داشته باشید که رتبه خوبی بگیرد.
مقاله پیشنهادی : اینستاگرام مارکتینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

جمع‌بندی

موضوعاتی وجود دارد که اهمیت زیادی دارند باید درباره آنها به صورت کامل و جامع بنویسیم تا مخاطب هدف به هر چیزی می‌خواهد برسد. به این مطلب، محتوای ستونی یا پیلار گفته می‌شود. تلاش می‌کنیم این مطلب بهتر و بیشتر دیده شود تا بتواند رتبه بهتری بگیرد. اما اگر می‌خواهید به هر بخش به صورت مجزا و دقیق‌تر بپردازید می‌توانید محتوای خوشه‌ای تولید کنید.

3.7/5 - (9 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

14 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید
سعید
3 سال قبل

سلام
جامع و کامل نوشتین
ممنونم

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  سعید
3 سال قبل

خداروشکر که مفید بوده 🙂

نرگس شاهوردی
نرگس شاهوردی
3 سال قبل

سلام خیلی ممنون واقعا مطلب خوب و مفیدی بود. خیلی کامل و جامع و راحت نوشتین.
فقط در بخش مزایا جمله بندی درست نیس و بهتره که مطلب رو آپدیدت کنید.
تشکر میکنم از تیم خوبتون خسته نباشید.

محمود حسینی
محمود حسینی
پاسخ به  نرگس شاهوردی
3 سال قبل

سلام دوست عزیز
خوشحالیم که براتون مفید بوده 🙂
ممنون از فیدبکی که دادین.

ایرج رضایی
ایرج رضایی
3 سال قبل

ایا میشه در یک دسته بندی چندین محتوای ستون یا پیلار با خوشه هایش داشته باشم؟یا هر محتوای پیلار و خوشه هایش فقط در یک دسته بندی باید باشد؟

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  ایرج رضایی
3 سال قبل

این مورد بستگی به موضوعی که انتخاب می کنین داره. ممکنه با توجه به کلمات کلیدی و موضوعی که انتخاب می کنین چنین چیزی پیش بیاد و چند پیلار بشه نوشت.

حسین نورالهی
حسین نورالهی
3 سال قبل

آیا دسته بندی یا برچسب ها هم جزو پیلار حساب میشن؟

محمود حسینی
محمود حسینی
پاسخ به  حسین نورالهی
3 سال قبل

سلام دوست عزیز:)
خیر ، محتوای ستونی یک دسته بندی از محتواهای مختلف نیست ، بلکه یک محتوای جامع درمورد یک موضوع است و برچسب و دسته بندی جزو پیلار محسوب نمیشود.

نرگس
نرگس
3 سال قبل

خیلی خوب و راحت فهم بود . مرسی

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  نرگس
3 سال قبل

خوشحالیم که براتون مفید بوده دوست عزیز 🙂

زهره رجبی
زهره رجبی
1 سال قبل

سلام و وقت بخیر ممنون خیلی واضح توضیح دادین. من اول راه محتوا نویسی هستم و توسط این مقاله به من آموزش داده شد. متشکرم

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  زهره رجبی
1 سال قبل

سلام
خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده 🙂
بیش از پیش موفق باشین.

سجاد
سجاد
1 سال قبل

سلام و عرض ادب
پیلار پیج مخصوص مقالات و پست ها هست یا برای صفحات اصلی سایت هم کاربرد داره؟ یعنی میشه مثلا برای یک سایت بیمه یک صفحه پیلار درست کرد و به صفحات بیمه تکمیلی، عمر، ثالث و … لینک داد یا فقط برای مقالات مربوط به بیمه باید پیلار پیج درست کرد؟

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  سجاد
1 سال قبل

سلام
وقتتون بخیر
پیلار یکی از مقاله‌هاست که خیلی کامل و جامع نوشته شده و از یک سری مقاله‌های زیرشاخه (Cluster) مرتبط که به عمیق‌شدن تو بحث کمک می‌کنن، لینک می‌گیره یا لینک می‌ده. در کل، به این ساختار که موضوعی رو به‌صورت گسترده آموزش می‌دین و سعی می‌کنین مجموعهٔ کامل و مرتبط به یکدیگری آماده کنین، مدل تاپیک کلاستر می‌گیم.

برای لندینگ‌ها و صفحات دیگۀ سایت دیگه این ساختار بی‌معنی میشه. اونجا دیگه معماری سایت و لینک‌سازی بر اساس استراتژی سئو نقش داره. در همۀ اینها هم به مسیر کاربر توجه می‌کنیم.

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری