فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

روابط عمومی دیجیتال (DPR) چیست؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۲ خرداد ۱۴۰۲

روابط عمومی دیجیتال (DPR) چیست؟

نقش روابط عمومی در برندسازی، ارتباط و تعامل مستمر با مخاطبان و مشتریان، مدیریت بحران و حتی افزایش فروش را نمی‌توان نادیده گرفت. طبیعتا وقتی در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم و حتی بازاریابی و تبلیغات از دنیای آفلاین و فاز سنتی وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال شده است، باید این انتظار را داشته باشیم که روابط عمومی نیز به عنوان بخشی از برنامه‌های بازاریابی امروزی و یکی از زیرمجموعه‌های مهم دیجیتال مارکتینگ، به عنوان ابزاری کاربردی در دنیای آنلاین در نظر گرفته شود.
در این مطلب می‌خواهیم بیشتر درباره روابط عمومی دیجیتال صحبت کنیم و علاوه بر مفهوم آن، از انواع روابط عمومی دیجیتال و تفاوت‌هایش با روابط عمومی سنتی بگوییم.

روابط عمومی دیجیتال (DPR) چیست؟

روابط عمومی دیجیتال یا Digital Public Relation در حقیقت با مفاهیم اصلی روابط عمومی منافاتی ندارد و تمامی مباحث و اصول در این موضوع نیز جاری است. در واقع روابط عمومی دیجیتال به‌کارگیری ابزارهای دیجیتال و آنلاین در راستای تحقق برنامه‌ها و اهداف روابط عمومی است. از زمانی که نفوذ اینترنت و میزان استفاده از آن روزبه‌روز بیشتر شد، طبیعتا مخاطبان و مشتریان نیز بیشتر در این فضا حضور دارند و کارهای روابط عمومی نیز باید بیشتر در دنیای دیجیتال و آنلاین انجام شود.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

ظهور شبکه‌های اجتماعی و انواع سایت‌های مختلف این شرایط را فراهم کرده است که بتوانید ارتباط نزدیک و تعامل بهتری با مخاطبان و مشتریان داشته باشید و برنامه‌ها و کمپین‌های روابط عمومی دیجیتال را انجام دهید. حالا شما به‌راحتی می‌توانید با بیانیه‌های به موقع خود بحران‌ها را مدیریت کنید، از رسانه‌های پرمخاطب برای گسترش روابط با مشتریان یا برندسازی استفاده کنید و از طریق شبکه‌های اجتماعی پاسخگوی مشکلات و نظرات مخاطبان باشید.

تفاوت روابط عمومی دیجیتال با روابط عمومی سنتی

تفاوت روابط عمومی دیجیتال و سنتی

بدون شک هر دو مقوله از پایه یکسان هستند و هدف اصلی آنها اجرای برنامه‌های روابط عمومی با همان معنای برقراری ارتباط، تبلیغات و اطلاع‌رسانی است. شاید مهمترین تفاوت میان روابط عمومی دیجیتال و روابط عمومی سنتی را باید در انتخاب رسانه‌ها و ابزارها و نوع مخاطب جستجو کنیم. باید ببینید به چه شناختی از برند و مخاطبا‌نش می‌رسید و براساس آن برنامه‌های روابط عمومی خود را در رسانه‌های مختلف پیاده‌سازی کنید.
به عنوان مثال اگر مخاطبان شما مدیران رده‌بالا هستند که زمان کمی را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، نمی‌توانید این بستر را برای انتقال پیام یا اجرای برنامه‌های روابط عمومی خود انتخاب کنید.
علاوه بر این، بین روابط عمومی دیجیتال و سنتی تفاوت‌های دیگری نیز وجود دارد. یکی از مهمترین تفاوت‌ها به نوع تعامل با مخاطب بر می‌گردد. در گذشته شما از رسانه‌هایی چون نشریات یا تلویزیون و رادیو برای اعلام بیانیه‌ها، برندسازی و معرفی محصولات و خدمات خود استفاده می‌کردید که مبنای آن ارتباط یک‌طرفه بود. اما رسانه‌ها و ابزارهای دیجیتال این شرایط را فراهم کرده‌اند که ارتباط دو طرفه میان مخاطبان و مشتریان با برند ایجاد شود تا بتوانند تعامل موثر و معناداری داشته باشند. نکته مهم این است که بعد از شکل‌گیری ارتباط موردنظر می‌توانید مخاطبان را به سمتی که می‌خواهید هدایت کنید، ولی در روابط عمومی سنتی این‌گونه نیست.
یکی دیگر از تفاوت‌های مهم روابط عمومی دیجیتال و سنتی در استفاده از تکنولوژی است. در روابط عمومی سنتی شما تنها به چند رسانه و ابزار و طیف محدودی از مخاطبان اکتفا می‌کردید، ولی در روابط عمومی دیجیتال این‌گونه نیست و با ظهور تکنولوژی‌های جدید در فضای آنلاین و دنیای دیجیتال می‌توانید شیوه جدیدی از ارتباطات را شکل دهید. ضمن اینکه تنوع زیاد رسانه‌ها باعث می‌شود از طریق کانال‌های مختلف بتوانید با طیف وسیعی از مخاطبان و مشتریان در ارتباط باشید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.


اگر بخواهیم به یک مورد دیگر اشاره کنیم باید بگوییم یکی از مهمترین ویژگی‌های روابط عمومی دیجیتال این است که می‌توانید آن را اندازه‌گیری کرده و برایش شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) تعریف کنید. اما در روش سنتی چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و نمی‌توانید بفهمید دقیقا چه عملکردی داشته‌اید.

انواع روابط عمومی دیجیتال

موارد مختلفی چون تولید محتوا، سئو و بهینه‌سازی سایت، ایجاد بک‌ لینک، بازاریابی محتوایی، انتشار رپورتاژ آگهی و… همه و همه می‌توانند بخشی از برنامه‌های روابط عمومی دیجیتال باشند. روابط عمومی دیجیتال استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مختلفی دارد که بسته به نیاز، بودجه و سیاست‌های خود می‌توانید از آنها استفاده کنید. از جمله مهمترین انواع روابط عمومی دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. دریافت بک لینک با استفاده از نوشتن مقاله و انتشار آن در فضای آنلاین
  2. انتشار رپورتاژ در سایت‌های پرمخاطب و پربازدید
  3. انتشار اینفوگرافی
  4. بازاریابی محتوایی و تولید محتوای کاربردی، جذاب و منحصربه‌فرد
  5. همکاری با اینفلوئنسرها در بسترهای مختلف به ویژه شبکه‌های اجتماعی
  6. همکاری با بلاگرها برای انتشار پست‌های اسپانسری و گرفتن بک لینک
  7. برقراری ارتباط با خبرنگاران و افراد فعال در رسانه‌های آنلاین
  8. اجرای پلن‌های همکاری در فروش برای جذب مشتریان بیشتر

روابط‌عمومی تریبون

بهترین راهکارهای روابط عمومی دیجیتال کدامند؟

متاسفانه خیلی‌ها از روابط عمومی دیجیتال فقط رپورتاژ زدنش را می‌شناسند و بلد هستند. این افراد فکر می‌کنند تمام روابط عمومی و کمپین‌های PR به انتشار رپورتاژ در سایت‌های پرمخاطب خلاصه می‌شود. ولی باید بدانید رپورتاژ یکی از بهترین راهکارهای روابط عمومی دیجیتال است.
در مرحله اول باید تشخیص خوبی از پرسونای مخاطب، اهداف و سیاست‌های کسب و کار بودجه خود داشته باشید تا بعد از تحقیقات بتوانید تشخیص دهید کدام راهکار روابط عمومی دیجیتال مناسب شماست. اما به طور معمول علاوه بر رپورتاژ، موارد دیگری چون همکاری با اینفلوئنسرها، بازاریابی محتوایی و همکاری با بلاگرها خیلی خوب جواب می‌دهد.

مزایای روابط عمومی دیجیتال چیست؟

مزایای روابط عمومی دیجیتال

همان‌طور که تا اینجا بررسی کردید و احتمالا حدس زدید، روابط عمومی دیجیتال بسیار گسترده است و مزایای زیادی دارد. برخی از این مزیت‌ها به صورت مستقیم و برخی به صورت غیرمستقیم روی کسب و کار شما تاثیر می‌گذارد. در ادامه مهمترین مزایای روابط عمومی دیجیتال را برای شما بازگو می‌کنیم:

  1. ایجاد تعامل بهتر و موثرتر: با توجه به گستردگی رسانه‌ها و ابزارهای مختلف، امکان انتقال سریع و مقرون‌به‌صرفه انواع فرمت‌های پیام و ارتباط دوسویه با مخاطبان و مشتریان، یکی از مزایای روابط عمومی دیجیتال، ایجاد تعامل بهتر و موثرتر با مخاطبان است.
  2. برندسازی قوی و افزایش ترافیک سایت: یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع روابط عمومی برندسازی قوی و افزایش ترافیک واقعی برای سایت با استفاده از بک لینک و به اشتراک‌گذاری محتوای شما در رسانه‌های مختلف است.
  3. بهبود رتبه و بهینه سازی سایت: شما با استفاده از کمپین‌های مختلف روابط عمومی دیجیتال مانند رپورتاژ یا انتشار محتوا در سایت‌های معتبر و پرترافیک، می‌توانید کاری کنید که در یک سری از کلمات کلیدی موردنظرتان در گوگل بالا بیایید.
  4. نرخ تبدیل بهتر: از آنجایی که در کمپین‌های روابط عمومی دیجیتال دقت می‌شود که بتوانید سرنخ‌های باکیفیت پیدا کنید و پیام‌تان به مخاطبان هدف بیشتری برسد، در نتیجه می‌توانید امیدوار باشید نرخ تبدیل (Conversion Rate) شما افزایش پیدا کند. به همین دلیل مشتریان شما افزایش پیدا کرده و فروشتان بیشتر می‌شود.
  5. تبلیغات، ارتباط با مشتری و مدیریت بحران بهتر: شما نیاز به تبلیغات و ارتباط دائمی با مشتریان دارید و از سوی دیگر باید بتوانید به خوبی مشکلات و شکایات پیش آمده را مدیریت کنید تا اعتبار برندتان خدشه‌دار نشود.
  6. قابلیت اندازه‌گیری و سنجش دقیق: یکی از مهمترین مزایای روابط عمومی دیجیتال استفاده از شاخص‌های کلید عملکرد، ابزارهای تحلیلی و اندازه‌گیری برای سنجش میزان موفقیت کمپین‌های مختلف است.
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

اندازه‌ گیری موفقیت روابط عمومی دیجیتال

همان طور که گفتیم یکی از مزایا و تفاوت‌های روابط عمومی دیجیتال نسبت به روابط عمومی سنتی، قابلیت اندازه‌گیری و سنجش میزان موفقیت روابط عمومی دیجیتال است که اهمیت بسیار زیادی دارد. شما به خوبی می‌توانید به کمک ابزارهای تحلیلی و اندازه‌گیری بفهمید کدام کمپین شما عملکرد بهتر و موفق‌تری داشته است. برای اندازه‌ گیری موفقیت روابط عمومی دیجیتال می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • گوگل آنالیتیکس: بدون شک مهمترین و پرکاربردترین ابزار تحلیلی و آمارگیری که در خیلی‌ از موارد به کمک ما می‌آید گوگل آنالیتیکس است. به کمک این ابزار قدرتمند و رایگان گوگل می‌توانید میزان عملکرد و کیفیت بک لینک‌ها، کدهای UTM، کمپین‌های PR و اینفلوئنسری و ترافیک ورودی از روش‌های مختلف را بسنجید.
  • ابزار SEMRush: سایت SEMRush یکی از منابع شناخته‌شده در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که به کمک ابزارهای مختلف آن می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید. اگر زیاد از کمپین‌های PR براساس رپورتاژ آگهی استفاده می‌کنید و می‌خواهید وضعیت کلمات کلیدی و بک لینک ها را ببینید، می‌توانید از ابزار SEMRush استفاده کنید.
  • BuzzSumo: این سایت یکی دیگر از ابزارهای پرطرفدار برای رصد میزان به اشتراک گذاشته شدن محتوای شما در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف است.

جمع بندی
با دیجیتالی شدن کارها در سراسر دنیای و ظهور مفاهیم جدیدی چون دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، باید این انتظار را داشته باشید که تحولات زیادی را ببینید. از همین رو کمتر موضوعات روابط عمومی برای تبلیغات، برقراری ارتباط با مخاطبان و اطلاع‌رسانی از طریق روش‌های سنتی انجام می‌شود.
با استفاده از ابزارها و رسانه‌های آنلاین و دیجیتال می‌توانید مفهوم جدیدی چون روابط عمومی دیجیتال را برای اجرای اهداف خود به‌کار بگیرید. روابط عمومی فقط به انتشار رپورتاژ خلاصه نمی‌شود و یک علم و هنر است تا بتوانید به موقع و به بهترین شکل ممکن از آن به نفع برند خودتان استفاده کنید. ظهور روزافزون تکنولوژی‌های جدید کمک می‌کند تا روابط عمومی دیجیتال همواره در حال نوسازی و مطابقت با سیستم‌های جدید باشد.

3.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
داود یوسفی
داود یوسفی
3 ماه قبل

با تشکر از تحریریه یکتانت 🙏
روابط عمومی دیجیتال فرایند مدیریت و ارتباط با جامعه از طریق رسانه‌های دیجیتالی است که به منظور برقراری ارتباط، ساختن ارزش و ایجاد نظر عمومی مثبت نسبت به یک برند، سازمان یا شخصیت صورت می‌گیرد.

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  داود یوسفی
2 ماه قبل

ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!