فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

استراتژی شبکه های اجتماعی به چه معناست؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۲۱ آذر ۱۴۰۱

هیچ کاری بدون داشتن یک استراتژی اصولی و استاندارد به سرانجام نخواهد رسید. این استراتژی در فضای تبلیغات به‌ویژه دیجیتال مارکتینگ نمود بیشتری پیدا می‌کند. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم می‌توانیم این‌گونه بیان کنیم که باید ببینیم هدف ما چیست، از کجا به کجا می‌خواهیم برسیم، مخاطب ما کیست و قرار است چه نیازی از او برطرف کنیم.
نداشتن یک استراتژی منسجم و مدون علاوه بر تبعات مالی و ضررهای سنگین می‌تواند به اعتبار کسب و کار شما نیز ضربه بزند و کاری کند که کمپین‌های‌تان به نتیجه نرسند. یکی از زیرمجوعه‌های دیجیتال مارکتینگ که این روزها خیلی زیاد به کار برده می‌شود، حضور و بازاریابی شبکه های اجتماعی است. به همین دلیل مفهوم استراتژی شبکه های اجتماعی نیز اهمیت پیدا می‌کند. از این جهت موضوع استراتژی مهم است که تنها به برنامه‌های تبلیغاتی خلاصه نمی‌شود و حضور شما در شبکه های اجتماعی نیز باید استراتژی داشته باشد.
در این مطلب می‌خواهیم بیشتر درباره استراتژی شبکه های اجتماعی برای موفقیت در تبلیغات صحبت کنیم.

استراتژی شبکه های اجتماعی به چه معناست؟

زمانی که از استراتژی شبکه های اجتماعی صحبت می‌کنیم، به‌طور کلی این استراتژی شامل دو زیرمجموعه مهم می‌شود. اولین استراتژی به استراتژی محتوا یا استراتژی حضور ما در شبکه‌های اجتماعی مربوط می‌شود و دومین مورد درواقع استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی است.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

از این رو برای تدوین استراتژی شبکه اجتماعی باید بتوانیم به 5 سوال زیر پاسخ دهیم:

  1. هدف از حضور یا تبلیغات ما در شبکه‌های اجتماعی چیست؟
  2. مخاطبان ما چه افرادی هستند؟
  3. چه محتوایی قرار است در اختیار آنها قرار دهیم و چه نیازی را می‌توانیم برطرف کنیم؟
  4. مخاطبان چگونه به محتوای ما دسترسی خواهند داشت؟
  5. مخاطبان چه زمانی از محتوای ما استفاده می‌کنند؟

اگر بخواهیم ساده بگوییم استراتژی شبکه‌های اجتماعی یعنی اینکه برای تولید محتوا یا تبلیغات چه هدفی داریم، از کجا به کجا می‌خواهیم برسیم و چه نیازی را از مخاطبان هدف قرار است برطرف کنیم؟

 

با سرویس تبلیغات در اینستاگرام یکتانت، به میلیون‌ها کاربران ایرانی دسترسی پیدا کنید!

با سرویس تبلیغات در اینستاگرام یکتانت، به میلیون‌ها کاربران ایرانی دسترسی پیدا کنید!

شروع تبلیغات arrow-left

 

اهداف مهم برای تعیین استراتژی شبکه های اجتماعی چیست؟

بدون شک همان طور که تاکید می‌کنیم استراتژی شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد، به همان اندازه نیز باید به این نکته اشاره کنیم که در پی تدوین یک استراتژی قدرتمند و اصولی اهدافی نهفته است که باید به تک‌تک آنها برسیم. در ادامه به مهمترین اهدف تعیین استراتژی شبکه های اجتماعی می‌پردازیم:

  • افزایش آگاهی برند: اولین و یکی از مهمترین هدف در تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی افزایش آگاهی برند (Awarness) است. شما همواره باید تلاش کنید تا با محتوای هدفمند و جذاب تعامل و ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کنید تا نه‌تنها برندی معتبر از خودتان بسازید، بلکه بتوانید آگاهی نسبت به برند خود را افزایش دهید.
  • افزایش فروش: اگر صاحب کسب و کار محصول‌محور هستید یا خدمات ارائه می‌کند، تمام فعالیت‌های شما در نهایت با هدف افزایش فروش انجام خواهد شد. به همین دلیل یکی از اهداف مهم استراتژی شبکه های ا جتماعی این است که بتوانید بعد از ایجاد تعامل با مخاطب او را به سمت سایت و فروشگاه اینترنتی خود هدایت کنید و نرخ تبدیل‌تان را بالا ببرید.
  • بهبود نرخ بازگشت سرمایه: یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که با تعریف KPIهای مختلف می‌توانید عملکرد برنامه خود را بسنجید. بر همین اساس می‌توانید در استراتژی خود نرخ بازگشت سرمایه را پیش‌بینی کنید و براساس آن بهینه‌سازی لازم را انجام دهید. ضمن که برخی معتقدند استراتژی و شاخص‌های کلیدی عملکرد باید براساس ROI تدوین شود.
  • بهبود کیفیت فروش: طبیعتا افزایش فروش اتفاق بسیار خوبی است، ولی به همان نسبت باید کیفیت فروش و خدمات پس از فروش نیز بهبود یابد. یکی از اهداف استراتژی شبکه های اجتماعی بررسی و تحلیل رفتار مشتری و افزایش کیفیت فروش براساس مخاطبان هدف است.
  • رهبری بازار: یکی دیگر از اهداف استراتژی شبکه های اجتماعی این است که بتوانید در بین رقبا و هم‌صنفی‌های خود پیشتاز باشید و رهبری بازار را در دست بگیرید. ضمن اینکه می‌توانید تحلیل خوبی روی رقبا داشته باشید.

نحوه نوشتن استراتژی برای شبکه های اجتماعی چگونه است؟

برای نوشتن استراتژی شبکه های اجتماعی می‌توان از مدل SOSTAC استفاده کرد. در این مدل 6 گام مهم برای تدوین یک استراتژی قوی باید در نظر گرفته شود. در واقع ساستک از حروف اول 6 مرحله تدوین استراتژی گرفته شده است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

بررسی موقعیت کسب و کار (SITUATION)

در این مرحله وظیفه شما این است که ابتدا تحلیل درستی از وضعیت کنونی کسب و کار خود در بازار داشته باشید. باید ببینید دقیقا در چه وضعیتی قرار دارد، مخاطبان و مشتریان شما چه افرادی هستند، چه محصولاتی دارید و چه نیازی از آنها برطرف می‌کنید، مزایای رقابتی شما و محصولات‌تان چیست و رقبا نیز در چه وضعیتی قرار دارند.
در این مرحله موضوع پرسونای مخاطب و مخاطب ‌شناسی اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد؛ چراکه باید بتوانید استراتژی درستی تدوین کنید.
سپس با استفاده از تحلیل‌های SWOT و PESTEL می‌توانید نقاط قوت، نقاظ ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها را مشخص کرده و سپس در مورد عوامل مختلف تاثیرگذار بر کسب و کار خود و حضور در شبکه‌های اجتماعی تحلیل جامعی داشته باشید.

مقاله پیشنهادی : swot چیست و چه کاربردی دارد؟

اهداف (OBJECTIVES)

مرحله دوم گام هدف‌گذاری است که معمولا براساس مدل استاندارد و جهانی SMART انجام می‌شود. در واقع اهداف اصولی ویژگی‌‌های مهمی دارند که در مدل SMART دیده می‌شود. SMART نیز از حروف اول 5 کلمه گرفته شده است که ویژگی‌های اصلی اهداف ماست و در ادامه آنها را می‌بینید:

  • خاص (Specific): هدفی که تعریف می‌کنید باید مخصوص کسب و کار شما باشد و خیلی صریح مشخص کند به کجا می‌خواهید برسید.
  • قابل اندازه‌گیری (Measurable): هدف باید قابل اندازه‌گیری باشد و براساس کمیت‌های مختلف بتوانیم آن را بسنجیم.
  • دسترس‌پذیری (Attainable): اهداف ما باید در دسترس باشند و بتوانیم به آنها برسیم. قطعا نمی‌توان اهدافی رویایی تعریف کرد که رسیدن به آنها غیرمنطقی و غیرممکن است.
  • مرتبط بودن (Relevant): اهداف ما باید با چشم‌انداز، بیانیه ماموریت، نیازهای مخاطبان، سیاست‌های کسب و کار و… مرتبط باشد.
  • Time bounded: و در اخر اهداف ما باید بازه زمانی داشته باشند و در زمان مشخص شده محقق شوند، در غیر این‌‌‌صورت هیچ ارزشی نخواهند داشت.

استراتژی‌ها (STRATEGY)

در این قسمت نوبت آن رسیده است که بعد از بررسی موقعیت فعلی کسب و کار و هدف‌گذاری، در بخش‌های مختلف استراتژی‌های خود را تعیین کنیم. باید ببینیم استراتژی تولید محتوای ویدیویی بهتر است، یا اگر از استوری استفاده کنیم بهتر نتیجه بگیریم. باید ببینیم مخاطبان ما بیشتر در کدام شبکه اجتماعی حضور دارند و چه ساعت‌هایی با چه محتوایی قرار است سراغ آنها برویم.

تاکتیک‌ها (TACTICS)

هر چقدر هم در تئوری و چیدن استراتژی‌ها خوب باشید، بدون کار اجرایی خوب به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسید. به همین دلیل استراتژی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگو باشد و باید تاکتیک‌های اجرایی خوبی نیز در نظر بگیرید. در تاکتیک‌ها تمام اقدامات لازم برای برای اجرایی شدن فازهای مختلف استراتژی و مسئول اجرای هر بخش مشخص می‌شود تا بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم.

عمل (ACTION)

بعد از مشخص شدن دقیق تاکتیک‌ها، حالا زمان اجرای واقعی هر بخش از استراتژی و کارهای تعریف شده می‌رسد که باید به صورت متمرکز و منسجم انجام شود. در این بخش کاملا با کارهای اجرایی و مراحل عملیاتی سر و کار داریم تا بتوانیم متناسب با استراتژی و تاکتیک‌های تعریف شده فاز عملیاتی را جلو ببریم. به عنوان مثال اگر مشخص کرده‌ایم که روزانه در ساعت مشخصی یک پست در لینکدین مشخص شود، مسئول مربوطه باید در زمان مشخص شده این کار را انجام دهد.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

کنترل (CONTROL)

آخرین مرحله از تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی به مراحل کنترل مربوط می‌شود. باید شاخص‌های کلیدی عملکرد را بررسی کنیم و ببینم تا چه اندازه توانسته‌ایم اهداف موردنظرمان را محقق کنیم یا به آنها نزدیک شویم. بعد از بررسی و کنترل فازهای مختلف می‌توانیم با تست A/B و اصلاحات لازم مراحلی که دچار مشکل هستند و در کار ما خلل ایجاد می‌کنند نیز شناسایی کرده و برطرف کنیم.

بیشتر بخوانید : قیف بازاریابی چیست

نحوه پیاده سازی استراتژی شبکه های اجتماعی چگونه باید باشد؟

بعد از تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی که در مراحل پیرامون آن صحبت کردیم، زمان پیاده‌سازی آن می‌رسد. شما باید تمام مراحل بالا را گام به گام پیاده‌سازی کرده و بعد از مشخص کردن فازهای مختلف و تحلیل دلیل رقبا یک تقویم محتوایی کامل و جذاب آماده کنید. در این قسمت مشخص می‌شود که فعالیت شما در شبکه های اجتماعی به چه صورتی خواهد بود و چه محتوایی در چه زمانی منتشر شود.
از طرف دیگر اگر در استراتژی خود کمپین‌های بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز داشته باشید، باید برنامه دقیق آنها همراه با زمان اجرا و بودجه‌بندی دقیق داشته باشید تا در نهایت بتوانید با توجه به KPIهای تعریف شده، عملکرد خود را بسنجید.

عناصر موفقیت در استراتژی شبکه های اجتماعی

 

برای به دنبال موفقیت در استراتژی شبکه های اجتماعی خود هستید، باید موارد مختلفی را رعایت کنید. در ادامه به عناصر موفقیت در استراتژی شبکه های اجتماعی اشاره می‌کنیم:

  1. اهداف مشخص: همان‌طور که پیشتر اعلام کردیم داشتن اهداف صریح و خاص در استراتژی شبکه های اجتماعی بسیار زیادی دارد. بنابراین تلاش کنید براساس مدل SMART هدف‌گذاری خود را انجام دهید و برای تحقق آنها تلاش کنید.
  2. مخاطب‌شناسی دقیق: شناخت دقیق مخاطبان هدف و تعیین پرسونای مخاطب یکی از مهمترین عناصر موفقیت شما در استراتژی شبکه های اجتماعی است.
  3. بررسی شبکه های اجتماعی: همیشه باید پروفایل خود، هم‌صنفی‌ها و رقبا را در شبکه‌های اجتماعی بررسی کنید تا بتوانید با هر فضا بیشتر آشنا شوید و هدف‌گذاری درستی داشته باشید.
  4. انتخاب بستر مناسب: یکی از گام‌های اساسی استراتژی شبکه های اجتماعی که باید به درستی تعیین شود، چراکه مخاطبان هدف شما در آنجا حضور دارند.
  5. ابزارهای کمکی: یکی از عناصری که می‌تواند در موفقیت استراتژی بازاریابی شما نقش به‌سزایی داشته باشد استفاده درست از ابزارهای شبکه های اجتماعی است. این ابزارها می‌تواند شامل موارد تحلیلی، خودکارسازی فرایندها و… باشد.
  6. ارتباط مستمر: هیچ چیز به اندازه ارتباط مستمر و تعامل با مخاطبان نمی‌تواند ارزشمند باشد. پس تلاش کنید همیشه ارتباط موثری با مخاطبان داشته باشید.

شاخصه‌های قابل اندازه گیری در استراتژی شبکه های اجتماعی

تدوین استراتژی بدون در نظر گرفتن شاخصه‌های اندازه‌گیری معنا ندارد. در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی تعدادی KPI وجود دارد که مهم هستند و باید حتما آنها را در نظر بگیریم. اما مشکل بزرگی که وجود دارد این است که تعیین شاخصه‌های قابل اندازه‌گیری به سادگی امکان‌پذیر نیست و نیاز به تجربه و تخصص زیای دارد.

اما مهمترین شاخص‌های کلیدی عملکرد در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی شامل موارد زیر می‌شود که به معرفی آنها می‌پردازیم:

  • بازدید یکتا (Reach): بازدیدهای یکتایی که از پست شما اتفاق می‌افتد یک Reach محسوب می‌شود. به معنای ساده این معیار نشان می‌دهد که چند نفر به صورت منحصربه‌فرد پست شما را دیده‌اند.
  • تعداد کلیک: اگر دنبال این هستید که ببینید کاربران چه میزان روی لینک‌های شما یا اسم شرکت‌تان کلیک کرده‌اند، این شاخصه به خوبی به شما کمک می‌کند. با تعداد کلیک‌ها متوجه می‌شوید کجا بهتر عمل می‌کند و کدام CTA موفق بوده است.
  • نرخ مشارکت: تعامل یا مشارکت کاربران که با Engagement Rate یکی از مهمترین شاخصه‌هایی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. برای تمامی شبکه‌های اجتماعی نرخ مشارکت اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌خواهند چقدر توانسته‌اید با محتوای خود مخاطبان را درگیر کنید. این نرخ شامل تقسیم مجموع لایک، کامنت و دیگر تعاملات مخاطب بر تعداد کل ایمپرشن‌ها می‌شود.
  • هشتگ‌ها: بررسی وضعیت هشتگ‌هایی که استفاده می‌کنید یا در مورد شما استفاده می‌شود نیز اهمیت زیادی دارد.

استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی چگونه است؟

استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی با استراتژی حضور در این شبکه‌ها تفاوت زیادی ندارد، ولی باید دو نکته مهم را در نظر داشته باشید، اول اینکه باید بودجه‌بندی برنامه‌های تبلیغاتی را در شبکه‌های مختلف مشخص کنید. باید برای هر کدام از استراتژی‌ها و تاکتیک‌های خود باید هزینه و بازگشت سرمایه مشخص داشته باشید.
مورد بعدی که باید به آن توجه کنید این است که بتوانید به بهترین شکل از ابزارهای تبلیغاتی و همکاری با اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده کنید. در استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی باید اهداف خود را براساس برنامه بازاریابی و تبلیغات برند خود بچینید و تلاش کنید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

جمع بندی

بدون استراتژی اصولی هیچ کاری درست پیش نمی‌رود. این موضوع در جاهایی که باید هزینه کنید نمود بیشتری دارد. استراتژی شبکه های اجتماعی برای موفقیت در تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی دارد و باید براساس یک برنامه مدون بتوانید مسیر خود را مشخص کنید.
برای تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی می‌توانید از مدل SOSTAC استفاده کنید و 6 مرحله استراتژی خود را بچینید. البته نباید از بودجه‌بندی و تهیه تقویم محتوایی مناسب غافل شوید.

3.8/5 - (25 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، دیده‌شدن، افزایش فروش