فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

تبلیغات ویدیویی چیست و چگونه به توسعه کسب‌وکارتان کمک می‌کند؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

همه‌ی ما می‌دانیم که تبلیغات ویدیویی بیشترین تأثیر را بر ذهن مخاطب می گذارد چرا که شامل صدا، تصویر و حرکت است و می‌تواند تعداد بیشتری از حواس پنج‌گانه‌ی کاربران را درگیر خود کند و توجه بیشتری را جلب نماید. ولی سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه از انواع تبلیغات ویدیویی در استراتژ‌ی‌های بازاریابی خود به بهترین نحو استفاده کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم؟

در این مقاله ابتدا به تعریف تبلیغات ویدیویی و سپس به بررسی انواع آن و مزایای این رسانه می‌پردازیم. شما بعد از خواندن این مقاله یاد می‌گیرید چگونه از این مدیا برای گسترش کسب‌و‌کار خود، برندسازی، افزایش میزان فروش و تأثیرگذاری بر ذهن مخاطبان، استفاده کنید.

تبلیغات ویدیویی و جایگاه آن در دنیای دیجیتال مارکتینگ

به طور کلی وقتی تبلیغ را در قالب یک ویدیو به مخاطب نمایش می‌دهیم، تبلیغات ویدیویی انجام داده‌ایم. تبلیغات ویدیویی در ابتدا یک محتوای تبلیغاتی بود که قبل، حین یا بعد از پخش یک برنامه در تلویزیون نمایش داده می‌شد. امروزه متخصصان حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، این تعریف را گسترش داده و تیزرهایی که با قرار گرفتن ماوس روی آن نمایش داده می‌شوند یا ویدیوهایی که در بازی‌های موبایلی و اینترنتی پخش می‌شوند را نیز جزئی از تبلیغات ویدیویی می‌دانند.

تبلیغات ویدیویی یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای جذب مخاطب است. آمارها نشان می‌دهند که اگر تبلیغات ویدیویی درست و بهینه اجرا شوند می‌توانند تأثیرات عمیق‌تری بر ذهن کاربر بگذارند. متخصصان حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ معتقدند که در دهه‌ی آتی، تبلیغات ویدیویی بر سایر انواع تبلیغات غلبه خواهد کرد و دنیای دیجیتال مارکتینگ را تسخیر می‌کند. با توجه به این امر، امروز ایده‌آل‌ترین زمان برای یادگیری نحوه‌ی استفاده از این نوع تبلیغات در استراتژی‌های بازاریابی هر کسب‌و‌کاری است.

نکته‌ی حائز اهمیت این است که استفاده‌ی نادرست و ناآگاهانه از تبلیغات ویدیویی، نه تنها باعث افزایش بازدید و افزایش نرخ کلیک نمی‌شود بلکه ممکن است اثر بدی نسبت به آن برند بر ذهن مخاطب بگذارد. چرا که پیام یک تبلیغ ویدیویی به طور مستقیم در ذهن کاربر نفوذ می‌کند و ممکن است سال ها از ناخودآگاه کاربر پاک نشود.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

برای اینکه بتوانیم بهترین نتیجه و بازخورد را از تبلیغات ویدیویی بگیریم باید به نکات زیر توجه کنیم: 

  • محتوای مناسب: تحقیقات نشان داده است که دیجیتال مارکترها باید بسیار محتاطانه عمل کنند و نوعی از تبلیغات ویدیویی‌ را نمایش دهند که واقعا با‌ارزش و مرتبط باشد.  تبلیغات ویدیویی به کسب‌و‌کارها این فرصت را می‌دهند که پیام خود را در یک بازه‌ی زمانی کوتاه – بین چند ثانیه تا چند دقیقه – به مخاطب انتقال دهند. پس محتوای تبلیغ ویدیویی باید بتواند در همان چند ثانیه‌ی اول، توجه مخاطب را به خود جلب کند و پیام اصلی تبلیغ را به گوش کاربر برساند. تجربه نشان داده است که اگر ویدیوی تبلیغاتی زیاد طولانی نباشد (مثلا حداکثر ۶۰ ثانیه) و ابتدای آن جذاب و سرگرم‌کننده باشد، این شانس وجود دارد که مورد توجه کاربر قرار بگیرد و چه بسا او را به سمت اکشن موردنظر ما، مثلا کلیک، نصب اپلیکیشن یا خرید یک محصول سوق دهد. 
  • زمان پخش تبلیغ ویدیویی: علاوه بر محتوای ویدیوی تبلیغاتی، زمان پخش این ویدیو نیز بسیار اهمیت دارد. این نوع تبلیغات باید در زمانی پخش شود که مخاطبان مشتاقانه، پای گیرنده‌ی خود نشسته باشند؛ مثلا قبل از یک سخنرانی ملی مهم. همچنین باید توجه شود که تبلیغات ویدیویی کمترین اختلال را در محتوای اصلی ایجاد کند. 
  • طول زمان تبلیغ: یوتیوب یکی از اولین پلتفرم‌هایی بود که پیشنهاد داد تبلیغات ویدیویی ۶ ثانیه باشد. اما مطالعات نشان داده‌اند که محبوب‌ترین طول زمان برای یک تبلیغ ویدیویی ۳۰ ثانیه است. این امر نشان می‌دهد زمانی که ویدیوی تبلیغاتی کمی طولانی باشد، مردم علاقه‌ی بیشتری به دیدن آن تبلیغ نشان می‌دهند. باید توجه داشت که ویدیوهای طولانی‌تر این امکان را در اختیار تبلیغ‌دهنده قرار می‌دهد که بتواند بیشتر در مورد خدمات یا محصول خود توضیح دهد و در واقع زمان بیشتری برای انتقال پیام تبلیغاتی به مخاطب وجود دارد. 
  • تمایل کاربر: تحقیقات نشان داده است که کاربرانی که از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند تمایل بیشتری برای دیدن تبلیغات ویدیویی طولانی‌تر از خود نشان داده‌اند. بنابراین نکته‌ی حائز اهمیت این است که وقتی ویدیوی تبلیغاتی ساخته شد، به چگونگی نمایش آن در گوشی موبایل توجه ویژه شود. البته باید توجه داشت که در بین مخاطبان گوشی هوشمند هم، میزان توجه بعد از ۲۲ ثانیه به شدت افت میکند. 
  • بودجه تبلیغات ویدیویی: بودجه‌ی تبلیغات ویدیویی در استراتژی بازاریابی شرکت‌های بزرگ به شدت در حال افزایش است و در برخی شرکت‌های بزرگ این بودجه تا ۲۵٪ افزایش یافته است. کسب‌و‌کارها باید به این تغییر در اختصاص بودجه اهمیت نشان دهند؛ به خصوص آن دسته از شرکت‌هایی که بودجه‌ای برای تبلیغات ویدیویی در نظر نگرفته‌اند. اختصاص ندادن بودجه به تبلیغات ویدیویی باعث می‌شود که کسب‌و‌کارها در این بازار رقابتی از رقبایشان بسیار عقب بمانند و قافله را به رقیبان خود ببازند.
  • محبوبیت انیمیشن‌ها: انیمیشن‌ها (یا موشن‌گرافی) هر روز برای کاربران محبوب‌تر می‌شوند. می‌دانیم که هدف از انجام هر نوع تبلیغات ویدیویی، جلب توجه مخاطبان است. کمپانی‌ها با استفاده از انیمیشن، بسیار راحت‌تر توانسته‌اند به این هدف دست یابند چرا که کسب‌وکارها به راحتی می‌توانند محتواهایی را که در حالت عادی امکان ساختش را ندارند با انیمیشن اجرا کنند. به علاوه انیمیشن اگر به شکل خوبی اجرا شود بسیار سرگر‌م‌کننده‌تر از ویدیوهای عادی ست.

با رعایت نکات فوق و تطبیق آن با اهداف و شاخص‌های عملکرد کسب‌وکار خود، می‌توانید یک تبلیغ ویدیویی تأثیرگذار اجرا کنید. در ادامه یک نمونه تبلیغ ویدیویی می‌بینیم و سپس انواع تبلیغات ویدیویی را بررسی می‌کنیم. 

انواع تبلیغات ویدیویی

  • تبلیغات ویدیویی In- Stream: یکی از معروف‌ترین انواع تبلیغات ویدیویی‌ است که در آن ویدیوی تبلیغاتی، قبل، در حین یا بعد از یک محتوای دیگر پخش می‌شود. مانند تبلیغاتی که در پلتفرم‌های «آپارات» و « یوتیوب» پخش می‌شود. 
  • تبلیغات جایزه‌ای: این نوع تبلیغ در بازی‌های موبایلی و اینترنتی نمایش داده می‌شود. در این نوع تبلیغ، کاربر به ازای دیدن تبلیغ یک جایزه و یا امتیاز می‌گیرد، مثلا جان اضافه یا افزایش عمر برای ادامه‌ی بازی یا سکه برای خرید سلاح جدید برای بازی. 
  • تبلیغات ویدیویی همسان: نوعی محتوای ویدیویی است که از نظر فرم و ظاهر کاملا مطابق با پلتفرمی است که در آن پخش می‌شود. به عنوان مثال در انتهای وبلاگ یک ویدیوی تبلیغاتی قرار می‌گیرد که با صفحه‌ی سایت کاملاً همخوانی دارد. این مدل از تبلیغات ویدیویی اگر با محتوای پلتفرم ( وبلاگ و …) مرتبط باشد، بیشترین میزان جذب مخاطب را خواهند داشت. 

مزایای استفاده از تبلیغات ویدیویی چیست؟

تبلیغات ویدیویی مزایای بسیار زیادی برای کسب‌وکارها دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • محتوای ویدیویی خیلی راحت‌تر می‌تواند توجه کاربر را جلب کند و این باعث افزایش آگاهی از برند می‌شود. به خصوص زمانی که مخاطب حوصله‌ی خواندن پیام‌های متنی را ندارد، پیام‌های تبلیغاتی ویدیویی کارآمدتر است. 
  • ویدیوهای تبلیغاتی قابلیت به اشتراک گذاری دارند و مردم ویدیو‌هایی را که دوست دارند سریعاً با هم به اشتراک می‌گذارند. پس سرعت پخش و دیده شدن یک ویدیوی تبلیغاتی خوب بسیار بالاتر از سایر روش‌های تبلیغاتی ست. 
  • پلتفرم‌ها و رسانه‌های مختلفی برای پخش تبلیغات ویدیویی وجود دارد که کسب‌وکارها حتی می‌توانند از برخی از آن‌ها رایگان استفاده کنند. 
  • ویدیوهای تبلیغاتی این امکان را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند تا در زمان کوتاهی اطلاعات بیشتری را به مخاطب ارائه کنند. از این قابلیت می‌توان برای تعریف یک داستان تأثیر‌گذار راجع به محصول یا خدمات استفاده کرد؛ داستانی که به راحتی در ذهن مخاطب نفوذ کند. 
  • تبلیغات ویدیویی راحت‌تر اعتماد کاربران را جلب می‌کند. چرا که به عنوان مثال اگر شما در یک ویدیو بخواهید یک محصول را معرفی کنید، می‌توانید تمامی زوایای آن را در ویدیوی تبلیغاتی به مخاطب نشان دهید. در کل ویدیو نسبت به عکس، برای کاربر ملموس‌تر است.
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

جمع بندی

در این مقاله آموختیم که تبلیغات ویدیویی بیشترین تأثیر را بر ذهن مخاطب دارد و در دهه‌ی آتی جایگزین سایر روش‌های تبلیغاتی می‌شود. بنابراین اگر در استراتژ‌ی‌های بازاریابی خود، بودجه‌ای را برای تبلیغات ویدیویی در نظر نگرفته‌اید، پیشرفت شما در بازار رقابتی بسیار سخت خواهد شد. 

امروز زمان مناسبی برای یادگیری استفاده از تبلیغات ویدیویی است. برای اجرای یک تبلیغ ویدیویی تأثیر‌گذار پس از تعیین اهداف کسب‌وکارتان و شاخص‌های عملکرد مرتبط، باید نکاتی را رعایت کنید از جمله توجه به کیفیت محتوا، زمان پخش ویدیو، استفاده از انیمیشین، توجه به تمایلات کاربر و … . 

برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی، با توجه به هدفتان می‌توانید از انواع مختلف تبلیغات ویدیویی استفاده کنید. انواع تبلیغات ویدیویی شامل: تبلیغات ویدیویی In-Stream، تبلیغات ویدیویی جایزه‌ای و تبلیغات ویدیویی همسان هستند. 

استفاده از تبلیغات ویدیویی مزایایی بسیاری دارد، مانند افزایش آگاهی از برند، قابلیت به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، سرعت پخش ویدیو در جامعه، تعدد پلتفرم‌ها و رسانه‌ها برای پخش ویدیو و اعتمادسازی برای کاربر. 

در انتها لازم به ذکر است که اگر به تازگی قصد استفاده از تبلیغات ویدیویی را دارید، لازم نیست هزینه‌ی بسیار زیادی را صرف نمایید، پیشنهاد می‌کنیم از یک متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید تا بتوانید به بهترین شکل و با معقول‌ترین هزینه، ویدیوی تبلیغاتی مطلوبی را اجرا کنید. 

منبع: outbrain.com

1/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

به جذابیت ویدیو، به کیفیت همسان!