فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

چطور پادکست بسازیم؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

چند وقتی است گوش دادن به پادکست حسابی رونق گرفته است و در مدت اخیر نیز شاهد ظهور پادکست‌های زیادی بودیم. برخی از ناشران حتی برای خودشان برنامه‌های درآمدزایی دارند. اما چطور پادکست تبلیغاتی بسازیم و چه ایده‌هایی را به‌کار بگیریم که جذاب باشد. (چنانچه قصد یادگیری و آموزش دیجیتال مارکتینگ را دارید، می‌توانید از شرایط برگزاری دوره‌های آکادمی نوا اطلاع کسب نمائید!)

 

پادکست چیست؟

پیش از شروع، بهتر است کمی با تعریف و مفهوم پادکست آشنا شویم. با اینکه برخی به اشتباه فایل‌های صوتی را پادکست می‌نامند، ولی پادکست در واقع به سلسله فایل‌های صوتی پی‌در‌پی پیرامون موضوعات مشخص و پیوسته گفته می‌شود که می‌توانید به صورت اشتراکی یا رایگان آنها را گوش کنید.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

جذابیت پادکست در چیست؟

علت اینکه در سال‌های اخیر پادکست طرفداران زیادی پیدا کرده جذابیت آن است. از یک سوی انتخاب موضوعات جذاب و متفاوت و از سوی دیگر روایت آن باعث می‌شود تا درگیر موضوعات مختلف شوید و با توجه به قدرت داستان‌سرایی همچنان آن پادکست را دنبال کنید. ضمن اینکه مخاطبان شما در هر زمان و مکانی می‌توانند پادکست مورد علاقه خود را گوش دهند.
انتخاب یک موسیقی متن و زمینه روح‌نواز در کنار محتوای منحصربه‌فرد و و یک روایت قدرتمند می‌تواند جذابیت پادکست را دو چندان کند. علاوه بر این حس و حالی که این نوع محتوا به مخاطب منتقل می‌کند بسیار جذاب است.

ساخت پادکست حرفه ای

چرا به ساخت پادکست برای کسب‌وکارتان نیازمندید؟

همان‌طور که اشاره کردیم پادکست‌ها جذابیت و مزایای زیادی دارند و صرفا برای سرگرمی نیستند. به همین دلیل کسب‌وکارها نیز به خوبی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند و از مزایای زیر بهره‌مند شوند:

  • دسترسی راحت: پیشتر هم گفتیم که شنوندگان پادکست هر زمان و هر جایی که بخواهند خیلی ساده می‌توانند به فایل موردنظرشان گوش کنند.
  • حجم کم فایل‌ها: خیلی نمی‌خواهند ویدیوهایی پرحجم را دانلود کنند و بیشتر به محتوای داخل فایل نیاز دارند، به همین دلیل پادکست می‌تواند بهترین جایگزین باشد. البته نباید از ارزش بازاریابی ویدیویی غافل شد.
  • اثرگذاری بیشتر: پادکست‌ها با توجه به حس و حالی که دارند و ارتباطی که با مخاطب می‌گیرند می‌توانند خیلی موثر باشند. بنابراین می‌توانید به عنوان سبک جدیدی از بازاریابی محتوایی روی آن حساب کنید.
  • فرایند تولید آسان و ارزان: برخلاف محتوای ویدیویی که تا رسیدن به خروجی نهایی نیاز به زمان و هزینه بیشتر دارید، یک نفر به تنهایی هم می‌تواند پادکست جذاب و زیبا تولید کند. گرچه برای حرفه‌ای‌تر شدن کار می‌توانید به صورت تیمی کار کنید، ولی در مجموع فرایند تولید پادکست راحت و ارزان است.
  • افزایش آگاهی از برند: هر چه پادکست جذاب‌تر باشد مخاطب بیشتری پیدا می‌کند و در نتیجه افراد بیشتری با نام برند شما آشنا می‌شوند. ضمن اینکه کسب‌وکارها می‌توانند اسپانسر پادکست‌های موفق شوند.
  • سئو: این روزها پادکست‌ها هم توسط گوگل بررسی می‌شوند و در نتایج جستجو نیز اهمیت دارند.

بیشتر بخوانید: اهمیت آگاهی از برند برای کسب‌وکارها

محتوای پادکست به چه صورت است؟

برای محتوای خود ابتدا باید موضوع مشخصی را انتخاب کنید که نه‌تنها جذاب و جدید باشد، بلکه بتوانید به خوبی پیرامون صحبت کنید. بعد از جمع‌آوری اطلاعات کافی، اسکریپت متنی خود را آماده کرده و سپس آن را ضبط می‌کنید. معمولا پادکست‌های امروزی پیرامون موضوعات و اتفاقات واقعی ضبط می‌شوند یا بیشتر جنبه آموزشی دارند.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

چگونه یک پادکست تبلیغاتی بسازیم؟

برای اینکه بتوانید پادکست خود را بسازید و آن را در اختیار مخاطبان‌تان قرار دهید، باید مراحلی را پشت سر بگذارید که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • شناخت مخاطبان: اولین گام این است که مخاطبان هدف خود را دقیق بشناسید و ببینید قرار است برای چه افرادی پادکست تولید کنید.
  • انتخاب موضوع جذاب: موضوعی که انتخاب می‌کنید باید جذاب و کاربردی باشد تا بتوانید نظر شنوندگان را جلب کند. از سوی دیگر باید ظرفیت این را داشته باشد که مخاطب را تا انتهای همان قسمت یا حتی قسمت‌های بعدی همراه‌تان نگه دارد.
  • آماده‌سازی محتوا: بعد از انتخاب موضوع و جمع‌آوری اطلاعات لازم، متن پادکست خود را آماده می‌کنید.
  • ضبط صدا: در مرحله بعدی با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار دارید محتوای آماده شده را می‌خوانید و ضبط می‌کنید.
  • ویرایش: برای اینکه پادکست‌تان جذاب‌تر شود، باید قسمت‌های مشکل‌دار یا اضافی را حذف کنید. سپس به کمک ابزارهایی چون ادوبی آدیشن (Adobe Audition) هر جایی که دوست دارید موسیقی متن را اضافه کنید.
  • بارگذاری و انتشار: در مرحله آخر نیز از طریق سرویس‌های مختلف ایرانی و خارجی می‌توانید پادکست خود را بارگذاری کرده و سپس منتشر کنید.
چگونه پادکست بسازیم

چه تجهیزاتی برای ساخت پادکست نیاز داریم؟

برای ساختن پادکست با یک گوشی هوشمند و یک نرم‌افزار ویرایشگر صدا می‌توانید اقدام کنید، ولی اگر دنبال کار حرفه‌ای هستید و می‌خواهید مخاطبان بیشتر داشته باشید، باید از تجهیزات لازم استفاده کنید.

  • میکروفون مناسب: بدون شک اولین وسیله مورد نیاز برای ساخت یک پادکست خوب، میکروفون مناسب است که بتوانید صدای خود را با کمترین مشکل ضبط کنید. مدل‌های مختلفی در بازار وجود دارند که با قیمت متفاوت و مشخصات فنی متنوع به فروش می‌رسند.
  • هدفون خوب: برخی تصور می‌کنند نیازی به هدفون نیست، ولی در واقع وقتی کار صوتی انجام می‌دهید باید خودتان نیز صدای چیزی که می‌گویید با همان کیفیت بشنوید.
  • تجهیزات آکوستیک: برای جلوگیری از اکوشدن صدا و برای افزایش کیفیت صدای ضبط شده بهتر است در فضای آکوستیک پادکست خود را ضبط کنید. بنابراین باید از عایق‌های مختلف استفاده کنید.
  • رکورد خوب: یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز، یک ضبط‌کننده صدای حرفه‌ای است تا صدای شما را با بهترین کیفیت و کمترین نویز ضبط کند.
  • پاپ فیلتر: هنگام ضبط صدا ترجیحا نباید صدای هوا یا سوت شنیده شود. ولی برخی تلفظ حروف چنین مشکلی را ایجاد می‌کند که برای رفع آن باید سراغ پاپ فیلتر بروید.
  • نرم‌افزار ویرایش صدا: همان‌طور که گفتیم برای ادیت صدا، افزایش کیفیت، حذف موارد زائد و قراردادن موسیقی روی پادکست نیاز به یک ابزار قدرتمند دارید. بسیاری از فعالان این حوزه سراغ Adobe Audition می‌روند.

بهترین فرمت برای پادکست چیست؟

فرمت‌ها و حالت‌های مختلفی برای ضبط پادکست وجود دارد. برخی تک‌نفر هستند و برخی دیگر یک میزبان وجود دارد و با مهمان یا مهمانان دیگر پادکست خود را ضبط می‌کنند. معمولا بیشتر نمونه‌های فعلی در فرمت مصاحبه، داستان، اخبار، آموزشی یا روایت پیرامون یک رخداد واقعی هستند.

بهترین نوع فایل و بیتریت برای پادکست چیست؟

برای اینکه بسیاری از کاربران بتوانند به فایل‌های شما دسترسی داشته باشند و بتوانند پادکست‌تان را روی دستگاه‌های مختلف با کیفیت بالا گوش دهند، بهترین فرمتی که می‌توانید از فایل خود خروجی بگیرید MP3 است. بهتر است برای پادکست از بیتریت 128Kbps استفاده کنید.

چند نکته برای تولید پادکست‌های جذاب

برای اینکه بتوانید پادکست‌های خود را بیش از پیش جذاب کنید، باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  1. شخصیت و پرسونای مخاطبان هدف را در نظر بگیرید تا بدانید قرار است دقیقا برای چه افرادی پادکست تولید کنید. قطعا شما نیاز به شنونده دارید.
  2. انتخاب موضوع اهمیت زیادی دارد و تا می‌توانید سراغ موضوعات جذاب و منحصربه‌فردی بروید که کمتر به آنها پرداخته شده است.
  3. غنی‌کردن پادکست با اطلاعات بیشتر و پرداخت به جزئیات اهمیت بسیار زیادی دارد.
  4. بسیاری از افراد حتی آنهایی که به صورت حرفه‌ای پادکست گوش می‌دهند دوست دارند سرگرم شوند. بنبراین حواستان باشد فقط یک متن خطی را روخوانی نکنید.
  5. سعی کنید گاهی میزبان باشید و بتوانید از حضور مهمانان برجسته و شناخته شده استفاده کنید.
  6. برای اینکه پادکست‌تان بیشتر و بهتر دیده شود از عناوین جذاب، کلمات کلیدی و توضیحات کافی استفاده کنید.
  7. شنوندگان را تشویق کنید تا فایل شما را به اشتراک بگذارند. هر چه بیشتر دیده شوید و شنوندگان بیشتری داشته باشید، می‌توانید روی موضوعات جذاب‌تر که نیاز مخاطبان باشد متمرکز شوید.

جمع‌بندی
چند سالی می‌شود حسابی بازار تولید پادکست و شنیدن آن داغ شده است. فارغ از اینکه برخی تحت تاثیر جو به این سمت می‌روند، ولی خیلی‌ها حرفه‌ای کار می‌کنند و شنوندگان زیادی دارند. پادکست مزایای بسیار زیادی دارد و مخاطب شما هر زمانی که دوست داشته باشد در هر جایی می‌تواند به آن گوش کند. به همین دلیل کسب‌وکارها می‌توانند کم‌کم خودشان به سمت تولید آن بروند یا اسپانسر دیگران شوند.
برای تولید پادکست جذاب نیاز به موضوع خوب، تجهیزات و محتوای غنی دارد تا بتوانید شنوندگان بیشتری را جذب کنید.

4.7/5 - (50 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فیاضی
فیاضی
3 سال قبل

ممنونم بابت مطلب مفیدتون

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  فیاضی
3 سال قبل

خوشحالیم مفید بوده براتون 🙂

مهرشاد
مهرشاد
3 سال قبل

سلام و تشکر یکتانت 🙂 نکات بسیار مهمی رو در ساخت پادکست فرمودید. برای انتشار پادکست اف ام باکس رو پیشنهاد می کنم.
امیدوارم پیروز و موفق باشید.

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  مهرشاد
3 سال قبل

سلام 🙂 ممنونیم که بهمون فیدبک میدین و ممنون از توصیه‌تون.

hmz
hmz
2 سال قبل

سلام روزتون بخیر من با برنامه انکر پادکست میسازم چطور میتونم روی اپیزود های قدیمیم تبلیغ بزارم؟لطفا کمکم میکنید؟

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  hmz
2 سال قبل

سلام 🙂
روز شما هم بخیر
تا جایی که ما متوجه شدیم، برای کسب درآمد از انکر لازمه که شما شهروند آمریکا باشین. منبع حرفمون هم لینک‌های زیره:
https://help.anchor.fm/hc/en-us/articles/360041290451-Monetization-FAQs
https://www.wikihow.com/Make-Money-on-Anchor
اگر شریط این کار رو به هر طریقی دارین، برای آموزش تبلیغات در انکر می‌تونین از این لینک استفاده کنین:‌
https://support.shareaholic.com/hc/en-us/articles/211490083-Anchor-Overlay-Ads-How-to-turn-on-off
درباره‌ی اینکه آیا می‌شه روی اپیزودهای قدیمی هم فعال کرد یا نه، راستش نتونستیم اطلاعاتی پیدا کنیم. اگر شما اطلاعاتی پیدا کردین یا راه بالا رو امتحان کردین و تونستین جواب بگیرین، خوشحال می‌شیم با ما هم به اشتراک بذارین‌ 🙂

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری