فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

مزایده آنی یا RTB چیست و چرا مهم است؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۲۷ آذر ۱۴۰۱

مزایده آنی یا RTB چیست و چرا مهم است؟

با پیشرفت تکنولوژی و ظهور مفاهیم جدید در فضای تبلیغات آنلاین و آفلاین، شاهد بروز تغییرات قابل توجه در تبلیغات و بازاریابی هستیم. مزایده آنی یا RTB یکی از این مفاهیم است که احتمالا آن را شنیده باشید. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر درباره این مفهوم و اهمیت آن صحبت کنیم و ببینم چه کمکی به ما می‌کند.

مزایده آنی یا RTB چیست؟

احتمالا می‌دانید که متولی تبلیغات محیطی از جمله بیلبورد، استرابورد، لایت باکس، پل عابر پیاده و… براساس مزایده تعیین می‌شود و گاهی محل این تبلیغات آنقدر ارزش دارد که فروش آنها نیز به صورت مزایده انجام می‌شود.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

مزایده آنی یا RTB نیز چیزی شبیه این موضوع است به این صورت که در این سیستم جایگاه‌های نمایش تبلیغات به صورت آنی و برخط در قالب مزایده خرید و فروش می‌شود. در این مزایده، خرید و فروش جایگاه‌های تبلیغاتی به صورت خودکار با حضور تبلیغ‌دهندگان و ناشران انجام می‌شود.
فرایند مزایده در سامانه تبادل تبلیغات (Ad Exchange) انجام می‌شود. نام پلتفرم تبلیغ دهندگان DSP یا Demand Side Platform و نام پلتفرم سمت ناشران SSP یا Supply Side Platform است.

 

با تبلیغات کلیکی یکتانت، هزاران نفر را در بیش از ۱۴۰۰ سایت پربازدید هدف بگیرید!

با تبلیغات کلیکی یکتانت، هزاران نفر را در بیش از ۱۴۰۰ سایت پربازدید هدف بگیرید!

مشاهده تعرفه‌ها arrow-left

 

فرایند RTB به چه صورت انجام می‌شود؟

مزایده آنی

از زمانی که رسانه درخواست نمایش تبلیغ را برای کاربر ارسال می‌کند، فرایند مزایده آنی شروع می‌شود. در مرحله اول اطلاعات کاربر و رسانه حاضر در آن از سمت SSP به سمت DSP ارسال می‌شود و سپس DSP با بررسی اطلاعات دریافت شده از رسانه و رفتار کاربر، تصمیم می‌گیرد که آیا تبلیغ را نشان دهد یا خیر. بعد از آن به تبلیغ کنندگان می‌گوید که براساس رفتار کاربر در این رسانه چقد باید برای جایگاه تبلیغاتی هزینه کنند و این جایگاه چه مقدار برای آنها ارزش دارد. سپس حداکثر قیمت پیشنهادی مشخص می‌شود.
در ادامه درخواست نهایی شده همراه با بیشترین قیمت برای SSP ارسال شده و در نهایت تبلیغی که بیشترین قیمت را پیشنهاد داده باشد انتخاب شده و نمایش داده می‌شود. از آنجایی که تمام این فرایند خیلی سریع انجام می‌شود به آن Real Time Bidding یا مزایده آنی گفته می‌شود.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

چرا از سامانه‌های تبادل تبلیغاتی که سیستم RTB دارند استفاده کنیم؟

بعد از اینکه با مزایده آنی یا RTB و فرایند اجرایی آن آشنا شدیم، ممکن است این سوال در ذهن شما تداعی شود که چرا باید از سامانه‌های تبادی تبلیغاتی که سیستم RTB دارند استفاده کنیم؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم همیشه یکی از چالشی‌ترین و طاقت‌فرساترین بخش‌های یک فرایند تبلیغاتی مذاکرات میان تبلیغ دهنده و ناشر روی قیمت است که چون در سیستم RTB، درخواست از دو سمت DSP و SSP ارسال می‌شود، دیگر این اتفاق نمی‌افتد.
تبلیغ دهندگان با استفاده از مزایده آنی تبلیغات را به کاربران نشان می‌دهند و دیگر هزینه‌ای برای مخاطبان غیرهدف هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود. در نتیجه هزینه تبلیغات هدفمند می‌شود و اثرگذاری آن نیز بیشتر خواهد شد. ناشران نیز برای جایگاه‌های تبلیغاتی خود بیشترین قیمت را می‌گیرند و در نهایت با توجه به افزایش فروش راضی‌تر خواهند بود.
جمع بندی
مزایده آنی یا RTB یکی از جدیدترین روش‌های تبلیغاتی است که پل ارتباطی بسیار خوبی میان تبلیغ دهندگان و ناشران است. در این سیستم هر دو طرف پلتفرم خودشان را دارند که بستر سمت تبلیغ دهندگان DSP و سمت ناشران SSP است. در مزایده آنی دیگر چانه‌زنی روی قیمت وجود ندارد و تبلیغ دهندگان ارزش هر جایگاه را می‌دانند و در ازای نمایش تبلیغات به مخاطب هدف هزینه می‌کنند و ناشر هم تبلیغ را در ازای بیشترین هزینه دریافتی نمایش می‌دهد.

3.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!